Misbruik Monopolie MS => hulp met brief naar EU Commissie

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Belial_666
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-08 13:04
Dag mensen, ik heb besloten de daad bij het woord te voegen. Ik ga een brief sturen naar de heer Bolkenstein,

European Commissioner for the Internal Market, Taxation and Customs Union
European Commission

Het doel van de brief is mijn bezorgdheid te uiten tov MS en haar manier van zaken doen in de EU met betrekking tot oneerlijke concurentie en het uit de markt drukken van andere markt partijen.

Dit met als diel een betere marktwerking te bewerkstelligen op de Europeese software markt.

Dit naar aanleiding van dit artikel :http://www.tweakers.net/nieuws/27381

Dit kan er in, heb ik gepost op Tweakers:

Als er verschillende aanbieders waren geweest had ik een keuze kunnen hebben waardoor verschillende marktpartijen gestimuleerd worden om te innoveren en elkaar te concureren.

Hierdoor onstaat er een beter produkt voor een lagere prijs, ipv dat er 85 % winst wordt gemaakt op windows en daarmee ander bedrijven, Nintendo, Palm, Real, Netscape, Apple, uit de markt worden gedrukt.

Enige remedie is opsplitsen, zodat de winsten uit Office en Windows niet meer gebruikt mogen worden om anderen uit de markt te drukken.
-------------------------------------------------------

Gepost door Longbeard zaterdag 7 juni 2003 - 22:02 Score: 4 (Behulpzaam)

Artikel 82 van het EG-Verdrag verbiedt het misbruik maken van een mach tspositie.
int/comm/competition/publications/competition_policy_and_the_citizen/nl.pdf

Het artikel is van toepassing voorzover aan de onderstaande voorwaarden is voldaan:

1) De onderneming heeft een machtspositie. Om de economische macht van een nderneming te beoordelen houdt de Commissie rekening met het marktaandeel van de onderneming maar ook met andere factoren zoals de omvang van de concurrentie, de vraag of de onderneming over een eigen distributienetwerk beschikt en de vraag of zij een bevoorrechte toegang tot grondstoffen heeft. Al deze factoren bieden de onderneming de mogelijkheid om zich te onttrekken aan de normale concurrentie.
Verleden jaar hadden de diverse MS Windows OS'en een dominant marktaandeel van 85 tot 90 % wereldwijd.
Eveneens heeft Microsoft in het geval van IE, MSN en dus nu ook Windows Media Player toegang tot de "grondstof". Microsoft is de enige firma die toegang heeft tot de source van het Windows Operating System, en daarmee heeft ze automatisch een bevoorrechte positie tov de concurentie.2) De onderneming domineert de gemeenschappelijke markt of althans een „wezenlijk deel“ van de gemeenschappelijke markt.
Microsoft domineert met een aandeel van 85 tot 90 % wereldwijd de OS markt.3) Enkele voorbeelden van misbruik van machtspositie zijn: het rekenen van te hoge prijzen ten nadele van de consumenten of het rekenen van te lage prijzen teneinde zwakkere concurrenten of nieuwkomers van de markt uit te sluiten; het toekennen van discriminerende voordelen aan bepaalde afnemers, zoals getrouwheidskortingen, zodat die afnemers zich voegen naar het verkoopbeleid van die onderneming.
Het rekenen van te hoge prijzen? Wanneer je de winstcijfers van de afdeling Operating Systems van Microsoft beziet, een winst van 85 procent, dan kun je er wel van uitgaan dat de prijzen te hoog liggen. Microsoft: 2,8 miljard dollar winst in afgelopen kwartaal
Ten aanzien van te Lage prijzen zie je dit jaar dat Microsoft in concurrentie met Linux hoge kortingen gaat verstrekken om de dominante positie op de OS markt te handhaven.Microsoft zou grote kortingen geven bij concurrentie Linux
Er kan geen vrijstelling worden verkregen voor misbruik van een machtspositie. De Commissie heeft de bevoegdheid om bij beschikking misbruik van een machtspositie te verbieden en geldboetes op te leggen aan de inbreukplegende ondernemingen.

Al met al maakt Microsoft dus misbruik van zijn grote dominatie op de Operating Systems markt. Daardoor heeft Microsoft het voorelkaar gekregen om bijvoorbeeld Netscape, ICQ en nu dus RealPlayer van de markt te drukken. Hierdoor ontstaat dan weer een nieuwe dominante marktpositie bijvoorbeeld in het geval van Netscape op de Internet-markt.
In het geval van de Windows Media Player zie je deze dominantie opnieuw ontstaan.
Uiteindelijk zullen wij als consument de dupe hiervan worden, wannneer wij enkel nog maar WMP files kunnen downloaden, die dan nog eens met DRM (Digital Right Management) beschermd zullen zijn.
Daarom juicht *Longbeard deze actie van de commisaris Monti van harte toe.

Vragen:

Welke argumenten steken het beste hout, Argumenten, oplossingen
Wie heeft er juridische en economische kennis om dit overtuigend en te formulern zodat de brief serieus genomen word.

Alle hulp is welkom, en het is niet de bedoeling dat deze thread gebuikt word als M$ bashing thread :)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:27

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Uiteindelijk zullen wij als consument de dupe hiervan worden, wannneer wij enkel nog maar WMP files kunnen downloaden, die dan nog eens met DRM (Digital Right Management) beschermd zullen zijn.
ja dus? mag jij mp3'tjes hebben zonder de orginele cd te hebben? Wij consument hebben weinig invloed op wat windows maakt en is. 80% draait nog altijd op illegale versies, en maar vet gaan flamen..

maar anywayz, hier gaan we weer.. stap dan gewoon over op linux ofzo.. zeker 20 soorten te krijgen van.

edit: brooker.. toppie reply _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 08-06-2003 01:34 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Ik wens je veel sucses.
Typ je nu op een linux bak?
Want als je er zo'n probleem mee hebt, moet je natuurlijk niet met de "vijand" gaan heulen.
Sorry, maar ik vind het ongelovelijk gezeur. Voorlopig maakt microsoft het meest gebruiksvriendelijke OS, maar als je je echt wilt onttrekken van de "machtspositie"van MS dan kun je andere OS'sen kiezen.
Niemand dwingt je om windows te installeren.

