CPU wil niet op 133mhz (fsb)

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:25
Heb vandaag in mijn nieuwe kast mijn nieuwe mobo ingebouwd. Het mobo is een MSI KT4V-L (L = onboard lan).
Nadat alles aangesloten was heb ik de pc opgestart. Snel bios in gegaan en de FSB op 133mhz gezet. Zodat mijn amd athlon xp 2200+ dus ook daadwerkelijk op 1800mhz zal draaien.
Toen starte me pc windows op maar kreeg een blauw scherm. Voordat hij in windows was. Dacht zelf dat het aan de drivers voor de chipset lag (had eerst nforce mobo zie SIG)
Dus ik alles formateren, windows eraf toen windows xp prof er weer op. Booten, hij werkte perfect. Maar moest FSB nog naar 133 zetten. Heb ik dat gedaan ik weer rebooten hoppa windows laden en knal blauw scherm (weer voordat windows geladen is.) Er stond bij dat je eerst nog een keer moest resetten als je het weer krijg moest je in je bios cache en shadowing uitzetten. Dus ik reset, bam dit keer geen blauw scherm maar pieptonen van me mobo. Weer reseten, weer blauw scherm. Vervolgens maar 100mhz gedaan ipv 133 en windows startte netjes op. :(
Dus nu zit ik @ 1350mhz ipv 1800. Nu denk ik zelf nadat ik het FAQ gelezen heb dat mijn noname geheugen (wat uit oude pc kwam waar hij wel op 133fsb draaide met zelfde proc) toch niet goed is. Omdat MSI nogal kies keurig is.
Heb ook nog iemand opgebeld die ook al voor 99% d8 aan dit geheugen.
Nu is mijn vraag denken jullie ook aan het geheugen? Want als ik (zoals nu) op 100mhz FSB draai is hij zo stabiels als wat. Ook me temps zijn niet hoog (heb een zalman op me cpu en 2 case fans).

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ten eerste, waar jij het vandaan haalt dat MSI kieskeurig is :?

Als je er zo zeker van bent dat het je geheugen is test het dan. www.memtest86.com ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 13:30

WiD

Bjk schreef op 06 juni 2003 @ 21:54:
Dus ik reset, bam dit keer geen blauw scherm maar pieptonen van me mobo.
Welke foutcode?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

draait je geheugen gewoon niet buiten je specs??
pas eens je fsb/mem dividers aan.

• Bjk
WiD was soort sirene niet echt van die pieptonen. Heb al gekeken kon niks voor vinden is 1 keer gebeurt rest blauwe schermen.

Damster ik ben geen expert op gebied van tweaks enzo. Mischien kan je het doen in leken taal ;).

BTW Dual-zip ik las dingetjes hier op het forum, vandaar ik kan het wel helemaal fout hebben hoor ;).

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Een sirene (politie) betekent dat de CPU koeler niet draait

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Heb je wel van die rubberen ringetjes tussen het moederbord en de koperen afstandhouders gedaan?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 06 June 2003 @ 22:08:
Heb je wel van die rubberen ringetjes tussen het moederbord en de koperen afstandhouders gedaan?
en sinds wanneer zijn die noodzakelijk :?

alleen de koperen afstandhouders zijn voldoende ;)

• Bjk
dual-zip schreef op 06 June 2003 @ 22:06:
Een sirene (politie) betekent dat de CPU koeler niet draait
Dat weet ik, was ander soort. Ik ken de sirene van de overhittings dramatiek wel :P.
Btw die ringetjes zijn toegepast.

Verwijderd

start eens zo kaal mogelijk op, staan al de jumpers wel goed? Is bij elk mobo anders.

• Bjk
Heb net getest of ie kaal wou starten, helaas wou het dus niet. Volgens mij staan jumpers goed zal het boekje nog maals nalezen.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Heb je misschien de cas, geheugen instellingen te strak staan?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Bjk
The Greater ik weet niet hoe ik dit kan zien, wat nou straks is of los :P.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bjk schreef op 07 juni 2003 @ 09:32:
The Greater ik weet niet hoe ik dit kan zien, wat nou straks is of los :P.
Pak het boekje en zoek in het boekje op hoe je de cas instellingen kan veranderen van het geheugen...

Het kan ook zijn dat hij probeerd het geheugen op 333Mhz te laten lopen en dat gaat niet echt goed... Controleer ook de temperatuur eens als die op 100Mhz FSB loopt

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Marrruuuk
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:16

Marrruuuk

Xbox Tag: xDarkPrince

Ik had ook wel eens een blauw scherm tijdens het opstarten, misschien moet je je Vcore wat hoger zetten

• Bjk
In me boekje vind ik dit: SDRAM frequency, setting options: 200mhz, 266mhz, 333mhz.
Betekent dit dat hij niet op 133mhz kan draaien en ik waarschijnlijk 133mhz heb. Maar minstens 200 moet hebben?

