nieuw geluidskaart of nieuw moederbord

Pagina: 1
Acties:

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-08 20:20
Ik ben wat ontevreden over mijn soundchipje op mijn mobo (asus a7v333) en ben op zoek naar een geluidskaart. De prijs kan me niet zo heel veel schelen ik ben in eerste instantie benieuwd naar de mogelijkheden, maar goed, laat ik zeggen max € 200,– Het gebruik is voor het afluisteren van muziek. Het doorgeven van film / dvd muziek naar de versterker beneden. Het opnemen van muziek van de radio. En in wat mindere mate voor het spelen van wat games.

Ik heb ook een minidiskspeler en die wil ik wel eens aansluiten op mijn compu.
Ik heb overigens een terratec dmx kaart gehad, maar ja, die is niet compatible met xp.
Ik zou het fijn vinden om een kaart te hebben die: makkelijke aansluitingen heeft voor de stereotoren beneden, die digitale in en uitgangen heeft. Die de overige uitgangen ook heeft en alle dvdmuzieksoorten kan doorgeven.
En dan daarover nog een vraag: Om dts en al dat meer vanaf de computer naar de versterker door te zenden, moet dat dan perse digitaal of via glaskabel?

Nou zijn er heeele dure merken, maar na wat zoeken kwam ik op:

Creative Labs

Sound Blaster® Audigy™ 2 Platinum EX
€ 199,-- Afbeeldingslocatie: http://www.maxpert.nl/images/products/creative-audigy-ex.jpg

Sound Blaster Live Platinum
€ 112,-- Afbeeldingslocatie: http://www.stanet.nl/shop/images/sbliveplat.gif

Terratec

DMX 6FIRE 24/96
€ 177,-- Afbeeldingslocatie: http://sounden.terratec.net/images/topics/dmx6fire.jpg

Nou las ik in deze topic dat de Terratecs altijd beter zijn, met name de 6Fire. Maar wat mij nou benieuwd is het volgende:
Een nieuw moederbord kost me minder geld en als ik nou zo’n Asus A7N8X Deluxe Rev 2.0 koop dan kan ie alles aan wat ik hier eigenlijk wil, toch? Behalve dat ik stekkertjes moet kopen omdat je de tulpstekkertjes niet zo gemakkelijk in de computer kunt proppen.

Wie kan mij nou zeggen wat wijsheid is. Zo’n soundkaart is voor langere tijd en een nieuw moederbord, tja, die is wel weer sneller. Ik kom er eigenlijk niet meer uit...

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

Verwijderd

Mwah ik vind onbaord sound crappy, koop gewoon een van deze kaarten, is veel beter. De 6fire is idd een goede keus

edit: ook voor games is meestal een aparte sound kaart een stuk sneller dan onboard. Bij de audigy heb je ook bijv eax3 enzo :)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 14:32 ]

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-08 08:36
Onboard sound is niet altijd crappy, vooral niet bij de Asus A7N8X Deluxe (rev 2.0)
er zit een goede onboard soundchip op met soundstorm filter en die geeft
een behooorlijk geluid af!!!!

Ik denk dat jij die gare AC 97 troep bedoeld, maar die soundstorm chippies rule egt !!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
soundstorm soundchip op de Nforce2 borden is echt wel goed, check tom's hardware eens voor wat reviews. Je zou bijvoorbeeld kunnen overwegen een EpoX bord te kopen (8RDA+) heb je meteen alle aansluitingen die je maar kan bedenken (firewire,lan,usb2.0,6ch sound)

overigens, ik heb ook een DMX 1024 terratec, daar zijn gewoon drivers voor voor windowsXP? of heb jij een ander model?

beetje dubbelpost ;) AC'97 zuigt idd, is volledig softwarematig en trekt ook behoorlijk resources daarmee.

