Toon posts:

nForce 2 in combinatie met dual channel geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben nieuw hier, en kon niet in een ander topic duidelijk de info vinden die ik zocht, dus vergeef me als ik aan het dubbelposten ben. :)

Ik ben momenteel bezig een nieuwe computer uit te zoeken, en een systeem op basis van de nForce2 chipset leek mij erg mooi. In de winkel (www.sallanautomatisering.nl) vertelde de verkoper dat ik dual channel geheugen moest hebben. Vervolgens liet hij mij een set zien van het merk corsair.

Corsair TWINX Dual-Channel 512Mb DDR PC3200 C2 Plat. Heat-Spreader (TWINX512-3200LLPT

Welke ik asociaal duur vond, namelijk 250 euro. Derhalve vroeg ik mij af of er iets speciaals was aan deze set, of dat ik ook gewoon bijv 2 repen goedkoper geheugen van bijv samsung naast elkaar zou zetten, en toch mee zou kunnen profiteren van de voordelen van het dual channel gebeuren.

grtz

Winters

NB Of dat ik bijvoorbeeld 2 van deze repen haal:
Corsair Dimm 256Mb DDR PC3200 C2 Heat-spreader (CMX256A-3200C2)

Profiteer ik dan ook van het dual channel verhaal?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2003 08:47 ]

Verwijderd

Het nForce2 Topic Deel 2
Groot Asus A7N8X Topic
-=Het grote EPoX 8RDA+ topic, deel 2=-

Genoeg over te vinden, maar dan moet je wel die hele grote topics doornemen :P

Een nForce mobo werkt met dual channel geheugen op het moment dat je twee geheugendimm's in de juiste slots doet. Om ervoor te zorgen dat dit ook gaat werken moet je 2 dimms hebben van dezelfde grootte hebben (2x256) en het liefst met dezelfde chips op de dimms. Voor optimale prestaties dus het beste 2 dimms van hetzelfde merk met dezelfde chips.

Het Corsair TwinX geheugen is speciaal getest. Bij corsair zit gewoon iemand geheugendiims te testen en te kijken of de 2 dimms goed samenwerken :+

De zin en onzin hiervan is al vaak besproken. Het is is zeker niet beter geheugen voor dual channel. Sterker nog dat Corsair geheugen i.c.m. een EpoX 8RDA zorgt juist voor meer problemen.

Conclusie: koop gewoon 2 dimms van een goed merk dat enigzins overklokbaar is. Bijvoorbeeld gewoon Corsair, OCZ, Twinmos (maar dan alleen als er Winbond op de chips staat), of Kingston HyperX ofzo.

Lees anders de volgende topics eens door:

corsair low latency? twinx? c2?
[rml][ RAM]Corsair Twinkx resultaten[/rml]

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2003 09:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je verhelderende reply (Y),

Is dana elec geheugen ook een beetje goed?

En in welk geval ben ik beter uit, met

2x 256 mb pc3200
of
2x 512 mb pc2700

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 februari 2003 @ 09:08:
Bedankt voor je verhelderende reply (Y),

Is dana elec geheugen ook een beetje goed?

En in welk geval ben ik beter uit, met

2x 256 mb pc3200
of
2x 512 mb pc2700
Het ligt eraan wat je wil gaan doen. Als je wilt gaan overklokken dan kan je beter PC3200 dimms kopen van 256mb. Deze zijn gevalideert op een snelheid van 200mhz. De nForce heeft standaard een FSB van 133 of 166. Die extra ruimte kan je benutten om te gaan overklokken. In dit geval zou ik ook niet Dane-Elec nemen. Staat bekend als zeer stabiel geheugen, maar niet om de overklokkwaliteiten.

Als je niet gaat overklokken zou elk PC2700, liefst CAS2, geheugen prima voldoen. Dus ook dimms van 512mb.

