-Dvd rippen met DVD decrypter
-DVD-9 passend maken voor DVDr met DVD2one
-DVD schrijven met Nero.
Grappig, ik heb vorig weekend bij m'n ouders wat zitten prutsen met de DVD writer en LOTR, ik heb via
www.dvdrhelper.com en doom9.org heel wat tooltjes zitten proberen, deze dire stappen vond ik eigenlijk wel het makkelijkst en meest n00b proof.
Bij dvd decrypter pak ik met "file mode" de set VOB's met bijbehorende files van meerdere GB's, met DVD2one kies ik eigenlijk alleen de video, de Eng ac-3 stream en de NL en EN subs (waarvan je nooit weet welke voor de film en welke voor de extra's is,. iemand daar een tip voor?), die codeer ik dan in 4,5Gbyte en met Nero fik ikmet de wizard een DVD'tje. Da's alles

Dat kan m'n stiefvader zelfs

.
Het Her-encoden gaat trouwens verassend snel moet ik zeggen! (LOTR deed er 20mins over), hij gebruikt volgens mij de keyframes en andere MPEG2 kenmerken zodat hij niet alles overnieuw hoeft te berekenen.
Bij LOTR kreeg ik na het rippen overigens een file van 6,9Gbyte en vond ik de DVD van 4,5Gbyte eigenlijk wel heel erg goed aan te zien op een 82cm breedbeeld. Ik zag bij een snelle check geen duidelijk kwaliteitsverschil, dat er waarschijlijk wel is

(het geluid is natuurlijk nog steeds prima, das gewoon 100% gekopieerd). Ander feitje dat ik super vind: Als je de DVD erin stopt, begint gelijk de film...
en dat zouden meer DVD's moeten doen, menu's zijn vervelend.
Ook offtopic: Het is niet de bedoeling om vragen die niet in een los topic mogen, te stellen in een ander topic... De regels blijven de regels en ik vind dit een beetje sneaky erlangs proberen te glippen, laat verder maar zitten want 3 van de 4 vragen zijn ontopic, maar doe 't liever niet.
1 Zijn er ook films die wel op een 4,7gb schijfje passen? Ik bedoel de DVD's die ik meestal huur zijn allemaal iets van 7gb. Veelste groot en ik vind downsamplen een beetje zonde van de kwaliteit.
Tuurlijk zijn die er, maar lang niet alle films zijn ook echt 7Gbyte, let bij het rippen op dat je alleen de film-file ript. Je kan alle extra filmpjes, het menu en veel talen gewoon weglaten. Zie ook de guides alhier, daar staat dat heel duidelijk uitgelegd:
http://www.dvdrhelp.com/dvdripping
Vaak zijn de films dan geen 7gbyte.
Downsamplen is overigens helemaal niet zo heel erg erg, het wordt vast wel iets minder, maar acceptabel.
2 Is het mogelijk om een DVD te kopieren op 2 dvd's en dan wel op zo'n manier dat alles toch goed werkt en dat hij op het juiste moment aangeeft dat de 2e dvd in de speler gestopt moet worden?
Mjah, je had natuurlijk ook eerst eens zelf kunnen zoeken, had je ook niet hoeven wachten op een topic om je vraag in te stellen, die als los topic op slot had gegaan

. SVP niet doen een volgende keer:
Hier staat jouw antwoord letterlijk (en deze stat in de FAQ van AV)
http://www.dvdrhelp.com/dvdripping3 Als je bijv. de NEC1300 neemt (ik zit er aan te denken om deze te kopen). Kan deze ook grotere schijfjes beschrijven ? en zijn deze ook vergebrijgbaar cq betaalbaar?
Nee, niets over bekend, maar doe dit liever in een apart topic, zoek eens op DVD overburnen of start er een topic over.
4 Kun je van alle DVD's een 'backup' maken of er zijn er ook beveiligd?
Zie weer die site. Bijna alle DVD;s zijn beveiligd, maar decrypter kopieert alsnog de VOB files. Commerciele programma's hebben er soms wel moeite mee, NERO kopieert bijvoorbeeld niet een DVD die beveiligd is 1:1 (ook niet als ze < 4,5Gvyte zijn).
[
Voor 50% gewijzigd door
JvS op 18-05-2003 19:08
]