Realtec onboard geen geluid uit achterspeakers.

Pagina: 1
Acties:
  • 371 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hello

Wat geprobeerd?

- Vrij veel ben er halve dag mee bezig geweest.
- Grote logitech Z-... topic doorgenomen en revieuws van deze speakers gelezen.
- En natuurlijk veel gezocht spijtig niets gevonden dat me hielp.
- Laatste Audio Codec van Realtek geïnsteleerd.
- Heb in windows alle dingen bij geluidvolume helemaal open gezet
- Heb bij luidsprekerinstellingen als opstelling 5.1 ingesteld.
- Enz...

:'( Probleem:

Ik heb een Logitech -Z-640 speakerset gekocht, de handleiding doorgenomen stekkers ingeplugged en muziek gespeeld, nu merkte ik al snel op dat de achterste 2 speakers niet speelden.

Ik dacht, ok ze zijn misschien kapot dus heb ik de voorste eens gewisseld met de achterste waarbij ik hetzelfde resultaat had, die voorspeakers (die dan nu als achterspreakers stonden) speelde ook weer geen muziek af.

Specificaties:

Mijn moederbord: MSI KT4V-L (5.1 Realtek ALC650 geluidschipset)
Kleur van achteruitgangen op moederbord:
Groen (hier staken mijn oude 2 boxen vroeger in)
Blauw (??? staat in het midden hetzelfde tekening als bij als mij groen)
Rood ( hier stak ik mijn mircofoon vroeger in)

Kleur van Logitech speakerset ingang: Groen, Oranje, Zwart

Over die ingangen gesproken dan, waar ik ze ook steek ik blijf ongeveer hetzelfde effect hebben. Maar misschien kan iemand me wel vertellen hoe het juist moet aangeizen ik het boekje van logitech te lezen stond dat ik de ingang op de juiste manier moet verbinden.

Steek ik het zwarte in het groene dan spelen de achterspeakers wel en de voorspeakers niet. Maar steek ik het groene in het groene dan spelen de achterspeakers niet en de voorspeakers weer wel.

Conclusie:

Ik denk dat ik ongeveer wel alles heb gezegt mochten jullie extra informatie nodig hebben dan vraag je het maar, hopelijk kan iemand een oplossing voor mijn probleem vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zit idd denk ik, verkeerd te werken met de stekkers. bij mij z680 heb ik dit in het begin ook wel eens gehad. zelf heb ik een live 5.1 daar zit in de drivers een tooltje waarmee je het geluid kan zetten zodat bijv alleen de achterste boxen geluid krijgen, en dan gewoon met stekkertjes kloten totdat het lukt.

iets anders wat het ook kan zijn, is dat je in windows moet instellen bij geluidseigenschappen dat je 5.1 geluid wil

een derde oplossing kan zijn dat je wel de 6 channel input moet selectren bij je logitech set uiteraard;)

suc6

nu ik je stuk nogmaals lees denk ik dat je maar een stereo signaal uit je moederbord uitzend. stel eerst eens op windows in dat het 5.1 output moet zijn. ik denk dat het dan opgelost is.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2003 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil je even wijzen op dit deeltje:

- Heb bij luidsprekerinstellingen als opstelling 5.1 ingesteld.

Dit zijn totch de instellingen van 5.1? Ik heb dit op volgende manier gedaan.

- In het configuratiescherm
- Geluiden en audio apparaten en dan onderaan bij luidsprekerinstellingen...
- Geavanceerd dan in het tabblad gekozen voor 5.1 luidspreakersopstelling.

Nu vond ik op de website vvan logitech ook het volgende:

- On most surround sound cards:
- Rear speakers´ port is black
- Front speakers' port is green

Bij het configuratieprogrammatje van mij audiocodec staat:

- Rood = Centrum/ Subwooferingang
- Groen = Frontluidsprekers
- Blauw = Achterluidsprekers

Dus bijgevolg zit het nu bij mij zo wat dan volgens mij ook logisch is:

- Groen in groen
- Zwart in blauw
- Oranje in Rood

Ook heb ik bij dit programmatje ingesteld dat ik 5.1 speakers heb.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2003 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-09 07:54

RUFFNECK

Poentje

Maar je zei dat Rood vroeger je mic ingang was, dat kan je nu tog niet gebruiken als output? Het lijkt me egt alsof je 1 output van je speakerset gaat moeten missen zoals ik het nu begrijp...

