FSB op 400 - kan dat zomaar? Enkele vragen.

Pagina: 1
Acties:

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 15:49
Na vele dagen searchen, vele topics lezen en een map vol reviews, zit ik met een paar onopgeloste vragen.

Ik wil in een te kopen systeem de FSB op 400 en MP omlaag zodat ik niet overclock. >:) ;)
Te kopen systeem:
-Asus A7N8X,SockA,nForce2
-AMD Athlon XP 2500+, 333Mhz, 512Kb (Barton)
-Corsair XMS eXtreme Memory, 256Mb DDR, 400Mhz, CL2 (2x dual channal)

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Maar... kan dit wel zomaar? Mij is onderstaande niet duidelijk:

• 1. Als ik bovenstaande onderdelen koop, kan ik dan direct aan de slag met FSB=400 (synchroon met geheugen) en een lagere MP (zodat ik niet overclock)? Of moet ik eerst "unlocken": op de CPU iets doorsnijden/verbinden? Is zo'n potloodstreepje nog weg te halen ivm garantie? :?

• 2. Is het gegarandeerd dat genoemde instelling gaat werken? Of is het een gok met een kans dat het systeem op 200FSB instabiel wordt? :|

• 3. De videokaart zit ook aan de North Bridge. Heeft deze last van een hogere FSB? :/ En de PCI's? Ik las dat een netwerkkaart problemen kan geven?

• 4. Als je zomaar de FSB kan verhogen zonder de cpu-kloksnelheid te verhogen. Waarom doet niet iedereen dat dan? Afgezien van de mobo/geheugen bottleneck dan.

• 5. In dit topic: Werkt niet: 10x200=2000mhz. Werkt wel: 12.5 x170=2125mhz Hoe kan zoiets?

• 6. Als de FSB naar 400 gaat, maar de processor iets moet worden teruggeklokt omdat de eerstvolgende mp zal overclocken, hoe groot is dan de snelheidswinst? Vb: 11x 166mhz=1833 ==> 9x200=1800mhz.

• 7. De FSB is 200. Het geheugen draait dankzij DDR op 400 (hoewel eigenlijk niet eens ivm opgaande/neergaande puls). Waarom zegt men nu dat ook de processor en het moederboard op 400 draaien, dat doen ze toch niet?

Wie mij deze materie kan verhelderen, ben ik voor eeuwig dankbaar _/-\o_ :+ :D :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door pmeter op 21-05-2003 18:30 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Dat soort dingen is echt niet te garanderen jongen. We wish we could ;) maar kan gewoon niet. Het hangt van zoveel factoren af. Valt alleen te garanderen als de fabrikant dat zegt (3200+ anyone?). In jouw config kan het dus zijn dat de 2500+ niet wil. De rest van de onderdelen is wel ok. Vidkaart en PCI zijn gelockt @ nForce2, dus geen probleem. Voor de rest is het ECHT WEL terug te vinden hoor ;). Ga de DOC FAQ maar es goed doorlezen, en de betere OC'sites. Het forum van www.nforcershq.com is bv. goud waard :)

LinkedIn
Instagram

• Scatman_II
  • Laatst online: 22:20

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Op 5:
Dan is blijkbaar de cpu niet de bottleneck, maar het geheugen, de pci kaarten, agp... etc. Die trekken blijkbaar zo'n hoge fsb niet.
[oftewel op 3: Ja, tenzij je met dividers gaat spelen, zodat ze weer anders lopen dan je mem etc...]

[edit]
Ik lees net dat je hier dus met nForce nix mee te maken hebt ;)
4. Als je zomaar de FSB kan verhogen zonder de cpu-kloksnelheid te verhogen. Waarom doet niet iedereen dat dan? Afgezien van de mobo/geheugen bottleneck dan.
Omdat je systeem nog sneller wordt als je cpu ook meedoet :P
Bovendien zijn niet alle cpu's std geunlockt en lijkt het me een klotewerk om dat te doen. :Z

[ Voor 51% gewijzigd door Scatman_II op 21-05-2003 18:32 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

ik zou zowiezo de Abit aanbevelen die is echt PERFECT en stuk goedkoper dan de Asus...

Verder erop letten dat je een REV 2 hebt die werkt geheid op 200 FSB de rev 1.2 en lager niet altijd zonder voltmod, de kans is groot dat het dan gaat zoals jij dat wil hebben echter is er een kansje dat je een L12 brugje door moet snijden om de 200 FSB te halen dit kan tegenwoordig niet meer met een potloodstreepje en ALS die handeling nodig is is het einde garrantie voor je CPU. Unlocken van de CPU is niet nodig dit doet het mainbord al voor je >:)

Suc6

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mijn mening:

ja, ik denk dat je hier kan garanderen dat het werkt. De NForce2 heeft de benodigde deviders aan boord, dus de AGP/PCI blijven netjes op 66/33. Daarnaast; je klokt je proccesor niet over, hij blijft gewoon op dezelfde snelheid draaien. Commetaar van de experts graag ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• pmeter
Ah. Mooie reacties tot nu toe.

