Verwijderd schreef op 25 June 2003 @ 11:57:
Cyb:
Even voor de duidelijkheid:
Is Kerio Personal Firewall de beste tot nu toe die jij hebt getest?
Als dat niet zo is, kan je dan een conclusie typen van de firewalls die aanbevolen zijn (volgens jou)?
Ik heb de firewalls kwa gebruik niet echt goed getest. Ik heb meer gekeken naar welke functionaliteit erop zit en hoe het eruit ziet etc.
Mijn mening daarover:
Geen enkele firewall was op alle punten het beste
Voor mijn vallen McAfee en BlackIce duidelijk af.
Wat ik erg goed van Tiny vind is Windows Security. Een functie die niet direct onder "firewall" valt, maar wel kan zorgen voor een goede extra beveiliging. En een IDS database. Tiny PF5 (beta) is nog een beetje buggy, traag GUI en paar dingen zijn nog beetje onduidelijk, het configureert niet zo lekker (misschien omdat ik het voor mezelf nog onduidelijk vond). TPF4.5 heeft ongeveer dezelfde functionaliteit, alleen geeft hij bij een nieuwe firewall gebeurtenis alleen het programma aan, en geen info over de port, protocol etc, wat dus veels te weinig is. TPF5 geeft dit weer wel aan.
Kerio lijkt erg veel op Sygate. Beiden overzichtelijk en ongeveer zelfde functionaliteit. Sygate heeft trouwens wel IDS, maar er valt niks aan in te stellen.
Ik had hierboven bij Sygate wel "goede monitor" neergezet, maar dat was een korte test. Nu vind ik die monitor lastig te volgen (vooral als je Emule draait).
Norton is erg uitgebreid. Maar komt niet echt weinig resource gebruikend over. (Of het zo is weet ik niet). Diverse programma modules die het nodig heeft etc, al die symantec live zooi, een 1 of andere aparte proxy etc.
ZoneAlarm vindt niet echt overzichtelijk en heeft geen monitor. (misschien wel via de logs)
Op dit moment gebruik ik alleen Windows Security van TPF5 (en dus niet de firewall functie ervan). Icm Sygate.
Ik ga de firewalls nu ff een beetje roteren, dus straks een paar dagen een andere firewall. Terwijl ik nog wel Windows Security van Tiny PF5 gebruik.