[winxp]hdd-power off in suspend mode

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

• Matthijsvommen
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-09-2020
mijn hdd maakt veel lawaai

nu kon ik in de bios 'hdd-power off in suspend mode' aanzetten, vet, maar wat is suspend nou eigenlijk? hoe kom ik daar?

ik heb ook in windows ingesteld dat ie vaste schijven moet uitschakelen na 3 minuten, doet ie niet. hoe zit dat?

nu heb ik her en der gelezen dat als je pc in stand-by gaat, dat dan van de hdd en geheugen de stroomtoevoer wordt afgekapt, dus ik in stand-by zetten, en wat hoor ik.. mijn hdd. hoe zit dat?

ik heb slaapstand geprobeerd, dan gooit windows mijn gieg werkgeheugen op mijn hdd (ook al is mijn werkgeheugen leeg) en gaat ie helemaal uit, zodra ik dan weer opstart gaat alles weer aan, en gaat ie die 1gieg weer van me hdd naar geheugen pompen, duurd ongeveer net zo lang als normaal opstarten afsluiten, dus schiet ik niets mee op, omdat ik in slaapstand niet online ben :(

wat is nou precies het verschil en nut van deze dingen:
stand-by
slaapstand
hibernate
suspend

ik snap er niets meer van, op elk forum staat weer iets anders, en het aller ergste is... ik hoor nog steeds mijn hardeschijf en als ik de stekker van de hdd eruit trek (lekker stil) loopt het zaakie vast zodra ze informatie van de hdd lezen/schrijven, en dat lezen/schrijven gebeurd akelig vaak

wie kan mij helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door Matthijsvommen op 04-06-2003 22:04 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 15:28

mutsje

Certified Prutser

suspend mode betekend als jou harde schijf inactive is voor bepaalde periode dat hij dan "uitgeschakeld" wordt en bij activity weer gestart wort.(standy-by , slaapstand)
Hybernate betekend dat jou huidige werk op harde schijf gezet wordt en bij volgende reboot ingelezen wordt(vreet aardig harde schijf ruimte maar start snel op).

staat ook ergens in dat mooie RTFM verhaal.....als je op F1 drukt.

• Matthijsvommen
ik voel me nu noobed: "Zoeken in volledige tekst heeft 0 resultaten opgeleverd voor rtfm."

het enige dat ik nu snap is dat suspend gebeuren.

ik vermoed dat hybernate hetzelfde is als slaapstand want,
hybernate-instellingen zitten op dezelfde plek als de slaapstand-instellingen (bij nederlandse versies) dus dat zal dan wel hetzelfde zijn denk ik.

maar staan nog meer vragen ^^ iemand die daar antwoord op heeft?

Verwijderd

Matthijsvommen schreef op 04 June 2003 @ 21:44:

ik snap er niets meer van, op elk forum staat weer iets anders, en het aller ergste is... ik hoor nog steeds mijn hardeschijf en als ik de stekker van de hdd eruit trek (lekker stil) loopt het zaakie vast zodra ze informatie van de hdd lezen/schrijven, en dat lezen/schrijven gebeurd akelig vaak

wie kan mij helpen?
over suspend, slaap etc standen kan ik je weinig vertellen, want die gebruik ik niet en weet er weinig van...

waar irriteer je je precies aan? het geluid van je HDD in idle toestand of gaat hij toch lopen ratelen terwijl je nix doet?
in het laatste geval moet je maar eens in dit draadje kijken: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/650381

in het eerste geval :?

Verwijderd

RTFM=Read The Fucking Manual

je hebt het over dat je wel online wil zijn maar geen HDD wil horen, maar je hebt zelfs geprobeert je HDDs te unpluggen? waar moet je systeem dan vandaan werken? een ramdrive? als je wil dat je systeem nog wel bepaalde dingen kan doen zullen je HDDs actief moeten blijfen

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-09 21:32

Dennahz

Life feels like hell should.

Hibernate en slaapstand is voor zover ik weet exact hetzelfde, een quote van deze site :
Hibernate mode laat de computer uitschakelen zodanig dat na het opstarten het systeem exact terugkomt als voor het afsluiten – inclusief open programma’s en documenten.
Met de standby functie zet je de computer op een stroombesparende modus door een aantal apparaten uit te schakelen. Een quote van bovenstaande site :
De 'standby-modus' is een energiebesparende toestand waarin Windows zichzelf kan zetten. Bepaalde onderdelen (waaronder vaak de monitor) zijn 'standby', staan, zeg maar in de warmhoudstand.
Over suspend kan ik je niet veel vertellen maar misschien dat je daarover in de search meer kan vinden.

Succes!

Twitter

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:52

Valkyre

Kitesurf FTW!

volgens mij las ik gister iets over suspend, dat het betekent dat je CPU en ram onderstroom blijven staan (ook wat er in het RAM staat blijft daar) zodat hij sneller opstart of iets dergelijks.

iRacing Profiel

• Matthijsvommen
thanks, nu snap ik het een beetje

"waar irriteer je je precies aan? het geluid van je HDD in idle toestand of gaat hij toch lopen ratelen terwijl je nix doet?"

ik bedoel niet dat ie rateld, maar hij gierd een beetje, als een cooler ofzoiets, ik vermoedt dat ie versketen is.

het enige wat nou nog wil is: als ik even van me pc wegloop moet ie stil zijn, is er misschien een tooltje voor ? desnoods het toerental beperken dat ie stiller is ofzo ?