Even vraag 1 er uit lichten: want gaan snijden in mijn cpu doe ik liever niet :+. Het lijkt me dat alle 2500+'jes hetzelfde zijn.
Dus mensen met een 2500+@400: moest je iets doorsnijden?...........of niet?

[ Voor 40% gewijzigd door pmeter op 21-05-2003 18:55 ]

• Remy

Remy

dual-zip schreef op 21 May 2003 @ 18:40:
Mijn mening:

ja, ik denk dat je hier kan garanderen dat het werkt. De NForce2 heeft de benodigde deviders aan boord, dus de AGP/PCI blijven netjes op 66/33. Daarnaast; je klokt je proccesor niet over, hij blijft gewoon op dezelfde snelheid draaien. Commetaar van de experts graag ;)
Geef jij hem zwart op wit dat zijn setup op MPx200 STABIEL zal draaien? Misschien dat die 2500+ het wel kan hebben, misschien ook niet. de 3200+ wordt door AMD wel gegarandeerd op 200, sterker nog, daar istie voor bedoeld. Ik probeer gewoon te zeggen, dat er bij OC'en simpelweg geen garanties gegeven kunnen worden. Niks meer, en niks minder :)

edit: Doorsnijden? Nee hoor, waarschijnlijk niet. Gewoon MPx200 doen, en zien wat er van komt. Windows BSODs? Beetje meer volts enz...tweak tweak tweak tot je erbij neervalt :P

edit2: reactie op text hieronder: Omdat de 2500+ voor een FSB van 166(333mhz effectief) bedoeld is, niet 200 ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Remy op 21-05-2003 18:53 ]

LinkedIn
Instagram

• pmeter
ReemF schreef op 21 May 2003 @ 18:47:
[...]

Geef jij hem zwart op wit dat zijn setup op MPx200 STABIEL zal draaien? Misschien dat die 2500+ het wel kan hebben, misschien ook niet. de 3200+ wordt door AMD wel gegarandeerd op 200, sterker nog, daar istie voor bedoeld. Ik probeer gewoon te zeggen, dat er bij OC'en simpelweg geen garanties gegeven kunnen worden. Niks meer, en niks minder :)

edit: Doorsnijden? Nee hoor, waarschijnlijk niet. Gewoon MPx200 doen, en zien wat er van komt. Windows BSODs? Beetje meer volts enz...tweak tweak tweak tot je erbij neervalt :P
Kijk! Dat is dus één van de dingen die ik niet snap. Want.... met een hogere FSB en lagere MP draai je wellicht iets onder de gespecificeerde freq. Dus waarom zou de proc het niet aankunnen :?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ReemF schreef op 21 mei 2003 @ 18:47:
[...]

edit2: reactie op text hieronder: Omdat de 2500+ voor een FSB van 166(333mhz effectief) bedoeld is, niet 200 ;)
om het zo te stellen, jah!

Omdat die proccesor helemaal niet wordt overgeklokt. Er is niets dat buiten de specifiacties draait, dus waarom zou het niet werken. Dit valt volgens mij helemaal niet onder overklokken.

edit: het is wel de bedoeling dat die proccesor op de gespecificeerde waarde blijft draaien. Als jij werkelijk MPx200 wilt draaien trek ik m'n garantie in :Y) :+

BalusC & Abbadon : misschien een move naar DOC, want daar zitten de echte experts

[ Voor 9% gewijzigd door Glashelder op 21-05-2003 19:07 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Zoals gezegd, overclocken en garanderen gaan niet samen :+ Je hebt wel een gerede kans dat het werkt though: je geheugen kan het aan, het bord is voorzien van de benodigde bus multipliers en je kunt zelfs de multiplier v.d. XP nog verlagen wanneer de eindsnelheid iets te hoog zou worden. Enige problemen die overblijven is dat de chipset (indien geen Utlra 400 versie) deze FSB snelheid niet officieel ondersteund, echter, Asus garandeerd het wél weer indien je de nieuwste BIOS gebruikt (hoef je geen eens het rev. 2.0 bord voor te hebben) :) Aangezien jij dit bord wilt nemen blijft alleen probleem twee, de cpu over. Je mag er bijna wel van uitgaan dat het moet lukken met zo'n FSB333 cpu alleen zijn er wel eens probleempjes geweest zodat garanties alsnog niet te geven zijn.

