Toon posts:

Maxtor 80GB alleen in PIO modus!?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Okee ik heb al een tijdje een probleem met m'n 2e hdd.

Het zit zo:

Primairy Master: Maxtor 40GB 7200rpm
Primairy Slave: Aopen CD-RW CRW4048

Secundairy Master: Maxtor 80GB 7200rmp (8MB cache)
Secundairy Slave: None

Ik heb lange tijd er mee zitten te prutsen hoe het kan dat als ik 700MB kopieer van de 40 GB naar de 80GB dat dat wel 10-15 minuten duurt.
Kopieer ik iets van een partitie naar partitie op de 40GB hdd dan gaat het gewoon 10x sneller.

Nu zie ik het volgende bij apparatenbeheer....
PRIMAIRY --> 40GB HDD + CD-RW
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~viss4676/primair.jpg

Zoals je ziet... UDMA blabla allemaal goed.

nu deze.... :?

SECUNDAIRY --> 80GB HDD
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~viss4676/secundair.jpg

Zoals je ziet PIO MODUS. en geen ULTRA DMA Modus :(

Ik heb een goeie bios update dus daar ligt het niet aan.
Ik heb de Integrated1.091 drivers geinstalleerd (zit ook de IDE drivers in) maar na die installatie kreeg ik een blauw scherm bij het opstarten van me WinXP Pro :/

Mijn vraag is: Hoe krijg ik die PIO Modus veranderd in ULTRA DMA Modus

edit:
heb Ali chipset

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 00:55 ]

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-03 14:53

Bluppy2

Hip!

kan je het niet gewoon in je bios instellen?

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Verwijderd

Verwijder de controller eens in apparaatbeheer en reboot zodat xp hem opnieuw installeerd. Kan zijn dat ie dan wel pio wil, anders: Maxtor 40G wil niet van PIO af... of een gebroken kabel.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 23:17

job

inderdaad, ik weet niet wat voor bios je hebt.
award, ami..

maar bij award biossen kan je gewoon per apparaat instellen dat hij op pio udma of auto moet.
en je hebt wel een 80 aderige kabel gebruikt?

en inderdaad zoals gve hierboven zegt.
is het niet gewoon een kapotte kabel.
test eens eerst wat onderdelen. kijk eens in de bios.

[ Voor 25% gewijzigd door job op 22-05-2003 01:01 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:23
Welk mobo heb je?

Verwijderd

Topicstarter
damster schreef op 22 May 2003 @ 01:00:
inderdaad, ik weet niet wat voor bios je hebt.
award, ami..

maar bij award biossen kan je gewoon per apparaat instellen dat hij op pio udma of auto moet.
en je hebt wel een 80 aderige kabel gebruikt?

en inderdaad zoals gve hierboven zegt.
is het niet gewoon een kapotte kabel.
test eens eerst wat onderdelen. kijk eens in de bios.
ja 80 ja :)

brb zal ff kijken in de bios (award)

Verwijderd

Topicstarter
Asus A7A266

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2003 23:28 ]

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
En als je die 80GB als primary slave in je systeem hangt?

"It certainly appears so..."

• zetje01
Heb je je ide-controllers nou al verwijderd? (apparaatbeheer)

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb ff in de bios gekeken en ja er stond Ultra DMA 6 bij die 80GB alleen stond er aan de zijkant bij dat tie het alleen doet als je een 80 pins cable hebt. en ja ik weet toch wel heel zeker dat ik 2x 80 pins ATA133 rounded cables in me kast heb hangen...
zetje01 schreef op 22 May 2003 @ 01:10:
Heb je je ide-controllers nou al verwijderd? (apparaatbeheer)
Nee nog niet gedaan

ga ik nu ff proberen...

Verwijderd

Topicstarter
nope heeft niet geholpen... :( heb de IDE controller verwijderd maar nog steeds die stomme PIO :(
heb ook nog ff wat geklooid in de bios maar zonder suc6 :|

• zetje01
Dat je de ide-driver niet kan installeren is natuurlijk niet goed.

-Haal anders die 80GB-schijf er af en installeer je mobo drivers opnieuw, en hang dan die schijf er weer aan?
-Verwissel beide ide-kabels even (als ze toch hetzelfde zijn)?

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op 22 May 2003 @ 01:39:
Dat je de ide-driver niet kan installeren is natuurlijk niet goed.

