[Dualboot] Win98 naast bestaande WinXP?

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:14
Hey,
ik heb de search gebruikt, maar ik kon nergens een goed antwoord vinden!

Ik heb een bestaande WinXP, die perfect draait.
Ik wil echter er ook Win98 op hebben, aangezien m'n mp3 speler-software niet werkt in XP :(

Als ik de Win98 install draai, geeft hij aan dat er al een besturingssysteem op mijn pc staat en dat deze dan vervangen word!
Dat moet natuurlijk niet :)

Kan ik nu bijv. 98 installen en dan later repair doen van de XP cd?
Werken de beide OS's dan en is dual-boot (boot.ini dus) ook goed ingesteld?

Verwijderd

Als je Windows 98 op een aparte patitie zet wel ja. Dus niet op C installeren als XP daar ook al op staat.

Is er echt geen update voor dat progje? Je kunt misschien ook VMWare installeren. Een stuk handiger.

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Dualboot: Hoe zet ik verschillende Windows-versies op één systeem?
Staat in hoe je Windows 98 en XP samen op één systeem kunt laten draaien.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Toch een beetje flauw dat dit soort topics altijd maar weer gesloten worden. Het is genoegzaam bekend dat je om een dualboot te maken, bijv. met 98 en XP, eerst 98 moet installeren. Toch komt het voor dat je bijv. een pre-installed computer krijgt met XP en dan 98 erbij wilt zetten.

Ik ben nog geen duidelijke uitleg tegengekomen waarin staat hoe dat moet. En dat is wat de topicstarter vraagt. Het lijkt me handig om - als er een goede methode is - dit ook in de FAQ op te nemen.

Een eerste stap zal zijn het resizen van de bestaande XP-partitie en het aanmaken van een nieuwe primaire partitie die als FAT32 wordt gepartitioneerd. Met o.a. Linux-fdisk kan deze primaire partitie - net als de bestaande NTFS-partitie - bootable worden gemaakt.

Als vervolgens Windows 98 wordt geïnstalleerd zal hij de MBR overschrijven, waardoor alleen de Windows 98 installatie werkt.

De vraag is vervolgens: welke bootmanager kan vervolgens beide OS'en booten (vanaf de eerste partitie, die waarschijnlijk NTFS is). Reparatie van de MBR vanuit de XP-cd zorgt er nl. voor dat alleen XP opstartbaar is.

[ Voor 47% gewijzigd door pinockio op 25-05-2003 15:25 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

pinockio schreef op 25 May 2003 @ 15:22:
Toch een beetje flauw dat dit soort topics altijd maar weer gesloten worden.
Als ik gesloten had, zou jij hier dan nog kunnen replyen denk je :?.
Het is genoegzaam bekend dat je om een dualboot te maken, bijv. met 98 en XP, eerst 98 moet installeren. Toch komt het voor dat je bijv. een pre-installed computer krijgt met XP en dan 98 erbij wilt zetten.

Ik ben nog geen duidelijke uitleg tegengekomen waarin staat hoe dat moet. En dat is wat de topicstarter vraagt.
Als je kiest voor bijvoorbeeld Windows 98 en Windows 2000, dan installeer je eerst Windows 98 op bijvoorbeeld C: en dan Windows 2000 op D:. Na de installatie van Windows 2000 krijg je een leuk bootmenu waaruit je kunt kiezen. Je moet er wel voor zorgen dat je C: niet converteert naar NTFS (tijdens de setup). Doe je dit wel kun je Windows 98 niet meer opstarten en zul je C: moeten formatteren als FAT32. Als je Windows 98 en bijvoorbeeld Windows ME op een systeem wilt gebruiken dan kan dit niet standaard. Hiervoor moet je een speciaal programma installeren dat bootmanager heet. Er zijn veel bootmanagers in omloop. Een voorbeeld is XOSL, maar er zijn er veel meer. XOSL is freeware.
En voor XP geldt precies hetzelfde. Allemaal letterlijk in de FAQ die ik net gaf.

