ISDN kabel blijkt geen volledige cat5 te zijn

Pagina: 1
Acties:

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 10:21

slaay

Natuurbeleven.com

Topicstarter
Ik krijg binnenkort ADSL. Ik dacht mooi gebruik te kunnen maken van een bij de Primafoon gekochte ISDN kabel (ookwel bekend als Cat5). De kabel loopt van het NT1 kastje naar de pc met een ISDN kaart. Dit werkt perfect.

Ik heb de kabel losgekoppeld van NT1 en pc. Ik heb er een pc en een hub aangehangen. Aan die hub hing ook een andere pc. Normaal geeft de hub aan als er een netwerkkabel inzit met een pc of iets anders die contact maakt.
Maar dat doet ie niet.

Het lijkt erop dat alleen de aders voor ISDN werken en voor een netwerk de aders niet werken.

Kan het zo zijn dat de KPN bewust een paar aders doorgesneden heeft?

Dich bis echt unne foëzen haas

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-05 19:18
Een aansluiting van ISDN is anders van de UTP.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/3#3

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

cat5 voor netwerk gebruikt ader 1,2,3 en 6.
en cat 5 voor isden gebruikt alleen ader 3,4,5 en 6 dus ja dan werkt het niet .

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 juni 2003 @ 11:56:
Wat is dat voor vreemde conclusie? Bij cat5 zitten wel alle aders aangesloten, dat een netwerk alleen ader 1, 2, 3 en 6 gebruikt is niet zo boeiend. Ik denk dat de topcistarter gewoon een kabel heeft waarbij niet alle aders aangesloten zijn.

Verwijderd

Klopt. CAT5 is wel te gebruiken als ISDN-kabel, ISDN-kabel niet als CAT5

• winnubst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:34
Bij mij werkt het wel. ik heb een platte kabel van zo'n 20-30 meter, en gebruik deze kabel al 3 jaar voor het netwerk. Welliswaar op 10base-t full-duplex (de hub is niet sneller). Ik weet niet hoe het op 100 Mbit gaat, Ik heb dat nooit getest. Ik dacht wel gehoord/gelezen te hebben dat 10 wel lukt maar 100 niet ofzo.

Verwijderd

isdn is toch eigenlijk cat3?

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 11:03
De meeste door de KPN geleverde ISDN kabels zijn geen CAT5 en je kunt er dus ook geen ethernet verbinding over opzetten. Er zijn echter uitzonderingen!

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 16:16

BrZ

UTP heeft niets met ISDN of CAT5 te maken, UTP zegt alleen wat over de afscherming van de kabel (bij UTP dus geen extra afscherming)
slaay schreef op 02 June 2003 @ 11:46:
Ik dacht mooi gebruik te kunnen maken van een bij de Primafoon gekochte ISDN kabel (ookwel bekend als Cat5).
ISDN kabel is niet altijd CAT5. Je kan wel degelijk een CAT5 kabel krijgen als je bij de primafoon een ISDN kabel hebt gekocht, maar dit is niet altijd het geval. ISDN werkt met elke 4 aderige kabel...
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 12:08:
isdn is toch eigenlijk cat3?
Volgens mij is cat1 al voldoende :)

[ Voor 10% gewijzigd door BrZ op 02-06-2003 12:14 ]

• Attilla
  • Laatst online: 23-06-2021
Netwerk kabel en Isdn kabel is niet hetzelfde. Als dit op de label van het primafoon doosje stond is dat fout.

Voor netwerk worden de aders 1, 2, 3, en 6 gebruikt, echter zijn bij alle recente netwerkkabels wel alle 8 aders aangesloten. Zodoende dat je deze kabels ook kan gebruiken voor isdn.

Bij isdn worden de aders 3, 4, 5 en 6 gebruikt, maar bij sommige isdn kabels zijn dus alleen maar deze aders in de kabel afgesloten. Zodoende kan je deze kabels dus niet gebruiken voor netwerk, tenzij je deze opnieuw gaat knijpen.

edit:

Als iedereen nou even de feiten zou opzoeken voor antwoord te geven, dan staan er 10 goede antwoorden in een topic, ipv. 10 verschillende.

