[Maxtor] HD Crash? Scandisk vindt 11GB aan verloren files...

Pagina: 1
Acties:

• Mesh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Het verhaal, de frustraties...
Ik zat vandaag tijdens het examen leren een beetje te klooien op me pc. Was met Kazaa wat muziek aan het downloaden, leechftp stond wat nieuwe anime's binnen te halen en Ragnarok (MMORPG) stond ook aan.

Maar er kwam visite, dus ik naar beneden, pc liet ik gewoon aan staan als altijd.
Ik kom terug, wil iets openen met m'n rechtermuisknop. Verschijnt het menutje niet.
Maar als ik met me muis bewoog zag je wel de letters van het menutje verschijnen.

Ik vertrouwde het niet, dus windows gelijk gerestart. En jah hoor. Scandisk of hoe het ook mag heten bij Windows 2000 had fouten aangetroffen op me D schijf.

Na een flinke controle kwam ik weer in windows en trof ik op me D schijf een FOUND.000 mappie aan van Scandisk, met een grote van 11GB!!!

Bleek opeens al me muziek, me anime's en al me persoonlijke word, mails, tekstbestanden etc te zijn verdwenen. Rest op de schijf was nog intact.

Heb gelukkig alle anime's en wat muziek kunnen redden door de extensies te veranderen, maar alle werkstukken voor school van de afgelopen 7 jaar, alle mailtjes met belangrijke info, etc kan ik wel vergeten...

Was net van plan deze week een backup te gaan maken...
Ik kan wel huilen.
Snap hier niets van. Tis een gloednieuwe Maxtor 160GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm 8MB), zit nog geen week in me pc en nu dit?

Iemand enig idee of ik die word, etc files nog kan redden, heb al geprobeerd om met rename programma's alle bestanden de extensies te veranderen naar doc, txt, mp3, etc. Maar alleen mp3's en avi's werden herkend, rest werd allemaal wartaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Mesh op 25-05-2003 23:13 . Reden: typo's ]

Signature?

Verwijderd

al gescand op virussen?

Verwijderd

tja man, das welm hele bruute pech...
mss moet je finaldata er eens op loslaten... bestandsrecovery tooltje
kan zelfs van een opnieuw gepartitionneerde en geformatteerde hdd bestanden weer tevoorschijn toveren...
http://www.finaldata.com/

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-03 20:34
11Gig is idd wel een beetje aan de heel ruime kant. zou toch maar eens een virusscannertje op die drive loslaten (bij voorkeur in een ander pc). Probeer iig zo weinig mogelijk op de schijf te zetten.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Heb net powermax over me nieuwe en oude maxtor laten lopen, beide geen fouten.
Alleen liep dat programma steeds vast nadat ik de 160GB versie had getest en terug wilde naar het hoofdmenu.

Daarna zag ie na het resetten geen ide-drives meer. Ook heel vreemd.

En jah hoor, nu zijn opeens al me albums omgetoverd in CHK files.... Godver!!!
Yup, helemaal niets gevonden.
Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 23:34:
tja man, das welm hele bruute pech...
mss moet je finaldata er eens op loslaten... bestandsrecovery tooltje
kan zelfs van een opnieuw gepartitionneerde en geformatteerde hdd bestanden weer tevoorschijn toveren...
http://www.finaldata.com/
Zal et morgen es proberen, ga nu maar pitten... Wordt me echt te erg nu...
KaMiKaZe schreef op 26 mei 2003 @ 00:59:
11Gig is idd wel een beetje aan de heel ruime kant. zou toch maar eens een virusscannertje op die drive loslaten (bij voorkeur in een ander pc). Probeer iig zo weinig mogelijk op de schijf te zetten.
Heb Norton systemworks hier draaien, dus neem aan dat ie em anders wel gezien had. Heel vreemd dit... |:(

Signature?

Verwijderd

ik zal het je nog fijner vertellen..
ik ben al mijn films en mp3`s kwijt op mijn maxtor 160 gig 8mb cache.. 4 dagen oud.. ongeveer 20 gig aan films en 3628 MP3 bestanden.
wat een bagger schijf.. ik probeer nu al de hele middag incl avond windows erop te krijgen.. maar de win install blijft hangen na controle op hardware configuratie

het schijnt aan je mobo te liggen.. die schijnt het moeilijk te hebben met grote schijven.. ik heb ook een K7T Turbo (2) en heb laatst een topic geopent.http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/760034

ik word er ook niet veel wijzer van allemaal.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2003 22:33 ]

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Loopt ie nu wel stabiel bij jouw?

