Toon posts:

Zalman 6000alcu vs Coolermaster aero7+

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Stilte of prestatie.. De meeste tweakers hier kennen de zalman 6000alcu wel als het gaat om zijn prestaties en zijn stilte. Ik heb de mijne vervangen voor een Aero 7+ van coolermaster..

Conclusie: zelfs op half vermogen krijgt de Aero7 mijn processor 10 graden onder de temp die ik haalde met mijn Zalman op vol vermogen.
Op half vermogen koelt de Aero7 dus echt goed en het geluid valt dan reuze mee. Indien je even wat meer koeling wenst kun je hem dan via de meegeleverde fancontroller op een hoger toerental zetten.. dan hoor je echt wel wat geluid maar daar krijg je wel leuke resultaten mee.

(kamer temp ongeveer 30-35 graden)

temps zalman: 53 idle / 60 stressed (vol vermogen) :(
temps aero 7+: 47 idle / 51 stressed (half vermogen) :D
(vol vermogen post ik vanmiddag, als ik weer achter mijn eigen PC zit)

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Fijn voor je dat je temps zo drastisch zijn verlaagd a.g.v. het vervangen van je 6000 alcu, maar mag ik vragen welke kant je met dit topic op wilt? (dit is me namelijk nogal onduidelijk). :)
Daarnaast zeggen deze temps niet echt veel zolang we niet weten over welke CPU we praten ;)

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 16:38
jou coolermaster is waarschijnlijk nog nieuw wat schoon betekend. De temp's zullen daar ook nog wel oplopen omdat er vanzelf stof tussen komt. tussen de zalman rippen kan makkelijk veel stof komen.

mijn 2600+ wordt trouwens stressed 50 graden (is tot 50 graden stressed ovregeclockt zie sig). ooh ja , het is nu 30 + graden op zijn kamer.

[ Voor 32% gewijzigd door Kevinp op 12-06-2003 15:22 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Processor is een amd xp1700+
Ik probeer met deze post een indicatie te geven over de prestaties van de aero7 en had toevallig alleen zalman om te vergelijken.

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Jeee.....!!! Geweldig voor je!!! :+

Is het héél raar dat er koelers zijn die beter presteren dan andere koelers :? Dachutnie toch?

En dat je temp drastisch omlaag is gegaan is natuurlijk fantastisch, maar wat heb je eraan? 60 graden stressed is prima hoor....of klok je soms over? In je startpost staat niet eens wat voor CPU je hebt, of je voor beide koelers dezelfde/evenveel koelpasta hebt gebruikt etc. etc.

En vergeet niet dat die Zalman misschien vol stof zat en dat de fan langzamer draaide door dat stof....Al met al denk ik dat je met een schoonmaakbeurt, een verse laag koelpasta je temp evenveel omlaag had kunnen krijgen. Ook een 12mm stille Papst fan op je Zalman had al het gewenste resultaat opgeleverd, of een xtra casefan ofzo. Dat is allemaal goedkoper dan zo'n Aero 7..... :)

Als je echt een goede vergelijking had willen maken tussen de 2 koelers, dan had je er meer werk in moeten stoppen. Misschien heb je dat wel gedaan, maar dat is iig niet af te lezen aan je startpost :)

[ Voor 13% gewijzigd door Tweeke op 12-06-2003 12:51 ]

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Verwijderd

Topicstarter
Stof in mijn zalman? lezen zeker niet je sterkste punt?

Ik heb 2 coolers uit dezelfde prijscategorie vergeleken, koelpasta evenveel..Zalman gereinigd..

PS is dit forum niet bedoeld om je ervaringen te delen? hmmz d8 ik toch echt..
Maar eh je hoeft een draadje niet te openen als het onderwerp niet in je straatje past.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 13:43 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:13

JT

VETAK y0

Mijn 6000AlCU houd met minimale airflow mijn XP1600 op 48 stressed terwijl die op z'n laagst staat.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Volgens mij doe je toch iets fout. 53 graden tijdens idle met een XP 1700+ kan ik me dus echt niet voorstellen. Eerder iets van 40 à 45 graden.