Verwijderd

Topicstarter
ok, hartelijk dank, ik ga niet overklokken, want m'n pa betaald de pc, en die wil dat niet hebben aangezien hij bang is dat ik daarmee het systeem ver$#@^^#k

Dus ik kan dan het beste gaan voor 2 repen van 512 mb pc2700 geheugen C2

Of is veel geheugen een belemmering op 1 of andere manier zodat ik beter 2 repen van 256mb pc2700 C2 kan gaan halen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 February 2003 @ 09:22:
ok, hartelijk dank, ik ga niet overklokken, want m'n pa betaald de pc, en die wil dat niet hebben aangezien hij bang is dat ik daarmee het systeem ver$#@^^#k

Dus ik kan dan het beste gaan voor 2 repen van 512 mb pc2700 geheugen C2

Of is veel geheugen een belemmering op 1 of andere manier zodat ik beter 2 repen van 256mb pc2700 C2 kan gaan halen.
Nee geen belemmering voor zover ik weet. Dus 2x512 PC2700 C2 geaat prima werken. Ik heb hier zelf een nForce mobo en met 2x256 en 1x512 gedraaid, dat werkte ook prima iig.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2003 09:28 ]

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
2X 512=1024MB (duh), kan problemen geven als je windows 9X wil installeren. Dat wil nog wel eens moeite hebben met het aansturen van zo veel geheugen.
Win 2000/XP is geen probleem.

Verwijderd

dat geheugen is zo duur om dat het
- aan 400 mhz werkt
- een heatspreader heeft ==>overclocken..
- zeer aggresieve timings heeft

en idd is het beter om 2* 256 te nemen in verband met dual channel ddr dan 1*512 alhoewel het verschil niet ZOOOO groot is

Verwijderd

Topicstarter
dus t wordt 2x 512mb pc2700 C2 :), in combinatie met win xp en op n andere partitie win2000

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
tja ik wou ff zeggen dat die dual channel optimized geheugenreepjes van Corsair gewoon klare onzin zijn. Ze zullen evengoed werken als 2 andere reepjes geheugen. Het is gewoon kassa voor Corsair.. niet kopen dus :Z

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-04 06:25

Steve

Krokodil \o/

Nog even een kleine opmerking over dat overklokken,

Er is één opstelling waarbij niks buiten z'n specs loopt, maar waarbij je toch een mooie prestatiewinst hebt..

Koop PC3200 geheugen. Gooi de FSB op 200 MHz, verlaag de MP van de CPU zodat ie ongeveer op z'n standaard snelheid loopt, gevolg is dat je een mooie geheugenbandbreedte hebt, maar niks is OCed.

• vincentdeboer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05-2025

vincentdeboer

Save water, drink beer !!!

SEA Ninja schreef op 23 February 2003 @ 12:05:
tja ik wou ff zeggen dat die dual channel optimized geheugenreepjes van Corsair gewoon klare onzin zijn. Ze zullen evengoed werken als 2 andere reepjes geheugen. Het is gewoon kassa voor Corsair.. niet kopen dus :Z
Ben ik helemaal mee eens. Heb net een systeem met de 8rda+ gebouwd met 2 x 256 kingston (pc2700) value-ram (55 euro ps) en dat werk ook perfect. Zeker als je niet gaat overclocken!!

Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 | AMD Ryzen 7 5700x | Kingston DDR4 FURY 2x16GB 3600 cl16 | Samsung 980 2TB | ASUS DUAL GeForce RTX 4070 SUPER

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

1024 MB geheugen is erg veel, gewoon zonde van het geld. Bij Salland verkopen ze Kingston HyperX PC3000 CL2 geheugen voor € 59 per 256 MB. Gewoon twee van die reepjes kopen en dan heb je én goedkoop én heel goed geheugen. Je kunt dan ook gerust een stukje overklokken zonder dat je gevaar loopt dat je je systeem versteert.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02:19

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op 23 February 2003 @ 09:00:
Het nForce2 Topic Deel 2
Groot Asus A7N8X Topic
-=Het grote EPoX 8RDA+ topic, deel 2=-

Genoeg over te vinden, maar dan moet je wel die hele grote topics doornemen :P

Een nForce mobo werkt met dual channel geheugen op het moment dat je twee geheugendimm's in de juiste slots doet. Om ervoor te zorgen dat dit ook gaat werken moet je 2 dimms hebben van dezelfde grootte hebben (2x256) en het liefst met dezelfde chips op de dimms. Voor optimale prestaties dus het beste 2 dimms van hetzelfde merk met dezelfde chips.

