Toon posts:

Virtueel Geheugen Windows XP (aanofuit)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Windows XP. Daarin is het Virtueel geheugen ingesteld op min. 180MB en max. 360 MB.
Ik heb ooit begrepen dat minimaal en maximaal gelijk ingesteld heeft te zijn.
Ook heb ik ooit begrepen dat de waarde twee en half keer zo groot heeft te zijn behalve als het geheugen groot genoeg is.
Nu lees ik weer in een blad dat als het geheugen 512 MB is, de Virtueel geheugen het best uitgeschakeld kan worden..
Ik ben hier in een leek en voel mij steeds dommer worden..
Wie wil en kan hier het licht laten schijnen??

In mijn computer zit 512 MB
een harddisk van 120 GB
de Computer is een PackardBell Video Dream 3
Videokaart Ati radeon 9200
Ohja.. er zit een processor in van AMD Athlon XP 2600+

Ik werk veel met videomontage en geheugen is dan zeer belangrijk net als de snelheid. Soms lijkt het alsof het geheugen vol is en heb ik even te wachten.

Ik heb (na advies) het Virtueel geheugen ingesteld op 1280 MB. zowel minimaal als maximaal. Ik heb genoeg HDgeheugen en als het zou helpen dan maak ik het nog veeeeelll groter..

Alvast bedankt voor al de reacties die nu gaan komen

Groet van Ad :*)

Verwijderd

als ik jou was zou ik niet aan die virtueel geheugen komen laat xp het lekker allemaal zelf regelen...

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:23

JdM

Humbled

Beste Ad, je zou eens de zoekfunctie kunnen gebruiken, dit is al vaker langsgeweest zoekfunctie

ook de FAQ bevat wel iets over het geheugen in je PC, kijk hier maar eens

Daarbij is groeten op GoT niet nodig, iedereen groet en dankt hier > altijd en bij elk bericht :)

succes met zoeken

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 13:09:
Nu lees ik weer in een blad dat als het geheugen 512 MB is, de Virtueel geheugen het best uitgeschakeld kan worden..
Welk blad was dat dan weer :?
Als je het Virtueel geheugen uitschakelt wordt je pc zo traag als poep door een rietje. Ongeacht hoeveel RAM je erin hebt zitten.

Je kan het gewoon door Windows zelf laten beheren. Vroeger werd altijd aanbevolen om het maximum op 2x je aantal MB RAM te zetten, maar ik heb nooit het verschil gemerkt.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

dreeke schreef op 09 June 2003 @ 13:13:
[...]

Welk blad was dat dan weer :?
Als je het Virtueel geheugen uitschakelt wordt je pc zo traag als poep door een rietje. Ongeacht hoeveel RAM je erin hebt zitten.
Ik weet niet hoe je daar bij komt, maar dit is dus onzin. Je PC wordt niet traag door het uitzetten van de swap. Hij kan er eventueel wel door vastlopen (als je teveel geheugen gebruikt) maar traag wordt hij er gewoon NIET van.

Voor topicstarter: ewoon laten staan zoals het is, lekker door windows laten regelen. Al die 'snelheids-tips' enz. zijn gebaseerd op het tijdperk dat je met een Pentium 120 windows 98 wilde draaien. Toen merkte je het marginaal zo'n tweak. Tegenwoordig merk je er echt geen ruk van, dus kun je het net zo goed door windows laten doen.

Enige wat je eventueel kunt doen is het vergroten van het virtueel geheugen. Stel je werkt met veel grafisch materiaal (grote foto's enz), windows moet dan elke keer meer geheugen alloceren wat tijd kost. In dat geval kan het nuttig zijn het minimaal volume hoger te zetten.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
maar 1280 MB is in _alle_ gevallen overkill :z

Verwijderd

Topicstarter
Radian schreef op 09 June 2003 @ 13:12:
Beste Ad, je zou eens de zoekfunctie kunnen gebruiken, dit is al vaker langsgeweest zoekfunctie

ook de FAQ bevat wel iets over het geheugen in je PC, kijk hier maar eens

Daarbij is groeten op GoT niet nodig, iedereen groet en dankt hier > altijd en bij elk bericht :)

succes met zoeken
====================================================

oeii ik doe waarschijnlijk niet zoals het hoort.. maar zal het wel leren.
Ik heb bij zoek al eerder gekeken maar was geen bevredigend antwoordt.
In de door u aangwezen FAQ kwam ik heel veel regels tegen.. dus berijp dat ik mij ergens niet aangehouden heb.. ach ja een ieder is zijn of haar eigen beperking dus ik ook.

