Toon posts:

[moderator /NOS] Beleid?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat op de laatst reactie van moto-moi in het topic:
linux humor :)

Het moderen in dat topic lijjkt me een beetje dubbel. Sommige moderators doen niet moeilijk, dan komt er een andere moderator kijken die plotseling (zonder echte) aanleiding met enorme letters aankondigd dat de regels strenger gevolgd gaan worden en dat ie een zooitje reacties gaat trashen.

Dat de regels er zijn is ok (geen anti windows grappen etc)

Maar hanteer die dan ook van het begin af aan. Laat niet eerst een week lang iedereen alles posten todat plotseling één modje zich begint te ergeren.

En als dit dan toch gebeurd maak er dan op een normale manier een eind aan maar niet schreeuwen op het max van je stem naar al die irritante tweakers die (best wel grappige) anti-windows grappen hebben gepost.

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 16:51:
Het gaat op de laatst reactie van moto-moi in het topic:
linux humor :)

Maar hanteer die dan ook van het begin af aan. Laat niet eerst een week lang iedereen alles posten todat plotseling één modje zich begint te ergeren.

En als dit dan toch gebeurd maak er dan op een normale manier een eind aan maar niet schreeuwen op het max van je stem naar al die irritante tweakers die (best wel grappige) anti-windows grappen hebben gepost.
Toch?
1) grote topics zijn een crime om te modereren,
2) Ik ben een tijdje afwezig geweest, dus ik had geen tijd om het te sturen.
Ik geloof zelfs dat als je in het topic gaat zoeken vanaf het begin, dat je vanzelf een post van eens van de (lite)mods tegenkomt, waarin staat dat we geflame op Microsoft niet toestaan.

Dat het er soms bij inschiet, tsja.. Als jij mij (of een van de litemods) wilt betalen om een aantal uren per dag online te zijn, be my guest. Uiteindelijk is modereren nog steeds een vrijwilligersaangelegenheid..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daar gaat het dus niet primair om:

Ik snap dat je niet altijd alles meteen kan zien en modereren maar het gaat vooral om de manier waarop, grote / hoofdletters worden in communities ervaren als schreeuwen. Persoonlijk ervaarde ik dat stuk van jou ook zo. (sterk)

De manier waarop je verteld dat je "een aantal reacties gaat trashen" vond ik ook erg denigrered overkomen.

Alsof je kleine kinderen aan het opvoeden bent. Ik hoop dat dat hier niet nodig is en als dat wel nodig is kan dat misschien met PM's worden opgelost zodat niet iedereen er op aangesproken wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-10 17:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat heeft dat met beleid te maken? het is geen beleid om het met zo groot mogelijke letters te doen ofzo, ook komt het niet ineens extreem vaak voor. Het wordt gedaan om de aandacht te trekken. En het is weldegelijk nodig, want mensen hebben toch de neiging het "niet te lezen" ofzo.

Het is heel vervelend dat je het zo als denigrerend opvat, maar om daar een hele discussie aan te gaan weiden vind ik een beetje overdreven eerlijk gezegd.

[ Voor 22% gewijzigd door JvS op 02-06-2003 17:12 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 17:06:
Daar gaat het dus niet primair om:

Ik snap dat je niet altijd alles meteen kan zien en modereren maar het gaat vooral om de manier waarop, grote / hoofdletters worden in communities ervaren als schreeuwen. Persoonlijk ervaarde ik dat stuk van jou ook zo. (sterk)
Soms is de maat vol en zal een moderator sterker overkomen dan normaalgesproken. Als men na herhaaldelijke verzoeken niet wil "luisteren" dan is daar niks mis mee, ook al is het een type topic waar wat losser gemod dient te worden.
Alsof je kleine kinderen aan het opvoeden bent. Ik hoop dat dat hier niet nodig is en als dat wel nodig is kan dat misschien met PM's worden opgelost zodat niet iedereen er op aangesproken wordt?
Probleem is dat je in dergelijke topics op die manier aan het PM'en blijft. Niemand ziet dan namelijk dat er opgetreden wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:04

deadinspace

The what goes where now?

Mja, ik vond het ook een beetje een overdreven reactie eigenlijk.

