[asp] Porten naar ASP.NET*

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BasSpruit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-04-2022
ik heb succesvol een asp pagina kunnen omzetten naar asp.net. Ik heb echter het idee dat dit toch niet helemaal klopt. er moet namelijk een xml pagina uitkomen (alles gebeurd ook wel, maar toch)

ASP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
<%@ Page aspcompat=true %>
<%@Import Namespace="System.Data"%>
<%@Import Namespace="System.Data.SqlClient"%>
<% response.ContentType = "text/xml"
Dim cnnSimple, rstCaths, strSQL, id
cnnSimple = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
cnnSimple.Open("Provider=SQLOLEDB;Data Source=***;" _
& "Initial Catalog=***;User Id=***;Password=***;" _
& "Connect Timeout=15;Network Library=dbmssocn;")
strSQL = "SELECT * FROM [Caths] ORDER BY [Cathegory_id] ASC, [Board_name] ASC;"
rstCaths = cnnSimple.Execute(strSQL) %>
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="Default.xsl"?>
<!DOCTYPE ACW SYSTEM "../Include/ACW.dtd">
<ACW>
    <cathegories>
        <% do while not rstCaths.EoF %>
        <cathegory id="<%= rstCaths.Fields("Cathegory_id").Value %>">
            <cathegory_name><%= rstCaths.Fields("Cathegory_name").Value %></cathegory_name>
            <new_cathegory><% if Clng(rstCaths.Fields("Cathegory_id").Value) <> Clng(id) Then %>1<% else %>0<% End If 
            id = Clng(rstCaths.Fields("Cathegory_id").Value) %></new_cathegory>
            <board_name><%= rstCaths.Fields("Board_name").Value %></board_name>
            <topics><%= rstCaths.Fields("Topics").Value %></topics>
            <board_id><%= rstCaths.Fields("Board_id").Value %></board_id>
            <moderator><%= rstCaths.Fields("NickName").Value %></moderator>
            <user_id><%= rstCaths.Fields("UserID").Value %></user_id>
        </cathegory>
        <% rstCaths.MoveNext
        Loop
        rstCaths = Nothing
        cnnSimple = Nothing %>
    </cathegories>
</ACW>

zoals je kan lezen is dit eigenlijk nog asp3. ik heb echter geen id hoe ik DIT kan vertalen naar correct asp.net vb.net, kan iemand mij vertellen hoe het wel moet? of hoort het toevallig ook zo?

b.t.w. ik heb dit van microsoft`s MSDN af.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Waarom wil je dit uberhaupt omzetten naar ASP.Net? Je hanteert toch nog de normale ASP 3.0 methoden; het is dan toch ook zinloos om hier asp.net van te maken? :?
Het hoort dus niet zo.
Lees alles in in een dataset. Deze heeft de mogelijkheid om XML er uit te gooien.

[ Voor 25% gewijzigd door gorgi_19 op 22-05-2003 16:41 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:57
Ik zie daar geen ASP.NET in, maar idd nog allemaal ASP3.

Volgens mij is de beste manier om een ASP pagina naar een ASP.NET pagina om te zetten de manuele. Alles zelf herschrijven dus naar ASP.NET

https://fgheysels.github.io/

• gorgi_19

gorgi_19

Nog een kleine aanvulling op je whoami:
Hoewel verwarrend, lijkt ASP.Net, goed gebruikt, nauwelijks op ASP. De verschillen zijn enorm; wat dat betreft ook vrij verwarrend.

• BasSpruit
gorgi_19 schreef op 22 mei 2003 @ 16:40:
Waarom wil je dit uberhaupt omzetten naar ASP.Net? Je hanteert toch nog de normale ASP 3.0 methoden; het is dan toch ook zinloos om hier asp.net van te maken? :?
Het hoort dus niet zo.
Lees alles in in een dataset. Deze heeft de mogelijkheid om XML er uit te gooien.
is hier toevallig ergens een voorbeeldje van? en idd, ik hanteer de asp3.0 methoden, maar ik wil proberen de boel om te zetten naar asp.net, dus ik wil graag de asp.net methoden leren, aangezien ik alleen maar de asp3.0 methoden ken. het eerst omzetten naar een werkende aspx pagina leek me een stap in de goede richting.

• whoami
Het is maar een paar lijnen code hoor.

Kijk eens in de .NET documentatie naar de members van de DataSet class.

Je zult zien dat je de gegevens dmv een DataAdapter in je DataSet kunt inlezen.
Dmv de WriteXml() method van de DataSet kan je ze in een XML-file zetten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
DataSet ds = new DataSet();

SqlDataAdapter daTest = new SqlDataAdapter();
daTest.SelectCommand = cmdLoad;

daTest.Fill (ds);

ds.WriteXml (@"c:\mijnxmlbestand.xml");

cmdLoad is een SqlCommand dat de uit te voeren query of SP bevat.

[ Voor 34% gewijzigd door whoami op 22-05-2003 16:52 ]

• gorgi_19

gorgi_19

http://www.aspalliance.co...DataSetClassWriteXml.aspx
^^
Echter, je pakt wel gelijk een van de lastigere dingen om mee te beginnen.

• BasSpruit
is het zo erg? ik had er geen id van eerlijk gezegd.

ik vind xml wel lekker om mee te werken, aangezien ik dan heel makkelijk alle gegevens op een pagina kan zetten, en deze dan te displayen met een xsl pagina. aangezien ik toch wel iets van xslt en xpath snap ( zie mn website onder forum) kan dat ook makkelijk. :)

edit:
kan ik ook xml in hetzelfde bestand laten tonen? dus dat die aspx pagina geen nieuw bestand aanmaakt, maar dat die een dynamische xml pagina wordt? daar doe ik het tenminste voor.

[ Voor 24% gewijzigd door BasSpruit op 22-05-2003 16:59 ]

• gorgi_19

gorgi_19

ChaosDream schreef op 22 May 2003 @ 16:55:
is het zo erg? ik had er geen id van eerlijk gezegd.

ik vind xml wel lekker om mee te werken, aangezien ik dan heel makkelijk alle gegevens op een pagina kan zetten, en deze dan te displayen met een xsl pagina. aangezien ik toch wel iets van xslt en xpath snap ( zie mn website onder forum) kan dat ook makkelijk. :)

edit:
kan ik ook xml in hetzelfde bestand laten tonen? dus dat die aspx pagina geen nieuw bestand aanmaakt, maar dat die een dynamische xml pagina wordt? daar doe ik het tenminste voor.
Erhm.. ja? Vang de stream op en 'stuur' deze niet als bestand weg, maar naar het scherm.

Verwijderd

cathegories moet overigens categories zijn..

staat zo slordig, spelfouten in je elementen.

• BasSpruit
gorgi_19 schreef op 22 mei 2003 @ 17:06:
[...]