Dus proberen maar :) (en met alle factoren in acht genomen zou ik dit niet meer spannend durven noemen o.i.d.)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Abbadon schreef op 21 May 2003 @ 19:00:
Zoals gezegd, overclocken en garanderen gaan niet samen :+ Je hebt wel een gerede kans dat het werkt though: je geheugen kan het aan, het bord is voorzien van de benodigde bus multipliers en je kunt zelfs de multiplier v.d. XP nog verlagen wanneer de eindsnelheid iets te hoog zou worden. Enige problemen die overblijven is dat de chipset deze FSB snelheid niet officieel ondersteund, echter, Asus garandeerd het wél weer indien je de nieuwste BIOS gebruikt (hoef je geen eens het rev. 2.0 bord voor te hebben) :) Aangezien jij dit bord wilt nemen blijft alleen probleem twee, de cpu over. Je mag er bijna wel van uitgaan dat het moet lukken met zo'n FSB333 cpu alleen zijn er wel eens probleempjes geweest zodat garanties alsnog niet te geven zijn.

Dus proberen maar :) (en met alle factoren in acht genomen zou ik dit niet meer spannend durven noemen o.i.d.)
Als ASUS 200 mhz FSB garandeert dan valt dit toch onder tweaken en niet onder overklokken (tweaken is overklokken maarja, hierbij meer snelheid zonder het aantal mhz op te schroeven)?

Die proc wordt immers niet overgeklokt ?

Het is hier dus de bedoeling NIET over te klokken. De FSB omhoog en de MP omlaag zodat het aantal mhz gelijk blijft. Ik vermoed dat sommige dat niet gelezen hebben, waaronder jij Abbadon

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 21-05-2003 19:03 ]

• pmeter
dual-zip schreef op 21 May 2003 @ 18:59:
[...]
edit: het is wel de bedoeling dat die proccesor op de gespecificeerde waarde blijft draaien. Als jij werkelijk [b]MPx200[b/] wilt draaien trek ik m'n garantie in :Y) :+

BalusC & Abbadon : misschien een move naar DOC, want daar zitten de echte experts
Maar wat is er mis met MPx200 als de MP laag genoeg is?

Bij nader inzien lijkt een moefje mij niet zo slecht ;) Maar nu ff eten :Y)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het probleem is dat als je MPx200 gaat draaien je een snelheid krijgt van

166*200=33200 mhz

en dat trekt ie niet >:)
MP staat derhalve ook voor Multiplier

• Remy

Remy

dual-zip schreef op 21 mei 2003 @ 19:02:
[...]
...
Die proc wordt immers niet overgeklokt ?

Het is hier dus de bedoeling NIET over te klokken. De FSB omhoog en de MP omlaag zodat het aantal mhz gelijk blijft. Ik vermoed dat sommige dat niet gelezen hebben, waaronder jij Abbadon
Zelfs bij alleen een FSB overclock krijgt de proc een schop onder z'n ... gewoon omdat de default setting 166 is. Zelfs als de uiteindelijke pure eindmhz bij een FSB-only OC onder de default snelheid blijft, heeft de proc te maken met een 'hardere' FSB. Dus ook dan moet hij harder trappen, het heet niet voor niets Front Side Bus. Het kan best dat de proc vanaf 185 of 190 FSB zegt van, bekijk het maar, geen zin in, en dan is't pech. Een 3200+ kan dat dan wel, want die is JUIST bedoeld om op 200fsb te lopen.

LinkedIn
Instagram

• --MeAngry--
  • Laatst online: 17-08 12:05

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Het is bijna te garanderen dat elke Athlon XP proc die je nu koopt op 200 MHz FSB wil lopen, cker als je de MP omlaag kan brengen, dit is het geval met Tbred en Barton XP's icm een nForce2 mobo. Feit is gewoon dat niet elke rev. nForce2 chipset 200 MHz trekt. Zorg dat je een Abit NF7(-S) of ASUS A7N8X (Deluxe) neemt met rev. 2.0 dan ben je zo goed als verzekerd van 200 MHz FSB, uitzonderingen daargelaten natuurlijk!!!

P.S. Neem btw een Abit NF7-S die heeft een veel betere prijs/kwaliteit verhouding dan een ASUS A7N8X (Deluxe) en biedt ongeveer dezelfde prestaties.

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• Abbadon
dual-zip schreef op 21 May 2003 @ 19:02:

Ik heb het wel degelijk goed gelezen. Feit blijft dat AMD de XP 2500+ voor een 166MHz FSB heeft gevalideerd en niet voor 200MHz! En het versnellen van een onderdeel (het boven spec laten draaien, in dit geval de interface v.d. cpu met de buitenwereld) noem ik altijd nog overclocken.

[ Voor 6% gewijzigd door Abbadon op 21-05-2003 19:14 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op 21 May 2003 @ 19:11:
Zorg dat je een Abit NF7(-S) of ASUS A7N8X (Deluxe) neemt met rev. 2.0 dan ben je zo goed als verzekerd van 200 MHz FSB, uitzonderingen daargelaten natuurlijk!!!
Nope. rev 2.0 kan gewoon 200MHz aan. Is officieel ondersteund.
Wil niet zeggen dat de rest het aankan natuurlijk, maar het mobo is iig niet het probleem.

