transmission line met gtc20/60

Pagina: 1
Acties:
  • 356 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
LS,

Tijd voor nieuwe speakers. Ik liep mezelf al op te g**len aan vifa en scanspeak enzo.. maar ik ga een beetje zuiniger aan doen.

Tonsil dus; de gtc 11/130 als tweeter:
(http://www.produktinfo.co...9-da-01-de-gtc-11-130.pdf)

en de gtc20/60 als midlaag:
(http://www.produktinfo.co...9-da-01-de-gtc-11-130.pdf)

Nu ben ik van plan, alhoewel er wel een extra sub bijkomt, een transmission line te maken. Maar, ik ben niet zo'n wiskundige enzo... Welke afmetingen komen hierbij kijken? Hoe zou zo'n box eruit gaan zien? Hoe bereken ik de lengte van de TL?

Of moet ik dit maar gewoon in een BR zetten?

btw, andere speaker optie:
visaton sc10
(http://www.produktinfo.co...l-visaton_sc_10_de-en.pdf)
samen met de
w170s (http://www.produktinfo.co...visaton_w_170_s_de-en.pdf)

Wise enough to play the fool

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik zou persoonlijk eerder voor de W170s gaan. Ik heb een GTC 20/40, het kleinere broertje van de 20/60 in 70 liter basreflex zitten. Tijdens de bouwfase hield ik iemand anders zijn W170S er even voor en dat klonk veel strakker, ondanks de kleinere diameter :D

Voor rules of thumb aangaande TL: http://www.t-linespeakers.org/design/rules.html en http://www.t-linespeakers.org/design/classic.html

Een testkast van spaanplaat of zo wordt aangeraden.

Aan de hand daarvan ga ik met Raveland 13 cm een TL maken. Ik ben benieuwd.

[ Voor 1% gewijzigd door Wekkel op 21-05-2003 07:57 . Reden: link aangepast ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
grr... heel verhaal getikt... bsod!

anyways.. de w170s gaat veel lager, maar de 20/60 heeft weer een veel beter rendement..
En ik ga er een aparte versterkte sub bijzetten (óf met de gtc30/60 die nu nog dienst doet in de auto, óf met een w250s -maar die heeft weer 130 liter nodig... zucht) dus echt superlaag hoeft het niet te gaan... moeilijk moeilijk...

enneh.. wekkel.. volgens mij geef je 2 dezelfde links? :)

edit: dit zou betekenen dat als de fs 36hz is dat de TL 144cm moet zijn :? :? que?
Hoe bereken je dat?

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 21-05-2003 00:44 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

(343/fs)/0,25

In jouw geval kom je op 2.38 meter :D

[ Voor 6% gewijzigd door Wekkel op 21-05-2003 21:19 . Reden: verbetering formule ]

Verwijderd

De w170s wordt door visaton zelf ook in transmission line gebruikt. (cheap trick 142) Dus ik zou gewoon de maten van de cheap trick gebruiken.

http://www.speaker-online.de/bauen/ct142.htm

Is zeker wel een indrukwekkende speaker voor het geld. (zelf gehad :))

Verwijderd

Wekkel schreef op 21 mei 2003 @ 07:58:
(fs/343)/0,25

In jouw geval kom je op 2.38 meter :D
Ik zou hem afstemmen op 40 hz.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ik had idd ook al die cheap trick gevonden; dat is idd een optie; ik heb net een meel gestuurd voor de bouwplannen...

maar (fs/343)x0.25 toch? en waar komt die 343 vandaan?

@taco; waarom 40hz?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

343=snelheid geluid in m/s B)

Verwijderd

teacher schreef op 21 May 2003 @ 13:58:
Ik had idd ook al die cheap trick gevonden; dat is idd een optie; ik heb net een meel gestuurd voor de bouwplannen...

maar (fs/343)x0.25 toch? en waar komt die 343 vandaan?

@taco; waarom 40hz?
Omdat de woofer tot 40 hz beter bruikbaar is. Anders vraag je wel veel van zo'n woofertje. Ik heb die CT gehad en in die config had de woofer het al moeilijk met de middentonen. Bouwplannen kan ik wel fixen, liggen bij mijn ouders.

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-07 23:58

Skef

Ik scheer.me

@teacher: doe je ook mee met de wedstrijd met deze speakers?

