Share benaderen achter Server

Pagina: 1
Acties:

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-08 09:11
Ok de situatie is als volgt:

SERVER specs:
Win98
2 netwerkkaarten
1 internet delen met PC1 (192.168.0.1)
1 internet vanaf router (10.0.0.153)

PC1 specs:
WinXP
1 netwerkkaart
Internet delen met server (192.168.0.2)

Alles werkt prima. Maar hoe kan ik andere computers in het netwerk toegang geven tot een gedeelde map op PC1?

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Verwijderd

de map delen?..

• yohan
Er staat gedeelde map dus dat had ik inmiddels gedaan ;)

Het probleem is alleen dat PC1 niet zit aangesloten op de Router, dus kunnen de andere computers hem niet rechtstreeks benaderen, alleen via de Server. En ik weet niet hoe ik dat instel.

Misschien in de vorm van een soort snelkoppeling op de schijf van de server, die doorlinkt naar de map op PC1 :?

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Verwijderd

In je "server" in netwerkomgeving je gedeelde map opzoeken en dan netwerkverbinding maken via rechtermuisknop misschien ?

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Ik geloof niet dat Windows 98 dat kan (althans, ik heb het nog nooit gevonden). Het is dan ook niet bedoeld als server os :).

Indien de andere machines de bak met de share kunnen pingen kan je er wel op komen: \\IP ipv \\COMPUTERNAAM werkt ook (bijv \\192.168.1.1 voor je server)

• MadMod
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-08 11:31
G33rt schreef op 25 mei 2003 @ 17:37:
Ik geloof niet dat Windows 98 dat kan (althans, ik heb het nog nooit gevonden). Het is dan ook niet bedoeld als server os :).

Indien de andere machines de bak met de share kunnen pingen kan je er wel op komen: \\IP ipv \\COMPUTERNAAM werkt ook (bijv \\192.168.1.1 voor je server)
Het kan wel in windows 98, heel simpel dus, gewoon de drive op je 98 machine mappen, en die dan weer delen voor het netwerk... eitje..

• G33rt
  • Laatst online: 22-06-2022
MadMod schreef op 25 mei 2003 @ 17:40:
[...]

Het kan wel in windows 98, heel simpel dus, gewoon de drive op je 98 machine mappen, en die dan weer delen voor het netwerk... eitje..
dan kan het inderdaad wel :). Maar indien de machines de sharebak kunnen pingen kunnen ze hem ook bereiken via het ip.

• yohan
Pingen vanaf de andere computers lukt niet, volgens mij om de simpele reden dat de Sharebak in een andere IP-range ligt dan de andere netwerkPC's.

De oplossing van MadMod (drive mappen), hoe werkt dat precies?

Verwijderd

Zo als jij het wilt is erg moeilijk. Je computers zitten in een totaal ander subnet, en in dat geval moet er gerouteerd worden.
Zet ze dus in dezelfde range, en laat de 'server' bridgen. :)

• yohan
Alles is net zo mooi geconfigureerd zo, dus ik zou het graag zo willen houden. :)

Blijft dus mijn vraag hoe ik dat drive mappen (wat volgens MadMod een eitje is) configureer.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Waar zitten die andere pc's?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• yohan
Overzichtje

4 PoortsRouter sharet internet voor:

- Server (10.0.0.153)
- PC2 (10.0.0.150)
- PC3 (10.0.0.151)
- PC4 (10.0.0.152)

Server sharet met extra netwerkkaart (192.168.0.1) het internet voor PC1 (192.168.0.2).

Gedeelde map op PC1 moet dus bereikbaar zijn vanaf PC2, PC3 en PC4.

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-07 08:52
Yohan schreef op 25 mei 2003 @ 19:22:
Alles is net zo mooi geconfigureerd zo, dus ik zou het graag zo willen houden. :)

Blijft dus mijn vraag hoe ik dat drive mappen (wat volgens MadMod een eitje is) configureer.
Wel heel basic...

Jij wil een gedeelde map benaderde op een andere pc,
alleen die is niet direct verbonden met jou pc ?
De server zit er tussen, toch ?
Zoja, maak op de server een verbinding met die map op die pc die je wilt op je eiegen pc,
op de server wordt die map nu een drive lette, pak als voorbeeld h:,
die deel je weer, en die share kan je dan van jou pc benaderen.
voila, of zit ik nu helemaal verkeert :D

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:56

Predator

Suffers from split brain

Moet je dan maar ff lezen:
(Static) routing tutorial

Als je dan kan pingen tussen PC1 & en de rest zal je via \\\[192.168.0.2] ook op de shares van PC1 kunnen.
Als je wil dat je hem in de netwerkomgeving ziet moet je een WINS server gebruiken op je server.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• yohan
Weezer-DC schreef op 25 May 2003 @ 19:28:
[...]