Erhm.. ja? Vang de stream op en 'stuur' deze niet als bestand weg, maar naar het scherm.
laat maar, ik hou het wel gewoon bij asp 3.0, ik zie al dat dit niks voor mij is.

• whoami
Nou nou, van opgeven gesproken.

Ga jij altijd blijven zweren bij de taal/technologie die je gewend bent gewoon omdat de overstap te groot is? Ga je ook nog bij ASP3.0 blijven, ook als deze 'obsolete' is? Als je weet dat ASP3 volledig zal vervangen worden door ASP.NET ?

• BasSpruit
ik ben van mening dat een taal (programmeertaal of scriptingtaal) makkelijk te leren moet zijn. asp3.0 is idd zeer makkelijk te leren. asp.vb daarentegen is helemaal niet makkelijk te leren. ik vind de werkwijze van asp.net ook veel te omslachtig vergeleken bij asp3.0, daarom blijf ik wel bij asp3.

• whoami
Tja, de denkwijze in ASP.NET is natuurlijk geheel anders dan in ASP3, maar is het daarom slechter? In dit geval niet. Integendeel zelfs.

Met ASP.NET kan je veel onderhoudbaardere en performantere webapplicaties maken dan in ASP3. In ASP.NET gebruik je een echte programmeertaal ipv een scripttaal, heb je een scheiding tussen je code en je HTML (als je code-behind gebruikt), heb je gecompileerde code, kan je gebruik maken van events die op de server uitgevoerd worden en heb je het .NET framework tot uw beschikking.

ASP.NET maakt nu eenmaal gebruik van object orientatie. Het nadeel ervan is idd dat het een nieuw leerproces met zich meebrengt. Maar eenmaal als je OO onder de knie hebt, is het wel een voordeel.

• BasSpruit
Object-Orientatie is wel errug leuk, maar wat als je er nu helemaal niks aan heb? en bovendien scheidt ik mn gegevens al d.m.v. xml en xsl. asp3 is ook veel beter beschikbaar voor het grote publiek. asp.net klinkt wel mooi, maar als je nergens kan vinden hoe je er mee om moet gaan hebbie er geen donder aan (geef toe, hoeveel sites zijn er nu echt duidelijk over hoe je om moet gaan met aspx in tegenstelling tot asp3).

het enige wat ik ook lees over asp.net is: "blaa de die blaa: server-controls, blaa de die blaa: OO programmeren, blaa de die blaa: zus, blaa de die blaa: zo". dan denk ik van: "En hoe moet ik het dan toepassen? laat eens een voorbeeld zien waar ik iets aan heb of zo." dit zie ik erg weinig en daar knap ik dus echt op af.

het spijt me vreselijk heren, maar ik ben er niet echt enthausiast ( of hoe je het ook maar mag spellen... ) over.

edit:
tussen haakjes, heeft deze thread nu een andere naam gekregen of ligt dat aan mij :?

[ Voor 7% gewijzigd door BasSpruit op 23-05-2003 09:48 ]

• whoami
ChaosDream schreef op 23 May 2003 @ 09:41:
Object-Orientatie is wel errug leuk, maar wat als je er nu helemaal niks aan heb? en bovendien scheidt ik mn gegevens al d.m.v. xml en xsl. asp3 is ook veel beter beschikbaar voor het grote publiek. asp.net klinkt wel mooi, maar als je nergens kan vinden hoe je er mee om moet gaan hebbie er geen donder aan (geef toe, hoeveel sites zijn er nu echt duidelijk over hoe je om moet gaan met aspx in tegenstelling tot asp3).
ASP.NET is dan ook nog een redelijk nieuwe technologie.
Er zijn wel een aantal sites die erop draaien hoor; bv die van Microsoft.

Maar met enkel tutorials op een of andere website zal je imho idd niet echt ASP.NET kunnen leren. Als je het echt wilt leren, dan koop je imo best een boek.
het enige wat ik ook lees over asp.net is: "blaa de die blaa: server-controls, blaa de die blaa: OO programmeren, blaa de die blaa: zus, blaa de die blaa: zo". dan denk ik van: "En hoe moet ik het dan toepassen? laat eens een voorbeeld zien waar ik iets aan heb of zo." dit zie ik erg weinig en daar knap ik dus echt op af.
Tja, zoals ik eerder al zei, je koopt best een boek.

• BasSpruit
dan wacht ik nog wel ff. asp3 zal voorlopig nog wel niet verdwijnen. en ik ben weer een stuk wijzer geworden.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik vindt dat er toch wel redelijk goede tutorials voor zijn. De quick starts vindt ik vrij duidelijk. Ik heb zelf grotendeels ook daarvan geleerd hoe asp.net werkt. Ik had ook wel een boek maar die heb ik veel minder gebruikt. Nou was ik al bekend met programmeren in Java en c/c++ dus het Object Georienteerde was niet echt nieuw voor mij maar als je een paar goede tutorials wil zou ik eens naar de quickstarts kijken.

http://www.asp.net/Tutorials/quickstart.aspx

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Object-Orientatie is wel errug leuk, maar wat als je er nu helemaal niks aan heb?

...

asp.net klinkt wel mooi, maar als je nergens kan vinden hoe je er mee om moet gaan hebbie er geen donder aan

...

het spijt me vreselijk heren, maar ik ben er niet echt enthausiast ( of hoe je het ook maar mag spellen... ) over.
Dit is echt onzin. Steek er eerst een wat tijd in voordat je met dit soort crap aankomt. Er is meer dan voldoende over ASP.NET te vinden via Google en www.asp.net, de docs die bij VS.NET zitten zijn ook erg uitgebreid en duidelijk, dus ik snap persoonlijk niet waar je over klaagt. Je zult het echt niet in een dag of een week begrijpen, maar neem van mij (en andere mensen die er WEL tijd ingestopt hebben) maar aan dat ASP.NET echt vele malen beter is dan ASP.

Oh ja, het is 'enthousiast' overigens.

• BasSpruit
dit topic is al over hoor.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 13:14

TeeDee

CQB 241

Waarom? Ik vind dat er best wel verder over gediscussieerd mag worden. Zeker over jou beweegredenen om bij asp3.0 te blijven.

Ik werk zelf ook nog met asp3.0 maar ben geleidelijk aan het over stappen naar asp.NET.

- cleanere code (persoonlijke mening dan:))
- OO
- gescheiden code en output
- meer opties (eindelijk image editten native in het framework!!)
etc. etc.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• BasSpruit
het gaat alleen maar over het displayen van (dynamische) xml pagina`s via een serverside (scripting)taal hoor. zoveel opties heb ik niet nodig, het zijn er eerder teveel.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ChaosDream schreef op 23 May 2003 @ 11:35:
het gaat alleen maar over het displayen van (dynamische) xml pagina`s via een serverside (scripting)taal hoor. zoveel opties heb ik niet nodig, het zijn er eerder teveel.
Ook om dynamische Xml te genereren is het handig om OO te gebruiken. .NET heeft hier hele mooie classes voor in het framework. Dit kan er toe leiden dat je code makkelijker aan te passen is. Als het een heel eenvoudig projectje is haalt het mischien niet zoveel uit. Maar als je complexe dingen moet doen om bijvoorbeeld je xml te genereren kan het voor de aanpasbaarheid van je code zeker wel handig zijn. Ook zijn er mooie classes om serverside je xml d.m.v. xslt te transformeren naar html output ( of wat anders natuurlijk ).

