Toon posts:

A7v333 rev 1.04 max cpu ?

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goeidag,

Dit bord heb ik (bios 1017), nu het volgende volgens asus kunnen rev 1.01 athlon xp met barton core aan, om dat ze zoals ze zeggen de divider de fbs niet aan de agp en de pci snelheid aanpast. Bij rev. 1.04 van dit bord kan je via manual in de bios de fsb op 166mhz zetten, je ziet dan ook staan 166/33, dus de agp en de pci worden dus netjes aangepast, neem ik aan :?

je kan je geheugensnelheid dan tevens op 1:1 zetten zodat de fsb en de geheugenfrequentie gelijk lopen. (normaal met een 266 cpu en 166mhz geheugen zet je hem dus op 4:5)

als je bij asus zelf kijkt zeggen ze dat de bordjes 1.01 tot 1.04 max een athlon xp met Thoroughbred core 2600+ 266mhz aankan.

de vraag is dus, kan de rev1.04 wel de barton core aan met de snellere 333mhz fsb, volgens mij moet dit dus lukken.

heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-05 21:19
Sinds PCB 2.0 wordt de Barton ondersteund. Is redelijk eenvoudig te zien via : http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Topicstarter
ja das leuk, daar heb ik zelf ook op gekeken, mijn vraag was ook heeft iemand ervaring met lagere pcb's en barton core's, de verklaring staat hierboven

• KaMiKaZe
Verwijderd schreef op 03 June 2003 @ 22:58:
ja das leuk, daar heb ik zelf ook op gekeken, mijn vraag was ook heeft iemand ervaring met lagere pcb's en barton core's, de verklaring staat hierboven
nee je vraag is :
de vraag is dus, kan de rev1.04 wel de barton core aan met de snellere 333mhz fsb, volgens mij moet dit dus lukken.
antwoord daarop is : (officieel) vanaf PCB 2.0

heb dit ook nog voor je gevonden :
You will notice a very nice performance enhancement with a 333fsb T'bred processor and even more with a Barton.

I had good results with an A7V333 1.04 with the AP-2500 Barton and 1016 BIOS. 1017 & 1018 had issues on the 1.04 board with my peripherals - Plexrtor burner had problems with both 1017 and 1018 BIOS. Quake III Arena acted wierd on 1018 BIOS.

My A7V333 1.04 runs great with BIOS 1016 and 333fsb/RAM, T'bred "B" or Barton.

The XP-2500 Barton can be had for around $90 at NewEgg and will clock up to 12.5/166 (XP-2800 settings) on the rev 1.04 board with 1016 BIOS and run VERY well. Bang for buck, the AP-500 Barton can't really be touched.

I had such good results with the A7V333-R, that when I found an A7V333-X refurb at NewEgg for $55, I jumped on it. I put the A7V333-X mobo in my main rig and built up a file/print server with the A7V333-R.
En nog 1-tje ;)
My A7V333 1.04 runs fine @ 333FSB/RAM. I have successfully ran it with an XP-2100 T'bred and currently with as XP-2500 Barton.

I've seen both sides of the fence on these boards - it seems I just got a good one. I've seen rev 1.01, 1.02 & 1.04's that run 333FSB and I have seen those that won't.

It seems to be hit and miss.

At some point Asus included 333 FSB support in the BIOS - I have no idea what revision however - I'm currently running 1016 with excellent results.

[ Voor 69% gewijzigd door KaMiKaZe op 03-06-2003 23:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
mmm, met bios 1016 moet een athlon xp 2500 met barton core dus stabiel lopen, das nog eens fijne informatie, waar heb je dit vandaan (KaMiKaZe)

• KaMiKaZe
van www.amdmb.com / www.amdforums.com daar is heel veel te vinden over specifieke amd moederborden. het is ook de eerste plaats waar ik ga zoeken als ik iets wil weten over een bepaald bord.

Verwijderd

Topicstarter
KaMiKaZe schreef op 03 June 2003 @ 23:11:
[...]

nee je vraag is :

[...]

antwoord daarop is : (officieel) vanaf PCB 2.0

heb dit ook nog voor je gevonden :

[...]