Het Corsair TwinX geheugen is speciaal getest. Bij corsair zit gewoon iemand geheugendiims te testen en te kijken of de 2 dimms goed samenwerken :+

De zin en onzin hiervan is al vaak besproken. Het is is zeker niet beter geheugen voor dual channel. Sterker nog dat Corsair geheugen i.c.m. een EpoX 8RDA zorgt juist voor meer problemen.

Conclusie: koop gewoon 2 dimms van een goed merk dat enigzins overklokbaar is. Bijvoorbeeld gewoon Corsair, OCZ, Twinmos (maar dan alleen als er Winbond op de chips staat), of Kingston HyperX ofzo.

Lees anders de volgende topics eens door:

corsair low latency? twinx? c2?
[rml][ RAM]Corsair Twinkx resultaten[/rml]
Dual Chanel werkt ten eerste theoretisch met willekeurige DIMMS in de slots. Je kan dus 1x512MB PC3200 CAS2 erin gooien en 1x128MB PC2100 CAS3. Je zult alleen beperkt worden door de langzaamste DIMM, dus het is aangeraden om 2 keer dezelfde DIMM te plaatsen.

Dan over Twinmos geheugen die alleen met Winbond chippies goed zouden zijn ? Mijn 2x256MB Twinmos PC3200 CAS2,5 draait superstabiel op 221MHz CAS 2 en guess what ? Twinmos chippies...

Verwijderd

BioWEB schreef op 23 februari 2003 @ 14:48:
[...]
Dan over Twinmos geheugen die alleen met Winbond chippies goed zouden zijn ? Mijn 2x256MB Twinmos PC3200 CAS2,5 draait superstabiel op 221MHz CAS 2 en guess what ? Twinmos chippies...
Twinmos geheugen met Twinmos chips zijn een gok. Sommige hebben hernoemde Samsung chippies andere hernoemde Winbonds! Zie mijn verhaal hier:
Verwijderd in "Kingston HyperX PC3000 CL2: PC3200 compl"

Verwijderd

Jongens, effe koppie koppie gebruiken!

Als je op je Nforce2 mobo je geheugen in dual channal laat lopen of je toch niet van die snelle (dure) geheugen reepjes er in te zetten. :X Zie hier onder mijn point:

Bijvoorbeeld: je hebt een AthlonXP 3000+ gekocht. effe feiten opsommen....

3000+ @ 2170MHz met 166,6MHz FSB (effectief 333,3) met een MP van 13,5

Die FSB snelheid is de snelheid waarmee de prog met de N-brige communiceert.
Dan heb je de geheugen snelheid:

Jullie zitten te praten over pc2700@166,6(effectief 333,3)geheugen in dual channal

Dat komt dus neer op 166,6 (333,3) X 2 = 333,3MHz (666,6MHz)
Nu denk je wel "wow, wat een snelheid" MAAR JE HEBT ER GEEN STR*NT AAN
want de snelheid tussen de N-brige en de RAM is wel sneller maar, de snelheid tussen de CPU en de N-brige is nog steeds het zelfde! Dus heb je voordeel? NEE!
Heb je minder geld? JA!

Één reep van pc3200 @200MHz (effectief 400MHz) dus in single channle geeft al zeer goede OC mogelijkheden.

Of als je persee dual channal wilt pak dan 2x pc2100 reepjes, die lopen dan effectief al 533,3MHz en dat is al veel meer dan genoeg. |:(

(Nu kunnen jullie gaan flamen maar ik heb het wel bij het juiste eind) :(

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Het is niet de kloksnelheid die verandert in een dual-channelopstelling hoor :P

Het is wel zo dat je in theorie geen hogere bandbreedte hebt, maar in de praktijk wel... Dat is ook te verklaren: de theoretische bandbreedte ligt altijd een stuk lager dan de praktische. Stel je voor dat de FSB 2.1 GB/s theoretisch heeft, en praktisch 1.7 GB/s, dan heb je een gaatje van 0.4 GB/s. En dat gaatje wordt door de overvloedige bandbreedte van je twee kanalen geheugen opgevuld.

