Filosofie: What is the matrix??! *spoiler warning*

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.669 views sinds 30-01-2008

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 19:09

cappie

all lowercase

Topicstarter
SPOILER WARNING: The Matrix: Reloaded
(deze thread niet lezen als je de film nog niet gezien hebt)

Ik krijg sterk de indruk dat een hoop mensen de film "The Matrix: Reloaded" niet snappen. Wat ik hier in deze thread dan ook wil bespreken is het 'hoe' en 'waarom' van de hele setting van The Matrix.

Een mooi uitganspunt is een omschrijving van de 2 films tot nu toe:

The Matrix
Je begint als persoon in the matrix; Neo.. Neo wordt uit de matrix gehaald, je krijgt te zien wat de mensen buiten die matrix bedoelen met 'The Matrix'. Neo is volgens Morpheus 'The One'.. de messias met superpowers.. en daar eindigd deel 1.

The Matrix: Reloaded
In dit deel wordt pas eigenlijk echt duidelijk wat de matrix is. Je krijgt meer te horen over het verleden, en over de toekomst van de matrix. Over het feit dat er meerdere matrix'es zijn, dat er ook oudere programma's over zijn gebleven uit die vorige matrix'es. Het oude idee van 'The Matrix' wordt helemaal aan gort geslagen, en je wordt geforceerd om te denken in een extra dimensie.

Mijn theorie (ik zeg hierin vaak dat dingen 'zo zijn' en dat iets 'zo is', maar dat is puur mijn mening en mijn theorie)

Ik denk dat de matrix een systeem is waarmee de machines zichzelf kunnen evolueren. Ze willen steeds maar beter worden, en om dat te bereiken moeten ze voorbij zichzelf gaan kijken, en wel naar de mens zelf, om erachter te komen wat het is om mens te zijn, omdat het begrijpen van niet-logische dingen een van de weinige dingen zijn wat de machines nog rest. De machines kunnen niet zonder de mensen, en de mensen niet zonder de machines.

Zelfs hogere vormen van intelligentie hebben een doel nodig.. (ik heb het hier niet over bewust-zijn/bewustzijn)

1) De matrix is dus een research-tool voor de machines om zichzelf beter te maken.

2) Zichzelf beter maken.. een doel wat waarschijnlijk embedded in de code van 'The Machines' zit vanaf de oorsprong van A.I... Dat is namelijk de oorzaak geweest waarom 'The Machines' beter zijn geworden dan de mens.

3) Waarom gebruiken de machines in godsnaam mensen als energiebron? kunnen ze niet gaan uitzoeken hoe ze kernfusie kunnen genereren op andere manieren waarop de mensen het deden/wilden doen???

Nee.. de mensen worden gebruikt als bron van energie, omdat dat de mens een doel geeft.. iets om voor te vechten. Ze willen immers hun eigen volk bevrijden vanuit een bijna onmogelijke positie; ondergronds. Ze worden gestimuleerd door een 'chosen one' om te vechten, en dus steeds harder te knokken voor hun bestaansrecht. Tegelijkertijd kunnen 'the machines' de mens beter bestuderen, en zichzelf er op aanpassen. (mooi voorbeeld hiervan is die throwing-move buiten van die sentinels buiten EMP-range van de schepen, en van de quote "we've become quite good at it" ("destroying Zion") enzo..)

4) De matrix is al 6 keer in zichzelf geloopt, en heeft dus eigenlijk al 6 keer een succesvolle research loop doorlopen. Zie het maar als een genetisch algoritme wat bij de 6e startup is, na het finetunen van de omgeving (die dus het beste uit de mens haalt).

5) Aan het eind van deel 2 blijkt dat Neo nogsteeds krachten heeft in 'The real world'.. Het zal me dan ook niks verbazen dat hij gewoon een laag terug is gegaan, maar dus nogsteeds in de matrix zit, of dat hij op een of andere wazige manier 'supapowahz!' heeft in the real world, maar dat lijkt me niet, omdat hij (na zijn bezoekje met The Architect) de sentinels kan voelen.

Hier nog wat grappige her-evaluaties van de termen:

"Matrix": A situation or surrounding substance within which something else originates, develops, or is contained. (engels woordenboek)

Reloaded: De matrix wordt opnieuw opgestart zodra Neo door een van de deuren stapt.

The Oracle (and The Architect): De 'cause' van al het hele verzet.. de trigger die het hele verhaal steeds laat loopen, zodat de machines steeds dichter bij de kennis kunnen komen die ze zoeken.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hierover denken, maar ik kan geen reacties waarderen van mensen die zomaar zonder argumenten alle ideën en theoriën naar beneden willen trekken.

[ Voor 28% gewijzigd door cappie op 18-05-2003 03:44 . Reden: kleine aanpassingen ]

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Complimenten voor je theorie. :)

Het probleem is alleen dat The Matrix een Trilogie is, dus jou theorie is gebaseert op incomplete gegevens. Natuurlijk kan het allemaal kloppen, maar met het grootste gedeelte ervan ben ik het niet eens, maar je zal pas echt alles weten zodra deel 3 (Revolutions) uit is.

Maar, er kunnen dus nog veel meer theorieen zijn. Je komt namelijk al in deel 1 terecht bij het feit dat The Oracle alleen tegen Neo zegt wat hij moet horen en daardoor erachter komt dat hij "The One" is, maar wie zegt dat The Architect niet hetzelfde doet.

Stel dat de hele matrix en omgeving niet bestaat, maar dat het dus 1 hele grote "matrix" is binnen een computer om een simulatie van een hele mensheid te creeren die in oorlog is met machines die kunstmatige intelligentie bezitten.

Met deze 2 theorieen wil ik dus duidelijk maken dat je nog lang niet alles weet en ik denk dat dit ook de bedoeling van de makers van de film is geweest. Dus een dusdanige filosofische discussie op te wekken dat de 3e film netzo een hype wordt als de 2e dat is, nou dat is ze in mijn geval aardig gelukt.
cappie schreef op 18 May 2003 @ 00:44:
Ik denk dat de matrix een systeem is waarmee de machines zichzelf kunnen evolueren. Ze willen steeds maar beter worden, en om dat te bereiken moeten ze voorbij zichzelf gaan kijken, en wel naar de mens zelf, om erachter te komen wat het is om mens te zijn, omdat het begrijpen van niet-logische dingen een van de weinige dingen zijn wat de machines nog rest. De machines kunnen niet zonder de mensen, en de mensen niet zonder de machines.

Zelfs hogere vormen van intelligentie hebben een doel nodig.. (ik heb het hier niet over bewust-zijn/bewustzijn)

1) De matrix is dus een research-tool voor de machines om zichzelf beter te maken.

2) Zichzelf beter maken.. een doel wat waarschijnlijk embedded in de code van 'The Machines' zit vanaf de oorsprong van A.I... Dat is namelijk de oorzaak geweest waarom 'The Machines' beter zijn geworden dan de mens.

4) De matrix is al 6 keer in zichzelf geloopt, en heeft dus eigenlijk al 6 keer een succesvolle research loop doorlopen. Zie het maar als een genetisch algoritme wat bij de 6e startup is, na het finetunen van de omgeving (die dus het beste uit de mens haalt).
Hier ben ik het niet mee eens en dit is ook heel duidelijk geworden (voor mij althans) uit Reloaded. Ik geloof namelijk dat "the real world" ook een matrix is om de 1% van de mensheid op te vangen die zich niet kan vinden in een kunstmatige omgeving.

The Architect verteld namelijk dat de eerst matrix een ramp was, daarom is er een 2e gemaakt met als namaak de wereld die eerder als normaal bestond. Helaas werkte die ook niet, hieruit is The Oracle overgebleven die voorstelde om de eigenschap "keuze" voor de mensheid aan te maken, want hierdoor zou het mogelijk zijn om het groten deel van de mensen in bedwang te houden zoals de bedoeling was van de machines.
3) Waarom gebruiken de machines in godsnaam mensen als energiebron? kunnen ze niet gaan uitzoeken hoe ze kernfusie kunnen genereren op andere manieren waarop de mensen het deden/wilden doen???
Tja, dit is gewoon een stuk fictie wat bij de film hoort. Als je de film op een dusdanige manier gaat ontleden wordt hij al stukken minder leuk, in NTSM wordt namelijk ook ergens een strip getoont waar in de vraag voorkomt "waarom gebruiken de geen koeien". Dus om dit te gaan discussieren vind ik niet meer leuk. :)
5) Aan het eind van deel 2 blijkt dat Neo nogsteeds krachten heeft in 'The real world'.. Het zal me dan ook niks verbazen dat hij gewoon een laag terug is gegaan, maar dus nogsteeds in de matrix zit, of dat hij op een of andere wazige manier 'supapowahz!' heeft in the real world, maar dat lijkt me niet, omdat hij (na zijn bezoekje met The Architect) de sentinels kan voelen.
Inderdaad, dit denk ik dus ook. Zie mijn argumentatie hierboven.

[ Voor 3% gewijzigd door Attilla op 18-05-2003 01:17 ]

Verwijderd

[Airwolf] schreef op 18 mei 2003 @ 01:15:Tja, dit is gewoon een stuk fictie wat bij de film hoort. Als je de film op een dusdanige manier gaat ontleden wordt hij al stukken minder leuk, in NTSM wordt namelijk ook ergens een strip getoont waar in de vraag voorkomt "waarom gebruiken de geen koeien". Dus om dit te gaan discussieren vind ik niet meer leuk. :)
Dacht ik ook eerst, maar er kan best wel een goede reden achter zitten.

-De machines weten alleen van de menselijke lichaam genoeg info om ze goed te gebruiken. The 'real world' speelt zich een paar honderd jaar in de toekomst af. In de animatrix zag je ook geen andere dieren, dus het kan heel goed dat toen de meeste diersoorten uitgestorven waren.

-Een nieuw theorie, wat in de openingspost wordt gezegd: de machines zoeken naar een doel voor hun bestaan, ze waren of in dienst van de mensheid, ze concurreerden met de mensheid of ze waren met elkaar in oorlog. Ze waren de hele tijd bezig met overleven. Eenmaal de dreiging van de mensheid weg was moesten ze een nieuw doel vinden. Das dan mischien de observatie van de (onlogische) keuzes van de mens geworden.

