Toon posts:

1GHz Nehemiah koeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de geweldige eer de bezitter te zijn van zo'n goddelijk miniatuur moederbordje met 1GHz Nehemiah aan boord (zeker weten! het is geen Ezra-T. Zowel windows als Sandra beweren dat). Ik had begrepen dat het ding dankzij het 0,13 micron process al veel koeler is dan z'n voorgangers, die al koel waren (1,3 Vcore, dat soort zut).

Ik heb nu het standaard VIA koelertje er op, alleen dat ding is onregelbaar, en draait 6000 rondjes per minuut. terwijl de CPU slechts 26 graden wordt (blokje is ongeveer even warm als de lucht om me heen) na een dagje SETI.

De koeler die erop zit wordt ogenschijnlijk vastgemaakt zoals elke andere grafische kaart/ northbridge koelers; 2 plastic pinnetjes diagonaal tegenover elkaar houden het blokje op zijn plaats. De koeler is 4CM; en de sink is zo'n 1,5CM hoog (hoogte exclusief fan) aluminium met vrij weinig fins.

Nou vraag ik me af, zou ik het kunnen koelen met een geheel passieve oplossing, zoals een zalmann northbridge koeler (moet je die verplicht lijmen? kan dat niet via plastic pinnetjes?); of weten jullie iets andres.

Zijn er meer mensen met dergelijke ervaringen?

In het bakje z'n plexiglas glow in the dark kastje zit ook een (blauwe) ccfl 8CM Plexiglas fan op 7volt; die blaast over de 5400RPM Maxtor Fireball 3 40GB (komt nog HD koelblok onder, het kreng wordt heter dan ik dacht, volgende keer weer WD)

Kom alstjeblieft niet met andere koelingen die er niet op zouden kunnen passen, zoals socket 372 oplossingen

Hierbij een plaatje van een plankje wat identiek is aan mijne, op de processor na:

http://www.viavpsd.com/product/4/8/epia-v-h2.jpg

Mijn plankje is een VIA Epia V10000 Nehemiah

Edit:

Ja, ik heb gesearched, alleen een 800mhz EZRA koelvraag, die toch wel ff heter wordt in theorie

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 22:59 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Nou.... volgens mij moet het idd ook passief kunnen (weet het wel zeker trouwens). Je kan dan een koelblok van zalman voor northbridges halen en proberen, maar ik heb ergens het gevoel dat zo'n blokje net ff teweinig capaciteit heeft (ik had er namelijk ook zo een voor de northbridge en weet dus hoe dat ding voelt/werkt/whatever). Die zalmandingen kan je iig zowel lijmen als vastmaken met plastic dingetjes (allebei meegeleverd).

Toch nog ff voorstellen: waarom geen socket370 koeling? Ik bedoel, die koelblokken zijn iig een slagje groter. En je hoeft de bijbehorende fan niet aan te zetten. Ikzelf zou een pentium4 koelblok zoeken, gaatje in boren (kan gewoon, want aluminium is best wel zacht) zodat íe past en zo met wat plastic oid vastzetten in bijbehorende socketgaten, dan heb je iig een volwassen koelblok met overcapaciteit enz. Die fan hoef je niet aan te zetten en beter teveel dan teweinig zeg ik dan maar.

[ Voor 4% gewijzigd door Delerium op 06-06-2003 23:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Socket 370 koelers, of P4 koelers komen in de problemen door condensators eromheen. Hoewel de Epia CPU's processors zijn die je tegenkomt in socket 370 vorm, ZIJN het ze niet. Ze zitten rechtstreeks op het moederbord, en zijn ongeveer 1mm hoog. Qua oppervlakte? Neem een 4CM proc koelertje, haal aan alle kanten ongeveer 1 milimeter eraf, en je hebt ongeveer hoe groot de processor is.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 10:34

JT

VETAK y0

Je hebt ook Socket A koelers van 5cm ofzo. En kan je niet ergens een dremel fixen ofzo ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 20:49
Een via 1Ghz geeft ongeveer 6W af. Dat is vergelijkbaar met een Pentium 1. Zoiets valt zo'n beetje te koelen met alles wat zich een koellichaam durft te noemen. :P

Anders dan schroef plak je er toch een 80mm papst op ofzo. Die komt toch nooit boven de HD uit.

tvw

Verwijderd

Topicstarter
volgens mini-itx.com is stressed het gebruik zo'n 26 watt.