Dus dual-channel heeft wel zin. Waarom er geen PC2100 reepjes worden gebruikt? Simpel.. De kloksnelheid van het geheugen moet mee met de CPU, je kan geen geheugensnelheid van 133 MHz hebben en een FSB van 166 MHz. Bovendien lopen AMD's het best als geheugen en CPU synchroon lopen. En PC3200 geheugen geeft meer ruimte als je wilt gaan overklokken.

[ Voor 6% gewijzigd door Steve op 23-02-2003 15:41 ]

• Abbadon
  • Laatst online: 20:28
Verwijderd schreef op 23 February 2003 @ 15:18:

.....knip....

Of als je persee dual channal wilt pak dan 2x pc2100 reepjes, die lopen dan effectief al 533,3MHz en dat is al veel meer dan genoeg. |:(

Zo werkt dat dus niet hè. Als je PC2100 gaat gebruiken in combinatie met een XP 3000+ ben je niet echt verstandig bezig; de nForce2 doet het namelijk het beste wanneer FSB en geheugen even snel gecklocked zijn, in dit geval beide 166MHz. Dan kun je zelfs beter één PC2700 DIMM gebruiken dan twee PC2100's in dualchannel opstelling (komt door de extra wachtcycly die worden geïntroduceerd wanneer je a-sync gaat draaien en lage wachttijden zijn veelal belangrijker dan brute bandbreedte, de praktijk wijst het ook uit)

Flamen doe ik niet net zomin jij het bij het meest rechte eind hebt ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 februari 2003 @ 15:18:

Als je op je Nforce2 mobo je geheugen in dual channal laat lopen of je toch niet van die snelle (dure) geheugen reepjes er in te zetten. :X Zie hier onder mijn point:

Die FSB snelheid is de snelheid waarmee de prog met de N-brige communiceert.
Dan heb je de geheugen snelheid:

Jullie zitten te praten over pc2700@166,6(effectief 333,3)geheugen in dual channal

Nu denk je wel "wow, wat een snelheid" MAAR JE HEBT ER GEEN STR*NT AAN
want de snelheid tussen de N-brige en de RAM is wel sneller maar, de snelheid tussen de CPU en de N-brige is nog steeds het zelfde! Dus heb je voordeel? NEE!
Heb je minder geld? JA!

Één reep van pc3200 @200MHz (effectief 400MHz) dus in single channle geeft al zeer goede OC mogelijkheden.

/me leest de draad en snapt dit betoog niet!

De topicstarter vraagt welk geheugen hij moet kopen voor zijn Dual Channel nForce mobo. Deze werken het snelst als je gehuegn in synch loopt met je processor. In het geval AMD dus a. 133fsb of b. 166fsb. Voor Dual channel heb je 2 DIMMS nodig. Dus ik adviseer 2 PC2700 DIMMS (FSB @ 166) CAS2, of als ie wilt gaan overklokken PC3200 geheugen.

Wat is er mis met deze redernatie?

Om terug te komen op jouw verhaal: Jij stelt dus dat er geen verschil zit tussen FSB@133 en FSB@166 icm de nForce. Zeker wel zie:

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1759&p=37

Zolang je de FSB voor je geheugen en CPU in synch houdt!

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Dual Channel is ook niet veel sneller, het schijnt pas uit te maken als je een nForce2 mobo hebt mét grafische chip erop. 2x256 mb schijnt wel beter over te klokken als eenmaal 512 mb. Als je PC3000 of PC3200 geheugen koopt, heb je kans dat je eerder sync op 200 mhz fsb kunt draaien, aan Barton zal dat namelijk ook wel halen en dan draai je dus bijvoorbeeld 11x200 sync en dan heb je een rete snel systeem!!

• KneoK
  • Laatst online: 02:19

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op 23 februari 2003 @ 15:18:

Bijvoorbeeld:

*knip *knip enzovoorts...

You couldn't be more wrong:

Je kunt niet zomaar even wat dingetjes gaan lopen optellen en vermenigvuldigen hoor. Dual Chanel heeft het voordeel 2 banken tegelijk te kunnen benutten.
Maar die banken staan nog steeds onafhankelijk in relatie met je FSB.