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Je heb DDR Ram, dus je moet het wel keer 2 doen he ;), 133x2= 266

Learn something new every day.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:54

Valkyre

Kitesurf FTW!

ik had een keer met een gigabyte mobo dat hij op een fsb van 100MHZ stabiel liep, en op 133MHz dus ook niet.
wat bleek nou er zat nog een jumpertje op die ik moest verzetten om 133mhz te draaien.
en toen werktte het dus wel.

als ik jou was zou ik je boekje ff nakijken of dat bij jou ook niet het geval is. :D

iRacing Profiel

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:24
Ik dacht bij het lezen van je post gelijk aan je geheugen. Anders moet je dus gewoon ff kijke wat je temps zijn.

Clear anders de CMOS ff (is BIOS). En zet dan alleen de FSB hoger en laat de rest staan :)

• Bjk
Oke ik heb het geheugen vervangen door 333mhz geheugen. Ik in bios op 133mhz zetten. Windows bootte. Ik eindelijk blij. Voor de zekerheid ff rebooten. Maar nee blauw scherm :(.
Aan het geheugen kan het dus bijna niet liggen is het dan het mobo?

[ Voor 17% gewijzigd door Bjk op 07-06-2003 14:02 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Misschien de temperatuur zoals ikke zei. kijk daar eens naar... misschien is je voltage ook niet goed....

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• wouter-
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-12-2025
mjah MSI brol dus.

buy ABit ofzow 8)

• Bjk
PC Staat nu bij lokale hardware shop, kan wel melden dat de volts goed waren (volgens programma van MSI) Temps waren ook goed 40 idle 45 stressed.
Nu heeft die jongen bij harware shop alles eruit gehaald, zo kaal mogelijk geboot. En dan doet hij het telkens wel. Hij gaat nu dus kijken of het aan de 2* geluidskaarten ligt of me firewire. Dat die voor een rare storing zorgen. Nu even hopen dat het ook 1 van die kaarten is.

Verwijderd

wouter- schreef op 07 June 2003 @ 14:07:
mjah MSI brol dus.

buy ABit ofzow 8)
Ga jij de faq eens lezen :/

lees dit eens : http://gathering.tweakers.net/forum/faq

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2003 14:42 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

wouter- schreef op 07 June 2003 @ 14:07:
mjah MSI brol dus.

buy ABit ofzow 8)
Als je denkt dat dit de manier is om je te integreren in de forum gemeenschap dan zit je helemaal fout :o

Verwijderd

Bjk schreef op 07 juni 2003 @ 14:11:
PC Staat nu bij lokale hardware shop, kan wel melden dat de volts goed waren (volgens programma van MSI) Temps waren ook goed 40 idle 45 stressed.
Nu heeft die jongen bij harware shop alles eruit gehaald, zo kaal mogelijk geboot. En dan doet hij het telkens wel. Hij gaat nu dus kijken of het aan de 2* geluidskaarten ligt of me firewire. Dat die voor een rare storing zorgen. Nu even hopen dat het ook 1 van die kaarten is.
Mocht hij erachter komen wat het is, post het even hier dan, voor de database :7

• Bjk
Zeker weten, ik hoop niet dat het moederbord defect is. Want dan moet ik het terug sturen naar informatique. En heb hem dinsdag ontvangen. Normaal moet je binne 8 dagen terug sturen maar dat lukt me niet vanwege lange weekend. Maar neem aan dat informatique dit zal begrijpen.

• Bjk
Oke, heb net me pc terug. Ging naar die shop. De man daar had me verteld door telefoon dat hij telkens perfect bootte ;). Dus ik daarheen. Hij reboot, windows bleef maar oneindig laden. Hij haalt mijn a3d kaartje eruit. Reboot hoppa zo windows in dit nog eens 5 keer herhaald. Steeds ging hij netjes windows in. Nu denken we dat het die a3d kaart was (jammer voor cs moet ik weer wenne aan me 5.1)

Dus.. nog even het weekend testen. Lets pray

Edit:
Ik zat tijdje in windows en wilde sb live drivers installeerde maar windows crashte. Iets in mijn systeem zorgt ervoor dat windows instabiel word maar ik weet niet wat. Iemand nog ideen. Ik heb dinsdag waarschijnlijk de laatste kans om het mobo terug te sturen.
(ondertussen download ik nu alle windows updates)

[ Voor 28% gewijzigd door Bjk op 07-06-2003 17:47 ]

• Bjk
Oke even een update, me pc wil dus alleen draaien op 100mhz FSB dan pas is hij stabiel zonder blauwe schermen. Ik heb het geheugen al vervangen dus zou het eigenlijk aan me mobo moeten liggen. Aangezien al me andere hardware goed is :|.
Iemand nog tips?