-Haal anders die 80GB-schijf er af en installeer je mobo drivers opnieuw, en hang dan die schijf er weer aan?
-Verwissel beide ide-kabels even (als ze toch hetzelfde zijn)?
nee de ene is rood en de ander geel 8)7

maargoed... ik heb nare ervaringen met mijn comp. 1x in me kast klooie en heb de hele zooi weer plat ligge hier... alles draait nu goed behalve die domme PIO Modus... heb net IDE drivers geinstalleerd alleen die waren voor w2k en er stond een andere south britge op dan ik heb. beetje vaag... er stond toen ik die ging downloade dat het ook voor de M1535D+ chipset zou zijn maar kijk je ff later in het bijgeleverde tekst bestandje... staat daar: M5229 in sourth bridge 8)7 beetje goed vaag maarja :P

de IDE drivers voor de M1535D+ die ik moet hebben zijn er wel... die zitten in de Integrated1.091 driver... maar ik wil die niet installeren want dan gaan me winxp flippe maar dat is ook wel bekend als ik zo ff in de search heb gekeken (met ALi chipset dan)

• zetje01
Okay. dan zou ik die schijf even in een andere (niet al te oude) pc hangen en kijken of hij daar wel DMA pakt. Okay, je moet dan je kast in...
En om de kabels te verwisselen ook, ik weet het, maar misschien zit die ene kabel niet goed aangedrukt...

Bestaat er niet een IDE-Tool voor jouw chipset?
Verder weet ik het dan ook even niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op 22 May 2003 @ 02:08:
Okay. dan zou ik die schijf even in een andere (niet al te oude) pc hangen en kijken of hij daar wel DMA pakt. Okay, je moet dan je kast in...
En om de kabels te verwisselen ook, ik weet het, maar misschien zit die ene kabel niet goed aangedrukt...

Bestaat er niet een IDE-Tool voor jouw chipset?
Verder weet ik het dan ook even niet meer.
Ja dat bestaat wel. die zit in die Integrated drivers :P die ik dus nie installeer :P

Ik zit ondertussen een beetje de search door te nemen en zie dat er een aantal zijn waarbij het lag aan ee pinnetje... hoop niet dat tie stuk is :/

maargoed daar kijk ik morge wel ff naar... ga nu slape :P :O

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Doe dr es voor de zekerheid via 4-in-1 drivers op. En wissel de kabels van beide IDE sloten eens met elkaar. Als de 80 gb dan wel snel wil en de andere apparaten niet ligt t aan de kabel.

• zetje01
Reactie op Pixal:
Voor de zekerheid via-drivers voor een een ali-chipset installeren??????
En kabels wisselen was al genoemd hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff wat getest en kan concluderen dat de Secundaire poort niet op Ultra DMA wil. Ik heb namelijk nu deze combi ff gedaan:

Primairy Master: 80 GB
Primairy Slave: None

Secundairy Master: 40 GB (windows)
Secundairy Slave: CD-RW

Windows draait nu echt superrrr sloom (PIO Modus)

Hoe kan het dat wat ik ook doe de gehele Secundaire poort geen Ultra DMA ondersteund? mobo defect? andere manieren om dit op te lossen :?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 10:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit is raar... zet ik het zo:

Primairy Master: 40GB
Primairy Slave: 80 GB

Secundairy Master/Slave: CD-RW

Staat er wel bij alle 3 apparaten Ultra DMA

Alleen de CD-RW word gezien als een verwisselbare schijf
doe ik er een CD-Rom in, dan valt meteen de pc in een spontane reboot.
daarna in die combi van apparaten windows niet meer aan de gang gekregen dus maar weer op de ouwe manier aangesloten :(

iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? heb niet 123 een ander mobo bij de hand :/

Verwijderd

Topicstarter
iemand heel misschien een idee? want ik weet het echt niet meer :'(

• zetje01
-Mobo-drivers (lees: IDE-drivers) installeren maar nu zonder dat er wat aan je tweede ide-poort hangt?

-Windows opnieuw installeren op een andere partitie en in die versie je mobo-drivers wèl installeren en kijken of het dan werkt. (windows installeren kost 3 kwartier of zo, en je kan die installatie zo weer verwijderen...)

Samenvattend, met andere woorden: IDE-drivers installeren...

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op 22 mei 2003 @ 16:30:
-Mobo-drivers (lees: IDE-drivers) installeren maar nu zonder dat er wat aan je tweede ide-poort hangt?