Je FSB bepaalt de minimale snelheid van de onafhankelijke banken. Als je processor op 133MHz loopt heb je genoeg aan PC2100 geheugen (of je er nu 1 of 2 gebruikt).
Loopt 'ie op 166 dan moet je PC2700 geheugen hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door KneoK op 23-02-2003 16:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, ik moet er alleen wel duidelijk bij zeggen dat ik NIET ga overklokken. Mijn vader betaald het systeem en wil dit niet hebben, dus respecteer ik wat dat betreft zijn wens. Het is me nog niet helemaal duidelijk of 1024 mb (2x 512 mb pc2700) veel voor heeft op 512 mb (2x 256 mb pc2700).

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Hangt een beetje af van je activiteiten...

En zoals gezegd is er één opstelling waarbij je een prestatiewinst hebt zonder dat iets buiten z'n specs loopt (dus ook niks dat kan stuk gaan, en je verliest geen garantie).

Verwijderd

Topicstarter
t doel van mn pa is videobewerken.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Dan zou ik wel voor 1024 MB gaan.

En een grote geheugenbandbreedte is wel handig bij het videobewerken, dus ik zou de FSB toch opschroeven, MP omlaag.

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
vincentdeboer schreef op 23 februari 2003 @ 12:14:
[...]

Ben ik helemaal mee eens. Heb net een systeem met de 8rda+ gebouwd met 2 x 256 kingston (pc2700) value-ram (55 euro ps) en dat werk ook perfect. Zeker als je niet gaat overclocken!!
ik dus ook... Asus A7N8X deluxe met 2x 256mb DDR-ram pc333 cl2 van TakeMS, draait echt super :7

edit: ow en Jupiler LtWinters als je pa video's gaat bewerken is 2x 512 DDR inderdaad wel erg lekker... :) (ahem sorry Jupiler 8)7)

[ Voor 18% gewijzigd door SEA Ninja op 25-02-2003 09:58 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Mijn pa gaat geen video's bewerken hoor 8)7

Verwijderd

vincentdeboer schreef op 23 February 2003 @ 12:14:
[...]

Nou met dat kingston value-ram kun je heel wat doen hoor! 185 FSB 2-2-2-2 :9

• pmeter
  • Laatst online: 16-03 10:28

pmeter

Poes!

Jupiler schreef op 23 February 2003 @ 12:11:
Nog even een kleine opmerking over dat overklokken,

Er is één opstelling waarbij niks buiten z'n specs loopt, maar waarbij je toch een mooie prestatiewinst hebt..

Koop PC3200 geheugen. Gooi de FSB op 200 MHz, verlaag de MP van de CPU zodat ie ongeveer op z'n standaard snelheid loopt, gevolg is dat je een mooie geheugenbandbreedte hebt, maar niks is OCed.
Dit lijkt mij wel wat. Echter, loopt de processor niet buiten zijn speceficaties? :? Neem een AMD-XP-2600+333FSB. Deze kan toch niet zomaar op 400? Want, met FSB 200 wordt toch 400 bedoelt? Het mobo Asus A7N8X (nForce2) kan dit aan. Maar... de proc ook?

Er zijn vele topics over het oc'en van de Asus A7N8X,nForce2. Mensen komen vaak niet eens 200FSB, dan gaat de boel foutmeldingen geven. Komt dit doordat ze de proc ook meteen oc'en? Als ik bovenstaande (FSB200, MP lager) doe, werkt dat gegarandeerd?

Afhankelijk van jullie antwoord koop ik de de Asus A7N8X met PC3500 geheugen. :)

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:47

bloasfist

Slot-A Crew

pmeter schreef op 18 May 2003 @ 17:25:
[...]

Dit lijkt mij wel wat. Echter, loopt de processor niet buiten zijn speceficaties? :? Neem een AMD-XP-2600+333FSB. Deze kan toch niet zomaar op 400? Want, met FSB 200 wordt toch 400 bedoelt? Het mobo Asus A7N8X (nForce2) kan dit aan. Maar... de proc ook?

Er zijn vele topics over het oc'en van de Asus A7N8X,nForce2. Mensen komen vaak niet eens 200FSB, dan gaat de boel foutmeldingen geven. Komt dit doordat ze de proc ook meteen oc'en? Als ik bovenstaande (FSB200, MP lager) doe, werkt dat gegarandeerd?