Over punt 3 trouwens: hij heeft er geen last van. Je PCI kan je vastzetten op de officiele 33MHz, dus dat blijft gewoon standaard lopen. Geldt ook voor je AGP.

Verwijderd

Hmmz ik d8 dat het wel gegarandeerd kon heb het dus ook gewoon gedaan :p CPU loop nu op 9x200 ipv 13.5x133 en werkt toppie. Wat zou het dan niet aankunnen ? Ik heb btw:

Abit NF7-S 2.0
512Mb Samsung PC3200
XP2200+ Trouhgbred

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Abbadon schreef op 21 May 2003 @ 19:13:
[...]

Ik heb het wel degelijk goed gelezen. Feit blijft dat AMD de XP 2500+ voor een 166MHz FSB heeft gevalideerd en niet voor 200MHz! En het versnellen van een onderdeel (het boven spec laten draaien, in dit geval de interface v.d. cpu met de buitenwereld) noem ik altijd nog overclocken.
Niet vijandelijk bedoeld hoor, maar:
Je hebt wel een gerede kans dat het werkt though: je geheugen kan het aan, het bord is voorzien van de benodigde bus multipliers en je kunt zelfs de multiplier v.d. XP nog verlagen wanneer de eindsnelheid iets te hoog zou worden.
:?

• Abbadon
Ik bespeur hier iemand met een voorliefde tot cohabitatie met de familie der formicidae :+

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ehm, Abbadon. Kun je dat vertalen tot een voor mij verstaanbare taal ? :7

edit: ik had je wel >:)

offtopic:
Hoe heet dit?

goed dat je die op slot heb gegooit, wou net een SM openen met als enige inhoud een link naar het topic en een :o + :+

[ Voor 68% gewijzigd door Glashelder op 21-05-2003 19:44 ]

Verwijderd

Abbadon schreef op 21 May 2003 @ 19:27:
Ik bespeur hier iemand met een voorliefde tot cohabitatie met de familie der formicidae :+
Dat is de mooiste term, die ik ooit voor mierenneuken heb gehoord! _/-\o_

• Abbadon
dual-zip schreef op 21 May 2003 @ 19:30:
Ehm, Abbadon. Kun je dat vertalen tot een voor mij verstaanbare taal ? :7
Zie Compeutje :P

• pmeter
[b]--MeAngry-- schreef op 21 mei 2003 @ 19:11:P.S. Neem btw een Abit NF7-S die heeft een veel betere prijs/kwaliteit verhouding dan een ASUS A7N8X (Deluxe) en biedt ongeveer dezelfde prestaties.
Ja maar..... de Asus is goedkoper 8)7 :D
Abit: € 127,-
Asus: € 98,- (non-deluxe)

Edit: aha, maar waarom zou je de deluxe nemen als je een Live! een videokaart en geen/losse raid hebt?

[ Voor 14% gewijzigd door pmeter op 21-05-2003 19:48 ]

• Remy

Remy

pmeter schreef op 21 May 2003 @ 19:46:
[...]

Ja maar..... de Asus is goedkoper 8)7 :D
Abit: € 127,-
Asus: € 98,- (non-deluxe)
Mooi! Veel plezier met je setupje, en neem de tijd. Post je bevindingen in DOC, en wel het Barton OC topic :P

LinkedIn
Instagram

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

The Third Man

The Third Jellyfish

Sorry dat ik weet met insecten naar bed ga, maar ik heb zo mijn twijfels als ik de topicstart lees of TS wel het nodige aan vooronderzoek (DOC FAQ) heeft uitgevoerd.

Behandeling van de punten:
1. Makkelijk: AthlonXP is gelocked, dus moet je die eerst unlocken -> DOC FAQ
2. Ook simpel: Overklokken = een gok wagen, dus kan je nooit zeker zijn van een 100% stabiel systeem en dus een succesvolle overclock (alhoewel een overclock van 1 MHz daar wel dicht in de buurt bij komt ;) ).
3. PMG+DOC FAQ: een videokaart in een agp slot (niet alle videokaarten zitten in een agp slot hè) zit niet op de FSB, maar op de AGP bus, en die is een afgeleide van de FSB (net als de PCI bus), alleen kan bijvoorbeeld de Nforce2 weer onafhankelijke AGP- en PCI-snelheden instellen maar dat is weer een ander verhaal. Een videokaart kan last hebben van jouw FSB overclock als de Northbride niet een passende divider heeft om de snelheid van de AGP bus weer binnen de specs te brengen. Hetzelfde geldt voor de PCI bus. Let wel: dit staat allemaal in de FAQ hè.
4. Omdat het A. Een overclock is (niet iedereen doet aan overclocken) B. Het niet altijd stabiel werkt.
5. Duh, lagere FSB = minder hoge overclock = grotere kans op stabiel systeem. Als jij de cilinder van je solex minder breed uitboort heb je een betere kans op een betrouwbare motor maar is het eindvermogen minder.
6. Dat is geen 'vaste' formule, aangezien sommige taken meer baat hebben bij een hogere FSB (o.a. Games en videobewerking), maar andere meer bij brute cpu-power (bijv. RC5 als ik me niet vergis), iig kan je dat verschil zien door bijvoorbeeld de benchmarks tussen de AthlonXP 2600+ op 133 MHz en op 166 MHz FSB te bekijken.
7. Nee, alles werkt dan op 200 MHz (altijd eenheid vermelden hè), maar het klinkt cuwler als je 400 neerzet (hier geen eenheid want het moet vergelijkbaar zijn met 400 MHz, maar het is het niet dus is er geen eenheid voor). Altijd hetzelfde gelazer(mobo-makers, proc-makers, computer-toko's), maar je moet er nou eenmaal mee leren leven.

