Dat ben ik totaal met je oneens. T.net kan volledig onafhankelijk bepalen welke inhoud zij toestaat. Je hebt geen "recht" van
vrije meningsuiting op een site van een private onderneming.
Blabla maar recht van meningsuiting vinden mensen wel prettig ook al hebben ze dat recht niet bij welk bedrijf (of in welke maatschappij) dan ook, dan nog kun je ze dat maximaal geven. Wanneer problemen niet opgelost worden ontstaan frustraties.
Jouw oplossing lost het probleem niet op: het verdoezelt het. Je hoort mij niet zeggen dat je van vandaag op morgen het M$ probleem op
heel de wereld op kunt lossen met mijn oplossingen maar je kunt mensen die M$ schrijven en mensen die zich eraan ergeren wel dichter
bij elkaar brengen dmv. discussie en elkaar overtuigen. Dat lucht aan beide kanten op, denk ik. En wie weet zijn er dan minder mensen
die hun mening uiten met M$ en meer met code

en minder mensen die zich ergeren aan M$ en meer die nuttige zaken posten.
Kijk, een crimineel kun je de bak in gooien. Kost je geld en je hebt geen last meer van hem/haar. Simpele oplossing. En dan vreemd opkijken
wanneer diegene het weer doet. Je kunt ook de oorzaak, de reden dat zhij crimineel is, aanpakken en/of voorkomen. Het is een stuk
moeilijker maar je hebt er ook stukken meer aan. Ik heb niet zo'n zin om een vergelijking in de politiek te maken maar Balkenende had
het vandaag over problemen die te lang zijn blijven liggen in de jaren 80. Nou ben ik het niet zozeer eens met de manieren waar hij
z'n poen vandaan haalt maar ik ben het wel met hem eens dat je met struisvogelpolitiek niks oplost. Als je verder en ruimer kijkt, kom
je verder. Dat deed de SP in de jaren 80 ook toen gastarbeiders naar Nederland kwamen om hier te werken omdat wij (smerige) banen zat
hadden.
Het zou toch te gek zijn als ik op mijn eigen forum zinnen moet toestaan die niet onrechtmatig zijn, maar waar ik het
persoonlijk fundamenteel mee oneens ben? *Ik* bepaal op *mijn* forum wat ik toe sta. En dan kunnen users hoog of laag springen, maar
dan kunnen ze echt niet naar de rechter ofzo.
Als jij meningen van gebruikers van je forum gaat verwijderen ga jij gebruikers verliezen. Mensen zijn namelijk dol op vrijheid.
Wanneer er concurrentie is en je bent ontevreden bij bedrijf X kun je naar bedrijf Y gaan... en oeps daar gaan je winsten!
Da's een hoofdreden waarom ik zo'n grafhekel heb aan een bepaald bedrijf, hoewel dat niet alleen aan dat bedrijf ligt (zo kortzichtig
ben ik niet en als je even nadenkt over de geschiedenis dan weet je dat je hierover flink kunt beredeneren).
Dat vind ik niet zo vriendelijk. Ik heb er geen boodschap aan dat
het
jou persoonlijk weinig interesseert.
Ook niet als ik het beargumenteer? Hetgeen ik m.i. beknopt deed...
Ik vind het gewoon zielig dat mensen hier zo even een probleem denken te kunnen analyseren
zonder naar zichzelf te kijken. Anderen typen M$, zij ergeren zich aan. Aan wie ligt dat, dat
mensen zich daaraan ergeren? Aan degene die M$ typt,
uiteraard!
Ten tweede vind ik het zo raar dat dit probleem nog steeds zo erg is en er niks aan gedaan kan worden, blijkbaar.
Terwijl het schijnbaar toch van dien aard is dat dat onmiddelijk nodig is.
Tenslotte snap ik niet waarom je niet boven de onoriginaliteit van iemand kunt staan. Ik bedenk mezelf bij linsux of openbse juist
'hebben we die weer' en ga vrolijk verder. Het is nl. (m.i.) uitgemolken.
Dat hoef je van mij hier niet te vertellen. Gezien de vele
reacties hier, én de steeds terugkerende gewraakte discussies op de FP,
blijkt dat het wel degelijk een onderwerp is waar in ieder geval een
aantal actieve bezoekers zich wel degelijk druk over maakt. Daarom
verdient het de ruimte om daar openlijk over te discussiëren. Het feit
dat jij daar medelijden mee hebt en dat je dat ook zo expliciet wilt
uiten zal deze mensen niet echt deren denk ik.
Af en toe is dit net een ik-weet-het-beter-boekhouder forum.
