Processor te warm?

Pagina: 1
Acties:
  • 68 views sinds 30-01-2008

• TheKHing
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-01 11:00
Sinds kort (sinds het warm is), crasht mijn computer steeds vaker. Als hij crasht dan reageert er helemaal niks meer; beeldscherm wordt zwart en reset knop en aan/uit knop doet het ook niet meer. Enige manier om computer weer op gang te krijgen is de powerknop aan de achterkant van de computer uit en weer aan te zetten. Dit crashen lijkt zich vooral voor te doen als ik championship manager 4 aan het spelen ben, een processor krachtig spel.

Nu denk ik dat dit komt omdat de processor te warm wordt, asus probe geeft temp aan van 70 graden als ik gewoon aan het internetten ben enzo, en als ik iets doe waar processor hard voor moet werken loopt de temp op tot zo'n 80 graden. De temperatuur die de probe aangeeft is trouwens hetzelfde als wat de bios aangeeft.

Nou heb ik gelezen dat asus moederborden nogal vaak te hoge temperaturen aangeven, dus weet ik niet zeker of het een te warme processor is dat voor de crashes zorgt. En ik heb niets overgeclocked, alles is nog zoals ik het kocht, en er zit een standaard koeler op van de amd processor. Maar als ik dan aan de koeler voel dan voelt hij best wel heet aan, en is het niet prettig om je vingers een lange tijd er op te houden.

Als de standaard koeler van de processor niet voldoende is, wat voor koeler moet er dan opgezet worden? En is het niet belachelijk dat die standaard koeler niet voldoende is voor een niet overgeclockte processor?

Mijn specs:
asus a7v333x
amd xp 2200+
512 mb 333mhz
gf 4200ti
60gb hd

http://www.thekhing.cjb.net - zet iets in het gastenboek, is leuk!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bij 75 graden kunnen ze instabiel worden, dus de kans dat je vastlopers daar vandaan komen is groot.

ten 2e, zit er niet veel stof en/of troep in die heatsink en fan?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je CPU-temperatuur is inderdaad wat hoog, maar de standaard koeler zou voldoende moeten werken. Heb je een redelijke airflow in je kast?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2003 00:34 ]

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Denk vooral ook even aan de videokaart. Vooral als je met 3D bezig bent wil die ook nog wel wat graden bijdragen. Of de vastloper veroorzaken.

[ Voor 12% gewijzigd door rollebol op 05-06-2003 00:33 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

random uit de search:
DaBit schreef op 20 June 2001 @ 10:49:
Yup, van de temp bij ASUS mobo's klopt geen ene bal. Maar dan ook helemaal niks. Ik heb het meegemaakt dat de werkelijke temp 17 graden LAGER lag dan de temp die door de mobosensor aangegeven werd. (temp gemeten dmv een LM35 sensor onder tegen de proc. Die dingen zijn +/- 0.5 graad nauwkeurig. Nu de sensor lekker geisoleerd is dmv een stuk piepschuim geeft-ie vrolijk 53 graden aan. Oftewel, ik vermoed dat de hitte van de VRM module via het groundplane in het mobo bij de sensor kan komen.
edit: wat het betekent is een 2e :7 :7

[ Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 05-06-2003 00:35 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• TheKHing
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-01 11:00
Airflow is ook gewoon standaard, zo hebben ze hem tenminste aan mij afgeleverd, en als ik de kast open heb dan crasht hij ook, dus daar ligt het denk ik niet aan.

Ik heb al een keer met een ventilator heel veel stof uit de kast geblazen, maar er zit inderdaad nog een laagje stof tussen al die ribbels, hoe zou ik de heatsink dan helemaal schoon kunnen krijgen?

http://www.thekhing.cjb.net - zet iets in het gastenboek, is leuk!

Verwijderd

TheKHing,

Ik denk dat je toch ook naar je airflow en de soort kast moet gaan kijken.
Ik draai met een XP2200+ op idle en internetten bij dit warme weer rond de 41 graden. En dat met een Zalman CU6000. En dat is nou echt een toppertje.

Probeer een 80mm aan de voorkant te plaatsen die naar binnen blaast en een 80 mm aan de achterkant die naar buiten plaatst. En zorg ervoor dat de ventilator van de Power Supply naar buiten blaast. Op die manier haal je zo een 10 graden van die temp. eraf.

Succes

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Over (al dan niet te zwakke) koeling kun je echt veel vinden met de search :).

[search=cpu koeling]
[search=cpu warm]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.