Uiteraard moeten trolls / flames (zoals het schrijven van "M$" bijvoorbeeld) geweerd worden, maar waar wil je de grens trekken? Het ging om plaatjes als:
Afbeeldingslocatie: http://internet.ls-la.net/pictures/images/Computer/Windows-2000-Buglist.jpg

Wat op zich best een grappig plaatje is (het idee van zo'n lange buglist, en de manier waarop de tekst geformuleerd is). De persoon die er een opmerking over maakte schreef dan ook:
3qiliZat0r schreef op 02 juni 2003 @ 14:28:
Hmm, d8 da het hier om Linux humor ging en niet om anti windows humor. Toch wel grappig die tweede :)
(emphasis mine).

Nou is humor natuurlijk een uiterst subjectief begrip, en het topic moet ook zeker niet een waslijst anti-windows grappen (waarvan het gros mij in de verste verte niet kan boeien btw) zijn, maar in een "Linux humor" topic in NOS kun je natuurlijk op je vingers uittellen dat er (vermeende) grappige dingen gepost worden die GNU/Linux, Windows of beiden aanhalen. Sterker nog, daar is het ooit mee begonnen.

Dingen die alleen bedoeld zijn om MS of Windows af te zeiken mogen wmb linea recta /dev/null in, met een note of OW voor de poster. Dingen waar je om kunt lachen niet, daar is het topic immers voor.

Oh, en in grote fonts posten helpt ook niet hoor... Over 20 posts is dat op de vorige pagina en dus uit het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 09:28

we_are_borg

You will Comply

Hoe je het ook went of keert je zal altijd anti grappen hebben voor elk soort OS. Kijk maar naar M$ uitdrukking vanaf het begin van het DOS tijdperk wordt het al gebruikt en is voor vele een begrip geworden. Hetzelfde als Linux sucks. Als we alles correct willen benamen dan dient ook de uitdrukking nOOb geweert te worden.

De grappen en grollen tussen Microsoft en Linux zullen altijd wel blijven bestaan. Dat de mod in kwestie dit niet inziet begrijp ik niet, er staan geen kwestende dingen in de topic gewoon de grappen tussen de verschillende OS.

Misschien dat het beter is om een algemeen topic te maken "OS humor" ofzo dan kan iedereen er in posten.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:04

deadinspace

The what goes where now?

De topictitel "Linux humor" doet zijn naam sowieso geen eer meer aan. Het is meer gevarieerde computer humor, niet eens allemaal NOS-gerelateerd (al heeft dat natuurlijk wel de voorkeur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
we_are_borg schreef op 02 juni 2003 @ 20:28:
Misschien dat het beter is om een algemeen topic te maken "OS humor" ofzo dan kan iedereen er in posten.
en waar zou dat topic dan heen moeten? lijkt me vrij lastig enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik vind dat je over zo'n grote font wel gelijk hebt. Het komt bij zo mij over: Een groep zit gewoon onschuldig lol te maken, ineens komt er iemand de groep binnenvallen en schreeuwt hard dat ze een bepaald iets anders moeten doen.
Een beetje kinderachtige manier om iets duidelijk te maken vind ik. Zoiets had ik als ik moto-moi was anders gedaan.

Maargoed, zo'n ramp is het ook weer niet.

Over de anti-MS-flames: Ik vind die posts wel humor en geen loos kwaadaardig geflame, het is gewoon bedoeld als humor wat IMHO vrij onschuldig is. Maargoed, ik ben niet echt een NOS-bezoeker dus misschien zit ik er wel naast.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

absoluut geen problemen met een wat grotere letter, daardoor valt het op en wordt dat gelezen ;)
Tevens laat je daarmee merken dat er gewoon goed ge"mod" wordt ;)

Maar als je die "flames" richting Microsoft toestaat in welke vorm dan ook, dan is dat in weze een vrijbrief omdat gewoon overal te mogen doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkens schreef op 02 June 2003 @ 21:09:
absoluut geen problemen met een wat grotere letter, daardoor valt het op en wordt dat gelezen ;)
Tevens laat je daarmee merken dat er gewoon goed ge"mod" wordt ;)
Ik houd er ook niet van. Schreeuwen is onbeleefd. Iets met nadruk zeggen is iets anders. Maar er moet gewoon een algemene, relatief nette, modbreak tag komen, en html rechten moeten verdwijnen, punt. :)

Overigens lijkt het mij netjes om dit algemeen te houden, niet moto-moi specifiek. Ik denk dat vrij veel moderators dit toch weleens doen/hebben gedaan, en dat er niet naar een incident gekeken moet worden. Ik ben van mening dat het probleem er is doordat moderators zoiets kunnen doen, terwijl dat vaak niet nodig is.