Zoja, maak op de server een verbinding met die map op die pc die je wilt op je eiegen pc,
op de server wordt die map nu een drive lette, pak als voorbeeld h:,
die deel je weer, en die share kan je dan van jou pc benaderen.
voila, of zit ik nu helemaal verkeert :D
je zit vast niet verkeerd ;), maar hoe doe je zoiets in Win98? In XP is het simpel te doen via Schijfbeheer, maar zit er ook zoiets in 98?

Voor de volledigheid een simpel tekeningetje:

Afbeeldingslocatie: http://www.solcon.nl/keukenstyle/netwerk2.GIF

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Waarom sluit je niet alle pc's aan op de server?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• yohan
The Dolf schreef op 25 May 2003 @ 19:39:
Waarom sluit je niet alle pc's aan op de server?
Beetje zinloos als je een router hebt. Tekeningetje wordt aan gewerkt btw.

• Weezer-DC
Yohan schreef op 25 May 2003 @ 19:37:
[...]

je zit vast niet verkeerd ;), maar hoe doe je zoiets in Win98? In XP is het simpel te doen via Schijfbeheer, maar zit er ook zoiets in 98?

Voor de volledigheid een simpel tekeningetje:

[afbeelding]
Oef, win98, daar ben ik al lang van af. (no flame)
Was iets van, naar de share gaan,
niet openen, dus dat je het mapje van die share ziet zeg maar,
daar rechts opklikken, en dan netwerkverbing maken kiezen ,
dan wordt er om letter gevraagt, eentje kiezen, ook ff aanvinken dat ie de verbining hersteld als je de pc opnieuw opstart.
En dan die netwerkverbinding weer delen op die win98 bak, die share moet je dan openen op jou pc, dan moet het wel werken,
maar nogmaals, dit id wel aardig basic, voor een admin :X

• yohan
Weezer-DC schreef op 25 May 2003 @ 19:42:
Was iets van, naar de share gaan,
niet openen, dus dat je het mapje van die share ziet zeg maar,
daar rechts opklikken, en dan netwerkverbing maken kiezen ,
dan wordt er om letter gevraagt, eentje kiezen, ook ff aanvinken dat ie de verbining hersteld als je de pc opnieuw opstart.
Dat lukte nog...
En dan die netwerkverbinding weer delen op die win98 bak, die share moet je dan openen op jou pc, dan moet het wel werken,
maar nogmaals, dit id wel aardig basic, voor een admin :X
De optie 'delen', die bijvoorbeeld voor de C-schijf van de server wel beschikbaar is, verschijnt niet bij de share op de Server. Is het uberhaupt wel mogelijk om een share opnieuw te sharen?

• Weezer-DC
Yohan schreef op 25 mei 2003 @ 19:50:
[...]

Dat lukte nog...

[...]

De optie 'delen', die bijvoorbeeld voor de C-schijf van de server wel beschikbaar is, verschijnt niet bij de share op de Server. Is het uberhaupt wel mogelijk om een share opnieuw te sharen?
Humz, misschien wel niet mogelijk, oplossignkje kan zijn,
in die netwerkdrive op de server een mapje maken,
die share, en daar die spullen dan weer ingooien

• yohan
Weezer-DC schreef op 25 May 2003 @ 19:55:
[...]

Humz, misschien wel niet mogelijk, oplossignkje kan zijn,
in die netwerkdrive op de server een mapje maken,
die share, en daar die spullen dan weer ingooien
Kan niet, de server heeft een vet kleine harde schijf.

• Weezer-DC
Yohan schreef op 25 mei 2003 @ 20:05:
[...]

Kan niet, de server heeft een vet kleine harde schijf.
Wacht ze, dat bedoel ik ook nie...
Ik ga nu ff uitlegje typen, opnieuw :D

Ok, de pc waarop die share staat die je op jouw pc wil,
daar ga je naar de map die je gedeeld hebt,
in die map maak je een nieuwe map, daar doe je al le spullen in die in die share stonden.

Die share maak je als een drive letter op je server, heb je al gedaan,
in die netwerk drive staat nu 1 mapje, die map deel je over het netwerk,
vervolgens kan je bij die share op jouw pc....

Die moet kunnen !

[ Voor 47% gewijzigd door Weezer-DC op 25-05-2003 20:09 ]

• yohan
Weezer-DC schreef op 25 May 2003 @ 20:06:
[...]

Wacht ze, dat bedoel ik ook nie...
Ik ga nu ff uitlegje typen, opnieuw :D

Ok, de pc waarop die share staat die je op jouw pc wil,
daar ga je naar de map die je gedeeld hebt,
in die map maak je een nieuwe map, daar doe je al le spullen in die in die share stonden.

