[XP] IRQ/Conflict. Is het volgende goed? *

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cdl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-03 23:14
Hallo.
Ik heb de laatste tijd enorm veel BSOD's gehad :(
Ik wordt er echt helemaal gek van. De volgende meldingen heb ik gehad:

0x0000008E
0X0000000A
0X00000023
0X00000050
0X000000D1
0X0000004E
0X000000BE

Dit zijn er al aardig wat. Nou heb ik net m'n systeeminfo --> conflicten/delen bekeken en daar stond dit: http://www.pixion.nl/systeeminfo.gif

Is dit goed? Er staan namelijk wel een aantal dingen onder dezelfde IRQ/poortadres. Ik heb nergens dat er een foutmelding staat, ook niet bij de IRQ's.
Stel dat apparaten een andere IRQ/adres moeten krijgen, hoe doe ik dat dan?

Of misschien dat iemand anders nog wat weet om mij van m'n BSOD's af te helpen?
Drivers/updates/HD ckeck/motherboard monitor heb ik allemaal al gedaan.

Hier nog wat extra info:

Processor: AMD Athlon XP 2500+, 333Mhz, 512Kb, SocketA, Box
Moederbord: Asus A7V8XSATA,SockA,KT400,3xDDR,Aud,USB2,FW,GLAN
Grafische kaart: Asus V9280 GForce4 Ti4200-8X, 128Mb DDR, DVI,TVout
Geheugen: 2x Kingston Dimm 512Mb DDR SDram PC2700 333Mhz

Dat zeg ik!

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Heb je ook je geheugen al gechecked?
Want BSODs bij WinXP komt niet zo heel vaak voor.
Dan zijn het meestal toch serieuze/moeilijke problemen.
Probeer anders eens zo kaal mogelijk het systeem te starten.
Dus geen USB/LPT/COM apparaten en alleen een videokaart.
En als dat goed gaat, steeds een apparaat toevoegen te beginnen met de interne kaarten.

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

momania

iPhone 30! Bam!

Heb je ook deze al doorgenomen: Windows XP en 2000 BSOD guide
:?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• cdl
Ik heb m'n geheugen nog niet gechecked. Ik heb de geheugenmodules wel verwisseld van plaats, maar dat hielp niks.
Ik heb twee weken geleden wel een extra netwerkkaart erbij gezet. Zou die problemen kunnen leveren? Het is een realtek.

Dat zeg ik!

• cdl
Ja, ik ken 'm zowat uit m'n hoofd B)

Dat zeg ik!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:37

Robtimus

me Robtimus no like you

cdl schreef op 08 juni 2003 @ 21:57:
Ik heb m'n geheugen nog niet gechecked. Ik heb de geheugenmodules wel verwisseld van plaats, maar dat hielp niks.
Ik heb twee weken geleden wel een extra netwerkkaart erbij gezet. Zou die problemen kunnen leveren? Het is een realtek.
Zeker als die BSODs pas sinds die tijd komen kan dat kaartje idd eens voor problemen kunnen zorgen. Heb je al geprobeerd die in een ander PCI slot te hangen? Dat verhelpt vaak (iig onder win9x) IRQ problemen

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• cdl
Ik heb die netwerkkaart eruit gehaald (hij was toch overbodig ;) )
Het heeft niks geholpen. Kreeg net weer een BSOD tijdens een spel. Ik kreeg de melding met 0x0000004E PFN_LIST_CORRUPT.
Gelijk ff op internet gezocht wat het was. Ik kwam veel tegen over geheugen enzo.
Ik ga nu dus memtest86 proberen, kijken of dat wat oplevert.

Dat zeg ik!

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

OS toegevoegd confrom de WOS-Policy, die je hopelijk ook uit je hoofd kent B) ;).

• cdl
Niet helemaal ;)

Dat zeg ik!

• cdl
Iemand nog suggesties?

Dat zeg ik!

• momania
  • Nu online

momania

iPhone 30! Bam!

cdl schreef op 09 June 2003 @ 21:18:
Iemand nog suggesties?
Ja, niet je topic binnen de 24 uur omhoog schoppen ;)
Gewoon de edit knop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif) gebruiken.
Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)

En wat heeft de memtest opgeleverd?

[ Voor 18% gewijzigd door momania op 09-06-2003 21:32 ]

• cdl
momania schreef op 09 juni 2003 @ 21:31:
[...]

