[Car Audio] Invloed dubbele spreekspoel op geluidskwaliteit

Pagina: 1
Acties:
  • 397 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-08 10:34
Ik ben nog steeds op zoek naar een goede sub voor in mijn auto.
Ik zie bij menig subwoofer staan dat er een dubbele spreekspoel inzit.
Handig voor als je veel vermogen door de sub wil laten leveren. 2 x 4 ohm spoelen = 2 ohm totaal er kan dus meer vermogen door de versterker geleverd worden.

Mijn vraag is of 2 spreekspoelen ook nog een voordeel kan wezen voor de geluidskwaliteit (SQ).

Zou distrortion hiermee ook omlaag gebracht kunnen worden ? of heeft een dubbele spreekspoel juist een negatieve werking op de kwaliteit van het geluid ?

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Een dubbele spreekspoel heeft meer voordeel bij SPL. ivm het vermogen.
Verder ben je wat "flexibeler" mbt. aansluiten. Meer niet.

Overigens; als je een SQ sub zoekt is er maar één; de phase linear aliante.

Wise enough to play the fool

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik ben meer voor JL Audio, maar dat terzijde.

Ik denk dat in de meeste gevallen dubbelspoel woofers aangestuurd worden met op iedere spoel hetzelfde signaal. Als er verschil tussen beide signalen zit, gaan de spoelen elkaar tegenwerken, wat alleen maar negatief kan zijn. Voor SQ zie ik dan ook geen voordelen ten opzichte van normale enkelspoel woofers, eerder een nadeel (je moet precies gaan afstellen bij gescheiden signaalbronnen.

• Dennisch
Ik zat zelf te denken aan de Infinity Kappa Perfect 12" VQ (Variable Q!!!) DVC(dat is nog een vraag dan) of aan een Eclipse (alleen weet ik van deze de prijs niet!) en blijken deze wel heel duur te wezen.

Opzich ziet die Phase linear aliante er wel heel apart uit.

Ik ga dus liever voor SQ en niet voor SPL.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisch op 13-06-2003 12:00 ]

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

• Dennisch
Als ik een DVC sub aansluit op een versterker dan heeft t geen negatieve invloed ?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 13:10
Die dubbele spreekspoel is om zowel links als rechts op 1 woofer aan te sluiten terwijl het de werking heeft als twee aparte woofers. Het blijft dus nog steed 2x4 ohm en wordt niet 1x2 ohm (overigens lager is niet beter). Persoonlijk moet ik er niks van hebben, de woofers die ik heb gehad maakte zo'n extreme uitslag dat de boel vrij snel gesloopt was. Oke, nu had ik niet echt topkwaliteit ingekocht :P, maar volgens mij is je uitslag een stuk groter dan wanneer je 2 woofers neemt met een enkele spreekspoel (bij hetzelfde dB).

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-07 10:26
Hmmm, sorry dat ik het ff cru zeg, maar ik heb hier al wat onzin gelezen in dit topic.

Het enige verschil tussen ene SVC en een DVC is de aansluitmogelijkheden eens je met wat serieuser speelgoed aan het werken bent. 2 amps op 1 sub en zulke praktijken.

Zo ben ik momenteel bezig met het ontwerpen van een wagen waar 3 subs op 2 amps komen te staan. Het enige wat je dan moet doen is je gezond verstand gebruiken ivm de 2 spelen hetzelfde signaal te geven. Dat kan op verschillende wijzen, paralel aansluiten om tot een lagere impedantie te komen en dus ook meteen logischerwijs een identiek signaal op beide spoelen. Je kan ook gaan werken met een 4 kanaals amp die je dan dubbel brugt, elk op 1 spoel, belangerijk is dan om je signaal te splitten en de gains goed af te stellen, dat kan al kwasi perfect met een gewone digitale multimeter en een cd met sinussen op.

Sq gewijs is een DVC absoluut niet ondergeschikt aan een SVC, wterker nog, een pak SQ susb zijn aleen verkijgbaar in DVC zoals bijvoorbeeld de SoundStream Rubicon 2 subs of het heel Adire gamma.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ehm... verschillende kanalen op een dubbelspoels woofer? I think not.. Als je bas per kanaal verschillend is krijgt je woofer het heel moeilijk.

Als je de impedantie wil aanpassen kan je je spoelen parallel of in serie zetten.
De uitslag hangt helemaal van de woofer zelf af. (de Vas) de Xmax en de Vd dus...

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 13-06-2003 16:53 ]

• Orbit
Ff nog bij opmerken dat een Aliante een pracht van een sub is maar nogal VEEL kost in Nederland en een pak goedkoper is in Belgie (ik ben zelf een Belgische Phase Linear dealer) om een voor mij ongekende reden.

Reken er wel ff bij dat een Aliante absoluut niet luid speelt maar wel angstaanjagend diep kan gaan in een klein kistje !

• Orbit
teacher schreef op 13 juni 2003 @ 14:50:
Ehm... verschillende kanalen op een dubbelspoels woofer? I think not.. Als je bas per kanaal verschillend is krijgt je woofer het heel moeilijk.