Overigens hebben moderators die ingrijpen in grote topics het al gauw gedaan, weet ik uit ervaring. Modereer even stevig in een groot topic, en er komt iets van :)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cheatah, ik geloof dat dat redelijk offtopic is. Ik weet dat jij dat graag zo zou zien, maar omdat nu onder dat mom in deze topic te betrekken lijkt me niet helemaal de bedoeling. Een mod kan op een gegeven moment best de beslissing nemen, iets nadrukkelijk aanwezig te laten zijn. Een groter font is daar een uitstekende manier voor en is nog altijd anders dan een bericht in full-caps neer te zetten.

Overigens ben ik van mening dat anti-windows humor evenals anti-linux humor gewoon ook in het betreffende topic thuis moet kunnen horen. Inhoudelijk ben ik het dus niet met moto-moi eens, met de ondernomen actie daarentegen wel :)

edit:

Overigens ben ik van mening dat veel van deze "frustratie" ook voortkomt uit de manier van afsluiten van de post. Een " >:) " leent zich nou niet echt voor een modbreak ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 21:21:
Cheatah, ik geloof dat dat redelijk offtopic is. Ik weet dat jij dat graag zo zou zien, maar omdat nu onder dat mom in deze topic te betrekken lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Waarom is dit offtopic? Als een moderator zoiets niet kan doen, is het probleem ook opgelost. Users kunnen ook zoveel niet. Dat is ook om problemen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 02 juni 2003 @ 21:18:
Overigens lijkt het mij netjes om dit algemeen te houden, niet moto-moi specifiek. Ik denk dat vrij veel moderators dit toch weleens doen/hebben gedaan, en dat er niet naar een incident gekeken moet worden. Ik ben van mening dat het probleem er is doordat moderators zoiets kunnen doen, terwijl dat vaak niet nodig is.
ehm ik betrek echt niet die ene modpost van moto-moi erbij ik heb dat ook nergens in mijn reply staan, misschien dat een [hr] had moeten staan ipv die wit regel.
was dus algemeen bedoeld, sorry :+

[ Voor 4% gewijzigd door Erkens op 02-06-2003 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is i.m.o. gewoon een kwestie waarbij een moderator op eigen inzicht (re)ageert. Heeft niet zoveel met het invoeren van een tag/afschaffen HTML te maken. Dat is allemaal bijzaak, als je het mij vraagt.

edit:

Een moderator is niet voor niks een moderator. Als deze persoon naar zijn inzicht iets nadrukkelijk aanwezig wil laten zijn dan moet hij/zij daar vrij in zijn.

Het is uiteraard ook wel een klein beetje de vorm waarin dat gebeurt, maar nog veel meer de inhoud en manier waarop het gebeurt

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is i.m.o. gewoon een kwestie waarbij een moderator op eigen inzicht (re)ageert. Heeft niet zoveel met het invoeren van een tag/afschaffen HTML te maken. Dat is allemaal bijzaak, als je het mij vraagt.
Daarom vraag ik het ook niet aan jou, ik geef alleen aan dat er een probleem ontstaat waar dat helemaal niet zou hoeven. Dat kun je op allerlei manieren oplossen. Ik vind mijn manier prima, jij vindt van niet. Prima toch? We hoeven het niet eens te zijn. Ik vind dat ik niet offtopic ga, jij vindt van wel. Dat mag je ook vinden. Zijn we het lekker oneens, daar kan ik wel mee leven. Overigens zeggen we teveel 'overigens' vind ik ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Samenvatting:

1. Reageren met hoofdletters / groot font, is door de meerderheid aangegeven als ongewenst. (als het niet om een herhaalde boodschap gaat)

2. Beleid met betrekking tot anti-microsoft flames staat (was ook niet ter discussie) echter er zijn wel veel mensen die vinden dat er voor een humor topic een uitzondering gemaakt zou moeten kunnen worden.