Maar om wat specifieker op je config in te gaan: je hebt dus de Nforce2 chipset, en die kan (als je wat beter had gezoch had je dit ook geweten) onafhankelijke PCI- en AGP-snelheden instellen, dus => nooit problemen met een overgeclockte PCI- en/of AGP-bus.

Om dit hele verhaal te besluiten: Dit hoort 100% in DOC thuis!!!

• pmeter
Lekkere Kwal schreef op 21 mei 2003 @ 20:40:
Sorry dat ik weet met insecten naar bed ga, maar ik heb zo mijn twijfels als ik de topicstart lees of TS wel het nodige aan vooronderzoek (DOC FAQ) heeft uitgevoerd.

Behandeling van de punten:
Hartelijk dank voor de antwoorden! _/-\o_

Even terzijde: ik heb deze post gemaakt omdat dit imho geen overclock is, immers, ik klok de proc weer terug. Of dit gegarandeerd werkt vind je niet in de DOC FAQ. Deze gaat immers alleen over overclocken!

Maar goed, wat betreft de bus blijkt het dus wel een overclock, dus je hebt gelijk. Maar DAT stond iig niet in de DOC FAQ :+

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

pmeter schreef op 21 May 2003 @ 20:50:
[...]

Hartelijk dank voor de antwoorden! _/-\o_

Even terzijde: ik heb deze post gemaakt omdat dit imho geen overclock is, immers, ik klok de proc weer terug. Of dit gegarandeerd werkt vind je niet in de DOC FAQ. Deze gaat immers alleen over overclocken!

Maar goed, wat betreft de bus blijkt het dus wel een overclock, dus je hebt gelijk. Maar DAT stond iig niet in de DOC FAQ :+
Hmm, dat is een soort contradictio in terminis, want in de DOC FAQ staat een heel verhaal over FSB Tweaking, en aangezien de DOC FAQ alleen over overclocken gaat is FSB Tweaking óók overclocken. Zie ook deze regel:
De makkelijkste en meest effectieve manier om over te klokken is door het verhogen van de FSB
Nou als dat geen overclocken is eet ik mijn muis op... Daarbij is het natuurlijk wel erg kortzichtig om alleen CPU-(edit: -clock-)overclocking overclocken te noemen; dan zou het overclocken van je GPU ook geen overclocken zijn en áltijd werken, niet dus....

EDIT
Het verhogen van de FSB terwijl de CPU-clock hetzelfde blijft ís natuurlijk wel overclocken doordat je anders een T-bird 1000 MHz ook op 5x200 MHz zou kunnen laten draaien, knappe jongen als je dat met normale koeling lukt :) .

[ Voor 12% gewijzigd door The Third Man op 21-05-2003 21:00 ]

• Stinger666
  • Laatst online: 08-02 00:01
Lekkere Kwal schreef op 21 May 2003 @ 20:40:

Heel verhaal
Ik ben helemaal met je eens Lekkere Kwal ;) !!!!

sorry Pmeter , maar heb jij de FAQ wel eens gelezen en een beetje goed rondgeneusd in de topics hier! :? :|

Je hebt de afgelopen dagen al zeker 4 topics geopend met vragen die je zelf kunt uitzoeken of die hier regelmatig tevoorschijn komen en die zelfs in de FAQ staan.
Misschien ben ik de enigste die me hier een beetje aan erger! Maargoed,...

Gegarandeerd 200Mhz halen is er niet bij. Ook al heb je de juiste spullen, dat lijt me logisch

En je hoeft ook niet de hele tijd alles VET te typen :X

Of je aan je CPU moet zagen hakken of snijden had je ook kunnen uitvinden. Het Asus en abit nForce2 bord unlocken de CPU's Multiplier uit zichzelf en de FSB is instelbaar via de BIOS, net als de Voltages.
(Sommige borden hebben bij een Barton liever wel dat de standaard FSB 133 is om hem naar 200 te krijgen,....aangezien een Barton standaard 166 (bij de 3200+ > 200) is zou je dan moeten zagen!