-Windows opnieuw installeren op een andere partitie en in die versie je mobo-drivers wèl installeren en kijken of het dan werkt. (windows installeren kost 3 kwartier of zo, en je kan die installatie zo weer verwijderen...)

Samenvattend, met andere woorden: IDE-drivers installeren...
jeetje goed man 7(8)7

Dan gaat me windows flippe koop gewoon een nieuwe schijtbak

Verwijderd

Maxtor 40G wil niet van PIO af... nou al naar gekeken?

Verwijderd

Topicstarter
Ja zeker... gebruik eerst altijd wel de search voordat ik een topic open...

Dus nee zover ik kon zien zaten alle pennetjes goed en het ligt ook niet aan de kabel... het ligt gewoon aan dat secundaire geval... als ik daar een hdd aanzet dan staat tie op PIO... zet ik de 2hdd's op de Primairy... staan ze allebij op UDMA en dan heb ik dus die CD-RW op de Secundairy master staan... en ja hoor... die staat ook op UDMA dan... maar.. windows herkend de CD-RW als een verwisselbare schijf en als ik er dan een cdtje in gooi... BAM reboot... m.a.w. raak beetje zat van me comp... begin er steeds meer aan te denken dat het aan m'n mobo ligt :(

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

zetje01 schreef op 22 May 2003 @ 03:00:
Reactie op Pixal:
Voor de zekerheid via-drivers voor een een ali-chipset installeren??????
En kabels wisselen was al genoemd hoor.
sorry man! :D

had over TS zn edit heengelezen.. kzag iets met a7x266 en dacht meteen aan mn eigen mobo.. kzit een beetje teveel met via chipsets te werken tegenwoordig 8)7

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 11:19:
Dit is raar... zet ik het zo:

Primairy Master: 40GB
Primairy Slave: 80 GB

Secundairy Master/Slave: CD-RW

Staat er wel bij alle 3 apparaten Ultra DMA

Alleen de CD-RW word gezien als een verwisselbare schijf
doe ik er een CD-Rom in, dan valt meteen de pc in een spontane reboot.
daarna in die combi van apparaten windows niet meer aan de gang gekregen dus maar weer op de ouwe manier aangesloten :(

iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? heb niet 123 een ander mobo bij de hand :/
Heb je 2 80aderige kabels gebruikt of 1?
Want zoals je het nu opschrijft heb ik sterk het idee dat je probleem verholpen is als je de config doet zoals ik nu gequote heb maar dan met een 40aderige kabel bij de writer. 40aderig bij writer maakt niet uit want de writer kan toch maar DMA33. (http://www.aopen.com/products/cdrw/crw4048.htm)

Ik ben benieuwd...

[ Voor 1% gewijzigd door Voutloos op 23-05-2003 21:50 . Reden: typevoutje ]

{signature}

Verwijderd

Worden alle apparaten wel goed herkent in je bios?

• zetje01
Hhmm..
Je wil dus niet even uitzoeken of het probleem soft- of hardwarematig is door even op een andere partitie een OS te installeren...

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:20
Verwijderd schreef op 22 mei 2003 @ 16:37:
[...]

jeetje goed man 7(8)7

Dan gaat me windows flippe koop gewoon een nieuwe schijtbak
Als jij de IDE drivers installeert krijg je van mij een koekje.

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op 23 mei 2003 @ 21:49:
[...]

Heb je 2 80aderige kabels gebruikt of 1?
Want zoals je het nu opschrijft heb ik sterk het idee dat je probleem verholpen is als je de config doet zoals ik nu gequote heb maar dan met een 40aderige kabel bij de writer. 40aderig bij writer maakt niet uit want de writer kan toch maar DMA33. (http://www.aopen.com/products/cdrw/crw4048.htm)

Ik ben benieuwd...
Ik zou het graag willen testen maar uhmm ik durf het eigelijk niet echt te zeggen maar uhmm ik heb geen 40 aderige kabel :$ 7(8)7
heb die kabels allemaal weggedaan :? of aan me broertje gegeve die hier niet woont :/