Ja, niet je topic binnen de 24 uur omhoog schoppen ;)
Gewoon de edit knop ([afbeelding]) gebruiken.
Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)

En wat heeft de memtest opgeleverd?
Sorry van de post.
De test heeft helaas niks opgeleverd.
Ik weet echt niet wat er gaande is.

Dat zeg ik!

• cdl
Door Compubiter (Moderator SA/WOS) - Monday 09 June 2003 22:02

[XP] IRQ/Conflict. Is het volgende goed? *
Zullen we het maar bij een topic houden? .
Zie ook de FAQ Forumgedrag - Not-done, die ook al in dat topic werd aangehaald .
Wat is dit nou weer!! Deze topic gaat toch over die IRQ's van mij en dat andere over m'n BSOD's?

Maar goed, hier nog het andere verhaal: [rml][ XP] Meerdere BSOD's ... ben nu echt radeloos[/rml]

Dat zeg ik!

• momania
  • Nu online

momania

iPhone 30! Bam!

cdl schreef op 09 June 2003 @ 23:29:
[...]

Wat is dit nou weer!! Deze topic gaat toch over die IRQ's van mij en dat andere over m'n BSOD's?

Maar goed, hier nog het andere verhaal: [rml][ XP] Meerdere BSOD's ... ben nu echt radeloos[/rml]
Er is een verband tussen die twee (IRQ's en BSOD's in jouw geval), dus gewoon hier verder ;)

Niet mee eens? Mail het modje wat je andere topic heeft gesloten

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Je zegt: "de laatste tijd" =>
nog een update opgehaald, waarna de problemen optraden ?
(N.B. anders : hitte ? het is de laatste 2 weken warmer, en dat merk je toch in je CPU -temp)

eagle

• cdl
Brothar schreef op 09 June 2003 @ 23:38:
Je zegt: "de laatste tijd" =>
nog een update opgehaald, waarna de problemen optraden ?
(N.B. anders : hitte ? het is de laatste 2 weken warmer, en dat merk je toch in je CPU -temp)
Met de laatste tijd bedoel ik van ongeveer 3 weken geleden (toen ik m'n computer in huis had) tot nu.
Wat de updates betreft, ik heb volgens mij alles geupdate, inclusief BIOS.
De laatste twee weken heb ik ook motherboard monitor aan staan. Ik geloof dat de temperatuur van de cpu normaal gebleven is, rond de 35 graden. Ik weet echter niet of dit goed is of niet hoor.

Dat zeg ik!

• cdl
Ik wil nog wel even iets onder de aandacht brengen. Op m'n moederbord zit een Promise RAID controller. Met een ingebouwde tool, FastBuild, kun je dan arrays maken. Ik heb geen idee wat dit inhoudt :?
Het kwam er op neer dat ik een RAID 0 array heb moeten maken. Behalve deze array heb ik ook met Maxblast (Maxtor tool) partities gemaakt.
Zou het kunnen zijn dat deze twee dingen (RAID 0 array & partities) met elkaar botsen? Het maar een idee.

Dat zeg ik!

• cdl
Ik geloof dat ik weer wat verder gekomen ben.
Ben namelijk 's wezen kijken bij de specificaties van m'n moederbord, Asus A7V8X, en ben er achter gekomen dat er een CPU in gaat van max. 2400+ Mhz, terwijl ik er een CPU van 2500+ Mhz in heb zitten 8)7
Zou dit de oorzaak kunnen zijn van m'n BSOD problemen?

Dat zeg ik!

• momania
  • Nu online

momania

iPhone 30! Bam!

cdl schreef op 10 juni 2003 @ 14:09:
Ik geloof dat ik weer wat verder gekomen ben.
Ben namelijk 's wezen kijken bij de specificaties van m'n moederbord, Asus A7V8X, en ben er achter gekomen dat er een CPU in gaat van max. 2400+ Mhz, terwijl ik er een CPU van 2500+ Mhz in heb zitten 8)7
Zou dit de oorzaak kunnen zijn van m'n BSOD problemen?
Zou een oorzaak kunnen zijn jah.
Misschien moet je even checken of er een bios update is, zodat die proc van jouw wel goed wordt ondersteund.

• cdl
momania schreef op 10 June 2003 @ 14:14:
[...]

Zou een oorzaak kunnen zijn jah.
Misschien moet je even checken of er een bios update is, zodat die proc van jouw wel goed wordt ondersteund.
Ik heb een BIOS update gedaan, zonder resultaat.