Maar ook dit valt in zat topics te lezen,...

Sorry dat ik ff de onvriendelijke tweaker uithang :/

[ Voor 4% gewijzigd door Stinger666 op 21-05-2003 23:48 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Stinger666 schreef op 21 May 2003 @ 23:46:
[...]
Klacht jegens TS verhaal
Mmm, is dit niet meer iets voor Schiet een Modje of een directe PM aan de mods hier? Want ik probeerde het nog een beetje in te houden door wat meer inhoudelijker te reageren, maar (bijna) alleen maar je gal spuwen over TS (overigens terecht IMHO maar daar gaat het niet om), heeft weinig zin aangezien het kant nog wal raakt; je hijst TS alleen maar tegen je in het harnas en de mods kunnen nu minder streng optreden doordat TS 'al genoeg is gestraft'. (desalniettemin dank voor steunbetuiging ;) )

• Stinger666
Lekkere Kwal schreef op 22 May 2003 @ 00:01:
[...]
Mmm, is dit niet meer iets voor Schiet een Modje of een directe PM aan de mods hier? Want ik probeerde het nog een beetje in te houden door wat meer inhoudelijker te reageren, maar (bijna) alleen maar je gal spuwen over TS (overigens terecht IMHO maar daar gaat het niet om), heeft weinig zin aangezien het kant nog wal raakt; je hijst TS alleen maar tegen je in het harnas en de mods kunnen nu minder streng optreden doordat TS 'al genoeg is gestraft'. (desalniettemin dank voor steunbetuiging ;) )
Daar heb je gelijk in, maar omdat het een 'goed' lopend topic is report ik niets! Mijn post lijkt me ook wel duidelijk. Ik ben geen modje en die lezen dit heus wel.

Het is trouwens SM = Schop een modje ;)

• Remy

Remy

Dit topic is open gebleven (naar mijn idee althans ;)) omdat de TS vragen stelt, die normaal niet zo direct voorbij komen. Maar dit soort vragen, zeker de 'geavanceerdere' zoals 5, 6 en 7, lost iedereen zelf op. Tenminste, iedereen HOORT het zelf op te lossen. Het heet hier geen www.beginnersweb.nl , maar Gathering of Tweakers.

Er wordt dus verwacht dat je eerst zelf dingen uitzoekt (heeft TS gedaan, ok netjes ;)), maar ook dingen zelf probeert. De TS klinkt nogal als een beginnende OC'er die gelijk vol gas wil gaan zonder gezeur. Wel de lusten niet de lasten. Veel mensen @ DOC zouden niet blij worden van zo'n persoon, want er wordt dus verwacht dat je zelf met tweakresultaten komt, wat je hebt geprobeerd, wat er is mislukt...etc. Heel veel mensen @ DOC zijn door schade en schande wijs geworden, en mogen zich nu serieus DOC'er noemen, omdat ze zelf ervaring hebben opgedaan in het OC'en van verschillende setups.

Dat is volgens mij ook de reden dat het topic niet naar DOC is gemoved. Hier @ PMG zitten niet zoveel DOC'ers (:P) en meer mensen met een 'normale' interesse voor de basis van een pc.

Toch wil ik de TS gewoon vragen van, wat vindt je nou zelf van je topic? Is het zo vreemd dat er van je verwacht wordt dat je zelf aan het tweaken en OC'en gaat en pas dan een topic opent, of post in het Asus A7N8X OC topic in DOC van, jongens het lukt niet echt? Dat lijkt me een veel betere invalshoek dan hop zo je vragen neerplempen, zeker met de opmerking over het 'garanderen' van het lopen op 200mhz FSB.

LinkedIn
Instagram

• pmeter
[b]ReemF schreef op 22 mei 2003 @ 08:26:Toch wil ik de TS gewoon vragen van, wat vindt je nou zelf van je topic? Is het zo vreemd dat er van je verwacht wordt dat je zelf aan het tweaken en OC'en gaat en pas dan een topic opent, of post in het Asus A7N8X OC topic in DOC van, jongens het lukt niet echt? Dat lijkt me een veel betere invalshoek dan hop zo je vragen neerplempen, zeker met de opmerking over het 'garanderen' van het lopen op 200mhz FSB.
Bovenstaande kritiek heeft zeker een kern van waarheid. Echter... ;) DE reden dat ik het topic heb geopend is dat ik op GOT heb gelezen dat de FSB omhoog en de MP omlaag GEEN overclocken is, dat ik alles perfect binnen de specs zou draaien (mits mobo en geheugen blaat). Nu geloofde ik dit niet. Waarom zou een 333AMD anders aanmerkelijk duurder zijn, en de Duron een lagere FSB hebben...