Afhankelijk van jullie antwoord koop ik de de Asus A7N8X met PC3500 geheugen. :)
De proc loopt dan niet buiten z'n specificaties, omdat je de multiplier omlaag hebt gedaan. De proc snelheid (FSB*MP) blijft dus gelijk, omdat je de FSB omhoog doet, maar de MP omlaag.
En de nForce2 chipset (en zeker de laatste revisie daarvan) kan moeiteloos 200mhz fsb aan. De problemen die mensen krijgen liggen aan andere dingen (Ram dat geen 200mhz aan kan, mp te hoog etc).
edit:

de nForce 2 ondersteund zelfs officieel al 200mhz fsb.
Zie ook nForce2 chipset ondersteunt Barton processor

[ Voor 10% gewijzigd door bloasfist op 18-05-2003 17:36 ]

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Verwijderd

Je kan er gewoon geheugen opzetten. Maar het is dan wel handig dat je of enkel of dubbel gebruikt als je twee gehugenbanken neemt. Want anders is de kans dat hij niet goed werkt dus onstabiel.

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:47

bloasfist

Slot-A Crew

Verwijderd schreef op 18 May 2003 @ 17:35:
Je kan er gewoon geheugen opzetten. Maar het is dan wel handig dat je of enkel of dubbel gebruikt als je twee gehugenbanken neemt. Want anders is de kans dat hij niet goed werkt dus onstabiel.
Ik neem aan dat je enkel of dubbelzijdige latjes bedoelt? Dat werkt prima samen hoor, alleen niet dual channel, omdat dan de chippies niet op dezelfde plaats zitten.
Ik heb 2*256mb pc2700 samsung gehad, waarvan de ene dubbel en de andere single sided was, en dat werkte prima samen. Dus oninstabiliteit door single/doublesided dimms lijkt me sterk.

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• pmeter

pmeter

Poes!

bloasfist schreef op 18 mei 2003 @ 17:34:
[...]

De proc loopt dan niet buiten z'n specificaties, omdat je de multiplier omlaag hebt gedaan. De proc snelheid (FSB*MP) blijft dus gelijk, omdat je de FSB omhoog doet, maar de MP omlaag.
En de nForce2 chipset (en zeker de laatste revisie daarvan) kan moeiteloos 200mhz fsb aan. De problemen die mensen krijgen liggen aan andere dingen (Ram dat geen 200mhz aan kan, mp te hoog etc).
edit:

de nForce 2 ondersteund zelfs officieel al 200mhz fsb.
Zie ook nForce2 chipset ondersteunt Barton processor
Ah, mooi, dus toch gewoon zoals ik dacht.
Maar... wat is het verschil tussen een 266Mhz en een 333Mhz Athlon XP, als je, bij wijze van spreken, de 266 lekker op 333 kunt laten lopen. Okee, de MP omlaag, maar het resultaat is hetzelfde! :?

En zo'n Barton... Wat is de betekenis van Deze nieuwe core volgt de Thoroughbred B op en zal de 333MHz FSB al weer achter ons laten en overstappen op een 400MHz bus. als een FSB333 Athlon dat ook gewoon kan? Zit er een nadeel aan? Moet ik iets unlocken oid? Kan het mislukken?

[ Voor 28% gewijzigd door pmeter op 18-05-2003 18:18 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Het verschil is uiteraard de geheugenbandbreedte. AMD zou net zo goed een 2400+ kunnen uitbrengen die een 500 MHz FSB heeft, maar de chipsets, het geheugen en de moederborden moeten mee kunnen. Maar aangezien de nForce 2 chipset ook geschikt is voor een 200 MHz FSB, is het binnen de specs.

Het nieuwe aan de 3200+ Barton is dat hij standaard op een 200 MHz FSB loopt natuurlijk, AMD heeft dat al op voorhand ingebracht. Een ander verschil is de extra cache (256 => 512 kB), volgens AMD een groot verschil, volgens de benches een stuk marginaler.

• pmeter

pmeter

Poes!