Verwijderd

Alle hulp is welkom, en het is niet de bedoeling dat deze thread gebuikt word als M$ bashing thread
Door gebruik te maken van de uitdrukking M$ ipv MS overtreed jij je eigen regels, en hiermee schiet jij jezelf in de voet.

• Shift
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-08 13:44

Shift

[] Dual crazy []

Wat wil de topic starter met dit bereiken ? Jij gaat de wereld veranderen dus? Jij bent de man die microsoft de grond in boort? Waarom maak jij eigenlijk zorgen ? Leid jij als bedrijf zijnde miljoenen verlies vanwege Microsoft ? Nee denk ik, real - icq - netscape moeten maar met betere producten komen om de markt positie te verbeteren,.

Nutteloos topic met onmogelijke doel. Verspil je tijd aan andere dingen, en ik weet 1000000% dat jij microsoft producten gebruikt, en je zal zeggen 'ik moet wel' en ik zeg jij moet niets, zal ik anders voor je meerder alternatieven hier opstellen ?
En als je microsoft producten gebruikt dan denk ik, hoe kan je in je hoofd halen om de producten te gebruiken terwijl je een brief wilt schrijven om microsoft te na*ien, ik kan het echt niet geloven :r totaal niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Shift op 08-06-2003 01:38 ]

Verwijderd

Tozover weinig medestanders.....
Besteed je energie ergens anders aan zou ik zeggen.
KarreMania schreef op 08 juni 2003 @ 01:27:
[...]

edit: brooker.. toppie reply _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2003 01:41 ]

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-09 15:31
Ik denk inderdaad dat dit topic, en deze brief, vrij nutteloos zijn, stel dat je brief sterk in elkaar steekt en aankomt. dan nog zullen ze daar zoiets hebben van:"yeah right, alsof we microsoft gaan aanklagen". Microsoft weet juridisch gezien ECHT wel waar ze mee bezig is. en mocht het je lukken om microsoft te remmen of weet ik wat je doel is... dan zullen niet echt veel mensen je dankbaar zijn... want ik gebruik microsoft producten, en dat zeker sinds de release van windows xp die een stuk bugvrijer is, met veel plezier, en met mij 1000enden andere mensen... en voor mijn part wordt alles WMA en WMP, dan hebben we tenminste 1 formaat, en kunne we daar mooi op vooruit borduren.
En zoals shift al zei, het is het is het probleem van slechte alternatieven.

• Shift

Shift

[] Dual crazy []

Ik moet nog een voorbeeld geven, ik kan me echt kwaad maken op dit soort dingen, zoals ik zei, het is makkelijk om concurentie uit te schakelen, maar conurenties moeten altijd alert zijn en innovatief blijven om consumenten aan te kunnen trekken, als icq denkt van

'mwaa, we kunnen niets meer jongens, MSN heeft ons plaats ingepikt'

in plaats van dit

'Jongens we moeten een betere product op de markt zetten beter dan merk A'

met dit soort ideeén kan een bedijf zijn plaat in het markt behouden en zich niet de grond in boren.

Concurentie is dus altijd een gevecht tussen bedrijven.

[ Voor 7% gewijzigd door Shift op 08-06-2003 01:47 ]

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-07 19:03

p@dd0

psychonaut

En dan zeg ik op mijn beurt, DOEN. Gewoon sturen deze brief.
Helpt het niet lucht het voor jou zeker op.

De vorm van deze post kan zeker diplomatieker maar dat is puur bijzaak, het gaat mij om het idee.
En het "gevoel" dat ik bij jouw idee krijg is zeker positief!

Gewoon doen!

Amantes amentes
--
Be inspired!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Stel nou dat er meerdere besturingssystemen op de markt komen. Wat schiet je daar nou in godsnaam mee op. De teksteditor op OS 1 werkt weer niet op OS 2 en op OS 3 ook niet. Ik zie Windows op zich als een soort architecteur, te vergelijken met x86.

Je kan wel wat anders nemen (Sun's Spark, Intel's Intanium (2) enz), maar 99% van de Software draait daar niet op.

Als het zo zou werken met proccesoren, dat zou effe lekker zijn. Dan ligt er straks een programma in de winkel dat je wilt kopen. Maar er zijn 8 verschillende proccesorarchitecturen.

,,Sorry meneer, dit programma draait alleen op een UltraKill3 proccesor."
,,Voor een Pentium 8 moet U dit programma hebben"

de documenten die uit het laatstgenoemde programma rollen zijn natuurlijk niet compatible met het programma voor de UltraKill3.

Als jij zo'n toekomst wil creern prima, maar dat lijkt mij serieus, echt helemaal niks

MS heeft een prima standaard gecreerd vindt ik, af en toe wat buggy, maar elke software heeft zo z'n fouten. Dit is niet anders voor hardware trouwens, je zult verstelt staan hoeveel bugs er in de P4/Athlon of Opteron of what ever zitten.

Er wordt overigens ook zo vaak gezegd 'een beter mileu begint bij jezelf'. Waarbij je mileu in dit geval moet zien als de "Operating System" markt. Stap over op Linux, dat betekent weer een klant minder voor MS. Tenzij je Windows natuurlijk illegaal hebt, dan was je per defentie al geen klant, en verdien je het niet eens om van Windows gebruik te maken dus heb je niets te zeuren, want dan rechtvaardig je alleen maar de hoge prijzen van Windows.

