Toon posts:

Packard Bell hitte probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ok, ok,

Ik weet het, het is niet het merk. Maar vergeef me het is een krijgertje. O+

Ik heb een probleem met dat board. De processor (AMD 1500XP) wordt idle ongeveer 70-75 graden warm. En als hij belast wordt tot 80 graden.

Ik er de originele cooler opziiten voorzien van arctic Silver III. En zelfs een zwaardere cooler geeft geen soulaas. Slechts 2 to 4 garden verschil.

De helpdesk kan mij niet helpen en ook heb de nieuwste bios geladen.

Misschien dat iemand een idee heeft.

PS: het kan minder warm. Mijn eigen systeem draait met een AMD 2400XP op maximaal 42 graden (onder vollebelasting) en idle op 36-37 graden :P

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja, vergeten om het volgende toe te voegen:

Mobo is de MS-6511 (Explorer). Deze werd door MSI gemaakt, alhoewel je daar al helemaal geen gegevens vandaan kunt halen. Qua revisie is dit de meest uitgebreide. Dus geschikt tot en met AMD 2000XP. Die heeft er even op gedraaid, maar die werd in de idle stand al 85 graden heet.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Kun je een foto maken van de huidige toestand? De caseflow in die PB kastjes is ook niet altijd über.. ;)

http://support.packardbel...em_spec_explorer.asp?c=ap

Ah, micro-atx. Dat voorspelt alvast weinig goeds :X

Als je iets bent vergeten toe te voegen kan dat btw ook met de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knop :)

[ Voor 25% gewijzigd door Mentalist op 12-06-2003 00:21 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

ff ervoor zorgen dat je de warme lucht in dat kastje naar buiten zuigt met een 80mm casefan oid... dat zal al een stuk schelen :)

• Marrruuuk
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:10

Marrruuuk

Xbox Tag: xDarkPrince

Misschien moet je je eigen raad opvolgen die je hebt gegeven in dit topic: Processor te warm?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Twee punten:

- de originele koeler is geschikt voor de originele CPU (welke?) - als je er een snellere CPU op zet heb je geen garantie dat die koeler genoeg is. Je hebt het over 'een zwaardere koeler' maar zegt niet welke het is.... daar kunnen we ook niets mee
- caseflow maakt ook wat uit. Je geeft erg weinig info erover (itt wat W3ier_N3rd zegt is die bij PB vaak vrij goed)- zeg daar eens wat over

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze wat aanvullende informatie:

- De originele coller is die van AMD zelf

- De zwaardere coller was de Cooler Master CP5-7JD1B-OL

- In de kast geen enkele optie die het mogelijk maakt dat er een 80mm in gebouwd kan worden :'(

- Voltages en FSB's zijn de bios niet aan te passen ;(
dion_b schreef op 12 juni 2003 @ 04:24:
Twee punten:

- de originele koeler is geschikt voor de originele CPU (welke?) - als je er een snellere CPU op zet heb je geen garantie dat die koeler genoeg is. Je hebt het over 'een zwaardere koeler' maar zegt niet welke het is.... daar kunnen we ook niets mee
- caseflow maakt ook wat uit. Je geeft erg weinig info erover (itt wat W3ier_N3rd zegt is die bij PB vaak vrij goed)- zeg daar eens wat over

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou ik ook wel gedaan hebben, maar helaas biedt de kast niet de faciliteiten die daarvoor nodig zijn O+
Marrruuuk schreef op 12 June 2003 @ 00:30:
Misschien moet je je eigen raad opvolgen die je hebt gegeven in dit topic: Processor te warm?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 13:12:
Bij deze wat aanvullende informatie:

- De originele coller is die van AMD zelf
Zo'n beest heet een cooler :z
- De zwaardere coller was de Cooler Master CP5-7JD1B-OL
Volgens een review van Tom's Hardware zou met deze cooler een AXP2400+ (een aanmerkelijk heter beestje dan jouw 1500+) tot 61C gekoeld kunnen worden hiermee. Het ligt iig niet in eerste instantie aan de koeler.
- In de kast geen enkele optie die het mogelijk maakt dat er een 80mm in gebouwd kan worden :'(
Werkelijk geen enkele? (dremel >:) )

Maar caseflow is meer dan alleen meer fans erin bouwen :o

Je hebt nergens de exacte modelnr van jouw PB vermeld (geef voortaan gewoon in je openingspost alle specs, dat scheelt speculatie...), maar een Explorer mobo duidt op een iMedia, allicht de Odyssey versie (blauwe frontje).