[ Voor 15% gewijzigd door Attilla op 02-06-2003 12:14 ]

Verwijderd

[Airwolf] schreef op 02 June 2003 @ 12:13:
edit:

Als iedereen nou even de feiten zou opzoeken voor antwoord te geven, dan staan er 10 goede antwoorden in een topic, ipv. 10 verschillende.
http://searchnetworking.t...0,,sid7_gci211752,00.html

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

Topicstarter
Ik heb gekeken en alle aders zijn aanwezig. Dus het zou een volledige straight Cat5 kabel moeten zijn. Maar op een of andere manier, komt het signaal niet verder dan de stekker.

• Attilla
  • Laatst online: 23-06-2021
slaay schreef op 02 juni 2003 @ 13:13:
Ik heb gekeken en alle aders zijn aanwezig. Dus het zou een volledige straight Cat5 kabel moeten zijn. Maar op een of andere manier, komt het signaal niet verder dan de stekker.
Zou het geen cross netwerk kabel kunnen zijn ?
Hierover werkt isdn immers ook niet.

Anders bestaat de mogelijkheid nog dat 1 van de aders kapot is die niet door isdn, maar wel door netwerk gebruikt wordt.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:40
Pak een multimeter en piep/meet 'm even door...

Lijkt me sterk dat ie cross is want het werkt met ISDN!

[ Voor 42% gewijzigd door jongetje op 02-06-2003 16:16 ]

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 11:56:
Er is niet zoiets als "CAT5 voor netwerk" en "CAT5 voor ISDN". De aanduiding Catogorie 5 heeft meer te maken met de kwaliteit van de kabel, en dan met name de hoeveelheid "twists" per meter zegmaar. Een CAT5 kabel heeft een bepaalde garantie met betrekking tot kwaliteit, storingsgevoeligheid, en bereik. Een CAT5 kabel kan zowel voor Ethernet als voor ISDN gebruikt worden maar wordt dus niet zo aangeduid.

De topicstarter heeft wellicht een kabel die niet onder de CAT5 specificatie valt, maar prima gebruikt kan worden voor ISDN. Deze ziet er (doordat dezelfde plugs gebruikt worden als bij een UTP/STP Ethernet netwerk) van de buitenkant hetzelfde uit, maar het zou kunnen dat de aders op een dergelijke manier zijn aangesloten dat je deze kabel niet voor Ethernet zou kunnen gebruiken.

Oplossing voor de topicstarter: Ga naar de dichstbijzijnde Doe-Het-Zelf zaak, huur een betonboor en ga gaatjes boren om een CAT5 kabel te trekken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door maartena op 02-06-2003 18:34 ]

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• StevenK
  • Laatst online: 22:59
slaay schreef op 02 juni 2003 @ 11:46:
Ik krijg binnenkort ADSL. Ik dacht mooi gebruik te kunnen maken van een bij de Primafoon gekochte ISDN kabel (ookwel bekend als Cat5). De kabel loopt van het NT1 kastje naar de pc met een ISDN kaart. Dit werkt perfect.

Ik heb de kabel losgekoppeld van NT1 en pc. Ik heb er een pc en een hub aangehangen. Aan die hub hing ook een andere pc. Normaal geeft de hub aan als er een netwerkkabel inzit met een pc of iets anders die contact maakt.
Maar dat doet ie niet.

Het lijkt erop dat alleen de aders voor ISDN werken en voor een netwerk de aders niet werken.

Kan het zo zijn dat de KPN bewust een paar aders doorgesneden heeft?
Het kan ook zijn dat die kabel niet-twisted is...

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

Topicstarter
Wat blijkt nu, de buitenste 2 aders; dus links 2 en rechts 2, zitten alleen in de stekker en niet in de kabel. Met het oog op 1 gigabit netwerken, heb ik de kabel eruit getrokken en meteen een nieuwe cat5 kabel er door heen getrokken.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik heb hier toch echt CAT5 ISDN kabel liggen.

IS gewoon CAT5 maar dan maar met 4 draden.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

raymonvdm schreef op 02 juni 2003 @ 22:56:
Ik heb hier toch echt CAT5 ISDN kabel liggen.

IS gewoon CAT5 maar dan maar met 4 draden.
Precies en ik heb er hier een liggen die sinds kort hernoemd is naar cross-kabel :D ;)

Gewoon de 4 draadjes omwisselen op de goeie plekken en voila 100 Mbit verbinding tussen 2 Win2K machines :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 11:03
zoals gezegd, het ligt er maar net aan wat de mannen van de KPN je mee geven!

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Pagina: 1