Professionele of game geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• Fietslamp398
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-04-2025
Een vriend van mij beschikt over 3 draaitafels, 2 mixers, 1 keyboard, 1 stereo installatie, 1 condensator microfoon (die gebruik maakt van een pre-amp) en natuurlijk een pc.

Nu wil hij een nieuwe geluidskaart om vooral op te nemen van muziek (vocal) maar af en toe natuurlijk een game en erg veel muziek te luisteren....

Hij vraagt zich af of hij zijn zuur verdiende geld moet uitgeven aan een professionele geluidskaart zoals merken als: Delta, Terratec (die van 300€ of hoger) en Audiophile of gewoon een goedkopere geluidskaart van rond de 100€.

Aan in- en uitgangen ontbreekt het hem niet...

Wat is nou het wezenlijke nut van een geluidskaart van boven de 300€ en is dit aan te raden?

Signatures zijn voor mietjes!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07-2025
Ik ben mischien niet echt een expert op geluids gebied; maar met een Audigy-II kun je nooit de plank misslaan.

edit:
ff wat info omgezocht

http://www.soundblaster.com/products/audigy2_platinum_ex/

Afbeeldingslocatie: http://www.soundblaster.com/products/audigy2_platinum_ex/images/sba2pex_01.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door Naj_Geetsrev op 22-04-2003 22:19 ]

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
Fietslamp schreef op 22 April 2003 @ 22:12:
Een vriend van mij beschikt over 3 draaitafels, 2 mixers, 1 keyboard, 1 stereo installatie, 1 condensator microfoon (die gebruik maakt van een pre-amp) en natuurlijk een pc.

Nu wil hij een nieuwe geluidskaart om vooral op te nemen van muziek (vocal) maar af en toe natuurlijk een game en erg veel muziek te luisteren....

Hij vraagt zich af of hij zijn zuur verdiende geld moet uitgeven aan een professionele geluidskaart zoals merken als: Delta, Terratec (die van 300€ of hoger) en Audiophile of gewoon een goedkopere geluidskaart van rond de 100€.

Aan in- en uitgangen ontbreekt het hem niet...

Wat is nou het wezenlijke nut van een geluidskaart van boven de 300€ en is dit aan te raden?
Ten eerste zijn Delta en Audiophile typen kaarten van het merk M-Audio... ;)

Ten tweede beschikt een profi kaart over betere converters, die grotendeels de prijs en kwaliteit bepalen, en €300 voor een pro-kaart is redelijk budget ;)
Als je vaak van analoge bronnen opneemt hoor je het verschil wel tussen een SB Audigy of een M-Audio Audiophile bijvoorbeeld.

Zeker met zoveel meuk aan apparatuur is een pro-kaart aanteraden.
Maar wel een met veel ingangen bv. een M-Audio Delta66.

Ikzelf het een Audigy en een Audiophile in 1 systeem aangezien ik graag beide doe :) De Audiophile doet het wel met sommige games, alleen verwacht geen 3D surround...

Misschien ook een optie, gewoon een pro-kaart kopen en deze naast de bestaande prikken(mist hij die heeft). Het is maar net wat een hogere prio heeft: gamen of muziek.

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-08 17:29
Is er ook niet een verschil in Latency? gaat het niet beter om met de duurdere kaarten "realtime" te werken?

(muziek die via de ingang gaat komt er dus te laat uit bij de goedkopere kaarten, klein verschil is al vervelend als je het 1 en ander in en uit stuurt)

Heb er alleen ooit iets over gehoord dus ik weet niet of het echt waar is. De betere muziek winkel kan je zeker verder helpen!

mcb1

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Naj_Geetsrev schreef op 22 April 2003 @ 22:13:
Ik ben mischien niet echt een expert op geluids gebied; maar met een Audigy-II kun je nooit de plank misslaan.

edit:
ff wat info omgezocht

http://www.soundblaster.com/products/audigy2_platinum_ex/

[afbeelding]
Nee, een plank mis-slaan zonder hamer gaat idd niet :P

Dit is nou niet het voorbeeld van een geweldige recording kaart.