"Gezien de vele reacties daar, én de steeds terugkerende kritiek op
SuperSoft (

), blijkt dat het wel degelijk een onderwerp is waar in
ieder geval een aantal actieve bezoekers zich wel degelijk druk over
maakt. Daarom verdient het de ruimte om daar openlijk emoties over te
uiten"
Hopelijk snap je het nu! Ik leg net al uit: het probleem komt van 2 kanten. Ga jij op in dat dat niet kan omdat JIJ LM bent. Hier ga
ik zometeen nog wel op in. Maargoed, wat uiten jullie hier nou, ook emoties en frustraties over het gebruik van M$! De hele oplossing
voor dit probleem komt puur uit frustratie en emotie.
Nee, nee, nee. Dat gebeurd nu niet genoeg afaik qua communicatie. Iig
niet door T.net gebruikers, ik heb er nog nooit iets van gehoord. En ik
vergeet nog iets: preventie vooraf. Wat jij hierboven voorstelt zijn
allemaal repressie-maatregelen achteraf:
nadat M$ is getyped. Ik
stel juist voor het
vooraf zoveel mogelijk te doen en niet alleen
voor M$ maar voor het emotioneel reageren over het algemeen. Dat lost
ook niet het probleem op (te weten: mensen vinden bepaalde
nieuwsberichten, bedrijven, gebeurtenissen niet prettig en reageren daar
op uit emotie). Daarnaast is preventie een stuk vriendelijker; je hebt namelijk met mensen te maken
niet met robots.
Wanneer jij iemand uitlegt met argumenten waarom M$ niet gewenst is, irritatie kan opwekken
en daarbij vertelt dat diegene volgens jou meer een punt maakt met een beargumenteerde post
gebasseerd op ratio ipv. emotio dan kom je een stuk verder, denk ik. Wanneer iemand zonder gezag dat doet
kan er ook (makkelijker) een discussie ontstaan waarbij beargumenteert wordt en dat is beter dan iemand
iets opleggen.
Het lijkt een beetje op de manier waarop psychologen veelal werken: mensen doen dingen vanuit de emotio; de psycholoog praat hierover vanuit de ratio en lost vanuit de ratio het probleem over.
Als iemand jou zegt X mag niet en niet vertelt waarom, waarom zou jij dat dan niet doen als je zelf niet inziet waarom je dat niet zou
doen? Dat is toch iets heel anders dan dat iemand uitlegt het is prettig wanneer je X niet doet, want [..] waar tegen jij kunt
argumenteren? Het kost misschien wat meer moeite, maar iemand weet dan indien zhij overtuigt is wel waarom diegene X beter niet kan
doen. En diegene kan die kennis dan weer verspreiden. Dat werpt veel meer vruchten af dan jouw autoritaire ideeen van 'spellcheck' en
'achteraf veranderen' en 'bans'.
Dat is dus vandaag gebeurd, maar mijn visie is dat je die discussie juist niet op de FP moet aangaan. Zoals * Flipz ook zegt:
dat is gewoon offtopic. Het *hoort* daar niet.
Communicatie hoeft niet per definitie op de FP plaats te vinden.
De FP is geen forum....
Hierover heb ik in een ander topic al een uitgebreide mening gegeven: het reageren vs. aanvullen. Wat
mij betreft zijn meningen
(J) en emoties (S) op een nieuwsitem onnodig; die kunnen dan op GoT. Links met meer informatie, soortgelijke onderwerpen, links
naar discussies, hetzelfde nieuws in een ander jasje, en meer van dat soort spul juist wel. Ik vind dat overigens ook een stuk
professioneler.
Waarom die S/J erbij: wij leven in een judging/sensitive maatschappij terwijl het bij computers daar juist niet zo om draait. Iemand
die blij is met z'n Windows en zegt dat-ie danst op de login en logout muziekjes is minder interessant dan een nieuwe Windows Update,
toch? Om maar een voorbeeld te noemen...
Niet dat dat S/J verboten moet zijn in de maatschappij. Integendeel. Maar wmb. mag het best wat meer N/P worden. Met name het J heb ik problemen mee. Maar goed, da's persoonlijk enzo, iig het S/J gedeelte is denk ik niet persee nodig op de FP en ik denk dat er meer N/P'ers zijn die liever puur op het N/P gedeelte in willen springen ipv. het S of J gedeelte hoewel het 2 elementen zijn (grofweg gezegt: emoties en meningen).
Of je maakt 2 zones: 1 waar emoties en meningen wel staan (evt. inclusief de andere zone) en 1 waarbij het puur gaat om informatie
zoals ik hierboven uitlegde.
Als LM zijnde is het wel zo vriendelijk om je niveau op -1 te zetten. Op die manier kunnen ook de onterechte trolls en
flamebaits eruit gehaald worden.
Als je je ergert aan je hobby/werk/whatever bestaat de mogelijkheid er (tijdelijk) mee te stoppen altijd nog. Want:
Zó vrijwillig is het dus ook weer niet, noodzakelijk destemeer.
