Toon posts:

Langzame hardeschijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar maanden een nieuw systeem samengesteld en heb er eigenlijk vanaf het begin al een probleempje mee.

Als ik bijvoorbeeld 1 GB van de ene paritie naar de andere wil kopieren op dezelfde hardeschijf duurt dat zo'n 20 min. Dat lijkt me niet goed.

Mijn systeem en instellingen zijn als volgt:

AOPen AK778Xn mobo
AMD Athlon XP 2000+
256mb ddr
Maxtor diamond max plus 8, 80GB, IDE ATA 133 7200 rpm
Liteon 32 x brander
Hitachi DVD speler
Windows XP Pro
VIA drivers geinstalleerd

Die maxtor hd staat als master op t primaire IDE bus (80 aderige IDE kabel)
Brander is master op secundaire bus en DVD speler is slave op de secundaire bus.

Ultra DMA staat aan. (mode 6 volgens windows)

Als ik een andere combi probeer komt ie tijdens het booten niet eens voorbij de HDD detectie. (bijvoorbeeld de dvd of cdrw erbij op t primaire kanaal) Met een andere HD erbij op primair lukt het wel maar dan is de hele pc traag.

Ik heb de IDE FAQ gelezen maar geen oplossing gevonden.

heeft er iemand iedeeen? alvast bedankt

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2003 11:29 . Reden: specs uitgebreid ]

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:03

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> OM

Heb je je chipset drivers wel geinstalled?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

IDE FAQ :? Deze bedoel je? Mijn IDE config is brak

Verwijderd

Topicstarter
ja die bedoel ik, die heb ik gelezen... ik heb alles ewruit geprobeerd, maar t wil niet werken. en ik heb ook de chipset drivers geinstalleerd. Dus ik denk dat er ergens iets mis is met de hardware. Ligt het dan aan de IDE controller of de HDD?

Als ik een cd brand duurt dat ook altijd 10 min, welke snelheid ik ook kies. Ik heb een 32 x brander, dat moet toch ook sneller kunnen?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2003 13:41 . Reden: cd branden traag ]

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:10
Heb je er wel bij bedacht dat het van de ene naar de andere PARTITIE is, en niet van hdd naar andere hdd. Dit leverd het volgende resultaat: *lees* -> kop veranderen naar schrijf positie -> *schrijf *kop veranderen naar lees positie -> *lees* etc.. oftewel hij is eigelijk met 2 dingen tegelijk bezig op 1 hdd. Dit leverd een traag process op.. maar óf het ook zo traag is als jij aan geeft weet ik niet.. het zou een oorzaak kunnen zijn.

Daarom begrijp ik overigens ook niet waarom mensen zoals jou die wel eens bestanden overzetten van de ene partieie naar de andere zowiezo hun hdd in partities hebben opgedeeld.. maarja dat is een mening.

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat heb ik me zeker bedacht dat er meerdere acties op 1 schijf zijn. Maar ik merk dat op de pc van m'n broertje (vergelijkbaar, alleen 'n 5400 rpm HDD) dat veel sneller gaat. Een paar minuten voor zo'n actie.

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
misschien wil defragmenteren helpen, dan hoeft de kop tijdens de lees actie of de schrijf actie minder tussen het bron/doelgebied te schakelen, maar kan alle data achter elkaar gegooid worden...en ook ff de faq doorwerken natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik defragmenteer m'n schijf iedere week, en wat staat er in m'n openingspost ? de FAQ heb ik al doorgewerkt

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb het probleem hier ook gehad en dat lag aan de chipsetdriver (intel 845GE, niet echt van toepassing hier).

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal vanavond wel wat andere chipset drivers proberen, maar ik denk niet dat het dat is. Volgensmij klopt er ergens iets niet in de hardware omdat m'n pc niet eens opstart als ik een dvd-speler bij m'n HDD op de primaire bus zet.

• Bestiole
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kun je niet enkele benches draaien ? HdTach en Sisoft Sandra ofzo ? Kun je meteen zien wat voor performance je daar haalt...