• Bjk
Kick (iets te vroege kick maar anders kom ik in garantie nood)

Heb dus nu me mobo op 125fsb draaien dan is hij wel stabiel. Maar op 133fsb crasht hij telkens. Steeds blauwe schermen. Nu weet ik niet wat het is, of het mobo of de cpu?
Jongen uit me klas zei dat ik mischien wel me core gekraakt zou kunnen hebben?

[ Voor 68% gewijzigd door Bjk op 08-06-2003 12:19 ]

Verwijderd

Je schrijft dat je een nieuwe kast hebt gekocht. Zit er een voeding in die kast of gebruik je je oude voeding? Het kan namelijk zijn dat je voeding je configuratie niet (helemaal) trekt of misschien gewoon brak is. Probeer eens met een minimale configuratie op te starten. Dus zo min mogelijk drives, pci-kaarten, geheugen, etc. en kijk of de problemen zich dan nog steeds voordoen.

Suc6

• Bjk
Heb zelfde voeding, dus daar kan het niet aan liggen lijkt me.

Verwijderd

Hi,
Heb een Soyo K7V Dragon Plus! en draai momenteel op een 1700+. Het maximale wat erin kan is een 2100+. Vooraf ff gechecked op de Soyo-site. Daar geven ze aan dat er ALLEEN Palomino-core processoren in kunnen. Ik dus braaf een Palomino op de kop getikt (zijn inmiddels behoorlijk zeldzaam aan het worden).

Probleem waar ik echter nu met de 2100+ tegenaan loop is dat ik de FSB niet kan wijzigen van 100 naar 133..... na het wijzigen hiervan in de bios en de onvermijdelijke reboot kom ie na één piep niet meer op, systeem blijft draaien, maar het beeldbuisje blijft akelig zwart....

Heb gelezen dat dit te maken heeft met een wijziging in de aansturing van de multiplier van 13 en hoger... verders gaat die techtalk mij te ver om enig touw aan vast te knopen, maar naar verluidt heeft het te maken met 4 bits en 5 bits aansturing......

N.a.v. een tip op het Net 1 (van de 2) geheugenstrips eruit te trekken, maar ook dit gaf geen resultaat.

Iemand een idee??

Grt.

• Bjk
Ik heb nu me pc draaien op 130mhz FSB als ik daar overheen ga is me pc helemaal instabiel. Ik denk dat ik het maar zo laat :|. Want het scheelt maar enkele mhz.

• Extrada
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-03-2024
Klinkt misschien raar, maar lijkt wel een divider probleem.
Staat me zoiets bij dat sommige borden de divider niet automagisch op 1/4 zetten bij 133mhz.
Ik heb het volgens mij wel eens op werk gehad, toen ik de fsb op 135mhz zette ging het wel goed.
Het proberen waard lijkt me, anders moet je kijken of je in de bios handmatig de divider op 1/4 kan zetten.
Weet niet of dat met dit bord kan.

Suc6 iig

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
Gohan-san schreef op 07 June 2003 @ 11:20:
ik had een keer met een gigabyte mobo dat hij op een fsb van 100MHZ stabiel liep, en op 133MHz dus ook niet.
wat bleek nou er zat nog een jumpertje op die ik moest verzetten om 133mhz te draaien.
en toen werktte het dus wel.

als ik jou was zou ik je boekje ff nakijken of dat bij jou ook niet het geval is. :D
ja duh, anders doe je gewoon een overclock van 33mhz zonder dat de dividers ingesteld worden... Die jumper zorgt er waarschijnlijk voor dat de dividers ook mee veranderen voor 133mhz FSB

Verwijderd

[quote]Bjk schreef op 09 June 2003 @ 11:54:
Ik heb nu me pc draaien op 130mhz FSB als ik daar overheen ga is me pc helemaal instabiel. Ik denk dat ik het maar zo laat :|. Want het scheelt maar enkele mhz

daar ben ik helemaal niet mee eens waarom: je moederbord moet zowiezo op 133 fsb kunnen draaien als dat niet het geval is dan kan het aan de geheugen liggen maar jij zelf hebt al met een andere geheugen geprobeert. dus dan denk ik dat je mobo het probleem is wat je moet doen is gewoon terug gaan naar informatique. als je nog binnen de garantie valt dan moet het geen problemen opleveren met informatique. :)

Verwijderd

Ik had met mijn MSI (KT4) hetzelfde probleem. Bij mij was het uiteindelijk de processor
die niet goed werkte. Tot 120 MHz ging het goed, maar bij 133 MHz sloeg ie hopeloos vast. Heb het hele spul onder mijn arm meegenomen en in de winkel zelf een werkende processor laten plaatsen. Had het zelf ook willen doen, maar van kapotte processors inleveren wordt je niet populairder :-) En aangezien dit al mijn derde was....