Ik zal de beleefdheidsnorm van groeten dan voortaan maar achterwegen laten
alhoewel u meld dat iedereen het doet. Mijn vrije gevoel wordt wat minder vrij maar ik zal het e.a. nog niet goed begrijpen.
In iedergaval bedankt voor de reactie en compliment voor de Site.
Heb geduld ik ga al meer dan een halve eeuw mee..

vr.... oei ga ik bijna in de fout

http://home.hccnet.nl/miniad

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-08 14:37
Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 13:24:
Ik zal de beleefdheidsnorm van groeten dan voortaan maar achterwegen laten
alhoewel u meld dat iedereen het doet.
Met 'dat iedereen het doet' wordt bedoelt dat elke post een groet en dankwoord op zichzelf is. Daarom verspillen we hier over het algemeen geen woorden aan :)

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 13:19:
[...]

Ik weet niet hoe je daar bij komt, maar dit is dus onzin. Je PC wordt niet traag door het uitzetten van de swap. Hij kan er eventueel wel door vastlopen (als je teveel geheugen gebruikt) maar traag wordt hij er gewoon NIET van.

Voor topicstarter: ewoon laten staan zoals het is, lekker door windows laten regelen. Al die 'snelheids-tips' enz. zijn gebaseerd op het tijdperk dat je met een Pentium 120 windows 98 wilde draaien. Toen merkte je het marginaal zo'n tweak. Tegenwoordig merk je er echt geen ruk van, dus kun je het net zo goed door windows laten doen.

Enige wat je eventueel kunt doen is het vergroten van het virtueel geheugen. Stel je werkt met veel grafisch materiaal (grote foto's enz), windows moet dan elke keer meer geheugen alloceren wat tijd kost. In dat geval kan het nuttig zijn het minimaal volume hoger te zetten.
Kun je me ook vertellen hoeveel hoger en hoger dan wat??
Ik heb 512 MB geheugen.. en wat doe ik dan met het maximale?
Ik werk n.m.l. veel met fotos en vooral Video.. dus geheugenverslindend.

Ik begrijp dat er geen pasklare antwoordt is maar zie hier wel de kennis

Verwijderd

hmm, ik denk omdat hij veel met videomontage doet, hij het het best door XP zelf kan laten regelen. Wanneer XP nu veeeeeeeeeel nodig heeft kan hij dit ook pakken!

Het Virtueel geheugen een vaste grote maken is ooit bedacht zodat windows deze ruimte (file) niet steeds hoeft aan te passen. Ik heb hem vast 1024 gegeven, doe ik dit niet dan varieert hij tussen de 110+ en 400+. Dus ik denk dat het voor mij nuttig is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 13:09:

Ik werk veel met videomontage en geheugen is dan zeer belangrijk net als de snelheid. Soms lijkt het alsof het geheugen vol is en heb ik even te wachten.

Ik heb (na advies) het Virtueel geheugen ingesteld op 1280 MB. zowel minimaal als maximaal. Ik heb genoeg HDgeheugen en als het zou helpen dan maak ik het nog veeeeelll groter..
Als ik jou was zou ik het virtueel geheugen niet uitzetten. Dit omdat wanneer het uitstaat, en je druk bezig bent met videobewerken (was veel geheugen neemt) de pc kan vastslaan wanneer het geheugen vol zit.

Het voordeel van een swapfile (ook met dezelfde begin/maximale groote) is dat wanneer deze vol loopt het besturingssysteem ingrijpt en hem groter maakt en zo een vastloper voorkomen wordt.

Als het systeem trouwens nog geen melding heeft gegeven van "Onvoldoende virtueel geheugen, Windows past hem aan" is de groote groot genoeg.
Pagina: 1