Dacht het gisteren opgelost te hebben, en nu ineens ziet me movie directory er zo uit:
Name Size Type Modified
  File Folder 3/24/1980 6:17 PM
-S'r'ç+.¦ File Folder

+5 Xæ++.y- File Folder
_=vje+¦.`¢- File Folder 8/9/1980 12:24 PM
çUaW[e&.[&¬ File Folder 4/19/2055 1:00 AM

g.2ñ' -.aqô File Folder
ñ*emaü.+ File Folder 7/3/2013 9:22 AM
(è¬+E#`.¦ù 2,434,934 KB ¦Ù File 10/17/2091 5:35 PM

¥EÆ
ë5Ç.¦no 584,609 KB ¦NO File
1¦Pû.· 117,761 KB · File 10/13/2081 2:37 PM
aä0 151,171 KB File

e$ï& 625,019 KB File 1/26/2029 12:05 AM
O óTPQ@.: n 2,100,737 KB : n File
Ö++-eTâ.%\+ 2,085,010 KB System file 1/14/1980 1:43 AM
P2²QFXx.++ 3,130,292 KB ++ File 2/16/2065 12:55 AM

rluë+° 2,514,191 KB System file
FR 544,898 KB File
Kan alles gelukkig terughalen met finaldata, maar dit is echt hopeloos zo :'(

Signature?

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-03 08:47
Dit heb ook gehad, corrupte files en mappen. Program files map was samen gevoegd tot 1 bestand van 4GB(op fat32, max 2gb per bestand).Verder waren alle mappen samengevoegd tot bestanden. Achteraf bleek mijn processor een core crush te hebben gehad 8)7

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Hmm.. Ik heb zelf ook zoiets gehad.. Wilde er toen ook nog een topicje over openen maar het probleem was zo vaag dat ik me daar maar niet aan gewaagd heb.

Bij mij begon het met een mapje van 2GB, die verdanderde dus ook in zo'n rare filenaam (zie boven) die je niet kan wijzigen, openen, aanpassen of deleten. Bij elke reboot leken er alleen meer en meer files verloren te gaan en steeds meer mapjes werden 'rare namen'. Ik heb toen ook een chkdsk gedaan en ook een dikke 12GB aan .chk files gekregen.

Ik heb alles weer terug kunnen krijgen met GetDataBack, maar leuk is anders. Het vreemde was dat de powermax test bij mij gewoon zei dat m'n disk 100% guaranteed was.

Ik heb toen wel met FDisk nieuwe partities aangemaakt en de schijf doet het sindsdien (4 weekjes nu) weer prima! (2,5 jaar oude Maxtor 40GB)

Wees consequent, maar niet altijd

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Heb maar besloten om nog een nieuwe HD aan te schaffen, iets kleinere ivm met me klote mobo. Gaat de 160Gig maar in m'n stand-alone divx player.

Waarom geen nieuwe mobo?

Omdat ik aan het sparen ben voor een shuttle, gaat dus nu nog iets langer duren =\

Zal dat programma es proberen nadat ik me nieuwe HD binnen heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Mesh op 27-05-2003 09:31 ]

Signature?

• Ook

Ook

Yes I can!

OK, succes ermee iig! Mijn disk werkt nu weer prima dus ik zou je eigen disk niet zo snel weggooien. Altijd handig voor tijdelijke data oid.

Verder moet je Get Data Back wel eerst even kopen want anders kan je de verloren data wel zien maar niet herstellen.. zeer frustrerend :)

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Ook schreef op 27 mei 2003 @ 11:25:
OK, succes ermee iig! Mijn disk werkt nu weer prima dus ik zou je eigen disk niet zo snel weggooien. Altijd handig voor tijdelijke data oid.

Verder moet je Get Data Back wel eerst even kopen want anders kan je de verloren data wel zien maar niet herstellen.. zeer frustrerend :)
Reden dat ik alweer nieuwe hd koop is omdat ondanks de vele positieve reviews over m'n maxtor, ie toch best veel geluid maakt tijdens 'zware' klussen. Een heel irritant knarsend geluid dat me oude maxtor pas na 3 jaar ging doen (terwijl die al die jaren in m'n server heeft gezeten die soms maanden aanstond). Misschien is dat wel de oorzaak, gewoon defect :?

En bovendien wil ik wat er nog over is van al me data niet verder kwijtraken, dus eerst ff alles overpleuren op nieuwe hd en dan gaan we experimenteren met format's en recovery programs.

Heb em er maar ff uitgetrokken, durfde et niet nog een keer. |:(

Now excuse me, heb Wiskunde A1,2 examen O-)

PS: Heb al ander programma gevonden dat net zo goed werkt ;)

Signature?

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Me nieuwe HD is binnen. Heb alleen een vraagje over dat file recovery programma.

Me 160GB Maxtor is FAT32, me nieuwe 120GB IBM is net geformat in NTFS.
Kan ik nu gewoon de files via GetDataBack (FAT) recoveren en dan naar NTFS kopieren?
Of geeft dat problemen?

PS: Heb et opgezocht, kreeg alleen de eeuwige vraag tussen de verschillen van FAT32 en NTFS...

Signature?

• Ook

Ook

Yes I can!

Ja dat kan.

Als je OS Win2000 of WinXP is dan kan die van beide disken lezen. Als je dan een file van de fat disk en leest en copieert naar de NTFS disk dan wordt de file dus als NTFS weggeschreven.
Het wel of niet kunnen lezen/schrijven naar NTFS of FAT ligt dus aan het OS waarin je dat wil doen.