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
Complimenten voor je theorie. :)
Bedankt.. fijn om te weten dat iemand m'n post gelezen heeft ;)
Het probleem is alleen dat The Matrix een Trilogie is, dus jou theorie is gebaseert op incomplete gegevens. Natuurlijk kan het allemaal kloppen, maar met het grootste gedeelte ervan ben ik het niet eens, maar je zal pas echt alles weten zodra deel 3 (Revolutions) uit is.
True.. so true.. maar dit is wat ik er tot nu toe uitgehaald heb, en je hebt gelijk; dit is waarschijnlijk niet 100% accuraat, maar.. het is eigenlijk alleen maar een theorie.. een 'beste idee' over iets, totdat er een nieuw idee komt wat beter is :)
Maar, er kunnen dus nog veel meer theorieen zijn. Je komt namelijk al in deel 1 terecht bij het feit dat The Oracle alleen tegen Neo zegt wat hij moet horen en daardoor erachter komt dat hij "The One" is, maar wie zegt dat The Architect niet hetzelfde doet.
Dit begrijp ik niet helemaal... wat ik uit deel 2a (Revolutions is 2b eigenlijk :)) heb kunnen halen is dat The Architect en The Oracle een onderdeel zijn van een bepaald systeem wat ervoor zorgt dat 'the battle' opgestart wordt.. want hij gaf Neo ook de mogenlijkheid om 't hele zaakje overnieuw te beginnen, ipv het einde aan te kondigen voor de huidige Matrix.

Natuurlijk is het logisch om te denken dat beide opties (welke van de 2 dan ook gekozen mocht worden) alleen maar in het voordeel is van The Architect, en dus ook de matrix zelf, maar.. wat als die linkerdeur nou _WEL_ in soort van ingebouwde applicatie-escape is ? .. een soort van exit(); :P
Stel dat de hele matrix en omgeving niet bestaat, maar dat het dus 1 hele grote "matrix" is binnen een computer om een simulatie van een hele mensheid te creeren die in oorlog is met machines die kunstmatige intelligentie bezitten.
Oei.. mooi idee inderdaad... maar wat zou het practische nut hiervan zijn? wat is de motivatie, het motief van de maker?
Met deze 2 theorieen wil ik dus duidelijk maken dat je nog lang niet alles weet en ik denk dat dit ook de bedoeling van de makers van de film is geweest. Dus een dusdanige filosofische discussie op te wekken dat de 3e film netzo een hype wordt als de 2e dat is, nou dat is ze in mijn geval aardig gelukt.
True.. de 2e film vind ik zelfs beter dan de eerste, maar eigenlijk kunnen die 2 films niet zonder elkaar.. ik zit dan ook bijzonder ongeduldig te wachten op deel 3... ik hoop wel dat het een intelligent einde wordt, en niet een of ander laf opknoping van gebeurtenissen totdat alles 'klopt'. (natuurlijk wil ik wel dat de film een kloppend einde heeft, maar dan moet dit alles ook logisch zijn, zegmaar.. en niet 'omdat het zo is' in het universum "The Matrix" wat de filmmakers neerzetten.
Hier ben ik het niet mee eens en dit is ook heel duidelijk geworden (voor mij althans) uit Reloaded. Ik geloof namelijk dat "the real world" ook een matrix is om de 1% van de mensheid op te vangen die zich niet kan vinden in een kunstmatige omgeving.
Zou inderdaad kunnen... zeker omdat Neo _NA_ het kiezen van de linkerdeur opeens _WEL_ powers in 'the real world' heeft...
The Architect verteld namelijk dat de eerst matrix een ramp was, daarom is er een 2e gemaakt met als namaak de wereld die eerder als normaal bestond. Helaas werkte die ook niet, hieruit is The Oracle overgebleven die voorstelde om de eigenschap "keuze" voor de mensheid aan te maken, want hierdoor zou het mogelijk zijn om het groten deel van de mensen in bedwang te houden zoals de bedoeling was van de machines.
True.. maar je vergeet dat 'The One' deze keer liefde als motivator heeft gekozen, en dat _DAT_ mischien een soort van exception triggert in de Matrix waardoor het hele systeem aan gort gaat.. mischien omdat het iets is wat de machines helemaal niet begrijpen (klinkt erg corny, maar toch ook wel logisch) :)
Tja, dit is gewoon een stuk fictie wat bij de film hoort. Als je de film op een dusdanige manier gaat ontleden wordt hij al stukken minder leuk, in NTSM wordt namelijk ook ergens een strip getoont waar in de vraag voorkomt "waarom gebruiken de geen koeien". Dus om dit te gaan discussieren vind ik niet meer leuk. :)
Ik vind het wel logisch dat de machines mensen gebruiken als powersource.. want ze halen er power uit (mischien niet zo effectief, maargoed) _EN_ ze kunnen gebruik maken van menselijke intelligentie.. met creativiteit, emoties, the works.. iets wat voor een machine (waarvan de basis door een inperfect mens is gemaakt) een ontastbaar iets blijkt te zijn, maar wat dus wel wordt onderzocht :)

Deze film rox man.. ik heb nog nooit zo na zitten denken over een film... vergeleken met dit is LOTR maar een slecht sprookje, en dit een meesterwerk gemaakt van filosofische, science fiction, sociologische en psyschologische kennis :)

Het klopt inderdaad met wat ze tijdens "The Making Of..." zeiden.. deel 2 en 3 geven deel 1 een extra dimensie erbij.. echt geweldig.. respect voor die gasten :)

BOT BOT BOT!!!!!!!!!!!!!!!!! 8)

[ Voor 6% gewijzigd door cappie op 18-05-2003 03:48 ]

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik vond de film eerder filosofisch geneuzel. Net als de game trouwens, die staat er ook bol van. Het komt als heel bijzonder doordacht over op de leek, maar het slaat eigenlijk nergens op. In ieder geval niet op de manier waarop het gepresenteerd is in de film en de game. Het is toch raar dat een acteur in het spel steeds zijn wapens doorlaad, ook al zorgt The Matrix ervoor dat dat zo is, onder het mom dat 'Hume ons geleerd heeft dat een steen in het verleden altijd viel als we hem loslieten, maar dat het verleden geen garantie voor de toekomst biedt'?.

De film is een aaneenschakeling van special effects met wat filosofische gedachten tussendoor die door die enorm overdonderde effecten totaal verdrukt worden. De hele discussie tusse Neo en de counselor over wat controle is en hoe mensen afhankelijk zijn van machines vond ik zelf wel interessant, maar kreeg naar mijn gevoel te weinig aandacht. En dat geldt ook voor de overige zaken. In de bioscoop kon ik het verhaal van The Architect niet echt volgen hoor - ging gewoon te snel. De filosofie die erin zat was van een laag niveau en stelde vrij weinig voor. Het enthousiasme van cappie kon ik dus niet echt delen.

Maar om er geen film-review van te maken; het zal er in het einde wel op neer komen dat de mens weigert te kiezen en simpelweg stopt. Ik vermoed dat er een keuze komt tussen Zion laten overleven en The Matrix vernietigen of terug The Matrix in waarbij gekozen wordt voor de vernietiging van The Matrix. Ik geloof niet dat de 'zion'-wereld een extra dimensie is, want in de film wordt gesproken dat Neo tenminste menselijk is omdat hij droomt - iets wat schijnbaar niet in The Matrix gebeurt. Bovendien zitten er geen glitches o.i.d. in de Zion-wereld. Of ze hebben ze met opzet niet laten zien ;).

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Ik ga even niet alles lezen, wel ff globaal gekeken maar volgens mij heeft dit nog niemand gezegd: Neo gaat winnen in deel drie. Waarom? Niet omdat het een happy ending moet hebben, maar omdat die dude die de keymaker had (en em niet wilde geven) bij het gevecht in die zaal met die trappen (en al die wapens) oa. eerst zei:
"Ooh, he has talent" (oid)
en later "You're not going to be my downfall!" (of iets in die trent)
refererend naar de voorgangers van Neo, waar die het ook over heeft. Alleen valt het daar nog niet echt op omdat je nog niet weet dat de matrix al zes keer opnieuw is gestart. Kortom; omdat Neo voor de liefde gaat in plaats van weetikveelwat (hebben ze het over bij de creator) en daardoor ook een beetje talent heeft (of dat heeft dan weer te maken met zijn alternatieve aanpak dan zijn voorgangers) kan hij voor een ander einde zorgen dan de voorgangers.
Goede kans dus dat de matrix deze keer wél wordt vernietigd en Zion deze keer wél overwint (na een grandioos gevecht natuurlijk :P)

-edit- blaaaaaaaaaat ik moet gewoon alles lezen :9

[ Voor 5% gewijzigd door wacco op 18-05-2003 13:13 ]

Spolap: Interactive webcomic

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
cappie schreef op 18 mei 2003 @ 00:44:
SPOILER WARNING: The Matrix: Reloaded
(deze thread niet lezen als je de film nog niet gezien hebt)

Ik krijg sterk de indruk dat een hoop mensen de film "The Matrix: Reloaded" niet snappen. Wat ik hier in deze thread dan ook wil bespreken is het 'hoe' en 'waarom' van de hele setting van The Matrix.

Een mooi uitganspunt is een omschrijving van de 2 films tot nu toe:

The Matrix
Je begint als persoon in the matrix; Neo.. Neo wordt uit de matrix gehaald, je krijgt te zien wat de mensen buiten die matrix bedoelen met 'The Matrix'. Neo is volgens Morpheus 'The One'.. de messias met superpowers.. en daar eindigd deel 1.

The Matrix: Reloaded
In dit deel wordt pas eigenlijk echt duidelijk wat de matrix is. Je krijgt meer te horen over het verleden, en over de toekomst van de matrix. Over het feit dat er meerdere matrix'es zijn, dat er ook oudere programma's over zijn gebleven uit die vorige matrix'es. Het oude idee van 'The Matrix' wordt helemaal aan gort geslagen, en je wordt geforceerd om te denken in een extra dimensie.

<*knip*> anders word ut te lang </*knip>
Eigenlijk is het helemaal geen slecht idee van die machienes om de matirx in meerdere lagen te programmeren(op het moment dat je eruit de matrix komt je eigenlijk weer in een (andere) matrix terecht komt, zonder dat je dat zelf door hebt. Op deze manier kunenn de machienes namelijk de vechtlust en overlevings drang van de mens nader bestuderen zonder dat ze het zelf door hebben. Ook kunnen ze een manier uitvinden om de mens daadwerkelijk te verslaan. m.a.w. ze draaien netzolang simulaties totdat ze eetje hebben gevonden waarin de mensheid snel & efficient opgeruimd word.

Wat ik dus ook frappant vinden is dat de mens per se bij bewustzijn moet blijven/zijn. Ze kunnen je ook je hele leven onder narcose brengen scheelt je weer het bowuen & voeden van een matrix.
wacco schreef op 18 mei 2003 @ 12:19:
Ik ga even niet alles lezen, wel ff globaal gekeken maar volgens mij heeft dit nog niemand gezegd: Neo gaat winnen in deel drie. Waarom? Niet omdat het een happy ending moet hebben, maar omdat die dude die de keymaker had (en em niet wilde geven) bij het gevecht in die zaal met die trappen (en al die wapens) oa. eerst zei:
"Ooh, he has talent" (oid)
en later "You're not going to be my downfall!" (of iets in die trent)
refererend naar de voorgangers van Neo, waar die het ook over heeft. Alleen valt het daar nog niet echt op omdat je nog niet weet dat de matrix al zes keer opnieuw is gestart. Kortom; omdat Neo voor de liefde gaat in plaats van weetikveelwat (hebben ze het over bij de creator) en daardoor ook een beetje talent heeft (of dat heeft dan weer te maken met zijn alternatieve aanpak dan zijn voorgangers) kan hij voor een ander einde zorgen dan de voorgangers.
Goede kans dus dat de matrix deze keer wél wordt vernietigd en Zion deze keer wél overwint (na een grandioos gevecht natuurlijk :P)

-edit- blaaaaaaaaaat ik moet gewoon alles lezen :9
Volgens mij is zion aan het einde van deel 2 al defence less, omdat die ene Agent Smith in het lichaam van zo'n vrijheidstrijder zit de EMP te vroeg heeft afgevuurd, waren een hele hoop schepen al naar de ruk nog voordat ze de sentinels konden bevechten => Ze spreken dan ook van maar 1 overlevende. Dus er is geen defence meer in/rond Zion dus die sentinels kunnen zonder weerstand naar binnen banjeren. Dus ik denk neit dat(een groot deel van) Zion het overleeft.