Ik zal wel ff op school vrage of ze nog ff zo'n kabeltje voor me hebbe :P
Verwijderd schreef op 24 mei 2003 @ 01:12:
Worden alle apparaten wel goed herkent in je bios?
Ja alle apparaten worden goed in de bios herkend B)
zetje01 schreef op 24 May 2003 @ 02:01:
Hhmm..
Je wil dus niet even uitzoeken of het probleem soft- of hardwarematig is door even op een andere partitie een OS te installeren...
Is niet nodig aangezien de 40GB waar windows op staat ook op PIO modus gaat als ik hem op de secundairy zet... sec. IDE controller kan naar mijn mening niet goed opschieten met winxp ofzo het is waar dat ik nog geen win98 heb geprobeerd of ME... maar daar begin ik ff niet aan... :P krijg van me leraar ff een chaintech mobootje teleen.. maargoeed.. eerst een keer ook ff die 40 aderige kabel testen waar Voutloos het over had :)

want het rare is gewoon... de 2 hdd's op de Primairy np... allebij UDMA en de CD-RW op de secundairy is dan ook UDMA alleen dat gekut met dat verwisselbare station.. :P
DutchCommando schreef op 24 mei 2003 @ 08:41:
[...]

Als jij de IDE drivers installeert krijg je van mij een koekje.
hahaha jij bent liev :> 7(8)7 ik heb die IDE drivers al xxx geinstalleerd ook setup aangepast maar niets hielp... dus uhmm gimmie maar heeeeeeel veeeeeel koekies!!!!! :P

Verwijderd

wat ik heb gedaan is:
brander+cd-rom op ide 1 met 80 aderige kabel (weet nie waarom maar het zat zo)
maxtor 120 gig op ide 2 met 40 adreige kabel .. en ze staan allebij in dma en ultra dma ..
omdat hij het eerst ook niet deed heb ik het nu zo en alles doet ut ..

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:20
Verwijderd schreef op 24 May 2003 @ 23:25:
[...]

[...]

[...]

[...]

hahaha jij bent liev :> 7(8)7 ik heb die IDE drivers al xxx geinstalleerd ook setup aangepast maar niets hielp... dus uhmm gimmie maar heeeeeeel veeeeeel koekies!!!!! :P
Surf naar een website en je krijgt altijd een koekje :9

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 00:55:
wat ik heb gedaan is:
brander+cd-rom op ide 1 met 80 aderige kabel (weet nie waarom maar het zat zo)
maxtor 120 gig op ide 2 met 40 adreige kabel .. en ze staan allebij in dma en ultra dma ..
omdat hij het eerst ook niet deed heb ik het nu zo en alles doet ut ..
Maar dan draait je 120GB hdd niet op volle snelheid toch :?

• zetje01
HHmm..
Eerst zeg je dat je 80-aderige kabel hebt, en later zeg je dat je het niet weet. Hoe zit dat???
Verder ken ik dit soort problemen wel, en het 9 van de 10 keer een softwareprobleem, of niet goed aangedrukte kabels.
Verder zoek je het maar uit.

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op 25 May 2003 @ 13:32:
HHmm..
Eerst zeg je dat je 80-aderige kabel hebt, en later zeg je dat je het niet weet. Hoe zit dat???
Verder ken ik dit soort problemen wel, en het 9 van de 10 keer een softwareprobleem, of niet goed aangedrukte kabels.
Verder zoek je het maar uit.
zeg ik dat ik het niet weet? ik heb 80 aderige kabel ja
volgens mij begrijp je me niet helemaal goed

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 11:15:
[...]

Maar dan draait je 120GB hdd niet op volle snelheid toch :?
volgens mij wel .. want ik had eerst een 30 gig maxtor die hing der zo aan nu vervangen door de 120 dus gewoon het zelfde en volens mij draait i wel op voledige snelheid .. probeer maar ..

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2003 15:26 ]

• Voutloos
  • Niet online
TS ga aub ff met andere IDE kabels stoeien. Koop morgen ff een 40aderige kabel en post hier wat er gebeurt.

Jij vraagt om hulp, wij geven suggesties, maar je doet er niets mee en reageert alleen maar raar. Probeer eens wat, ook zonder dat we koekjes hoeven te geven.

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op 25 May 2003 @ 17:19:
TS ga aub ff met andere IDE kabels stoeien. Koop morgen ff een 40aderige kabel en post hier wat er gebeurt.

Jij vraagt om hulp, wij geven suggesties, maar je doet er niets mee en reageert alleen maar raar. Probeer eens wat, ook zonder dat we koekjes hoeven te geven.
ow? doe ik niks? heb vanalles geprobeerd en ja ik vraag morgen ff aan iemand voor zo'n kabeltje en ja dan post ik het hier ook wel :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb het nu zo gedaan

Primairy Master: Maxtor 40GB
Primairy Slave: Maxtor 80GB

Secundairy Master: AOpen CD-RW 4048

De cdrom heb ik aangesloten met een 40 aderige kabel die ik ff van school had meegenomen.