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• BasSpruit
leg uit, want ik snap niks van wat je zegt

• zoepercavia
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
Ik snap echt je punt niet. Met ASP.net kan je net zulke 'makkelijke' code schrijven als met ASP 3.0, maar het is gewoon een andere taal. Deze nieuwe taal moet je leren en dat kost tijd. Ben je niet leergierig dan houdt het op. Maar ga dan niet zeggen dat alles wat over .Net gezegd wordt blablabla is. Terwijl je in de verste verte niet weet waar je het over hebt. Iedereen hier die .Net gebruikt kan je zo uitleggen wat de voordelen zijn, maar als je er toch niet ontvankelijk voor (cq niet bereid te snappen) dan heeft dat weinig zin.

Overigens ben ik ook van mening dat je een XML-structuur dient op te bouwen middels een Xml Dom en niet door hem handmatig op te bouwen. Dit kan ook prima in ASP 3.0 met behulp van de component MSXML2.Domdocument. Je kan dan bijvoorbeeld ook serverside transformeren en je kan eigenlijk geen fouten maken in je structuur.

[ Voor 19% gewijzigd door zoepercavia op 23-05-2003 14:13 ]

Panacea.NL als je geinteresserd bent in IT en Geneeskunde!

• BasSpruit
Ik ben best wel leergierig hoor, maar dan moet ik wel iets hebben om MEE te werken. of is dit te moeilijk voor je?

en al die vage posts over hoe goed het wel niet is, helpen niet. je kan wel zeggen van "dit" of "dat", maar ik wil het ZIEN. en dat gebeurt niet, of niet duidelijk genoeg. want er zijn gerust wel sites met voorbeelden, maar die gaan absoluut niet in op de beginselen, wat mij toch erg makkelijk lijkt. Ik ben gewoon iemand die weten wil "waarom dit?" en "waarom dat?". en aangezien dat dit post zoveel al is, zijn er ook bar weinig mensen die je dit kunnen / willen vertellen. er staat nu een hoop blablabla over hoe goed asp.net wel niet is t.o.v. asp3, maar ik weet nog NIKS, ja behalve dan dat asp.net zo goed is waar ik geen ruk mee kan. heb je daar wel eens over nagedacht?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik heb anders een aantal posts geleden al een link gegeven naar de quickstart tutorials die zeer duidelijk zijn en alles stap voor stap uitleggen. Verder zul je enig begrip van OO programmeren moeten hebben om met ASP.NET te programmeren. Als de quickstart niet duidelijk genoeg is zul je toch een boek ervoor moeten kopen/lenen.

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Wat wil je dan precies zien? Waarom .net beter is dan 3.0 ? Dit laat zich visueel niet uitdrukken en kan je dus alleen "zien" door naar de code te kijken.
Aangezien .net totaal anders is dan 3.0, en je van .net nog geen kaas gegeten hebt, lijkt het me onzinnig voor jou om naar de code te kijken en blijft dus alleen de optie over om op ervaring van anderen af te gaan :)

Als de voordelen van .net voor jou geen toegevoegde waarde hebben en je niet op de mening van anderen durft af te gaan heeft het geen zin je project te converteren naar .net of uberhaupt de moeite te doen .net onder de knie te krijgen...

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

• BasSpruit
DeverauX schreef op 23 May 2003 @ 14:28:
Wat wil je dan precies zien? Waarom .net beter is dan 3.0 ? Dit laat zich visueel niet uitdrukken en kan je dus alleen "zien" door naar de code te kijken.
kijk, nou komen we ergens. DAAR vraag ik dus ook naar, vanaf post 1 al. Code is wat ik wil zien, voorbeelden waarmee een xml-pagina op het scherm wordt getoverd, eentje die HELEMAAL is uitgekauwd, dus met genoeg comments in de code, net zoals op www.asp101.com die precies uitlegd hoe je (bijvoorbeeld) regels toevoegd aan een tabel, en hoe je records bewerkt e.d. (in mijn geval een xml pagina maakt) zoiets zou toch zooooo mooi zijn.

edit:
dus niet met database bewerkings voorbeelden komen graag, want dat snap ik wel

[ Voor 8% gewijzigd door BasSpruit op 23-05-2003 14:36 ]

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Maar rwb heeft je toch ook al een link gegeven naar een .NET quickstart?
Of wil je een replica van jou code maar dan in .NET om de verschillen in beide platformen te kunnen zien?
Met een beetje creativiteit (en de .NET quickstart ;)) moet je toch in staat zijn voor jezelf een beeld te kunnen vormen van hoe je je huidige 3.0 pagina in .NET zou kunnen schrijven of niet?

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Bij de .net samples die meeinstalleren met VS.NET zit onder andere de volgende samples

.NET Samples - How To: XML Data

DataSetMapXMLData Sample
SaveDataSetMapXSDSchema Sample
LoadDataSetXMLData Sample
DataSetMapXSDSchema Sample
ReadXmlFile Sample
ReadXmlStream Sample
XmlReadFromUrl Sample
MultipleXmlReader Sample
DOMInterfaceXmlDocument Sample
SaveXmlDocument Sample
LoadXmlDocument Sample
WriteXmlFile Sample
XmlDocumentEvent Sample
SchemaCollection Sample
XmlReadWriteSchema Sample
ValidationReadingXML Sample
QueryXmlDocumentXPath Sample
NavigateXmlDocument Sample
XmlNameSpace Sample
XPathExpression Sample
SaveDataSetXMLData Sample
XmlSchemaObjectModel Sample
XmlNodeReader Sample
TransformXML Sample
StreamXmlDocument Sample

met die samples en de quickstart zou je er toch uit moeten kunnen komen hoe je een xml pagina maakt in .net

• BasSpruit
wat is vs.net?

edit:
oh, tussen haakjes, van die quickstart wordt ik niet veel wijzer. ik heb er al eens eerder naar gekeken, maar daar staat niks echt duidelijk uitgelegd. en het zijn allemaal onduidelijke links.

[ Voor 97% gewijzigd door BasSpruit op 23-05-2003 14:58 ]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Visual Studio.net

Welke ontwikkel omgeving gebruik jij op het moment dan om te ontwikkelen?? Visual Studio.net is toch wel ( een van ) de beste.

Als je iets niet snapt aan de QuickStart kun je dat best hier vragen. Als je gewoon bij het begin van de quickstart begint denk ik dat het toch wel te doen zou moeten zijn.

