Toon posts:

ip reeks toevoegen

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn probleem is dat ik een nieuwe ip reeks wil toevoegen in het netwerk.

de huidige situatie is dat er maar ip 1 ip reeks is ; 192.168.103.***
Nou wil ik een ik reeks toevoegen ; 192.168.111.***
Hoe moet ik dit doen. Moet ik een een route toevoegen in de router?

Kan iemand mij misschien helpen????

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-04 13:26

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Als jij aan de Eth0 van je router een secondary IP adres kan toevoegen in je nieuwe range, dan ben je er al.
Wel ook in je nieuwe range je router als gateway instellen, dan kunnen ze nog met elkaar communiceren ook.

Overigens kan je de systemen met een IP adres in de nieuwe range gewoon door de rest van je LAN heen prikken

Maar, heb je soms te weinig IP adressen, of wat is de reden dat je een 2e range wilt toevoegen..

Verwijderd

Topicstarter
ja, ik heb te weinig ip addressen

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

En is er een reden dat je niet gewoon je netmasker kan verkleinen.. wat heb je nu als subnetmasker :? (255.255.255.0 bijvoorbeeld)

Als je daar nl van maakt: 255.255.254.0 dan kanje doortellen met 192.168.104.000 - 192.168.104.255
Moet je echter wel op alle systemen veranderen, dus ik hoop dat je DHCP goed geregeld hebt..

En als je er 255.255.252.0 van maakt (22 bits) dan loopt je range van 192.168.96.000 - 192.168.103.255 dus daar val je dan ook nog in..

EDIT: Oh ja, eventuele routes vanaf andere netwerken moeten ook weten dat het dan om een 23 bits netmasker gaat, anders weten ze niet dat 104.xxx ook daar zit..

[ Voor 34% gewijzigd door Equator op 28-05-2003 11:21 ]

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Die andere netwerken hoeven dat niet te weten. Er wordt namelijk 192.168.x.x gebruikt, dus dat wordt hoe dan ook niet gerouteerd ;)

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

The_Jester schreef op 28 May 2003 @ 11:21:
Die andere netwerken hoeven dat niet te weten. Er wordt namelijk 192.168.x.x gebruikt, dus dat wordt hoe dan ook niet gerouteerd ;)
Denk eens iets groter.. |:(
Er zijn zo verschrikkelijk veel bedrijven die een dergelijke IP range routeren over hun lease lijnen.
Dat het Internet een dergelijke range niet routeerd, heeft er dus niets mee te maken..

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

subnetten (classfull of classless) CIDR heeft voordelen en nadelen ..

255.255.240.0 als subnet heeft dan misschien wel meer IP's dus meer clients mogelijk aka prettig maar het heeft ook nadelen.

Broadcasts aka wins/dhcp/video streams/voip en nog meer van dat spul wil je niet in een groot netwerk hebben zeker als elke client in een range zit te schreeuwen en te ontvangen .. je netwerk belasting wordt alleen maar groter .. en resulteert in een trager netwerk (ongeacht 10/100MBit)

je kan beter als subnet bv 255.255.255.128 gebruiken .. dan moet je wel meer routes instellen maar resulteert wel in een snellere performance.

maar goed regeren is vooruitzien.

Tja vanalles

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 11:04:
Mijn probleem is dat ik een nieuwe ip reeks wil toevoegen in het netwerk.

de huidige situatie is dat er maar ip 1 ip reeks is ; 192.168.103.***
Nou wil ik een ik reeks toevoegen ; 192.168.111.***
Hoe moet ik dit doen. Moet ik een een route toevoegen in de router?

Kan iemand mij misschien helpen????
Hoi Tseking, welkom op GoT

Jou topic is nou niet van heel hoog niveau in PNS, en bevat niet echt veel info.
Je topic komt op mij heel erg over als "Help ik weet het niet meer, ik dump mijn vraag op GoT".
Dat is dus niet de bedoeling.
De bedoeling is dat we met elkaar discussieren en problemen oplossen. Heb je een probleem en je komt er niet uit, dan verlangen we dat je zelf ook het e.e.a. doet.

Ik zou zeggen, probeer het eens met de genoemde tips en zoek eens met google o.i.d.
Kom je er dan nog niet uit, kun je een nieuw topic opstarten (mits voldaan aan genoemde tips, lees ook eens de FAQ door : http://gathering.tweakers.net/forum/faq ).

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.