Verwijderd schreef op 09 juni 2003 @ 20:14:
Ook op een andere manier kunnen uitzonderingen de regel bevestigen. Bijv "Brabanders spreken brabants" lijkt een simpelere regel. Tot iemand zegt Ja, maar Piet woont in Brabant maar spreekt geen brabants. Als dan blijkt dat Piet oorspronkelijk uit het westen komt, zeggen we ook weer: de uitzonderingen bevestigen de regel. Het gaat er dus om dat we uitzonderingen enigzins kunnen verklaren. Het komt ook voor dat de uitzonderingen zelfs nodig zijn om de regel te laten functioneren. Hoe zou je bijvoorbeeld goed kunnen leven als er geen slechterikken waren?
In dit geval is Piet helemaal geen uitzondering maar Piet valt niet onder de definitie 'brabanders' zoals die bedoelt is. Je stelt die regel, dan zeg je "ja, maar piet dan?", dan ga je kijken wat je precies bedoelde met die regel, dan kom je erachter dat je bedoelde mensen die oorspronkelijk in brabant wonen en dan blijkt dat Piet dus helemaal niet bij de definitie van de woorden hoort die je gebruikte in de regel. Dus piet is geen uitzondering maar Piet is geen brabander zoals je dat in eerste instantie zou bedoelen. En tevens kan ik goed leven als er geen slechterikken zijn indien ik precies dat bereik wat ik wens te bereiken.
Dat lijkt onzinnnig omdat jongetjes met de paplepel wordt ingegeven dat vrouwen zwakker zijn. Zozeer dat ze zich daar nauwelijks nog van bewust zijn. Jongens reageren ook erg fysiek en daarin zijn ze ronduit superieur. Een man van 70 is gemiddeld nog 2x zo sterk als een vrouw in de kracht van haar leven. Dat vertaalt zich bij mannnen die daardoor nogal fysiek denken, onbewust ook naar niet-fysische eigenschappen die ze vrouwen toedichten. Nog altijd zien mannen vrouwen overwegend als het "zwakke" geslacht. (Deze term is overigens niet terug te voeren op de fysieke kracht, maar het feit dat vrouwen vroeger vaak het leven lieten tijdens de bevalling.)
Dat lijkt misschien onzinnig maar zo is het wel in de werkelijkheid, als ik nuchter om me heen ga kijken.
Oke, laat ik eens mijn romantische aspiraties varen en ik ga nu eens met een nuchtere blik jouw theorie vergelijken met de werkelijkheid. Goed, ik lees jouw theorie waaruit blijkt dat alle vrouwen bepaalde rollen hebben die zich onderscheiden van de rollen die mannen hebben. Goed, leuk, klinkt interessant. Nu ga ik kijken naar de werkelijkheid, en in dit voorbeeld even vooral op vrouwen gericht. Ik zie vrolijke vrouwen, neerslachtige vrouwen, sterke vrouwen, slappe vrouwen, wilskrachtige vrouwen, verlegen vrouwen, aardige vrouwen, onaardige vrouwen, mooie vrouwen, grote vrouwen, kleine vrouwen, asociale vrouwen, sociaal ingestelde vrouwen, brutale vrouwen, lieve vrouwen etc. Allemaal soorten vrouwen die verschillen wat betreft persoonlijkheid, uiterlijk, enz. Hebben al deze eigenschappen die een vrouw nooit allemaal kan hebben maar wel een gedeelte hiervan, hebben deze specifieke combinatie van eigenschappen die vrouwen hebben (en die onderling van elkaar verschillen. De ene vrouw heeft eigenschap A, B en C en de andere vrouw heeft eigenschap D, E en F) invloed op het gedrag van vrouwen? Ja! Wel degelijk! Vrouw A met een x aan eigenschappen gedraagt zich anders dan Vrouw B met een x2 aan eigenschappen. Ik kijk naar de werkelijkheid en ik zie vrouwen die brutaal en assertiev recht op hun doel af gaan en ik zie vrouwen die verlegen zijn en niet zo snel durven om hun rechten op te eisen.
Al dit bovenstaande is puur een reflectie op de werkelijkheid waarin ik zie dat je allemaal verschillende persoonlijkheden hebt waarvan het gedrag geheel en al afhankelijk is. Een verlegen meisje kan zich niet assertief gedragen, dat is het hele idee van verlegenheid. Een assertief meisje kan zich niet (oprecht) verlegen gedragen, dat is het hele idee van assertiviteit. Natuurlijk is dit verhaal erg simplistisch, aangezien sommige mensen bijvoorbeeld binnen de ene context wel assertief zijn en binnen de andere context niet assertief (en dat geld voor alle eigenschappen die mensen en dus ook vrouwen kunnen hebben).
