Ik ben bezig met een nieuwssyteem waarmee 'leken' redelijk eenvoudig een tabel kunnen gebruiken in hun nieuwsartikel. Ik denk dat een vorm van ubb het handigst is. Of heeft iemand beter idee?
En wat is nu feitelijk je vraag en wat heeft het met P&W van doen?
Als je de tabellen opbouwt van uit reg-exe gedoes, dus eerst de [nrml] en de [/nrml] vervangt door <table></table> en ga zo maar door... Vrij simpel dus
|>
Ik wil eigenlijk alleen maar dat je [td] en [/td] hoeft te gebruiken. Een volgende regel betekent een nieuwe rij en dus automatisch <tr></tr> gebruiken.Simon schreef op 11 June 2003 @ 21:19:
Als je de tabellen opbouwt van uit reg-exe gedoes, dus eerst de [nrml] en de [/nrml] vervangt door <table></table> en ga zo maar door... Vrij simpel dus
En er kunnen ook meerdere tabellen instaan, dus het is wat lastiger dan op het 1e gezicht.
Hmm, dat klinkt niet echt tactisch, dat betekent dus dat je dat ding ontzettend limiteert...Verwijderd schreef op 11 June 2003 @ 21:21:
[...]
Ik wil eigenlijk alleen maar dat je [td] en [/td] hoeft te gebruiken. Een volgende regel betekent een nieuwe rij en dus automatisch <tr></tr> gebruiken.
En er kunnen ook meerdere tabellen instaan, dus het is wat lastiger dan op het 1e gezicht.
|>
Gaat het nu over HTML of PHP?
PHP. Ik wil namelijk een (UBB)code gebruiken welke ik via PHP (belangrijkste!) om kan zetten naar HTML. Wat is de handigste manier en hoe?
Ligt het aan mij of beantwoord je je eigen vraag? Volgens mij moet je het gewoon doen zoals op GoT... Dus met [td] en [tr]Verwijderd schreef op 11 juni 2003 @ 21:23:
[...]
PHP. Ik wil namelijk een (UBB)code gebruiken welke ik via PHP (belangrijkste!) om kan zetten naar HTML. Wat is de handigste manier en hoe?
|>
Verschil is dat op GoT de kennis van HTML bovengemiddeld is natuurlijk, dus is het redelijk eenvoudig. Ben eigenlijk op zoek naar iets eenvoudigers, maar weet niet of het haalbaar is.Simon schreef op 11 June 2003 @ 21:25:
[...]
Ligt het aan mij of beantwoord je je eigen vraag? Volgens mij moet je het gewoon doen zoals op GoT... Dus met [td] en [tr]
Maar goed, ik geloof dat het nogal een stomme vraag is....
ik denk, dat je als eerste aan ons moet laten zien hoe jij denkt dat jouw tabellen eruit kunt laten zien. Tuurlijk je kan de html code gewoon bijna 1 op 1 naar ubb code parsen. Maar dan krijg je inderdaad vrij moeilijke code (voor een leek).
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Stel jij hebt dus [table][td]bla(enter)bla[/td][/table] dan maakt php dus van die enter een \n, misschien moet je daar iets mee? .. hint hint...
|>
moet je wel zorgen dat het begint bij [td] (eerste) daar een tr starten.. en dan afsluiten bij de volgende [/td] ... dan moet er een nieuwe [td] komen of een return, komt er iets anders is het einde van het tabel.
Op die manier kan je makkelijk herkennen of een tabel is be-eindigd.
Op die manier kan je makkelijk herkennen of een tabel is be-eindigd.
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
Inderdaad wel een beperking om bij een volgende regel automatisch te denken dat het een nieuwe rij is. Kan natuurlijk ook een return ín een cel staan....
Misschien toch maar gewoon [td] en [/td], [tr] en [/tr], en [tabel en [/tabel] gebruiken.
Misschien toch maar gewoon [td] en [/td], [tr] en [/tr], en [tabel en [/tabel] gebruiken.
Misschien is het gemakkelijker om simpelere namen als [tabel], [kolom] en [rij] te gebruiken omdat het voor leken gemakkelijk toegankelijk moet zijn. Ik denk dat dit iets gemakkelijker te visualiseren is dan [table], [td] en [tr]. Voor het vervangen van de ubb code maakt dit natuurlijk niets uit..
[ Voor 4% gewijzigd door esf op 11-06-2003 22:30 ]
The hardest thing in the world to understand is the income tax. - Albert Einstein
verder is het misschien aardig om te weten dat het afsluiten van kolommen en rijen (volgens mij) niet verplicht is in HTML.
