Abit KX7-333R traag + stotter

Pagina: 1
Acties:

• Skar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 17:03
Hallo,

Ik heb nu bijna een jaar mijn nieuwe mobo + processor. Het gaat hier om een Abit KX7-333R-mobo met een AMD XP2100+ proc. (meer specs zie m'n sign), maar hij is soms traag en stottert soms.
Ik heb al een aantal dingen geprobeerd, maar niks helpt:

* WinXP opnieuw installeren
* VIA-drivers updaten
* alle background-software uitschakelen

Het leek wel dat het minder werd toen ik eMule en/of Kazaa uitgeschakeld had. Maar volgens mij kan dat niet alles zijn.

Daarnaast heb ik het idee dat hij niet veel sneller is dan m'n oude specs (Duron 800 Mhz met 128 MB RAM)
Ik gebruik hem voornamelijk voor gamen, dus wil graag dattie lekker loopt.

Misschien dat een BIOS-update helpt? Weet niet... heb wel op de AMD-site gekeken, maar weet niet precies welke de nieuwste is :/

Nou, hoop dat het beetje duidelijk is. Graag reacties, suggesties en/of oplossingen ;)

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe zit het met DMA en de CPU verbruik?

Traagheid/stotteren is veelal te wijten aan slechte drivers/settings. Richt je je dus zoveel mogelijk op dat punt. Ook kan een brakke IDE config de oorzaak zijn, check dan de OM FAQ voor tips/suggesties :)

• Skar
Uhm... wat is je IDE-config?
M'n hardeschijf is wel beetje bagger... zoemt enzo... kan het daaraan liggen? Of bedoelde je iets anders?

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-08 15:02
Lopen de temps niet te hoog op, je zegt dat je hem al een jaar hebt?
IDE config is hoe alle ide apparaten aangesloten zijn (Master/slave)
BTW: dat mobo is schitterend, check me specs ;).

• DeppOx
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-07-2024

DeppOx

l33t lurker

Gebruik je de raid controller op dat mobo of de gewone ide poorten?

BOOOOOORRRRRRRRRIIIIIIIINGGGGGGGGGGGGG

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Skar schreef op 21 June 2003 @ 21:51:
Uhm... wat is je IDE-config?
Waarom wil je mijn IDE config weten :? Nouja, ik heb gewoon een CD brander en een CD lezer op mijn IDE hangen 8)7 Voor de rest heb ik een handvol U320 SCSI schijven in SWRAID lopen :)

Maar ben je al een beetje opgeschoten na het lezen van de OM FAQ? En dan bedoel ik met name het stukje onder Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat? B)

• Skar
Nee, met de vraag "wat is je IDE-config" bedoelde ik 'je' als algemeen...
Dus ik vroeg me af wat het precies was... maar na het lezen van de OM-FAQ ben ik wel iets opgeschoten.
Ga het lijstje wel ff puntsgewijs doorlopen... wellicht een BIOS-update maken ofzo... heb ik nooit gedaan namelijk... hopen dat dat helpt.
Anders kom ik wel weer terug ;)
Alvast bedankt voor jullie hulp!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
ti200 is nu niet bepaald een monsterkaart, in Ut2003 op 1027*768 zal die kaart zeker weten stotteren als je in drukke scenes komt.
Probeer eens te spelen op 640*480 en kijk of dat iets uitmaart.

• Skar
Nou, denk niet dat het daaraan ligt. Ook in Windows.. gewoon tijdens het surfen blijft hij soms ff seconden hangen. En ook als ik helemaal niks doe en alleen maar WinAmp draai, dan stottert m'n muziek soms (soms = ong om de 5/10 minuten)
Had er eigenlijk nooit last van... totdat ik mijn nieuwe mobo, processor en geheugen kreeg. Toen begon de ellende. Denk dus dat het iets te maken heeft met OF verkeerde instellingen, OF iets verkeerd geconfigureerd OF verkeerde drivers/software.

• SyS_ErroR
  • Laatst online: 16:54
test je ram eens met memtest...

vind t klinken als brak geheugen (of verhoog/verlaag je timings eens)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het lijkt mij zeer sterk dat dit aan brak geheugen ligt :+

Skar, je geeft zelf al het volgende aan (welke overigens allang eerder werd geopperd):
Denk dus dat het iets te maken heeft met OF verkeerde instellingen, OF iets verkeerd geconfigureerd OF verkeerde drivers/software.
Dan kun je gewoon in die richting troubleshooten :)

• SyS_ErroR
  • Laatst online: 16:54
als je ram timings toch ontzettend hoog staan werkt dit toch ook harstikke vertragend? :S

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als jij een algemene performanceafname van 1~3% als "hartstikke vertragend" definieërt, dan is dat inderdaad zo :)

• Skar
Uhm.... hoe zet je je RAM-timing lager? Is dat iets in je BIOS ofzo?

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ken je deze site ookal? http://www.sudhian.com/showfaqs.cfm?fid=11
misschien dat je daar iets kan vinden?

heb je btw geen probleem met die soundblaster? ik heb dat een aantal keren gehad.
irq sharing is niet zo goed van die soundblasters. of zit dat bij deze inmiddels goed :?

kan niet algehele snelheids verlies geven, maar wel die dip

edit:
heb je die raid aanstaan?
If you are running WindowsXP, remember that the default Highpoint driver offers very poor RAID performance (it is based on one of the very early 1.0.5 drivers). You should therefore update to a version 2.0.x series driver.

[ Voor 40% gewijzigd door Mr.Nobody op 23-06-2003 21:57 ]

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Verwijderd

werk je met een dvd rom of een cd rom........als het een dvd rom is, moet je deze er gauw uitschoppen!
deze geven (bij mij tenminste) de storingen.

• Skar
Nobody: Nee, heb m'n RAID niet aanstaan. Heb maar 1 schijf erin zitten ;-) Zal eens kijken of die site en ook ff kijken of er iets met m'n Soundblaster te maken heeft :-P
Laan: Heb een CD-ROM... dus dat kan het ook niet zijn

• Skar
Mmm... heb de tips gevolgd op die website... heb ook m'n BIOS geflashed... heb APCI gedisabled... maar toen ging alles veel trager, dus staat nu weer aan... Windows opnieuw geinstalleerd... en ook nog m'n PCI-kaarten verwisselt van plek...
Hij draait nu prima... alleen wanneer ik eMule draai... gaat hij stotteren :-(
Weet iemand of dat de schuld is van eMule of van Windows?

Verwijderd

is de schuld van je virusscanner misschien ?
als het programma in je tray killed wil dat nog niet zeggen dat ie helemaal inactief is.
de meeste scanners werken met een programma + service.
als je het programma killed kan de service nog doorwerken en e.v.t vertragen

• Skar
Heb geen virusscanners draaien.
Hij stottert dus ook alleen als ik eMule heb draaien... maar wel heeeeel irritant dus...
Misschien toch iets verkeerd met m'n geluidskaart/netwerkkaart-gedoe?

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-07 12:28
hoelang staat deze windows installatie er op, kan ook een puntje zijn. Ik heb wel is dat ik na een half jaar hetzelfde hebt wat jij beschrijft. Ik gooi dan gewoon windows eraf(lees format c) en doe een clean install. En direct van het probleem af :)
(verder heb je een ideaal mobo, check me specs ;) )
Pagina: 1