[ Voor 36% gewijzigd door RUFFNECK op 14-06-2003 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:56
Je hebt wel een bron nodig welke de achterste speakers aan spreekt. Het is niet zo dat standaard alles over alle speakers afspeelt. In winamp kun je bij output je geluid op directsound zetten, dan speelt ie het over 5.1 speakers (wanneer je dit hebt ingesteld).
Voor DVD software geldt ook dat je eerst moet instellen dat je gebruik maakt van 5.1 speakers. Dit staat dus los van de instelling in windows en de realtek control panel.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry misschien was ik wat onduidelijk.

Bij het rode staat een microfoontje bijgetekend in het klein achteraan de computer. Maar met behulp van dat programmatje van mijn audiocodec kan ik het instellen dat het rode veranderd in de centrum/subwoorderingang. Dus dan is het geen mircofooningang meer eingelijk als je me begrijpt. Ik was dit vergeten te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldMan bij Winamp kan ik inderdaar 2 dingen instellen bij DirectSOund Output settings nl. Primair geluidsstuurprogramma en Realtek AC97 Audio Codec. Echter bij geen van beiden komt er iet uit de achterste boxen uit. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Stomme vraag misschien, maar heb je wel op apply gedrukt en het nummer opnieuw gestart? Werken de rearspeakers wel met iets anders? Bij de realtek drivers zit ook nog een configuratie programma waar je een en ander kunt aangeven. Als er een zogeheten surround kit bij zit (dat is een extra uitbreiding zodat je de rears en sub/center over een aparte uitgang kunt sturen in plaats van dat ze de microfoon en line in over nemen), dan moet je die kit dus uitzetten gezien je zo te lezen dus de line-in en microfoon ingang gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het heeft in elk geval niets met die speakers te maken en alles met de instellingen van je geluidskaart. Heb je al in het control paneltje van realtec zelf gekeken? Daar kan je namelijk alles heel duidelijk instellen.

(titel wat logischer gemaakt, staat ook in de FAQ overigens, dat het nooit aan je speakers ligt maar aan je instellingen, daar al gekeken?)

[ Voor 25% gewijzigd door JvS op 14-06-2003 15:30 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb winamp zelfs opnieuw opgestart enzo hoor maar geen resultaat. Ja ik heb ook de FAQ doorgenomen ten minste toch de deeltjes die te maken hadden met mijn probleem.

Ik heb inderdaar bij het controlepaneel van realtek gekeken daar staan ook alle instellingen juist. Ik kan daar ook de speakers stuk per stuk testen en ik heb al wel 1 ding bijgewonnen. Als ik op die achterste klik komt er geluid uit. Maar het is wel zeer stil. En hiermee bedoel ik dat de voorstel ruw geschat dat de voorspeaker 5 keer zo hard speelt als de achterspeaker.

We komen toch al dichter bij een oplossing zo te zien. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2003 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-09 07:54

RUFFNECK

Poentje

Verwijderd schreef op 14 juni 2003 @ 15:41:
Ja ik heb winamp zelfs opnieuw opgestart enzo hoor maar geen resultaat. Ja ik heb ook de FAQ doorgenomen ten minste toch de deeltjes die te maken hadden met mijn probleem.

Ik heb inderdaar bij het controlepaneel van realtek gekeken daar staan ook alle instellingen juist. Ik kan daar ook de speakers stuk per stuk testen en ik heb al wel 1 ding bijgewonnen. Als ik op die achterste klik komt er geluid uit. Maar het is wel zeer stil. En hiermee bedoel ik dat de voorstel ruw geschat dat de voorspeaker 5 keer zo hard speelt als de achterspeaker.

We komen toch al dichter bij een oplossing zo te zien. :)
Uhm, misschien de balance tussen je front en rear niet goed?? Dat heeft mij nl. ook een keer gepakt met men creative 5.1 speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De balans staan overal in het midden en het volume staat overal volledig open dus denk niet dat dat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook zon realtek geval alleen met spdif dat werkt perfect. Maar heb je in het testpaneeltje (ik neem aan dat je daar 5 speakers al hebt ingesteld) de test wel een geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja het is net in die test dat ik het gemerkt heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En je hebt neem ik aan ook het volume goed staan voor je achterboxen, zo ja dan is die uitgang gewoon kapot. Wat je ook kan doen is eens iets aansluiten wat er normaal op hoort (ingang of microfoon) als ie het dan doed.......