• BasSpruit
ikzelf gebruik Macromedia Dreamweaver MX. ik weet dat die ook zo z`n limieten heeft, maar daar werk ik al een hele tijd mee.

edit:
ik ben die quickstart nog eens aan het doornemen, en ik weet meteen weer waarom daar niet zo gecharmeerd van was. nergens staat wat je er mee kan, of waar het voor is. er staat echter wel hoe je die (onderwerp hier) moet gebruiken. maar ik weet nog steeds niet waar het voor is. voor een beginner een zeer onduidelijke website.

[ Voor 59% gewijzigd door BasSpruit op 23-05-2003 15:24 ]

• whoami
Als je serieus met .NET wilt ontwikkelen, dan helpt VS.NET je daar toch wel een aardig handje bij. (Afgezien van enkele irritante bugs / "features" :o ).

Misschien moet je , als je toch met .NET kennis wilt maken, allereerst eens beginnen met wat eenvoudige dingen in .NET.
Het is nl. niet zo dat je -omdat je goed met ASP kunt werken- je ook snel weg zult zijn met ASP.NET. Je zult allereerst OO onder de knie moeten krijgen.

Als je het .NET framework geinstalleerd hebt, kan je in de SDK help die erbij zit misschien even kijken naar de System.Xml namespace.

Verwijderd

Als jij bij ASP3.0 blijft kan ik je garanderen dat je in de nabije toekomst --heel-- moeilijk een baan gaat krijgen als webdeveloper. Als dit niet je bedoeling is, more power to you. Stop dan maar met naar .NET kijken, het is waarschijnlijk te moeilijk voor je om gewoon te beginnen met Visual Studio.NET, en een site te maken.

Als je de documentatie erbij houdt, heb je helemaal geen tutorials nodig. Het spreekt allemaal voor zich. Tot zover is ASP.NET een geheel andere "taal" als ASP3.0. Vergis je daar niet in, het lijkt een beetje op elkaar, maar de structuur van werken is gewoon anders. En om DAAR achter te komen, koop je een boek waarin wordt uitgelegd wat .NET is, en hoe je het gebruikt.

(Desnoods download je een illegale PDF, als je het geld er niet voor over hebt, Wrox is toch failliet ;) )

En als je toch tutorials wilt, daar kan ik inkomen... en die tutorials zijn er wel. Ga eens kijken op www.asp.net -- daar kun je een complete site downloaden, als voorbeeld.

Maar als je koppig bij asp3.0 blijft... nouja, probeer dan niet over 2 jaar een baan te zoeken als "classic asp programmeur", ik wens je veel succes ;)

• BasSpruit
moet je dan niet de sdk versie hebben geinstalleerd? ikzelf heb de 1.1 versie geinstalleerd.

Verwijderd

Ik ben best wel leergierig hoor

.....

Code is wat ik wil zien, voorbeelden waarmee een xml-pagina op het scherm wordt getoverd, eentje die HELEMAAL is uitgekauwd, dus met genoeg comments in de code.
Oh, dus je wilt wel leren, maar alleen als andere mensen precies jouw probleem voor je oplossen en dan ook nog eens de tijd nemen om daar alle code voor te schrijven en precies uit te leggen wat ze gedaan hebben.

Dat noem ik geen leren, dat noem ik lamballen.

Als je dit voor je werk doet nog het volgende: volgens mij is het tijd om een andere baan te zoeken.... Bij de lokale Albert Heijn bij mij in de buurt zoeken ze nog mensen....

})

• BasSpruit
Verwijderd schreef op 23 May 2003 @ 15:57:
[...]

Oh, dus je wilt wel leren, maar alleen als andere mensen precies jouw probleem voor je oplossen en dan ook nog eens de tijd nemen om daar alle code voor te schrijven en precies uit te leggen wat ze gedaan hebben.

Dat noem ik geen leren, dat noem ik lamballen.

Als je dit voor je werk doet nog het volgende: volgens mij is het tijd om een andere baan te zoeken.... Bij de lokale Albert Heijn bij mij in de buurt zoeken ze nog mensen....

})
ik heb toch niet gezegd dat ie me hele website voor me moet vertalen? ik heb alleen gevraagd om hulp BIJ het vertalen, want alleen lukt het me niet. en aan een pagina waarin alles duidelijk staat beschreven kan je een heleboel hebben. dus ga jij maar lekker bij die AH werken! :(

• whoami
Jongens, een beetje vriendelijker mag ook wel.

Verwijderd

Whoami: I guess today ChaosDream is the statue. :)
(sig)

• BasSpruit
Verwijderd schreef op 23 mei 2003 @ 16:24:
Whoami: I guess today ChaosDream is the statue. :)
(sig)
ik ben het beeld :? sorry, ik vat m niet.

Verwijderd

Voordelen die ik me zo voor kan stellen in jou situatie:
1) Syntactische en semantische analyse voor het uitvoeren, oftewel zodra een ASP.NET pagina door de auto-compilatie stap komt weet je al zeker dat er geen "function not found", "unknown variable" en typefouten gaan onststaan, je hoeft dus niet alles meer bij langs te lopen (een probleem dat ik bij PHP altijd had, zal voor ASP ook wel gelden denk ik)
2) Performance, ASP.NET zal beter preseteren dan ASP3
3) Een goede XML framework waarmee je gegarandeerd valide XML uit kunt poepen, het komt veel voor dat als je op manier uit je voorbeeld XML gaat uitvoeren, er fouten in zitten (niet gesloten tags, foute tekens e.d. en het is lastig te controleren met een XML schema/DTD).

Maar als je tevreden bent met ASP3, blijf het gerust gebruiken. Jij komt hier met een vraag over het convereren van ASP3 naar ASP.NET, wij dringen jou niks op. Maar ASP.NET is absoluut eens het bekijken waard, is het niet in dit XML voorbeeld het geval dan is het het wel in een andere toepassing die je tegen zal komen.

• BasSpruit
jij zegt dus dat het best te doen is he?

ik weet al hoe ik een sql-query kan uitvoeren, dat is geen probleem. hoe display ik dan de data in xml formaat op het scherm? gewoon een tabelletje maken dat doe je met een <asp: datagrid></asp:datagrid>

zou je dan een stukje xml kunnen genereren door bijv dit te gebruiken?
XML:
1
2
3
4
<root>
    <kolom1><%# Databinder.Eval(Container.DataItem, "kolomnaam1") %></kolom1>
    <kolom2><%# Databinder.Eval(Container.DataItem, "kolomnaam2") %></kolom2>
</root>

zoals je ziet heb ik er dus de ballen verstand van...

• whoami
Als je de gegevens die je uit de DB hebt opgehaald makkelijk in een DataGrid wilt laten zien, dan hoef je enkel dit te doen:

code:
1
2
DataGrid1.DataSource = MyDataSet;
DataGrid1.DataBind();

MyDataSet is dus een dataset waar je de gegevens mbhv een DataAdapter hebt ingeladen.
Wil je die gegevens echter naar een XML-file schrijven, dan roep je gewoon de WriteXml method aan van die DataSet.