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
@wekkel: Ah! nou vat ik hem... :P, maar ik kom met de beste wil van de wereld niet aan 2.38m... :? (btw.. zet je icq eens aan)

@taco... oki.. misschien kap ik hem voor de zekerheid wel nog iets hoger af, er komt toch een sub bij... Maar die bouwplannen zou ik je erg dankbaar voor zijn: leon1005567@yahoo.com

edit: @skef: misschien; ik denk dat ik ze niet op tijd afkrijg; ik ben ook nog bezig met het geluid in mijn voiture (2xphase linear thriller 3000 op hifonics amp). Als ik het idee heb dat er een beetje schot inkomt schrijf ik me alsnog in.

[ Voor 29% gewijzigd door teacher op 21-05-2003 16:40 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Icq heb ik niet op mijn werk en dat moet ik zo houden ook ;) 343/36 en die uitkomst nog even maal 1/4 = 2,38.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 10:17

Shuriken

Life is all about priorities

Check dit design met tonsil speakers en TL: http://www.geocities.com/tjacodesign/speaker/speaker.html

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Wekkel schreef op 21 mei 2003 @ 17:16:
Icq heb ik niet op mijn werk en dat moet ik zo houden ook ;) 343/36 en die uitkomst nog even maal 1/4 = 2,38.
ah.. en ik maar 36/343 doen... :S

@shuriken: tnx.. die staat in mijn favorieten..

Verwijderd

teacher schreef op 21 May 2003 @ 16:38:
@wekkel: Ah! nou vat ik hem... :P, maar ik kom met de beste wil van de wereld niet aan 2.38m... :? (btw.. zet je icq eens aan)

@taco... oki.. misschien kap ik hem voor de zekerheid wel nog iets hoger af, er komt toch een sub bij... Maar die bouwplannen zou ik je erg dankbaar voor zijn: leon1005567@yahoo.com

edit: @skef: misschien; ik denk dat ik ze niet op tijd afkrijg; ik ben ook nog bezig met het geluid in mijn voiture (2xphase linear thriller 3000 op hifonics amp). Als ik het idee heb dat er een beetje schot inkomt schrijf ik me alsnog in.
Ik zal ze inscannen van het weekend.

Verwijderd

Die W170 is een leuke speaker.............zonde dat je hem in een TL bouwd.

TL is des tijds ontwikkeld omdat de speakers van vroeger een kleine magneet hadden.
Dus een speaker met een lage Q bestond er niet!
Als je zo een speaker in een basreflex kast deed leek het eerder op ondergronds gerommel inplaats van stakke bas!
Daarom is TL des tijds ontworpen.........(om dit probleem een beetje te corrigeren)

Een TL kast geeft een zeer ver doorlopende basweergave, maar is niet
vlak en zeker niet strak!
Het inpedantieverloop lijkt erg veel op een overgedimensioneerde
basreflexkast.

Een bandpass kast is een ontwerp met (naar mijn mening) de meest
muzikale en strakste basweergave, dit is wel afhankelijk van het ontwerp (ripple)
en speaker.

Dat ontwerp van visaton is zeker Cheap Trick......................dit kan nooit goed gaan.........
Een woofer die ook het midden weer gaat geven :S.
Dus bij de grote uitslagen (en die zijn er met die w170 zeker!!) moet hij ook het midden weer gaan geven.
De tweater moet je nu ook helemaal door trekken naar het midden......

Naar mijn mening hadden ze die woofer tot 100Hz moeten laten gaan van daar uit een midden toner moeten pakken die door trekken naar 2500Hz en van daar uit een tweater gebruiken.
Hierdoor word het middenveel mooier!

Tis maar dat je het weet en ik wil je alleen tips geven.

Suc6 er verder mee!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2003 21:03 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

teacher schreef op 21 May 2003 @ 17:50:
ah.. en ik maar 36/343 doen... :S
Ik zie waar het mis is gegaan :X

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Overigens.. die cheap trick 142 is niet van visaton zelf, maar kwam uit de "klang & ton" nummer 4/93.

anyways; het lijkt me gewoon een leuk project. Ik wist tot gisteren helemaal niets van TL speakers. Net zoals ik een tijdje terug niets van subs bouwen wist. En als het geluid helemaal niets wordt dan sloop ik de TL eruit en maak ik er een gewone BR van.

Overigens hoeft deze speaker niet superlaag te gaan; ik heb hem ook gekozen omdat ie vrij breedbandig is...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 21:01:
Een TL kast geeft een zeer ver doorlopende basweergave, maar is niet
vlak en zeker niet strak!
Het inpedantieverloop lijkt erg veel op een overgedimensioneerde
basreflexkast.
Een TL kast, mits goed ontworpen is juist wel zeer strak, beter als een bas reflex. Enige dat beter is is een gesloten kast. Hiervan is het nadeel echter dat deze niet zo laag kunnen als een TL.