Ow niet goed gelezen volume al open....

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2003 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus je stelt voor dat ik aan die uitgang gewoon iets anders hang zoals? Discman ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Groen = Front
Blauw = Achter
Rood = Centrum/Subwoofer
Normaal is rood microfoon en blauw lijningang, probeer idd eens aan je blauwe ingang een discman te handen en te kijken of de lijningang het dan doet... En kijk eens of je center het doedm, en heb je btw dat synchroniseer de schakelaar van de hoofdtelefoon .... aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mammoth
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09-2019

Mammoth

I am BIG

Kijk eens in je handleiding van je moederbord, misschien dat je via de bios of via een jumper het aantal kanalen kan instellen.

edit:
Ik heb net de handleiding gedownload en heb je de stap voor stap handleiding gebruikt, want zo te zien is het niet simpel voor de nieuwe gebruikers om dit in te stellen. Als je de pdf nodig hebt, klik hier.

[ Voor 54% gewijzigd door Mammoth op 14-06-2003 17:14 ]

There could be only one, too bad it wasn't me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mammoth: De BIOS en jumpers op het moederbord zijn gecheked en zij staan goed daar ben ik zeker van.

Sid_6.8: synchroniseer de schakelaar van de hoofdtelefoon waar kan ik dit vinden :s ik zien wel staan default phonejack bij de uitleg van de ingangen staan je en is het ook goed dat ik mijn oude boxen er aan hang? Discman van men broer is stuk.

(Oke heb ondertussen die oude boxen eraan gehangen en die spelen ook zo stil als die achterboxen)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2003 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Nog een poging wagen dan maar, want als ik het zo nalees is het toch de geluidskaart die het probleem veroorzaakt, niet de speakerset of dat logitech versterkertje.

Je zei dat je bij de windowsmixer alles omhoog hebt gezet. Maar staat hier de volume settings van 'rear' ook tussen? Zo niet, dan ga je linksboven naar options --> properties (laat die 'radiobutton' op playback (dus niet op recording)) en in die lijst moet dan ook rear staan. Die moet je aanvinken (subwoofer en center moet er ook tussen staan, vink die ook meteen maar aan) en druk op OK. Als die schuivertjes al helemaal omhoog stonden, dan weet ik het ook niet meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hehe ja ik heb daar ineens alles wat er stond bij gezet en dan ook volledig open gezet en de balans in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat bij configuratie, Synchroniseer de schakelaar van de hoofdtelefoonaansluiting met de instelling van de luidsprekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry maar kan je iets preciezer zijn ik snap het niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Wat is er toch met got aan de hand enorme lag
Ik bedoel dat menuutje van ac97 Audio configuratie daar bij configuratie en dan die optie. Daar staat bij je groene blauwe en rode plug dan ook als het goed is welke voor en achter is. Als dan test het niet doet is het hardwarematig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dit stond ook al goed ja en de boxen spelen nog steeds aan de stille kant?

Betekend dit dan dat mijn uitgang stuk is ofwat :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Heb je die eerder genoemde 'surround kit' nu wel of niet? (zat er bij mij wel bij namelijk (ander mobo btw)). Anders moet je die even proberen voor de rear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het enigste wat volgens mij dat getest kan blokken is je rear volume, dat staat vol.... Nou lijkt het me sterk dat die uitgang kapot is... maar ik kan gewoon bijna niks anders bedenken... ik ga het hier eens proberen met een heaset op die uitgang...

Raar ik doe 6 kanaals en hij doed het hier ook niet...... Eens ff wat proberen
Raar, de center doet t wel, en de subwoofer ook.

.... ik sta ook voor een raadsel, ik heb er nooit last van gehad omdat mijn spdif-out het uitstekend doed...