Ander punt "You're not going to be my downfall!", hoeft niet eens te refereren naar neo's voorgangers, maar gewoon naar het feit dat hij dus al 5 cycli van de matrix heeft overleeft en een de programma's die hem moesten opvolgen.
ChristiaanVerwijs schreef op 18 May 2003 @ 09:31:
Ik vond de film eerder filosofisch geneuzel. Net als de game trouwens, die staat er ook bol van. Het komt als heel bijzonder doordacht over op de leek, maar het slaat eigenlijk nergens op. In ieder geval niet op de manier waarop het gepresenteerd is in de film en de game.
Jij = professsional op het gebied van romans, sf, film-scripts, film-regie en acteerwerk?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Christiaan
Jij = professsional op het gebied van romans, sf, film-scripts, film-regie en acteerwerk?
Nee, maar sinds wanneer is dat een vereiste om een mening te hebben over een film? Face-it; The Matrix Reloaded was gewoon een grote show-casing van special effects met hier en daar een poging filosofisch over te komen. Dit is overigens het grote kritiek-punt wat in de meeste recensies naar voren komt, dus zo raar is het niet.

Het idee van The Matrix vond ik niet echt goed terug in The Matrix 2; het was een ander sfeertje. Bovendien was het geneuzel over cause en effect leuk voor mensen die er nooit over gedacht hebben, maar het was verder enorm oppervlakkig. De conclusie was simpelweg dat alles in deze wereld bestaat omdat het een gevolg is van een eerder effect.
Laten we wel wezen; ik vond het een leuke film, maar als we het over het filosofische hebben, dan ken ik films en series die duizenden malen beter zijn. Neon Genesis Evangelion is een serie die dan direct bij me naar voren komt. Of the AniMatrix. The Matrix Reloaded was een typische cyberpunk-film met een laagje filosofie omdat dat hoort in dat genre. Het was voor mijn gevoel niet meer dan een dun glazuurlaagje waar meer mee gedaan had kunnen worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Christiaan op 18-05-2003 14:26 ]

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
Het was voor mijn gevoel niet meer dan een dun glazuurlaagje waar meer mee gedaan had kunnen worden.
Dat dunne glazuurlaagje was voor mij in ieder geval interresant genoeg om er wat meer gedachten aan te besteden dan dat ik voor menig ander film heb gedaan. Ik denk dat het precies goed is zoals het is, omdat men anders de film helemaal niet meer begrijpt.. het enige wat ik wel jammer vind is dat het hele verhaal op een gegeven moment in een super-stroomversnelling komt, en bijna niet meer te volgen is. (om half 12 met een kwart liter wodka achter de kiezen :P)

Ik wil straks thuis op DVD nog wel een keertje kijken, samen met deel 3 erbij.

Verwijderd

ChristiaanVerwijs schreef op 18 mei 2003 @ 14:12:
Nee, maar sinds wanneer is dat een vereiste om een mening te hebben over een film? Face-it; The Matrix Reloaded was gewoon een grote show-casing van special effects met hier en daar een poging filosofisch over te komen. Dit is overigens het grote kritiek-punt wat in de meeste recensies naar voren komt, dus zo raar is het niet.

Het idee van The Matrix vond ik niet echt goed terug in The Matrix 2; het was een ander sfeertje. Bovendien was het geneuzel over cause en effect leuk voor mensen die er nooit over gedacht hebben, maar het was verder enorm oppervlakkig. De conclusie was simpelweg dat alles in deze wereld bestaat omdat het een gevolg is van een eerder effect.
Laten we wel wezen; ik vond het een leuke film, maar als we het over het filosofische hebben, dan ken ik films en series die duizenden malen beter zijn. Neon Genesis Evangelion is een serie die dan direct bij me naar voren komt. Of the AniMatrix. The Matrix Reloaded was een typische cyberpunk-film met een laagje filosofie omdat dat hoort in dat genre. Het was voor mijn gevoel niet meer dan een dun glazuurlaagje waar meer mee gedaan had kunnen worden.
Je noemt daar The Animatrix.
Door die filmpjes wordt veel duidelijk, en dat is ook de bedoeling. Je moet het niet als versch delen bezien, de film, the animatrix, de game, ...
Het the matrix universum wint aan verhaal door de Animatrix filmpjes, en aan meeslependheid en inlevingsvermogen door de film.
Moest ik vergelijken, dan vind ik die 2 filmpjes van The second Renaissance idd veel beter kwa verhaal dan de film, en die laten me ook nog veel meer nadenken, maar toch kijk ik liever 2.20min naar de film naar zo'n filmpje.
Begrijp je, het is allemaal verbonden. Je moet alles zien en doen om echt in The Matrix op te gaan

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2003 15:47 ]

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Bovendien zitten er geen glitches o.i.d. in de Zion-wereld. Of ze hebben ze met opzet niet laten zien ;).
Ik was juist verbaasd door het feit dat in de laatste minuten van de film gesuggereerd werd dat ook in de Zion-wereld 'manipulatie' mogelijk is (Neo stopte de Sentinels alsof hij in de Matrix zat). Is de Zion wereld inderdaad de echte wereld zoals in deel 1 geschetst werd (het jaar 2200 oid)?

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• Yoozer
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

cappie schreef op 18 mei 2003 @ 03:07:
Oei.. mooi idee inderdaad... maar wat zou het practische nut hiervan zijn? wat is de motivatie, het motief van de maker?

Zou inderdaad kunnen... zeker omdat Neo _NA_ het kiezen van de linkerdeur opeens _WEL_ powers in 'the real world' heeft...
Het Matrix-in-een-matrix probleem komt vooral naar voren bij de scene waar Neo de Sentinels (Squiddies) tegehoudt. Dit hoeft echter niet het geval te zijn.

Net zoals bij de film Cube hoef je niet uit te gaan van enig motief van de maker. Hij had een idee, realiseerde dat, en het is er gewoon - deal with it.

Maar vergeet niet dat de Matrix juist ook datgene is wat de Squids op Neo afstuurt. Omdat Agent Smith Neo graag persoonlijk te grazen wil nemen zou het kunnen dat hij er voor zorgt dat de squids de 'echte' Neo met rust laten. Misschien zelfs wat meer zelfvertrouwen geven door defect voor 'm neer te ploffen, zodat Smith een kans kreeg (en die ook krijgt - zie de trailer voor deel 3.)

Op dezelfde manier zijn de voorspellende dromen te verklaren - je zou verwachten dat the Oracle door de buitenste Matrix die op Neo afgestuurd had. Dit hoeft ook niet - het kan zijn dat er bij de ervaringen die Neo in de 'binnenste' matrix krijgt een soort draaggolfsignaal zit dat ongemerkt herinneringen implanteert. Wederom of een lokkertje van Smith, of een zegening van the Oracle.
Ik vind het wel logisch dat de machines mensen gebruiken als powersource.. want ze halen er power uit (mischien niet zo effectief, maargoed) _EN_ ze kunnen gebruik maken van menselijke intelligentie.. met creativiteit, emoties, the works.. iets wat voor een machine (waarvan de basis door een inperfect mens is gemaakt) een ontastbaar iets blijkt te zijn, maar wat dus wel wordt onderzocht :)
Ik niet. Neem er koeien voor :) Projecteer oneindige groene weiden, en klaar.
Deze film rox man.. ik heb nog nooit zo na zitten denken over een film... vergeleken met dit is LOTR maar een slecht sprookje, en dit een meesterwerk gemaakt van filosofische, science fiction, sociologische en psyschologische kennis :)
Dan moet je het boek van LOTR maar eens lezen. Ik ben persoonlijk blij dat er van de Matrix geen boek is gemaakt, en dat het slechts losjes is gebaseerd op Gibson's werk. Kan "De film is beter! Nee, het boek is beter! *vechtpartij*" discussies niet uitstaan :P.

Filosofie in de Matrix? Zie hier.
http://whatisthematrix.wa..._cmp/new_phil_wakeup.html

Realiseer je wel dat de middelmatige acteerprestatie in deel 1 verantwoordelijk was voor het verlaten van 3000 jaar aan filosofische kennis vanwege een stukje Hollywood >:).

[ Voor 10% gewijzigd door Yoozer op 18-05-2003 18:46 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• Christiaan
Yoozer schreef op 18 May 2003 @ 18:42:
Filosofie in de Matrix? Zie hier.
http://whatisthematrix.wa..._cmp/new_phil_wakeup.html

Realiseer je wel dat de middelmatige acteerprestatie in deel 1 verantwoordelijk was voor het verlaten van 3000 jaar aan filosofische kennis vanwege een stukje Hollywood >:).
Interessant. Maar ik krijg een beetje hetzelfde gevoel bij dat artikel als bij mensen die overal het nummer 11 tegenkomen. Natuurlijk worden er in de films veel verwijzingen gemaakt naar met name het Christendom (Neo is Jezus), maar dat neemt niet weg dat een hoop van de referenties in het artikel mij nogal vaag voorkomen. Men zoekt van alles achter de naam 'Thomas Anderson' (Neo's naam), maar ik vind het eigenlijk een vrij normale amerikaanse naam. Thomas was tenslotte ook een president, en veel mensen in de states noemen hun kinderen naar presidenten. Om er nu meteen de discipel achter te zoeken die Jezus niet helemaal geloofde (de ongelovige thomas) vind ik een beetje een voorbeeld van 'willen zien'.