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-02 15:54
Ik denk dat het met zo'n zalman northbridge cooler wel zal lukken, ik zou zeggen schaf er eentje aan bij xxlcases.nl voor 8euri, en boeie als het niet werkt, dan kun je hem altijd weer vervangen en die zalman ergens anders voor gebruiken.
Ik denk dat het wel genoeg zal zijn

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 20:49
26W stressed? Een P3 1Ghz geeft ook 26W stressed af :/. Een C3 866 geeft stressed 10W af, een 1Ghz lijkt me niet echt koeler dan :/.

Anders zou ik het gewoon proberen. Haal die fan eens van de proc af en kijk hoe heet hij wordt. Blijft hij onder 70C zou ik me niet echt zorgen maken.

tvw

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:38

tweakerbee

dus..?

De Pentium-60 gaf anders behoorlijk wat hitte af. Dat waren eigenlijk rotdingen.
Qua koeling zou je kunnen overwegen een potmetertje tussen je fan te gooien. Dan kun je hem wel regelen, en hoef je geen vreemde kunstgrepen te gebruiken.

You can't have everything. Where would you put it?

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0212/6100alcu3-b.gif

Van Zalman, speciaal voor VIA plankjes, 100% passief :)

http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps6100alcu.htm

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

je kan alleen je laatste memory bank niet meer gebruiken lijkt het op op dit plaatje...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:23

Cheezus

Luiaard

apen-nootjes schreef op 07 June 2003 @ 10:37:
je kan alleen je laatste memory bank niet meer gebruiken lijkt het op op dit plaatje...
Dat is ook niet hetzelfde bord. Dat V10000 bordje heeft namelijk 2 dimm sloten i.p.v. 3. Aangezien zalman aangeeft die heatsink speciaal voor het via platform te hebben gemaakt en er nergens wordt gemeld dat de heatsink in de weg van het ram kan zitten lijkt het me dat dit ook niet het geval is.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-02 20:55
26c vind ik toch knap, mijn 1Ghz wordt vlot 52c

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Topicstarter
En dan nog, die koeler is zo te zien voor die mini-itx plankjes die de processor nog in een socket hebben. Dit ding zit onboard, en is zo'n 1mm hoog op het plankje. Kernoppervlakte is zo'n 2 bij 2 centimeter. That's it.

[edit:]
Opgezocht; deze proc koeler moet op een socket370. Zal nooit werken op dit plankje dus... OMDAT HIJ GEEN SOCKET HEEFT (laat dat duidelijk zijn, veel mensen weten dat zo te zien niet):

Socket 370 - C3 ~933MHz and higher

[/edit]

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2003 11:20 ]

• Freakaz0id
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-12-2025

Freakaz0id

RC Geek

Ik heb pas een Nehemiah 1ghz M10000 bordje gekocht.

Nu zie ik hier in de 1e post een foto die totaal niet op mijn epia lijkt.
De mijne heeft maar 1 Dimm strip, en 2x IDE. Bovendien heeft mijn NB een mega blok erop zitten.

Afbeeldingslocatie: http://www.mini-itx.com/reviews/nehemiah/images/nehemiah0035.jpg

Ben ik nou gek geworden of klopt een van de 2 niet? |:(
De mijne wordt overgens volgens de bios maarliefst 47'c als ik hem met rust laat.
Doe ik nu iets verkeerd ofzo, want ik snap er de balle nie van. :?

Kamikaze heeft blijkbaar hetzelfde probleem als ik?
(Ik heb er n 80mm fan boven gehangen die erop blaast dus vandaar et kleine verschil)

[ Voor 13% gewijzigd door Freakaz0id op 23-06-2003 14:52 ]

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023

• Freakaz0id

Freakaz0id

RC Geek

Ja, en?