Oftewel, gedrag is geheel en al afhankelijk van persoonlijkheid. Zou dit nu ook voor het 'paringsgedrag' (hoe mensen een relatie aangaan) veroorzaken? Het is ook gedrag, en gedrag vloeit grotendeels voort uit persoonlijkheid (je persoonlijkheid bepaalt hoe jij reageert in een bepaalde situatie) dus waarom zou dit niet het geval zijn bij paringsgedrag?
Nu heb ik de werkelijkheid en jouw theorie. Jouw theorie, die totalitair van aard is, houdt geen rekening met verschillende persoonlijkheden maar gaat uit van een vast aantal eigenschappen van vrouwen die bijna iedereen heeft (op sommige uitzonderingen na. Die mijn inziens nog steeds de theorie omver haalt, maar goed) wat geheel tegenstrijdig is met iemand die nuchter naar de werkelijkheid kijkt. Iemand die nuchter naar de werkelijkheid kijkt, zo hebben we geconstateerd, ontdekt allerlei verschillende persoonlijkheden. En dat, is nu net in tegenstrijd met jouw theorie die totaal _geen_ oog heeft voor verschillende persoonlijkheden en dat is mijn inziens ook de grote
flaw in jouw theorie! Doordat jouw theorie geen rekening houdt met verschillende persoonlijkheden (die waarneembaar zijn in de werkelijkheid en mede met de context geheel en al het gedrag bepalen) kan het niet overeenkomen met de werkelijkheid! Jouw theorie houdt geen rekening met iets, verschillende persoonlijkheden, wat gedrag grotendeels bepaald en dat in een theorie die juist gedrag wil verklaren!
Mannen hebben zich evolutionair [...] rolverdelingen die in duizenden jaren zijn ingesleten verander je niet zomaar.
(even je verhaal ingekort)
Een mooie beschrijving, maar waarom dit enigzins in relatie staat met hoe de situatie nu is in de westerse wereld is me niet duidelijk. Het enige wat je zegt is 'rolverdelingen die in duizenden jaren zijn ingesleten verander je niet zomaar'. Nee? Waarom niet? Dat is me geheel onduidelijk. Je kan binnen 10 jaar alleen al in onze tijd allerlei verschil in gedrag waarnemen. Dus waarom niet in 50 jaar? Waarom kan de westerse mens niet al die rolverdelingen van duizenden jaren veranderen? Het lijkt wel of je uit gaat van 1 menselijke natuur? Dat verwerp ik! Er is geen enkele reden aan te nemen dat er zoiets is als 1 menselijke natuur (of in ieder geval dan twee. 1 vrouwelijke natuur en 1 mannelijke natuur), of wel?
Ik wil dat geluk niet verstoren. Maar als een man in het spel zijn "mannetje" staat, dan wordt het nog boeiender. Jammer genoeg zie ik op dit moment in onze maatschappij een trend waarin de verschillen tussen mannen en vrouwen worden verkleind. Mannen die hun vrouwelijke kant benadrukken en zo. Ik vind vrouwen het mooist als ze op en top vrouwelijk zijn, verleiderlijk, uitdagend, verlokkend en afwijzend en al haar charmes gebruikend. Ik heb een afkeer van vrouwen in vormloze, sexloze of zakelijke kledij die openlijk de concurrentie met mannen aangaan. En alsjeblieft geen vrouwen met korte kapsels, de haren zijn het sieraad van de vrouw. Mannen en vrouwen zijn helemaal niet gelijk en dat moeten ze ook niet nastreven. Want diep in hun hart blijven mannen en vrouwen dromen van de clichés die ze verstandelijk verwerpen.
De trend waardoor de verschillen tussen mannen en vrouwen verkleinen zou zeer zeker waargenomen kunnen worden. Echter moet je wel oog hebben voor ook andere trends. De zogenaamde moderniseringsprocessen kunnen als paradoxaal worden weergegeven. Inderdaad, aan de ene kan tworden de verschillen verkleind maar aan de andere kant is er in onze samenleving ook een enorme aandacht aan eigen identiteit, je moet jezelf zijn en dat soort dingen. Je hebt allerlei subcultuurtjes en hele verschillende subtiele verschillen en dingetjes waarmee mensen zich de laatste tijd weer proberen te onderscheiden van het gewone, het normale.
Een meer wat grappigere note, ik zag dat jij vrouwen vooral het mooist vond als ze vrouwelijk waren om vervolgens allerlei zaken op te noemen die ik juist onder het kopje mannelijk zou willen gooien. Hiermee doel ik op 'uitdagend', 'verlokkend', 'afwijzend'. Nu moet je niet denken dat ik denk dat alle mannen zo zijn, en dat de termen die ik bedoel als ik vrouwelijk zeg dat die termen vrouwen specifiek hebben (daar heb ik in het bovenstaande verhaal immers ontzettend tegen geageerd) het zijn voor mij meer symbolische woorden. Het symbool 'de vrouw' staat voor mij voor een aantal zaken (lief, teder, mooi, etc) en die heeft niet perse iets te maken met het vrouwelijke geslacht.