Verwijderd

Heb alles geprobeerd inmiddels, nieuwste bios geflashed, pci-kaarten verwijderd. Terugklokken naar 100mhz fsb en tot 110mhz stabiel, daarna over en sluiten. geheugen in andere slots geplaatst, ook geen resultaat. Divider is niet in te stellen op dit bord, welke overigens jumperloos is. heb inmiddels mailtje gestuurd naar Soyo, zal wel een of ander kontverhaal uitkomen.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:54

Valkyre

Kitesurf FTW!

zoals ik bovenstaande ook al zei, misschien moet je nog een jumper omzetten, zodat hij stabiel op 133 draait. (ik had precies hetzelfde tot een bepaalde fsb draait hij wel aardig. maar op 133 niet)

zet anders sowieso even met jumpers de FSB op 133. (ja ook op MSI borden zitten nog jumpers)

(dit is niet een overclock van 33Mhz, het staat gewoon in het boekje, en waarschijnlijk leest de TP net als 98% van de andere tweakers, het boekje niet)
ik lees hem meestal ook niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Valkyre op 09-06-2003 17:13 ]

iRacing Profiel

• dontcare
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-03-2024

dontcare

Nomen est Omen

ik gok op de cooler , had ik ook met mijn msi board en dikke volcano cooler.
uiteindelijk vervangen door een cheap coolermaster ding en hij draait als een trein op 133 mhz ......

.Quod me nutrit me destruit.

• Bjk
Zijn me voltages goed?
Afbeeldingslocatie: http://www.online-gamer.org/img/voeding.gif

Ik heb al naar jumpers gezocht in mobo boekje, volgens boekje heb ik er maar 1 om me bios te resetten.
Ik las in andere topic dat iemand dit ook had maar met andere voeding niet meer.

[ Voor 55% gewijzigd door Bjk op 10-06-2003 12:15 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Bjk schreef op 10 June 2003 @ 12:14:
Zijn me voltages goed?
[afbeelding]

Ik heb al naar jumpers gezocht in mobo boekje, volgens boekje heb ik er maar 1 om me bios te resetten.
Ik las in andere topic dat iemand dit ook had maar met andere voeding niet meer.
Ziet er goed genoeg ui, sommige volt lijnen zijn wat laag...maar zolang je er niets extra of zwaarders aan hangt moet hij het goed uithouden!

There is no place like ::1

Verwijderd

Jij hebt wss een Toroughbred A. Deze OC'en niet zo goed, omdat deze op het ogenblik van hun bakken de hoogste Athlon XP-processor waren in hun serie.
Als je je FSB verhoogt naar 133 mag je zeker niet vergeten ook je multiplyer op 13,5 te zetten! Anders zal je PC gewoon niet booten.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08 19:29
Wat ik niet begrijp is dat je Windows installeerd op 100Mhz FSB. Waarom stel je in je bios dan al niet 133Mhz in?
Wel vervelend probleem.. al redelijk veel geprobeerd en nog geen oplossing :|

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Ziet er uit als een veel voorkomend probleem met AMD processoren. Jaarlijks assembleer is tientallen AMD systemen. Ik heb dit namelijk vaker meegemaakt dat een CPU niet op 133 MHz wilt draaien ene wel op 100MHz. Ik zou adviseren de CPU te testen op een andere PC met een Socket A moederbord of dit door de shop te laten doen en te testdraaien waar je bij staat!!! Er is een grote kans dat je processor ook niet draait op 133MHz op een andere mobo. Van de 20 PC's heb ik het al 3 keer meegemaakt dat de CPU defect was bij afleveren! Succes!

• Bjk
Ik ga donderdag een andere proc proberen om mijn bord.

• HertogJan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 19:13
ik heb hetzelfde met een 2500+ (barton) van een vriend van mij. krijg deze niet hoger dan 160mhz...

Verwijderd

Paar opmerkingen: gebruik je de hyperion drivers? Die werkten bij mij nl. naadje. Ten tweede; onder W2K wil de SB Live! niet echt werken. Ik ben nu zelf nog aan t troubleshooten met mijn XP2400+ op MSI K7t Turbo 2. SB Live! had ik er al uit getrokken, toen kon ik al gewoon installeren zonder al tijdens het installeren een BSOD te krijgen. Door hyperion drivers daarna niet te installeren deed ie ook al ietsie beter, maar nog niet perfect.

Krijg je in je BSOD trouwens een verwijzing naar NON_PAGE hupeldepup?

Mocht ik verder na geklooi er nog niet uitkomen, dan post ik wel aangezien al die FAQs en MS KB's nu ook wel bijna dromen kan :(
Pagina: 1