Me, myself & I

Verwijderd

Topicstarter
bij sisoft sandra kom ik op 20000 punten ik weet niet of dat goed of slecht is

Verwijderd

Heb je je jumper van je hdd op single staan? zoals het hoort ipv master?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 15:03:
bij sisoft sandra kom ik op 20000 punten ik weet niet of dat goed of slecht is
Dat kun je toch duidelijk in Sandra zien .. :? Gewoonlijk krijg je vier referentiescores te zien B)

Verwijderd

ik score ruim 37000 (sisoft sandra) maar ook bij mij duurt een cross partitie copy van 1g ook bijna een minuut. en dat op een 120gb Diamond 9+ 2mb.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2003 22:52 ]

Verwijderd

Bij mij duurt cross partitie ook 1 minuut. Maar vanaf een andere HD kopieren duurt 25 seconden.

(raid 0 op sata)

Dus zo langzaam is hij dan niet blijkbaar.

HD tach score gemiddeld 69000.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2003 22:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
als ik dit zo lees is er toch echt iets mis. mijn score bij sisoft sandra is net iets lager dan een ata 100 7200 rpm 30gb hd. die jumper setting zal ik ff nakijken maar volgensmij heb je bij een maxtor maar 3 keuzen, master, slave en CableSelect

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 mei 2003 @ 08:59:
als ik dit zo lees is er toch echt iets mis. mijn score bij sisoft sandra is net iets lager dan een ata 100 7200 rpm 30gb hd. die jumper setting zal ik ff nakijken maar volgensmij heb je bij een maxtor maar 3 keuzen, master, slave en CableSelect
De score van 20k in sisoft is nog vrij redelijk. 20 min doen over 1 GB kopieren is erg langzaam. Dat komt neer op 0,83MB/s (tegelijk lezen en schrijven). Een harde schijf zoals jij die hebt zou bij enkelt schrijven al minstens 30MB/s moeten halen.

1) Wat ik oa zou testen is om je harde schijf als enige aan een ide kabel te hangen. Alle andere ide apparaten (branders, cdrom spelers) niet aan deze kabel hangen.

2) Kijk of de jumpers goed staan op je harde schijf. Bij het opstarten van je pc krijg je zo'n hele lange tabel (vlak voor het laden van windows) met daarin allemaal informatie. Druk op pause, kijk of de harde schijf ook werkelijk staat ingesteld op de juiste snelheid. Daarna ctrl-pause en windows laadt gewoon.

3) Test met HDtach en post hier een screenie van. Als je veel pieken en dalen ziet zou het zomaar eens kunnen zijn dat je IDE kabel brak is.

4) Probeer een andere IDE kabel en test nog eens.

Suc6

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem, ik heb een 40gig maxtor 7200 rpm en ik krijg bij een volledige file system benchmark maar zo'n 17 a 18 mb/s terwijl dat met mijn schijf zo'n 27 mb/s zou moeten zijn. Ik heb al verschillende 4-1 drivers geprobeerd van Via, latency patch, ide miniport driver etc. Bij de miniportdriver is t 18 mb/s dus een minieme verbetering. Ook heb ik de herrie controle uitgezet (hoe heet dat ook weer :) ) wat idd iets scheelde

Mb: kt3-ultra
Pr: 2400+
Hd: 40Gb 7200rpm Maxtor
winxp sp1
via 4 in 1 4.7 drivers

Ja ik heb mijn hd natuurlijk gedefragt en draai de benchmark als het systeem net is opgestart. Jumper staat op Master, Hdtemperatuur is nu...ff checken.... 43graden, proc 34 graden, case 29 graden, lijkt me ok :p.

Verwijderd

Topicstarter
wwillem schreef op 22 May 2003 @ 09:12:
[...]

De score van 20k in sisoft is nog vrij redelijk. 20 min doen over 1 GB kopieren is erg langzaam. Dat komt neer op 0,83MB/s (tegelijk lezen en schrijven). Een harde schijf zoals jij die hebt zou bij enkelt schrijven al minstens 30MB/s moeten halen.

1) Wat ik oa zou testen is om je harde schijf als enige aan een ide kabel te hangen. Alle andere ide apparaten (branders, cdrom spelers) niet aan deze kabel hangen.

2) Kijk of de jumpers goed staan op je harde schijf. Bij het opstarten van je pc krijg je zo'n hele lange tabel (vlak voor het laden van windows) met daarin allemaal informatie. Druk op pause, kijk of de harde schijf ook werkelijk staat ingesteld op de juiste snelheid. Daarna ctrl-pause en windows laadt gewoon.

3) Test met HDtach en post hier een screenie van. Als je veel pieken en dalen ziet zou het zomaar eens kunnen zijn dat je IDE kabel brak is.