• Redje
mcb1 schreef op 22 april 2003 @ 23:24:
Is er ook niet een verschil in Latency? gaat het niet beter om met de duurdere kaarten "realtime" te werken?

(muziek die via de ingang gaat komt er dus te laat uit bij de goedkopere kaarten, klein verschil is al vervelend als je het 1 en ander in en uit stuurt)

Heb er alleen ooit iets over gehoord dus ik weet niet of het echt waar is. De betere muziek winkel kan je zeker verder helpen!
De term latency wordt meestal gebruikt ism. softsynths, zoals Reason of VSTi's onder Cubase. De pro-kaarten zijn hier heel goed in, <10ms.
Echter de Audigy bv. haalt ook makkelijk <10ms.

Nadeel van de Audigy is dat hij vast 48Khz/16bit output geeft met de Asio2 driver, een pro-kaart kan tot 96Khz/24bit en sommige zelfs 192Khz/24bit...

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

jadjong schreef op 22 April 2003 @ 23:30:
[...]

Nee, een plank mis-slaan zonder hamer gaat idd niet :P

Dit is nou niet het voorbeeld van een geweldige recording kaart.
Wat is er mis mee dan, heb je m al geprobeerd?

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Redje schreef op 23 April 2003 @ 00:14:
[...]

De term latency wordt meestal gebruikt ism. softsynths, zoals Reason of VSTi's onder Cubase. De pro-kaarten zijn hier heel goed in, <10ms.
Echter de Audigy bv. haalt ook makkelijk <10ms.

Nadeel van de Audigy is dat hij vast 48Khz/16bit output geeft met de Asio2 driver, een pro-kaart kan tot 96Khz/24bit en sommige zelfs 192Khz/24bit...
Ja maar misschien heb je meegekregen dat er een Audigy2 Platinum eX bestaat, die dat probleempje oplost :P

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:09
Creamware. Kosten iets d8 ik iets van 2000 euro :). Maar dan heb je ook wel het neusje van de zalm :). Dit is echt een supergoede professionele geluidskaart.

zo dus :

Afbeeldingslocatie: http://www.riverproaudio.co.uk/acatalog/title900.jpg

Of zo :

Afbeeldingslocatie: http://www.sospubs.co.uk/sos/mar99/images/creamwarepulsar_1.gif

[ Voor 159% gewijzigd door STIMPPYYY op 23-04-2003 15:47 ]

• foton
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-02-2017
STIMPPYYY schreef op 23 April 2003 @ 15:42:
Creamware. Kosten iets d8 ik iets van 2000 euro :). Maar dan heb je ook wel het neusje van de zalm :). Dit is echt een supergoede professionele geluidskaart.

zo dus :

[afbeelding]

Of zo :

[afbeelding]
Koop dan direct ook zoŽn sonic rocket booster kaartje, voor net dat ene beetje extra :)

• Redje
ErectionJackson schreef op 23 April 2003 @ 11:09:
[...]

Ja maar misschien heb je meegekregen dat er een Audigy2 Platinum eX bestaat, die dat probleempje oplost :P
Jazeker, daarom stond er ook Audigy en niet AudigyII Ex ;)

Dat is ook de enige kaart van Creative die 24/96 zou moeten supporten.
Maar voor €200+ zou ik voor een TerraTec 6Fire gaan...

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

toch is een creamware wel aardig.. maar ik denk dat er voor dat geld ook wel wat beters te krijgen is..als je het neusje van de zal wilt zal je met een mac & pro tools moeten gaan werken (ProTools HD om precies te zijn )

maar dat wil je niet $$ chick-ching! :P

ik sluit me aan bij Redje

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Come on, met zo'n Audigy kaart heb je gewoon goed geluid. Moet het nu altijd state-of-the-art professionele geluidskwaliteit zijn? Ik zie vaak van dat soort opnames verdwijnen in een mp3tje van 128KBPS... :)