Verder ben ik het helemaal met je eens wat betreft het verkleinen van de verschillen, een trend die zeker waargenomen kan worden maar die niet alleen waargenomen kan worden, er zijn ook goede trends waar te nemen, dat vind ik ook een lelijk idee.
Verwijderd schreef op 10 juni 2003 @ 01:36:
Overigens is er nog een interssant alternatief voor de westerse aanpak: het gearrangeerde huwelijk. In india worden de meeste huwelijken nog steeds door de ouders geregeld. Daarbij worden de sterrren geraadpleegd en kijken de ouders of de kinderen compatibel zijn. Dit systeem werkt wonderwel.
In welke zin werkt het wonderwel?
Dat het in de sterren geschreven staat is ook een heel romantisch idee. Van beide kanten zijn de echtgenoten erg bewust van het feit dat ze veel moeten investeren om de relatie een succes te maken, en dat leidt in praktijk vaak tot hele goede relaties, die beslist niet onderdoen voor onze eigen-keus-relaties. In het westen zie je dat relaties steeds korter duren, omdat mensen denken dat de liefde alle problemen zal overwinnen en vergeten dat er nog vooral een hoop geinvesteerd moet worden in elkaar.
Dat het in de sterren staat is een romantisch idee? Sinds wanneer in vredesnaam is determinisme een romantisch idee? Degene die een deterministisch systeem (waar dus vaststaat wat er met je gebeurd, en in dit geval dat er vaststaat met wie je moet gaan trouwen (of op z'n minst met wat voor type je moet trouwen)) romantisch vind moet ik nog tegenkomen.
Verder is het misschien zo dat in de westerse wereld mensen vergeten dat er moet 'geinvesteerd' worden in een relatie, echter dat zou getuigen van een lelijke naiviteit indien je denkt dat dat niet nodig is.
Ook de huwelijksmakelaar is weer een vertrouwd verschijnsel aan het worden en zeker geen schande meer. Bij de joden is dit overigens een oud beroep. Er zijn denk ik meer methoden dan ooit om aan een relatie te geraken. Voor ieder wat wils.
En toch houd ik het voorlopig bij het oude romantische ideaal als je het niet erg vind

.
Wat ik overigens wel typisch vind is dat mensen hier die normaal ontzettend ageren tegen allerlei vormen van modernisering en die normaal gesproken een relatief conventioneel zijn wat betreft drugs, sex en dat soort dingen hier wel zeer positief staan tegenover ontzettende moderne vormen van het aangaan van relaties. En tegelijkertijd is dat grappig aan mezelf, ik zelf ben een liberaal bij uitstek en kortzichtig gezegd zeg ik 'vrijheid, blijkheid' echter hou ik wel liever vast aan het oude romantische ideaal....
Verwijderd schreef op 10 juni 2003 @ 02:02:
Dat is niet zo gek, fysieke aantrekkingskracht is een hele stabiele ondergrond voor een relatie en blijft vaak heel lang in stand. Vrouwen steken er niet voor niets zo veel tijd en energie in om aantrekkelijk gevonden te worden, ook nadat de relatie tot stand is gekomen. Ook al zegt de man, schatje ik hou toch wel van je, een vrouw wordt ernstig onzeker als haar uiterlijk afneemt en haar man verminderde interesse toont. Een man die geen of weinig interesse toont in uiterlijk is voor een vrouw eigenlijk moeilijk beheersbaar.
Jarenlang is ons voorgehouden dat de vrouw geen lustobject mag zijn. Maar mannen trap er niet in. Vrouwen vinden het heerlijk een lustobject te zijn, alleen niet voor alle mannen.
Onlangs heb ik een tekst gelezen van een erg door Foucault geinspireerde feminist genaamd 'Bartky' (helaas niet op internet, dus ik kan je niet doorverwijzen) die probeerde aan te tonen dat door de structurering van onze maatschappij (disciplines) vrouwen als het ware gedwongen worden om zich erg veel op uiterlijk te richten. Dit idee, dat uiterlijk erg belangrijk is, is geinternaliseerd waarmee ze bedoelt dat vrouwen ook niet anders kunnen denken (bijna) dan dat uiterlijk belangrijk is. Buiten het feit dat ze dit denken kunnen ze ook niet goed functioneren in onze maatschappij. Vrouwen die ondanks hun pogingen om er mooi uit te zien niet in trek vallen, vallen in deze maatschappij dan ook buiten de boot.
Dit is heel kort gezegd de strekking (misschien niet helemaal accuraat, maar de strekking is wel duidelijk lijkt me), ik vraag me af wat jij daar van vind Emanuel? Vind jij dat niet een beetje jammerlijk idee, dat er zoveel gehecht wordt aan uiterlijk? Dan krijg je toch een ontzettende scheiding tussen dan de lelijke mensen en de mooie mensen en dat mooie mensen makkelijker zichzelf kunnen ontplooien dan lelijke mensen?