[ Voor 22% gewijzigd door Glashelder op 08-06-2003 02:16 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Shift

Shift

[] Dual crazy []

En verder nog wat info over microsoft,

Voor microsoft werken ongeveer 50.000 personeel in 60 verschillenden landen
Microsoft heeft duizenden aandeelhouders, Microsoft steek miljoenen dollars in gezondheidszorg en educatieve instellingen, een lijst met financiele steun hier te vinden Ik zou maar serieus deze links bekijken.

http://www.gatesfoundation.org/Grants/

Microsoft is innovatieve bedrijf die zicht niet alleen voor het ontwikkelen van software richt, meer info kan je hier vinden;

http://research.microsoft.com/research/projects/

Het zijn lopende projecten die allemaal door microsoft zelf gefinancierd worden.
Er zijn meer dan 150.000 mensen die een baan hebben omdat ze kennis hebben van microsoft producten zoals MCSE’ers, advies bureaus en solution providers. Duizenden bedijven maken geld op microsoft platformen, en miljoenen mensen kunnen allerlei dingen doen op deze platformen.

Duizenden bedijven maken producten op windows platform en daarmee zorgen ze voor hun inkomen en maken banen beschikbaar voor anderen. Zoals Adobe, macromedia, corel, exact enz enz.

En jij wil dit allemaal aan de kant zetten? ga jij al deze mensen betalen ? Gaat opensource community dit betalen en beschikbaar maken ? Nee, dat kan niet OSC heeft geen geld daarom. Wie gaat standaarden vastleggen ? Wie zorgt voor makkelijke informatie uitwisseling met miljoenen mensen en applicaties ?
Wie gaat de industrie stimuleren om betere en meer functionele hardware te ontwikkelen ?

Het is niet een splinter die je uit je teen verwijdert.

Zow, dat moest ook effe kwijt om meer duidelijkhed te kweken :)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Shift (dat ga ik niet quoten hoor):

Dat duizenden bedrijven producten maken op het windows platform vindt ik geen gegrond argument. Want als er meerdere platformen waren heeft het bedrijf meer mensen nodig om de software voor meerdere platformen te ontwikkelen dus meer werkgelegenheid wat goed voor de economie is.

Daarnaast, als hier al iets uit zou komen (wat ik echt ten zeerste betwist) dan hoeft de TS die mensen niet te betalen, die hebben gewoon pech. Door strakke regelgeving vallen vaker ontslagen en die mensen hebben gewoon puur pech, bedrijf moet bezuinigen, in dit geval Micorosft, hoewel ik me serieus afvraag of ze niet genoeg geld op de rekening hebben staan om deze 'tegenvaller' op te vangen.

Daarnaast denk ik ook dat het onderhouden van een centraal OS, in dit geval windows, niet voor de OSC is weggelegd. Als iedereen toegang zou hebben tot de source, dan gaat iedereen bugs op zitten lossen, op de schaal zoals dit met Windows zou gebeuren gaat dit volgens mij uit de hand lopen. Honderden verschillende bug-fixes en dergelijke. Nog een argument daarnaast is dat iedereen precies weet hoe het systeem in elkaar zit, wat het makkelijker maakt om een beveligingslek te vinden, of zelfs te maken! Je weet immers niet waar je zogenaamde 'bug-fix' vandaan komt. Virussen maken wordt ook makkelijker,

nee, zitten teveel nadelen aan denk ik, wat niet opweegt tegen de nadelen
p@dd0 schreef op 08 June 2003 @ 01:51:
En dan zeg ik op mijn beurt, DOEN. Gewoon sturen deze brief.
Helpt het niet lucht het voor jou zeker op.

De vorm van deze post kan zeker diplomatieker maar dat is puur bijzaak, het gaat mij om het idee.
En het "gevoel" dat ik bij jouw idee krijg is zeker positief!

Gewoon doen!
leuk dat jij er een 'goed gevoel' bij krijgt, maar ik mis de beargumentatie in je post. Sommige tweakers lijken al een tijdje een soort haat tegen MS te ontwikkelen, het zal me niks verbazen als hier dat 'goede gevoel' van je vandaan komt.

[ Voor 19% gewijzigd door Glashelder op 08-06-2003 02:32 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Shift

Shift

[] Dual crazy []

Want als er meerdere platformen waren heeft het bedrijf meer mensen nodig om de software voor meerdere platformen te ontwikkelen dus meer werkgelegenheid wat goed voor de economie is.
Ik ben absoluut niet tegen hoor, een bedrijf mag van mij best voor meerdere platformen software ontwikkelen en dat dat goed is voor de economie is van zelfsprekend. Ik moedig dat juist aan, maar dat geblaat over microsoft vind ik gewoon een onzin.
Als iedereen toegang zou hebben tot de source, dan gaat iedereen bugs op zitten lossen, op de schaal zoals dit met Windows zou gebeuren gaat dit volgens mij uit de hand lopen. Honderden verschillende bug-fixes en dergelijke
Ik denk niet dat OSC meer intresse heeft om bugs op te lossen, maar een eigen versie te maken, en hoe lang willen ze bugs oplossen ? Dat kan natuurlijk geen 10 jaar duren anders zou dat betekenen dat de product 100% bug vol is, en dat is niet zow. En deze zogenaamde bugs vinden en fixen is een een gekken werk, dat zoeken naar een naald in een hooiberg voor de OSC. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Shift op 08-06-2003 02:50 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
M$ --> MS in topictitel, gaat idd niet echt samen met geen bashing aangezien het verbasteren van namen niet echt het meest intelligente, steekhoudende argument is dat je in zo'n brief zou kunnen zetten ;)