[search=dualboot xp 98]

• pinockio
Compubiter schreef op 25 May 2003 @ 15:24:
[...]
Als ik gesloten had, zou jij hier dan nog kunnen replyen denk je :?.
[...]

[...]
En voor XP geldt precies hetzelfde. Allemaal letterlijk in de FAQ die ik net gaf.

[search=dualboot xp 98]
Etc. Inderdaad. Zie ook mijn toelichting in mijn eerste posting. Trouwens bedankt dat deze nog even open is, zodat er iemand met een echte oplossing kan komen... Ik denk niet dat de topicstarter graag XP wil deleten, en vervolgens zowel 98 als XP wil installeren.

Maar... er wordt vervolgens (opnieuw) verwezen naar "een bootmanager, zoals XOSL" --- de vraag is:

- werkt die ook vanaf een NTFS-partitie (naar mijn weten niet)?
- is XOSL inderdaad de geschikte bootmanager hiervoor? -- XOSL heeft allerlei opties die niet echt noodzakelijk zijn, gewoon een simpele dual-boot zoals XP doet wanneer het als 2e wordt geïnstalleerd is voldoende.

Wat dus nodig is in deze post, en alle andere die zogenaamd (maar toch niet echt) naar de bekende weg vragen, is een simpel succesverhaal van iemand die éérst
Windows XP en vervolgens Windows 98 heeft geïnstalleerd.

Edit: toevoeging: zoals ik al vermoedde vereist XOSL een dedicated primary partitie aan het begin van de harddisk... Geen optie dus!

Nog iets: Wie weet is OSLoader iets: http://www.osloader.com/index.htm. Ik ga er z.s.m. mee testen. Probeer het anders eens topicstarter!

[ Voor 13% gewijzigd door pinockio op 25-05-2003 15:44 ]

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:33
XP en dan 98 erbij?

Ja, dat kan. Al was het gemakkelijker geweest om eerst Win98 te installeren en daarna pas XP. Nu moet er nog een en ander aangepast worden: http://www.tweakxp.com/tweakxp/display.asp?id=1178

Bij punt 4 geef je aan op welke schijf Win98 moet komen.

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:14
@pinockio; thnx voor verdedigen van dit topic :) Jij snapt het :) Compubiter niet :P
@passer: SUPER!!! Dank je wel!! Ik moet het nog proberen, maar ik ga er vanuit dat het werkt...
Nadeel (geld niet voor mij echter) is dat het niet op NTFS werkt, maar alleen op FAT16 en FAT32...

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-09 07:48
pEeDy16 schreef op 25 mei 2003 @ 19:22:
@pinockio; thnx voor verdedigen van dit topic :) Jij snapt het :) Compubiter niet :P
@passer: SUPER!!! Dank je wel!! Ik moet het nog proberen, maar ik ga er vanuit dat het werkt...
Nadeel (geld niet voor mij echter) is dat het niet op NTFS werkt, maar alleen op FAT16 en FAT32...
Met Partition Magic kun je zo'n NTFS partitie toch converteren naar FAT32 :?.

tvw

• pinockio
ShotGun schreef op 25 May 2003 @ 19:29:
[...]

Met Partition Magic kun je zo'n NTFS partitie toch converteren naar FAT32 :?.
Er zijn genoeg mensen (ik denk vrijwel iedereen die de voordelen kent) die Windows XP op NTFS willen draaien --- zoals dat ook hoort.

Kortom, er is nog géén oplossing voor de meestvoorkomende situatie, waarin XP staat op een NTFS-partitie...

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:56
Volgens mij kan je met Partition magic een NTFS partitie verkleinen, en de resterende ruimte gebruiken voor een FAT32 partitie waarop je 98 installeerd.
Na de installatie herstel je de bootloader.
En ik geloof dat er wel programma's zijn die 98 instaat stellen om ntfs te lezen/schrijven, mocht je een bestand willen delen tussen de 2 OS'en
Pagina: 1