Dat maakt de structuur van je opmaaktaaltje nog wat gemakkelijker:
en dat kan je dan 1-op-1 omzetten naar html
Dat maakt de structuur van je opmaaktaaltje nog wat gemakkelijker:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| [tabel] [kolom] [rij] waarde 1 [rij] waarde 2 [kolom] [rij] waarde 3 [rij] waarde 4 [/tabel] |
Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."
Misschien een goed id om ee keer met een paar man een ECHT goede RML/UBB parser te maken. Mensen blijven maar vragen naar en manier om UBB codes te parsen, en alle forums die de huidige exemplaren gebruiken die zo op het internet te vinden zijn zijn daarop alleen van de superbrakke en superbasic features voorzien.
Een keertje een opensource parser maken kan denk ik heel nuttig zijn. En dan zo dat het tabellen herkend [table border=0 bgcolor=#000000] enz.
Daarnaast zo code handig zijn met syntax highlightning voor PHP/Perl/Java/C++/VB/Delphi/XML/HTML enz.
GoT heeft btw een redelijk goede (maar helaas nog geen bugvrij en helemaal geen opensource) RML parser: Zie dit voorbeeldje van een post van mij...
Ik hoor wel of er animo voor is...
Een keertje een opensource parser maken kan denk ik heel nuttig zijn. En dan zo dat het tabellen herkend [table border=0 bgcolor=#000000] enz.
Daarnaast zo code handig zijn met syntax highlightning voor PHP/Perl/Java/C++/VB/Delphi/XML/HTML enz.
GoT heeft btw een redelijk goede (maar helaas nog geen bugvrij en helemaal geen opensource) RML parser: Zie dit voorbeeldje van een post van mij...
Ik hoor wel of er animo voor is...
dan zou ik alleen eerst de rijen definieren en dan pas de kolomen, dat scheelt enormthomaske schreef op 12 juni 2003 @ 00:08:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 [tabel] [kolom] [rij] waarde 1 [rij] waarde 2 [kolom] [rij] waarde 3 [rij] waarde 4 [/tabel]
oopsErkens schreef op 12 June 2003 @ 08:14:
[...]
dan zou ik alleen eerst de rijen definieren en dan pas de kolomen, dat scheelt enorm

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."
Misschien is een table layout zoals die in een aantal wiki's gebruikt wordt makkelijker:
wordt bijvoorbeeld
In RML zou dit het volgende zijn:
wat een stuk meer tikwerk is, en als source niet echt op een gewone table lijkt. Dit is btw de table markup die veel wiki's gebruiken.
code:
1
2
| || Name || Platform || Notes || || Alphatk || Unix, Windows, Mac OS X|| Extensible in Tcl, Tk.|| |
wordt bijvoorbeeld
Name | Platform | Notes |
Alphatk | Unix, Windows, Mac OS X | Extensible in Tcl, Tk. |
In RML zou dit het volgende zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| [table] [tr] [td] Name [/td] [td] Platform [/td] [td] Notes [/td] [/tr] [tr] [td] Alphatk [/td] [td] Unix, Windows, Mac OS X [/td] [td] Extensible in Tcl, Tk. [/td] [/tr] [/table] |
wat een stuk meer tikwerk is, en als source niet echt op een gewone table lijkt. Dit is btw de table markup die veel wiki's gebruiken.
[ Voor 6% gewijzigd door Johannes op 12-06-2003 10:52 ]
Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet
Die optie met || vind ik wel aardig. Je kan dan evt rijen ook laten beginnen & afsluiten met vierkante haken, anders weet je niet of er na de laatste || nog een cel kan komen, dus bijv:Johannes schreef op 12 June 2003 @ 10:51:
Misschien is een table layout zoals die in een aantal wiki's gebruikt wordt makkelijker:
code:
1 2 || Name || Platform || Notes || || Alphatk || Unix, Windows, Mac OS X|| Extensible in Tcl, Tk.||
[...]
Dit is btw de table markup die veel wiki's gebruiken.
code:
1
2
| [[ cel 1 || cel 2 || cel3 ]] [[ cel 4 || cel 5 || cel6 ]] |
Zo'n blok trek je er dan uit met een reg-exp je zorgt voor de <table> tags aan het begin en het eind.