Yes deze heb ik ook net gelezen op het forum, maar het schijnd toch een beetje een gok te zijn, soms wel soms niet, maar als het niet werkt kan je hem altijd nog op 266 laten lopen geloof ik

En nog 1-tje ;)

[...]

• KaMiKaZe
het lijkt er idd op dat je gewoon domweg geluk moet hebben.
veel mensen met de A7V333-R 1.04 (dezelfde die jij hebt) kunnen met bios 10.16 gewoon een barton aan. Niet geschoten is altijd mis zullen we maar zeggen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het morgen denk ik maar proberen, je kunt die dingen ook gigantisch overklokken heb ik gelezen, dan gooi ik morgen mijn nieuwe waterkoelingsetje erop, en dan zullen we wel zien :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2003 12:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag een athlon 2500+ barton gehaald tot nu toe werkt het perfect, nu maar beginnen met overklokken :)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:29

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op 04 juni 2003 @ 11:47:
Vandaag een athlon 2500+ barton gehaald tot nu toe werkt het perfect, nu maar beginnen met overklokken :)
Mooi! Da's goed nieuws. Mijn Barton 2500 ligt momenteel bij de PTT, die ga ik vanmiddag ophalen. M'n huidige CPU is een XP2200 die heerlijk op 10.5x190 loopt, dus die Barton zal het dan ook wel doen. Mobo is 1.04 trouwens. Ik heb dus blijkbaar een zeer overklokbaar mobo'tje :9~

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 04-06-2003 12:45 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• KaMiKaZe
Verwijderd schreef op 04 juni 2003 @ 11:47:
draai je met bios 10.16 ?

Verwijderd

Topicstarter
KaMiKaZe schreef op 04 June 2003 @ 15:33:
[...]

draai je met bios 10.16 ?
Neu eerst geprobeerd met 1017, alle testen doorstaan, hij draaid inmiddels op 2ghz 12 x166, hoger heb ik nog niet geprobeerd, maar het gaat goeeeeeed 8)

• KaMiKaZe
cool, ben best benieuwd naar de resultaten. Hoe zijn de temps met je WC en dit weer ?

Verwijderd

Topicstarter
Het is hier 27 graden in mijn kamer, proc temp bij normaal gebruik is 39 a 40 graden, met bijv. cinema craft (dvdtje decoderen) 46 graden.

proc draaid op 2000 mhz 12x166 1.67v.

resultaten lijken me goed met dit weer

• Microkid

Microkid

Smile

Goed, even een korte: Heb net m'n Barton 2500 op een A7V333 1.04 gezet. Werkt direct prima. Even wat klieren met oc'en. Loopt nu op 12x190 stabiel. Hoger start ie wel op maar dan muit XP. Moet hem dus eerst nog inbranden. Temp rond de 40-45 graden. Zit nu een Alpha Pal 8045 op. MOet nog een fanduct maken om de warme lucht direct naar buiten te blazen, dan zal de temp wel dalen.
In ieder geval ben ik weer tevreden. Ook voor de A7V333 gebruikers is dit wellicht (de zoveelste) bevestiging dat een Barton 2500+ best op een A7V333 kan draaien. (mits je voorheen ook FSB166 kon).

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• KaMiKaZe
Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 17:56:
Het is hier 27 graden in mijn kamer, proc temp bij normaal gebruik is 39 a 40 graden, met bijv. cinema craft (dvdtje decoderen) 46 graden.

proc draaid op 2000 mhz 12x166 1.67v.

resultaten lijken me goed met dit weer
hoe ver ben je nu gekomen ? 2,2Ghz ofzow zou een leuke OC zijn voor dat geld :)

