[Freesco]XP krijgt geen IP

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-08 11:12
Hoi, ik heb hier Freesco 0.3.1 draaien op een Compaq Deskpro 4000.

Deze PC is voorzien van een onboard Thunderlan ethernet kaart en een Realtek 8029 kaart. Beide kaarten werken naar behoren.

Na de configuratie en reboot van Freesco krijg ik de melding dat er een IP adres is gekregen van @home, en dat Eth1 (de Thunderlan) word gestart, wanneer die gestart is krijg ik een IP-adres te zien (192.168.0.1) en nog wat zooi, dus ik denk dat dit allemaal ok is (Ik heb DHCP ingeschakeld met een pool van 192.168.0.10 tot 192.168.0.20, net mask 255.255.255.0).

Wanneer de Thunderlan word gestart zie ik meteen in mijn XP machine de melding 'Er is verbinding met Lan-verbinding', snelheid: 10Mbps
Maar nu het rare: ik krijg geen IP adres van de Freesco bak, ik krijg of 0.0.0.0 of ik krijg 169. nog wat en net mask 255.255.0.0

ipconfig /release en dan /renew helpt niks, ik krijg het antwoord dat de aanvraag verlopen is.

De Freesco bak is niet te pingen, ik krijg of een time-out of 'de doelhost is niet bereikbaar.

In Freesco staat domain op 'Valhalla', mijn werkgroep in XP op 'Valhalla' en computernaam op 'Thor'.

Ik heb laatst om te testen (voordat ik de deskpro kreeg) mijn eigen machine als router gebruikt, en een Win98 bak als client, en dat werkte perfect (met dezelfde kabels, freesco instellingen, dus deze zijn _niet_ defect/verkeerd. helaas heb ik deze PC niet meer tot mijn beschikking.

Ik heb het idee dat het aan Windows XP ligt, maar ik zou niet weten wat ik eraan moet doen, de netwerkkaart is een 3Com Etherlink 10/100 905B, gewoon een gangbare kaart dus.

Kan het zijn dat WinXP gewoon het nieuwe IP adres niet accepteert oid :?

Ik word er echt moe van, datwel :(

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-06 22:13

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Misschien een lokale firewall draaien waarbij de NIC van je XP bak in de internet zone zit ipv de trusted?

Godfather Bodybuilding topic reeks

• LiquidSmoke
dat zou kunnen, maar als ik het goed heb, heb ik firewall helemaal uitstaan in Windows XP (ik zit nu @ stage dus kan niet ff checken)

damn, search levert ook niet veel op :( alleen dat ik misschien een keer mijn netwerkkaart moet verwijderen en opnieuw installeren

Verwijderd

Weet je zeker dat het kabeltje van de XP machine naar de switch/hub in orde is. Is de poort van de switch/hub ok?

Kan je op de Xp machine wel je local host pingen? (127.0.0.1)

Probeer eens een vast ipadres aan de xp machine te geven in de range waar de interne nic op de freesco bak.

• LiquidSmoke
Ja ik kan de localhost pingen, ik gebruik een cross-cable van Freesco naar de Xp bak, en weet 100% zeker dat die goed is.

Vaste IP adressen heb ik ook geprobeerd, maar helpt voor geen meter.

Moet er een bepaalde werkgroep bij WinXP gebruikt worden :? bij Win 98 toen iig niet.

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-06 22:13

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Nee hoor, op IP niveau moet 't gewoon inorde zijn.

Wat levert een 'arp -a' op?

Godfather Bodybuilding topic reeks

• LiquidSmoke
kan ik zo niet zegge, zit op stage, rond half 5 kan ik het uitproberen, in

Dit topic

stond dat het verwijderen van je LAN verbinding misschien helpt, zou dat kunnen? moet ik dan ook alle protocollen verwijderen?

en wat doet arp -a precies?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

LiquidSmoke schreef op 22 May 2003 @ 13:55:
en wat doet arp -a precies?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
c:\>arp

Geeft de door Address Resolution Protocol (ARP) gebruikte tabellen weer voor
het omzetten van IP-adressen naar fysieke adressen en wijzigt deze.

ARP -s inet_addr eth_addr [if_addr]
ARP -d inet_addr [if_addr]
ARP -a [inet_addr] [-N if_addr]

-a            Geeft huidige ARP-vermeldingen weer door de huidige protocol-
                gegevens aan te vragen. Als het inet_addr niet is opgegeven,
                worden alleen de IP- en fysieke adressen van de opgegeven
                computer weergegeven. Als meer dan één netwerkinterface ARP
                gebruikt, worden er vermeldingen weergegeven voor elke
                ARP-tabel

doe eens "ifconfig" op je freesco bak, want als je zegt dat het instellen van een vast ip in je xp bak niet werkt dan moeten je ip settings @ freesco niet goed staan.

Verwijderd

Probeer eens een vast IP adres op je XP machine en kijk of het dan wel werkt (pingen / Internetten...)

Lees nu net het antwoord...

Probeer eens een andere netwerkkaart...?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 14:08 ]

• LiquidSmoke
Hier is een report file, deze is wel gemaakt op een andere machine (hier @ stage)

kweetniet of dat iets uitmaakt voor het rapport resultaat

*klik voor report.txt*.

het maakt wel uit denk ik, kzal strax ff een nieuwe neergooien.

De floppy die ik gebruik is wel een paar maanden oud, maar hij heeft geen problemen gegeven (niet zichtbaar iig), zou het hier aan kunnen liggen?

[ Voor 39% gewijzigd door LiquidSmoke op 22-05-2003 14:22 ]

Verwijderd

Kijk eens in de setup of DHCPserver echt is ingeschakeld. Mogelijk heb je een ip range ingesteld, maar de service uitgeschakeld. Op s(ecure) zetten.

Je zou met een andere pc eens moeten testen of je daar wel een ip-adres krijgt.

Kun je vanaf Freesco wel pingen naar 192.168.0.1 en/of een willekeurig internetadres?

• LiquidSmoke
nog niet geprobeerd, commando is gewoon ping?

/edit ik heb Coyote Linux geprobeerd, maar dat hielp ook niet, nog steeds hetzelfde. Dhcp of niet!

Ik heb ook geprobeerd om mijn netwerk lokaal via de Realtek te laten lopen en mijn Internet via de Thunderlan, er kwam gewoon weer een IP-adres aan bij de Thunderlan, maar op de XP bak was het weer 3x niks! Achterop de realtek brandde het 'link' lampje, maar het 'activity' lampje knipperde maar een paar keer, volgens een vast ritme: *----*----*----*----*----foutmelding op xp bak

*=knipper
- = pauze
foutmelding: aanvraag dhcp-lease verlopen

/edit Het wordt steeds gekker? ik krijg nu de melding bij het booten van de floppy '/SBIN/LOGROTATE 1: is read-only' en daarna is heel mijn prompt verkracht en kan ik niets meer typen :?

toch een slechte flop?

[ Voor 105% gewijzigd door LiquidSmoke op 22-05-2003 15:32 ]

• LiquidSmoke
***********Probleem opgelost***********

Hoe?

2 dingen:

1) Slechte floppy, ding begon steeds gekker te doen 8)7

2) Kabel, ik heb er nu een hub tussen hangen en alles werkt perfect,
de crosskabel die ik gebruikte had ik tussen 2 10/100 kaarten hangen en blijkbaar werkt 10/100 en 10 niet goed op de een of andere manier, toch bedankt voor alle steun :*)
Pagina: 1