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Opzich zou dit inderdaad moeten kunnen. Het nadeel van dit soort topics is helaas dat deze vaak uitmonden in een simpel opsomtopic en daar zie ik in ieder geval het nut niet echt van in. Dat neemt niet weg dat je best twee coolers met elkaar mag vergelijken, maar door simpel temps te posten en verder bijvoorbeeld niet te kijken naar waarom de ene cooler beter presteert dan de ander is eerlijk gezegd imho niet echt zinvol. :)

Zo lees ik namelijk niks over het aantal fans in je case (en dus de airflow) iets wat voor een Zalman 6000 in ieder geval een must is, wil je je cpu aan de koele kant houden.
Het kan dan dus ook zijn dat de aero 7+ minder afhankelijk is van een goede airflow en kijk dan wordt de discussie interessant :)

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
Quincy Jones

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
paCKo:
Hij heeft em toch op half vermogen staan!
Dat zegt ie toch...

Edit:
Sorry, verkeerd gelezeb ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Laurenz op 12-06-2003 15:00 ]

Leave only footprints, take only memories

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:13

JT

VETAK y0

Never mind, post was geedit van laurensvliegen.

[ Voor 89% gewijzigd door JT op 12-06-2003 14:59 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

mmmm ik heb zelf ook de zalman 6000AlCu gehad met n 1700+ _/-\o_
maareh, mijn temp lagen wat lager ;)
28 idle,
35 stressed,
ok, ok ik beken: dat was in de winter en ik slaap op zolder, duz das bijna met vorst op mn kamer :o
en toen ik n nieuwe fan erbij kocht was t nog lager:
22 idle,
27 stressed,
met deze koeler
_/-\o_ Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/199-226K.GIF _/-\o_
en dan n zelf gemaakte fan adaptor, van n platinum spindel 50 cd's >:)
maakte veel herrie, maar ik maakte iedereen jalours met mn temps :Y)

edit:
Wat je ook nog s kan proberen >:) ... je fan UIT zetten, jah je hoort t goed... in je bios zegge dat ie met 80 uit moet slaan, en dan 3Dmarken _/-\o_
en als ie uitvalt, aan de koeler voelen met je handjes :o AUW!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 15:02 ]

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Verwijderd schreef op 12 juni 2003 @ 12:46:
Mijn Processor is een amd xp1700+
Ik probeer met deze post een indicatie te geven over de prestaties van de aero7 en had toevallig alleen zalman om te vergelijken.
De Zalman waaiers zijn dan ook voor de 5e keer geen overclock coolers :) Een Aero7 of Aero7+ wel. En alle Zalman-Waaier defenders hier, lees eens wat reviews, dan kom je er snel achter dat ze gewoon slecht presteren t.o.v. andere coolers die vaak nog wat goedkoper zijn. Das gewoon een feit. En ik ben geen Zalman hater, want hun voedingen zijn wel heel goed en stil :)
en toen ik n nieuwe fan erbij kocht was t nog lager:
22 idle,
27 stressed
Lekker geloofwaardig 8)7

[ Voor 42% gewijzigd door Yokozuna op 12-06-2003 15:10 ]

• Laurenz
Is die Aero 7+ al ergens te koop? Heb hem nog nergens gezien.....

• Yokozuna
laurensvliegen schreef op 12 June 2003 @ 15:05:
Is die Aero 7+ al ergens te koop? Heb hem nog nergens gezien.....
Inmiddels hebben mensen in het Aero7 led- draadje de Aero7+ bakjes ontvangen via www.magna.nl en http://www.partsandbytes.nl/ Op de website van die winkels staat echter gewoon "Aero7", beetje vaag nog dus.