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:21

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ik heb BIOS versie 1018.1 geloof ik (Nam gewoon de laatste versie dat die ASUS site me wou geven) en draai een 2600MHz met 333FSB. (Geen idee of dat Barton is though, kan er geen info over vinden hoe zoiets te herkennen). Mobo revisie is ook 1.04. Heb zover toe niet overgeklockt (denk ook niet dat ik dat ga doen, 2.08GHz is zat).
Normale temp is 50 graden (of net eronder), stressed zover toe 57. Cooler is een ouwe Volcano 6CU (Wat ik gebruikte voor de ouwe 1GHz thunderbird voordat de 2600+ erin kwam)
Persoonlijk vind ik de temp meevallen, de thunderbird was ongeveer net zo heet.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Verwijderd

Topicstarter
KaMiKaZe schreef op 07 June 2003 @ 01:23:
[...]

hoe ver ben je nu gekomen ? 2,2Ghz ofzow zou een leuke OC zijn voor dat geld :)
He he, ik heb hem laten staan op 12,5 x 166 (2,1 ghz), dus xp2800+ spec.

of ik verder ga weet ik nog niet, ik zou de fsb wat omhoog kunnen gooien, maar ik weet niet of die pci kaarten van mij dat wel zo leuk vinden, kijk wel.

met het water erop wordt hij nu bij een kamer temp. van 23 graden, idle 36 en stessed 43 graden, lijkt me netjes :7

Verwijderd

|:( 8)7 |:( 8)7 :X :X :X laat mij nu net een a7v333 rev 1.02 hebben...... iemand ervaring met bartons op deze revisie?

ik heb bios ***.16 en een 1800+ (volgens mij palamino |:( )
ik had eerst .07 en toen hij weer opstarte kon ik ook een 333mhs fsb kiezen, maar dat vrat hij niet omdat de proc volgens mij gelockt is ofzo.

denk iemand iets anders of heeft ie ervaring of weet hij dat je een barton op rev 1.02 kunt draaien laat dat ff horen

Gratz Holy-Man

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 08:17

MXL

Probeer het gewoon, probeer bij een lokale computerzaak te regelen dat je hem terug kan brengen als het niet lukt. Ik heb een a7v333 rev 1.02 met momenteel een 1800+ op 1,83 Ghz met 333 FSB. Ik ga het binnenkort ook gewoon proberen. Kijk eerst even of je huidige systeem op 333FSB draait, is dit zo, dan is de kans groot dat het straks ook werkt

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

Verwijderd

Waar kan je vinden welk PCB nummer je hebt?

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 12 July 2003 @ 00:03:
Waar kan je vinden welk PCB nummer je hebt?
Tussen PCI slot 4 en 5 (de 2 meest veraf van het AGP slot dus). Daar staat als het goed is iets van A7V333 1.0x

Verwijderd

Heeft er iemand ervaring met revisie 1.02 en een cpu die buiten de specs liggen?

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 12 July 2003 @ 16:40:
Heeft er iemand ervaring met revisie 1.02 en een cpu die buiten de specs liggen?
Niet direct, (wel een 1.04 met een Barton), maar wat betreft 1.02 kan je ook zelf even Googlen ;) Er zijn genoeg mensen die het werkend hebben:
I have A7V333-Raid ver. 1.02 BIOS 1017
I am successfully running Barton 2500XP+ at 12x166MHz (2.0 GHz) with no problems whatsoever - CPU 48 degree with the standard Athlon heatsink

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:35

MisteRMeesteR

Is Gek op... :)

hm... In SiSoft Sandra staat er bij Mainboard Info:

A7V333 rev. 1.xx ... welke Rev heb ik dan ??? ik draai nu bios 1017

www.google.nl

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

hmm... ff kast opengeschroeft.. en jawel.. REV. 1.04... morgen mijn barton bestellen... 2500 :)..

iemand nog tips bij welke winkel de barton de nieuwste code heeft :) en dus het verst oc'd :D

www.google.nl

• Microkid

Microkid

Smile

CRaZy_MaRK schreef op 17 July 2003 @ 13:27:
hmm... ff kast opengeschroeft.. en jawel.. REV. 1.04... morgen mijn barton bestellen... 2500 :)..

iemand nog tips bij welke winkel de barton de nieuwste code heeft :) en dus het verst oc'd :D
Zie dit bericht voor de laatste cores:
[rml][ OC] AMD Barton Overclockresultaten Deel 2[/rml]

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:42
Microkid schreef op zaterdag 12 juli 2003 @ 00:24:
[...]