Windows XP gaf steeds blauw scherm met het opstarten en 2x kwam ik in windows... tot het bureaublad en baf.. spontane reboot...
toen ik 1 maal gelukkig in windows kwam (zomaar ineens) zag ik dat de 2 hdd's op UDMA stonden maar me CD-RW op PIO ik dacht AAAAAAAAAH :/ maar okee toen...

in veilige modus secundairy ide controller verwijderd...
windows opnieuw gestart en ja hoor.. nieuwe hardware gevonden... een verwisselbaar station.

Ik heb toen de ali ide controller drivers geinstalleerd en opnieuw opstarten... ineens geeft tie aan: nieuwe hardware gevonden.... SCSI- en RAID-controller ik weer reboote.. zegt tie datzelfde weer... dus ik weeeer reboote... en het rare is... ik heb niet SCSI of RAID en bij me cdrom staat nu SCSI CDRom device. bij m'n hdd's trouwens ook en ik zie geen primairy en secundairy controller meer :/

Als ik nu een cd fik duurd het weer lekker lang dus zal die brander vast nog wel niet op dma staan :( onder het branden is me windows ook teeeering traag :'(

[edit]

Windows XP eropnieuw opgezet en krijg alleen maar 1 en al blauwe schermen en spontane reboots en dat allemaal door die cd-rw op de secundairy :/ K*t PC!!!!! :/

Zit nu in windows maar herkent me cdrom niet.. alleen maar als verwisselbare schijf... als ik er een cd in doe... baf reboot

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2003 23:50 ]

Verwijderd

Heeft die secundare ide niet een klap gehad ofzo? Lijkt erop dat die kapot is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 mei 2003 @ 21:54:
Heeft die secundare ide niet een klap gehad ofzo? Lijkt erop dat die kapot is.
Niet dat ik weet.. okee ik heb 2x een beetje kortsluiting in me kast gehad.. paar draden verbrand... :P maar zit een nieuwe voeding in (chieftech) :)

En als hij defect zou zijn... waarom leest hij mijn 80GB wel op de secundairy? wel onder PIO uiteraard :r maar hij leest hem wel. dus dan kan die toch niet defect zijn :?

Verwijderd

Tja ..... wanneer is iets kapot? Vaas met een barst kun je ook nog prima bloemen in zetten.

Maar het blijft raar, alle pinnetjes zitten ook netjes op die secundaire ide poort op je mobo?

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-03 20:39
Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 22:26:
[...]

Niet dat ik weet.. okee ik heb 2x een beetje kortsluiting in me kast gehad.. paar draden verbrand... :P maar zit een nieuwe voeding in (chieftech) :)

En als hij defect zou zijn... waarom leest hij mijn 80GB wel op de secundairy? wel onder PIO uiteraard :r maar hij leest hem wel. dus dan kan die toch niet defect zijn :?
Ik denk eerlijk gezegd ook dat er eerder iets aan je mobo scheelt.
Het geval dat hij zo raar doet ivm niet juist herkennen/instellen doet me denken aan een fucked up BIOS of een probleem met het moederbord over het algemeen.

Ik veronderstel dat je moederbord wel harde schijven ondersteund van 80 GB en indien dit niet zo is kan je altijd eens proberen met BIOS flash.

Heb je trouwens je CMOS al eens gecleared via het jumpertje op je mobo ???

offtopic:
Mooie windows skin

[ Voor 3% gewijzigd door PeGys op 27-05-2003 22:49 ]

Een beetje verlies heb je altijd...

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
en wat gebeurt er als je die 80gb prim. master zet, die 40 gb prim. slave, en de cd spelers op je sec. ide.
Jah dan moet je wel ff xp installen op die hd :X
Tis niet anders.
Maar dan heb je volgens mij wel alle opties gehad, werkt het dan nog niet lekker is volgens mij je ide controlller O-)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 22:36:
Tja ..... wanneer is iets kapot? Vaas met een barst kun je ook nog prima bloemen in zetten.

Maar het blijft raar, alle pinnetjes zitten ook netjes op die secundaire ide poort op je mobo?
Ik heb natuurlijk ff gekeken en zag er heel normaal uit. allemaal recht :)
PeGys schreef op 27 May 2003 @ 22:45:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd ook dat er eerder iets aan je mobo scheelt.
Het geval dat hij zo raar doet ivm niet juist herkennen/instellen doet me denken aan een fucked up BIOS of een probleem met het moederbord over het algemeen.