[ Voor 9% gewijzigd door Yokozuna op 12-06-2003 15:09 ]

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Wat je ook nog s kan proberen ... je fan UIT zetten, jah je hoort t goed... in je bios zegge dat ie met 80 uit moet slaan, en dan 3Dmarken
en als ie uitvalt, aan de koeler voelen met je handjes AUW!
En wat is het educatieve doel van deze actie als ik vragen mag? :?
(naast dan het onderzoeken of de overheat-protection goed functioneerd, wat ook zeker niet altijd het geval hoeft te zijn en je je CPU dus blijvend kan beschadigen)

Quincy Jones

Verwijderd

Yokozuna schreef op 12 June 2003 @ 15:03:
[...]

De Zalman waaiers zijn dan ook voor de 5e keer geen overclock coolers :) Een Aero7 of Aero7+ wel. En alle Zalman defenders hier, lees eens wat reviews, dan kom je er snel achter dat ze gewoon slecht presteren t.o.v. andere coolers die vaak nog wat goedkoper zijn. Das gewoon een feit. En ik ben geen Zalman hater, want hun voedingen zijn wel heel goed en stil :)

[...]
Weer iets wat ik niet geloof ;)
Dat ben ik niet (meer) met je eens. De huidige series Zalman koelers en dan met name de CNPS7000 voor de P4 (en binnenkort de CNPS7000A voor socket A) heeb een enorme koelcapaciteit. Ze presteren gewoon heel goed terwijl ze fluisterstil zijn.

Nog even een opmerking voor de topicstarter: Je vergelijking is sowieso krom. De Coolermaster Aero 7 is net pas vekrijgbaar, terwijl Zalman de 6000 serie al anderhalf jaar op de markt heeft. Zalman is gewoon de pionier op het gebied van stille koeling. My 2 cents...

• Yokozuna
Maargoed, de 2 koelers zijn niet te vergelijken, omdat ze voor andere doelen zijn gemaakt. De Aero7 en 7+ voor topkoeling, de CU en ALCU 6000 voor de stilte.

[ Voor 82% gewijzigd door Yokozuna op 12-06-2003 15:20 ]

Verwijderd

mmm tjah, t is al weer n tijdje geleden duz ik hem niet meer...anders had ik wel ff mn temps op mn kamer zelf kunne meten, die zaten namelijk niet ver van de 0 grade af :X
DeverauX schreef op 12 June 2003 @ 15:09:
[...]

En wat is het educatieve doel van deze actie als ik vragen mag? :?
(naast dan het onderzoeken of de overheat-protection goed functioneerd, wat ook zeker niet altijd het geval hoeft te zijn en je je CPU dus blijvend kan beschadigen)
eeeh, eigenlijk geen idee... maar t was leuk om te kijken hoelang t duurde voordat ie 80 graden werd, en dat duurde best lang moet ik zeggen.

• Yokozuna
[mmm tjah, t is al weer n tijdje geleden duz ik hem niet meer...anders had ik wel ff mn temps op mn kamer zelf kunne meten, die zaten namelijk niet ver van de 0 grade af
Ja ok :)

De 7000 heatsink heeft trouwens wel een nieuw design. Lijkt wel een MegaOrb :) Blijkt effectief inderdaad. De 6000 scoort iig gewoon slecht (ook totaal ander design van de 7000), maar ik ben wel benieuwd naar de 7000a dan.

[ Voor 59% gewijzigd door Yokozuna op 12-06-2003 15:27 ]

• Tweeke
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 juni 2003 @ 13:41:
Stof in mijn zalman? lezen zeker niet je sterkste punt?

Ik heb 2 coolers uit dezelfde prijscategorie vergeleken, koelpasta evenveel..Zalman gereinigd..