Tussen PCI slot 4 en 5 (de 2 meest veraf van het AGP slot dus). Daar staat als het goed is iets van A7V333 1.0x
Ok, na al die jaren zat ik ook eens te denken om de processor en het geheugen van mijn Asusje te upgraden (aangeschaft in 2002 met XP 2000+). Geheugen is niet zo'n probleem, maar bij de processor vroeg ik me dus af wat hij maximaal aan kan (staat niet in de handleiding).
Ik ben nog in dubio wat nu de revisie is, waar kun je dat raadplegen?
Tussen m'n PCI slot 4 en 5 staat (relatief groot) 15, dus dan heb ik denk ik PCB 1.5
BIOS is geupdate naar 1017.

Hoe kun je nu precies de verschillende generaties processoren herkennen? Thoroughbred (T-Bred), Barton, Thorton, zijn allemaal nieuwe termen voor mij, maar als je in een online winkel kijkt zetten ze het er ook niet bij en er zijn wel processorsnelheden die overlappen tussen de verschillende generaties.

In ieder geval vroeg ik me dus af welke processor hij tegenwoordig maximaal aan kan en wat de beste keus is.

EDIT:
Oh ja, ik ben niet geinteresseerd in overclocken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Shadow_Zero op 02-06-2006 10:25 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Shadow_Zero schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 10:22:
Ok, na al die jaren zat ik ook eens te denken om de processor en het geheugen van mijn Asusje te upgraden (aangeschaft in 2002 met XP 2000+). Geheugen is niet zo'n probleem, maar bij de processor vroeg ik me dus af wat hij maximaal aan kan (staat niet in de handleiding).
PMG FAQ » Welke processors kan ik allemaal op mijn moederbord prikken?
Ik ben nog in dubio wat nu de revisie is, waar kun je dat raadplegen?
Tussen m'n PCI slot 4 en 5 staat (relatief groot) 15, dus dan heb ik denk ik PCB 1.5
BIOS is geupdate naar 1017.
Het staat er normaliter letterlijk zoals "REV 1.04". En vaak op de rand van het bord.
Hoe kun je nu precies de verschillende generaties processoren herkennen? Thoroughbred (T-Bred), Barton, Thorton, zijn allemaal nieuwe termen voor mij, maar als je in een online winkel kijkt zetten ze het er ook niet bij en er zijn wel processorsnelheden die overlappen tussen de verschillende generaties.
PMG FAQ » Processors » Een overzicht van alle CPU's » AMD K7.
In ieder geval vroeg ik me dus af welke processor hij tegenwoordig maximaal aan kan en wat de beste keus is.
Kijk wat het bord aankan, kijk naar de performance, kijk wat de markt biedt en kijk naar je portemonnee :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44

Thandor

SilverStreak

Lijst met alle K7-processoren :)
Rechts staan afbeeldingen met de beschrijvingen. Kijk goed naar de vorm van de 'die'. De 'Palomino' is vierkant i.t.t. de 'Thoroughbred' en de 'Barton'. Zowel de 'Thorton' als de 'Barton' zijn heel iets groter dan de 'Thoroughbred' omdat er meer cache in de 'die' zit ;)

Links naast de southbridge (tussen de PCI sloten) staat het modelnummer A7V333. Daar staat ook Rev. x.xx bij :)
Tenminste, dat is op deze foto zo het geval.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als ik het plaatje bekijk, dan denk ik dat Shadow Zero "PCI5" aanziet voor "PCB 1.5". Nee, dat staat voor "de vijfde PCI slot" ;) Zoals Thandor het aangeeft, daar bij de southbridge, is inderdaad de revisie nummer.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Klopt, dat staat inderdaad op die plek, ik heb er zelf ook nog een liggen, rev. 2.0 dan. Staat exact op die plek. Overigens met een athlon 2000+ @ 1,8 GHz

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Hehe :) leuk oud topic met wat replies van mezelf.