Die kast wordt gelucht dmv een stille 120mm fan in de voeding die de warme lucht uit de kast zuigt. Verder zijn er gaten onderaan de kast voorin waar lucht vandaan komt. Die koude lucht wordt vervolgens dus over de CPU getrokken.

Dat is genoeg om de case normaal onder de 40C te houden. Je post nergens je case temp (geen overbodige luxe in zo's situatie :Z ), maar die is vrij relevant.

Als die duidelijk hoger dan 40C is dan ligt daar je probleem. Is die lager, dan heeft dat er weinig mee te maken en maakt de koeler allicht niet goed contact met de CPU.

Vergeet bovendien niet dat de externe sensoren voor CPU temp er grandioos naast kunnen zitten. Hoe meet je die 70-80C :?
- Voltages en FSB's zijn de bios niet aan te passen ;(
Voltage niet idd, daar moet je een soldeerbout voor pakken. FSB kun je daarentegen prima met CPUFSB instellen

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 12-06-2003 13:29 ]

Oslik blyat! Oslik!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-07 14:28

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Ben je zeker dat dat mobo de juiste temps aangeeft?

Verwijderd

Topicstarter
Cooler, je hebt gelijk. Stom stom stom :+

Anyway. Ik heb in mijn vervolg mail verteld dat het om de MS-6511 gaat. En dat het om de laatste revisie gaat. Het is inderdaad een I-Media. Helaas, omdat ik anders op een vrij eenvoudige manier het Mobo had kunne wisselen. Nu moet ik uitwijken naar een Micro-ATX board. Los daarvan zal hoe dan ook er een hitte probleem blijven.

Wat mijn vermoeden is, is dat de processor te veel volt krijgt of zoiets.

Voor het meten van de Proc temp. heb ik CPUFan versie 4.8 gebruikt. En bovendien heb ik de gegevens gebruikt die de Bios aangeeft. Case temp wordt niet weergegeven (voor zover ik mij kan herinneren).

Los daarvan is er nog altijd een andere methode. Namelijk het beetpakken van de cooler. En die is echt heet. Zo heet zelfs dat ik een half uur heb meten wachten voordat ik ueberhaupt de cooler er weer af drufde te halen.

Dat van CPUFSB wist ik niet. Ik ken het programma wel, maar tot op heden nog niet een board meegemaakt waarop die proggie werkte. Bedankt voor de tip.
dion_b schreef op 12 June 2003 @ 13:28:
[...]

Zo'n beest heet een cooler :z

[...]

Volgens een review van Tom's Hardware zou met deze cooler een AXP2400+ (een aanmerkelijk heter beestje dan jouw 1500+) tot 61C gekoeld kunnen worden hiermee. Het ligt iig niet in eerste instantie aan de koeler.

[...]

Werkelijk geen enkele? (dremel >:) )

Maar caseflow is meer dan alleen meer fans erin bouwen :o

Je hebt nergens de exacte modelnr van jouw PB vermeld (geef voortaan gewoon in je openingspost alle specs, dat scheelt speculatie...), maar een Explorer mobo duidt op een iMedia, allicht de Odyssey versie (blauwe frontje).

Die kast wordt gelucht dmv een stille 120mm fan in de voeding die de warme lucht uit de kast zuigt. Verder zijn er gaten onderaan de kast voorin waar lucht vandaan komt. Die koude lucht wordt vervolgens dus over de CPU getrokken.

Dat is genoeg om de case normaal onder de 40C te houden. Je post nergens je case temp (geen overbodige luxe in zo's situatie :Z ), maar die is vrij relevant.

Als die duidelijk hoger dan 40C is dan ligt daar je probleem. Is die lager, dan heeft dat er weinig mee te maken en maakt de koeler allicht niet goed contact met de CPU.

Vergeet bovendien niet dat de externe sensoren voor CPU temp er grandioos naast kunnen zitten. Hoe meet je die 70-80C :?

[...]

Voltage niet idd, daar moet je een soldeerbout voor pakken. FSB kun je daarentegen prima met CPUFSB instellen

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 15:34:
Cooler, je hebt gelijk. Stom stom stom :+

Anyway. Ik heb in mijn vervolg mail verteld dat het om de MS-6511 gaat. En dat het om de laatste revisie gaat. Het is inderdaad een I-Media. Helaas, omdat ik anders op een vrij eenvoudige manier het Mobo had kunne wisselen. Nu moet ik uitwijken naar een Micro-ATX board. Los daarvan zal hoe dan ook er een hitte probleem blijven.