Dat zeg ik!

• momania
  • Nu online

momania

iPhone 30! Bam!

cdl schreef op 10 June 2003 @ 14:19:
[...]

Ik heb een BIOS update gedaan, zonder resultaat.
Dan ligt het eraan welke pcb versie je hebt.
Volgens de asus site moet dat 1.04 zijn en moet er een FSB333 sticker op de southbridge zitten. Alleen dan is er ondersteuning voor een 2500+ vanaf bios versie 1011.

• cdl
momania schreef op 10 June 2003 @ 14:23:
[...]

Volgens de asus site moet dat 1.04 zijn en moet er een FSB333 sticker op de southbridge zitten. Alleen dan is er ondersteuning voor een 2500+ vanaf bios versie 1011.
BIOS 1012 heb ik, alleen weet ik niet of m'n PCB 1.04 is (zit nu nl. op m'n werk ;) )

Dat zeg ik!

Verwijderd

eventjes een andere kijk op het probleem!

...vorige week was ik wezen kijken bij mijn familie die hadden namelijk ook erg veel last van BSOD's.... bleek dat de Netwerkkabel een kleine beschadiging had... toen heb ik die kabel hersteld en weg waren de problemen... misschien ook bij jou het geval? Toevallig Chello?
Check die kabels goed!!!

• cdl
Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 14:42:
eventjes een andere kijk op het probleem!

...vorige week was ik wezen kijken bij mijn familie die hadden namelijk ook erg veel last van BSOD's.... bleek dat de Netwerkkabel een kleine beschadiging had... toen heb ik die kabel hersteld en weg waren de problemen... misschien ook bij jou het geval? Toevallig Chello?
Check die kabels goed!!!
Ik heb idd Chello. Maar bedoel je de kabel die van m'n kabelmodem naar m'n switch loopt? De kabels in m'n netwerk (2 stuks) heb ik nieuw gekocht.
M'n netwerk en internet doet het prima. Geen problemen mee.
Maar wat voor invloed zou een beschadigde kabel kunnen hebben op m'n BSOD's?

Dat zeg ik!

• cdl
momania schreef op 10 June 2003 @ 14:23:
[...]

Maar als je door de software een snellere CPU erin kan doen, overclock 'm toch in principe? Een standaard A7V8X kan max. 2400+ Mhz aan.

Dat zeg ik!

• momania
  • Nu online

momania

iPhone 30! Bam!

cdl schreef op 10 June 2003 @ 14:59:
[...]
Maar als je door de software een snellere CPU erin kan doen, overclock 'm toch in principe?
Nee, waarschijnlijk waren er toen dit bord uitkwam nog geen procs boven de 2400+ en hebben ze voor de laatste revisies van de pcb nog een bios bunnen maken die hogere procs ondersteund.

Je bent pas aan het overclocken als je een proc op hogere Mhz'en laat draaien dan waar hij voor verkocht is.

Verwijderd

heb je toevallig de nieuwste hyperion drivers van VIA geinstalleerd? Die waren bij mij de oorzaak van veel ellende.

• cdl
Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 15:06:
heb je toevallig de nieuwste hyperion drivers van VIA geinstalleerd? Die waren bij mij de oorzaak van veel ellende.
Ik heb de nieuwste 4-in-1 drivers van de site van ASUS gedownload, versie 4.42 om precies te zijn.

Dat zeg ik!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

cdl: momania heeft jou er ook al op gewezen maar blijkbaar dringt het niet echt tot je door. Wanneer je als laatste hebt gereageerd in een topic en je wilt wat info toevoegen dan dien je gebruik te maken van de editknop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif). Mocht je je nog niet aan deze policy houden dan zal ik reply's gaan trashen of het topic gaan sluiten. GoT is gratis, je wordt hier zo goed mogelijk geholpen... respecteer dan ook de geldende policy van GoT. Het zou zonde zijn om voor zoiets een waarschuwing te krijgen.
Voor meer info: Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Nou ik weet ook niet precies waarom door kapotte kabels de BSOD's zijn gekomen maar nadat ik die beschadiging had gerepareerd waren ze weg! Ik zou zeggen check die kabels nog 1 keer goed na... zeker als je iets in het netwerk (fysiek) veranderd hebt!