Uiteindelijk heb ik op mijn A7V333 revision 1.04 een Barton 2500+ draaiende gekregen zonder enige problemen. Hij deed zijn naam eer aan, want na een overclock draaide hij op 2500 mhz :) Een flinke overclock als je nagaat dat hij standaard op 1833 mhz draait. Aangezien je de laatste BIOS al hebt geflashed denk ik dat je zowieso de mogelijkheid heb om alle t-bred en barton processoren te draaien. Maar voor het feest kan doorgaan willen we allemaal weten welke revision je moederbord heeft ;)

www.google.nl

• Shadow_Zero
@Baluc C:
Die eerste link had ik al en kwam ik, naar mijn idee, niet echt ergens uit met relevante informatie. Die tweede link was wel interessant :)

Ik ben er nu ook achter dat ik revision 1.02 heb. Het staat er vrij duidelijk ja (als je een beetje weet waar je moet zoeken ;) ), maar bij mij hing er een kabeltje voor.

Dus nu lees ik even terug of ik kan opmaken wat er mogelijk is
*leest*
Ah, ik zie nu dat het 1e linkje van Baluc C wel relevant is. Alleen de ''Search CPU Using" even op Motherboard zetten, dat schept al aardig wat duidelijkheid ;)
Dus als ik die lijst moet geloven kan ik maximaal een Athlon XP 2600+(266FSB)(Model 8)(Thoroughbred) aan?
Ik had nog even geprobeerd in de BIOS om de CPU een slag hoger te zetten (dan 1667MHz), alleen dan blijft hij hangen, waarschijnlijk omdat hij die 333 (FSB?) niet aan kan, want dat zegt hij met een waarschuwingsmelding er naast dat je zeker moet weten of hij dat ondersteunt.

Wiki had trouwens ook nog wel een leuk lijstje: http://nl.wikipedia.org/w...Athlon_XP_microprocessors

Met betrekking tot het interne geheugen, hoeveel zal ik daar van uitbreiden? Ik heb nu 512 en gebruik de PC voornamelijk voor office, internet en muziek. Af en toe nog wat arcade emulatie (ik draai verder 'gewoon' Windows XP sp2). Zat aan 512 extra te denken en vroeg me af of ik meer intern geheugen uberhaupt ga merken.

Bedankt voor de feedback tot dusver in ieder geval :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PMG FAQ » PMG FAQ » Hoeveel geheugen heb ik nodig?
Het is vrij simpel: als je regelmatig meer dan 512MB verbruikt, dan is geheugenuitbreiding logischerwijs zinvol ;)

• Shadow_Zero
BalusC schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 13:59:
PMG FAQ » PMG FAQ » Hoeveel geheugen heb ik nodig?
Het is vrij simpel: als je regelmatig meer dan 512MB verbruikt, dan is geheugenuitbreiding logischerwijs zinvol ;)
Ook een leuk faqje :o
Ik houd het eigenlijk nooit bij, maar ik zie nu dat meer dan 80% in gebruik is en zoveel bijzonders ben ik momenteel niet aan het doen. Gezien ook de prijzen, naast mijn huidige situatie, lijkt me 512 extra qua prijs/prestatievoordeel prima ;)

Staat er ook nog ergens in een FAQ waar oudere processoren aangeschaft kunnen worden? Pricewatch en Google hebben nog niet zoveel uitkomst gebracht...

• Shadow_Zero
Toch wel de bekende adressen eh? ;)
Ik heb toch stille hoop om nog een nieuwe te vinden.
Wat dat betreft zou ik dan nog voor een XP 2400+ van de pricewatch kunnen gaan :)

EDIT:
Hoe zit dat nu eigenlijk met de FSB?
Als ik op http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-amd-k7.php kijk zie ik bij de Athlon XP processoren die voor mij van toepassing zijn "133MHz DDR", maar bij de benaming van een 2600+ staat er weer
"Athlon XP2600+ (266)". Wat houdt die 266 hier dan in?
(en nee, zag het niet in de PMG faq ;) )