Mogelijke acties:

1. Communiceren dat hoofdletter / groot font gebruik als storend ervaren wordt (als het niet om een herhaalde boodschap gaat)
2. Misschien bij dit soort dingen meer op de man spelen door de moderators (PM's)
3. Uitzoeken of er genoeg steun is voor een uitzonderings regels met betrekking tot anti OS ... humor in een daarvoor aangewezen humor topic.

PS: moto-moi, het was niet de bedoeling je hier direct op de man aan te vallen, misschien had ik je beter een email kunnen sturen. Echter ik denk toch dat dit een nuttig topic geweest is (zie samenvatting / actiepunten)

PS II: Ik snap dat er binnen het moderator team geen tijd is om naar al die actiepunten te kijken echter misschien als er ergens tijd en behoefte is kan er naar gekeken worden :D

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2003 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mjah sorry, maar hoevaak komt dat nou voor? Het is bij ons echt wel bekend dat het als hinderlijk wordt ervaren door sommige mensen, maar wat wil je dan? Dat er een "regels voor mods" komt waarin dit komt te staan: "gebruik geen grote letters, want dat is hinderlijk" (dan moeten er eerst regels gemaakt worden voor modden)? Dat alle mods een mailtje krijgen waarin nu komt te staan 'doe dat niet meer, tenzij'? Dat werkt niet.

Laat ik het zo zeggen: Modden is iets wat je doet op eigen inzicht, mods gebruiken niet te pas en te onpas hoofdletters of fontsizes waar je eng van wordt. Het komt soms wel voor, een mod is een mens, hij kan en mag beslissen wanneer hij dat doet, dat is zijn taak en we gaan geen 100 regeltjes maken hoe je dat precies moet doen. Want komop, hoevaak komt dit nou voor?

Dat je je eraan stoort is misschien heel vervelend, maar wees nou reeel en redelijk. Kon je niet gewoon doorscrollen, deze ene keer (in wat is het? 3 maanden?) dat je zoiets zag waaraan je je ergert? Ik vind het prima dat je het erover wil hebben, maar ik vind het tegelijkertijd bijzonder overdreven om er een hele discussie aan te wijden. Alsof het een issue is wat een probleem is op het forum.

Als een mod zich constant misdraagt, altijd lomp en onredelijk en bot doet, moet dit aan de kaak gesteld worden. Als mods zich constant voorzien van posts met een fontsize = 18, stel dat aan de kaak... Maar dit? Sorry, maar ik zie geen enkele reden om hier iets meer mee te doen eerlijk gezegd, en als je heel eerlijk bent moet je je dat best kunnen voorstellen.

Die discussie over mods aldan niet html moeten kunnen gebruiken is er een waar ik me overigens niet in ga mengen, want dat is er mede een van principes. Ik ga er verantwoord mee om en vind het prettig dat ik zo af en toe wat meer kan, andere mods doen dat IMO ook oz.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 03-06-2003 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even in algemene zin wil ik kwijt dat t.a.v. het gebruik van grote letters, dat ik dat kan rechtvaardigen in dergelijke grote topics, er wordt veel en snel gereageerd en dan kan ik mij voorstellen dat de moderator in zijn reactie dergelijke letters gebruikt om snel de aandacht te vestigen op zijn boodschap.

De ervaring leert ons dat in dergelijke topics een "normaal" gebrachte melding vaak niet eens gezien wordt en veelal wordt gelezen door een klein groepje mensen.

Op de manier zoals moto-moi zijn post doet krijgt hij wel wat ie wil: aandacht voor zijn (in mijn ogen) terechte oproep.

Verder kan ik mij vinden in de reactie van JvS, dat het een keer gebeurd moet kunnen, indien een modje te pas en te onpas met HTML zooi gaat smijten wordt het een ander verhaal.
Er moet ook nog zoiets zijn als eigen inzicht, ik snap wel dat mensen de modjes ook wel in enige mate aan banden willen leggen, maar dat is geen haalbare zaak.

Buiten dat gelden voor modjes dezelfde regels als voor gebruikers, alleen hebben ze meer rechten, neem van mij aan dat er op modjes ook gelet wordt, alleen worden "overtredingen" afgehandeld binnen de crew en daar zien jullie weer niets van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jemig wat wordt het weer hoog opgenomen. :'(

Dit is NIET de bedoeling, het was een informatieve discusie en ik heb geprobeerd deze nog even netjes samen te vatten en gezegt dat jullie (als we toch in termen van wij en jij gaan praten) daar mee kunnen doen wat je wil.