[ Voor 31% gewijzigd door mocean op 12-06-2003 12:32 . Reden: Quote verkleind ]
Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com
Ik zat er eigenlijk aan te denken om een newline te gebruiken als scheidingsteken voor rijen, want die heb je toch al. Dit zou echter ook kunnen.mocean schreef op 12 juni 2003 @ 12:31:
Die optie met || vind ik wel aardig. Je kan dan evt rijen ook laten beginnen & afsluiten met vierkante haken, anders weet je niet of er na de laatste || nog een cel kan komen, [knip]
Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet
mja, newline moet je eigenlijk vermeiden, aangezien ik me best situaties kan voorstellen waarin er meerdere regels content in 1 cel moetJohannes schreef op 12 juni 2003 @ 15:06:
[...]
Ik zat er eigenlijk aan te denken om een newline te gebruiken als scheidingsteken voor rijen, want die heb je toch al. Dit zou echter ook kunnen.
Dat zou inderdaad vrij logisch zijn
Je kunt denk ik beter gewoon de eerste rij als koppen laten nemen, die dus wel tussen blokhaken. Dan kun je gewoon alle waarden daarna splitsen op || tot ze allemaal op zijn.
Natuurlijk is het dan wel handig om even te controleren of je ook wel genoeg cellen hebt, en eventueel zelfs alleen maar de foute cellen laten verbeteren. Maar als je eenmaal zo ver gaat is een WYSIWYG editortje maken ook niet meer zo'n heel gek idee.
Natuurlijk is het dan wel handig om even te controleren of je ook wel genoeg cellen hebt, en eventueel zelfs alleen maar de foute cellen laten verbeteren. Maar als je eenmaal zo ver gaat is een WYSIWYG editortje maken ook niet meer zo'n heel gek idee.
Hmm, misschien even handig als je vertelt voor wie je dit gaat maken? Stel het zijn absolute noobs, kies dan voor een pre-fab WYSIWYG editor en bouw dat in.
Zijn het mensen die iets meer kunnen, dan kan je het met blokhaken enz. doen. Zijn het 'profis' dan kan het wel GoT-like
Zijn het mensen die iets meer kunnen, dan kan je het met blokhaken enz. doen. Zijn het 'profis' dan kan het wel GoT-like
|>
Het nadeel van deze notatie is dat als je veel informatie in de tabel stopt je het overzicht een beetje kwijt kan raken. Wat hoort in welke cel te staan en als in tekstuele representatie een bepaalde cel ongeveer twee keer zo breed wordt als de cel er boven of onder, dan weet je niet meer hoe de tabel er uit gaat zien.
Bijvoorbeeld:
[[cel 1 || cel 2 || cel 3 || cel 4 || cel 5]]
[[dit is cel 1 || en dit is cel 2 || dit is de derde cel van de tweede rij || dit is de vierde || en tenslotte is dit de vijfde]]
(niet tussen code tags omdat anders de layout verneukt wordt
)
Ook wordt het een rotzooitje wanneer je een tekstvak met een maximale breedte gaat gebruiken, waarbij de tekst automatisch terugloopt na een aantal karakters. Dan wordt het helemaal een zootje. Voor kleinere tabellen is het zeker een leuk idee.
Bovenstaand voorbeeld op de andere manier ziet er als volgt uit, hetgeen ik in ieder geval een stuk leesbaarder en overzichtelijker vind:
Zoals al gezegd, kunnen [/cel] en [/rij] weg worden gelaten, maar je kan ze er ook in houden. Ik heb de in mijn vorige post voorgestelde [kolom] hernoemd naar [cel] omdat het eigenlijk meer een cel is wat je invoegt. Een kolom zijn meerdere cellen onder elkaar en dat is hier niet het geval.
Bij deze vorm kan je ook eventeel argumenten meegeven als [tabel kleur="rood"] e.d. Dat kan ook niet bij de andere variant.
Bijvoorbeeld:
[[cel 1 || cel 2 || cel 3 || cel 4 || cel 5]]
[[dit is cel 1 || en dit is cel 2 || dit is de derde cel van de tweede rij || dit is de vierde || en tenslotte is dit de vijfde]]
(niet tussen code tags omdat anders de layout verneukt wordt
Ook wordt het een rotzooitje wanneer je een tekstvak met een maximale breedte gaat gebruiken, waarbij de tekst automatisch terugloopt na een aantal karakters. Dan wordt het helemaal een zootje. Voor kleinere tabellen is het zeker een leuk idee.