Ontopic reactie komt wel na het ontbijt :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Ha! Mooi initiatief. <stegerman>kijk daar houd ik van!</stegerman>, gezien het aantal off-topic trolls denk ik echter dat je een groter succes kunt boeken in het NOS-forum.
Maargoed, wat ik graag zou zien is dat die gebundelde verkopen van computers en Windows tegen worden gegaan. Misschien dat je dit onderwerp in je brief nog wat kunt uitdiepen? Nou is het bundelen van verkopen op zich niet verkeerd natuurlijk, maar wel als Microsoft fikse kortingen geeft wanneer de verkopers beloven alleen Microsoft-zeut te verkopen. Zo dreigde Microsoft met het intrekken van verkooplicenties toen HP systemen met een GNU/*/Linux-installatie gingen verkopen. Natuurlijk herzag HP zijn verkoopstrategie en ging niet verder met de verkoop van GNU/*/Linux-bakken. :(
Dat Microsoft zijn broncode geheim houdt, vind ik allang niet erg meer. Ik gebruik dat feit als pro argument voor openbroncode projecten. Laat ze het maar lekker geheim houden, dan stappen de verlichtte mensen vanzelf wel op een gegeven moment over naar OSS. (Ik las zojuist op ./ nog dat diverse overheidsinstanties in Groot Britannië op GNU/*/Linux willen overstappen ten koste van Windows. Het gaat om 10 000 werkplekken :))

• Shift

Shift

[] Dual crazy []

maar wel als Microsoft fikse kortingen geeft wanneer de verkopers beloven alleen Microsoft-zeut te verkopen.
Heb je hier bewijzen van ? Ik run zelf een IT bedrijf, wij krijgen helemaal geen kortingen als we widows installeren, en microsoft heeft ons ook nooit gedwongen om windows te installeren, wij kopen windows zelf van onze leverantiers en installeren het. Dus wat je zegt is onzin, soms zijn er acties als je 3 windowsxp koopt dat je er een gratis krijgt, maar dat doet elke fabrikant.

Ik ga van uit dat je geen microsoft producten gebruikt, anders beschouw ik je reactie als onzin.

Verwijderd

Waarom is dan een OEM versie van Windows honderden euro's goedkoper dan een 'losse' Windows? (Zie pricewatch.)

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2003 12:58 ]

• Shift

Shift

[] Dual crazy []

Om dit redenen:

1. Oem OS is zonder verpakking(doos), en geen doos betekent veel minder vervoerkosten wegens omvang.
2 Zonder Handleiding
3. Er wordt vanuit microsoft geen telefonische support gegeven, de support wordt door de systembuilders gegeven.

dus darom is het cheaper.

[ Voor 15% gewijzigd door Shift op 08-06-2003 13:02 ]

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-09 10:45
Ik vind het ook een goed idee, ik neem het MS _heel_ kwalijk dat ik voor XP heb moeten betalen terwijl ik het nooit gebruik. (zat zonder keuze mogelijkheid bij mijn notebook)

Ik neem het MS kwalijk om een gruwelijk manier concurrentie uit te schakelen als ze niet me MS mee willen werken.

Ik neem het MS kwalijk de belachelijk prijzen te vragen voor producten, en bedrijven dingt windows mee te leveren met hun PC's.

En ik neem het MS ook kwalijk het forceren van hun eigen standaarden.

[ Voor 10% gewijzigd door stiena op 08-06-2003 13:05 ]

• Shift

Shift

[] Dual crazy []

stiena schreef op 08 June 2003 @ 13:04:
Ik vind het ook een goed idee, ik neem het MS _heel_ kwalijk dat ik voor XP heb moeten betalen terwijl ik het nooit gebruik. (zat zonder keuze mogelijkheid bij mijn notebook)
Het is duidelijk dat jij ook geen bal snapt, hiervoor kan je microsoft niet kwalijk nemen, je moet gaan zeueren bij je laptop fabrikant waarom ze niet een ander os beschikbaar maken op je laptop of helemaal geen os. Dus denk logisch na.

• stiena
Shift schreef op 08 June 2003 @ 13:07:
[...]

Het is duidelijk dat jij ook geen bal snapt, hiervoor kan je microsoft niet kwalijk nemen, je moet gaan zeueren bij je laptop fabrikant waarom ze niet een ander os beschikbaar maken op je laptop of helemaal geen os. Dus denk logisch na.
nou ik denk eerder dat jij het niet snapt. MS is hiervoor wel degelijk aansprakelijk.

Misschien moet jij eens beter nadenken en zoeken op een topic in NOS waar duidelijk werd dat MS Dell, en andere bedrijven, dwong Windows mee te leveren.

Dat flamen is trouwens ook nergens goed voor.

• Shift

Shift

[] Dual crazy []

stiena schreef op 08 juni 2003 @ 13:12:
[...]

nou ik denk eerder dat jij het niet snapt. MS is hiervoor wel degelijk aansprakelijk.

Misschien moet jij eens beter nadenken en zoeken op een topic in NOS waar duidelijk werd dat MS Dell, en andere bedrijven, dwong Windows mee te leveren.

Ik flame niet, kom met bewijzen, dell is de grootste leverantier van de wereld, hoe kan microsoft zo'n bedrijf dwinge ? Is niet logisch, ze kunnen anders namelijk ook een klant verliezen, dus dwingen lijkt me niet gepast.

Verwijderd

Shift: ik heb nog twee vragen voor u:

1) Waarom mag men die OEM versies van Windows dan niet verkopen zonder een nieuwe PC? Dus stel dat ik nu van GNU/*/Linux zou overstappen naar Windows, ben ik verplicht die dure losse versie aan te schaffen. Ik denk dat ik die 200 euro best wel beter kan besteden dan aan een kartonnen doosje, een boekje en de mogelijkheid voor helpdesk.