:X

[ Voor 207% gewijzigd door pmeter op 18-05-2003 21:36 ]

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 februari 2003 @ 18:51:
t doel van mn pa is videobewerken.
Ik zou dan fijn voor een P4 systeempje gaan. Op zich scheelt dit niet zoveel geld, en je hebt als voordeel dat videobewerkingssoftware veelal is geoptimaliseerd voor de P4.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Je kan eentje met 133 / 266 FSB kopen, zal in principe net zo hoog gaan. Dat verhaal van de FP geldt natuurlijk wanneer je de MP niet verandert en de CPU dus overklokt.

• pmeter

pmeter

Poes!

Jupiler schreef op 18 May 2003 @ 18:31:
Het verschil is uiteraard de geheugenbandbreedte. AMD zou net zo goed een 2400+ kunnen uitbrengen die een 500 MHz FSB heeft, maar de chipsets, het geheugen en de moederborden moeten mee kunnen. Maar aangezien de nForce 2 chipset ook geschikt is voor een 200 MHz FSB, is het binnen de specs.

Het nieuwe aan de 3200+ Barton is dat hij standaard op een 200 MHz FSB loopt natuurlijk, AMD heeft dat al op voorhand ingebracht. Een ander verschil is de extra cache (256 => 512 kB), volgens AMD een groot verschil, volgens de benches een stuk marginaler.
Wat info bij elkaar geschraapt:
GOT: mare ik zou gaan voor de 266 mhz versie die hebben minder problemen om op 400 mhz + te lopen
Frontpage...L12-brug met een scherp mes >:)verbroken. Daarna moeiteloos een FSB van 220+...

Dan is de 2400+@400 dus aanmerkelijk sneller dan de 2500+@333
code:
1
2
AMD Athlon XP 2400+ (Socket A - 266 MHz) 2,0 GHz 
AMD Athlon XP 2500+ (Socket A - 333 MHz) 1,83 GHz

==> Begrijp ik het goed dat ik een 266FSB moet kopen om een 400FSB te draaien?
.

[ Voor 94% gewijzigd door pmeter op 18-05-2003 21:35 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Die 333,3Mhz is toch al de DDR snelheid, of ligt dat nou aan mij? :?
Of komt het door die Dual Channel dat je weer kan / mag verdubbelen? Lijkt me niet eigenlijk...

Verwijderd

Als je niet wilt overklokken, gewoon kingston of dane-elec geheugen kopen. Heb ik ook. Heb 2 a7n8x deluxe borden hier met kingston en dane-elec geheugen. Allebei loopt het perfect. Geen enkel probleem mee gehad. Installatie verliep vlekkeloos.
Dus ik zou gewoon kingston/dane-elec nemen en dan 2x256 of 2x512 (weet niet of dat veel uitmaakt... volgens mij niet zoveel omdat je toch nooit meer dan 512Mb gebruikt, alhoewel bij videobewerken misschien wel...dat weet ik eigenlijk niet).
En cas2.5 is meer dan voldoende. De winst die je krijgt met cas2 tov cas2.5 is volgens mij nihil.

• Abbadon
  • Laatst online: 20:28
Nee, je mag het idd niet wéér verdubbelen :) Twee maal een kanaal vol DDR333 is _niet_ gelijk aan één (virtueel) kanaal DDR666. Wel qua theoretische piekbandbreedte maar een hogere snelheid brengt ook snellere reactietijden met zich mee (want een signaal verplaatst zich sneller), dus lagere wachttijden/latencies en dat gebeurt dus niet met twee kanalen want al het verkeer vindt nog steeds plaats met DDR333 snelheid.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Ik zit trouwens is te denken.. jaaaa 8)7 het lukt me nog een beetje :)

maar ik krijg een beetje het idee, dat het verschil tussen cas 2.5 en 2, vrij marginaal is, tot bijna te verwaarlozen?? of heb ik het dan fout, timings zijn wel belangrijk dat weet ik.

maar is het niet eerder zo als je 2*512mb geheugen heb dat je algehele gemiddelde snelheid hoger is?? bijvoorbeeld ook bij het renderen van mpeg video beelden en dergelijke, of instantcopy bewerkingen (in dit geval bijv 200mhz mem op cas2.5)

dan:
1 bank van 512 op cas2?

dualchannel even buiten beschouwing, het maakt wel verschil maar is heeeeeeeeeeeeel erg weinig, zoniet nauwelijks merkbaar.