• cdl
XceeD schreef op 10 June 2003 @ 15:17:
cdl: momania heeft jou er ook al op gewezen maar blijkbaar dringt het niet echt tot je door. Wanneer je als laatste hebt gereageerd in een topic en je wilt wat info toevoegen dan dien je gebruik te maken van de editknop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif). Mocht je je nog niet aan deze policy houden dan zal ik reply's gaan trashen of het topic gaan sluiten. GoT is gratis, je wordt hier zo goed mogelijk geholpen... respecteer dan ook de geldende policy van GoT. Het zou zonde zijn om voor zoiets een waarschuwing te krijgen.
Voor meer info: Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)
In welke situatie in deze topic had ik de editknop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif) moeten gebruiken dan? Ik breng toch gewoon een normale discussie op gang? Hierbij reageert men gewoon op z'n bevindingen.
Ok, dat ik die andere topic geopend had was mijn fout. Maar in deze topic gaat alles toch via de GoT policy? (Ok, behalve die ene keer dat Momania me erop wees)
Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 15:23:
Nou ik weet ook niet precies waarom door kapotte kabels de BSOD's zijn gekomen maar nadat ik die beschadiging had gerepareerd waren ze weg! Ik zou zeggen check die kabels nog 1 keer goed na... zeker als je iets in het netwerk (fysiek) veranderd hebt!
Ik zal thuis 's kijken of m'n kabel nog zichtbare beschadigingen heeft. Misschien dat m'n kat het zo nodig vond om z'n tanden erin te zetten ;)

/edit
Ik heb de kabels gechecked. Zien er op het oog goed uit.
Kon alleen niet m'n pcb-versie op m'n moederbord vinden.

Ik heb nog een theorie dat m'n BSOD's kan veroorzaken:
een te zwakke voeding (of zeg ik nu iets heel geks :? )
Hier nog wat extra info:

Processor: AMD Athlon XP 2500+, 333Mhz, 512Kb, SocketA, Box
Moederbord: Asus A7V8XSATA,SockA,KT400,3xDDR,Aud,USB2,FW,GLAN
Grafische kaart: Asus V9280 GForce4 Ti4200-8X, 128Mb DDR, DVI,TVout
Geheugen: 2x Kingston Dimm 512Mb DDR SDram PC2700 333Mhz

[ Voor 40% gewijzigd door cdl op 10-06-2003 21:18 ]

Dat zeg ik!

• cdl
De Oplossing!!!! :D :D :D

Ik geloof dat ik de oplossing gevonden heb voor m'n BSOD's.
Ik had m'n harde schijf (met RAID controller) gepartitioneerd in 3 delen: C,D&E
Spellen installeerde ik op de D-schijf. Dat partitioneren is (waarschijnlijk) niet goed gegaan. Ik heb dus voor de zoveelste keer heel de boel geformatteerd, alle partities ongedaan gemaakt en Win XP Pro SP1 schoon erop gezet. Vervolgens alle drivers ge-update en natuurlijk gelijk wat spellen erop gezet (die voorheen dus na een x aantal minuten vastliepen). Hij draait weer als een zonnetje :*) Echt geen enkel probleem meer.
Hier ben ik dus 3 weken mee bezig geweest |:(

Ik wil dus iedereen bedanken die in deze topic meegedacht hebben en hun ideeen/bevindingen gepost hebben (niet dat ik er wat aan gehad heb :P )
Tnx!

Dat zeg ik!

Verwijderd

Sorry dat ik deze weer naar boven haal. maar ik heb dus hetzelfde probleem.

Ineens kreeg ik na een paar maanden goed draaien met onderstaande configuratie ineens deze problemen.

Ik heb ook een A7v8x met een Athlon 2400+

Memtest wijst niets aan. wel krijg ik niet reproduceerbare en niet regelmatige bsod's

Het verschil is dat ik geen raid heb, dus daar ligt het bij mij niet aan, geheugen al verwisseld en dat is geen oplossing. zou het inderdaad aan de netwerkkaart kunnen liggen? ik gebruik nu de onboard kaart, maar ik heb nog een intel kaartje liggen.

Windows heb ik opnieuw geinstalleerd. alle drivers geupdate, etc. nou denk ik ook niet dat het daar aan ligt, daar het ineens voorkwam zonder dat er de maand ervoor iets was geinstalleerd cq geupdate

graag tips/advies.

spec:
Asus A7V8X
Athlon 2400
Hercules Radeon 9500Pro
2x 20gb maxtor 7200 rpm
2x 256mb Ram
Pagina: 1