Toon posts:

groot probleem filesystems ineens gewijzigd kan niet booten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een dualboot gemaakt tussen gentoo en winxp.
Tenminste dat was de bedoeling echt lukken doet het niet, maar dat is niet het probleem waar ik nu meezit.

Om de dualboot te maken moest ik dus mijn grub.conf aanpassen wat ik dus ook gedaan heb volgens dit topic, maar nadat ik de voorgestelde code had ingevoerd boote windows nog steeds niet en nadat ik voor de 2e keer reboote begon het probleem.
Ik kon niet meer in gentoo komen grub error 17 en ik was vergeten een opstart disk te maken |:( gelukkig had ik nog een lose hdd met knoppix erop deze dus aangekoppeld om te kijken of ik wat kon redden.
Na even rondgespeurt te hebben blijkt dat het filesysteem van de hele hardeschijf overschreven is :?
normaal moest het zijn:
dev/hda1 = linux (oftewel 83)
dev/hda2 = linux-swap (oftewel 82)
dev/hda3 = linux (oftewel 83)

Echter om een of andere door mij niet bekende reden is het veranderd in:
dev/hda1 = amoeba (oftewel 93)
dev/hda2 = unknown
dev/hda3 = amoeba (oftewl 93)

In mijn beleving heb ik niets gedaan wat dit normaal kan veroorzaken geen fdisk oid gedraait, maar dankzij dit geintje kom ik gentoo niet meer in :(
Nu kan ik natuurlijk dmv cfdisk het filesystem terugzetten naar de juiste instelling wat ik dus ook probeer vervolgens heb ik vanuit knoppix gepoogt grub opnieuw uit te voeren en dat lijkt in eerste instantie ook te lukken, maar als ik reboot om te kijken of ik gentoo inkom slaat de pc vast tijdens het opstarten (alleen bij gentoo het geval knoppix laad gewoon in) en kom ik nog niet verder :(
Ik heb mijn grub.conf weer ingesteld zoals ik in eerste instantie had (zie eerder genoemd topic) echter helpt dat alles niet :'(

Mijn vragen zijn:
Hoe kan het filesystem zonder aantoonbare reden zomaar wijzigen?
Is er een manier waarop ik weer gentoo in kan komen (gegevens zijn gewoon bereikbaar)?

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Gelukkig dat je Knoppix hebt.
Een fs-type kan niet zomaar gewijzigd worden, dus is er iets héél erg mis gegaan.
Je kunt natuurlijk Knoppix booten en met cdfisk /dev/hda even de types aanpassen.
Success!

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

Verwijderd

Topicstarter
The_Jester schreef op 01 June 2003 @ 17:15:
Gelukkig dat je Knoppix hebt.
Een fs-type kan niet zomaar gewijzigd worden, dus is er iets héél erg mis gegaan.
Je kunt natuurlijk Knoppix booten en met cdfisk /dev/hda even de types aanpassen.
Success!
Tja dat had ik dus al geprobeerd, maar daarna wil het systeem dus niet meer opstarten vanaf /dev/hda hij slaat dan gewoon vast wanneer de 1e hdd aangesproken word :(

Grub ziet er momenteel zo uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
default 0
timeout 5
splashimage=(hd0,0) /boot/grub/splash.xpm.gz

title=Gentoo
root (hd0,0)
kernel (hd0,0)/boot/bzImage root=/dev/hda3 hdd=ide-scsi pci=noacpi

Commado's uitgevoerd voor grub als bootloader te activeren zijn:

code:
1
2
3
4
grub
root (hd0,0)
setup (hd0)
quit

output van grub tijdens die commando's

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  GNU GRUB  version 0.93  (640K lower / 3072K upper memory)

[ Minimal BASH-like line editing is supported.  For the first word, TAB
   lists possible command completions.  Anywhere else TAB lists the possible
   completions of a device/filename. ]

grub> root (hd0,0)
 Filesystem type is ext2fs, partition type 0x83

grub> setup (hd0)
 Checking if "/boot/grub/stage1" exists... yes
 Checking if "/boot/grub/stage2" exists... yes
 Checking if "/boot/grub/e2fs_stage1_5" exists... yes
 Running "embed /boot/grub/e2fs_stage1_5 (hd0)"...  16 sectors are embedded.
succeeded
 Running "install /boot/grub/stage1 (hd0) (hd0)1+16 p (hd0,0)/boot/grub/stage2
/boot/grub/menu.lst"... succeeded
Done.

grub>quit

alles lijkt oke in eerste instantie nu, maar booten lukt nog steeds niet ;(

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2003 17:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke is gedeeltelijk opgelost simpel door even te booten met de gentoo-cd en daarna grub te verwijderen en daarna grub opnieuw te instaleren, nadat ik toen grub had ingesteld werkte het weer.
Echter blijf ik nog steeds met een vraag zitten hoe kan het filesystem ineens zomaar wijzigen?

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Tsje, ygiagam (Your Guess Is As Good As Mine).
Ik houd 't erop dat grub heftig over z'n nek ging, of dat er een IDE-reset plaatsvond tijdens het schrijven van de GRand Unified Bootloader.
* The Jester gebruikt gewoon lilo ;)

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• Blue2k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
Dunno waar je XP hebt neer gegooid, maar die wil nog wel eens tegenstribbelen als die niet op de primaire hdd staat. (hdb bijv inplaats van hda) Met het 'map' commando moet je die schijven dan switchen, ben ff kwijt hoe dat ging, maar ik weet zeker dat het ergens hier op het forum staat.
Pagina: 1