Maar eh je hoeft een draadje niet te openen als het onderwerp niet in je straatje past.
Helaas, je zegt in je startpost helemaal niets over hoeveelheid koelpasta en al helemaal niet dat je de Zalman hebt gereinigd. Dus als het er niet staat kan ik het ook niet lezen B) :X

Het spijt me zeer, maar ik kan me niet onttrekken aan het idee dat dit een kromme vergelijking is. Zoals eerder gezegd is de Coolermaster Aero7 met een heel ander doel op de markt gebracht dan de Zalman 6000(AL)CU. De eerste namelijk om de nieuwste XP's flink te koelen, wat ten kost mág gaan van het geluid.
De Zalman moet dit kunnen in silent mode:

6000ALCU
- 1.67GHz (2000+) Palomino
- Up to 2.13GHz (2600+) Tbred

6000CU
- Over 2.13GHz (2600+) Tbred

De Zalman is in eerste instantie NIET bedoelt voor overklokken. Al kán het wel, zie mijn signature. De Zalman moet STIL zijn. En dat issie op silent mode.... :)

Áls je de twee koelers toch (enigzins) objectief had willen vergelijken, had je het IMO anders moeten aanpakken. Ik verwacht niet van je dat je een complete review schrijft, maar wat er nu in de startpost staat is te summier om iets te kunnen zeggen over verschillen tussen de koelers.
En oh ja, GoT is zeker wel voor gebruikerservaringen...... maar vergelijkingen tussen koelers kan je wellicht beter uitbesteden aan professionele review sites.... :)

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• Yokozuna
Mitsubishi, heb je nou een Aero7 of een Aero7+ ?!
Topic: Zalman 6000alcu vs Coolermaster Aero7+
Conclusie: zelfs op half vermogen krijgt de Aero7 mijn processor 10 graden onder de temp
:? En noem eens 1 winkel uit NL waar de Aero7+ op de site staat, tnx :)

[edit] www.partsandbytes.nl heeft hem nu ook op de site :),
"Coolermaster Aero 7+ retail. Fan speed control. T/m Athlon XP 3000+: 38 euro "

[ Voor 77% gewijzigd door Yokozuna op 12-06-2003 17:20 ]

Verwijderd

Yokozuna schreef op 12 juni 2003 @ 17:08:

[...]

[...]

wat n tweaker :+

ehhh very maybe: www.freezinghardware.nl
heb je daar nog ni van gehoord ofzo?? :P

• Yokozuna
heb je daar nog ni van gehoord ofzo??
Ik kan wel 10 winkels opnoemen die de Aero7 verkopen, het gaat om de PLUS versie!

[ Voor 205% gewijzigd door Yokozuna op 12-06-2003 19:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ding is bijna overal te koop, noem s 1 winkel? bekijk gewoon ff wat sites dan zie je hem wel staan.

Verwijderd

Yokozuna schreef op 12 June 2003 @ 19:39:
Ik kan wel 10 winkels opnoemen die de Aero7 verkopen, het gaat om de PLUS versie!
mmm + versie??? ken ik ni |:(
wat is daar speciaal aan dan?

• Yokozuna
Daar gaat heel dit topic over man, tenminte als je de topictitel mag geloven.

Aero7: 70mm fan (tot 4500rpm)
Aero7+: 80mm fan (ongeveer 25-30% meer oppervlak) (tot 3500 rpm)

[ Voor 96% gewijzigd door Yokozuna op 13-06-2003 17:58 ]

Verwijderd

Er zij in ander topic al enkele shops genoemd:
www.1st-aid.nl
www.magna.nl
www.partsandbytes.nl

• Laurenz
De Aero 7 koelt beter dan de Aero 7+!!! (zie link)
http://www.amdmb.com/arti...hp?ArticleID=239&PageID=1

[ Voor 49% gewijzigd door Laurenz op 13-06-2003 22:23 ]

Verwijderd

ja, hij heeft ook meer CFM. Maar let ook even op het geluidniveau hè...

• Yokozuna
Ja, vind je t' gek :) De Aero7 komt tot 26CFM ofzo, en de PLUS versie tot 20CFM. Maar je zet die Aero7 toch niet op de hoogste stand, veel te luid. Dus dat doet er helemaal toe, het gaat om die 2000-3000RPM standen.

Even review lezen, bedankt voor de link! Als je nog meer reviews vind altijd posten hier :) Interessant dat ze andere heatsinks ook testen, tnx!
Afbeeldingslocatie: http://www.amdmb.com/images/aero7+/g5.gif
Nouja zeg, waarom zou je uberhaupt de PLUS versie kopen..

