Wat te doen met deze kapotte tv?

Pagina: 1
Acties:
  • 664 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-07 22:19
Ik heb deze phlips 63 cm 100 hz KTV:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.j.dijk/foto1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.j.dijk/tv.jpg

De onderste is trouwens een 70 cm versie maar hij ziet er precies hetzelfde uit.
Deze speakers zitten erbij:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.j.dijk/boxen.jpg

in deze: Philips TV zei POEF!, wat nu? topic heb ik toen hulp gevraagd, uiteindelijk heb ik m weggebracht en bleek het hoogspanningsgedeelte kapot te zijn, dit zou een reparatie van tussen de 100 en 150 euro worden, dit het ik dus maar niet gedaan.

Nu is het een mooie tv en ben ik een arme student en wil ik er nog wat mee gaan doen als het kan. Ik gebruik de tv vooral op mn tvout om films op te kijken, maar ik neem aan dat als het hoogspanningsgedeelte kapot is, dat ik er dan voor de rest ook weinig beeld meer op krijg. Dus is mijn eerste vraag: Is er nog beeld op te krijgen?

Mijn tweede vraag gaat over de speakers: Er zit een subwoofer in de tv en twee losse speakers hangen er aan (horen er wel bij), is het makkelijk om hier een subwoofersysteempje van te maken om bij mn pc te gebruiken? En vooral: is de versterker een beetje uit de tv te slopen?

Mijn derde vraag gaat over de tvtuner, kan ik deze eruit slopen en op een een of andere manier los gebruiken, want het is een stereo tuner, ondersteund picture-in-picture (weet niet of dat er ook uit te slopen is) en die wil ik dan aansluiten op mn capturekaartje (dc10+)

Dus: welke onderdelen zijn te recyclen

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:04

PCR

Tja het zou mooi zijn als je wat pics kan posten van de binnenkant ;)

Maar als het HV-gedeelte kapot is dan krijg je in iig geen beeld...

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

alleen de speakers en de subwoofer lijkt me zo. Het lijkt me erg moeilijk om het versterker en/of tuner gedeelte van de rest van de TV electronica te scheiden.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Volgens mij is het vaak zo dat het hele apparaat wordt bediend met een chip/module, en als je een aantal stukken (zoals de versterker of de tuner) dan daarvan loshaalt kun je ze ook niet meer bedienen.

Je kan natuurlijk geluk hebben en een mooi bouwpakket aantreffen (zoals bij video's vaak het geval is) maar ik geef het niet veel kans ;)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 07:37

JeroenT

hoi!

Gewoon weggooien of een nieuwe kopen.

Jammer , maar toch echt de waarheid , met een kapotte HV trafo kun je eik niets meer met een tv :)

Wat ook nogal een nadeel is is dat de transformator die ook de hoogspanning genereerd tegelijk als voeding werkt voor de rest van de tv.

Dat scheelt aanzienlijk in de bouwkosten namelijk :P

[ Voor 43% gewijzigd door JeroenT op 18-05-2003 23:20 ]

Verwijderd

Gewoon weggooien of een nieuwe kopen.

Jammer , maar toch echt de waarheid , met een kapotte HV trafo kun je eik niets meer met een tv

Wat ook nogal een nadeel is is dat de transformator die ook de hoogspanning genereerd tegelijk als voeding werkt voor de rest van de tv.

Dat scheelt aanzienlijk in de bouwkosten namelijk
Dat is jammer genoeg het trieste aan onze consumptiemaatschappij in de kapitalistische wereld. We krijgen zelfs electronicalessen met blokschema's ipv volledige schema's van tv's, versterkers, radio's,... Je moet vooral het principe (blokschema's) van een apparaat kennen, je zal toch nooit een printje tegenkomen met de componentjes zoals ze vroeger op school worden gegeven, tegenwoordig zit alles in chips (op paar spoelen, elco's,... na). En als het kapot is dan is het meestal goedkoper om een nieuwe te kopen dan laten herstellen. Herstellen gaat steeds meer in de richting van de computerwereld, PC kapot? kaartje vervangen en het werkt weer... Waar is de tijd toen we op school nog met een scoop in de TV's zitten te meten, transistorjes vervangen,...?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2003 23:36 ]

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
Ik denk dat het de reparatie wel waard is. Een nieuwe tv met die specs kost toch al gauw een paar centen, in ieder geval meer dan E 150,-. Anders moet je de T.V. bij zo'n tv boertje laten repareren, die staan meestal wel in huis aan huis bladen. Want pipo's als megapool durven wel wat te rekenen.