Verder is een goede site voordat je gaat bouwen : www.quarter-wave.com

Hierop staan een paar goede modellen voor simulatie.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, ik ga eens knoeien met die software. Ik was hier wel eens geweest, maar heb 't nog nooit bekeken.

Verwijderd

Een TL kast, mits goed ontworpen is juist wel zeer strak, beter als een bas reflex. Enige dat beter is is een gesloten kast.
Niet mee eens TL en Basreflex lijden aan acoustische kortsluiting...............dit komt omdat de woofer de lucht naar buiten pomp via een poort die de druk in de complete omgeving verhoogt.
Hierdoor word de druk op de conus ook verhoogt!
Acoustisch kortsluiting dus!
Hierdoor zou hij niet zo strak kunnen klinken als een Gesloten kast of Bandpass.
Natuulijk hangt dit af vanhet ontwerp....................(maar dit zelfde geld weer voor een geslote woofer en bandpass woofer)

Een gesloten kast verhoogt de druk in de kamer op als de conus naar voren gaat dus op het moment dat de conus naar achteren drukt neemt de druk ook af!
Geen acoustische kortsluiting dus!
Probleem hierbij is dat hij neit zo laag komt als een BR of TL of BP.

Bandpass werkt weer anders!
Stel je speaker heeft een eigen resonantie van 36Hz dan gooit de geloten kamer er 20Hz boven op (bijweis van spreken) de poort die voor de speaker zit zorgt voor de druk waar door de speaker grotere uitslagen gaat maken.
Hierdoor zakt de resonantie frequentie weer en kan hij GEEN hoge frequenties door laten.
Je moet dit prencipe zien als volgt.................je hebt een elastiekje met een stukje gewicht aan de ene kant en aan de andere kant niet als je boven in snel tempo aan het elastiekje gaat trekken zal je zien dat het stukje gewicht grote en langzame bewegingen gaat maken.
Dit zelfde doet die poort ook met de speaker.
Dus GEEN acoustische kortsluiting omdat het in dit geval alleen maar in het voordeel van de speaker werkt!

Hiermee zie je ook dat een bandpass veel lager komt als een geslote kast en toch mega strak blijft (en dus niet verkleurd).
Ook is het niet persee nodig om hem te filteren!
Maar aan de andere kant is het wel verstandig omdat die je hiermee wel de versterker ontlast van het hoog.
Nadeel hier van is echter dat je hele rendement in stort..............

Ik ben het wel met je eens dat het aan het ontwerp licht ...........maar mijn smaak gaat naar de bandpass.

(dit is allemaal moeilijkuit te leggen maar ik doe mijn uiterste best)

Het zal zeker een leuk project worden!
En ik ben benieuwd hoe jij het vind klinken
Overigens.. die cheap trick 142 is niet van visaton zelf, maar kwam uit de "klang & ton" nummer 4/93.
neem me niet kwalijk ik dacht dat het van visaton was (beter lezen dus voor mij:))

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2003 22:43 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
dacht ik eerst ook hoor..

En ik heb dus net de boel gedownload.. maar die is echt een beetje boven mijn pet; ik ben meer een "talenman" vrees ik..

[ Voor 33% gewijzigd door teacher op 21-05-2003 22:33 ]

Verwijderd

En ik heb dus net de boel gedownload.. maar die is echt een beetje boven mijn pet; ik ben meer een "talenman" vrees ik..
Wat heb je net gedownload?

Ik wilde je neit bangmaken ofzo :) maar een speaker bouwen is niet zo simpel!
Het lukt je nooit in 1 keer (als het je eigen ontwerp is) en een goede speaker hangt af van 30 factoren!

Ik wilde alleen maar aantonen dat TL helemaal niet zo mooi is als het lijk!
Maar dat bestande ontwerp zal best goed klinken anders zal het niet in clang unt nog wat staan (sorry kom ff niet op de naam).
Maar ik had het anders opgelost.

Ik zal me er dus verder wel buiten laten

Verwijderd

Een bandpass kun je in pricipe zien als een gesloen kast met een "acoustisch filter" er voor.
Het is btw wél verstandig om hem te filteren omdat je daarmee poortresonanties door hoge tonen voorkomt.

Ik denk dat er met elk type speaker wel goed klinkende dingen te maken zijn, dus ook TL.