Ik had dus een gegeven van GOT wat indruiste tegen mijn gevoel. Als het gegeven waar was, dan had ik NIETS aan de DOC FAQ.

Om terug te komen op Lekkere Kwal:
contradictio in terminis, want in de DOC FAQ staat een heel verhaal over FSB Tweaking, en aangezien de DOC FAQ alleen over overclocken gaat is FSB Tweaking óók overclocken. Zie ook deze regel:De makkelijkste en meest effectieve manier om over te klokken is door het verhogen van de FSBNou als dat geen overclocken is eet ik mijn muis op...
Nu. Dat is een drogreden van bevestiging van het consequent. >:) Immers, dat je met FSB kunt oc'en, wil niet zeggen dat FSB'en altijd oc'en is!

Dit laatste blijkt nu niet waar. Maar DAT kon ik echt nergens vinden. Er was geen topic of DOC FAQ over de FSB verhogen binnen de mobo/geh. specs icm de proc terugklokken. Echt... geen topic hier over.

Vraag 2 was mijn belangrijkste vraag, als deze bevestigend zou worden beantwoord, dan zijn 4 en 5 vervolgvragen. Als 2 ontkennend zou worden beantwoord (wat is gebeurd), ja... dan zijn 4 en 5 domme vragen die terug te vinden zijn.

Ik blijf er bij dat het antwoord of alleen de FSB omhoog oc'en is nergens was terug te vinden.

Maar los daarvan neem ik de kritiek natuurlijk wel serieus. :)

[ Voor 4% gewijzigd door pmeter op 22-05-2003 09:36 ]

• Stinger666
pmeter schreef op 22 May 2003 @ 09:29:
[...]

Bovenstaande kritiek heeft zeker een kern van waarheid. Echter... ;) DE reden dat ik het topic heb geopend is dat ik op GOT heb gelezen dat de FSB omhoog en de MP omlaag GEEN overclocken is, dat ik alles perfect binnen de specs zou draaien (mits mobo en geheugen blaat). Nu geloofde ik dit niet. Waarom zou een 333AMD anders aanmerkelijk duurder zijn, en de Duron een lagere FSB hebben...

Ik had dus een gegeven van GOT wat indruiste tegen mijn gevoel. Als het gegeven waar was, dan had ik NIETS aan de DOC FAQ.
Fijn dat je het een beetje goed hebt opgevat. Het is idd zo dat men door schade en schande wijs wordt en eerst zelf heel veel gaat proberen voordat men een topic opent. Doe wat met deze kritiek. Het is zeker niet bedoeld om je van GoT weg te jagen, maar puur als advies.

En ik blijf erbij dat het overclocken is! Want jij zegt dat je perfect binnen de specs draait, want niet zo is al je je FSB naar 200 doet. (wat omhoog is en dus overclocken is! Daar zal elke DOC'er het met me eens zijn) Je MP omlaag doet ook elke DOC'er anders kun je niet stabiel naar de 200Mhz FSB komen.
Jij zet vervolgens de MP zo dat je CPU de originele snelheid draait. (Dus zeker niet ondergeclocked!) maar omdat de FSB niet volgens de specs draait en de bus sneller is dan normaal is tie toch overgeclocked.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

pmeter schreef op 22 May 2003 @ 09:29:
Om terug te komen op Lekkere Kwal:

[...]

Nu. Dat is een drogreden van bevestiging van het consequent. >:) Immers, dat je met FSB kunt oc'en, wil niet zeggen dat FSB'en altijd oc'en is!

Dit laatste blijkt nu niet waar. Maar DAT kon ik echt nergens vinden. Er was geen topic of DOC FAQ over de FSB verhogen binnen de mobo/geh. specs icm de proc terugklokken. Echt... geen topic hier over.

Vraag 2 was mijn belangrijkste vraag, als deze bevestigend zou worden beantwoord, dan zijn 4 en 5 vervolgvragen. Als 2 ontkennend zou worden beantwoord (wat is gebeurd), ja... dan zijn 4 en 5 domme vragen die terug te vinden zijn.

Ik blijf er bij dat het antwoord of alleen de FSB omhoog oc'en is nergens was terug te vinden.

Maar los daarvan neem ik de kritiek natuurlijk wel serieus. :)
Ten 1e: wat bedoel je met 'FSB'en'? Natuurlijk is het verhogen van de FSB boven de specs overclocken (immers het woord 'clock' kan elke clock zijn, ook de FSB). Je hebt gelijk dat het niet letterlijk in de DOC FAQ staat dat je ook alleen de FSB kunt verhogen en tegelijk de MP kunt verlagen, maar er zijn wel degelijk tientallen topics over geweest en het is IMHO een erg logische manier om stabieler te overclocken als je niet de cpuclock zelf te hoog wilt gaan pushen. Immers ([clichémode]), we zijn hier op de Gathering of Tweakers, dus dat soort dingetjes kan je zelf ook bedenken (toen ik een paar jaartjes terug mijn Athlon 700 op 6x117 stabiel liet lopen had ik nog nooit van GoT, laat staan de DOC FAQ, gehoord).