Maar ik denk dat onderdelen uit de TV halen niet zoveel oplevert, op een paar speakertjes na dan.

offtopic:
Ik weet niet wat de gemiddelde levensduur van een tv is. Als die van jouw nieuw na 2 jaar kapot gaat, dan heb je toch zoiets als consumentenrechten???

-

Verwijderd

Arie Kanarie schreef op 18 May 2003 @ 23:33:
Ik denk dat het de reparatie wel waard is. Een nieuwe tv met die specs kost toch al gauw een paar centen, in ieder geval meer dan E 150,-. Anders moet je de T.V. bij zo'n tv boertje laten repareren, die staan meestal wel in huis aan huis bladen. Want pipo's als megapool durven wel wat te rekenen.

Maar ik denk dat onderdelen uit de TV halen niet zoveel oplevert, op een paar speakertjes na dan.

offtopic:
Ik weet niet wat de gemiddelde levensduur van een tv is. Als die van jouw nieuw na 2 jaar kapot gaat, dan heb je toch zoiets als consumentenrechten???
De levensduur van een TV zou toch minstens 15 - 20 jaar moeten zijn...

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
Ik heb net nog wat meer info over consumentenrechten opgezocht. Misschien is dit topic niet zo begonnen, ik vind het wel interessant om te posten. De informatie heb ik bij een rechtswinkel vandaan:

...Als je bijvoorbeeld een televisie koopt, dan mag je redelijkerwijs verwachten dat deze zo’n 8-10 jaar mee zal gaan (dit hangt onder meer af van de aanschafprijs)....

bron: http://www.rechtswinkelam...recht/consumentenkoop.htm

Ik weet niet of je nog van plan was om je tv te redden, of om tijd in deze juridische ellende te steken.

Ik las net uit je andere topic:
zo, even een paar antwoorden geven: ja dit ding heeft een subwoofer, en is idd een jaar of 6 a 8 oud....
Dus is ie toch ouder dan ik dacht.

[ Voor 15% gewijzigd door Arie Kanarie op 18-05-2003 23:58 ]

-

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 04:02
In een (redelijk moderne) Philips TV zijn de aparte onderdelen (dus de single chip audio, single chip tuner etc.) aan elkaar verbonden met een I2C bus. Kun je dat aan je SMB-bus van je mobo hangen ;) - mijn smb is toch i2c :p

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Guru Evi schreef op 19 May 2003 @ 00:08:
In een (redelijk moderne) Philips TV zijn de aparte onderdelen (dus de single chip audio, single chip tuner etc.) aan elkaar verbonden met een I2C bus. Kun je dat aan je SMB-bus van je mobo hangen ;) - mijn smb is toch i2c :p
Als je zo'n mod probeert, vergeet niet galvanisch te scheiden om hoogspanningsverrassingen te voorkomen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 May 2003 @ 23:37:
[...]

De levensduur van een TV zou toch minstens 15 - 20 jaar moeten zijn...
toch niet helaas dat gaat tegenwoordig niet meer op

de economische levensduur van een tv is 8 jaar ongeveer

• arjandijk162
Guru Evi schreef op 19 mei 2003 @ 00:08:
wat bedoel je hiermee? Wat is de SMB bus? En wat kan ik ermee?

Ik heb de tv trouwens 2e hands gekocht en weet niet hou oud of die is, de foto die hier staat komt van marktplaats en daar staat bij dat de tv 6,5 jaar oud is, maar dat kan ik niet aantonen.

Verder ben ik bij een studentje geweest die tv's repareert en die volgens mij niet zo duur is, en die had het over die bedragen, hij zei zelf ook dat het waarschijnlijk niet de moeite waard is, want die 150 was een indicatie, en hij verkocht zulke tv's zelf voor 200.

Verder zei hij dat goedkopere tv's tegenwoordig een hele korte levensduur hebben, vooral breedbeeldmodellen van rond de 500 euro (ook philips), deze worden zo gebouwd dat ze de garantieperiode doorkomen en meestal is het binnen 4 jaar gebeurt met die dingen. Maar goed.