2) Verkoopt u ook 'kale' PC's? Dus zonder besturingssyteem?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2003 13:17 ]

Verwijderd

Ik neem het MS kwalijk de belachelijk prijzen te vragen voor producten, en bedrijven dingt windows mee te leveren met hun PC's.
De educational licenties van alle MS prodcuten zijn heel schappelijk geprijst. Zo betaalde ik laatst voor WinXP Pro sp1 iets van € 45 ... Vind ik niet veel voor een mainstream OS... Het is misschien niet heel netjes van MS om bedrijven te dwingen hun OS te gebruiken, maar ja, het blijft een dog-eat-dog samenleving en ze kunnen qua prijs toch niet echt concurreren met Open Source dus verzinnen ze een dergelijke strategie.

• GBits
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-01-2025
Helemaal met Shift eens.
Dell en HP leveren toch ook die Linux laptops in Azie?

• GBits
jointm1k: een oem licentie heeft een andere EULA, is bedoeld als levering bij een PC, de licentie is dus ook machine gebonden en daarom goedkoper geprijst.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

stiena schreef op 08 June 2003 @ 13:12:

Microsoft dwingt niemand, Microsoft heeft ze gewoon voor een keuze gesteld. Of alleen Windows meeleveren, of die kortingen kwijtraken.

Persoonlijk vindt ik dat een hele slimme zet!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ben voor. Microsoft heeft, dat is bewezen, zijn monopoliepositie misbruikt.

Het is juist goed als burgers hun bezorgheid uiten bij de volksvertegenwoordiging; de mensen in Brussel (en Den Haag) willen ook weten wat de burgers vinden. Als de, excuse le mot, *fan* boys in dit topic hetzelfde zouden doen dan zou Brussel betere beslissingen kunnen maken. En daar worden we allemaal beter van.

-- edit
Aan de TS: Misschien kan je je brief, als hij helemaal af is, nog eens posten (voordat je hem stuurt). Wij kunnen dan misschien nog kleine verbeteringen maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Sendy op 08-06-2003 13:34 ]

• GBits
Wat bewezen is, is dat Microsoft inderdaad een monopoly had en daar niet goed mee omgegaan was.
Dat is alleen iets van 4 jaar geleden ofzo, daarna kwamen al die rechtzaken en heeft Microsoft zijn praktijken wel degelijk aangepast.

De overheden zijn niet dom ofzo als het op dit soort zaken aankomt, een brief van 20 misgeinformeerde tweakers gaat daar geen veranderin in brengen. Er zijn genoeg overheden in europa die onderzoek doen naar alternatieven en er ervaring mee opdoen.

Verwijderd

Allemaal heel tof maar ik denk dat je er niet veel mee gaat bereiken!
Je gaat iets nieuws in je brief moeten zetten, want dit weet iedereen al.
Zelf vind ik MS helemaal niet slecht, want zonder MS had ik dit mss nooit kunnen typen...

offtopic:
Haal toch die stomme spelfouten uit je tekst!
produCt,...

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-08 16:09
Even vooral een reactie op de eerste postings in dit topic: wat een enorme kortzichtigheid |o

"Niemand dwingt je om windows te installeren."
Dit is IMO nogal besides the point. Natuurlijk kan je iets anders installeren maar wie doet dat en waarom? Idd, dat zijn de mensen die genoeg hebben van de te duren producten van MS en vooral de attitude van MS. Ik kan zelf wel iets als Linux installeren maar ondertussen heeft nog steeds 99% van de PC windows als primair OS. Leuk dus die 'keuzevrijheid'.

"Waarom maak jij eigenlijk zorgen ? Leid jij als bedrijf zijnde miljoenen verlies vanwege Microsoft ? Nee denk ik, real - icq - netscape moeten maar met betere producten komen om de markt positie te verbeteren,."
Dat vond ik eigenlijk wel het hoogtepunt van dit topic ;) 'waarom maak jij je zorgen'.. Eeehhh. Idd, je leidt zelf geen verlies van ettelijke miljoenen, wel is het zo dat MS zo ongeveer overal in de markt bepaald wat de standaard wordt. Betere producten? Die zijn er, maar is dat relevant? Mensen zijn te lam om iets anders te installeren. MS duwt iemand iets door de strot (IE, MSN, etc), mensen vinden het wel handig dat ze dat programma meteen hebben, het voldoet dus waarom zouden ze de moeite nemen iets anders/beters te zoeken? De buurman gebruikt het ook, da's al helemala makkelijk als je er een keer niet uitkomt.

Je kan dat dus wel een beter product maken maar zodra dat wat te populair wordt koopt MS je op, ze kopen een concurrent en duwen naar wat geld in of ze maken het zelf en zetten het 'gratis' op de markt.

Ik zit zelf nogal in het hele Jabber verhaal. Jabber is IMO in alle opzichten echt VEEL beter dan MSN, alleen al doordat het open is en je niet 1 centrale server hebt die door MS beheerd wordt. Maar denk je dat het te doen is om een groter marktaandeel te pakken dan MS zelf? Voor de grap eens XP geinstalleerd en geprobeert die Messenger uit te zetten of te deinstallen?

Verder denk ik dat brieven als dit wel degelijk nut hebben. Hoe meer ze in brussel over dit soort dingen horen hoe groter de kans is dat er serieus iets aan gedaan wordt. MS is op het moment IMO behoorlijk gevaarlijk voor de markt. Kijk maar naar b.v. de consoles, ze bouwen zelf ff iets (met een research budget van hier tot ginder) en zetten de consoles e.d. daarna zo ongeveer tegen kostprijs (of lager?) op de markt. Tja, dan vind ik het niet gek dat andere bedrijven (die die financiele reserves niet zomaar hebben liggen) het moeilijk krijgen. Dat is toch niet gezond? Dat heeft toch helemaal niets meer te maken met innovatie of een beter product?