Wat mijn vermoeden is, is dat de processor te veel volt krijgt of zoiets.
Hoeveel volt krijgt de CPU dan volgens BIOS :?
Voor het meten van de Proc temp. heb ik CPUFan versie 4.8 gebruikt. En bovendien heb ik de gegevens gebruikt die de Bios aangeeft. Case temp wordt niet weergegeven (voor zover ik mij kan herinneren).

Los daarvan is er nog altijd een andere methode. Namelijk het beetpakken van de cooler. En die is echt heet. Zo heet zelfs dat ik een half uur heb meten wachten voordat ik ueberhaupt de cooler er weer af drufde te halen.
Voortaan handig als je dit soort info in je openingspost zet- het maakt gelijk duidelijk wat er aan de hand is en voorkomt nodeloze speculatie over verkeerd gemonteerde coolers e.d. - die CPU is duidelijk te heet en contact met de HSF is goed genoeg.
Dat van CPUFSB wist ik niet. Ik ken het programma wel, maar tot op heden nog niet een board meegemaakt waarop die proggie werkte. Bedankt voor de tip
Dan geef ik er nog eentje:

NIET in CPUFSB proberen een specifieke mobo te selecteren (de MSI 6511 staat er vrijwel zeker niet tussen), maar de PLL op je mobo opzoeken en die invoeren. Waarom dat nodig is en hoe die te vinden staat in de uitstekende CPUFSB manual (die je mee download met het app)- opeens blijk je vrijwel ALLE mobo's ermee onder handen te kunnen nemen :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Hey identiek zelfde probleem hier.

Temperatuur met speedfan is tot in de 90°!! In hoeverre dit ook correct is weet ik niet maar hoop toch van niet. Is btw een Athlon XP 2000+ icm de recentste bios revisie 1.7 voor den MS-6511.

zit verder een deftige Thermaltake Volcano (http://www.thermaltake.com/coolers/volcano/rs/a1365.htm) die dus zeker voldoende koelt (de heatsink wordt nauwelijks 40°C, voelt bijna fris aan :? )en we hebben hier de case al van wa gaten voorzien juist boven de cpu.

Wat kan ik nog zeggen, in bios is niet veel te vinden van tweak opties.

Is ne goeie cpu die gewoonlijk (in ander mobo) zeer koel draait en machtig goe overclockt.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2004 14:53 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 14:10:
Hey identiek zelfde probleem hier.

Temperatuur met speedfan is tot in de 90°!! In hoeverre dit ook correct is weet ik niet maar hoop toch van niet. Is btw een Athlon XP 2000+ icm de recentste bios revisie 1.7 voor den MS-6511.

zit verder een deftige Thermaltake Volcano (http://www.thermaltake.com/coolers/volcano/rs/a1365.htm) die dus zeker voldoende koelt (de heatsink wordt nauwelijks 40°C, voelt bijna fris aan :? )en we hebben hier de case al van wa gaten voorzien juist boven de cpu.

Wat kan ik nog zeggen, in bios is niet veel te vinden van tweak opties.

Is ne goeie cpu die gewoonlijk (in ander mobo) zeer koel draait en machtig goe overclockt.
Jij hebt duidelijk niet hetzelfde probleem, want de topicstarter brandt z'n klauwen aan het koelblok en jij niet. Als je de koeler er goed op hebt gemonteerd en dat ding wordt handwarm, dan ligt het dus aan de uitlezing van de temperatuur. kijk ook eens in de bios wat de temps zijn.

Verwijderd

Der zit zo'n lipje binnenin de socket. Da is als je het mij vraagt een temp sensor. Kan het zijn dat deze niet meer goed tegen de cpu aan drukt (moet temp dan ni lager zijn) of juist ergens anders tegenaan (what the hell is zo heet daar?).

Zit maar wa te vissen...

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 15:18:
[...]

Jij hebt duidelijk niet hetzelfde probleem, want de topicstarter brandt z'n klauwen aan het koelblok en jij niet.
Inderdaad..

Een aangezien dit topic al meer dan een jaar oud is sluit ik 'm ook, om te voorkomen dat mensen gequote worden die ondertussen misschien niet eens meer op dit forum rondlopen. Oude topics omhoog schoppen is niet handig..

t12be : Een nieuw topic is handiger, maar dan wel met wat meer info. Werkt het systeem wel goed? Overclocken hangt sowieso van veel meer factoren af, als het goed draait op standaard snelheid moet je voor de rest toch in DOC zijn. Driedubbelcheck dat je koeler er goed opzit, je voltage klopt, wat de temp in je BIOS is, en in speedfan, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 20-11-2004 17:10 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.