Het samenvatten van een thread in een slot post zodat er een kort duidelijk overzicht ontstaat leek mij handig.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2003 11:22 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 June 2003 @ 11:19:
Jemig wat wordt het weer hoog opgenomen. :'(

Dit is NIET de bedoeling, het was een informatieve discusie en ik heb geprobeerd deze nog even netjes samen te vatten en gezegt dat jullie (als we toch in termen van wij en jij gaan praten) daar mee kunnen doen wat je wil.

Het samenvatten van een thread in een slot post zodat er een kort duidelijk overzicht ontstaat leek mij handig.
Huh :? wat nou dan?

Jij begint een discussie, prima.
Jij doet een samenvatting, ook prima.

Maar als ik dan lees:
1. Reageren met hoofdletters / groot font, is door de meerderheid aangegeven als ongewenst. (als het niet om een herhaalde boodschap gaat)
Dan reageer ik dat ik het daar in beginsel dus niet mee eens ben.

a. de meerderheid? welke meerderheid? van de posters in deze draad? Dat is ook niet echt representatief of wel.

b. ik ben van mening dat een mod die grote letters mag gebruiken als hij daar aanleiding toe ziet, als dat later als storend of irritant gezien kan worden, dan wordt hij daar op aangesproken.

Jij start dus een discussie, mensen reageren daarop en dan pakken wij (?) het ineens te hoog op?

Leg me dat eens uit dan, want als ik dat zo letterlijk lees denk ik al vrij snel: begin er dan ook niet aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik ff snel door de posts heen scroll zie ik zes mensen die vinden dat grote letters wel hinderlijk kunnen zijn (mezelf mee gerekend) en vier mensen die het wel nuttig vinden.

In een samenvatting hoef ik alleen maar samen te vatten wat er in deze thread is gebeurd. Dus of dat wel of niet representatief is maakt dan toch niet uit?

Waar ik het dus over heb met "te hoog oppakken" is:
Mjah sorry, maar hoevaak komt dat nou voor? Het is bij ons echt wel bekend dat het als hinderlijk wordt ervaren door sommige mensen, maar wat wil je dan? Dat er een "regels voor mods" komt waarin dit komt te staan: "gebruik geen grote letters, want dat is hinderlijk" (dan moeten er eerst regels gemaakt worden voor modden)? Dat alle mods een mailtje krijgen waarin nu komt te staan 'doe dat niet meer, tenzij'? Dat werkt niet.
Lees het nu eens rustig door. ik zou het denk ik zo formuleren:
Ik snap dat het als hinderlijk ervaren kan worden maar soms is het nodig en ik vindt het niet realistisch om hier regels voor moderators voor op te stellen
zegt hetzelfde maar de toon is heel anders. Met dit soort statements wordt er dus inhoudelijk gepraat, anders komt het als snel op "heeee een agressieve houding, dan moet ik ook agressief reageren." Daargelaten of agressief het goede woord is hier.

Inhoudelijk:
Je gaat voorbij aan de opmerking die ik er twee keer in heb gezet:
1. Communiceren dat hoofdletter / groot font gebruik als storend ervaren wordt (als het niet om een herhaalde boodschap gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik probeer het niet hoog op te pakken, maar ik wilde alleen even aangeven dat ik het respecteer, maar ik wilde ook motiveren dat ik het niet onredelijk vindt om er als crew verder niets mee te doen verder.

Ok? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook in geval van een eerste (en éénmalige) boodschap hoeft het gebruik van grote letters niet storend te zijn (is mijn mening).

Dat jij een samenvatting maakt vind ik (nogmaals) prima, dat is voor een discussie soms wel handig, maar waar je mee op moet passen is dat je met de stellingen van die samenvatting de suggestie wekt dat het voor veel meer (dan 6) gebruikers geldt, zeker als je al met oplossingen komt aanzetten.

Je zou een dergelijke discussie bijvoorbeeld ook op GVF kunnen voeren en daar meningen polsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, tnx voor de feedback. Zo leren we allemaal :D

En idd, ik zal (nog) wat beter op mijn formulering letten. ;)
Pagina: 1