Daar gaat et mij niet om.
Waarom krijgt n ander idle 26'c met Seti nogwel, terwijl ik postboot idle maarliefst 48'c krijg met ook nog es n dikke 80mm fan erboven? Gek genoeg kan ik de heatsink nog gewoon aanraken als de bios 48'c uitleest? biosbugje mischien?

Ik kan dr ook wel n blok koper op lappen, das nie zo belangrijk, maar ik wil gewoon weten waarom de mijne flipt.

Dat plaatje is dan wel van "Installed view" maar niet op een epia Mini-ITX bord!
Via maakt ook andere niet mini-itx borden, en daar is dat ding geschikt voor.. dat geval past nooit op n via epia mini-itx..

[ Voor 40% gewijzigd door Freakaz0id op 23-06-2003 15:54 ]

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Freakaz0id schreef op 23 June 2003 @ 15:01:
Ja, en?

Daar gaat et mij niet om.
Waarom krijgt n ander idle 26'c met Seti nogwel, terwijl ik postboot idle maarliefst 48'c krijg met ook nog es n dikke 80mm fan erboven? Gek genoeg kan ik de heatsink nog gewoon aanraken als de bios 48'c uitleest? biosbugje mischien?

Ik kan dr ook wel n blok koper op lappen, das nie zo belangrijk, maar ik wil gewoon weten waarom de mijne flipt.

Dat plaatje is dan wel van "Installed view" maar niet op een epia Mini-ITX bord!
Via maakt ook andere niet mini-itx borden, en daar is dat ding geschikt voor.. dat geval past nooit op n via epia mini-itx..
48C is erg weinig hoor ;) Waarsch word de temp uitgelezen in de core, en daarom voelt je heatsink een stukkie koeler aan.

• Freakaz0id

Freakaz0id

RC Geek

Mja, ik maak me dr ook niet druk om ofzo, want dat spul mag 80'c worden, maar ik vind et allemaal wel maar n beetje vreemd.

Weet iemand trouwens wat die memory setting in bios inhoud, bij de AGP settings?
Is dat shared memory voor de onboard vid chip ofzo?

• Aikon
  • Niet online
CPU warm/heet en koelblok is koud/niet warm. Klinkt dus alsof de CPU z'n hitte niet kwijt kan aan het koelblok, dus monteer die eens opnieuw, met heel weinig ASIII oid ertussen.

Je 2e vraag staat vast wel in het boekje, anders is het misschien wel handig om de naam v/d setting enzo hier neer te zetten denk je niet :Z

[ Voor 31% gewijzigd door Aikon op 23-06-2003 18:01 ]

• Freakaz0id

Freakaz0id

RC Geek

AGP aperture size [128M]

En de heatsink opnieuw dr op zetten.. tsja.. Is de Via fabrikant zelf niet beter bekwaam dit te doen, dan dat ik het achteraf zelf moet doen?

Ik denk dat er 2 verschillende nehemiah's zijn, 2 verschillende cores dus.
In de eerste post staat ook een plaatje en die iemand beweerd dat zijn nehemiah board er zo uit ziet, terwijl de mijne er heel anders uit ziet.

• Aikon
  • Niet online
Zie voor aperture size de betreffende FAQ :)

Bedoel je chipset heatsink of de CPU heatsink? De CPU lijkt mij gewoon los te halen, maar ik heb geen ervaring met dit bord. Bekijk het eens, soms doet de fabrikant er geen of veels te veel pasta tussen waardoor de koeling best kut is ;)
FF schoonmaken en er nieuwe tussen doen scheelt dan best veel.

• Freakaz0id

Freakaz0id

RC Geek

Ik zal es aanzien straks als ik flightdeck kan opstarten, wat ie doet in een windows omgeving. Als ie met winamp aan niet over de 55'c gaat maak ik me dr niet druk om.

• Freakaz0id

Freakaz0id

RC Geek

Mijn Epia nehemiah weigerd schokloos een Divx af te spelen.
En mijn flightdeck laat geen temperatuur zien...

Weet iemand waarom?

Ik draai er win2k op.
Pagina: 1