Ik ben benieuwd...

offtopic:
welke taal moet je gaan leren teacher :p

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
nee hoor.. je mag je er best tegenaan bemoeien..
En ik doelde op de mathcad modellen van quarter-wave.com... maar die gaan een beetje boven mijn pet. Ik ga gewoon mijn best doen en anders wordt het een BR... :)

(klang & ton btw)

Verwijderd

Een bandpass kun je in pricipe zien als een gesloen kast met een "acoustisch filter" er voor.
Het is btw wél verstandig om hem te filteren omdat je daarmee poortresonanties door hoge tonen voorkomt.
Het werkt niet als een soord filter hoor......
Kijk maar......
Bandpass werkt weer anders!
Stel je speaker heeft een eigen resonantie van 36Hz dan gooit de geloten kamer er 20Hz boven op (bijweis van spreken) de poort die voor de speaker zit zorgt voor de druk waar door de speaker grotere uitslagen gaat maken.
Hierdoor zakt de resonantie frequentie weer en kan hij GEEN hoge frequenties door laten.
Je moet dit prencipe zien als volgt.................je hebt een elastiekje met een stukje gewicht aan de ene kant en aan de andere kant niet als je boven in snel tempo aan het elastiekje gaat trekken zal je zien dat het stukje gewicht grote en langzame bewegingen gaat maken.
Dit zelfde doet die poort ook met de speaker.
Dus GEEN acoustische kortsluiting omdat het in dit geval alleen maar in het voordeel van de speaker werkt!
Omdat die speaker dus grote uitslagen gaat maken kan hij de kleine niet maken (logisch :P)
Voor het midden hoog zijn kleine trillingen nodig.......
Maar omdat hij die kleine uitslagen niet kan maken (dus ook geen kleine trillingen) kan hij ook geen hoog of midden maken.
Dus daarom worden die tonen ook niet weer gegeven.
Hiermee zie je ook dat een bandpass veel lager komt als een geslote kast en toch mega strak blijft (en dus niet verkleurd).
Ook is het niet persee nodig om hem te filteren!
Maar aan de andere kant is het wel verstandig omdat die je hiermee wel de versterker ontlast van het hoog.
:)
(klang & ton btw)
Die naam zocht ik :D thnx!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2003 23:07 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb even zitten rommelen met die progs. Pweew, dat wordt wel goed luisteren straks, want die rimpel die ik weg moet gaan poetsen is best fors. Zo te zien levert 't me niet eens meer op dan een gesloten kast, maar misschien interpreteer ik de grafieken verkeerd.

Ik heb in ieder geval besloten zowieso een testkastje te maken van spaanplaat. Is het niets, kan ik altijd nog voor BR gaan :7

Verwijderd

Dickason: Een bandpass-behuizing met gesloten achterste kaner is in essentie een gesloten box waaraan een akoestisch filter is toegevoegd in serie met het naar voren stralende oppervlak van de membraan.

Eul again: Misschien maakt de woofer wel geen/moeilijker korte snelle slagen voor hogere tonen, maar de poorten regelen de tonen af en niet de demping van de woofer oid.

Een voorbeeld hiervoor is dat je de woofer makkelijk kan overbelasten (vervormen) zonder dit te merken, dit omdat de hogere tonen (die er dan wél zijn) niet uit de kast komen (niet door het akoestische filter komen). Dit is ook meteen één van de tricky dingen van de bandpass, en meteen de reden dat er zoveel van die dingen sneuvelen in auto's (met die jonge gasten die altijd zo aso het volume hoog zetten), je hoort niet als hij over ze nek gaat.

offtopic:
Daarom heb ik 2 woofers in een gesloten kast, dan kan ik hem echt ASO hard zetten zónder hem op te blazen >:)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
right...

ik ga voor: http://homepage.mac.com/t...gs/images/RS6_Xparent.JPG
of:
http://homepage.mac.com/t...oldings/images/daline.gif

Als de TL 2,14m moet zijn (vanaf 40hz, in mijn geval dan) vanaf waar begin je dan met meten? Vanaf de magneet van de woofer?

En hoe laat je de TL taps toelopen? het heeft te maken met de SD, die bij de w170s 130cm2 is.. maar verder?? *zoveel vragen... zucht...
Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 22:48:
offtopic:
welke taal moet je gaan leren teacher :p
guess... :P

[ Voor 15% gewijzigd door teacher op 22-05-2003 00:07 ]

• Raymond
  • Laatst online: 08-08 19:58
frankel: Nu er tegenwoordig modellen zijn om een TL te kunnen simuleren en het giswerk eruit weg is genomen, kan je met een TL hele mooie resultaten boeken. De info die jij geeft, lijkt me gebaseerd op òf giswerk, òf erg out-dated informatie, of beide.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik krijg weinig moois uit dat model. Vanavond maar weer eens prutsen om te kijken of er nog iets van te maken valt.