4) Probeer een andere IDE kabel en test nog eens.

Suc6
bedankt ik zal je tips vavanond ff proberen. Mijn HDD zit sowieso alleen op 'n kabel. Als iker een cd-rom of cd-brander bij aansluit dan boot m'n systeem niet eens. Dus misschien toch een brakke kabel.

Verwijderd

Hmm, mischien toch even de smart registers uitlezen ?? write cache aan ?? Accoustic management uit ? ok, ff genoeg je hebt vanavond i.i.g. e.e.a. aan suggesties mee gekregen, suc6

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:55
Hmm, om hier even op in te haken. Ik vind mijn score ook wat magertjes.
Ik haal net 24000 punten in SiSoft Sandra, en ik heb een WD400JB 7200 rpm met 8mb cache.
Mijn hd is goed gejumpered, zit als enige aan een ide kabel en wordt ook niet warm ofzo.
Heb ook al een andere kabel geprobeerd, maar dat geeft hetzelfde resultaat.

Terwijl vergelijkbare of nog mindere hd's veel meer punten halen.

Stop chasing the dream, you're already living it

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb HDTach uitgevoerd en dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.fozb.nl/hdtach1

kan iemand me vertellen of dit goed of slecht is?

Ik heb ook in die tabel net voor het booten gekeken en daar staat het volgende over IDE:

Primary master: HDD 81GB, LBA, ATA 133

Primary slave: -

Secundairy master: CD-RW, ATA 33

Secundairy slave: DVD, ATA 33

Volgens mij moeten die secundaire IDE toch wel sneller kunnen dan ATA 33 ;( .

• Weppel
  • Laatst online: 20-03 09:09
Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 19:39:
Ik heb HDTach uitgevoerd en dit is het resultaat:

[afbeelding]

kan iemand me vertellen of dit goed of slecht is?

Ik heb ook in die tabel net voor het booten gekeken en daar staat het volgende over IDE:

Primary master: HDD 81GB, LBA, ATA 133

Primary slave: -

Secundairy master: CD-RW, ATA 33

Secundairy slave: DVD, ATA 33

Volgens mij moeten die secundaire IDE toch wel sneller kunnen dan ATA 33 ;( .
De secundaire controller kan wel meer, maar je CDRW & DVD speler niet, vandaar dat ze beide op ATA 33 draaien... nothing to worry about, heeft iedereen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik had de UDMA 80 pins kabel niet goed zitten. |:( |:( Ik wist dat blauw op het moederbord moest maar wist niet dat die andere twee ook verschil maakten. Dat is dus wel. De connector op het andere uiteinde (zwart) is voor de master op het kanaal en de middelste (grijs) is voor de slave. (tip gevonden op de maxtor site, staan erg veel goede troubleshooting tips! Maxtor Support linkje )

Ik scoor nu 30000 in sisoft sandra en ik zal zometeen ff 1 gb kopieren.

edit:

1,34 GB in 1,5 minuut!!!! :*)
bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 20:50 ]

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-03 22:46

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

hmm, ik heb 'm ook andersom zitten....
toch eens ff goed bekijken

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 20:36:
Ik had de UDMA 80 pins kabel niet goed zitten. |:( |:( Ik wist dat blauw op het moederbord moest maar wist niet dat die andere twee ook verschil maakten. Dat is dus wel. De connector op het andere uiteinde (zwart) is voor de master op het kanaal en de middelste (grijs) is voor de slave. (tip gevonden op de maxtor site, staan erg veel goede troubleshooting tips! Maxtor Support linkje )
Sjee .. De tip stond ook gewoon in de IDE FAQ :/

Verwijderd

Topicstarter
Ja je hebt gelijk, ik zag vanmorgen ook dat 'ie daar stond, ik heb er gewoon overheen gelezen. Sorry

Ik was de eigenlijk de FAQ aan het lezen om het als tip toe te voegen, en toen zag ik het staan |:( :o mijn welgemeende excuses

Ik zal in het vervolg nog beter lezen en zoeken ...

_/-\o_ FAQ _/-\o_

Verwijderd

zal dit ook uitmaken bij mij? ik krijg mijn 80gb niet op UDMA alleen op PIO :(

zie ook hier :P
meteen ff teste :D

edit:
nee helpt nie :'(

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2003 20:16 ]

Pagina: 1