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2003 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, ik heb ook de logitech Z-640 speakers besteld, krijg ze morgen binnen.
Ik heb dit probeel vaker gelezen op het internet.

mogenlijke oplossingen:
Je hebt op je center speaker de zogehete "Matrix" button
als je die indrukt gaat hij niet op 5.1
laat je hem uit gaat hij op 5.1

2:
je hebt op je center speaker het regelaartje "Fader"
zet die is in het midden dat is voor de compensatie van voor en achter speakers.

Ik hoop dat het lukt. en als het lukt. post het dan ff..
ik denk dat ik morgen ook aan de slag moet met kloten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:44

Wildfire

Joy to the world!

^^ kick ^^

Ik weet het, dit topic is een paar maanden oud - maar ik heb precies hetzelfde probleem met de Realtek ALC650 chipset... center- en rear-kanaal hebben een ontzettend laag volume. Het front-kanaal werkt perfect.

Ik gebruik trouwens die nieuwe Zalman ZM-RS6F surround hoofdtelefoon. Die heeft losse speakertjes voor voor, achter en center en aparte jackplug-aansluitingen voor front, rear en center.

Ik heb de instellingen van Windows op 5.1 gezet, AC3Filter op 3/2 + SW 5.1 en PowerDVD op 6 speakers... in volumebeheer staan center en rear op maximaal volume.

Resultaat is dat alles wat over het front-kanaal komt perfect hoorbaar is. Alles wat over center- en/of rear-kanaal komt is bijna onhoorbaar door het zeer lage volume.

Dit lijkt dus een probleem te zijn wat vaker voorkomt bij Realtek ALC650 chipsets.

Heeft de TS ondertussen een oplossing weten te vinden? Zo ja, ik zou een oplossing ten zeerste waarderen!

(ps: ik heb ook een Hercules GameTheater XP, stel ik die op mijn systeem in als geluidskaart dan werkt het rear-kanaal perfect; center kan ik dan helaas niet testen want de GameTheater XP heeft geen jackplug center-uitgang)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

In de instellingen van AC3-filter kan je vreselijk veel knutselen met allerlei instellingen. Heb je daar al gekeken?

En wordt het beter als je gewoon het volume van de frontkanalen flink naar beneden doet?

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Varienaja schreef op 12 September 2003 @ 18:54:
In de instellingen van AC3-filter kan je vreselijk veel knutselen met allerlei instellingen. Heb je daar al gekeken?
Yep. Alle settings waarbij het center-kanaal wordt gebruikt (en er dus niet een redirect plaats vindt naar het front-kanaal) levert een zeer zacht centerkanaal op, bijna niet te horen. En bij alle settings waar het achterkanaal wordt gebruikt heeft het achterkanaal hetzelfde zeer lage volume.
En wordt het beter als je gewoon het volume van de frontkanalen flink naar beneden doet?
Nee. Het volume van center- en rear is gewoon zo laag dat zelfs met het frontkanaal volledig uitgeschakeld ze ampers hoorbaar zijn.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

^^ kick ^^

Dit probleem begint nu toch echt wel vervelend te worden.

De enige manier waarop ik meer volume uit center- en rear kan laten komen is door in de drivers in te stellen dat ik als omgeving bv. badkamer wil gebruiken. Maar dat wil ik dus niet, het geluid klinkt dan te vervormd met echo.

Dus... waarom is het volume van het achter- en center-kanaal op de Realtek ALC650 chipset zó ontzettend laag dat het ampers te horen is???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Echt niemand die enig idee heeft?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 June 2003 @ 17:42:
Ja dit stond ook al goed ja en de boxen spelen nog steeds aan de stille kant?

Betekend dit dan dat mijn uitgang stuk is ofwat :'(
nee die uitgang is absoluut niet stuk (te krijgen).
Heb je in andere programma's (lees: spellen) wel 5.1?
Misschien helpt de laatse DirectX ook wel... You'll never know

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op 14 september 2003 @ 23:38:
[...]

nee die uitgang is absoluut niet stuk (te krijgen).
Heb je in andere programma's (lees: spellen) wel 5.1?
Misschien helpt de laatse DirectX ook wel... You'll never know
Pssst... als je nou het topic goed had gelezen, dan had je beseft dat ik dit topic heb gekicked omdat ik hetzelfde probleem heb als destijds de topicstarter. Ik denk niet dat de TS nu nog hulp nodig heeft... :)

Pagina: 1