homecinema set, tv geluid terug naar DVD !?

Pagina: 1
Acties:

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Hoe zit het met TV geluid in een dvd home cinema setje?
Voor mijn zuster vraag ik nu hoe dat zit als je tv kijkt met de volgende configuratie:
breedbeeld tv 600 euro , DVD home cinema set met 5.1 speakers 400 euro

Is het nu zo dat het geluid van een gewone tv uitzending over de scart aansluiting terug de DVD speler in gaat ?
Welke vervolgens dit tv-geluid laat horen over de 5.1 speakers?

En dan over die vent die toen in het verkeerde gebouw mensen gijzelde ivm de tegenvallende breedbeeld- ehh gewone-uitzending-beelden.....

Daar de meeste tv uitzendingen die zij volgt niet-breedbeeld zijn, merkten we in de folder 2 dingen op:
bij sommige tv's is er naast de 19:6 apart een 4:3 vermelding, dus de anderen hebben dat niet standaard en die 'berekenen het beeld terug naar normaal bijna 4-kant 4:3 formaat?

Dus bijv. :
Sony: Smart Zoom, Zoom, Wide, 4:3, 14:9 Mode
En dan de tv's die die 4:3 niet noemen.

Welke vraag moet ze stelllen, cq letten op welke spec. dat de breedbeeld tv ook niet-vertekend normaal uitzendings beelden geeft?

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 20:09

MARTIJN_

<<---^|^--->>

notsonewbie schreef op 30 May 2003 @ 00:34:
Is het nu zo dat het geluid van een gewone tv uitzending over de scart aansluiting terug de DVD speler in gaat ?
Welke vervolgens dit tv-geluid laat horen over de 5.1 speakers?
Even proberen of de TV ook geluid uit heeft via scart en de dvd speler geluid in via scart.
Als dit niet werkt moet je kabeltje met tulp pluggen hebben een kant in de tv aux uitgang, andere kant in de aux ingang van de dvd speler en dit moet werken, is ook de beste manier.
notsonewbie schreef op 30 May 2003 @ 00:34:
Daar de meeste tv uitzendingen die zij volgt niet-breedbeeld zijn, merkten we in de folder 2 dingen op:
bij sommige tv's is er naast de 19:6 apart een 4:3 vermelding, dus de anderen hebben dat niet standaard en die 'berekenen het beeld terug naar normaal bijna 4-kant 4:3 formaat?

Dus bijv. :
Sony: Smart Zoom, Zoom, Wide, 4:3, 14:9 Mode
En dan de tv's die die 4:3 niet noemen.

Welke vraag moet ze stelllen, cq letten op welke spec. dat de breedbeeld tv ook niet-vertekend normaal uitzendings beelden geeft?
In de winkel om de afstandsbediening vragen en een beetje rond zappen en kijken hoe die tv het beeld bijstelt.

PGEQRZEM

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:55
(ik ga er even van uit dat de tv nog niet gekocht is)
Ik ben nog nooit een breedbeeld tv tegengekomen die geen 4:3 mode heeft. Maar voor alles is er een eerste keer :+ al acht ik de kans klein ;). Daarnaast nog een persoonlijke noot: een 4:3 uitzending daadwerkelijk in 4:3 bekijken op een breedbeeld tv vind ik zelf altijd erg ongemakkelijk door de grote zwarte randen. Opschalen naar 16:9 vertekent het hele beeld (alles wordt te breed) dus ik zou even kijken of de tv een goede 14:9 mode heeft welke een erg fijn compromis is. Maar dat is dus een persoonlijke mening.

Wat betreft de verbinding met de scart, hier moet je zoals eerder gezegd een audio uitgang via scart hebben op je tv, en tevens een audio ingang via scart op die all-in set. De audio uitgang op de tv zit er dacht ik vaak wel (pin me er niet op vast), de ingang op de all-in set betwijfel ik, maar desnoods, als je geen losse audio tulp uitgang op de tv hebt, kun je nog een scartkabel halen met hierop een losse scart -> tulp audioverbinding zodat je de tv scart uitgang gebruikt en de tulp (aux/video) ingang op de all-in set.

Houd er wel rekening mee dat geluid van de tv niet in het 5.1 formaat is wat je op dvd's tegenkomt. Dus in eerste instantie worden niet alle speakers standaard aangestuurd. Echter geluid van tv is vaak in dolby pro-logic (een 4 kanaals geluidsformaat wat gecodeerd zit in stereo geluid, zie de faq), dus dan moet je voor surround effecten de set op pro-logic zetten. Of gewoon stereo laten als je al die herrie om je heen liever niet hebt :P.

Mijn Home Cinema in aanbouw