[ Voor 59% gewijzigd door Yokozuna op 14-06-2003 13:14 ]

• manowar
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-10-2025
weet iemand de presatatie's van een TherminalRight SLK900+?

system spec: http://specs.tweak.to/3452 ..

• Yokozuna
manowar schreef op 14 June 2003 @ 12:42:
weet iemand de presatatie's van een TherminalRight SLK900+?
Das het beste koelblok wat je kunt kopen, maar je betaalt dan ook behoorlijke poen. Maargoed, we gaan nogal offtopic ;)
Maar let ook even op het geluidniveau hè..
Ongeveer gelijk op 11CFM

Aero7: 19CFM @ 38dB
Aero7+: 20CFM @ 46dB

Dat is de medium stand, die de meeste mensen hier ook gebruiken. Er is dus eigenlijk nieteens een reden de nieuwe Aero7 PLUS te kopen. Nu nog even wachten wat andere reviews uitwijzen.

Interessante review! Opmerkelijke resultaten :)

[ Voor 41% gewijzigd door Yokozuna op 14-06-2003 13:16 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Die Aero 7/&+ zou ik weles willen zien tegenover een Thermaltake Volcano 11. Da's pas een vergelijk. Zelf heb ik wel trek in 1 van die twee daar mijn Iglootje moeite heeft om de Xp2400+ in gareel te houden. Iemand reslutaten met die Volcano 11 :?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Laurenz
Heb nog een zooitje reviews gevonden (links stonden op www.coolermaster.nl)

http://www.pcabusers.com/...7/p1.html?reviewer_id=197

En deze, is wel in het DUITS helaas...

http://www.moddingpla.net/cms/artikel.php?id=13

Edit:
Ow haha, zie net dat er nog een stuk of 20 reviews staan... :D
http://www.coolermaster.nl/asb-v73-u2.htm

Sorry mensen, deze gaan over de non-plus versie

[ Voor 33% gewijzigd door Laurenz op 15-06-2003 22:20 ]

• Yokozuna
Madrox schreef op 14 juni 2003 @ 14:10:
Die Aero 7/&+ zou ik weles willen zien tegenover een Thermaltake Volcano 11. Da's pas een vergelijk. Zelf heb ik wel trek in 1 van die twee daar mijn Iglootje moeite heeft om de Xp2400+ in gareel te houden. Iemand reslutaten met die Volcano 11 :?
Kijk eens :) (sorry voor layout) Alleen dan zonder de originele Volcano11 fan, maar die is toch niet zo goed. Ik zou dus gewoon voor de Aero7 non plus gaan. Heb je voor 29 euro. Het gaat hier trouwens om een 1700+ overgeclocked naar 2GHz.
Afbeeldingslocatie: http://www.amdmb.com/images/aero7+/Aero7+_Graph_lg.jpg
Heb nog een zooitje reviews gevonden (links stonden op www.coolermaster.nl)

http://www.pcabusers.com/...7/p1.html?reviewer_id=197

En deze, is wel in het DUITS helaas...

http://www.moddingpla.net/cms/artikel.php?id=13

Edit:
Ow haha, zie net dat er nog een stuk of 20 reviews staan...
http://www.coolermaster.nl/asb-v73-u2.htm
Lees je de reviews zelf wel voordat je de links ernaar post? DAT ZIJN AERO 7 REVIEWS. Die staan er al maanden jonge :)

[ Voor 83% gewijzigd door Yokozuna op 15-06-2003 14:44 ]

• Willems
  • Laatst online: 14-05-2025
Hummm misschien niet helemaal on topic... maar hoe zit het met het verschil tussen de ALcu en de CU? Scheelt dat veel in temperatuur?

Volgens specificaties kun je geen palomino 2100+ koelen met de ALcu in Silent mode... Maar de CU is niet leverbaar op het moment bij Dedicated. Gewoon maar even wachten? Of de fanmate iets hoger dan silent zetten? (Ik ga niet overclocken)

• Yokozuna
Je hoeft hem niet perse bij Dedicated te halen. De 7000CU is leverbaar bij minimaal 24 andere zaken :)

http://www.tweakers.net/pricewatch/52025

• Tweeke
  • Niet online
Willems schreef op 15 June 2003 @ 17:11:
Hummm misschien niet helemaal on topic... maar hoe zit het met het verschil tussen de ALcu en de CU? Scheelt dat veel in temperatuur?