Het zou ook helemaal niet nodig moeten zijn om te vermelden in welke FAQ dan ook dat FSB verhogen + MP verlagen overclocken zou zijn, aangezien de definitie van de term 'overclocken' dat zelf al beschrijft. Uit de DOC FAQ:
Overklokken is niets anders dan het buiten de specificaties gebruiken van de hardware. De fabrikant verkoopt zijn spullen op de snelheid die gegarandeerd werkt. Als je de snelheid van de hardware boven die garantie opvoert kan de hardware beschadigen en zelfs volledig kapotgaan.
AMD garandeert dat mijn AthlonXP 2200+ op 133 MHz stabiel draait. Als ik die op 166 wil gaan draaien kan dat misschien wel, maar dat is overclocken, aangezien ik niets anders doe dan het buiten de specificatie gebruiken van mijn hardware. Simpel toch?

[offtopic]
Het is wat handiger als je je quote dmv het quoteicoontje (rood pijltje op a4tje rechtsboven in een post) doet ipv met [q] tags, aangezien het niet direct opvalt als een quote van een post maar meer van een FAQ of iets totaal anders (gesprek, website, grafsteen). Ik heb dit ook een lange tijd gedaan dus ik neem het je niet kwalijk maar het staat wel beter en is een stuk prettiger voor de andere users.

• pmeter
Lekkere Kwal schreef op 22 May 2003 @ 14:20:AMD garandeert dat mijn AthlonXP 2200+ op 133 MHz stabiel draait. Als ik die op 166 wil gaan draaien kan dat misschien wel, maar dat is overclocken, aangezien ik niets anders doe dan het buiten de specificatie gebruiken van mijn hardware. Simpel toch?
Ik ben blijkbaar verkeerd voorgelicht door 2 topics die stellig het tegengestelde beweren:

Topic:
Nog even een kleine opmerking over dat overklokken,
Er is één opstelling waarbij niks buiten z'n specs loopt, maar waarbij je toch een mooie prestatiewinst hebt..
Koop PC3200 geheugen. Gooi de FSB op 200 MHz, verlaag de MP van de CPU zodat ie ongeveer op z'n standaard snelheid loopt, gevolg is dat je een mooie geheugenbandbreedte hebt, maar niks is OCed.
:/

Omdat ik dit niet geloofde heb ik dit voor de zekerheid nog eens nagevraagd: Het antwoord:
De proc loopt dan niet buiten z'n specificaties, omdat je de multiplier omlaag hebt gedaan.
8)7

Is het dan gek dat ik dit dacht? 8)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
pmeter schreef op 22 May 2003 @ 19:20:
[...]

Ik ben blijkbaar verkeerd voorgelicht door 2 topics die stellig het tegengestelde beweren:

Topic:

[...]

Omdat ik dit niet geloofde heb ik dit voor de zekerheid nog eens nagevraagd: Het antwoord:

[...]
8)7

'Stellig het tegenovergestelde beweren' vind ik wat vergezocht ;)
Als je alleen de FSB hoger zet en de totale snelheid niet (mp omlaag) werkt het bijna altijd wel mits het geheugen en het mobo het aankan. Uiteraard niet tot 300MHz, maar 166/200 lukt meestal wel.
Tis een beetje vreemde situatie: FSB gaat omhoog, maar de totale snelheid blijft gelijk. De processor is ook helemaal niet sneller dan, alleen de communicatie naar de CPU is sneller. :)

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

[...]

Topic:

[...]

[...]
8)7

Tja, ik begrijp nu waarom je dat dacht maar wat er staat klopt dus niet (Abaddon bevestigt dit ook en ondanks hij is nog altijd wel niet voor niets een FullMod op dit forum). bloasfist heeft het dus fout (foei!).

• Stinger666
[...]

Topic:

[...]

[...]
8)7

Dit heeft 'Jupiler' gezegt :P, we zouden hem een schopje moeten geven. Een kerel met meer dan 3500 posts op GoT die tegen de FAQ ingaat en een net beginnende OC'er op het verkeerde spoor rangeerd. Schandalig >:)

• pmeter
Stinger666 schreef op 23 May 2003 @ 01:17:
[...]Dit heeft 'Jupiler' gezegt :P, we zouden hem een schopje moeten geven. Een kerel met meer dan 3500 posts op GoT die tegen de FAQ ingaat en een net beginnende OC'er op het verkeerde spoor rangeerd. Schandalig >:)
Ik begin erg bang te worden voor represailles :/ :( :'( Want in feite heb ik een zware hacker aangegeven... brrrrr :+ Toch ff een firewall installeren 8)
Pagina: 1