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Gelukkig, heb windows 2000. En aangezien ik overal lees dat NTFS veeeeel betrouwbaarder en zelfs sneller zou zijn op grotere HD's, heb ik die nieuwe gelijk maar naar NTFS geformateerd. :)

Kijken wat ik er van bak :P

Signature?

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Heb gelukkig al me films en muziek kunnen terugvinden, maar is het normaal dat ie over 700mb al zo'n 12 uur nodig heeft om een image ter recoveren?

Timer staat nu op 743uur om 44gig te herstellen :|

Signature?

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:38

Maximus

There is no substitute

die oude 160 gig maxtor is niet gezond meer :) dus het kan idd wat langer duren als normaal..

edit

reken het net uit.. EEN HELE MAAND?? 8)7 8)7 :?
gooi die HDD echt maar weg, en zorg dat je alleen het broodnodige nog backuped zoals werkstukken enz. Maar geen MP3's want die vind je wel weer en divx-en ook niet want die leech je zo weer...

[ Voor 59% gewijzigd door Maximus op 29-05-2003 11:27 ]

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
M@ximuS schreef op 29 May 2003 @ 11:26:
die oude 160 gig maxtor is niet gezond meer :) dus het kan idd wat langer duren als normaal..

edit

reken het net uit.. EEN HELE MAAND?? 8)7 8)7 :?
gooi die HDD echt maar weg, en zorg dat je alleen het broodnodige nog backuped zoals werkstukken enz. Maar geen MP3's want die vind je wel weer en divx-en ook niet want die leech je zo weer...
Haha, heb et probleem al gevonden. Ten eerste hing me nieuwe HD aan de IDE1 port, samen met de oude 30gig Maxtor. En ten tweede zat me 160Gig maxtor nog aangesloten met een 40-conductor IDE cable op de IDE2 port.

Heb helaas ff geen tweede 80-conductor IDE cable, dus 160gig Maxtor en 120gig IBM maar ff aangesloten met 80-conductor IDE cable op IDE2 port, en oude 40-conductor IDE cable maar ff aangesloten op 30gig, waar trouwens windows opstaat.

Merk niet zoveel van de performance loss in windows, maar recovery time staat nu op 1 uur en 40 min ;)

//Edit:

Weggooien? Ben je mal :P

Ding is 4 dagen oud. Hij werkt nog top (alle tests gedaan die er zijn, geen problemen), alleen maakt me mobo er een zooitje van, en misschien is die oude kabel ook wel verantwoordelijk geweest voor de nodige problemen. O-)

[ Voor 16% gewijzigd door Mesh op 29-05-2003 11:55 ]

Signature?

• PegOpDeWeg
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-12-2025

PegOpDeWeg

eej wasup?

Het is zowiezo om schijven groter dan 40gb NTFS te formaten ook al heeft FAT32 een max volume van 2tb net als NTFS. Echter is de filesize van FAT32 max 4Gb. Met NTFS is dat ongelimiteerd. FAT32 heeft ook geen unicode file naming en NTFS weer wel. NTFS heeft ook een MFT (System Records Mirror) En heeft 2 bootsector locaties en een maximale fout tolerantie. Ook het aantal clusters is ongelimiteerd bij NTFS.

Vooral als je bergen mp3's verzameld of grote data eenheden hebt staan (zoals movies of a/v editing) is NTFS een zeer verstandige optie om te gebruiken.

Echter is het wachten op NTFS5 die nog meer mogelijkheden biedt zoals spares files en volume mount points en encryptie.

Een groot computer assamblage bedrijf waar ik in het verleden heb gewerkt, kwam een probleem tegen nadat bijna alle systemen na een week weer terugkwamen met hd defecten. De toenmalige hd leverencier (quantum) had toen een deligatie gestuurd om uit te zoeken wat het probleem was. na 2 dagen testen met de hardware kwam men tot de conclusie dat het de 45cm lange ide kabels waren die de oorzaak waren van het crashen van de harde schijven.

Of dit nu nog zo is, weet ik niet maar het lijkt me dat lange ide kabels wel kunnen bijdragen aan verliezen in de data die daarover gezonden worden.

[ Voor 31% gewijzigd door PegOpDeWeg op 29-05-2003 12:20 ]

"It's better to burn out, than fade away"

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Kabels zijn gewoon standaard lengte, maar zit een hele ouwe, helemaal verlepte grijze IDE kabel in me pc, aangezien ik niets anders heb.

Jah vondt et nooit echt belangrijk als et elke keer verscheen op me bootscherm, omdat toch alles werkte. Maar toen de problemen verschenen en ik las dat schijven (hd's en cd-rom's) afhankelijk worden van elkaar omdat de bandbreedte gelimiteerd is bij die 40 conductor IDE kabels, heb ik et toch maar ff omgezet.

Las et trouwens over die NTFS5, wanneer kunnen we dat dan verw8ten? *Gaat op onderzoek*

Maar ik heb me lesje wel geleerd. Vroeger was et FAT32 al te way, en nu mag ie door de plee :P

Signature?

Pagina: 1