Verwijderd

ChaosDream schreef op 23 May 2003 @ 17:04:
jij zegt dus dat het best te doen is he?
Alles is te doen als je er de tijd voor neemt (nou ja, alles).
ik weet al hoe ik een sql-query kan uitvoeren, dat is geen probleem. hoe display ik dan de data in xml formaat op het scherm?
Wat ik persoonlijk zou doen (maar ik ben op het moment meer een Java man dan een ASP.NET man) is intern uit die resultset een XML boom opbouwen (in .NET zit wel een soort van DOM implementatie) en deze dan in je ASP.NET pagina serializen naar platte tekst.

edit:
Oh, dat zit dus al standaard in .NET, nog makkelijker

Ok, dat is waarschijnlijk te vaag. Ik weet de exacte details ook niet, maar je moet maar eens op zoek gaan naar een tutorial over XML gebruik in .NET (en dan niet dat webservices spul) en kijken of je daar verder mee komt.
zoals je ziet heb ik er dus de ballen verstand van...
.NET is niet iets dat je in een paar uur leert, in tegestelling tot ASP3.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2003 17:09 ]

• BasSpruit
ik heb ergens gelezen dat er een tag is die <asp:xml> heet. waar o waar kan ik meer informatie hierover vinden?

Verwijderd

dat is gewoon een tag waarmee je een xml bestand inlaadt jij wilt een db inladen in een xml...
BTW <%=Dataset("blabla")%> dit is asp! Is dit niet gewoon <% Dataset.Item("blabla") %> in asp.net (ik doe het meestal met labels en databindings!
Hier is hoe ik de tweakers xml poep lees op de asp.net manier:
ASP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
<script runat="server">

Dim TweakersMenu as string
    Dim aantal as integer
    aantal = 5

Dim dsCustomers As DataSet = New DataSet()

dsCustomers.ReadXml("http://www.tweakers.net/turbotracker.dsp")

Dim t As DataTable
                      Dim r As DataRow
                      Dim s as datarow

For Each t In dsCustomers.Tables

For Each r In t.Rows
                             If aantal = 0 Then
                             Exit For
                             End If
                              TweakersMenu = TweakersMenu & "<a href=""http://www.tweakers.net/nieuws/" & r.Item("id").ToString  & """ target=""newone""><font color=""#8080FF"" face=""Arial, Verdana"">" & r.Item("titel").ToString  & "</font></a><br>"
                             aantal = aantal-1
                          Next r

Exit For
                      Next t

dsCustomers.Dispose()
              dsCustomers = Nothing
              lblTweak.Text = TweakersMenu

</script>

<asp:Label id="lblTweak" runat="server" Font-Names="Arial" ForeColor="#8080FF"></asp:Label>

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2003 19:52 ]

• BasSpruit
whoami schreef op 23 May 2003 @ 17:07:
Als je de gegevens die je uit de DB hebt opgehaald makkelijk in een DataGrid wilt laten zien, dan hoef je enkel dit te doen:

code:
1
2
DataGrid1.DataSource = MyDataSet;
DataGrid1.DataBind();

MyDataSet is dus een dataset waar je de gegevens mbhv een DataAdapter hebt ingeladen.
Wil je die gegevens echter naar een XML-file schrijven, dan roep je gewoon de WriteXml method aan van die DataSet.
een dataAdapter is niet zo heel erg moeilijk om te maken, daar zijn zat voorbeelden van ( www.aspnet101.com of zo ). Als ik het geheel maar 1 keer gezien heb weet je, dan kan ik daar op verder bouwen en experimenteren. zo heb ik dat ook met asp3 gedaan, al spelenderwijs kom je steeds meer te weten.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Als ik jou was ChaosDream, zou ik Visual Studio .NET installeren, een boek kopen als ASP.NET in 21 days, en een weekje eraan zitten.. Dan zullen de beginselen je wel duidelijk zijn.. En het voordeel is dat je daarmee ook een achtergronduitleg krijgt, en een uitleg over Visual Studio.

Zo heb ik ook vroeger ASP geleerd, SQL, VB, etc.. Nu is ASP.NET wel iets moeilijker dan de voorgaande, maar ik ben superblij dat ik er de tijd in heb gestoken.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• BasSpruit
zomaar een vraagje hoor, maar heb je die prijzen op microsoft.com van visual studio.net 2003 al eens gezien :? da`s niks voor thuisgebruik denk ik...

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
ChaosDream schreef op 26 mei 2003 @ 09:09:
zomaar een vraagje hoor, maar heb je die prijzen op microsoft.com van visual studio.net 2003 al eens gezien :? da`s niks voor thuisgebruik denk ik...
$1,079 is veel geld, maar dit product is het geld wel waard.. En Dreamweaver is $399.. Het scheelt veel, maar het product scheelt ook veel..

En ga jij als thuisgebruiker alles kopen? Zodra het zakelijk is, wordt het wat anders.. Maar goed, dit is helemaal mijn persoonlijke mening..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• abeker
  • Laatst online: 07-08 15:52

abeker

...

En anders koop je alleen VB.Net, scheelt heel veel!

the less one forgets, the less one remembers

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 mei 2003 @ 19:42:
dat is gewoon een tag waarmee je een xml bestand inlaadt jij wilt een db inladen in een xml...
BTW <%=Dataset("blabla")%> dit is asp! Is dit niet gewoon <% Dataset.Item("blabla") %> in asp.net (ik doe het meestal met labels en databindings!
Hier is hoe ik de tweakers xml poep lees op de asp.net manier:
ASP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
<script runat="server">

Dim TweakersMenu as string
    Dim aantal as integer
    aantal = 5

Dim dsCustomers As DataSet = New DataSet()

dsCustomers.ReadXml("http://www.tweakers.net/turbotracker.dsp")

Dim t As DataTable
                      Dim r As DataRow
                      Dim s as datarow

For Each t In dsCustomers.Tables

For Each r In t.Rows
                             If aantal = 0 Then
                             Exit For
                             End If
                              TweakersMenu = TweakersMenu & "<a href=""http://www.tweakers.net/nieuws/" & r.Item("id").ToString  & """ target=""newone""><font color=""#8080FF"" face=""Arial, Verdana"">" & r.Item("titel").ToString  & "</font></a><br>"
                             aantal = aantal-1
                          Next r

Exit For
                      Next t

dsCustomers.Dispose()
              dsCustomers = Nothing
              lblTweak.Text = TweakersMenu

</script>

<asp:Label id="lblTweak" runat="server" Font-Names="Arial" ForeColor="#8080FF"></asp:Label>
Wat oldskool ;)

Ik doe hetzelfde met:

ASP:
1
2
3
4
5
    DataSet myDataSet = new DataSet();
    myDataSet.ReadXml("http://www.tweakers.net/turbotracker.dsp");
    DataGrid1.DataSource = myDataSet;
    DataGrid1.DataBind();
    myDataSet.Dispose();

en

ASP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<asp:DataGrid id="DataGrid1" runat="server" AutoGenerateColumns="False" AllowPaging="True" BorderWidth="0px" CellPadding="0" CellSpacing="2" Width="300px">

<Columns>
        <asp:HyperLinkColumn HeaderText="[img]'images/corner.gif'>&nbsp;Tweakers.net"[/img]
            <ItemStyle Wrap="False" CssClass="news">
            </ItemStyle>

<HeaderStyle CssClass="newshead">
            </HeaderStyle>
        </asp:HyperLinkColumn>
    </Columns>

<PagerStyle Visible="False">
    </PagerStyle>
</asp:DataGrid>

• BasSpruit
dan krijg je dus wel een html bestand, of heb ik het mis?