Ik veronderstel dat je moederbord wel harde schijven ondersteund van 80 GB en indien dit niet zo is kan je altijd eens proberen met BIOS flash.

Heb je trouwens je CMOS al eens gecleared via het jumpertje op je mobo ???

offtopic:
Mooie windows skin
Fucked up bios? de nieuwste bios zie je hier en ik heb zelf A7A266 BIOS 1011.

De CMOS heb ik ook gereset.
Banshee79 schreef op 27 mei 2003 @ 22:49:
en wat gebeurt er als je die 80gb prim. master zet, die 40 gb prim. slave, en de cd spelers op je sec. ide.
Jah dan moet je wel ff xp installen op die hd :X
Tis niet anders.
Maar dan heb je volgens mij wel alle opties gehad, werkt het dan nog niet lekker is volgens mij je ide controlller O-)
Wat er dan gebeurd.. ik heb dat nog niet getest. wel de 40gb prim master en de 80gb prim slave. en cd-rw op sec. master

maaaaaar... als ik de setup bekijk van WinXP dan ziet de setup mijn 80gb hdd als 1 partitie en het zijn er toch echt 4 stuks!
En om nou die hdd opnieuw te partitioneren... :S ja het kan wel maar waarom zou die het dan wel doen? of winxp nou op die 40 of 80 gb staat die cdrom gaat dan toch ook weer gek doen --> [rml][ Verwisselbare Schijf] dacht toch echt een cdrom!? help?[/rml]

Zie hier ff een screenshot van Computerbeheer:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~viss4676/computerbeheer.jpg
ja moet StyleXP nog installeren :P

• Banshee
Wat er dan gebeurd.. ik heb dat nog niet getest. wel de 40gb prim master en de 80gb prim slave. en cd-rw op sec. master

maaaaaar... als ik de setup bekijk van WinXP dan ziet de setup mijn 80gb hdd als 1 partitie en het zijn er toch echt 4 stuks!
En om nou die hdd opnieuw te partitioneren... :S ja het kan wel maar waarom zou die het dan wel doen? of winxp nou op die 40 of 80 gb staat die cdrom gaat dan toch ook weer gek doen --> [rml][ Verwisselbare Schijf] dacht toch echt een cdrom!? help?[/rml]

[...]

Heb je scandisk al een x laten draaien (uitgebreid) ik weet niet precies hoe het heet ( neem aan dat NTFS ook gewoon een fat oid heeft), maar misschien is je fat beschadigd, kan je checken.

Wat ook nog wel eens wil helpen is dat je MBR overhoop ligt.
Wat doen we daar dus mee?
Je maakt eerst even een opstartdiskette die met NTFS overweg kan (NTFS FOR DOS)
en dan type achter de A prompt:" fdisk /mbr " (zonder aanhalingstekens uiteraard)

Als het goed is, heeft Fdisk dan je Master Boot Record gerepareerd.

Werkt dit ook niet, dan kan je denk ik toch echt je cd´s bij elkaar gaan zoeken.
Of iemand die op dit moment nog wel helder van geest is moet wat beters kunnen verzinnen... ik iig niet meer :|

[ Voor 3% gewijzigd door Banshee op 28-05-2003 00:02 . Reden: Typo&acute;s ]

• Banshee
[...]

:S ja het kan wel maar waarom zou die het dan wel doen? of winxp nou op die 40 of 80 gb staat die cdrom gaat dan toch ook weer gek doen --> [rml][ Verwisselbare Schijf] dacht toch echt een cdrom!? help?[/rml]

[...]

En toch vertrouw ik nog steeds je IDE controller niet :?

Heb zelf een tijdje geleden een soortgelijk iets gehad, veel problemen met de installatie van mijn 2e grotere hd, en toen kon ik ineens wel naar een hd toe schrijven, maar er niks meer vanaf lezen. Dus de xp cd erin, inhoud naar hd kopieren ging goed, dan reboot ie auto, en dan wil die gaan lezen, en toen krak!
En dan aan de lopende band.
Na 3 pogingen was ik het zat, mobo na laten kijken door een elektro techneut, en die concludeerde dus: IDE controller overleden, want mijn hd´s en cd spelers werkten wel op een ander bord. Kon dus weer fijn een nieuw bord gaan kopen ;(

Maar hij loopt nu wel weer 100%.

Misschien heb jij ook wel zoiets dergelijks.