Volgens specificaties kun je geen palomino 2100+ koelen met de ALcu in Silent mode... Maar de CU is niet leverbaar op het moment bij Dedicated. Gewoon maar even wachten? Of de fanmate iets hoger dan silent zetten? (Ik ga niet overclocken)
http://www.dansdata.com/coolercomp.htm

- Zalman CNPS6000-Cu (full power)
0.73°C/W
-Zalman CNPS6000-AlCu (full power)
0.77°C/W

Scheelt dus 5,5%. In silent mode zal dat ook wel zoiets zijn.
En een Zalman koop je voor de stilte...dus beter voor een CU gaan en volledig stil draaien. Prijsverschil is ook niet vreselijk groot. :) (ALCU €24,- CU €29,-)

@ Yokozuna: 't gaat om een 6000cu ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Tweeke op 15-06-2003 17:33 ]

• Yokozuna
De 6000cu is ook in zeer veel zaken te koop:
pricewatch: Zalman CNPS6000-Cu (Socket 370/A)

Alleen voor echt betere prestaties hoef je uberhaupt niet naar Zalman waaiers te kijken, je kunt wel wachten op de 7000cu voor AMD CPU's. De "Uber-Orb". Dat is dan ook geen waaier :) Je kunt ook gewoon een Aero7'tje kopen, kost ook 29 euro. Betere prestaties heb je niet voor dat geld.

[ Voor 99% gewijzigd door Yokozuna op 15-06-2003 19:04 ]

Verwijderd

Bij Zalman kies je voor een geluid/prestatie verhouding, kies je voor de Aero kies je voor prijs/prestatie verhouding, hecht je minder waarden de geluidsniveau dan prestaties is de Aero (maar ook tal andere) koeler een goeden keuze.

Ik hecht echter zeer veel waarden aan het geluidsniveau, en ben over andere coolermaster cpu koelers niet echt te spreken. Mijn Zalman 6000Cu met een Papst 4412FGL 12x12cm, 1600rpm houd mijn Tbred B @ 1,8Ghz op een lekkere 42 graden (idle) (met een goede airflow in de kast wel te verstaan),

Wat de waaier doet na de geplanden upgrade (met Tbred B @ 2,xGhz) zullen we nog zien, kijk specs voor verdere info.

• Tweeke
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 juni 2003 @ 20:59:
Bij Zalman kies je voor een geluid/prestatie verhouding, kies je voor de Aero kies je voor prijs/prestatie verhouding, hecht je minder waarden de geluidsniveau dan prestaties is de Aero (maar ook tal andere) koeler een goeden keuze.

Ik hecht echter zeer veel waarden aan het geluidsniveau, en ben over andere coolermaster cpu koelers niet echt te spreken. Mijn Zalman 6000Cu met een Papst 4412FGL 12x12cm, 1600rpm houd mijn Tbred B @ 1,8Ghz op een lekkere 42 graden (idle) (met een goede airflow in de kast wel te verstaan),

Wat de waaier doet na de geplanden upgrade (met Tbred B @ 2,xGhz) zullen we nog zien, kijk specs voor verdere info.
Hmm...als je absolute stilte wilt blijven houden ontkom je niet aan waterkoeling in jouw geval.
Ik heb hier een T-bred B op 2250Mhz met Zalman 6000CU, maar das met (stock) fan @ full speed. Dat wordt 52 graden stressed met 1,7 volt. Een Zalman fan op max RPM is niet leuk om te horen, kan ik je vertellen. Als ie bij jou nu al 42 graden idle is, dan denk ik niet dat je de Papst op lage RPM's kan houden als je meer volts door de proc heen jaagt. Je zou bijvoorbeeld een Thermalright SLK900 met je huidige Papst kunnen nemen, maar dan is (goedkope) zelfbouw waterkoeling al bijna even duur..... :)

Op het moment is mn JIUHB DLT 0308RPMW trouwens terug geklokt naar 1800Mhz @ 1,4 volt :P Dan kan de fan namelijk weer lekker langzaam draaien.... en de extra snelheid heb ik toch niet nodig.