Verwijderd

Een asp:DataGrid maakt html ja.

• BasSpruit
Verwijderd schreef op 26 mei 2003 @ 09:43:
Een asp:DataGrid maakt html ja.
maar er wordt hier gezegd dat je er ook xml mee kan schrijven.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:31
Ik zou helemaal niets kopen qua software, zoek een leuk [gratis] editor met syntax highlighting en een goed boek, en ga lezen en proberen en proberen en lezen. Volgens mij is VS.net niet echt een goede manier om écht ASP.net te leren.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

ChaosDream schreef op 26 mei 2003 @ 09:45:
[...]

maar er wordt hier gezegd dat je er ook xml mee kan schrijven.
Dat ging over een DataSet denk ik.

Verwijderd

Tampie schreef op 26 May 2003 @ 09:46:
Ik zou helemaal niets kopen qua software, zoek een leuk [gratis] editor met syntax highlighting en een goed boek, en ga lezen en proberen en proberen en lezen. Volgens mij is VS.net niet echt een goede manier om écht ASP.net te leren.
Voor die-hard-bikkels misschien ;)

Als het je werk is zou ik niet weten waarom je tijd gaat verspillen met andere editors dan VS.NET

• BasSpruit
Verwijderd schreef op 26 May 2003 @ 09:47:
[...]

Dat ging over een DataSet denk ik.
da`s waar ook ja... srry, mijn fout.

dus met een DataSet kan ik xml schrijven. okee, die snap ik. nou heb ik gelezen op www.aspaliiance/aspxtreme/sys ergens gelezen dat je via de WriteXML en de system.IO.filestream een nieuw bestand kan aanmaken en DAAR de xml in pleuren. nu is dat BIJNA wat ik wil. ik was van plan om het in hetzelfde bestand te schrijven.
Da`s dit stukkie code:
ASP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Private Sub WriteXmlToFile (thisDataSet As DataSet)
   If thisDataSet Is Nothing Then
      Return
   End If
   ' Create a file name to write to.
   Dim filename As String = "myXmlDoc.xml"
   ' Create the FileStream to write with.
   Dim myFileStream As New System.IO.FileStream _
      (filename, System.IO.FileMode.Create)
   ' Create an XmlTextWriter with the fileStream.
   Dim myXmlWriter As New System.Xml.XmlTextWriter _
      (myFileStream, System.Text.Encoding.Unicode)
   ' write to the file with the WriteXml method.
   thisDataSet.WriteXml (myXmlWriter)
   myXmlWriter.Close()
End Sub

of zit ik met dit helemaal verkeerd?

edit:
Oh ja, met in het zelfde bestand schrijven bedoel ik het laten zien van de xml - code. net zoals ik in mijn eerste post heb laten zien

[ Voor 8% gewijzigd door BasSpruit op 26-05-2003 10:01 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:31
Verwijderd schreef op 26 May 2003 @ 09:49:
[...]

Als het je werk is zou ik niet weten waarom je tijd gaat verspillen met andere editors dan VS.NET
en bedankt voor het compliment he ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Een DataSet bevat data. Met een XmlTextWriter kan je die als xml in een file schrijven ja..

• BasSpruit
kan je die data ook in hetzelfde bestand laten zien? (je krijgt dan dus een dynamische xml pagina)

• BasSpruit
laat maar, ik doe `t wel op de response.write() manier.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je kan het ook op de volgende manier doen.
in je aspx
ASP.NET:
1
<asp:Xml id="xml" runat="server" TransformSource="transform.xslt"></asp:Xml>

en in je codebehind
C#:
1
2
3
4
XmlDocument xmlDocument = new XmlDocument();
xmlDocument.LoadXml( dataset.GetXml() );
xml.Document = xmlDocument;
xml.Transform();

Het gedeelte van het transformeren kan je natuurlijk weg laten als je dat niet wilt.

• BasSpruit
rwb schreef op 26 May 2003 @ 10:56:
in je aspx
ASP.NET:
1

en in je codebehind
C#:
1
2
3
4
xml.Transform();

Het gedeelte van het transformeren kan je natuurlijk weg laten als je dat niet wilt.
dit klinkt wel heel erg interessant, kan ik hiermee zelf de tags kiezen?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ChaosDream schreef op 26 May 2003 @ 11:07:
[...]

dit klinkt wel heel erg interessant, kan ik hiermee zelf de tags kiezen?
Ik denk dat de namen van de tags gerelateerd zijn aan je collumn namen in je DataSet. Maar ik weet het niet precies ik heb nog nooit meteen uit een dataset een xml gemaakt dus dat moet je zelf maar even uitzoeken

• BasSpruit
ik moet de text in de tags zelf ook bewerken. dus dat zal best wel ingewikkeld worden...

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ChaosDream schreef op 26 mei 2003 @ 11:16:
ik moet de text in de tags zelf ook bewerken. dus dat zal best wel ingewikkeld worden...
Dan zul je denk toch in je codebehind zelf je xml uit je dataset moeten opbouwen. Maar wat is eigenlijk precies je doel met die xml. Wil je deze weer gebruiken om een dynamische pagina op te bouwen?? waarom bind je je dataset dan niet meteen aan een DataList o.i.d. Dan kan je in het ItemDataBound event gewoon de acties ondernemen die je nodig hebt en kun je voor de rest gewoon gebruik maken van de templates in de DataList.