Verwijderd

Matthijsvommen schreef op 05 June 2003 @ 17:49:
thanks, nu snap ik het een beetje

"waar irriteer je je precies aan? het geluid van je HDD in idle toestand of gaat hij toch lopen ratelen terwijl je nix doet?"

ik bedoel niet dat ie rateld, maar hij gierd een beetje, als een cooler ofzoiets, ik vermoedt dat ie versketen is.

het enige wat nou nog wil is: als ik even van me pc wegloop moet ie stil zijn, is er misschien een tooltje voor ? desnoods het toerental beperken dat ie stiller is ofzo ?
nou ja, bij standby zou hij dus de schijven moeten uitschakelen als we op de bovenstaande post afgaan.... weet je wel zeker dat het je HDD is?

je zou ook nog kunnen denken aan speciale omhulzingen voor je HDD... kijk eens op silentpcreview.com of deze site: http://www.earsc.com/

Verwijderd

Toeren kun je niet verlagen... Je kan hoogstens een model plaatsen met minder toeren/herrie wat dat betreft.

Andere opties:
- hdd sandwichen tussen 2 staalplaten
- hdd ophangen
- hdd in isolatiebehuizing
- pc-kast isoleren
- externe isolatiekast plaatsen om pc-behuizing
- pc in andere kamer zetten
- etc etc zie: Harddisk stiller maken Isolatie

Over energystates: van actief naar inactief:
- Suspend (screensaver actief, meeste componenten nog onder stroom)
- Standby (monitor uitgeschakeld, CPU/HDD/internet nog actief)
- Off (alles uitgeschakeld behalve +5VSB standby op PS2/USB indien ingeschakeld in bios)

Bootstates (geen internet!):
- Hybernate (een manier van PC afsluiten door een snapshot van de huidige status van RAM naar de harddisk te schrijven welke bij opstarten weer precies zo geladen wordt [is de bedoeling]
- Green (manier van activatie van Hybernate)
- Reboot (een manier van PC afsluiten door alles te clearen, bij reboot wordt alles weer standaard geladen).

Zie ook de Windows-handleiding hiervoor.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 05:46 ]

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Welkom op GOT lees de volgende dingen eens door:
Windows Operated Systems - FAQ
Windows Operated Systems - Policy
;)

en zie ook:
[search=stille hardeschijf] met o.a. de volgende resultaten:
Welke hardeschijf,
Maxtor liquid bearing, zeer geruidsloos, decibel..,
Stilste computer > 1Ghz ooit
:)

en volgens mij staat dit topic beter hier: Opslagmedia & I/O Controllers

Kan je regelen met het topic report handje.. (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/icon_hand.gif) B)

[ Voor 169% gewijzigd door Illegal_Alien op 06-06-2003 12:51 . Reden: ff wat er bij gegooid, staat beter enzo :) ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-09 17:32

GreyGhost

Het is een spook

Over energystates: van actief naar inactief:
- Suspend (screensaver actief, meeste componenten nog onder stroom)
- Standby (monitor uitgeschakeld, CPU/HDD/internet nog actief)
- Off (alles uitgeschakeld behalve +5VSB standby op PS2/USB indien ingeschakeld in bios)

Bootstates (geen internet!):
- Hybernate (een manier van PC afsluiten door een snapshot van de huidige status van RAM naar de harddisk te schrijven welke bij opstarten weer precies zo geladen wordt [is de bedoeling]
- Green (manier van activatie van Hybernate)
- Reboot (een manier van PC afsluiten door alles te clearen, bij reboot wordt alles weer standaard geladen).
Om precies te zijn heb je onder ACPI de volgende:

S0/Working
On. The CPU is fully up and running; power conservation is on a per-device basis.

S1 Sleep
Appears off. The CPU is stopped; RAM is refreshed; the system is running in a low power mode.

S2 Sleep (Vaak: standby)
Appears off. The CPU has no power; RAM is refreshed; the system is in a lower power mode than S1.

S3 Sleep (Vaak: suspend to ram)
Appears off. The CPU has no power; RAM is in slow refresh; the power supply is in a reduced power mode.

S4 Hibernate
Appears off. The hardware is completely off, but system memory has been saved to disk.

S5/Off
Off. The hardware is completely off, the operating system has shut down; nothing has been saved. Requires a complete reboot to return to the Working state.

Het verschil tussen S2 en S3 is vaak dat bij S3 de fans en HD ook uit zijn.

Bron M$

[ Voor 3% gewijzigd door GreyGhost op 06-06-2003 14:53 ]

For I am grey, between the darkness and the light

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Zie de reply van Illegal_Alien... het is al vaker behandeld. Eerst even zoeken voordat je een topic opent :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.