[ Voor 50% gewijzigd door Shadow_Zero op 02-06-2006 15:00 ]

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Shadow_Zero schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 14:51:
Wat dat betreft zou ik dan nog voor een XP 2400+ van de pricewatch kunnen gaan :)

EDIT:
Als ik op http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-amd-k7.php kijk zie ik bij de Athlon XP processoren die voor mij van toepassing zijn "133MHz DDR", maar bij de benaming van een 2600+ staat er weer
Een Front Side Bus (FSB) van 133 DDR (Double Data Rate) houdt in weze in dat de werkelijke snelheid van de bus op 266mhz ligt, omdat per clockcycle 2 (double) dingen uitgevoerd kunnen worden (up en down, 133*2=266). In principe zijn een "133DDR" en een "266" (mochten ze zo beschreven worden) processor in dit geval gelijk aan elkaar. Ditzelfde verhaal geldt voor een FSB van 166 en een processor met een bussnelheid van 333mhz (Zoals de barton core).

Overigens vraag ik me af waarom je persé een nieuwe wilt hebben. Er zijn meer dan genoeg tweede hands processoren te koop voor een knap prijsje. Even testen bij de verkoper dmv een PiFast run en je hebt zekerheid dat de door jou aangekochte CPU werkt. Eventueel kun je vergelijken met één van de vele benchmark databases.

[ Voor 8% gewijzigd door MisteRMeesteR op 02-06-2006 15:07 ]

www.google.nl

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Shadow_Zero schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 14:51:

EDIT:
PMG FAQ - Wat is de FSB en hoe verander ik die?
Data Rates: gewoonlijk wordt er per kloktik één datablokje verzonden: Single Data Rate (SDR). Met behulp van het DDR (Dual Data Rate) principe kunnen er twéé datablokjes per kloktik worden verzonden: één bij de opgaande puls en één bij de neergaande puls, zoals het geval is bij de AMD Athlon XP. Bij een FSB van bijvoorbeeld 200MHz worden er formeel 400 miljoen datablokjes per seconde verstuurd: 400MT/s (Mega Transfers per seconde). Marketinglui misbruiken dit feit om het spul met een FSB van 200MHz DDR aan de onwetende consument te brengen met de kreet "deze CPU heeft een FSB van 400MHz!".
Bij de EV6 bus van de AMD Athlon gaat het hele DDR verhaal ook op. Het is dus 133MHz (DDR266) :)

• Shadow_Zero
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 15:05:

Een Front Side Bus (FSB) van 133 DDR (Double Data Rate) houdt in weze in dat de werkelijke snelheid van de bus op 266mhz ligt, omdat per clockcycle 2 (double) dingen uitgevoerd kunnen worden (up en down, 133*2=266). In principe zijn een "133DDR" en een "266" (mochten ze zo beschreven worden) processor in dit geval gelijk aan elkaar. Ditzelfde verhaal geldt voor een FSB van 166 en een processor met een bussnelheid van 333mhz (Zoals de barton core).

Overigens vraag ik me af waarom je persé een nieuwe wilt hebben. Er zijn meer dan genoeg tweede hands processoren te koop voor een knap prijsje. Even testen bij de verkoper dmv een PiFast run en je hebt zekerheid dat de door jou aangekochte CPU werkt. Eventueel kun je vergelijken met één van de vele benchmark databases.
Ik zie een 2ehands 2600+ op Tweakers Aanbod staan voor 100 euro en een nieuwe 2400+ bij Pricewatch, dus tja, dan neig ik toch naar een nieuwe. Zeker omdat ik niet zoveel kennis van een processor heb plus het feit dat een 2ehands wel goed kan werken maar zijn levensduur toch al wat is afgenomen.