Verwijderd

Lampje : Aller eerst............mijn theorie is niet achterhaald en zeker geen giswerk.
De programma's die tegenwoordig veel gebruikt worden zijn gebaseerd op de T&S parameters.
Best goed spul hoor! maar het kan nooit precies de werkelijkheid benaderen!
Dit komt omdat die programma's GEEN rekening houden met de impendatie pieken van die speakers!
Hierdoor word een filter bereken/ontwerpen/maken erg moeilijk want je weet niet waar hij hem gaat crossen en de impendatie pieken op elkaar reageren.
Daarom is het verstandig om eerst een test kast te maken.

Daar heb je wel programma's voor maar die zijn stervens duur en werken met bijvoorbeeld het melissa diagram!

Bovendien kan je NOOIT een speaker in 1x goed maken......
Ik zie dat in als onmogelijk maar dat is wel preciesie werk en het is maar waar je genoegen mee neemt.
Dit is zoals ik het geleerd heb van een man die al jaren speakers bouwt.
Maar ja ieder zo zijn theorie

Een bestaand ontwerp zal vast wel goed klinken Die CT zal dan wel goed klinken en als je er niet te hoge eisen aan steld dan ben je al gouw gelukkig.

Maar goed volgens mij gaan we nu een beetje oftopic.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 13:05 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Pas ook op met de tweeter die je wilt gebruiken, de tonsil 11/130 heeft een fs van 1700Hz, eigenlijk kan je 'em dus niet onder de 3400Hz (1700*2) gebruiken. Ik gebruik 'em ook maar dan in combinatie met een woofer met een effectieve doorsnede van 4" dus die komt wel tot de 3500hz (mijn filterfrequentie) :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 22:15:
[...]

Niet mee eens TL en Basreflex lijden aan acoustische kortsluiting...............dit komt omdat de woofer de lucht naar buiten pomp via een poort die de druk in de complete omgeving verhoogt.

Het verhogen van de druk zoals jij het noemt is juist wat je wil voorkomen bij een TL. Een TL is geen basreflex met extra lange baspijp welke dmv de kast een tegendruk wordt opgebouwd op de unit. Een TL is een vrijhangende unit met daarachter een pijp welke open is aan de andere zijde. Er zijn wat truckjes om de line te verkorten en 1 daarvan is het taps toe latan lopen van deze pijp. Echter het taps laten uitlopen (ofwel grotere uitgang als ingang) werkt ook. In theorie en zonder de truckjes toe te passen is het niets anders als een vrije unit zonder kast.

Verwijderd

kijk............

bij basreflex word de lucht via de poort naar buiten gepompt............
Die lucht komt op de conus, dat is dus acoustische kort sluiting!
Dit zelfde geld keihard voor TL.

TL is niets anders als een over gedemensioneerde basreflex kast die des tijds ontworpen was voor speakers met een hoge Q!

Het probleem bij acoustische kortsluiting is dus dat op hele lage tonen (waar dus veel lucht bij verplaatst word) uitdoving plaats vind van het geluid!
Hierdoor gaat de bas verkleuren!

Bij een geslote kast zit de acoustische kortsluiting in de kast zelf!(ja ik ga mezelf nu corrigeren ik heb een fout gemaakt gisteren).
Als de conus naar binnen gaat kan de lucht nergens heen behalve terug naar de conus.
Acoustische kortsluiting!
Hierdoor kan hij niet laag komen omdat de conus continue tegen gehouden word door zijn eigendruk!
Nu valt ook het kwartje waarom hij zulke grote uitslagen gaat maken in een gesloten kast als hij zo laag wilt komen!
En waarom een geslote kast nooit zo laag kan komen als een BR TL of BP.
Overdempen leek de oplossing MAAR dan stort je rendement ook inelkaar!

En nu komt de grap......
Als de conus in een bandpass naar buiten gaat waar kan die lucht dan heen??????

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 18:23 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
de tweeter die ik ga gebruiken wordt ook een visaton; de dt94:
http://www.produktinfo.co...saton_dt9418ohm_de-en.pdf

overigens heeft die een Fs van 1900, maar hij pakt bij 3000hz al goed op. Daar ga ik ook op filteren.

Dat neemt niet weg dat ik nog met allerlei vragen zit:

de tl moet 214cm worden; vanaf waar begin ik met meten van de lengte? Vanaf het midden van de magneet of vanaf het punt waar de lucht door de openingen moet?

Ik ga vanavond of morgen even een opzetje tekenen, kijken of jullie nog op of aanmerkingen hebben..

Pagina: 1