IMO zijn er veel te veel mensen die de huidige situatie wel goed vinden. Je hoeft maar naar MS te luisteren en het is goed, allemaal lekker makkelijk, je hoeft niet zoveel na te denken. Veel te veel mensen die echt geen idee hebben van het grotere geheel of de gevolgen in de toekomst :n

BTW: Ja, MS heeft zeker een aantal goede producten, ja, op deze bak (laptop) draait Linux, ja soms gebruik ik MS Office (als ik samen moet werken met projectleden ;)) en ja, soms komen er leuke innovaties uit Redmond zelf. Maar dat wil nog niet zeggen dat MS maar mag/kan bepalen wat ik allemaal voor een technologieen gebruik... Opsplitsen van MS lijkt me dan ook een erg goed plan.

• GBits
Veel mensen hebben een beetje last van het Calimero complex: zij zijn groot en ik ben klein en da's niet eerlijk.....

Open markt, open competitie, zeker op het gebied van consoles, een voorbeeld van hoe je het eigenlijk zou moeten doen als concurrent van Microsoft.
Een goed product neerzetten, goede developer support, goede marketing, goede strategy en uithoudingsvermogen.

• stiena
Shift schreef op 08 June 2003 @ 13:15:
[...]

Ik flame niet, kom met bewijzen, dell is de grootste leverantier van de wereld, hoe kan microsoft zo'n bedrijf dwinge ? Is niet logisch, ze kunnen anders namelijk ook een klant verliezen, dus dwingen lijkt me niet gepast.
Schandalige move van MS - NO OS verboden

Microsoft heeft trouwens ook _veeeeel_ meer te vertellen dan Dell hoor.
De educational licenties van alle MS prodcuten zijn heel schappelijk geprijst. Zo betaalde ik laatst voor WinXP Pro sp1 iets van € 45
Die zijn idd een stuk beter dan de normale prijzen, maar wat voor de rest van de mensen die honderden euro's betalen voor Windows / Office / etc.
dual-zip schreef op 08 June 2003 @ 13:31:
[...]

Microsoft dwingt niemand, Microsoft heeft ze gewoon voor een keuze gesteld. Of alleen Windows meeleveren, of die kortingen kwijtraken.

Persoonlijk vindt ik dat een hele slimme zet!
Ik stel voor dat je het topic waar bovenaan deze post even doorleest, daar word namelijk duidelijk gemaakt dat het wel wat meer is datn alleen kortingen kwijtraken.
Helemaal mee eens. :)

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-09 07:46

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Death schreef op 08 June 2003 @ 01:17:
Dag mensen, ik heb besloten de daad bij het woord te voegen. Ik ga een brief sturen naar de heer Bolkenstein, [..]
De heer Mario Monti is de verantwoordelijke commissaris voor concurrentie binnen de EU. Het postadres is:
European Commission
Directorate-General for Competition
B-1049 Brussels
European Commission - Competition Directorate-General

Voor meer informatie: Europese Commissie - Concurrentie

• Shift

Shift

[] Dual crazy []

Die zijn idd een stuk beter dan de normale prijzen, maar wat voor de rest van de mensen die honderden euro's betalen voor Windows / Office / etc.
Met welke bril kijk jij de wereld ? Verklaar dit, waarom moet windowsXP verdorie 50 euro kosten en deze paketten die op een OS draaien (OS is het belangerijkst) veel duurder kosten ? Ik ga ook heledag ouwehoeren omdat ik wil;

Dat

- AutoCAD 30 euro kost
- Adobe Photoshop 60 euro kost
- Macromedia Studio MX 110 euro kost
- Exact voor boekhouden 200 euro kost
- Acrobat 50 euro kost

and the story goes on.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

stiena schreef op 08 June 2003 @ 14:13:
Ik stel voor dat je het topic waar bovenaan deze post even doorleest, daar word namelijk duidelijk gemaakt dat het wel wat meer is datn alleen kortingen kwijtraken.
In dat topic zitten alleen maar een stelletje schreeuwlelijkerds op MS te flamen of zitten mensen die er geen zak vanaf weten
hu, hoe kan microsoft nou zoiets verbieden, of hebben ze een nieuwe wet laten maken
mafketels
Maar tis verder geen evil misbruik van haar monopoliepositie makend bedrijf hoor!
Wat heeft MS eigenlijk te zeggen aan Dell en al de andere grote fabrikanten?
Lever alle pc's zonder os en verkoop de retail versie van windows. Dan wordt ie in het totaal wel een stukje duurder, maa dan ben je tenminste niet overgeleverd aan de willekeur van MS
Microsoft speelde dit spelletje heel slim.
Een vriend van me in de VS werkt bij Dell en heeft dit ook gehoord.
Het blijkt dat microsoft de pc-fabrikanten in een hoek heeft gedreven om dit in het contract op te nemen. Hoe ze in die hoek gedreven zijn is niet bekend, maar waarschijnlijk iets in de trend van "Of jullie gaan met onze eis akkoord, of jullie mogen geen MS producten meer verkopen."
iig is dit zonde voor Dell, want ik vind dat ze prima computers afleveren.
Dit vindt ik wel een goede inhoudelijke reactie!
Dan maar geen Dell apparatuur meer aanschaffen. Dat is de beste manier om als consument te protesteren tegen dit soort praktijken. En ook al zegt Dell gedwongen te worden door MS, ze sluiten zelf een contract met die inbrekers af.
Dit soort praktijken zijn voor mij de reden geweest om mensen die aankloppen voor support op het MS platform niet meer te helpen.
Deze reactie slaat helemaal nergens op. Vanwege een move van MS besluit deze user (vrotogel) om mensen die niks met micorosft te maken hebben niet te helpen. Hoezo krom? 8)7
"Please note that Microsoft is not a monopoly, and does not use their monopoly power to squish competition in the market place." - natuuuuurlijk niet ...jzs
|:(
Waarom dit kan? Simpel.

Anders zegt MS gewoon 'okee, geen kwantum-kortingen meer voor jullie', en dan heeft Dell (e.a.) een Groot Probleem.