[ Voor 14% gewijzigd door BuG2FiX op 06-06-2003 14:34 ]

Verwijderd

ik heb een A7N8X DeLuxe, en imho doet het onboard geluid van dit specifieke mobo niet onder voor een SB Live. en je hebt idd een mobo, geluidskaart, netwerkkaart + usb/firewire rotzooi in 1 klap, voor een vrij goeie prijs.

maar het hangt er van af hoe belangrijk je geluid vindt. wil je echt een super sound dan moet je sowieso al geen Creative product kopen. eigenlijk adviseer ik nooit Creative, aangezien dat bedrijf smerige verkooptruukjes uithaalt. maar da's mijn persoonlijke ervaring. wil je perse een pci geluidskaart dan kun je in mijn optiek beter voor de Terratec gaan, die hebben altijd al een goeie naam gehad.

maar nogmaals, met het on-board sound van de A7N8X DeLuxe is helemaal niks mis als je voornamelijk let op geluid voor games en mp3's etc.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-08 12:24

DinX

Motormuis

Verwijderd schreef op 06 juni 2003 @ 14:28:
Mwah ik vind onbaord sound crappy, koop gewoon een van deze kaarten, is veel beter. De 6fire is idd een goede keus

edit: ook voor games is meestal een aparte sound kaart een stuk sneller dan onboard. Bij de audigy heb je ook bijv eax3 enzo :)
Moet je toch eens hier naar m'n A7N8X komen luisteren....

Er is een groot verschil tussen AC97 en Soundstorm hoor.
En je hebt 2 in 1. Een moederbord met alles erop en eraan, en een super geluidskaart.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Verwijderd

DinX schreef op 06 June 2003 @ 14:35:
[...]

Moet je toch eens hier naar m'n A7N8X komen luisteren....
Moet jij toch hier eens naar mijn RME DIGI 96/8 Komen luisteren... :X
Ok wel een andere prijs klasse, maar niet iedereen heeft dezelfde wensen ;)

edit: maar hoe zit het met snelheid op dit mobo ? is deze kaart ook snel vergeleken bij andere insteekkaarten in games ?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 14:38 ]

• omitz
jozy schreef op 06 June 2003 @ 14:32:
Onboard sound is niet altijd crappy, vooral niet bij de Asus A7N8X Deluxe (rev 2.0)
er zit een goede onboard soundchip op met soundstorm filter en die geeft
een behooorlijk geluid af!!!!

Ik denk dat jij die gare AC 97 troep bedoeld, maar die soundstorm chippies rule egt !!
:*) Juist! Hoewel die AC97 mij helemaal kipopevel bezorgt, moet ik zeggen dat de C-Media ook niet alles aan optie heeft op mijn mobo-tje.
Maar idd, daarom begon ik er ook over, de Asus A7N8X Deluxe (rev 2.0) staat bekend om zijn goede geluids-chip, maar kan ik op dat ding alles aansluiten wat ik wil? Ik heb overigens nog geen subwoover aan mijn computer hangen, maar dat komt wel, na de vakantie, als ik weer geld heb :9
Verwijderd schreef op 06 June 2003 @ 14:36:
[...]

Moet jij toch hier eens naar mijn RME DIGI 96/8 Komen luisteren... :X
Ok wel een andere prijs klasse, maar niet iedereen heeft dezelfde wensen ;)

edit: maar hoe zit het met snelheid op dit mobo ? is deze kaart ook snel vergeleken bij andere insteekkaarten in games ?
:o waar ben jij geweest man alfgelopen half jaar?
Ik dacht dat iedereen de Asus A7N8X Deluxe wel kende... ( en de overige mobo's die in deze categorie vallen natuurlijk)

[ Voor 27% gewijzigd door omitz op 06-06-2003 14:42 ]

Verwijderd

Voor verreweg de meeste gebruikers zal zo'n AC97 onboard sound-gebeuren prima voldoen; het verschil zul je pas merken als je je output op iets fatsoenlijks aansluit. Als jij bovenstaande geluidskaarten en de AC97 op zo'n crappy Creative setje aansluiten vind ik het knap als je geluidskwaliteitsverschil kunt aantonen.