Fout. Weer geef je anderen de schuld: dat jij LM bent is
wel vrijwillig. Dat jij op niveau -1 kijkt is
wel vrijwillig
want
je hebt de mogelijkheid om geen LM te zijn en
je hebt de mogelijkheid om op een hoger niveau dan -1 of 0 te kijken.
Verder is het niet helemaal waar dat op het standaard niveau (1) nooit een M$ post staat, want dan zouden er niet zo vaak
discussies op de FP ontstaan over het gebruik ervan. Dat is dus toch een beetje een utopia wat je schetst.
Er staat: 'vrijwel nooit'. Statistisch gezien beginnen de meeste posts op een 1 dus ook een post waar M$ in staat begon op 1. Maar de
meesten staan niet zo hoog, althans die schattingen zijn eerder gemaakt. Een post met M$ erin die op 1 of hoger staat vonden anderen
blijkbaar hoger dan -1 of 0 ondanks de M$. Ik denk: 'volgens anderen is-ie de kleine frustratie waard' aangezien ik ook denk dat
modders een afweging tussen post en M$ (of andere beeldspraak/uitspraak) maken. ... maar ik kan niet voor anderen denken, hoewel ik
wel weet dat veel modders op die manier (ongeveer) denken dat bleek uit een topic over hetzelfde onderwerp herfst vorig jaar ongeveer.
In de meeste gevallen lijkt het erop
Lijkt. Beatrix lijkt ook mooi

. Feiten, komen we verder mee.
Het is een vraag welke alleen iemand die M$ schrijft of schreef kan beantwoorden; wij kunnen namelijk wel voor anderen beredeneren of denken te weten hoe zij denken maar wij kunnen niet weten hoe zij denken.
dat ze het schrijven omdat ze niet in staat zijn om hun (misschien overigens terechte) kritiek redelijk te onderbouwen
Is een mogelijkheid ja.
óf omdat het wel makkelijk is en wijs klinkt.
Je denkt dat iemand het slimmer uit vindt zien wanneer er M$ staat ipv. MS? Wat voor intelligentie blijkt er dan uit M$ ipv. MS? Ik
kan het niet bedenken! (daarom is de vraag ook eigelijk meer gericht aan iemand, liefst meerdere personen, die M$ schrijft of
schreef).
Het enige wat men hoeft te doen is $ in S veranderen om een post te creëren die minder geagiteerde reacties oproept... dat
lijkt me
geen grote klus wel? Verder moeten ze dan met woorden uit gaan leggen waarom ze anders misschien die $ neer zouden hebben gezet...
Nah, als dat te moeilijk is...
Als je denkt dat de oplossing zo simpel is vind ik dat kortzichtig en vraag ik me af in hoeverre je het probleem als geheel wel
begrijpt want ik zie het probleem een stuk complexer.
Zoals vandaag bleek is die discussie door veel gebruikers ongewenst óp de FP...
Nergens schrijf ik dat dat daar hoeft. Het kan ook elders. Er kan hier een centraal topic aangemaakt worden (evt. sticky) welke mensen
dan makkelijk kunnen vinden. Daar staan kan gediscussieerd worden over M$ en andere trolls/flamebaits. Nadat het is afgehandelt kunnen
de posts evt. verwijderd worden. Eventueel kun je bovenaan alvast een aantal anti-M$ argumenten neerplempen waar men dan wie weet al
meteen door overtuigt wordt. Zo niet: discussie. Stel iemand heeft een -1 of 0 kun je die naar /16 lijden of naar dit forum dmv. een
linkje in zijn/haar post oid. Iig, het moet wel mogelijk zijn mensen richting de juiste plaats te sturen indien nodig. Ik kan me niet
bedenken hoe ik snel in /16 kom als ik op de FP zit behalve typen (eigen ingeving dus), maar that's just me.
Ik dacht zelf meer aan mail maar iets anders (centraals) kan natuurlijk ook.
We zagen vandaag dat een aanwijzing in een draadje op de FP zelf meteen verzandt in one-liners en flames.
Niet een fijn voorbeeld aangezien dit zo'n 'opdrachtpost' was. Als er had gestaan, 'hou je kop, dankjewel' oid (toon is misschien
ietsje minder vriendelijk maar de toon van de post in kwestie lijkt denk ik vriendelijker dan-ie is). dan zou dat ongeveer hetzelfde
zijn. Zoals ik al eerder uitgelegt en waar een groot deel van m'n ideeen op gebaseerd is in deze post: kennis. Die post van die
persoon bevatte geen kennis. Geen informatie. Waarom zou je er dan naar luisteren! 'Spring in de sloot!'. De reacties erop waren wel
weer emotio-reacties.
PS: als dat automatische verander-ding komt, dan graag ook een automatisch verander-ding voor GNU/Linux. De naam is namelijk foutief