• BasSpruit
het doel is een forum(pje) c.q. messageboard te maken in xml m.b.v. een server side (scripting)taal. dat lukt me al aardig, maar alles draait nu op asp3.0, en ik wilde kijken of het misschien niet beter met asp.net te doen.

met asp3.0 is zoiets gewoon enorm simpel. ik heb nou een aspx pagina die perfect xml-code kan ophoesten. en ik heb die vergeleken met de asp3.0 versie. en ik zie meteen een verschil in totaal regels code (scheelt een paar regels), en in hoe ik de pagina opbouw.

in die aspx pagina ben ik genoodzaakt alles in het script te zetten. en in de asp3.0 pagina heb ik eerst een stuk script, en dan de xml code op de manier waarop je normaal een tabel zou opbouwen.
edit:
ik post beide pagina`s wel ff, kan je het verschil zien, je ziet het verschil vanzelf wel

ASP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
<%@ Import Namespace="System.Data" %>
<%@ Import Namespace="System.Data.SQLClient" %>
<script language="VB" runat="server">
Dim sEmps as String, Id AS Integer = 0
Dim strConn as string = "server=Localhost;uid=***;pwd=***;database=***"
Sub Page_Load(Source as Object, E as EventArgs)
    Dim MySQL as string = "SELECT * FROM [Caths] ORDER BY [Cathegory_id] ASC, [Board_name] ASC;"
    Dim MyConn as New SQLConnection(strConn)
    Dim objDR as SQLDataReader
    Dim Cmd as New SQLCommand(MySQL, MyConn)
    MyConn.Open()
    objDR=Cmd.ExecuteReader(system.data.CommandBehavior.CloseConnection)
    response.Write("<?xml version=" & chr(34) & "1.0" & chr(34) & " encoding=" & chr(34) & "iso-8859-1" & Chr(34) & "?>" & vbcrlf)  
    response.Write("<?xml-stylesheet type="& chr(34) & "text/xsl"" href="& chr(34) & "Default.xsl" & chr(34) & "?>" & vbcrlf)
    response.Write("<!DOCTYPE ACW SYSTEM "& chr(34) & "../Include/ACW.dtd"& chr(34) & ">" & vbcrlf)
    response.Write("<ACW>" & vbcrlf & Chr(9) & "<categories>" & vbcrlf & chr(13))
    While objDR.Read()
        response.Write(Chr(9) & Chr(9) & "<category id=" & Chr(34) & objDR("Cathegory_id") & chr(34) & ">" & vbcrlf)
        response.Write(Chr(9) & Chr(9) & Chr(9) & "<category_name>" & objDR("Cathegory_name") & "</category_name>" & vbcrlf)
        response.Write(Chr(9) & Chr(9) & Chr(9) & "<board_name>" & objDR("Board_name") & "</board_name>" & vbcrlf)
        response.Write(Chr(9) & Chr(9) & Chr(9) & "<topics>" & objDR("Topics") & "</topics>" & vbcrlf)
        response.Write(Chr(9) & Chr(9) & Chr(9) & "<board_id>" & objDR("Board_id") & "</board_id>" & vbcrlf)
        response.Write(Chr(9) & Chr(9) & Chr(9) & "<moderator>" & objDR("NickName") & "</moderator>" & vbcrlf)
        response.Write(Chr(9) & Chr(9) & Chr(9) & "<user_id>" & objDR("UserID") & "</user_id>" & vbcrlf)
        response.Write(Chr(9) & Chr(9) & Chr(9) & "<new_category>")
        if objDR("Cathegory_id") <> Id then
            response.Write("1")
        else
            response.Write("0")
        end if
        Id = objDR("Cathegory_id")
        response.Write("</new_category>" & vbcrlf)
        response.Write(Chr(9) & Chr(9) & "</category>" & vbcrlf & chr(13))      
    End While
    response.Write(Chr(9) & "</categories>" & vbcrlf & "</ACW>")    
End Sub
</script>

ASP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<% response.ContentType = "text/xml"
Dim cnnSimple, rstCats
OpenDatabase
strSQL = "SELECT * FROM [Caths] ORDER BY [Cathegory_id] ASC, [Board_name] ASC;"
Set rstCats = cnnSimple.Execute(strSQL) %>
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="Default.xsl"?>
<!DOCTYPE ACW SYSTEM "../Include/ACW.dtd">
<acw>
    <categories>
        <% do while not rstCats.EoF %>
        <category id="<%= rstCats.Fields("Cathegory_id").Value %>">
            <category_name><%= rstCats.Fields("Cathegory_name").Value %></category_name>
            <new_category><% if Clng(rstCats.Fields("Cathegory_id").Value) <> Clng(id) Then %>1
            <% else %>0
            <% End If 
            id = Clng(rstCats.Fields("Cathegory_id").Value) %></new_category>
            <board_name><%= rstCats.Fields("Board_name").Value %></board_name>
            <topics><%= rstCats.Fields("Topics").Value %></topics>
            <board_id><%= rstCats.Fields("Board_id").Value %></board_id>
            <moderator><%= rstCats.Fields("NickName").Value %></moderator>
            <user_id><%= rstCats.Fields("UserID").Value %></user_id>
        </category>
        <% rstCats.MoveNext
        Loop
        rstCats.Close
        Set rstCats = Nothing
        CloseDatabase %>
    </categories>
</acw>
<!-- #include file="../Sub.asp" -->

[ Voor 73% gewijzigd door BasSpruit op 26-05-2003 11:41 ]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Maar als je een forum of messageboard maakt is de output die je wilt bereiken toch niet xml? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je je gebruikers direct een xml file toestuurt. Dit is als front end totaal niet geschikt.

• BasSpruit
dat is de grap nou juist, ik gebruik XSLT in een .xsl bestand die de gegevens presenteert. kijkt maar eens op http://basspruit.sytes.net:8080/forum dan zie je wel wat ik bedoel.

Verwijderd

Dit soort dingen doe ik altijd met SQLXML.. dan komt er gewoon xml uit je SQL query ipv recordsets.

Ken je trouwens String.Format al? Werkt wat overzichtelijker dan al die & :)
ASP:
1
Response.Write( String.Format("<category_name>{0}</category_name>", objDR("Cathegory_name")))

• BasSpruit
nee, die kon ik nog niet. maar direct sql uit de database trekken zal niet werken, ik heb namelijk een vergelijking in mn code zitten

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 mei 2003 @ 09:49:
[...]

Niet alleen de Die-hard-bikkels gebruiken de gratis IDE's. Visual studio .NET is als IDE erg onhandig voor ASP (.NET) pagina's. Je hele formateren wordt continue door de war geschopt. Lees Irritante VS.NET maar eens door!

Als alternatief kan je eens kijken naar Webmatrix (http://www.asp.net/webmat....aspx?tabIndex=4&tabId=46) . Een hoop problemen in de IDE van VS .NET proberen ze in dit project juist op te lossen.

Verwijderd

ChaosDream schreef op 26 May 2003 @ 13:00:
nee, die kon ik nog niet. maar direct sql uit de database trekken zal niet werken, ik heb namelijk een vergelijking in mn code zitten
XPath expressietje dr tegenaan en klaar..

