Philips TV zei POEF!, wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 286 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-07 22:19
Ik heb (had :) ) een mooie 63 cm 100hz Philips tv. Ik was gisteren een film aan het kijken (via svideo als dat uitmaakt) en opeens: poef!. En toen begonnen er een paar lampjes te knipperen en deed de tv niets meer. Heb hier even een paar foto's van de knipperende lampjes neergezet en van de tv.

Als iemand weet wat dit betekent en hoe ik het kan oplossen hoor ik dat graag

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.j.dijk/foto1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.j.dijk/foto2.jpg

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

Check je handleiding.... :)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 16:25

megaleo

Special member

Stekker eruit trekken. En na een paar seconden er weer instoppen en kijken of ie het doet. En anders een nieuwe of wegbrengen naar een electronicazaak!

Verwijderd

w00t ik heb ook zo'n matchline, had/heb jij er ook zo'n eentje met een subwoofer erin ? >:) >:) >:)

• Ozzi
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:00

Ozzi

??

dat had mijn pa laatst ook, er wat iets met soldeerverbindingen die niet goed meer waren. Hij had die verbindingen opnieuw aangelegd en hij deed het weer :)

geen

• megaleo

megaleo

Special member

Ozzi schreef op 06 januari 2003 @ 22:50:
dat had mijn pa laatst ook, er wat iets met soldeerverbindingen die niet goed meer waren. Hij had die verbindingen opnieuw aangelegd en hij deed het weer :)
Precies dat kun je ook ff doen. Tenminste als je zelf een beetje handig met de soldeerbout bent en een multimeter! 8)

Verwijderd

geef em een paar tikken, en kijk in je handleiding.. anders is die dood en gooi je em uit je raam

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-07 08:01

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

megaleo schreef op 06 January 2003 @ 22:58:
[...]

Precies dat kun je ook ff doen. Tenminste als je zelf een beetje handig met de soldeerbout bent en een multimeter! 8)
Wel uitkijken voor het elektronenkanon als je besluit er aan te gaan sleutelen. Want als je die aanraakt is het :+ poef :+ met jou.

Verwijderd

Je moet even condensator c 2504 1nF/2Kv vervangen is vaak het probleem met dit model.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Is een bekend Philips probleem. Zelf heb ik ook een TV die ~8 jaar oud is en die al sinds 6 jaar diezelfde lampjes knipperend weergeeft (onregelmatig). Alleen de TV doet het nog wel alleen bepaalde functies niet meer (pip beeld, 1e scart aansluiting en nog wat troep). Toen destijds opgebeeld naar Philips en daar zeiden ze dat het vaker voorkwam.

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Uiteindelijk wil je toch een Sony :)

• arjandijk162
zo, even een paar antwoorden geven: ja dit ding heeft een subwoofer, en is idd een jaar of 6 a 8 oud, waar zit trouwens die condensator c 2504 1nF/2Kv , welke soldeer verbindingen moet ik checken

• arjandijk162
die handleiding heb ik trouwens niet bij de hand, (liggen bij mn ouders) zou iemand aanders even in zijn handleiding willen kijken of die lampjes wat betekenen

Verwijderd

arjandijk schreef op 07 January 2003 @ 03:02:
zo, even een paar antwoorden geven: ja dit ding heeft een subwoofer, en is idd een jaar of 6 a 8 oud, waar zit trouwens die condensator c 2504 1nF/2Kv , welke soldeer verbindingen moet ik checken
Da's de boostercondensator; als 1 powertransistor lijntrafo aanstuurt, aan z'n collector>>wordt er PowerMosfet gebruikt, zit die boostercondensator aan de drain.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 03:13 ]

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:58
Slambam_ schreef op 06 January 2003 @ 23:30:
Uiteindelijk wil je toch een Sony :)
God wat heb ik een hekel aan dit soort waardeloze opmerkingen... -zucht-

[ontopic]
Ik heb een soort gelijk probleem ook gehad met een Hitachi (verder compleet ander toestel, daar niet van). En daar zat het probleem ook in een verlopende condensator. Die dingen verouderen nu eenmaal, en daar doe je vrij weinig aan.
Een reparatie hoeft je niet veel te kosten (als je weet welke condensator(s) vervangen moet worden dan ben je voor minder dan een euro klaar...)

Verwijderd

Die bewuste condensator is 1 kritisch en vitaal onderdeel, dat elektrisch zwaar belast wordt.
Hij moet er voor zorgen, dat bij afschakelen van hoogspanningstor de "overshoot" (opslingeren van de spanning) niet te groot wordt, omdat anders die tor overlijdt door doorslag.
Z'n waarde is ook kritisch en door de genoemde zware belasting kan die iets teruglopen.
kan op 2 manieren kapot gaan
a) interne sluiting-->er knalt 1 zekering uit
b)open verbinding of kritische onderwaarde-->transistor/mosfet overlijdt, maakt sluiting en er knalt alsnog zekering uit of transistor overlijdt zonder sluiting en er gebeurt gewoon niks-->geen hoogspanning, geen beeld.
Transistor+boostercondensator moeten dus gecheckt worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 14:28 ]

Verwijderd

Even voor alle duidelijkheid: een TV is niet iets wat je snel openschroeft om je fikken er in te stoppen. Er staat hoogspanning op, en ook nadat je 'm uitgeplugged hebt (uit het stopcontact) kun je nog prima een schock-therapie krijgen van je TV. Dus: aanzetten, terwijl hij aanstaat uitpluggen, 2 dagen wachten, dan pas openschroeven en solderen. Vertrouw je het niet, of heb je er geen verstand van --> reparateur.

Wat er met 'solderingen' bedoeld wordt: TV's worden warm tijdens gebruik en koelen weer af als je ze uitzet. Hierdoor kunnen sommige soldeerverbindingen na verloop van tijd overgaan in een zgn. 'koude las', dwz. de verbinding ziet er optisch prima uit maar electrisch functioneert hij niet meer (maakt geen verbinding). Even aanstippen met de soldeerbout zodat de tin smelt is vaak voldoende. Dit geldt vnl. voor de onderdelen in de voeding en op het printje wat achterop de beeldbuis zit.

Gezien de stelligheid van die 'condensator-reactie' zou ik het iig. eerst daar zoeken.

Verwijderd

iemand nog een idee om een eprom te programeren van philips tv ik heb nu al 2 dezelfde tv met het zelfde probleen :(

• arjandijk162
en is zo'n condensator goedkoop en gemakkelijk te krijgen?

Verwijderd

vast wel een goede electronica zaak moet dat hebben

• arjandijk162
ik heb de tv van de stroom gehaald en wil m morgen openhalen, ik ben geen elektronicaexpert en een huisgenoot zei dat je eigenlijk schema's nodig hebt wil je aan de slag gaan. Kan ik deze reparatie zonder schema's doen en die condensator zo vinden of is dat geen goed idee

Verwijderd

Wat is het type nr van deze philips?

• megaleo

megaleo

Special member

Als je een Philips koopt zit er altijd een schema bij. Of je bent hem kwijt of het is een 2de handsje! Enne, je kan hem best openhalen. Misschien zie je het zo met het blote oog dat er iets kapot is. Of dat je een beetje met de multimeter aan de gang moet.
Pagina: 1