En Yokozuna: You're right! De Zalman 6000(AL)CU moet je kopen voor de stilte, niet voor de prestaties! :)

Verwijderd

Tweeke schreef op 15 June 2003 @ 21:19:
[...]
Hmm...als je absolute stilte wilt blijven houden ontkom je niet aan waterkoeling in jouw geval.
Ik heb hier een T-bred B op 2250Mhz met Zalman 6000CU, maar das met (stock) fan @ full speed. Dat wordt 52 graden stressed met 1,7 volt. Een Zalman fan op max RPM is niet leuk om te horen, kan ik je vertellen. Als ie bij jou nu al 42 graden idle is, dan denk ik niet dat je de Papst op lage RPM's kan houden als je meer volts door de proc heen jaagt. Je zou bijvoorbeeld een Thermalright SLK900 met je huidige Papst kunnen nemen, maar dan is (goedkope) zelfbouw waterkoeling al bijna even duur..... :)

Op het moment is mn JIUHB DLT 0308RPMW trouwens terug geklokt naar 1800Mhz @ 1,4 volt :P Dan kan de fan namelijk weer lekker langzaam draaien.... en de extra snelheid heb ik toch niet nodig.

En Yokozuna: You're right! De Zalman 6000(AL)CU moet je kopen voor de stilte, niet voor de prestaties! :)
Oke maar naar mijn mening staat waterkoeling nog altijd een beetje in de kindervoetjes, En ik ga nu nog voor lucht zolang dat nog kan. Meschien in de toekomst als er meer kant en klare setjes zijn. Die 42 graden van mij zijn wel bij een kamer temp van 21/22 graden en gemeten via de temp sensor van een Asus A7V266-E, en zoals iedereen weet willen de temps van Asus nog wel eens afwijken.

Maar zoals ik al in een eerdere reactie wilden duidelijk maken is dat de Zalman en de Coolermaster niet met elkaar te vergelijken zijn.

Verwijderd

In het verleden heb ik tig coolers uitgeprobeerd en mij altijd verbaast waarom mensen lagere temp-waarden hadden dan ik. Totdat ik het lumineuze :D idee had dat er meer is dan alleen de cooler van de processor.

De volgende zaken hebben uiteindelijk het meeste succes opgeleverd:

1. Neem een ruime kast met genoeg (minimaal 3 * 80 mm) fan aanlsuitingen, verdeelt over twee bij de processor en een aan de voorkant.

2. Zorg dat je voeding naar buiten blaast in plaats van naar binnen (goedkoper merken blazen vrijwel altijd naar binnen, dit is simpel op te lossen door de voeding te openen en vervolgens de fan om te draaien)

3. Neem het liefst een voeding met twee vent's zoals bijvoorbeeld de Enermax'en

4. Zorg ervoor dat er geen valse luchtstromen ontstaan doordat er bedrading in de weg hangt.

5. Neem goede coolpasta maar smeer zo weinig mogelijk opde CPU anders krijg je een tegenovergestelde werking

Om terug te komen op de Zalman 6000 CU (met pasta van Arctic Silver 3). In mijn systeem draait deze nu perfect op een AMD 2400 XP (die overigens op 11 * 200 FSB draait). Die wordt namelijk idle nooit warmer dan 40 graden (kamertemp nu ong. 22 graden) en bij stressed gaat hij hooguit tot 44 graden. Systeemkast temp. ligt rond de 30 tot 32 graden. Oh ja, en dat met een Asus Ti 4600 (ook zo'n warmtebron die de meesten vergeten)

De kast is een chieftec, voorzien van een Enermax voeding en twee enermax fan's van 80 mm die aan de achterkant naar buiten blazen. Aan de voorkant zitten geen fan's (creërt alleen maar onodig stof in je kast, waardoor je weer meer warmte krijgt). Alle fan's draaien op minimale snelheid. Ook die van de voeding.