Dit is al jarenlang aan de orde.
kortingen....
Tja, lijkt me gewoon een afspraak tussen Microsoft en Dell, niets illegaals op zich, de enige oplossing is geen Dell kopen...
Niet alleen Dell doet dit, alle fabrikanten voeren dit soort inzin in. jammer!
"All your pc's are belong to us, otherwise we will set you up the bomb!" :+ :o :(
We are M$. You will be assimilated. Resitance is futile.
Ik word hier per post optimistischer. .

Wat zou de wereld toch mooi zijn zonder windows, zonder EUCD, zonder DMCA, zonder microsoft... * zucht *, how hard can truth be.... * zwijmel *... .
Dat topic gaat werkelijk helemaal nergens over!

edit: paar grammaticale fouten eruit gehaald

Voor de oplettende modjes: er zit nog een M$-flame in 1 van de reacties ook!

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 08-06-2003 15:35 ]

Verwijderd

Dual-zip:
edit een paar grammaticale foutjes eruit gehaald...

In jouw laatste quote lees ik wel: 'Ik wordt' :(!

Hoe zit het nu met de brief?
Is er al een beetje een structuur of inhoud?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 08 juni 2003 @ 15:19:
Dual-zip:
edit een paar grammaticale foutjes eruit gehaald...

In jouw laatste quote lees ik wel: 'Ik wordt' :(!

Hoe zit het nu met de brief?
Is er al een beetje een structuur of inhoud?
offtopic:
Ik heb niets verandert aan de gequote berichten, daar is geen beginnen aan, maar aan m'n eigen tekst had ik wat gewijzigd :)

• stiena
ja laten we alle slechte / lichtelijk flamende berichten gaan quoten! |:(

beetje jammer... er staan namelijk zat inhoudelijk wel goede en goed onderbouwde posts tussen.

Verwijderd

Hehe, oke dual-zip, maar zou je toch die 'wordt' kunnen weghalen?
Ik kan het gewoon niet aanzien ;).
Kan de topicstarten nog eens juist uitleggen wat voor reactie hij verwacht van de EU?
Worden wij er beter van? :)
Thx

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

stiena schreef op 08 June 2003 @ 15:25:
[...]

ja laten we alle slechte / lichtelijk flamende berichten gaan quoten! |:(

beetje jammer... er staan namelijk zat inhoudelijk wel goede en goed onderbouwde posts tussen.
Dat is de eerste indruk die ik van het topic krijg, en ik ben nou niet bepaald van plan om 5 pagina's door te gaan lezen op zoek naar inhoudelijke reacties. Dan hadden 'jullie' dat topic maar in eerste instantie schoon moeten houden, of gewoon trashen die reacties.

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-07 19:03

p@dd0

psychonaut

dual-zip schreef op 08 June 2003 @ 02:28:

leuk dat jij er een 'goed gevoel' bij krijgt, maar ik mis de beargumentatie in je post. Sommige tweakers lijken al een tijdje een soort haat tegen MS te ontwikkelen, het zal me niks verbazen als hier dat 'goede gevoel' van je vandaan komt.
Ik denk dat ik begrijp wat jij bedoelt, neem van mij aan dat ik zeker geen haat koester tegen MS.

Ik heb alleen iets tegen een maatschappij waarin 1 iets of iemand (monopolie) voor de massa bepaalt wat er gebeurd. Er zijn namelijk altijd alternatieven, ik ben voor democratie met alle negatieve dingen die daar in zitten (massa die denkt hoe iets werkt). Als een bedrijf claimt alle wijsheid in huis te hebben om de totale markt te sturen dan gaan bij mij mijn haren overeind staan.

Zoals Death in zijn opening aan geeft, MS zijn winsten gebruikt om andere markten "oneerlijk" te sturen (X-box onder of bijna onder kost prijs aanbieden om mart aandeel te krijgen) dan krijg ik er een goed "gevoel" bij als iemand het "gevoel" heeft daar iets aan te willen doen.

Als er meer toelichting nodig is voor mijn gevoel lees ik het graag, anders stop ik niet met typen ;)
bartvb schreef op 08 June 2003 @ 13:53:
Even vooral een reactie op de eerste postings in dit topic: wat een enorme kortzichtigheid |o

"Niemand dwingt je om windows te installeren."
Dit is IMO nogal besides the point. Natuurlijk kan je iets anders installeren maar wie doet dat en waarom? Idd, dat zijn de mensen die genoeg hebben van de te duren producten van MS en vooral de attitude van MS. Ik kan zelf wel iets als Linux installeren maar ondertussen heeft nog steeds 99% van de PC windows als primair OS. Leuk dus die 'keuzevrijheid'.

"Waarom maak jij eigenlijk zorgen ? Leid jij als bedrijf zijnde miljoenen verlies vanwege Microsoft ? Nee denk ik, real - icq - netscape moeten maar met betere producten komen om de markt positie te verbeteren,."
Dat vond ik eigenlijk wel het hoogtepunt van dit topic ;) 'waarom maak jij je zorgen'.. Eeehhh. Idd, je leidt zelf geen verlies van ettelijke miljoenen, wel is het zo dat MS zo ongeveer overal in de markt bepaald wat de standaard wordt. Betere producten? Die zijn er, maar is dat relevant? Mensen zijn te lam om iets anders te installeren. MS duwt iemand iets door de strot (IE, MSN, etc), mensen vinden het wel handig dat ze dat programma meteen hebben, het voldoet dus waarom zouden ze de moeite nemen iets anders/beters te zoeken? De buurman gebruikt het ook, da's al helemala makkelijk als je er een keer niet uitkomt.

Je kan dat dus wel een beter product maken maar zodra dat wat te populair wordt koopt MS je op, ze kopen een concurrent en duwen naar wat geld in of ze maken het zelf en zetten het 'gratis' op de markt.