Ik moet dus zelf een versterkertje gaan bouwen voor de speakers, ik zal morgenavond even wat foto's maken van de binnenkant en die posten

• mickael
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 09:20
Ik zou er een vissenkom van maken! :)

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:05
Mijn broer is het een keer gelukt om de hele printplaat uit een tv te halen en die te gebruiken als tuner. Het kan zijn dat je de trafo wel moet laten zitten. Maar dan zou het kunnen. Je kan nu ook je tv aanzetten en kijken of er signaal uit de scart komt. Verder zou ik adviseren: pas op met tv's, het zijn rotdingen om te repareren en er staan meestal wel een handvol geladen condensatoren klaar om jouw een opdonder te geven.

Aan de andere kant lijkt het mij inderdaad voordeliger die hoogspanningstrafo te vv. Misschien kun je die zelfs zelf repareren. Televisie heeft geen multylayer printplaat. Op zoek een vergelijkbare tv op met een defecte beeldbuis. Succes!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 17:05
volgens mij kan dat repareren een stuk goedkoper, heb mijn tv laatst ook weggebrachten den de diagnose van die tv dokter (beunhaas op een zolderkamertje en geen winkel oid dus, een man die nog echt verstand van tv's had) was ook een defect in het hoogspanningsding en dat zou op zo'n 60 euro komen. Het bleek iets anders maar dat doet er niet toe hier, ik zou dus ff verder rondkijken naar tv-dokter-achtige beunhazen die voor weinig geld je tv kunnen maken

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• arjandijk162
wmeester schreef op 19 mei 2003 @ 17:08:
Mijn broer is het een keer gelukt om de hele printplaat uit een tv te halen en die te gebruiken als tuner. Het kan zijn dat je de trafo wel moet laten zitten. Maar dan zou het kunnen. Je kan nu ook je tv aanzetten en kijken of er signaal uit de scart komt. Verder zou ik adviseren: pas op met tv's, het zijn rotdingen om te repareren en er staan meestal wel een handvol geladen condensatoren klaar om jouw een opdonder te geven.

Aan de andere kant lijkt het mij inderdaad voordeliger die hoogspanningstrafo te vv. Misschien kun je die zelfs zelf repareren. Televisie heeft geen multylayer printplaat. Op zoek een vergelijkbare tv op met een defecte beeldbuis. Succes!
de tv doet helemaal niets meer, dus het verhaaltje van de hoogspanning gecombineerd met de trafo voor de rest van de tv gaat hier waarschijnlijk wel op. Ik heb er naar later kijken door een student die veel tv's repareert, ben er zelf niet zo in thuis, maar hij zei dat vooral de onderdelen erg duur gingen worden, dus ik denk dat ik maar op zijn woord afga en er van uit ga dat het ding niet meer te redden is.

Misschien dat ik met een losse trafo het systeembord aan de praat kan krijgen.
mickael schreef op 19 mei 2003 @ 10:19:
Ik zou er een vissenkom van maken! :)
heb ik eerder geprobeerd met een oude computermonitor, geeft erg veel scherven en het is nogal een bakbeest, ik denk niet dat ik daar plaats voor wil maken in mn kleine kamertje

Komt er trouwens een beetje bruikbaar signaal uit die tuner ? (svideo, composite of RGB?) of is dit al een voorbewerkt signaal voor de beeldbuis?

Ga zo even mn tv openklussen, mn batterijen van mn camera zijn bijna opgeladen :) dus dan kan ik zo wel even een paar plaatjes schieten

• arjandijk162
oeps, dubbelpost

[ Voor 97% gewijzigd door arjandijk162 op 19-05-2003 20:03 ]

• arjandijk162
Ik heb wat plaatjes geschoten van het toestel. Het typenummer is 25ml8966. Als iemand hier datasheets van heeft? graag

Ik heb de onderdelen die ik herkende een naampje gegeven, ik plaats op verzoek wel meer plaatjes van onderdelen die niet goed zichtbaar zijn.