want aangezien ik morgen me kingston 3500hyperx 512mb geheugen ga terugbrengen (aangezien ik meerdere verhalen heb gelezen over instabiliteits problemen op asus a7n8x rev 2.0)
zat ik eigenlijk te denken om iets lager geklokt geheugen te nemen, en dan voor datzelfde geld 2 banken van 512mb geheugen te halen.

ik maak namelijk ook veel gebruik van instantcopy, en heel veel progs tegelijk open heb staan, zoals photoshop, en office, meerdere explorer vensters etc..

als ik bijvoorbeeld me bus op max rond de 190mhz wil hebben, met redelijk tot goede timings (wel beter als de standaard mems) welk geheugen zou ik dan kunnen nemen?? het lijkt er namelijk bijna op dat cas 2.5 geheugen bijna slecht zou zijn(wat snelheid betreft dan), omdat iedereen cas2 wil hebben.

en als de verschillen dan toch zo weinig zijn, heb ik liever voor dat geld 2*512mb, ipv nu maar een keer 512mb. maar ik heb geen idee welk geheugen een beetje zo gunstig geprijst is dat je dan voor datzelfde geld 2*512mb hebt, waar ik er nu 1 van heb(à €152 p stuk 512mb hyperx3500), en ook nog is redelijk tot goede timings.

Verwijderd

trouwens nog een vraag,

hoe goed werkt het als je op die asusa7n8x drie banken vult? ik hoorde dingen dat uitgerekend dit bord er niet zo lekker mee om wil gaan??

Verwijderd

bloasfist schreef op 18 May 2003 @ 17:39:
[...]

Ik neem aan dat je enkel of dubbelzijdige latjes bedoelt? Dat werkt prima samen hoor, alleen niet dual channel, omdat dan de chippies niet op dezelfde plaats zitten.
Ik heb 2*256mb pc2700 samsung gehad, waarvan de ene dubbel en de andere single sided was, en dat werkte prima samen. Dus oninstabiliteit door single/doublesided dimms lijkt me sterk.
Kan ook aan moederbord liggen. Want ik had twee dezelfde merken en dezelfde snelheid. En na 5 minuten viel hij uit of liep vast. Ik heb er toen enkelzijdig in gedaan ander merk en weg was probleem. PC 2100 geheugen. Het is niet altijd zo maar het kan voorkomen zo'n geval.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 03:46

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op 19 May 2003 @ 02:11:
stukje over 2x512mb ;)...

dualchannel even buiten beschouwing, het maakt wel verschil maar is heeeeeeeeeeeeel erg weinig, zoniet nauwelijks merkbaar.
Oei!. Wel dus :P Ik heb in mijn PC'tje 2x256MB zitten, tegenwoordig Kingston Hyperx PC3000 geheugen. Dit draait op een snelheid van 191fsb, oftewel 380mhz effectief. Het draait ook nog eens in sync met mijn proc, die ge'oc'd is van 266 naar die 380mhz.

Ik heb eerst 1 latje geprobeerd, daarmee had ik in de memtest van Sandra zo'n 2200 mb/sec bandbreedte. Daarna 2 latjes, maar dan in banks 1 en 2 op mijn A7N8X zodat ze niet in dualchannel liepen. Het resultaat was toen 2550 mb/sec. En uiteindelijk als 3e heb ik ze in 1 en 3 gezet, zodat ze wel in dualchannel mode zaten. En ineens gratis en voor niets 500 mb/sec erbij! Dat vind ik toch niet echt heeeel erg weinig ;) Het uiteindelijke resultaat in dualchannel piept er vaak zo'n 200 tot 800 mb/sec erbij, afhankelijk van de FSB, sync mode, en welk geheugen en proc het precies zijn. Dus het is zeker de moeite waard :9

Waar het gaat is gewoon proberen wat de beste instellingen zijn, wat betreft timings en banks, en fsb settings. Als je daar gewoon ff de tijd voor neemt, kan je gratis sneller geheugen krijgen. Wie wil dat nou niet? :)

LinkedIn
Instagram

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Digit-life over single channel vs dual channel icm een nForce2 bord: http://www.digit-life.com...2-1vs2channels/index.html

Zoveel verschil maakt het dus niet.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Pagina: 1