Ik zit zelf nogal in het hele Jabber verhaal. Jabber is IMO in alle opzichten echt VEEL beter dan MSN, alleen al doordat het open is en je niet 1 centrale server hebt die door MS beheerd wordt. Maar denk je dat het te doen is om een groter marktaandeel te pakken dan MS zelf? Voor de grap eens XP geinstalleerd en geprobeert die Messenger uit te zetten of te deinstallen?

Verder denk ik dat brieven als dit wel degelijk nut hebben. Hoe meer ze in brussel over dit soort dingen horen hoe groter de kans is dat er serieus iets aan gedaan wordt. MS is op het moment IMO behoorlijk gevaarlijk voor de markt. Kijk maar naar b.v. de consoles, ze bouwen zelf ff iets (met een research budget van hier tot ginder) en zetten de consoles e.d. daarna zo ongeveer tegen kostprijs (of lager?) op de markt. Tja, dan vind ik het niet gek dat andere bedrijven (die die financiele reserves niet zomaar hebben liggen) het moeilijk krijgen. Dat is toch niet gezond? Dat heeft toch helemaal niets meer te maken met innovatie of een beter product?

IMO zijn er veel te veel mensen die de huidige situatie wel goed vinden. Je hoeft maar naar MS te luisteren en het is goed, allemaal lekker makkelijk, je hoeft niet zoveel na te denken. Veel te veel mensen die echt geen idee hebben van het grotere geheel of de gevolgen in de toekomst :n

BTW: Ja, MS heeft zeker een aantal goede producten, ja, op deze bak (laptop) draait Linux, ja soms gebruik ik MS Office (als ik samen moet werken met projectleden ;)) en ja, soms komen er leuke innovaties uit Redmond zelf. Maar dat wil nog niet zeggen dat MS maar mag/kan bepalen wat ik allemaal voor een technologieen gebruik... Opsplitsen van MS lijkt me dan ook een erg goed plan.
_/-\o_
edit:
eerst reageren dan lezen of was dat nu andersom
:?

[ Voor 60% gewijzigd door p@dd0 op 08-06-2003 21:15 ]

Amantes amentes
--
Be inspired!

• Shift

Shift

[] Dual crazy []

Ik kan zelf wel iets als Linux installeren maar ondertussen heeft nog steeds 99% van de PC windows als primair OS. Leuk dus die 'keuzevrijheid'.
Dus ? Omdat 99% windows gebruikt moet jij jammeren, het zijn toch de mensen zelf die beslissen of ze windows willen gebruiken of niet, kom niet weer met het verhaal over 'in het strot duwen' je kan niets beter dan dat verzinnen, niemand duwt windows mijn strot in, ik ben heel erg blij met windows en alle anderen producten van microsoft, ze bieden mij alles wat andere niet bieden, ik wil juist dat net wat extra in een app of OS, ik wil geen linux gebruiken.

Ik gebruik bijvoorbeeld winamp terwijl ik ook WMP 9 op mijn pc hebt staan, ben ik verplicht om WMP te gebruiken? nee.
Dat vond ik eigenlijk wel het hoogtepunt van dit topic 'waarom maak jij je zorgen'.. Eeehhh. Idd, je leidt zelf geen verlies van ettelijke miljoenen, wel is het zo dat MS zo ongeveer overal in de markt bepaald wat de standaard wordt.
Ik maak me helemaal geen zorgen, ik heb het best relaxed, ik kan tenminste genieten van alle nieuwe standaarden en technologieén. Iemand moet toch met standaarden komen, anders hebben we geen standaarden. En microsoft is niet de enige die standaarden vast legt.
Mensen zijn te lam om iets anders te installeren. MS duwt iemand iets door de strot (IE, MSN, etc), mensen vinden het wel handig dat ze dat programma meteen hebben, het voldoet dus waarom zouden ze de moeite nemen iets anders/beters te zoeken?
En ik vond dit het mooist :) Lees deze zin 10 keer door, wat zeg je hier? Hier beschrijf je de zogenaamde problematiek, het probleem is niet microsoft maar de mensen zelf, je beschuldigd mensen omdat ze geen andere keus maken. En nogmaals niemand duwd iets in mijn strot. Ik kan nu beslissen of ik overwil stappen naar een andere platform maar ik doe het niet, waarom zou ik? een andere platform kan mij niets extra bieden, en ik ben niet beroerd om paar honderd euro aan een OS uit te geven.
:*) Hmm, dit is ook weird, maar het antwoord is simpel. Dan verkoop je het toch niet ! Ow, ik voel het al aankomen, het bedrijf wordt natuurlijk door de mensen van microsoft achtervolgd en mishandeld omdat ze het bedrijf niet verkopen zeker?
Voor de grap eens XP geinstalleerd en geprobeert die Messenger uit te zetten of te deinstallen?
jah, ik heb voor de grap al vanaf de beta WindowsXP geinstalleerd en het bevalt prima, en dat jij MSN niet uit kan zetten onder winxp is jou tekort koming aan kennis, er zijn talloze methodes omdat te doen, ik zou zeggen google verder.

Misschien moet ik en miljoenen tevreden mensen ook een brief schrijven, om microsoft meer stimulans te geven om door te gaan met innoveren :) En de producten in mijn huis en bij talloze mensen beschikbaar maken,
zoals:

- Mira
- TabletPC
- Internet everywhere

enz.

En bekijk voor de gein de specificaties van longhoorn :)

[ Voor 7% gewijzigd door Shift op 09-06-2003 00:51 ]

• comprobot
  • Laatst online: 07-08 19:54
Koppelverkoop met oem windows ..voor laptop :(
Degenen wilden laptop zonder windows.. ze zeggen het kan niet ... het is koppelverkoop..

www.tiedragon.nl

Pagina: 1