Maar ik wou al net zeggen, ik zag al ergens "AMD Athlon XP 2400+ (S-A, 2,00GHz, 256KB, 266MHz FSB)" staan dus toen kreeg ik door dat ze allemaal 266 waren ;)
Maar nu weet ik dan ook dat we een 266 en een 133 DDR variant hebben :)
Maar als ik http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-amd-k7.php lees staan ze allemaal als 133 DDR terwijl er bij sommige tussen haakjes bij de benaming dan 266 staat.
Zit daar nu nog iets achter of hebben ze dat inconsquent toegepast?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Shadow_Zero schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 15:25:
[...]
256KB, 266MHz FSB)" staan dus toen kreeg ik door dat ze allemaal 266 waren ;)
Maar nu weet ik dan ook dat we een 266 en een 133 DDR variant hebben :)
Maar als ik http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-amd-k7.php lees staan ze allemaal als 133 DDR terwijl er bij sommige tussen haakjes bij de benaming dan 266 staat.
Zit daar nu nog iets achter of hebben ze dat inconsquent toegepast?
Ze zijn allemaal met een FSB van 133MHz. Zoals in de FAQ staat (wat ik in mijn vorige reactie had gequote) wordt dus vaak 266MHz genoemd omdat de FSB 'met het DDR-principe' werkt ;)

Ofwel, in dit geval wordt er met 133MHz en 266MHz hetzelfde bedoelt. Persoonlijk moet ik het liever '133MHz (DDR266)'. :)

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Shadow_Zero schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 15:25:
[...]

Ik zie een 2ehands 2600+ op Tweakers Aanbod staan voor 100 euro en een nieuwe 2400+ bij Pricewatch, dus tja, dan neig ik toch naar een nieuwe. Zeker omdat ik niet zoveel kennis van een processor heb plus het feit dat een 2ehands wel goed kan werken maar zijn levensduur toch al wat is afgenomen.
100€ voor een 2e hands 2600+!!?? Is die verkoper op zijn hoofd gevallen ofzo :P Komop hé dat is dus echt teveel. Ik kocht 3 jaar geleden een 2500+ voor iets meer dan dat, nieuw! Dat de levensduur al wat afgenomen is maakt in principe niet uit. Of je nou nog 8 of 10 jaar met een processor kan doen (bijvoorbeeld) maakt weinig uit. Tegen die tijd zijn deze processoren toch alweer oud en afgedankt. In 9 van de 10 gevallen.

www.google.nl

• Shadow_Zero
Thandor schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 15:30:
[...]

Ze zijn allemaal met een FSB van 133MHz. Zoals in de FAQ staat (wat ik in mijn vorige reactie had gequote) wordt dus vaak 266MHz genoemd omdat de FSB 'met het DDR-principe' werkt ;)

Ofwel, in dit geval wordt er met 133MHz en 266MHz hetzelfde bedoelt. Persoonlijk moet ik het liever '133MHz (DDR266)'. :)
Ik snap dat ze allemaal 266, maar het gaat mij even om de fysieke tekst
(van http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-amd-k7.php)
Dus:
Athlon XP2400+
Thoroughbred

Athlon XP2600+ (266)
Thoroughbred

Ze zijn beide 133 DDR, maar waarom staat er bij de ene in de name/release tabel tussen haakjes bij de 266 en de ander niet. Is dat gewoon inconsequent? Zo ja, dan ben ik klaar :)

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Shadow_Zero schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 16:25:
[...]

Ik snap dat ze allemaal 266, maar het gaat mij even om de fysieke tekst
(van http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-amd-k7.php)
Dus:
Athlon XP2400+
Thoroughbred

Athlon XP2600+ (266)
Thoroughbred

Ze zijn beide 133 DDR, maar waarom staat er bij de ene in de name/release tabel tussen haakjes bij de 266 en de ander niet. Is dat gewoon inconsequent? Zo ja, dan ben ik klaar :)
Ja.

www.google.nl

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Dat staat er omdat er ook een 166MHz (DDR333) FSB versie van is. Op deze manier wordt duidelijk gemaakt dat het om de versie met de lager geclockte FSB gaat :)

• Shadow_Zero
@Thandor:
Jouw argument gaat niet echt op omdat er bij SOMMIGE het in de name/release tabel staat (dus 266 of 333), maar bij sommige weer niet. Dat veroorzaakte bij mij verwarring.
Maar ik heb vrede met mistermeesters antwoord ;)

Is het trouwens verstandig om een nieuwe cooler te kopen?
Er zitten er nu twee in mijn systeem, zou ik die allebei kunnen vervangen door een goeie nieuwe die ook lekker stil is? :)
(hoewel, de meeste herrie komt van mijn videokaart cooler af :S )

Ik heb nu een Titan TTC-D5TB cooler btw.