Het wordt pas anders als je gaat aansluiten op een fatsoenlijke versterker met goede speakers.

Verwijderd

waar ben jij geweest man alfgelopen half jaar?
Ik dacht dat iedereen de Asus A7N8X Deluxe wel kende... ( en de overige mobo's die in deze categorie vallen natuurlijk)
alsof ik van ieder mobo een review ga lezen :Z ;)

Je zal vast wel gelijk hebben, maar ik kijk nooit naar amd borden aangezien ik een p4 heb :7

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 14:45 ]

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-08 08:36
Op een soundstorm nvidia nforce chipset kan je de volgende dingen aansluiten (input&output)

* SPDIF (4 dolby digital 5.1 sound)
* Microfoon
* CD
* TV
* Line-in
* Koptelefoon
* Front, left en right speakers
* Rear left en right speakers
* Centre speaker
* Subwoofer

Oftewel, super geluidskaart voor je 5.1 setje!!!!

Verwijderd

Zat net ff te lezen, en deze onboard sound lijkt idd niet zo slechts als op andere mobo's. Bovendien heb je met dit mobo meteen dual channel ram interface en das natuurlijk ook mooi meegenomen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 14:56 ]

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 15:35

Twan V

...en er stralend uitzien

offtopic:
*BillsGate is sinds gisteren trotse bezitter van een M-Audio Delta 410, maar dat is geen kaart voor thuisgebruik.

Terratec heeft hele betaalbare en kwalitatief goede kaarten. Persoonlijk vind ik ze beter dan Creative, maar ik ben ook alles behalve Creative-fan.

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ikzelf heb een sblive in mijn pc zitten, en een soundstorm onboard, en eigenlijk hoor ik op mijn logitech z-570 heel weinig verschil. het enige verschil is dat de bass op de soundstorm standaard wat lager staat dan bij de sblive. daarom klinkt het wat scheller, maar er zit een goede equalizer bij de soundstorm, dus dat is makkelijk te verhelpen.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08 15:56

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik zelf ben erg tevreden over mijn Terratec Aureon 7.1 Space. Enige 2 nadelen zijn (in vergelijking met mijn Audigy Platinum), geen frontbay, die de 6Pack wel heeft, en met sommige games gaat de kaart niet erg lekker. Spontane reboots -> Enter The Matrix als er een divx film gespeeld moet worden, en traag geluid (Splinter Cell bij sommige stukken).

Maar voor de rest prima kaart, met redelijk fatsoenlijke XP drivers, en voorzien van optisch in/uitgang.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

Aangezien hier 't toevallig toch over de Soundstorm gaat, stel ik mijn vraag hier eventjes ipv een nieuw topic te openen.
Deze chip ondersteund Dolby Digital Encoding. Ik heb zelf een A7V bord + SBLive 5.1, deze heeft uiteraard geen DD Encoding. Is er een losse geluidskaart te verkrijgen die dat wel heeft? Heb namelijk een DD5.1 receiver dus dat zou wel :9 zijn met spellen spelen die DD5.1 ondersteunen, denk bijv aan de nieuwste Unreal enzo.

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 June 2003 @ 19:57:
Aangezien hier 't toevallig toch over de Soundstorm gaat, stel ik mijn vraag hier eventjes ipv een nieuw topic te openen.
Deze chip ondersteund Dolby Digital Encoding. Ik heb zelf een A7V bord + SBLive 5.1, deze heeft uiteraard geen DD Encoding. Is er een losse geluidskaart te verkrijgen die dat wel heeft? Heb namelijk een DD5.1 receiver dus dat zou wel :9 zijn met spellen spelen die DD5.1 ondersteunen, denk bijv aan de nieuwste Unreal enzo.
Op het moment is de Soundstorm de enige mogelijkheid met een Dolby Digital encoder aan boord. (jammergenoeg :( ), dus nog geen losse kaartjes met deze mogelijkheid..

