Is mijn P3 verrot?

Pagina: 1
Acties:

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-05 20:40
De PC van mijn ouders doet niet echt veel meer, het is een:
Intel 440 BX (?)
P3 500
128 MB geheugen
Gainward Geforce2 MX200

Het probleem met deze pc is dat hij veel en vaak vastloopt, en soms zelfs het BIOS scherm niet haalt. Het systeem is dus totaal niet stabiel, zelfs in dos loopt hij vast.

Wat ik al geprobeerd heb:
-alle kaarten eruit -> nog steeds problemen
-harddisk en cdrom/branders losgekoppeld ->geen verandering
-andere videokaart -> helpt ook niet
-geheugen van bank verwisseld, ander geheugen geprobeerd -> loopt nog steeds vast
-geheugen getest met memtest86 -> loopt vast, net als al het andere
-processor er uit en weer er in -> ook niks
-bios gereset -> heel verrassend: ook niks

als hij vastloopt geeft hij ook totaal geen foutmelding, hij freezed gewoon...

heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

Verwijderd

Heb je al een andere voeding geprobeerd? Daarnaast kan het zowel het moederbord als de processor zijn. Intel CPU's zijn kwalitatief goed en schakelen zichzelf uit bij oververhitting. Ik gok op het moederbord.

• Dr_Hell
De processorkoeling zit goed gemonteerd en de fan draait, dus oververhitting denk ik niet...
een andere voeding heb ik momenteel niet ter beschikking om te proberen, en er zit geen functie in de bios om de temps en voltages te checken

en in windows kom ik ook niet, want dan zit hij allang vast :(

Verwijderd

Wat voor MoBo is het? Kan het zijn dat de processor op een te hoge snelheid of een to hoge of te lage spanning draait (Vcore, vaak in te stellen met jumpers)?

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Misschien kan je het geheugen een keer in een andere computer proberen. Dan kan je dat uitsluiten.
Uit je relaas maak ik op dat je meerdere reepjes geheugen in je pc hebt zitten die je onderling al een keer verwiseld hebt. Heb je al een keer geprobeert op te starten met 1 van de 2 reepjes in je pc? Op die manier kan je het geheugen ook elimineren.
Maar als ander geheugen niet helpt zal het inderdaad waarschijnlijk niet aan het geheugen liggen.
Mocht je meer over je moederbord willen weten, op de meeste moederborden staat erges tussen de PCI- en/of ISA-sloten een typenummer. Als je daarmee op Google zoekt kan je ook zegegn wat voor chipset er op zit.

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Ik weet wel dat Pentium !!!'s bij overhitting freezen. Het zou dus kunnen dat hij wel te warm wordt. Maar aan de andere kant worden diezelfde Pentium !!!'s helemaal niet zo warm.
Ik zou inderdaad de voeding iig eerst checken, en als dat niets uithaalt opzoek gaan naar een ander Pentium !!!-systeem om de CPU en moederbord te testen/uitwisselen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2003 23:36 ]

• Dr_Hell
voor zover ik het kon zien is het een intel 440 bx mobo, dat gaf hij ook altijd aan,
er zaten 2 reepjes in van elk 128 MB, die heb ik al gechecked in andere pc's
opstarten doe ik nu met 1 reepje.

de processor snelheid ed. moet wel constant gebleven zijn aangezien het systeem een keer vastliep/ een paar dagen lang instabieler was en daarna het probleem ontstond, de kast is niet opengeweest vlak voor het begin van het probleem en de bios is ook niet aangepast.

de temp en voltages kan ik nu helaas niet nakijken, aangezien er niet zo'n functie in de bios zit, maar die waren voor het probleem altijd constant, de cpu temp was bijv altijd 30 graden (volgens MBM)

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:16
Leen een voltmeter en meet wat de 5 en 12 volt lijn doen. Ik heb exact dezelfde symptomen gehad een kleine week terug. Geen touw aan vast te knopen wat het was tot ik het geheel na heb gemeten. De 5 volt was zo instabiel als wat. Nieuwe voeding erin en het draait als een zonnetje.

Dingen zijn overigens niet zo duur, dus je zou zelfs kunnen overwegen er een aan te schaffen. Dingen komen ook in het dagelijks leven weleens handig uit.

Topic over mijn probleem, denk dat je wel het 1 en ander herkent: [rml][ MOBO dood?] Epox 8kha+ Redenatie fout?[/rml]

Dat freezen kan gebeuren als de spanning net niet onder dat kritieke punt komt. Komt ie er wel onder dan valt ie gewoon uit of bij het starten dan start ie niet (zelfs het bios kan die dan niet in komen).

[ Voor 51% gewijzigd door Terror op 08-06-2003 23:56 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Dr_Hell
heeft lang geduurd, maar ik heb de voeding eindelijk kunnen testen, met een multimeter: alle spanningen gecontroleerd terwijl de pc aanstond... geen rare dingen gezien, alles lijkt ok te zijn. toch loopt hij vast :(

edit: de spanningen van de 5 en 12 volt lijn lijken mij aan de hoge kant, resp. 5,5 en 12,5 volt

[ Voor 19% gewijzigd door Dr_Hell op 23-06-2003 02:54 ]

• Dr_Hell
iemand enig idee wat dat kan zijn?

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 22:08
kun je het geheugen in een ander system testen met memtest86? vreemd geheugen kan veel doen met een systeem.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:16
Grijns schreef op 24 June 2003 @ 01:29:
kun je het geheugen in een ander system testen met memtest86? vreemd geheugen kan veel doen met een systeem.
B) moet jij <-- lezen dus :P

Loopt je comp ook vast als hij net aanstaat? Maw: maakt de temp wat uit?

Ik zou zelf trouwens iig een andere voeding proberen aangezien je zelf al meette dat de 5V lijn nogal hoog ligt (in sommige voedingen kun je dat instellen met een potmeter). Een 200W voeding zou genoeg moeten zijn voor jou systeem.

tvw

• Dr_Hell
als hij net aanstaat kan hij ook al vastlopen, het gekke is dat het compleet random gebeurt,l de ene keer al in het biosscherm, de andere keer pas in windows98 de temperatuur was altijd constant 30 graden, max 35 en de fan draait nog gewoon nu

er zit momenteel een 250 watt voeding in, dus dat zou genoeg moeten zijn

is er btw een manier om te testen of mobo/proc kapot is met een programma?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Heb zelf een 440BX moederbord gehad dat langzamerhand afstierf....wel eigenlijk versleten bepaalde onderdelen gewoon redelijk snel.

Na 4 jaar was de AGP poort bijna versleten, ...toen die doorbrande zijn er ook andere dingen kapot gegaan blijkbaar want...het moederbord starte gewoon niet meer op.

Nou ja, P II 400Mhz..dan apparaat kan ik wel missen!

There is no place like ::1

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Staan er toevallig een paar elco's bol / lek ?
Ik heb wel eens bordjes gehad met deze symtonen en toen waren de elco's lek...

(Elco's zijn die cilootjes) ook wel condensatoren genoemd.

[ Voor 6% gewijzigd door jhead22 op 25-06-2003 00:52 ]

Pagina: 1