Als je de impedantie wil aanpassen kan je je spoelen parallel of in serie zetten.
De uitslag hangt helemaal van de woofer zelf af. (de Vas)
Ik zeg toch zeer duidelijk dat het signaal identiek moet zijn ? Maar meerdere kanalen per sub is PERFECT mogelijk, al moet het signaal natuurlijk wel identiek zijn.

Voor de hele gekken onder ons maak ik ook wel eens setup's met 1 sub en 4 amps.

Werkt perfect !

• Orbit
VAS heeft niets te maken met de X-max (uitslag)

VAS is een factor die belang heeft bij het berekenen van een kist en geeft weer hoeveel liters lucht je nodig hebt om de ophanging van de sub te simuleren. EEn factor dus die je nodig hebt als je op de PC kisten gaat simuleren.

• teacher

teacher

Dysgaf!

whoopsie.. ik zie nu ook wat ik getikt heb... er moest geen Vas staan, maar Vd...

• Dennisch
Orbit welke merken Sub's heb jij nog meer ervaring meer (Infinity mischien ? Eclipse)

[ Voor 11% gewijzigd door Dennisch op 13-06-2003 18:53 ]

• Orbit
EEn hoop merken heb ik ervaring mee.

- Helix/Brax
- SoundStream
- MTX
- Magnat :r
- Cerwin Vega
- Adire
- Crunch
- Infinity
- Lanzar
- Macrom
- Hifonics
- Resonant Engineering
- Atomic
- ...

Geen ervaring met Eclipse, maar das niet zo abnormaal gezien die niet actief verdeeld worden in België. In Nederland mischien wel, maar daar ben ik niet zo van op de hoogte. Zelf heb ik er al heel wisselvallende ervaringen van gehoord. Van uitstekend tot echte slechte critieken.

Wat wil je bereiken en spenderen? Mischien kan ik zo een beetje raad geven. Welke amp heb je er voor klaarliggen? Hoeveel liters ben je bereid op te geven? Welke muziekstijl? Welke frontset ...

Als ik advies geef wil ik dat ik genoeg info heb om deftig advies te kunnen geven he ;)

[ Voor 61% gewijzigd door Orbit op 13-06-2003 21:30 ]

• Dennisch
Je klinkt echt als een verkoper :o)

Maar het volgende heb ik al in mijn auto zitten. 2 x JBL P93 (3weg 6"x9" 250 watt max 85 Watt RMS) aan een JBL P80.4 versterker, waarvan 2 (front)kanalen nog ongebruikt. Voor de front set gebruik ik nu nog mijn standaard ingebouwde set (2-weg gescheiden) tweeter in dashboard en mid in de deur. De frontset geeft aardig geluid, maar als je er iets te veel van vraagt is het over met het mooie geluid (deze moet dus ook nog vervangen worden).

Wat ik wil bereiken is een mooie strakke lage bas, het hoeft van mij niet steenhard. Dat is niet lekker voor als hele einden moet rijden. Qua ruimte .... maak je daar maar niet al te druk om, mijn hele achterbak mag gebruikt worden (je kunt er met zn 2-en in liggen!)

Voor de (sub)versterker ben ik het nog niet helemaal eens ikzat te denken aan een JBL GTI versterker. Maar t lijkt mij toch eerst handiger om naar de sub zelf te kijken voordat ik naar de versterker kijk!

Breng eens een deftig advies.

• Orbit
Dennisch schreef op 13 juni 2003 @ 22:41:
Je klinkt echt als een verkoper :o)

Maar het volgende heb ik al in mijn auto zitten. 2 x JBL P93 (3weg 6"x9" 250 watt max 85 Watt RMS) aan een JBL P80.4 versterker, waarvan 2 (front)kanalen nog ongebruikt. Voor de front set gebruik ik nu nog mijn standaard ingebouwde set (2-weg gescheiden) tweeter in dashboard en mid in de deur. De frontset geeft aardig geluid, maar als je er iets te veel van vraagt is het over met het mooie geluid (deze moet dus ook nog vervangen worden).

Wat ik wil bereiken is een mooie strakke lage bas, het hoeft van mij niet steenhard. Dat is niet lekker voor als hele einden moet rijden. Qua ruimte .... maak je daar maar niet al te druk om, mijn hele achterbak mag gebruikt worden (je kunt er met zn 2-en in liggen!)

Voor de (sub)versterker ben ik het nog niet helemaal eens ikzat te denken aan een JBL GTI versterker. Maar t lijkt mij toch eerst handiger om naar de sub zelf te kijken voordat ik naar de versterker kijk!

Breng eens een deftig advies.
Als een verkoper ? :s Vind ik nu niet echt een compliment om eerlijk te zijn.

Je bent eigenlijk wel zowat de 2 meest belangerijke vragen vergeten te beantwoorden. Namelijk, wat het mag kosten en welke muziek je er mee wilt gaan spelen.

Kostprijs bedoel ik dan amp + sub, omdat je bij bepaalde subs nu eenmaal gewoon verplicht bent een dure amp te kiezen.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Om te beginnen zou ik een leuke compo vóór kopen en die versterken.
Daarna de sub...