Onder magic box versta ik het doosje dat volgens mij teletekst en pip verzorgt (denk ik)

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.j.dijk/tv/tv1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.j.dijk/tv/tv2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.j.dijk/tv/tv3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.j.dijk/tv/tv4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.j.dijk/tv/tv5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.j.dijk/tv/tv6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.j.dijk/tv/tv7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.j.dijk/tv/tv8.jpg

• arjandijk162
kan iemand in deze foto's een SMB of I2C bus ontdekken? Of moet ik even een paar extra foto's schieten

Verwijderd

Ja daar zit er 1 links in de hoek 8)7 :D

• arjandijk162
ik ben dus nog steeds niets verder, wat kan ik met deze tv behalve de sub eruit slopen, wat zijn bruikbare onderdelen en wat heb ik nodig om ze aan het werk te krijgen

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:54
Shit als ik dat eerder had geweten.
Ik heb dr vandaag 1 mee terug gekregen van een klant, ik weet niet precies welk type dat dat was (sticker was eraf) maar hij leek er sprekend op, was alleen een 55 cm.
Is volgens mij al weg gegooit :-(
Ik zal morgen nog wel ff kijken of ik hem kan vinden mocht je interesse hebben

Mijn profiel op Discogs

• arjandijk162
jammer, was misschien wel nuttig geweest, ik ben niet van plan op er zelf aan te gaan klussen, maar ik ga die gast die m kan repareren gewoon vragen wat ik nodig heb uit een andere tv om m te fixen, dan kan ik kijken naar een andere kapotte die dit gedeelte nog wel goed heeft. Misschien dattie dan nog te repareren is. Ik zie op marktplaats dat deze dingen nog steeds 150-200 euro waard zijn, dus beetje zonde om dan alleen een paar speakertje eruit te slopen

• arjandijk162
wmeester schreef op 19 May 2003 @ 17:08:

Guru Evi schreef op 19 May 2003 @ 00:08:
misschien dat een van jullie nog even kan reageren op de foto's ik kom zo geen stap verder en vind het zonde om m zo weg te gooien

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Mja, weet niet of je onderzoekskosten betaald hebt, want dan mogen ze je ook wel vertellen wat er dan stuk is.
Een conclusie trekken dat de hoogspanning er uit ligt is niet zo moeilijk, maar _wat_ ligt er uit.
Heb vandaag een S910 monitor gefixt, ding viel steeds uit en deed het later helemaal niet meer.
Ding is buiten garantie, en zou afgevoerd worden.
D'r zat een rotte soldering in, deze op nieuw gesoldeerd en ding doet het weer perfect.

Probeer even foto's te maken van de onderkant, en kun je nergens een onderdeel vinden die stuk is (zwart/doorgebrand).

And The Only One

• arjandijk162
onderkant van de printplaat? dat is in ieder geval een suggestie waar ik wat aan heb, nee heb geen onderzoekskosten betaald, is mij alleen verteld dat hoogspanningsgedeelte vervangen moest worden en dat dat duur was, zal er vandaag niet meer aan toe komen om fotos te maken', zal wel morgenochtend worden.

Ik kreeg trouwens ook een tip dat ik contactspray op de spoel zou moeten spuiten, weet niet meer precies waarvoor, maar denken jullie dat dat in de door mij aangegeven situatie de oplossing zal brengen?

Verwijderd

Als ik het zo lees / zie is er een flinke doorslag (prob. tgv stof) bij de lijntrafo/kaskade geweest.
Waarschijnlijk ligt ook de eindtor (BU 508 of iets in die richting) er dan wel uit.
Als je ergenst een andere lijntrafo kunt vinden en die eindtor is nog heel (of vervangen) dan geef ik het een redelijke kans.
Daarna moeten de G2 en focus hoogstwaarschijnlijk wel even opnieuw afgeregeld worden, maar dat is niet moeilijk.

Doe trouwens voorzichtig !! 25 kV hoef je niet aan te raken; dat slaat ook wel een paar cm door lucht. ...

• arjandijk162
maar wat gaat het vervangen van die onderdelen kosten is dan mijn vraag, en zijn die makkelijk (conrad ofzo) te krijgen?

Verwijderd

Magic Box?
was dat dan?

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:24

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

is een doosje waar alle features van de tv in verwerkt zitten. Tegenwoordig is het met de high end TV's van philips zelfs zo dat er maar een type behuizing, beeldbuis en aansturing is en dat deze magic box verschilt. Denk dan aan features zoals wel / geen pixelplus en dergelijke. Deze magic box zit dan gewoon in een socket alla dimm.
Pagina: 1