• Christiaan
Verwijderd schreef op 18 May 2003 @ 15:45:
Je noemt daar The Animatrix.
Door die filmpjes wordt veel duidelijk, en dat is ook de bedoeling. Je moet het niet als versch delen bezien, de film, the animatrix, de game, ...
Het the matrix universum wint aan verhaal door de Animatrix filmpjes, en aan meeslependheid en inlevingsvermogen door de film.
Moest ik vergelijken, dan vind ik die 2 filmpjes van The second Renaissance idd veel beter kwa verhaal dan de film, en die laten me ook nog veel meer nadenken, maar toch kijk ik liever 2.20min naar de film naar zo'n filmpje.
Begrijp je, het is allemaal verbonden. Je moet alles zien en doen om echt in The Matrix op te gaan
Uiteraard is het een geheel! Maar ik vind de 'afleveringen' van The Animatrix superieur aan de films wat filosofische ondertoon betreft. De bioscoop-film is natuurlijk voor een veel groter publiek, en ik kan me voorstellen dat het niet te moeilijk moet worden. Zelf heb ik een grote voorkeur voor anime-series en die zijn vaak extreem filosofisch (de goede series wel ;)). Serial Experiment Lain, Neon Genesis Evangelion en in mindere mate Akira en Ghost in the Shell komen veel hoger in mijn ranglijst van films met een diepe filosofische lading. Maar zelfs een simpeler anime als Gundam Wing, Gundam Seed of Gasaraki komt doorgaans met een grotere lading filosofie (in dat geval oorlogs-filosofie) dan The Matrix film-serie.

[ Voor 3% gewijzigd door Christiaan op 18-05-2003 19:19 ]

Verwijderd

Ik kan me in deze discussie volledig aansluiten met ChristiaanVerwijs. Op elk punt.

Volgens de producer zou deze film filosofisch op het niveau van Hegel en Kant zitten, naar mijn idee is het meer Hollywood meets Easy Philosophy. Het is juist dat vleugje filosofie dat de massa's over deze film laat nadenken en daardoor heel interesant vinden. Ik bedoel Plato had het hele idee van de Matrix zo ongeveer in zijn verhaaltje over de Grot beschreven.

De Animatrix vind ik dan ook veel interesanter qua filmpje mede door de vele historische verwijzingen die erin zitten. (Plein Hemelse vrede, Pyramides, Vietnam). "Final Flight of the Osiris is in dit opzicht nog het minst boeiend"

• WiXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11 17:17

WiXX

Kijk uit malloot een...

Yoozer schreef op 18 May 2003 @ 18:42:
Hmm ik vind het absoluut niet slecht geacteerd in deel 1. Hoe Hugo Weaving smith neerzet vind ik fantastisch en Morpheus is ook mooi neergezet vooral door de diepe stem die Laurance Fishburn gebruikt.

Okee dan mijn theorie over de matrix.

Neo en smith hebben een band (samen in coma en dit zei smith ook). Smith heeft de gave om iemand te kopieren en staat los van the matrix waardoor de maker hem ook niet noemt. De maker zegt ook dat hij trinity niet kan redden (hij kiest toch die deur). dat klopt ook want ze gaat dood maar op de een of andere manier heeft neo de gave gekregen dat hij ook zichzelf (stukken) kan kopieren, toen smith hem wou kopieren zei hij het leek alsof ik weer dood ging. Dus hij heeft weer een soort rebirth in the matrix met nieuwe gave, de vorige keer dat hij dat voelde kreeg hij ook nieuwe gave als the one. Omdat hij kan kopieren doet hij dat bij de "kapotte" code van trinity waardoor ze weer levend word (je ziet de groene code overstromen in de film).

Deze redenering klopt volgens mij bijna helemaal. Alleen me volgende vind ik nog wat buggie.

Neo kon in the real world die sentinals stoppen door de band met smith, smith staat namelijk altijd wired aan the matrix omdat hij simpel gezegd een programma is. Daardoor kon hij die sentinals (via smith) stoppen. Op dat moment raakt hij in coma samen met smith´s geest in het lichaam van die andere gezt.

The matrix heeft dus 6 goede reboots gehad alleen dit keer is het probleem er dat smith los is geraakt van het systeem waardoor hij problemen veroorzaakt (geeft neo krachten die hij niet zou moeten hebben). Daardoor gaat het denk ik dit keer anders als eerst, hoewel de maker van the matrix er koel onder blijft dus dit snap ik nog niet helemaal. Maarja dit is het ongeveer wat ik denk.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
[...]

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Ik vond de film eerder filosofisch geneuzel. Net als de game trouwens, die staat er ook bol van. Het komt als heel bijzonder doordacht over op de leek, maar het slaat eigenlijk nergens op. In ieder geval niet op de manier waarop het gepresenteerd is in de film en de game.

--------------------------------------------------------------------------------

Hier (lees: het vet gedrukte) wordt gessuggesteerd dat de matrix goed doordacht over komt op een leek. Aangezien jij dat niet vind kan ik dus aannemen dat je een expert op een of meerdere eerder genoemde branches.

Ik ben het hier zeker niet mee oneens. Er hadden IMHO wel wat meer rustige scenes in mogen zitten ipv van de ene actiescene met een korte dialoog door geschoven worden naar de volgende. Zo zou het personage van de keymaker wel wat dieper mogen zijn, ipv een zielig klein oud aziatisch mannetje dat overal een sleutel voor heeft. Bijvoorbeeld over zijn nut in de matrix(behalve dan "The One" naar de "Scource" brengen)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Christiaan
Rey Nemaattori schreef op 19 May 2003 @ 00:10:
Hier (lees: het vet gedrukte) wordt gessuggesteerd dat de matrix goed doordacht over komt op een leek. Aangezien jij dat niet vind kan ik dus aannemen dat je een expert op een of meerdere eerder genoemde branches.
Daar staat dat het filosofische aspect als indrukwekkend overkomt op de leek. Maar, en dat bedoelde ik, niet op de die-hard W&L-er die al veel langer met zijn hoofd in de filosofie-gerelateerde onderwerpen zit en meer van dat soort films heeft gezien. Je moet er geen dingen in gaan lezen die er niet staan ;)

• tec
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

Burat schreef op 18 May 2003 @ 16:44:
[...]

Ik was juist verbaasd door het feit dat in de laatste minuten van de film gesuggereerd werd dat ook in de Zion-wereld 'manipulatie' mogelijk is (Neo stopte de Sentinels alsof hij in de Matrix zat). Is de Zion wereld inderdaad de echte wereld zoals in deel 1 geschetst werd (het jaar 2200 oid)?
Het is eerder het jaar 2800 ofzo aangezien de matrix al 6 keer gelooped is en daarbij elke keer heel de stad uitgemoord is, zo'n stad en populatie krijg je niet voor elkaar in 35 jaar ofzo.. da duurd eerder 100 a 200 jaar.. (en dat is zelfs snel).

• tec

tec

TEC

Ik zat net te denken, het gesprek met de architect in combinatie met de titel van de film..
Tijdens het gesprek zie je de neo's op de monitoren allemaal verschillende atwoorden geven, bij sommige vragen zijn het minder verschilllende en bij 1 vraag:
You are here because Zion is about to be destroyed. Its every living inhabitant terminated, its entire existence eradicated.
Antwoord elke neo BULLSHIT
De machines hebben hier perfect voorspeld wat neo zou gaan zeggen omdat ALLE mensen op deze manier zouden reageren, dat brengt me bij het volgende:

De film gaat volgens mij in zijn totaal over keuzes maken en de keuzes die een mens zou maken in een bepaalde omstandigheid, de machines proberen zo goed mogelijk te voorspellen wat de keuzes van mensen zou zijn.

Een schema hiervan zou je dus perfect weer kunnen geven in een matrix.

(dit heb ik op fok al gepost maar daar werd er niet op gereageerd)..

[ Voor 5% gewijzigd door tec op 19-05-2003 09:40 ]

• wacco

wacco

cli, hlt.

Dat zou wel aansluiten bij het 'begrijpen' van de keuze in plaats van de keuze maken, want de keuze heb je al gemaakt, nu moet je em nog begrijpen. Dat is exact wat de matrix doet, en wat neo te horen krijgt (ik laat ff in het midden of hij het ook moet doen).

Verder moet ik even kwijt dat ik de filosofie in de matrix weldegelijk van een acceptabel niveau vind, alleen dat de dialogen een beetje eenzijdig zijn (neo krijgt zo'n beetje alles voorgekauwd en speelt alleen maar een beetje mee (denk aan het gesprek met de oracle)). Ze hebben alleen geprobeerd om stukken hints, zoals wat tec in de vorige post bijvoorbeeld opmerkte de monitoren met simulaties (waren het wel simulaties... ja, maar dat wordt nergens gezegd in de film), uit te beelden in plaats van hard op te zeggen. Daar heb je ook geen tijd voor in een film. Hierboven werden wel verscheidene namen genoemd die 'beter' waren, maar dat zijn _series_. Die hebben de tijd om elk detail gewoon eventjes in een dialoog te prakken (de hoofdrolspeler realiseerd zich dat), iets wat niet kan in een film. In een film kan je wel flinke stukken filosofie gewoon door kleine details te laten zien opnemen, alleen vallen ze lang niet altijd genoeg op (of men heeft het niet snel genoeg door >> tijdens de film of uren later tijdens een discussie óver de film). Then again... als ze niet snel genoeg opvallen en je hebt het er over met iemand, wil je toch controleren of het wel allemaal klopt en ga je de film nog eens kijken... :*)

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
ChristiaanVerwijs schreef op 19 May 2003 @ 00:48:
Daar staat dat het filosofische aspect als indrukwekkend overkomt op de leek. Maar, en dat bedoelde ik, niet op de die-hard W&L-er die al veel langer met zijn hoofd in de filosofie-gerelateerde onderwerpen zit en meer van dat soort films heeft gezien. Je moet er geen dingen in gaan lezen die er niet staan ;)
Je hebt gelijk dat het niet zulke zware shit is, maaaaaaaaar... je moet niet vergeten dat we hiet aan het speculeren zijn over een film, en wat mij betreft is het dan niet erg dat het niet zulke diepe filosofische onderwerpen aansnijdt...

however.. ik vind het wel jammer dat jij door je ervaring met filosofie meteen denkt dat dit onder de noemer 'been there, done that' valt want, net als ik, zou je moeten weten dat iedere situatie weer anders is dan de voorafgaande, ook al lijkt het nog zo sterk op iets wat je al eerder hebt meegemaakt :)

Ik vind het zowiezo al knap om te zien dat er nu een film voor het grote publiek is die de zoektocht naar de echte waarheid (en dus filosofie) bij mensen stimuleert.

Thats all :P

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:40

boesOne

meuh

Ik heb alleen deel 1 van de martix gezien en die vond ik leuk. Deel 2 ga ik zeker ook nog kijken..

Maar filosofisch kan je het verhaal nauwelijks noemen. Het grapje met de onzekerheid over werkelijkheidsnivo's is imho simpel. In ExistenZ is het beter gedaan vind ik.

Wat ik hiero zoal lees over Oracles en Keymakers lijkt meer op een soort scheppingsverhaal met wat semireligieuze toestanden waardoor het geheel een aura van verborgen kennis krijgt. Zowiezo is Neo als de chosenone een messias. Ik denk dat de combi pseudefilosofie met pseudoreligie het hem doet in de matrix. Zo krijgt het zaakje iets verhevens. [dingen als Lotsbestemming enzo]

Wat wel goed gedaan is, is het cybergenre verfilmen. Ging het vroeger in SF over verre planeten met oude verlaten sites of levensvormen waar de mens zichzelf tegenkwam, nu gaat over complexe data en AI waar de mens zichzelf in weerspiegeld ziet. Dat past goed in onze tijd.