• arjandijk162
  • Laatst online: 15-07 22:19
Verwijderd schreef op 06 June 2003 @ 19:57:
je kunt het natuurlijk ook analoog doorgeven, denk niet dat dat minder kwaliteit oplevert als het omzetten en comprimeren naar ac3.

• Apothor
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 14:06
DD Encoding? Waarschijnlijk bedoel je DD Decoding? Da's idd wel fijn als je m op je versterker wil aansluiten en DD wil ervaren. Of je moet een digitale versterker hebben en een geluidskaart met een digital out die gewoon t AC3 signaal doorsluist...

Systeem Specs - ApoNet - DSTV Trinity

Verwijderd

Chupa Chup schreef op 06 juni 2003 @ 21:15:
DD Encoding? Waarschijnlijk bedoel je DD Decoding? Da's idd wel fijn als je m op je versterker wil aansluiten en DD wil ervaren. Of je moet een digitale versterker hebben en een geluidskaart met een digital out die gewoon t AC3 signaal doorsluist...
Nee, encoding bedoel ik. :)
Dat ik extern een DD signaal kan decoden kan ik allang met m'n receiver.
Zag alleen laatst toen ik Unreal Awakening in m'n handen had dat ie DD kon doorgeven icm de Nforce2 soundchip. Dus vroeg me af of d'r ook zo'n addon kaartje was die dat kon.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:41
Kijk ook eens naar de hercules game theatre xp (5.1, 6.1 of de 7.1)
volgens mij zijn alleen de 6.1 en de 7.1 versie nog leverbaar
De breakout box van deze set voldoet aan jouw eisen

Taal fouten inbegrepen ;)

• omitz
jozy schreef op 06 June 2003 @ 14:51:
Op een soundstorm nvidia nforce chipset kan je de volgende dingen aansluiten (input&output)

* SPDIF (4 dolby digital 5.1 sound)
* Microfoon
* CD
* TV
* Line-in
* Koptelefoon
* Front, left en right speakers
* Rear left en right speakers
* Centre speaker
* Subwoofer

Oftewel, super geluidskaart voor je 5.1 setje!!!!
Ok, nu kan dat natuurlijk ook allemaal op die Terrateckaart, want daarop ga ik mijn zinnen nu ff zetten. Maar, wat is nou het voornaamste verschil tussen die soundchip onboard en de losse terratec kaart (6Fire).
Ik herinner me dat er een nieuwe standaard voor videokaartem komt... ik heb een matrox g400max en die mag wel eens worden vervangen...
En als ik nu een nieuw mobo koop, dan heb ik 2 relatief goeie...
En die terrateckaart kan natuurlijk wel meeverhuzien...

Maar goed, wat zijn de technische redenen om wel of niet zo'n kaart te kopen? Dat weet ik dus niet. Is er niet iemand die toevallig zo'n nvidea bord heeft en vroeguhh een redelijk goede soundkaart had? Kan die mij het misschien uitleggen?
Of nog mooier, iemand met zo'n bord en een geluidskaart erin 8)

• Yokidrink
  • Laatst online: 24-06 10:17
Ik heb net de M-audio Audiophile 2496 aangeschaft
deze aangesloten op mijn NAD370 voor stereo maar deze kaart heeft alles... behalve troep.
in engeland kost ie rond de 130 pond... moet je maar ff omrekenen maar het ligt rond de prijs van de terratec.

kijk maar op deze link:

http://www.m-audio.com/products/m-audio/audiophile.php

The Audiophile 2496 is an all-in-one high fidelity soundcard solution for a wide variety of applications, ranging from multitrack recording to computer-based home theatre. Analog I/O is available on RCA jacks, utilizing the same professional 24-bit, 96kHz conversion as the Delta 44 and Delta 66 cards. S/PDIF I/O and MIDI I/O provide connectivity to both digital devices, and the world of MIDI. You can also utilize the S/PDIF I/O for DVD surround sound playback with an external decoder. The Audiophile 2496 includes a powerful digital mixer/router, and control over SCMS (Serial Copy Management System). Delta Series cards support all computer platforms and major software programs.