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ChaosDream schreef op 26 May 2003 @ 12:48:
dat is de grap nou juist, ik gebruik XSLT in een .xsl bestand die de gegevens presenteert. kijkt maar eens op http://basspruit.sytes.net:8080/forum dan zie je wel wat ik bedoel.
Je linkje doet het niet. maar dan nog kan je de manier gebruiken die ik zei alleen zul je dan zelf je Xml Document zelf moeten vullen door je DataTable door te lopen.
Dit kan bijvoorbeeld op de volgende manier ( ff uit mijn hoofd dus er kunnen foutjes in zitten )
C#:
1
2
3
4
5
6
XmlDocument xml = new XmlDocument();
XmlElement root = xml.CreateElement( "rootName" );
XmlElement node = xml.CreateElement( "nodeName" );
node.SetAttribute( "attributename", "value" );
xml.AppendChild( root );
root.AppendChild( node );

[ Voor 4% gewijzigd door Woy op 26-05-2003 14:07 ]

• BasSpruit
Verwijderd schreef op 26 May 2003 @ 13:16:
[...]

XPath expressietje dr tegenaan en klaar..
kan je onder xslt een variabele wijzigen? - nee. dus moet t wel server-side
edit:
voor een paar posts eerder: de url zou moeten werken, anders kijk je eerst op http://basspruit.sytes.net:8080/ (vergeet de :8080 niet) deze link MOET gewoon werken, want ik heb m getest.

[ Voor 40% gewijzigd door BasSpruit op 26-05-2003 16:37 ]

Verwijderd

ChaosDream schreef op 26 May 2003 @ 15:45:
[...]

kan je onder xslt een variabele wijzigen? - nee. dus moet t wel server-side
edit:
voor een paar posts eerder: de url zou moeten werken, anders kijk je eerst op http://basspruit.sytes.net:8080/ (vergeet de :8080 niet) deze link MOET gewoon werken, want ik heb m getest.
Ik weet niet wat je daarmee bedoeld maar je hebt kennelijk nog nooit van xsl:variable gehoord?

Overigens kan je je xslt gewoon in een DOM laden en er alles aan wijzigen voor je hem renderd met de xml. Geldt ook voor de xml, daar doelde ik op.

• BasSpruit
Verwijderd schreef op 27 mei 2003 @ 09:10:
[...]

Ik weet niet wat je daarmee bedoeld maar je hebt kennelijk nog nooit van xsl:variable gehoord?

Overigens kan je je xslt gewoon in een DOM laden en er alles aan wijzigen voor je hem renderd met de xml. Geldt ook voor de xml, daar doelde ik op.
hieruit kan ik opmaken dat jij de regels van de <xsl:variable /> niet kent, kijk deze nog maar eens na op http://www.w3schools.com/xsl en praat dan nog maar eens verder. je moet oppassen met wat je zegt, nu snijdt je jezelf in de vingers. >:)

bovendien wil ik de xml en de xsl apart houden.

Verwijderd

Goed, ik laad een xsl in een DOM.
Dan zet ik met een xpath query de waarde van een <xsl:variable name="iCounter"/> in de xsl. Misschien niet zoals het moet maar het werkt wel.

Kan je je sneren voor je houden, dat is niet erg vriendelijk tegenover mensen die je willen helpen.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je kan toch gewoon de Xml in je dom lezen zoals ik eerder aangaf hem dan wijzigen via de Dom en dan gewoon aan je <asp:xml /> hangen? Zorg even dat je TransformSource goed staat en het werkt als een trein.

• BasSpruit
je bedoelt die code die je al eerder gepost hebt? kan ik die 1 op 1 vertalen naar VB.net?

edit:
@ kerrick: jij probeerde mij niet te helpen, alleen af te katten en zoiets pik ik niet. lees eerst eens wat er gevraagd wordt voordat je onzinnige posts maakt. deze thread zit al op pagina 4 en ik weet nog maar een beetje meer over hoe ik kan regelen wat ik hebben wil.

de meeste posts hier gaan over dingen waar ik totaal niks aan heb zoals: "waarom zou je dat in godsnaam willen doen" of: "blijf jij nu maar lekker bij je asp3.0" ( wat er gewoon op neerkwam ) of: "ga eerst maar eens zoeken naar tutorials" ( word er soms gedacht dat iedereen zomaar alles vraagt zonder zelf eerst gezocht te hebben? duidelijke tuutjes over dit onderwerp zijn er gewoon niet)

kan je nagaan dat ik er een beetje pissig wordt.

ik wil best een nieuwe taal leren, maar dan moet er wel ondersteuning zijn voor als ik iets niet snap. zoals ik al eerder heb gepost, ben ik nog een beginner met asp.net, probeer je eens in mijn positie voor te stellen. het enige wat ik vraag is een duidelijk voorbeeld waar ik verder op kan bouwen. ik moet tenslotte toch ergens mee beginnen

[ Voor 86% gewijzigd door BasSpruit op 27-05-2003 10:09 ]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
rwb schreef op 26 mei 2003 @ 10:56:
in je aspx
ASP.NET:
1

en in je codebehind
C#:
1
2
3
4
xml.Transform();

Deze code zou inderdaad 1 op 1 te vertalen moeten zijn naar vb.net. Daarna moet je maar wat tutorials zoeken over hoe je je xml kan bewerken. Ook hiervoor heb ik iets terug al een klein voorzetje gegeven met een code voorbeeldje.

• BasSpruit
je bedoelt xml bewerken in de xml of in de code-behind?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik bedoel in de codebehind. Je leest je XML dus in in een DOM Object en daarna kan je er in je codebehind gewoon doorheen lopen en veranderen wat nodig is. daarna assign je je XmlDocument aan je asp xml component en roep je de transform method aan.

• BasSpruit
MOET ik de transform method aanroepen?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Nee volgens mij gebeurt dat ook automatisch als de page gerenderd wordt maar dat moet je maar even uitproberen

• BasSpruit
de pagina moet juist NIET getransformeerd worden...

• whoami
ChaosDream schreef op 28 mei 2003 @ 08:34:
de pagina moet juist NIET getransformeerd worden...
Toon jij dan de gegevens in 'raw' xml aan de gebruikers?

• BasSpruit
nee, ik heb een <?xml-stylesheet ?> in me xml pagina zitten.

Verwijderd

ff een paar opmerkingkjes
Kerrick: Oldschool? Ik ken datagrids enzo maar ik wou mooie linkjes uitprinten die ik in een div plaats want dit was eiglijk gewoon een stukje uit een zelfgemaakte usercontrol ;)

Programmeren in asp.net:
Wil je echt geen geld uitgeven -> Web Matrix: www.asp.net
Anders -> Zit je nog op school (of koop het via kennis): Student Licens -> Zo heb ik vs 6 gekocht!

• BasSpruit
school liscensie heb ik helaas weinig aan, ben bijna klaar met school. (joepie, joepie! :D, klote school...).

@aspfreakout: webmatrix is gratis he? ik schijn m ook te hebben, maar ik moet er eerst aan wennen denk ik. ben nog steeds lekker met dreamweaver mx bezig, welke goed genoeg is voor plain html en scripting ( geen xml/xsl of zo ).
Pagina: 1