Maar filosofisch stelt de cyberpunk niet zoveel voor. De boekjes van Gibson zijn vooral sociologisch interessant. Zeker na zijn trilogie in virtual light wordt het sociologischer: over de grote stad en de virtuele wereld en wat dat voor gevolgen heeft voor de cultuur.

Over de manipulaties van de Matrix. Die vind ik nogal bot. Neo wordt lomp op zijn huid gezeten door de Smiths, slechte zaak: Blockbuster knokfilm achtig.

De kracht die meestal aan het werk is in de cyberpunk boeken is oneindig subtieler. Je hebt te maken met een intelligentie die door hele kleine dingetjes het grote geheel beinvloed en zelf buitenbeeld blijft. De hoofdpersoon, en dus ook de lezer, heeft lang niet altijd door wat er allemaal gebeurt. Alleen indirect kan die zich een beeld vormen van hoe de vork in de steel zit.

Dat maakt voor mj de cyberpunk boeken, en dan vooral Neuromancer [must read !] veel toffer. En ik lees dat boek nog steeds om de zoveel tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door boesOne op 19-05-2003 13:36 ]

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

tec schreef op 19 May 2003 @ 09:36:
[...]

Het is eerder het jaar 2800 ofzo aangezien de matrix al 6 keer gelooped is en daarbij elke keer heel de stad uitgemoord is, zo'n stad en populatie krijg je niet voor elkaar in 35 jaar ofzo.. da duurd eerder 100 a 200 jaar.. (en dat is zelfs snel).
In de film zegt Morpheus dat hij denkt dat het rond het jaar 2200 is. Dit staat in het originele script uit '97:
code:
1
2
3
4
5
                         MORPHEUS
          You believe the year is 1997 when in
          fact it is much closer to 2197.  I
          can't say for certain what year it
          is because we honestly do not know.

Maar wellicht heeft Morpheus ongelijk omdat ie deel 2 nog niet gezien heeft ;)

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• Yoozer
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

tec schreef op 19 May 2003 @ 09:36:
[...]

Waarom zou de Architect de waarheid spreken?

teveel zooi, te weinig tijd

• tec

tec

TEC

Yoozer schreef op 19 May 2003 @ 22:00:
[...]

Waarom zou de Architect de waarheid spreken?
Ik denk dat hij de waarheid spreekt omdat morpheus het in deel 1 al had over een vorige the one die de eerste mensen uit the matrix haalde.

Verwijderd

Aan het eind van deel 2 blijkt dat Neo nogsteeds krachten heeft in 'The real world'.. Het zal me dan ook niks verbazen dat hij gewoon een laag terug is gegaan, maar dus nogsteeds in de matrix zit, of dat hij op een of andere wazige manier 'supapowahz!' heeft in the real world, maar dat lijkt me niet, omdat hij (na zijn bezoekje met The Architect) de sentinels kan voelen.
Viel het niemand op dat er wel heeeeel snel een ander schip aan kwam zetten bij het gebruiken van zijn 'supahpowaz'. Het zou ook net zo goed kunnen dat deze schip een EMP-puls uitzond?
Hetzelfde is toch naar mijn mening gedaan met de verfilming van LotR. De commercieel-te-uitbuiten delen van het boek, romantiek/seks en oorlog/actie zijn ongelovelijk opgeblazen. Hetzelfde gevoel had ik met deze film ook. Zelfs de simpele filosofie over oorzaak-gevolg wordt door seks geprikkeld (dame met toetje). Desalniettemin is het voor Hollywood-standaarden een goede film :) En gelukkig dat je enigszins verdieping kan zoeken op de Philosophy Section van de site :)

Overigens is het afkraken van populair-filosofische films niet de manier om mensen betrokken te krijgen bij filosofie, CV. Vraag liever van mensen verdieping dan ze als oppervlakkig (lees: oppervlakkig bezig) te beschouwen.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2003 20:43 ]

• wacco

wacco

cli, hlt.

Dat stukje ging toch helemaal niet over oorzaak en gevolg maar over het feit dat de dingen in de matrix en de manier waarop ze zich gedragen niet persé mensen hoeven te zijn, maar ook geprogrammeerd kunnen worden/zijn? Hij had het stukje taart immers geprogrammeerd, niet gebakken...

• Attilla
Ik heb het volgende gevonden, dit vind ik persoonlijk nogal een intressant stuk. Dit is iemand die het totale gesprek met The Architect uitlegd (in zijn visie).

Voor mij maakt dit een aantal dingen nog best wel duidelijker, omdat er toch een aantal stukken tussen zitten wat nou niet echt makkelijk engels is en daarom wat moeilijker te begrijpen.
Firstly... it's only a movie. That said, why get worked up over and just
wait until November? Because I feel like it and I think its fun. I think
some others would agree. If you don't like over-analyzing movie dialogue and
plot points, then STOP READING RIGHT NOW.

Good. That's out of the way.

Things we can assume to a certain degree up to the point of the Architect's
interaction with Neo:

1) Agent Smith can upload himself into a real human.
Given the nature of the man/machine relationship in the movie, with humans
jacked into the Matrix living inside the simulation, and how humans can
obviously be controlled and manipulated through connections in the brain, I
think we have to assume that the Smith Virus has re-wired Bane's brain. How
this affects the outcome of Revolutions will be interesting, but it should
be a big clue that there is a little bit going on in the machine can control
human part of the equation. (More on that much later.)

2) There was a war between men and machines, as outlined in the Second
Renaissance Parts 1 & 2 of the Animatrix. We have to believe real humans
exist. Also, Tank in the first movie talks about being pure, born and raised
in the real world. We see all sorts of humans without the holes and machine
connectors. For the story to have any meaning, I think the story has to
ultimately be about real people to a certain degree. I don't buy the Matrix
within a Matrix piece based on what has been told so far across the
storyline.

3) The Oracle appears to be on the good side. Maybe the Oracle is on the
Architect's side, but her comments give no indication that she is operating
for the bad side. Also, remember the view Neo has of Seraph? He's gold code.
This leads me to believe that rogue software in the Matrix is working on
it's own, living *inside* the simulation in a manner similar to humans.
There's nothing to say that machines and software, as an evolved form of
intelligence, don't have their own agendas, right? We evolved from apes and
have our own perceptions of the universe.... the machines seemed to have
done the same thing. And as seen in the Animatrix, the machines have
"bodies" and exist outside the Matrix as well. The Oracle appears jacked
into the Matrix herself. (How she uses the backdoors alludes to this.)

Now... onto the scene...

----------

The Architect - Hello, Neo.

Neo - Who are you?

The Architect - I am the Architect. I created the Matrix. I've been waiting
for you. You have many questions, and although the process has altered your
consciousness, you remain irrevocably human. Ergo, some of my answers you
will understand, and some of them you will not. Concordantly, while your
first question may be the most pertinent, you may or may not realize it is
also irrelevant.

//**********
//**********

First, the Architect claims to be the one who coded the Matrix. (The Matrix
is a software simulation, don't forget.) We probably should assume this
character is a sentient machine, and that machines have all the abilities
and nuances of intelligence that humans are capable of. Maybe even more.
Given the Animatrix series, especially the Second Renaissance parts 1 and 2,
we could also assume machines have their own agenda, their own intelligence,
their own sense of purpose and being that is in many ways equivalent to our
own consciousness. We could also assume the Architect is jacked into the
Matrix like Neo is, and we are therefore seeing an instantiation of his form
in the Matrix. They (Neo and The Architect) are both still inside the
simulation itself.

The "process" the Architect refers to is probably the path Neo has followed
so far, and his abilities that have been formed since learning the Matrix
was a simulation. It has altered Neo's consciousness. Neo knows more,
perceives more, thinks about the world in a different way now that he has
been woken up. He can control the software code, hack the system as well,
see and hear things other humans cannot. But Neo is *still* human. The
Architect says this. But maybe this only half of his meaning? (More on that
later.)

As a human being, the Architect is making the bold claim that what the
Architect will say will be meaningless to Neo. We probably should assume the
Architect thinks humans are on a lesser order than machines. (Like most
humans think of every other animal on the planet as a lesser being than
highly evolved apes.) His attitude and the way he converses in this scene
would validate this notion.

The Architect also tells Neo that his first question will be the most
irrelevant. I think the Wachowski's are putting a brutal play on what
happens in "life after death" concept from most religions here. When we die,
many of us who are religious believe we'll have an experience that might
match the notion of going to meet our God in the sky so all can be explained
to us. The Architect is playing into this with Neo, he appears to Neo in
this form. Too bad he has very bad news.

This intro paragraph puts some motive behind the Architect's dialogue that
follows below. This intelligent form of life believes itself to be on a
higher order than man, the one also tricking man into maintaining themselves
as slaves, and probably justifies its slavery of mankind in the same
fashion.

Again, go watch the Animatrix stuff.

**********//
**********//

Neo - Why am I here?

The Architect - Your life is the sum of a remainder of an unbalanced
equation inherent to the programming of the matrix. You are the eventuality
of an anomaly, which despite my sincerest efforts I have been unable to
eliminate from what is otherwise a harmony of mathematical precision. While
it remains a burden to sedulously avoid it, it is not unexpected, and thus
not beyond a measure of control. Which has led you, inexorably, here.

//**********
//**********

The Architect basically tells Neo that he is the result of the software
error in the programming of the Matrix. The "unbalanced equation inherent to
the programming" piece is the notion of "choice" as the Architect confirms
below. That humans need "choice" in order to be tricked into believing the
simulation. The fact that choice must exist in the simulation gives rise to
one of the humans in the simulation learning enough to make it to The
Source. (And also learning enough to be a serious threat to the Matrix, and
consequently, the machines.)

Neo is the "eventuality of an anomaly." Neo exists because the software bug
allows the *condition* for him to exist in the first place. He is the result
of what happens at the peak of the software bug's conditions. If the
Architect could squash that coding bug, we probably should assume he would.

Again, the notion that the Architect thinks of itself as a higher order than
humans comes in the "mathematical precision" comment. And also makes the
Architect sounds just enough like God, in his own mind.

The Architect also keeps track of the software bug, the memory leak if you
will, and every so often has to deal with it, even though for the most part
he ignores the problem. Seems the Architect built in a function to send the
One along a path that forces the One to wind up in front of the Architect.
Or, maybe the Architect has created the simulation to the degree that it
guarantees the One will make it to the Source before the problem (Zion) gets
out of control.

**********//
**********//

Neo - You haven't answered my question.

The Architect - Quite right. Interesting. That was quicker than the others.

*The responses of the other Ones appear on the monitors: Others? What
others? How many? Answer me!'*

//**********
//**********

Great line. The Architect is impressed that Neo is a bit smarter and faster
than the others that have come before him. Evolution in action maybe? An
aspect of Neo the Architect hadn't planned for? A clue that Neo is obviously
different than the other Ones. Maybe the Oracle knows something here as
well.