[ Voor 6% gewijzigd door Shadow_Zero op 02-06-2006 17:47 ]

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Shadow_Zero schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 17:45:
@Thandor:
Jouw argument gaat niet echt op omdat er bij SOMMIGE het in de name/release tabel staat (dus 266 of 333), maar bij sommige weer niet. Dat veroorzaakte bij mij verwarring.
Maar ik heb vrede met mistermeesters antwoord ;)

Is het trouwens verstandig om een nieuwe cooler te kopen?
Er zitten er nu twee in mijn systeem, zou ik die allebei kunnen vervangen door een goeie nieuwe die ook lekker stil is? :)
(hoewel, de meeste herrie komt van mijn videokaart cooler af :S )

Ik heb nu een Titan TTC-D5TB cooler btw.
Nee een nieuwe cooler is denk ik niet nodig. Ik lees op verschillende websites dat de Titan TTC-D5TB een AMD XP 2000+ (palomino core) op ongeveer 45 graden kan houden. Deze koeler zal dus meer dan voldoende koelen voor je aanstaande processor. Aangezien de palomino core bekend staat als heethoofd :P

www.google.nl

• Shadow_Zero
Maar ze maken redelijk wat lawaai, dat mag van mij wel minder worden.
Kan de cooler van de videokaart trouwens vervangen worden?
Want dat ding maakt echt veel lawaai (of kan ik dan beter een nieuwe videokaart kopen ;) ).

Ik ga wel voor de 2400+ bij een van de pricewatch webshops :)

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Shadow_Zero schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 18:05:
Maar ze maken redelijk wat lawaai, dat mag van mij wel minder worden.
Kan de cooler van de videokaart trouwens vervangen worden?
Want dat ding maakt echt veel lawaai (of kan ik dan beter een nieuwe videokaart kopen ;) ).

Ik ga wel voor de 2400+ bij een van de pricewatch webshops :)
Dat moet je zelf weten. ;) je hebt mijn mening

Tuurlijk kun je de videokaartkoeler vervangen. Zalman heeft mooie oplossingen daarvoor. alsmede Arctic Cooling:)

[ Voor 5% gewijzigd door MisteRMeesteR op 02-06-2006 18:34 ]

www.google.nl

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Shadow_Zero schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 17:45:
@Thandor:
Dat is alleen wanneer de modelnaam/nummer én de core identiek zijn, maar de FSB verschilt. Dan wordt er met 266, 333 of 400 aangegeven om welke FSB het gaat :) Gewoon goed kijken naar de specs, het is echt niet lukraak opgebouwd ;)

• Shadow_Zero
BalusC schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 19:38:
[...]
Dat is alleen wanneer de modelnaam/nummer én de core identiek zijn, maar de FSB verschilt. Dan wordt er met 266, 333 of 400 aangegeven om welke FSB het gaat :) Gewoon goed kijken naar de specs, het is echt niet lukraak opgebouwd ;)
Nee, dat verwacht ik ook niet!
Vandaar dat ik ook mijn vraagtekens plaatste ;)
Maar ik geloof dat ik het nu wel een beetje door heb, thanks!

• Shadow_Zero
Kan dit MB een 500GB harddisk aan?
Dat probeer ik nu en ik zie hem wel bij de boot in het lijstje staan, maar in Windows vervolgens niks...
(hij komt uit m'n Synology Diskstation NAS, NTSF formatted)

EDIT:
Never mind, de schijf heeft een linux partitie, dus dat gaat niet werken in Windows.

[ Voor 19% gewijzigd door Shadow_Zero op 18-02-2007 23:36 ]

Pagina: 1