Die share maak je als een drive letter op je server, heb je al gedaan,
in die netwerk drive staat nu 1 mapje, die map deel je over het netwerk,
vervolgens kan je bij die share op jouw pc....

Die moet kunnen !
Helaas.

Ik heb op de Server X:\ laten verwijzen naar de share-map.
De map in de sharemap kan niet gedeeld worden.

Iemand andere oplossingen? Dit moet toch kunnen! :?

• yohan
Misschien zijn er programma's die dit 'bridgen' verzorgen? WinRoute Lite draait al op de server, is daar misschien iets dergelijks mee te mappen?

• Weezer-DC
Yohan schreef op 26 May 2003 @ 13:36:
[...]

Helaas.

Ik heb op de Server X:\ laten verwijzen naar de share-map.
De map in de sharemap kan niet gedeeld worden.

Iemand andere oplossingen? Dit moet toch kunnen! :?
Tja, dan zit er niks anders op,
of naar win200 gaan,
of een 8 poorts switchje kopen, die op de router en de pcs op de switch.
39 Euro, die switch heb ik ook, perfect dingentje
FOTO

• yohan
Tja das weer zo duur hé... Softwarematig moet dit toch ook kunnen?

Volgens deze tweakert is het een eitje:

MadMod in "Share benaderen achter Server"

maar helaas laat hij zich niet meer zien in dit topic...

Verwijderd

Kan je wel vanaf pc1 pc2 t/m 3 pingen?

Als dat zo is moet je ervoor zorgen dat je server ook requests van 'buiten' naar binnen doorstuurd.

Of dit kan met Winroute weet ik niet

• yohan
Verwijderd schreef op 26 mei 2003 @ 15:10:
Kan je wel vanaf pc1 pc2 t/m 3 pingen?

Als dat zo is moet je ervoor zorgen dat je server ook requests van 'buiten' naar binnen doorstuurd.

Of dit kan met Winroute weet ik niet
Misschien met een ander programma?

Verwijderd

Het zou in ieder geval al een heel erg stuk schelen als je alle apparaten in één subnet zou zetten. Geef ze dus allemaal een IP in de 192.168.0.x-range, en stel je subnet in op 255.255.255.0.

Als beide netwerkkaarten van de server in één subnet zitten, hoef je tussen die twee NIC's enkel nog te bridgen, zoals ik al eerder aangaf.
Zonder Windows 2000 is het praktisch onmogelijk om te doen wat jij wilt zonder routing of bridging.

• yohan
Verwijderd schreef op 26 mei 2003 @ 16:27:
Het zou in ieder geval al een heel erg stuk schelen als je alle apparaten in één subnet zou zetten. Geef ze dus allemaal een IP in de 192.168.0.x-range, en stel je subnet in op 255.255.255.0.
Dat kan dus niet in mijn situatie.
Als beide netwerkkaarten van de server in één subnet zitten, hoef je tussen die twee NIC's enkel nog te bridgen, zoals ik al eerder aangaf.
Zonder Windows 2000 is het praktisch onmogelijk om te doen wat jij wilt zonder routing of bridging.
Kan bridging niet softwarematig? Jawel toch?

Verwijderd

Yohan schreef op 26 mei 2003 @ 18:28:
Dat kan dus niet in mijn situatie.
Ok, dat was nog niet duidelijk :)
Kan bridging niet softwarematig? Jawel toch?
Jawel, maar je hebt niets aan bridgen als je verschillende subnets gebruikt. Je moet dan echt gaan routen, wat de zaak ingewikkelder maakt.

• yohan
En routen, kan dat softwarematig? Ik heb WinRoute maar is dat daar geschikt voor?

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:13
Yohan schreef op 26 May 2003 @ 21:57:
En routen, kan dat softwarematig? Ik heb WinRoute maar is dat daar geschikt voor?
Zelfs een hardwarematige router wordt aangestuurd met software :P

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

Allereerst moet je ip-forwarding aanzetten op je 'server', zodat pakketjes van de 10.0.0.153 naar 192.168.0.1 netwerkkaart verzonden kunnen worden. Ik neem aan dat je 'router' ook meteen dienst doet als default-gateway voor je 10.0.0.0 netwerk? In dat geval is het doodeenvouding in kloppen van een routering '192.168.0.0/255.255.255.0 via 10.0.0.153 voldoende om communicatie mogelijk te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2003 00:54 ]

• yohan
Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 00:54:
Allereerst moet je ip-forwarding aanzetten op je 'server', zodat pakketjes van de 10.0.0.153 naar 192.168.0.1 netwerkkaart verzonden kunnen worden. Ik neem aan dat je 'router' ook meteen dienst doet als default-gateway voor je 10.0.0.0 netwerk? In dat geval is het doodeenvouding in kloppen van een routering '192.168.0.0/255.255.255.0 via 10.0.0.153 voldoende om communicatie mogelijk te maken.
Welke poorten?