Maar het ligt maar helemaal aan je budget...

Verwijderd

kijk anders op www.showyoursound.nl
die hebben ook een forum vol met freaks!

• Dennisch
Ik bedoelde t eigenlijk als een compliment :X (je bracht t wel geinig :) )

Ik luister voornamelijk trance, maar een goed live concert kan ik ook erg waarderen. De bas hoeft van mij zeker niet de overtoom te voeren.

De sub plus versterker mogen van mij 1000 euro (of iets meer) kosten.

• Dennisch
teacher schreef op 14 juni 2003 @ 00:33:
Om te beginnen zou ik een leuke compo vóór kopen en die versterken.
Daarna de sub...

Maar het ligt maar helemaal aan je budget...
Zoals ik al zei mijn compo set voor is al voldoende om t geweld wat ik al achter heb, bij te houden.

• Orbit
Dennisch schreef op 14 June 2003 @ 09:58:
Ik bedoelde t eigenlijk als een compliment :X (je bracht t wel geinig :) )

Ik luister voornamelijk trance, maar een goed live concert kan ik ook erg waarderen. De bas hoeft van mij zeker niet de overtoom te voeren.

De sub plus versterker mogen van mij 1000 euro (of iets meer) kosten.
Helix HXA 1000 QX + SoundStream Rubicon 2 12"

Een killer combinatie die je met wat afpingelen wel moet mee kunnen krijgen voor 1000 euro.

Die amp is nogal bijzonder gezien de waanzinnige instelmogelijkheden die hij heeft. Een 1 bands parametrische equaliser + subsonic + instelbare dempingsfactor. Echt een TOP AMP die perfect samengaat met de genoemde sub. Ohja, het is een klasse A/B monoblock. 600 RMS @ 2 Ohm, stabiel tot 1.33 Ohm. Word ook vaak gebruikt om een audiofiele composet aan te sturen (2 stuks dan natuurlijk)

Kan je gerust navragen op showyoursound (daar kennen ze me ook wel ;) ).

• Dennisch
Ik had nog nooit naar deze combinatie gekeken, maare wat een versterker :9~ Daar kun je het geluid echt precies zo instellen zoals je hem zou willen hebben.

Ik kwam alleen niet uit de sub die je bedoelde volgens mij bedoelde je deze http://www.soundstream.com/RUBICONwoofer.html (hoogstwaarschijnlijk wel als ik naar de spec kijk) of bedoelde je deze http://www.soundstream.com/slammin_subs2_rubicon.html

• Orbit
Ik heb het op de eerste link. Die op de 2e link is al een heel tijdje niet meer leverbaar.

• Dennisch
Dat dacht ik al !! Trouwens lekker snel gereageerd :)

deze combo ziet er wel heel goed uit. Ik had (zoals ik al eerder zei) een oogje op die Infinity VQ DVC 12" Heb je daar ook enige ervaring mee, of is deze nog niet leverbaar in de Benelux? en wat zou t grote verschil zijn tussen de Soundstream en die van Infinity ?

• Orbit
zelf heb ik die nieuwe Infinity nog niet in m'n polletjes gehad dus veel kan ik er niet over kwijt. Het is me enkel opgevallen dat Infinity toch echt wel relatief duur uitvalt voor wat je in ruil terugkrijgt. Dat maakt het niet minder goed dan iets anders, maar de prijs / kwaliteit is niet echt top. Dat in tegenstelling tot Helix en SoundStream die in mijn ogen VEEEEEEL terugbrengen voor een doenbare prijs.

Mja, ik moet er natuurlijk wel bijzeggen dat ik de aangeraden combinatie door en door ken. Echt een prima combinatie moet ik zeggen. Kistje van 33 liter = lekker strak en met de parametrische eq goed af te stellen kan je een heel vlakke responscurve maken. Lekker, zo simpel is dat ;)

• Dennisch
Zijn die T/S parameters bekend ??? die kwam ik niet 1,2,3 tegen op de internetsite. dan kan ik even gaan simuleren !

• teacher

teacher

Dysgaf!

soundstream heeft niet de completen T/S parameters op de site, maar wellicht staat er hier wat bij: http://www.soundstream.com/heavyweight_boxing2.html

enneh.. specs van de aliante staan hier: http://www.phase-linear.com/html/ts_data.html
stop de 12" si of de 12" si LTD in een gesloten kist van 22 liter netto en je bent klaar :)

• Orbit
Dennisch schreef op 14 June 2003 @ 12:54:
Zijn die T/S parameters bekend ??? die kwam ik niet 1,2,3 tegen op de internetsite. dan kan ik even gaan simuleren !
Nope, niet verkrijgbaar (de klootzakken) maar autohifi heeft een uitgebreide test gedaan waarbij als beste uit de bus kwam een kist van 33 lieter GESLOTEN.

Ik heb ondertussen voldoende ervaring met die sub om je te verzekeren dat hij in zo'n setup zalig klinkt.

Als je per se wilt kan ik je die setup probleemloos laten beluisteren
Pagina: 1