Mij lijkt het beste dat ie gewoon een Audigy koopt, wie weet wel zo'n platium, dan kan hij mooi met z'n mengpanelen opnemen op hele behoorlijke ruisloze opnamen. Je zegt tenslotte zelf dat het zijn zuur verdiende geld is.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2003 17:37 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57
Terratec DMX 6Fire dan? :) Nu ben ik geen 'audiofiel' maar nadat ik wat leeswerk had verricht voor een nieuwe kaart bleek de DMX 6Fire toch net iets beter te zijn voor muziek dan de Audigy Platinum. (hij bevalt mij iig uitstekend :) )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Ja, het net iets beter altijd... ik weet niet hoe het zit met de prijzen, ik zou de goedkoopste van het moment kopen. En wat mooie programma's erbij zoeken, het liefst opensource om op te nemen.

• mcb1
Misschien een beetje off-topic.

Heb nog niet echt gehoord wat nu ECHT beter is. (misschien kan iemand het effe uitleggen)

Wat ik wel weet dat ik zelf muzikant ben, namelijk in drum!
Vroegahh kocht ik materiaal (bekkens, vellen enz. enz) wat aan de (budget) eisen voldeed, maar naar een jaar toch minder bleek te zijn. (en daar ging ook zuur verdiend geld in zitten)

Tegenwoordig koop ik alleen nog maar het beste wat er te krijgen is, het is wel krom liggen maar ik heb wel wat ik wil hebben.

Die vriend van je kan zich misschien beter eerst afvragen hoe serieus dat ie zijn liefde voor muziek wil uitoefenen.

Goed gereedschap is het halve werk! (en dat geld ook in de muziek, zeker als je serieus aan de slag wilt)

(Stel dat alle apperatuur die hij al heeft ook gewoon goed spul is en hij wil nu eens uitbreiden met z'n computer, dan zou ik toch voor het beste gaan)

Maar ja, het is mij nog niet precies duidelijk wat nu het grote verschil is!
(dus na dit verhaaltje maar weer on-topic mensen)

mcb1

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08 15:56

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Tja ik heb 2 geluidskaarten in mijn PC hangen :)

Creative Labs SoundBlaster Audigy Platinum
Klinkt goed, maar is gelimiteerd tot 16 bits, 44,1 kHz. Heeft wel een "Audigy Drive". Een 5,25 inch frontbay met diverse aansluitingen. Imho erg goed voor spelletjes. Heeft tevens optische en firewire aansluitingen.

Terratec Aureon Space 7.1
Klinkt beter dan de Audigy. Heeft 24 bits, 96 kHz, en met XP + service pack 1 24 bits, 192 kHz. Erg lage latency's met de meegeleverde ASIO driver. De kaart is ook van optische aansluitingen voorzien. Alleen games is hij iets minder in dan de Audigy. Deze kaart draait hier standaard, alleen voor sommige games schakel ik even over naar de Audigy. :)

Imho is de Terratec een betere keus dan de Creative. Specs kun je wel op Internet vinden.
Terratec: www.terratec.net
Creative: www.soundblaster.com

He who controls the Spice, controls the Universe.

• mcb1
Andere topic!

How to become a Dj... deel V

Er zal hier vast wel iemand zijn die gebruik maakt van een prof kaart i.c.m. platenspeler e.d. Ik zou het eens proberen, gezien hoeveelheid reacties heb je hier denk ik meer succes!

mcb1

Verwijderd

zeker de Terratec DMX 6Fire, audigy en audigy2 zijn gewoon consumentenkaartjes niet bedoelt om op te nemen.. sorry mensen die creative geweldig vinden maar het is geen merk om opnamens mee te maken.. terratec heeft 100x betere frequentieverloop in zen da ad convertors..