Verwijderd

Hier is niet zozeer sprake van poorten (135 tcp/udp & 137,138 udp) maar subnetten. Op dit moment zal je router alle pakketjes die niet voldoen aan het filter 10.0.0.* naar het internet sturen. Je zult je router dus moeten vertellen dat hij 192.168.0.* niet naar het internet moet sturen, maar naar 10.0.0.153. Deze zal (als ip-forwarding aan staat) zijn pakketjes weer doorsturen naar je 'share-pc'
M.a.w. je moet een route-add uitvoeren op je router.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2003 02:38 ]

Verwijderd

Het hangt van de gekozen oplossing af. Imo zitten jullie te ingewikkeld te doen.

Op die server staat winroute. Winroute deelt het internet over de server en de 'share-pc'. De server staat in het zelfde subnet als de beoogde 'share-clients'. Gezien het feit dat winroute al aan NAT doet, zijn 3 port-forwards genoeg. Forward poort 135 t/m 139 vanaf de server naar de PC met de share.

Kloar.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2003 03:07 ]

• yohan
Verwijderd schreef op 27 mei 2003 @ 03:07:
Het hangt van de gekozen oplossing af. Imo zitten jullie te ingewikkeld te doen.

Op die server staat winroute. Winroute deelt het internet over de server en de 'share-pc'. De server staat in het zelfde subnet als de beoogde 'share-clients'. Gezien het feit dat winroute al aan NAT doet, zijn 3 port-forwards genoeg. Forward poort 135 t/m 139 vanaf de server naar de PC met de share.

Kloar.
De server staat dus niet in hetzelfde subnet als de share-cliënts. De server bevat nl. zoals ik al zei 2 netwerkkaarten, 1 voor de verbinding met PC1 en 1 voor de verbinding met de router.

Nogmaals mijn magnifieke tekeningetje:

Afbeeldingslocatie: http://www.solcon.nl/keukenstyle/netwerk2.GIF

Overigens krijg ik mijn router niet zo ver dat hij de ip-adressen forward.

Oplossingen graag! ;) We discussiëren nu al 2 pagina's lang voor nix!

[ Voor 6% gewijzigd door yohan op 27-05-2003 14:41 ]

Verwijderd

Eh, ik wil niet zeuren hoor, maar op je plaatje staat HEEL DUIDELIJK dat je server in hetzelfde subnet zit als de clients.

De server heeft 2 IP's, 10.0.0.153 en 192.168.0.1, dwz. hij staat bij zowel de clients als bij de 'share-PC' in het subnet. Het enige wat je nog hoeft te doen is winroute te vertellen dat hij voor de 192.168.0.2 machine NAT toepast, en je poorten forwarden.

Mijn oplossing zoals hierboven omschreven klopt gewoon helemaal.

Verwijderd

Ik snap niet waarom je die tweede netwerkkaart en 'PC1' niet gewoon een 10.0.0.x-adres kan geven :?

En de oplossing van hezik zou inderdaad moeten werken :)

• nero355
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 14:54:
Ik snap niet waarom je die tweede netwerkkaart en 'PC1' niet gewoon een 10.0.0.x-adres kan geven :?

En de oplossing van hezik zou inderdaad moeten werken :)
Omdat WinRoute dat zo graag heeft ;)

En ehh.................als die van 10.x.x.x range naar 192.168.x.x range gaat mappen dan heeft die 192.168.x.x geen toegang tot eventuele shares op de server 10.x.x.x ;)

2e Punt niet zeker grote kans :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

nero355 schreef op 27 May 2003 @ 17:09:
:? Ik kan niet bevatten dat mensen zó moeilijk gaan doen omdat software iets 'graag heeft' |:(
En ehh.................als die van 10.x.x.x range naar 192.168.x.x range gaat mappen dan heeft die 192.168.x.x geen toegang tot eventuele shares op de server 10.x.x.x ;)
Kan best hoor, kwestie van porten mappen.

Verwijderd

nero355 schreef op 27 May 2003 @ 17:09:
[...]

En waarom niet? Je begrijpt het: dit is dus niet waar. Door NAT toe te passen plaats je de bewuste PC min of meer gewoon in dat subnet.

Verwijderd

Precies, het is alleen makkelijker om gewoon met één subnet te werken in plaats van twee. Dus: of je veranderd 2 IP-adressen, óf je gaat routen :)

Edit: en met routen bedoel ik dan inderdaad NAT.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2003 18:13 ]

Pagina: 1