Applications Include:
? 24-bit 96 kHz multitrack recording
? MIDI recording and playback
? Digital transfers; Digital mastering
? LP/cassette-to-CD transfers
? Computer-based Home Theater systems
? Computer-based Hi-Fi systems

Studiophile BX5
Need speakers? The Studiophile BX5 speakers are designed to work perfectly with M-Audio gear, and because they're self powered, all you need is a cable to use them. Click for more info...

Specifications:
? Dynamic Range: D/A 104.0dB (a-weighted), A/D 100.4dB (a-weighted)
? THD: less than 0.002%
? Freq. Response: 22Hz - 22kHz, -0.4,-0.4dB

Software:
? Powerful digital mixing, routing and monitoring capabilities with included software.
? Includes Windows 95/98, ASIO/ASIO2, Mac, GSIF, DirectX and Windows NT/2000 drivers.

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-07 15:20

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ik zou in ieder geval de player versie kopen ipv de platinum aangezien je toch niet echt die opname ingangen nodig hebt. Op zich wel handig voor je minidisc. Ik heb alleen geen idee hoeveel sneller optisch is dan gewoon analoog.

[ Voor 32% gewijzigd door REDFISH op 07-06-2003 13:25 ]

• omitz
Jeetje, wat ziet dat kaartje er geweldig eenvoudig uit, fantastisch gewoon!
Nu heb ik toevallig al op die site gekeken en ik bedacht mij het volgende:
Op de dmx terrateckaart die ik had (deze dus, ik hoop dat het wil) Zat ook een, zoals zij dat noemen een Digitale Out TOS link, zie plaatje hieronder O en N dus. Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/omitz/dmx.jpg
Daarop sloot ik altijd mijn minidisk aan, omdat die zo'n zelfde aansluiting heeft.
Nou ken ik verder helemaal niks van digitale dingen enzo, maar op die kaart die je me laat zien van M-Audio, zie ik zo'n aansluiting helemaal niet zitten. Hoe moet je een minidisk dan aansluiten op de computer? analoog? Dat zou zonden zijn toch?
Of heb je weer aparte converters daarvoor? (en de nodige kwaliteitsverlies?)

• omitz
REDFISH schreef op 07 June 2003 @ 13:25:
Ik zou in ieder geval de player versie kopen ipv de platinum aangezien je toch niet echt die opname ingangen nodig hebt. Op zich wel handig voor je minidisc. Ik heb alleen geen idee hoeveel sneller optisch is dan gewoon analoog.
wordt ac3 nou ook doorgestuurd door optisch of alleen door digitaal?
Want nu begin ik zo langzamerhand ff wat door elkaar te halen, zie ik. (lees optisch en digitaal |:( sorrie)

Want als dat zo is, dan heb ik toch liever niet de player, juist ook omdat die dan niet zo heel veel mogelijkheden heeft om door te lussen naar beneden en mijn mengpaneel.

• Apothor
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 14:06
Optisch en coaxiaal zijn beiden digitaal. Net zoiets als dat een tijger een kat is maar een kat nog geen tijger is ;). Om het volledig te maken: analoge aansluitingen zijn meestal RCA oftewl tulp aansluitingen of minijack.

Systeem Specs - ApoNet - DSTV Trinity

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik kan je toch echt de SB Live 5.1 Platinum aanraden. Is vooganger van Audigy, met - idd iets mindere maar wel goede - specs die de gemiddelde (en zijn we dat niet allemaal) luisteraar niet van een Audigy kan onderscheiden.

Bijv door gare boxen... Als je echt high-end audio wilt gaan betrachten, go ahead, koop een dure, maar de SBLP was voorheen de topper van Creative, en toen voor ruim 2x dat bedrag (ong. gelijk aan Audigy)... je kunt je hier geen bult aan vallen - als je 'm nog kunt vinden!!

Suc6 :Z

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Pagina: 1