[PHP] Lettertypes in PHP

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Ik ben bezig met scriptjes die plaatjes genereren (buttons, kopjes, etc), maar ik krijg het lettertype de hele tijd niet goed. Hieronder een voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: http://server2.fs2002.com/uploaded_images/php.gif

De tekst in het witte stukje is gemaakt in photoshop en in het oranje is gegenereerd door PHP. De u klopt niet en lijkt meer op een v. Het lijkt wel alsof de tekst smaller gemaakt word.

Ik heb al gekeken op www.php.net, maar daar kan ik ook niet echt iets vinden over lettertypes in php.

Zijn er functies in PHP waarmee je nog meer typografische dingen in kunt stellen zoals de ruimte tussen de regels en de letters, de breedte van de letters, etc. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feyd-Rautha
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08 23:34
Daarvoor moet je gebruik je toch CSS-Style sheets. Want ik volgens mij is PHP niet verantwoordelijk voor de presentatie aan de gebruiker ....

[ Voor 51% gewijzigd door Feyd-Rautha op 11-06-2003 19:53 ]

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Feyd-Rautha schreef op 11 June 2003 @ 19:52:
Daarvoor moet je gebruik je toch CSS-Style sheets. Want ik volgens mij is PHP niet verantwoordelijk voor de presentatie aan de gebruiker ....
Dat is wel... als je plaatjes maakt met PHP moet je alles zelf opgeven, lettertype en lettergrootte is me al gelukt, maar meer kan ik niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 21:40
Volgens mij is dat lettertype daar bovenop kleiner dan dat eronder? PHP kent geen anti-aliasing, imhm (in my humble memory ;))

Even proberen met een ander lettertype etc

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 15:39

Twan V

...en er stralend uitzien

Het was iets met freetype, en volgens mij kon je wel iets van AA aangeven, maar dat is heel beperkt. Zie een scriptje wat ik enige tijd geleden gemaakt heb:
http://reflex.nl.eu.org/tg/plaatje.php?f=vulhiereenfotoin.jpg
Lettertypes zien er best netjes uit naar mijn idee...

edit:
ik heb me vergist, AA zit niet in de functie.

[ Voor 21% gewijzigd door Twan V op 11-06-2003 20:11 ]

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Mithrandir schreef op 11 June 2003 @ 19:59:
Volgens mij is dat lettertype daar bovenop kleiner dan dat eronder? PHP kent geen anti-aliasing, imhm (in my humble memory ;))

Even proberen met een ander lettertype etc
Nee hij is niet kleiner, dat dacht ik eerst ook, maar ik heb het opgemeten in photoshop. Alleen de letterbreedte is anders. En antialiasing heb ik ook niet nodig voor een pixelfont :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Hier een pagina met diverse PHP text-to-image scripts die beweren font angles, dynamische breedte/hoogte, anti-aliasing etc. te doen.

[ Voor 83% gewijzigd door curry684 op 11-06-2003 23:09 ]

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:37
je kan wel zelf proberen iets van anti-aliasing te schrijven, maak een image en gebruik een iets grotere font, resize dan de image naar een kleinere dimension.

weet alleen niet offet het er mooi uit zal zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Helox-in-a-box schreef op 11 June 2003 @ 22:30:
je kan wel zelf proberen iets van anti-aliasing te schrijven, maak een image en gebruik een iets grotere font, resize dan de image naar een kleinere dimension.

weet alleen niet offet het er mooi uit zal zien...
Anti-aliasing? Op een pixelfont?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Barracuda_82 schreef op 11 June 2003 @ 22:31:
Anti-aliasing? Op een pixelfont?
Ja natuurlijk, anders krijg je jaggy edges op de ondergrond.

[ Voor 47% gewijzigd door curry684 op 11-06-2003 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 10:29

Apache

amateur software devver

K'heb hier een hele tijd geleden ook al achter gezocht, afaik is er nog altijd geen mooie methode om letter spaciering of woord spatiering instellen waardoor enkel mono spaced fonts er uit zien zoals ze er in andere apps uit zien.

Wat je wel kan doen is aparte images generen met je eigen script, letter per letter en die samenvoegen. of al 24 images ergens in een dir plaatsen, met de juiste breedte en spatiering en dan met gd alles samenvoegen.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Beetje uit de hand gelopen door misverstanden. Kan weer on-topic verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het probleem bij het door php gegenereerde font wordt veroorzaakt door een afrondingsfout.De 'font-pixels' worden niet mooi op de 'plaatje-pixels' gemapped. De font-pixels zijn wat kleiner. Omdat php niet aan AA doet zie je dat pas waneer het verschel groter wordt dan een halve pixel. Dat is precies wat er in de u gebeurt en hier verdwijnt dus een verticale rij pixels.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het misschien een idee om je plaatje bv 4x zo groot te maken en deze dan te resizen mbv imagecopyresampled. Krijg je toch een soort AA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

generen op dubbele grootte is idd een oplossing, dan zou ik echter niet in php resizen naar het gewenste formaat, maar in html. met imagecopyresampled heb ik _geen_ goede ervaringen ;)

verder zou ik deze functie gebruiken om fonts te creeren, kan je bv verdana als lettertype nemen. Let op, je hebt dan wel de FreeType library nodig.

It seemed like a good idea at the time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Stacium schreef op 12 June 2003 @ 08:51:
generen op dubbele grootte is idd een oplossing, dan zou ik echter niet in php resizen naar het gewenste formaat, maar in html. met imagecopyresampled heb ik _geen_ goede ervaringen ;)
Probeer eens als doel image een image te gebruiken die je aangemaakt hebt met 'imagetruecolor'(oid). Dat zal waarschijnlijk al een heleboel problemen oplossen. ;)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stacium schreef op 12 juni 2003 @ 08:51:
...met imagecopyresampled heb ik _geen_ goede ervaringen ;)
offtopic:
Wat is er mis mee? Heb er laatst mee lopen spelen en je kan er echt goede dingen mee doen hoor... (-:
Pagina: 1