Toon posts:

PC -> Home Theater System: (te) weinig bas

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een aantal uren ben ik de blijde bezitter van een Samsung HT-DM150 5.1 audio/dvd-systeem. Het geluid dat dat ding produceert is echt indrukwekkend (zo vinden ook de buren): vooral de woofer produceert een heerlijke zware bas en met volume op max klinkt het geheel mij nog als perfect in de oren.

Ik heb nu ook mijn PC erop aangesloten (op aux, met twee tulpjes en een jack) en de geluidskwaliteit is op zich goed. Alle vijf de speakers produceren geluid, ook het volume is prima. Ik heb alleen het idee dat de woofer zo goed als niets doet. Het (bas)geluid lijkt vooral uit de speakers te komen. Dit geldt zowel voor mp3's als audio-cd's die ik via cd CD-ROM drive speel.

Het basgeluid uit een paar goedkope '120 Watt' PC-speakers die ik had was alleszins respectabel (meer dan nu), al was natuurlijk het totaal veel minder.

Waar komt dit door? Misschien toch mijn geluidskaart? Het is een ESS Solo-1, zat standaard bij mijn PC. Zou een nieuwere en betere kaart hetzelfde volle geluid kunnen geven als ik nu heb als ik een DVD/audio-cd direct afspeel?

Verwijderd

Ik zou je PC en reciever met een digitale verbinding verbinden. Nu heb je alleen maar stereo als ik het goed begrijp. Maar wie ben ik?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 13:10
Klinkt mij als een instelling op je audioset en niet je pc. Je pc stuurt een stereo signaal, dat is anders dan wat je van de dvd speler krijgt, dat is een dolby (digital) signaal waarbij de receiver dit zelf kan verdelen over de verschillende speakers (dat zit namelijk mee gecodeerd in dat signaal). Het geluid van je computers is gewoon het oude vertrouwde stereo, je moet dan zelf op de receiver instellen dat je de subwoofer ook wilt gebruiken.
Ik weet niet welke modus je nu gebruikt, omdat je aangeeft dat je geluid hoort uit alle 5 de speakers. Dat is in principe voor stereo al fout (meer is niet altijd beter). Maar ik zou het probleem dit eerst even bij je samsung set zoeken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op 07 juni 2003 @ 18:45:
Ik weet niet welke modus je nu gebruikt, omdat je aangeeft dat je geluid hoort uit alle 5 de speakers. Dat is in principe voor stereo al fout (meer is niet altijd beter). Maar ik zou het probleem dit eerst even bij je samsung set zoeken.
Ik had even wat duidelijker moeten zijn: als ik met gewoon stereo via de PC muziek afspeel, heb ik ook nog steeds veel minder bas dan bv. radio/cd op gewoon stereo. De woofer staat wel aan, mijn versterker zegt dat hij hem gebruikt. Ik zal eens kijken of ik nog meer instellingen kan vinden.

edit:

Handmatig de woofer 'harder' zetten, maakt wel enig verschil, lage tonen klinken iets beter. Toch blijft het veel minder vol dan radio etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2003 19:06 ]

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Als je een SB geluidskaart hebt, moet je er ook voor zorgen dat Bass Redirection uit staan, anders worden bass frequenties uit de sats gefilterd.

De audioset op een mode zetten die overeenkomt met Small Speaker Mode, bass/sats crossover, of internal bass management voor de input.

Verwijderd

Topicstarter
Cyb schreef op 07 June 2003 @ 19:28:
De audioset op een mode zetten die overeenkomt met Small Speaker Mode, bass/sats crossover, of internal bass management voor de input.
Hmm, internal bass. mgmt. of iets vergelijkbaars zit er niet op. Ook zoiets als ssm kan ik niet vinden. Ik kan voor de woofer wel +6 dB instellen, dit brengt een kleine verbetering.

Kan ik uit jullie antwoorden opmaken dat het niet zoveel uitmaakt wat voor een geluidskaart je hebt, dat dat stereogeluid hetzelfde zou moeten zijn als bv. stereo-radio?

Verwijderd

Topicstarter
*schop*

Niemand ideeën verder?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 13:10
Misschien even een externe cd speler aansluiten op dezelfde ingang als waarop je pc zit aangesloten. Dan kun je het vergelijken met de cd-speler van het apparaat zelf.
Is nu wederom het geluid van de externe bron duidelijk minder, dan ligt het probleem aan het apparaat, die verwerkt het signaal dan dus niet goed of anders. Klinkt de cd van externe cd speler wel goed, dus hetzelfde als die van de 'interne' speler, dan is het dus je pc die een gaar geluid doorstuurt.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op 10 June 2003 @ 16:41:
Misschien even een externe cd speler aansluiten op dezelfde ingang als waarop je pc zit aangesloten.
Ja, natuurlijk, waarom denk ik daar nou zelf niet aan? :? Waar shitty old men al niet goed voor zijn! :P

Externe CD-speler klinkt perfect, ik krijg dus brak geluid uit mijn PC. Moet maar eens op zoek naar een goede geluidskaart.

Bedankt voor de replies.
Pagina: 1