Bovenstaand voorbeeld op de andere manier ziet er als volgt uit, hetgeen ik in ieder geval een stuk leesbaarder en overzichtelijker vind:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| [tabel] [rij] [cel]cel 1 [cel]cel 2 [cel]cel 3 [cel]cel 4 [cel]cel 5 [rij] [cel]dit is cel 1 [cel]en dit is cel 2 [cel]dit is de derde cel van de tweede rij [cel]dit is de vierde [cel]en tenslotte is dit de vijfde [/tabel] |
Zoals al gezegd, kunnen [/cel] en [/rij] weg worden gelaten, maar je kan ze er ook in houden. Ik heb de in mijn vorige post voorgestelde [kolom] hernoemd naar [cel] omdat het eigenlijk meer een cel is wat je invoegt. Een kolom zijn meerdere cellen onder elkaar en dat is hier niet het geval.
Bij deze vorm kan je ook eventeel argumenten meegeven als [tabel kleur="rood"] e.d. Dat kan ook niet bij de andere variant.
[ Voor 67% gewijzigd door esf op 12-06-2003 21:48 ]
The hardest thing in the world to understand is the income tax. - Albert Einstein
Dat sommige browsers dat pikken betekend niet dat het niet verplicht is. Wil jij volgens de standaarden HTML'en dat hoor je alles netjes af te sluiten.thomaske schreef op 12 juni 2003 @ 00:08:
verder is het misschien aardig om te weten dat het afsluiten van kolommen en rijen (volgens mij) niet verplicht is in HTML.
Volgens de W3c html validator, is het correct HTML 4.0Tranq schreef op 13 June 2003 @ 06:23:
[...]
Dat sommige browsers dat pikken betekend niet dat het niet verplicht is. Wil jij volgens de standaarden HTML'en dat hoor je alles netjes af te sluiten.
Het gaat nu om wat er in bbcode geparset wordt en wat die vervolgens voor html als uitvoer geeft. Het is een kleine moeite om bij de html uitvoer wel even die kolommen af te sluiten om eventuele tegenstand van bepaalde browsers te verhelpen..
Ik weet het... het is niet wat de meeste tweakers willen maar er zijn kant en klare systeempjes voor.
SoEditor
Deze is in coldfusion en gebruik ik voor een klant ook als bb (ze doen daar vaak aan verkoop onderling van kranen/containers en shit met specificaties die ze in tabellen willen hebben.). Het is een soort word met de bijbehorende wizards voor tabellen en img en stuff.
SoEditor
Deze is in coldfusion en gebruik ik voor een klant ook als bb (ze doen daar vaak aan verkoop onderling van kranen/containers en shit met specificaties die ze in tabellen willen hebben.). Het is een soort word met de bijbehorende wizards voor tabellen en img en stuff.
edit:
Als je zoiets maakt let dan ook op de colspan/rowspan anders komen die tabellen er niet uit te zien!!! Aangezien ervan uit wordt gegaan dat het leken zijn is niet niet geheel onbelangrijk denk ik
Als je zoiets maakt let dan ook op de colspan/rowspan anders komen die tabellen er niet uit te zien!!! Aangezien ervan uit wordt gegaan dat het leken zijn is niet niet geheel onbelangrijk denk ik
[ Voor 21% gewijzigd door Roeligan op 16-06-2003 08:37 ]
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Verwijderd
Ik vind het idd wel een goed idee om een algemene open-source ubb parser te maken. Ik weet dat chem ergens een mooie heeft gegeven.
Na even in mijn bookmarks hebben gezocht heb ik hem gevonden.
[rml]chem in "[ PHP] UBB code"[/rml]
Die heb ik zelf een stuk veranderd nu draait hij makkelijker / mooier.
Ik zal er vanavond wel een table functie in maken.
offtopic:
Zwetsbal zecht mn colega, waarom hij dat zecht weet ik ook niet
Na even in mijn bookmarks hebben gezocht heb ik hem gevonden.
[rml]chem in "[ PHP] UBB code"[/rml]
Die heb ik zelf een stuk veranderd nu draait hij makkelijker / mooier.
Ik zal er vanavond wel een table functie in maken.
offtopic:
Zwetsbal zecht mn colega, waarom hij dat zecht weet ik ook niet
ACM heeft ook een UBB parser in elkaar gedraaid. Ik ben geen expert op dit gebied, een n00b eigelijk, maar die source lijkt me verdacht open 
[rml][ BC3] [ php/ubb]Parse engine is "af", graag tips ;)[/rml]
[rml][ BC3] [ php/ubb]Parse engine is "af", graag tips ;)[/rml]
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Pagina: 1