This also gives us a clue that the Architect, while thinking of himself as a
higher being than man, may not be so high and mighty. He obviously wasn't
aware that Neo could come up with that answer so fast, right? The Architect
is not God, even though he presents himself in front Neo in a fashion that
resembles God.

**********//
**********//

The Architect - The matrix is older than you know. I prefer counting from
the emergence of one integral anomaly to the emergence of the next, in which
case this is the sixth version.

*Again, the responses of the other Ones appear on the monitors: Five
versions? Three? I've been lied too. This is bull****.*

//**********
//**********

The Architect is simply referring to the number of other Ones that appeared
before him. Neo is the sixth.

Note that there is nothing here to assume that the other Ones before Neo
were simply other versions of Neo. That is a possibility, but nothing done
up to now should lead us to that conclusion. I think we should expect that
Neo is himself, and is just the sixth human to make it to the Source.

As for the screens, they are monitors so the Architect can watch activity
inside the Matrix. They may even be a debugging system for him. But when
they switch into showing Neo, if the Architect is a machine, it is very
likely that it thinks like a machine, maybe like one that plays chess. A
machine would probably run all sorts of simulations to map out all possible
responses from Neo, and from what it appears to be in the movie, this is
what is happening. The screens show various simulations of Neo's responses
working in real time (they have really fast computers in the future
obviously), honing in on the response that Neo eventually speaks.

**********//
**********//

Neo: There are only two possible explanations: either no one told me, or no
one knows.

The Architect - Precisely. As you are undoubtedly gathering, the anomaly's
systemic, creating fluctuations in even the most simplistic equations.

*Once again, the responses of the other Ones appear on the monitors: You
can't control me! **** you! I'm going to kill you! You can't make me do
anything!*

//**********
//**********

It would seem that since only five other humans have ever made it to this
room, no one (at least no other human) knows about the Architect and that's
why no one knows that this series of events has occurred multiple times. The
other Ones choose to save humanity and rebuild Zion after the machines
destroy it.

How that information gets lost in history is unknown, but given how much we
have lost of our own history as time moves forward, it seems plausible that
those in Zion have not passed the information down correctly from generation
to generation.

Further, the Architect says the software bug, the thing that allows Neo to
exist and become the One, is systemic. It permeates throughout the entire
simulation. It cannot be gotten rid of, it seems, and is inherent to the
coding of the Matrix itself. The problem can never go away. Why?...

**********//
**********//

Neo - Choice. The problem is choice.

*The scene cuts to Trinity fighting an agent, and then back to the
Architects room*

//**********
//**********

Bingo. Neo figures out the problem. Why the bug exists, and to a certain
extent, what plagues the Architect. Pisses him off even.

**********//
**********//

The Architect - The first matrix I designed was quite naturally perfect, it
was a work of art, flawless, sublime. A triumph equaled only by its
monumental failure. The inevitability of its doom is as apparent to me now
as a consequence of the imperfection inherent in every human being, thus I
redesigned it based on your history to more accurately reflect the varying
grotesqueries of your nature. However, I was again frustrated by failure. I
have since come to understand that the answer eluded me because it required
a lesser mind, or perhaps a mind less bound by the parameters of perfection.
Thus, the answer was stumbled upon by another, an intuitive program,
initially created to investigate certain aspects of the human psyche. If I
am the father of the matrix, she would undoubtedly be its mother.

//**********
//**********

The Architect seems kind of peeved that he had to "dumb down" the features
of the software to accommodate human nature, and program in choice (or free
will) so the humans would believe the simulation. (And great allusions
towards the story of Adam and Eve leaving the Garden of Eden, the place God
made perfect for his creation, right? So many twists and turns in what the
Wachowski's have written into this story in this regard.)

And note the Architect speaks directly about his opinion of himself over man
here, needing a "lesser" mind to understand the problem. He needed the help
of code or a machine that was designed to investigate the human condition.
Something that studied more intuitive models of human nature.

**********//
**********//

Neo - The Oracle.

//**********
//**********

I'm still shocked by the number of people who take this hook, line and
sinker. The Architect is not talking about the Oracle, IMHO. The Oracle
seems to be on a plane almost equivalent to the Architect.

The Architect's "Please" response is said with a sense of belittlement. I
don't think we can conclude the Architect is referring to the Oracle. I
think we should conclude that the Architect is referring to Persephone.
There are many stories around Persephone playing a much larger role in
Revolutions than in Reloaded. And they gave her own poster for crying out
loud!

Persephone's motives, the need for the kiss for example, is something that
fits better with a machine designed to "investigate the human condition."
How Persephone plays out in Revolutions remains to be seen. Her kiss may
have been some transfer of knowledge that will be used against Neo in
Revolutions. Who knows...

By the way, this detail is important because it would allow the Oracle to
have motives of her own that get played out in Revolutions. She does things
in the Matrix of her own free will with her own purposes and intentions,
even though she is a machine. (She says "we're in this together" don't
forget.) So far, there's nothing that lead me to doubt her motives.

**********//
**********//

The Architect - Please. As I was saying, she stumbled upon a solution
whereby nearly 99.9% of all test subjects accepted the program, as long as
they were given a choice, even if they were only aware of the choice at a
near unconscious level. While this answer functioned, it was obviously
fundamentally flawed, thus creating the otherwise contradictory systemic
anomaly, that if left unchecked might threaten the system itself. Ergo,
those that refused the program, while a minority, if unchecked, would
constitute an escalating probability of disaster.

//**********
//**********

With the help of Persephone's analysis of human nature, the Architect was
able to build a simulation that worked 99.9% of the time, tricking enough of
the humans hooked up to it. The good enough syndrome, eh? The problem is
that in coding the simulation to be a system that requires choice to be
inherent to the code, it leave this .1% of humans waking up and growing in
number to the point where they can threaten the simulation externally.

This, of course leads us to...

**********//
**********//

Neo - This is about Zion.

The Architect - You are here because Zion is about to be destroyed. Its
every living inhabitant terminated, its entire existence eradicated.

//**********
//**********

After enough time has passed, the machines must obliterate Zion and the
people living there to make sure the people don't free all the human slaves
in the Matrix.

Seems pretty straight forward, doesn't it?

**********//
**********//

Neo - Bull****.

*The responses of the other Ones appear on the monitors: Bull****!*

The Architect - Denial is the most predictable of all human responses. But,
rest assured, this will be the sixth time we have destroyed it, and we have
become exceedingly efficient at it.

*Scene cuts to Trinity fighting an agent, and then back to the Architects
room.*

//**********
//**********

There's more of the Architect acting all snobbish again. The Architect is
confident in its machine-like logic to a fault, though. Which could be a big
theme in Revolutions if the third movie is an all out war movie. Which it
looks to be.

**********//
**********//

The Architect - The function of the One is now to return to the source,
allowing a temporary dissemination of the code you carry, reinserting the
prime program. After which you will be required to select from the matrix 23
individuals, 16 female, 7 male, to rebuild Zion. Failure to comply with this
process will result in a cataclysmic system crash killing everyone connected
to the matrix, which coupled with the extermination of Zion will ultimately
result in the extinction of the entire human race.

//**********
//**********

This paragraph still bugs me.

It seems that the Architect is making the claim that he needs Neo in order
to reload the simulation somehow. But he only needs Neo temporarily. I just
kind of assume that the things Neo has learned on his path to
"enlightenment" are to be re-used by the Architect somehow for the next
cycle of the simulation. So the Architect can learn more and more and reach
a point where the simulation achieves "mathematical perfection" at some
point.

Basically, this entire thing seems like a military style gambit -- Do this
or we'll do that. The lesser of two evils choice. The Architect is relying
on human nature and the desire for self-preservation (in this case of the
species) to make the gambit work.

One question to be asked here: Since the number the Architect gives Neo is
23, (and note these are people *FROM* the Matrix, people who have no idea
what is going on in the real world), we can assume Neo would be 24. Two
women for every man. If it is then true that the One joins the newly freed
humans from the Matrix, why doesn't the One tell the real story so it can be
passed down? I can only guess history gets jumbled over time.

This paragraph also might give rise to the notion the Neo is just another
software program. But that explanation doesn't feel right to me if he is.
This story is too well thought out to have an exit strategy that is so easy.
But it could mean... (see below)

**********//
**********//

Neo - You won't let it happen, you can't. You need human beings to survive.

The Architect - There are levels of survival we are prepared to accept.
However, the relevant issue is whether or not you are ready to accept the
responsibility for the death of every human being in this world.

//**********
//**********

Again, definitely a military style gambit. Go watch the Second Renaissance
Parts 1 and 2 of the Animatrix. These machines are evolved intelligence, and
are prepared to do whatever they feel they must to win.

**********//
**********//

*The Architect presses a button on a pen that he is holding, and images of
people from all over the matrix appear on the monitors*

The Architect - It is interesting reading your reactions. Your five
predecessors were by design based on a similar predication, a contingent
affirmation that was meant to create a profound attachment to the rest of
your species, facilitating the function of the one. While the others
experienced this in a very general way, your experience is far more
specific. Vis-a-vis, love.

//**********
//**********

And now the curveball.

The "by design" part is perplexing. What does it mean? Is Neo a software
program and not human? Why is "by design" even mentioned? The Architect is
implying he made Neo somehow, or is he? ("...that was meant to create a
profound attachment...")

Here is what I consider three possible answers:

1) Neo is really human after all.
The Architect could simply be referring to the notion that "human beings" by
design, how they are "wired up" in their brains if you will, are set up for
self-preservation, genetically. For an innate feeling of attachment to their
species. The Architect has been exploiting this aspect of humans and it
worked with the other five "Ones." Just that the Architect never had a Hax0r
in love?

2) Neo is a software program through and through, built and designed by the
Architect.
I don't buy this one. There's no real drama in this storyline and the
Wachowski's are on record as saying they wanted to make a movie that
borrowed from everything heroic and mythical in epic storytelling. For that
epic to have impact, Neo must fight to save the world and everyone in it.
Not "virtually" fight or be some sort of software program with a Matrix
inside a Matrix, but really fight it out. Revolutions is setting us up for a
massive war movie. For that to have impact at the "epic" level, it must be a
real war for the human race in the story.

3) Neo is like Deckerd from "Blade Runner"
He's something of a humanoid himself, but based on human genes and genetics
("...you remain irrevocably human..."), manipulated and bred to be
controlled by machines. His brain is grown to be wired into the Matrix,
therefore, his brain can be coded. Neo, Morpheus, Trinity, and all the
others from the Matrix are a new breed of human, mixing with "real humans"
in Zion once woken up. The machines figured out how to wire up human brains
and "code" them. The cosmic flipside of what the Animatrix tells us, where
man built machines and controlled them. They now control us via coding. The
humans in the Matrix are controllable to a certain degree, save the software
bug that allows some of these bred humanoids to "wake up."