Ik wil maar zeggen dat de discussie over alleen een CPU cooler incompleet is als men niet rekening houdt met de omstandigheden in de kast. En dan heb ik het nog niet eens over NB en SB cooling gehad en niet vermeld wat de harde schijven voor een verstorende factor kunnen opleveren.
Yokozuna schreef op 12 June 2003 @ 17:08:

[...]

[...]

Verwijderd

Airflow is een begrip dat niet te snel mag worden vergeten!

• Yokozuna
De Aero7+ is geldverspilling. Tenminste als je de review mag geloven. De PLUS versie presteert slechter dan de "oude" Aero7.

Waarom quote je me Nixus?

[ Voor 31% gewijzigd door Yokozuna op 16-06-2003 17:10 ]

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zijn er nu al mensen die de zalman in de kast hebben hangen zonder de meegeleverde koeler te gebruiken ? Want als ik het goed begrijp moet je dan een gat in je case maken voor optimaal gebruik te kunnen maken van deze koeler ? Of is het genoeg 2 casefans te hebben die deze lucht afvoeren ?

• Remy
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Blizard schreef op 19 June 2003 @ 10:11:
Zijn er nu al mensen die de zalman in de kast hebben hangen zonder de meegeleverde koeler te gebruiken ? Want als ik het goed begrijp moet je dan een gat in je case maken voor optimaal gebruik te kunnen maken van deze koeler ? Of is het genoeg 2 casefans te hebben die deze lucht afvoeren ?
Ik gebruik ipv de 92mm Zalman fan die er origineel bij zat, een 120mm 4412 FGL Papst fan. Die geeft wat meer CFM bij lagere toeren, dus is stiller. Een gat in je case is totaal overbodig, in de zin van, zelf maken ;). Als er al gaten in zaten voor de casefans, prima natuurlijk.

Over casefans gesproken, ik heb er 5 in zitten (ruime kast), dit vooral omdat ik mijn proc (1700+) heb ge-oc'd naar 2100mhz. Maar bij normaal pc-gebruik zijn twee casefans zeker voldoende voor aanvoer en afvoer van de lucht :).

Voor details en meer info zie ook mijn [tips + verslag]pc (nagenoeg) stil maken topic. Daar staat heel wat dingen over koelers, airflow, enzovoorts :)

LinkedIn
Instagram

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 12:33:
Stilte of prestatie.. De meeste tweakers hier kennen de zalman 6000alcu wel als het gaat om zijn prestaties en zijn stilte. Ik heb de mijne vervangen voor een Aero 7+ van coolermaster..

Conclusie: zelfs op half vermogen krijgt de Aero7 mijn processor 10 graden onder de temp die ik haalde met mijn Zalman op vol vermogen.
Op half vermogen koelt de Aero7 dus echt goed en het geluid valt dan reuze mee. Indien je even wat meer koeling wenst kun je hem dan via de meegeleverde fancontroller op een hoger toerental zetten.. dan hoor je echt wel wat geluid maar daar krijg je wel leuke resultaten mee.

(kamer temp ongeveer 30-35 graden)

temps zalman: 53 idle / 60 stressed (vol vermogen) :(
temps aero 7+: 47 idle / 51 stressed (half vermogen) :D
(vol vermogen post ik vanmiddag, als ik weer achter mijn eigen PC zit)
Ik heb zo'n standaard coolermaster cooler en bij een kamber temp van 30'C word mijn cpu stressed ook niet warmer dan 45 graden, ik heb er wel een fanduct op zitten met un xtra fan(zuigt ie lucht direct uit de kamer langs de CPU de kast in :) )

Maar zelf na een potje Unreal II en mijn XP1800+ overgeclocked tot 1835Mhz komt ie nooit meer dan 15 graden boven kamer temperatuur >-)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1