Probeer nog maar eens iets van wat ik in de vorige thread neer had gezet.

Verwijderd

Topicstarter
hoe maak ik een opstartdisk die met NTFS over weg kan :?

edit:
heb net ook ff snel de nieuwste bios erop gezet maar geen succes verder natuurlijkp

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2003 00:23 ]

• Banshee
Verwijderd schreef op 28 mei 2003 @ 00:15:
[...]

hoe maak ik een opstartdisk die met NTFS over weg kan :?
ntfsfordos heet het programmatje, kijk eens bij www.i386.com, daar staat ie tussen. staat als het goed is ook bij wat je moet doen.
Weet het zelf niet uit mijn hoofd, gebruik Fat32 hier.

Mocht die niet lekker werken, dan staan hier een aantal topics waar ze dit behandelen.

http://search.gathering.t...php/find/keyword/ntfs+dos

[ Voor 19% gewijzigd door Banshee op 28-05-2003 00:24 ]

• Ste7en
  • Laatst online: 29-05-2024
Ik zie dat schijf 1 dynamisch is, maak hem eens basic?

Aangezien disk 1 basic is en wel udma draait en disk 2 niet :)

• Banshee
Ste7en schreef op 28 May 2003 @ 00:26:
Ik zie dat schijf 1 dynamisch is, maak hem eens basic?

Aangezien disk 1 basic is en wel udma draait en disk 2 niet :)
Heej , you hit the jackpot

Had ik helemaal niet gezien |:( |:( |:(
Dit zou idd ook wel eens het euvel kunnen zijn jah.

Verwijderd

Topicstarter
uhmm als je de winxp cd erin doet en je kiest voor reparen dan gaat tie ook naar dos (met ntfs ondersteuning neem ik aan)... ga dat ff proberen en daarna slapen:) kon die ntfsfordos op die site niet vinden :/
maar alvast bedankt! ik zal wel ff zeggen als het (niet)gelukt is :)

Verwijderd

Topicstarter
Banshee79 schreef op 28 May 2003 @ 00:30:
[...]

Heej , you hit the jackpot

Had ik helemaal niet gezien |:( |:( |:(
Dit zou idd ook wel eens het euvel kunnen zijn jah.
ojeeeej ja aaaaaaaaaaah al mijn data dan weg... zal dat wel ff op me D schijf zetten.. :P arme 40gb word dan helemaal vol :P maar volgens mij kon ik met het partitioneren in XP niet anders kiezen dan Dynamisch :/

• Banshee
Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 00:31:
uhmm als je de winxp cd erin doet en je kiest voor reparen dan gaat tie ook naar dos (met ntfs ondersteuning neem ik aan)... ga dat ff proberen en daarna slapen:) kon die ntfsfordos op die site niet vinden :/
maar alvast bedankt! ik zal wel ff zeggen als het (niet)gelukt is :)
Met NTFS support jah, klopt.

Heb je trouwens de post van Ste7en hiervoor gelezen, zou heel goed kunnen hoor dat het dat is.

We horen nog wel hoe het schip zeilt.

Suc6 iig.

Trusten :z

• Banshee
[...]

ojeeeej ja aaaaaaaaaaah al mijn data dan weg... zal dat wel ff op me D schijf zetten.. :P arme 40gb word dan helemaal vol :P maar volgens mij kon ik met het partitioneren in XP niet anders kiezen dan Dynamisch :/[/quote]

Partitioneren kan je altijd nog het beste doen in good old dos mbv fdisk, heb je hem eenmaal ingedeeld kan je in windows via het command scherm je schijf omtoveren tot ntfs, dan kan ie ook nooit dynamisch worden.

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb het gelezen van Ste7en :)
Ik was ff naar beneden en dacht ineens na... ik had me 40gb toen op de Secundairy gezet en die stond ook op PIO en windows ZEER traag! dus m.a.w. als ik die 80Gb opnieuw partitioneer zou hij ook weer op PIO staan!?

maargoed ik kan het altijd proberen...