I'm leaning towards the notion that Neo is a new kind of human being evolved
to operate in the Matrix, via theory #3. He's part human and part machine
(an obvious point missed by many of us discussing this issue I think since a
cable can be jacked into his skull), put into the Matrix by the Architect
and the machines. He's been born and bred to live in the simulated world.
He's still human for the most part, but his brain can be coded to live out
the prophecy of the One. Which means...

The human brain can be hacked.

This would help to explain various elements that we so far have little
understanding of in the story. It would explain how Agent Smith was able to
upload himself into Bane, originally a rebel woken up to fight for Zion.
(Smith is just code, and therefore was able to overtake Bane's brain, since
Bane's brain like the other humanoids can be hacked.) It would explain how
Agent Smith can overtake other human avatars, and even how Agents do it in
general. (The Agents rewire the humans in the Matrix and convert them into
Agents to work for the machines purpose. They re-code them, and in doing so,
take over their appearance in the Matrix to boot.) It would also explain how
the Architect got all the pieces in place to get people like Morpheus to
follow the prophecy on pure "faith," as Morpheus was coded to do so, and
probably without realizing it. And why the Architect makes reference to
disseminating the code in Neo.

Humans have a choice in the Matrix, but that choice is all a fiction.
They've been coded to obey, and only think they have choice because they've
been hacked. But the anomaly in the software design builds to a point where
One of the humans breaks away from the simulation and has TRUE choice, TRUE
free will. When this happens, the system must be reset before the true
choice infects the other humans.

Neo as part man and machine could also possibly explain how Neo can stop the
Sentinels. If true, then Neo can possibly interact with the machines outside
the Matrix in the real world. If the ships of the rebels can "patch into the
Matrix" remotely (they do it all wirelessly don't forget), then why couldn't
a cyborg or humanoid? If he can patch remotely, then theoretically he can
hack the machines from outside the Matrix (like he hacks the software inside
when he fight them), and therefore shut them down. But to do so he must be
completely "free", not partially free like maybe Morpheus and Trinity are.

Remember Deckerd from Blade Runner? He was a cyborg himself, even though he
didn't know it. Morpheus, Trinity, Neo... they could all be humanoids,
planted or coded to follow the prophecy to keep the Matrix simulation going,
to act through the software bug and allow just enough of the humans to build
Zion up to a point before squashing them.

But this time, the human side of Neo got the better of him. He decided to
take the other door. He fell in love. He woke beyond waking up, becoming
more human again.

**********//
**********//

*Images of Trinity fighting the agent from Neos dream appear on the
monitors*

Neo - Trinity.

The Architect - Apropos, she entered the matrix to save your life at the
cost of her own.

Neo - No!

The Architect - Which brings us at last to the moment of truth, wherein the
fundamental flaw is ultimately expressed, and the anomaly revealed as both
beginning, and end. There are two doors. The door to your right leads to the
source, and the salvation of Zion. The door to the left leads back to the
matrix, to her, and to the end of your species. As you adequately put, the
problem is choice. But we already know what you're going to do, don't we?
Already I can see the chain reaction, the chemical precursors that signal
the onset of emotion, designed specifically to overwhelm logic, and reason.
An emotion that is already blinding you from the simple, and obvious truth:
she is going to die, and there is nothing that you can do to stop it.

//**********
//**********

Something that was not expected by the Architect now occurs. Neo achieved
self-awareness, like the machines before him did in the Animatrix series.
Neo achieved a new level of being. He fell in love. He has every intention
of saving Trinity *AND* the rest of humanity at the same time, the Architect
be damned!

The Architect has been able to control the humans bred in the Matrix to a
certain degree, even creating the simulation to allow for choice that was
controlled ultimately by the machines, but Neo has broken that chain. Since
they were still in the Matrix, a software simulation bound by the program's
core code, by design the Architect had to give Neo a choice.

Why on earth does the Architect give Neo a choice that could lead away from
the planned destruction of Zion for the sixth time? Dramatic license by the
writers maybe? It's only a movie after all.

**********//
**********//

*Neo walks to the door on his left*

The Architect - Humph. Hope, it is the quintessential human delusion,
simultaneously the source of your greatest strength, and your greatest
weakness.

Neo - If I were you, I would hope that we don't meet again.

The Architect - We won't.

//**********
//**********

The sword has been drawn, a line now drawn in the sand. Basically, the fight
is on.

Neo takes the door to save Trinity not because he wants to just save her
life, an act that could be seen as selfish. I think Neo had every intention
of saving her *and* then putting up the good fight to save Zion. Like all
good heroes, he intends to do both. (If Spiderman can save MJ and the Kids,
I believe Neo can too!) He probably didn't know how he would do that, but
maybe the Sentinels piece at the end of Reloaded, when Neo wakes up from the
coma, will give him the realization that he can hack the machines remotely.

Welcome to the Revolution.

Andrei

Verwijderd

"The function of the One is now to return to the source,
allowing a temporary dissemination of the code you carry, reinserting the
prime program. After which you will be required to select from the matrix 23
individuals, 16 female, 7 male, to rebuild Zion. "
Dit begrijp ik niet. Waarom willen de machines dat Zion daarna herbouwd wordt?

Verwijderd

Dit begrijp ik niet. Waarom willen de machines dat Zion daarna herbouwd wordt?
Voor de 0,1 procent die de matrix niet accepteren. Die moeten ook opgevangen worden.

• Burning_acid
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Burning_acid

Brandend_zuur :?

ik denke erder dat het zo zit:

De mens is bezig met het ontwikkelen van AI, dit gebeurd uiteraard met computers. Om de AI programmas te testen is een gigantische wereld gecreërd (The Matrix).

Steeds blinkt er 1 "robot" uit in deze werled en dat is "the one" de eerste 5 "perfecte" robots bleken toch niet helemaal perfect te zijn ze miste iets, waardoor ze steeds de deur kozen om Zion te herbouwen en niet de andere deur. Neo is anders hij is eindelijk de perfecte bot en waarom? omdat hij liefde kent hij kan volledig emoties tonen. (misschien wil daarom dat mens bij die (nep)franse gast wel een zoen van Neo om te testen of hij wel echt emoties kan overbrengen)

Zion is zoals eerder gezegd dus een opvang net voor degene die de Matrix niet aankunnen. Zion is de vuilnisbak van de matrix. En ook daar kan je dus je "super powers" gebruiken (sentinels tegen houden met je handen).

Oke maar dan? waarom vallen de sentinels zion aan?
omdat die vuilnisbak 1 keer in de zoveel tijd geleegd moet worden, netzolang totdat de perfecte bot wordt gevonden die de "goede" deur kiest en zorg dat Zion heel blijft.

In deel 1 zegt morpheus op het moment dat hij in zijn roodleren stoel zit en neo de "echte wereld" laat zien (die woeste bergen en vervuilde lucht) zegt hij dat in het jaar .... de mens zijn vonst van de perfecte AI vierd en tada dat is dus neo.
Maar waarom zegt morpheus niets als hij dat al weet? hij is ook een bot gewoon geprogammeerd.

:) ik hoop ergens dat het wel ongeveer dit is maar het zou eigenlijk wel een slap einde zijn, maarja ik ga slapen :P

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

• tec

tec

TEC

Burning_acid schreef op 22 May 2003 @ 23:48:
ik denke erder dat het zo zit:

De mens is bezig met het ontwikkelen van AI, dit gebeurd uiteraard met computers. Om de AI programmas te testen is een gigantische wereld gecreërd (The Matrix).

Steeds blinkt er 1 "robot" uit in deze werled en dat is "the one" de eerste 5 "perfecte" robots bleken toch niet helemaal perfect te zijn ze miste iets, waardoor ze steeds de deur kozen om Zion te herbouwen en niet de andere deur. Neo is anders hij is eindelijk de perfecte bot en waarom? omdat hij liefde kent hij kan volledig emoties tonen. (misschien wil daarom dat mens bij die (nep)franse gast wel een zoen van Neo om te testen of hij wel echt emoties kan overbrengen)

Zion is zoals eerder gezegd dus een opvang net voor degene die de Matrix niet aankunnen. Zion is de vuilnisbak van de matrix. En ook daar kan je dus je "super powers" gebruiken (sentinels tegen houden met je handen).

Oke maar dan? waarom vallen de sentinels zion aan?
omdat die vuilnisbak 1 keer in de zoveel tijd geleegd moet worden, netzolang totdat de perfecte bot wordt gevonden die de "goede" deur kiest en zorg dat Zion heel blijft.

In deel 1 zegt morpheus op het moment dat hij in zijn roodleren stoel zit en neo de "echte wereld" laat zien (die woeste bergen en vervuilde lucht) zegt hij dat in het jaar .... de mens zijn vonst van de perfecte AI vierd en tada dat is dus neo.
Maar waarom zegt morpheus niets als hij dat al weet? hij is ook een bot gewoon geprogammeerd.

:) ik hoop ergens dat het wel ongeveer dit is maar het zou eigenlijk wel een slap einde zijn, maarja ik ga slapen :P
Aangezien de verhalen van The Animatrix op waarheid berusten in het Matrix universum kan deze theorie niet waar zijn. The Second Renaissance laat namelijk zien dat het wel degelijk mensen zijn die in The Matrix zitten.

• Attilla
tec schreef op 23 May 2003 @ 09:37:
Aangezien de verhalen van The Animatrix op waarheid berusten in het Matrix universum kan deze theorie niet waar zijn. The Second Renaissance laat namelijk zien dat het wel degelijk mensen zijn die in The Matrix zitten.
Kijk en hier ben ik het niet mee eens. Misschien willen de W. brothers juist wel dat jij dat denkt, terwijl het in werkelijkheid heel anders is. ;)

Ik denk dus echt dat elke theorie niks meer waard is naar het zien van Revolutions. Maargoed, dit is weer een hele andere draai aan het verhaal.

• Chello200
  • Laatst online: 27-11-2022
wow ik heb net ff doorgelezen, en het gaat nu wel erg ver.

Ik ga me rotlachen als je op het eind van Revolutions Bill Gates zie die op zijn pc gewoon de prullenbak leegt. Met als boodschap van de pc :

" Are you sure you want to delete NEO.dat ? "
YES NO

LOL :D

dikzak

Verwijderd

Chello200 schreef op 24 May 2003 @ 19:27:
wow ik heb net ff doorgelezen, en het gaat nu wel erg ver.

Ik ga me rotlachen als je op het eind van Revolutions Bill Gates zie die op zijn pc gewoon de prullenbak leegt. Met als boodschap van de pc :

" Are you sure you want to delete NEO.dat ? "
YES NO

LOL :D
Dit is zeker grappig maar ik hoop echt dat het NIET zo is :P

• miniK0bo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05-2024
in pricipe kan je alle richtingen op met een half verhaal.... dus...

