5.1 Reciever met verschillende speakers?

Pagina: 1
Acties:

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik kijk al een tijdje rond in de wereld van de home cinema, en ondanks dat je door de bomen het bos niet meer kan zien, heb ik toch besloten voor een losse reciever te gaan, zónder sattelietspeakertjes. Ik geloof namelijk niet dat de kwaliteit van die kleine dingen kan tippen aan goede en flinke 2 of 3 weg speakers. Zeker aangezien ik er muziek op wil gaan luisteren, en dvd kijken enigszins bijzaak is.

Nu heb ik nog 2 redelijk goede (3-weg Blaupunkt 50W) speakers bij mijn huidige set, die ik graag meeneem naar mijn volgende set. Ik vraag me echter af of het wel mogelijk is om speakers met verschillende vermogens (de drie ontbrekende moeten mijn (krachtigere) fronts + center worden) goed uit te balanceren op zo'n reciever.

Kan op een niet al te dure 5.1 reciever een maximale belastbaarheid per kanaal worden ingesteld? Of kom ik dan in een dermate dure categorie dat ik beter 5 ipv 3 speakers kan aanschaffen?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 13:10
Je kunt je huidige speakers waarschijnlijk makkelijk als rearspeakers gebruiken. In de surroundmix komt het niet zo vaak voor dat geluiden van de voorspeakers naar de achterspeakers gaan (of andersom). Daarom zullen de verschillende klankeigenschappen tussen de fronts en de rears minder goed opvallen.

Even simpel uitgelegd over de vermogens:
Je oren zijn minder gevoelig voor lage geluiden. Daarom worden deze ter compensatie harder in het geluid gemixt, met als gevolg dat er meer vermogen nodig is voor de lage tonen, ookal klinken deze voor het oor even hard als de andere tonen.
Echter worden er voor de achterkanalen nauwelijks lage tonen gebruikt, waardoor je je geen zorgen hoeft te maken over te hoge vermogens. Voor de zekerheid kun je de rearspeakers instellen als 'small'.

Je kunt er dus gewoon 3 frontspeakers bijhalen (de center moet qua klankt wel goed passen bij de andere 2) en je huidige als rears gebruiken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

cornelixnootje1 schreef op 08 June 2003 @ 20:37:
Ik vraag me echter af of het wel mogelijk is om speakers met verschillende vermogens (de drie ontbrekende moeten mijn (krachtigere) fronts + center worden) goed uit te balanceren op zo'n reciever.
Zoals shittyoldman al zegt, kijk in de handleiding of er een 'small' optie is (vast wel) en stel ze daarop in, als het echt veel verschilt met het vermogen dat je receiver aan gaat kunnen.

50W als rearspeakers is denk ik helemaal niet zo weinig (hangt natuurlijk wel van de weerstand en veel te veel andere factoren af ;) ).
Kan op een niet al te dure 5.1 reciever een maximale belastbaarheid per kanaal worden ingesteld? Of kom ik dan in een dermate dure categorie dat ik beter 5 ipv 3 speakers kan aanschaffen?
Ik betwijfel of je dat expliciet in kan stellen. Maar ook zoals s.o.m. al zegt, de meeste bas zal naar de frontspeakers en/of een subwoofer gaan. Rear is vooral voor de postionele geluiden en effecten. En met een 'small' optie wordt die verhouding nog weer "gunstiger".

Overigens denk ik niet dat je heel gauw de versterker voluit zal gooien en dan maakt het nog weer minder uit :)

Mocht het dan kwa geluid tegenvallen ofzo, dan kan je altijd later nog twee andere bijpassende rearspeakers kopen, maar het lijkt me niet iets waar je je heel erg druk om hoeft te maken :)

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Dank voor de info.
Ik neem aan dat jullie allebei bedoelen dat bij DVD's de lage tonen niet op de rearspeakers worden weergegeven.

Het gaat mij echter vooral om de muziek die ik over 4 speakers wil kunnen weergeven. Is het niet zo dat alle kanalen dan hetzelfde signaal bevatten?

Wanneer deze dan inderdaad op "small" kunnen worden ingesteld en ze bij muziek cd's dus ook minder te verduren krijgen lijkt mijn probleem hierbij opgelost. :)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 13:10
Idd bij dvd's, voor muziek is het een andere zaak, je zou ff moeten nagaan of je dan nog steeds de speakers op small kunt zetten (ik weet niet zeker of dit onderdeel is van de decoder of dat het een ander stuk interne electronica is, zover ik weet dat laatste).

Mijn Home Cinema in aanbouw

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

cornelixnootje1 schreef op 08 June 2003 @ 22:03:
Het gaat mij echter vooral om de muziek die ik over 4 speakers wil kunnen weergeven. Is het niet zo dat alle kanalen dan hetzelfde signaal bevatten?

Wanneer deze dan inderdaad op "small" kunnen worden ingesteld en ze bij muziek cd's dus ook minder te verduren krijgen lijkt mijn probleem hierbij opgelost. :)
Wat wel een probleem kan zijn dan is dat ze een dusdanig verschillende klank hebben dat het geluid er niet mooier op wordt.

Probeer sowieso, zodra je je nieuwe set hebt, eerst es hoe het klinkt over alleen de frontspeakers. Je hebt een grote kans dat je die extra speakers nergens voor nodig hebt :)
Pagina: 1