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:09
Verwijderd schreef op 23 April 2003 @ 17:35:
Come on, met zo'n Audigy kaart heb je gewoon goed geluid. Moet het nu altijd state-of-the-art professionele geluidskwaliteit zijn? Ik zie vaak van dat soort opnames verdwijnen in een mp3tje van 128KBPS... :)

Mij lijkt het beste dat ie gewoon een Audigy koopt, wie weet wel zo'n platium, dan kan hij mooi met z'n mengpanelen opnemen op hele behoorlijke ruisloze opnamen. Je zegt tenslotte zelf dat het zijn zuur verdiende geld is.
Het gaat niet om state of the art. Bv een creamware kaart is meer dan een geluidskaart. Er zitten veel geintergreede dingen in, zoals een synthezeizer ect...
Ga nou niet zeggen van : Ja maar dan download je gewoon software. Nee software programma's is de kwaliteit natuurlijk veel minder, als je geen geluidskaart hebt waar dit soort dingen niet zijn ingebouwd.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

2 mixers ?
Dan is alle apparatuur dus op een mixer aangesloten, en kan die mixer aangesloten worden op de sound-in van de geluidskaart, en het keyboard op de MIDI-interface (=game-poort ?!).

Dan keuze van de kaart: wat wil-d-ie ? Voornamelijk !?
En dan: budget ? Dan is het heel simpel neem de beste kaart voor dat geld.

Is die kaart geen goede voor het gamen, neem dan een 2de kaart voor het gamen (moet je wel in 1 PC kunnen plaatsen die 2 kaarten). De verlangde gamekaart-kwaliteit verlaagt dan het budget voor de muziek-kaart.
waarschijnlijk kom je dan op terratec uit. Ik heb begrepen dat de terratec 64 nog-wat EWS een hele goede is voor muziek (gaat nog in een ISA-poort).

Blijkt nu de EWX 24/96 te heten (de ISA-kaart is volgens mij nog bij Alternate te krijgen)
Als je echt veel aansluitingen wilt, dolby digital voor games, dan kom je denk ik inderdaad uit bij DMX 6Fire 24/96

[ Voor 15% gewijzigd door Brothar op 23-04-2003 21:03 ]

eagle

Verwijderd

STIMPPYYY schreef op 23 April 2003 @ 20:33:
[...]

Het gaat niet om state of the art. Bv een creamware kaart is meer dan een geluidskaart. Er zitten veel geintergreede dingen in, zoals een synthezeizer ect...
Ga nou niet zeggen van : Ja maar dan download je gewoon software. Nee software programma's is de kwaliteit natuurlijk veel minder, als je geen geluidskaart hebt waar dit soort dingen niet zijn ingebouwd.
Dude! Die gast wil vocals opnemen met mengpanelen, hij heeft gewoon een betaalbare kaart nodig + een goed programma'tje waar je mee op kan nemen. Met een audigy heb behoorlijk goede opname, en met zo'n platium kastje erbij heb je ook nog allemaal fancy regeldingetjes... ;)

Niet iedereen moet studiokwaliteit op kunnen nemen.

Ik heb nooit gezegd dat je met software de betere hardware kan evenaren btw.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

je moet iig GEEN 3,5mm plugjes hebben.. dat is echt een verschil!!!
zoals redje al eerder zei.

Een Terratec volstaat volledig!

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
Kijk anders eens voor een kaartje van Sek'D, bijv. de Prodif 88
Afbeeldingslocatie: http://www.sekd.com/gfx/prodif_88_big.jpg
The Prodif 88 is the first PCI-Interface card for the transmission of Multi-Channel AES/EBU with a maximum 24 Bit/ 96kHz resolution.

A total of 4 AES/EBU-connections are available using a Breakout Cable. Up to four cards can be cascaded within one PC, giving a total of 32 Channels. The Prodif 88 is not only the absolute first choice for DVD-/ Surround- and Multi-Channel productions, but also for the direct connection to AD/DA converters and mixing consoles equipped with AES/EBU-interfaces - thus removing the need for troublesome format converters.

An integrated high-quality analog output allows comfortable monitoring of digital channels. The card can also be synchronized from an external word clock source.

AES/EBU is without doubt the professional standard for digital audio. With today's surround technology, the requirements for the transfer of multi-channel AES/EBU from AD/DA converters is even more relevant. The Prodif 88 offers no less then 4x AES/EBU-I/O's per card!

iRacing Profiel

Pagina: 1