Ik ga nu echt... bedankt voor de hulp :D ik zal morgen avond ff aan de slag gaan oja en ff die " fdisk /mbr " uitvoeren... als dat werkt in dos van de setup van WinXP :)

nogmaals thx en weltrusten! :z

• Banshee
[/quote]

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/rmvankan/screenshot.jpg

Zo zou je grafiekje er uit moeten zien
Ik heb dus geen dynamische schijf, en ze zijn allemaal standaard, bij jouw standaard en eenvoudig.
Beetje vreemd eigenlijk :?
Ik denk toch dat je het hierin moet gaan zoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door Banshee op 28-05-2003 09:21 . Reden: Typo&acute;s ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de 80GB helemaal als FAT32 en nog doet tie niet wat tie moet doen.. op UDMA dus. ik denk nu echt dat de Secundaire IDE controller defect is :'(

Het plaatje is iets te groot om hier te posten dus daarom ff deze link (plaatje Computerbeheer met FAT32)

Dus moet ff zien of ik van iemand een mobootje kan lenen :|

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2003 19:20 ]

• Banshee
Verwijderd schreef op 28 mei 2003 @ 19:18:
Ik heb nu de 80GB helemaal als FAT32 en nog doet tie niet wat tie moet doen.. op UDMA dus. ik denk nu echt dat de Secundaire IDE controller defect is :'(

Het plaatje is iets te groot om hier te posten dus daarom ff deze link (plaatje Computerbeheer met FAT32)

Dus moet ff zien of ik van iemand een mobootje kan lenen :|
Heb je in je bios wel de optie om die hd in auto te veranderen? dan geeft hij zelf door aan het bios dat ie udma is.
Vervolgens gooi je in windows je hd weg (uit apparaatbeheer) en start je je systeem opnieuw op.
Grote kans dat ie hem nu wel als udma mode 5 of 6 (als je mobo dit ondersteunt) gaat zien.

Hoor het nog wel.

Wat je trouwens ook nog kan doen is die hele ide-controller weggooien uit app. beheer, ff rebooten en kijken wat windows zegt.

[ Voor 8% gewijzigd door Banshee op 29-05-2003 20:47 . Reden: Typo&acute;s ]

Verwijderd

Topicstarter
Banshee79 schreef op 29 mei 2003 @ 20:46:
[...]

Heb je in je bios wel de optie om die hd in auto te veranderen? dan geeft hij zelf door aan het bios dat ie udma is.
Vervolgens gooi je in windows je hd weg (uit apparaatbeheer) en start je je systeem opnieuw op.
Grote kans dat ie hem nu wel als udma mode 5 of 6 (als je mobo dit ondersteunt) gaat zien.

Hoor het nog wel.

Wat je trouwens ook nog kan doen is die hele ide-controller weggooien uit app. beheer, ff rebooten en kijken wat windows zegt.
allemaal al gedaan en dat x10 :/

Ik heb nu alle partities van de 2 hdd's FAT32 en heb er gewoon eens Win98 voor de gein opgezet...

Primairy Master: 80GB
Primairy Slave: 40GB

Secundairy Master: CD-RW

De 2 hdd's op de primairy in UDMA

de CD-RW ook op UDMA :) alleen kan dan gvd geen cd's lezen :(
zet ik hem op PIO kan ie wel weer cd's lezen...

ik heb het al met me leraar op school over gehad... en we zijn er al zo'n beetje over uit dat gewoon de secundaire ide controller kadoek is :/

word dus een keer een nieuw bordje halen.. maar eerst me rijbewijs halen :P

nieuwtje --> Nog geen 1 keer een blauw scherm met Win98SE!!! :P echt stoer 8)7

• Banshee
Verwijderd schreef op 29 May 2003 @ 21:50:
[...]

allemaal al gedaan en dat x10 :/

Ik heb nu alle partities van de 2 hdd's FAT32 en heb er gewoon eens Win98 voor de gein opgezet...

Primairy Master: 80GB
Primairy Slave: 40GB

Secundairy Master: CD-RW

De 2 hdd's op de primairy in UDMA

de CD-RW ook op UDMA :) alleen kan dan gvd geen cd's lezen :(
zet ik hem op PIO kan ie wel weer cd's lezen...

ik heb het al met me leraar op school over gehad... en we zijn er al zo'n beetje over uit dat gewoon de secundaire ide controller kadoek is :/

word dus een keer een nieuw bordje halen.. maar eerst me rijbewijs halen :P

nieuwtje --> Nog geen 1 keer een blauw scherm met Win98SE!!! :P echt stoer 8)7
Ja, dat klinkt dan idd toch als een dooie controller, dat d8 ik al.

Helaas.

Maar wat dan wel weer een voordeel is, je kan wel wel een sneller bord nemen >:) elk nadeel heeft ook een voordeel (en andersom natuurlijk ook 8)7 )

Suc6 iig verder.
Pagina: 1