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-12 13:35
) Aan het eind van deel 2 blijkt dat Neo nogsteeds krachten heeft in 'The real world'.. Het zal me dan ook niks verbazen dat hij gewoon een laag terug is gegaan, maar dus nogsteeds in de matrix zit, of dat hij op een of andere wazige manier 'supapowahz!' heeft in the real world, maar dat lijkt me niet, omdat hij (na zijn bezoekje met The Architect) de sentinels kan voelen
Hmm daarover kan je wel twisten maar is geen zekerheid. We weten niet wat er gebeurde. In deel 3 word het vast duidelijk.

Wat ik wel vaag vind is dat hij aan eind deel 2 in zijn 'real world' outfit in coma ligt, maar in de trailer van deel 3 die na deel 2 komt zie je hem wakker worden, heeft ie een zwarte iets aan, lijkt erg op zijn 'digital selfimage-coat'. Zou hij als een soort 'the One' wakker worden in the Real world? Een the One zijn in een computerprogramma is niet zo bijzonder, maar een the One in the real world is opzich ook niet onmogelijk, kijk naar jezus. Maargoed, ik wil eerst weten hoe hij die sentinals heeft gestopt. Op andere boards praten ze over bioelec van zijn hersenen die dmv zijn pluggin in zijn armen de sentinals lam legde ofzo.

Verwijderd

Ik heb even een algemenere vraag over the matrix zelf.
Ik vraag me dus af hoe het zit met geboortes.
Als er in de matrix een bevruchting ontstaat,
komt die dan in de echte wereld ook aan de "plantages" te hangen?
Wanneer de computers zouden beslissen over geboortes dan zou het toch wel vreemd zijn als er ineens kinderen worden geboren?

Of heeft iedere mens zijn eigen matrix?
Of leven de mensen die in de plantages zitten ook werkelijk allemaal samen in dezelfde wereld?

Verwijderd

mensen worden niet geboren, maar ge-oogst. ze krijgen een paar draaden eraan en worden in de matrix geknalt (waarschijnlijk worden ze in de matrix ook een echte baby met een stel ouders).

maar even wat anders, mij viel het erg op dat die architect het over 23 mensjes had die overbleven.

neo redt trinity, plugt uit (zit weer in de real world) ze schip wordt overhoop geblast door wat sentinels. je hoort dat heel zion kapot is, oftewel er zijn maar heel weinig mensjes over.

toen zat ik een beetje te tellen: neo, met de bemanning (zo'n 6/7 man) van de nebuskanesar, en die 2 andere schepen die naar de nebuskanesar op zoek gingen.
das zo'n beetje 23 mensjes.

ik heb geen idee waarom dit me zo opviel en wat dit zegt over het vervolg of over de matrix zelf. de trailer van de revolutions ging me ook even te snel om te zien of ik meer dan 23 mensjes zag...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2003 19:25 ]

• KneoK
  • Laatst online: 07:05

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 11:28:
Ik heb even een algemenere vraag over the matrix zelf.
Ik vraag me dus af hoe het zit met geboortes.
Als er in de matrix een bevruchting ontstaat,
komt die dan in de echte wereld ook aan de "plantages" te hangen?
Wanneer de computers zouden beslissen over geboortes dan zou het toch wel vreemd zijn als er ineens kinderen worden geboren?

Of heeft iedere mens zijn eigen matrix?
Of leven de mensen die in de plantages zitten ook werkelijk allemaal samen in dezelfde wereld?
Waarschijnlijk krijgt een mens in de Matrix op * precies * het juiste moment het juiste seintje om te gaan voortplanten.
Man komt thuis, "schat, we moeten maar eens gaan denken aan kinderen !".
De man denkt dat dit een keus is (de Matrix is zo gebouwd dat mensen het idee hebben zelf keuzes te maken), maar eigenlijk is dit allang gepland door de machines.
Man en vrouw gaan naar bed maar wat eigenlijk gebeurt is dat er bij de vrouw een eitje wordt gestolen, bij de man wat zaad en op het moment dat in de Matrix de bevruchting heeft plaatsgevonden zal in de echte wereld het zaad en het eitje in een potje worden gestopt en 9 maanden lang bewaard worden.
Als het kindje uiteindelijk helemaal levensvatbaar en aangepast is om in de Matrix geplugd te worden dan zal het kindje dus in de Matrix geboren worden.

Een miskraam zou dus betekenen dat het kindje in de echte wereld niet levensvatbaar zou zijn en dus in de Matrix "geannuleerd" moet worden, een simpele IF statement:
code:
1
2
3
4
5
IF ($RealWorld[CHILD] eq "alive"){
        status.Matrix.CHILD = birth;
}else{
        status.Matrix.CHILD = miscarriage;
}

Om het maar even simpel te verduidelijken.

• Coju
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 19:24:
mensen worden niet geboren, maar ge-oogst. ze krijgen een paar draaden eraan en worden in de matrix geknalt (waarschijnlijk worden ze in de matrix ook een echte baby met een stel ouders).

maar even wat anders, mij viel het erg op dat die architect het over 23 mensjes had die overbleven.

neo redt trinity, plugt uit (zit weer in de real world) ze schip wordt overhoop geblast door wat sentinels. je hoort dat heel zion kapot is, oftewel er zijn maar heel weinig mensjes over.

toen zat ik een beetje te tellen: neo, met de bemanning (zo'n 6/7 man) van de nebuskanesar, en die 2 andere schepen die naar de nebuskanesar op zoek gingen.
das zo'n beetje 23 mensjes.

ik heb geen idee waarom dit me zo opviel en wat dit zegt over het vervolg of over de matrix zelf. de trailer van de revolutions ging me ook even te snel om te zien of ik meer dan 23 mensjes zag...
Er word nergens gezegd dat Zion is gemold. De tegenaanval gelanceerd door de mensen is mislukt met 1 overlevende. Nebukadnezar heeft 4 bemannings leden, Links, Trinity, Neo en Morpheus.
Een van de twee schepen die op zoek ging naar de Nebukadnezar is mol gegaan. Het schip van Soren (de kapitein), ((icarus was het schip geloof ik), was aangevallen door Sentinels vlak voor ze dat ene gebouw konden uitschakelen. Daarom moest Triniity terug in de Matrix om de hack te doen en dood te gaan >:)

De Nebudkadnezar en het schip van Soren zijn er dus niet meer, net zoals de schepen die in de tegenaanval gingen. Als elk schip wat voorhanden was werd ingezet bij de tegenaanval en dus allemaal zijn afgeslacht hou je twee schepen over. Het schip van Niobe, de Logos, en de Hammer het schip waarmee Neo, Trinity etc in de laatste scene op zitten.

Het getal 23 zie je wel weer terug in het aantal Counsil members in Zion. Zij zouden dus de gekozene zijn van de vorige Neo. Ze zagen er oud uit, zo ongeveer 60/70. Dus hebben ze erg snel die populatie van 250.000 bereikt. (Moet je wel bijrekenen dat ze ook mensen bevrijd hebben van de Matrix, but still)

Verwijderd

Dit kan ook aan mij liggen zenne, maar die ene overlevende is toch diegene die NEO wou vermoorden net voor ze wilden vertrekken? Diegene die met de "slechte" zat te eten? Diegene die in de eerste Matrix film ook al de boel "om zeep" geholpen heeft???

Of zit ik er volledig naast???

• Coju
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is niet dezelfde gozer als in deel 1. In deel 1 was het Cypher die verraad pleegde omdat hij de Matrix verkoos boven de echte wereld.

In deel 2 zie je een stukje film waar twee mensen worden achtervolgd door Agent Smith. De eerste telefoneert vrolijk naar de echte wereld de twee krijgt echter te maken met Agent Smith. Agent Smith upload zichzelf (als een virus) naar die andere persoon (Bane). Bane gaat daarna ook terug met de telefoon maar met het brein van Agent Smith.

De situatie in de echte wereld is dus het lichaam van Bane maar de "hersens" van Agent Smith. Bane wil in de echte wereld Neo vermoorden, daarom dat mes. Hij snijdt zichzelf om pijn te voelen.
Waarschijnlijk is hij ook degene die de EMP te vroeg heeft afgeschoten, maar iig overleefd hij maar raakt in een coma gelijk aan die van Neo.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 mei 2003 @ 13:10:
Dit kan ook aan mij liggen zenne, maar die ene overlevende is toch diegene die NEO wou vermoorden net voor ze wilden vertrekken? Diegene die met de "slechte" zat te eten? Diegene die in de eerste Matrix film ook al de boel "om zeep" geholpen heeft???

Of zit ik er volledig naast???
je zit er volledig naast, bane is niet cypher, en bane is ook niet meer bane, maar agent smith, die zijn lichaam heeft overgenomen (wat ie kan nadat ie verqanderd is in een virus) en zich heeft laten uploaden terug naar het zion gedeelte.

Ik denk verder ook dat the matrix niet de ontwikkel software voor perfecte ai is van en voor de machines, maar voor de mensheid zelf, die dus de matrix hebben gecreerd, binnen een andere matrix, die dan de wereld moet voorstellen, overgenomen door machines.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2003 13:18 ]

• tec

tec

TEC

Gisteren heb ik nogmaals The Animatrix gekeken, na het zien van The Second Rennaisance (TSR) denk ik dat The Matrix een overeenkomst is tussen Mens en Machine (een overeenkomst onder dwang van de machines). Dit omdat aan het eind van TSR een robot een contract ondertekend en daarna zegt dat ze de planeet claimen waarna hij explodeerd (flinke explosie die een hele stad wegvaagd), de mensen die in de zaal aanwezig zijn kijken gewoon toe het geschied..

Het lijkt er dus op dat de robots de mensen voor een keuze hebben gesteld om OF verplicht verder te leven in the matrix zodat ze als energiebron kunnen dienen en ze een prettig 'leven' kunnen leiden (aangezien de planeet aan stukken geschoten is met atoombommen enzo) OF de robots de mensen uitmoorden en een andere energiebron zoeken.

Is dit iets? :)

Verwijderd

De architect moet de waarheid wel spreken, aangezien hij Neo niet mag misleiden volgens mij, dit is omdat (heel terecht opgemerkt door cappie) de machines de mens gebruiken als een soort van dummies, testapparaten en werktuigen om zichzelf te verbeteren. Zou de architect Neo misleiden dan zou Neo niet reageren als zijn voorgangers (deed ie nu ook niet) en zou Zion worden vernietigd. Dit is niet zo fijn voor de machines aangezien die nu hun testsite kwijtraken... ( een vraagje voor eenieder die dit leest: hoe kom ik in het fitness/krachtsport forum??)

Verwijderd

Christiaan,

Probeer eens een stapje terug te doen, en van een afstandje te bekijken wat de plaats is van deze film.

Filosofie is een denkwijze die slechts door weinig mensen wordt betracht. Het is eigenlijk net als met kunst. Er zijn heel erg weinig mensen, en met name weinig jongeren, die interesse hebben in kunst. Neem de poezie. Poezie is in de ogen van nagenoeg alle jongeren droog en ontoegankelijk. Volledig onterecht! Je hoeft geen hoog iq te hebben om poezie te begrijpen, alleen emoties. Op diverse fora op het internet is momenteel een revolutie gaande op dit gebied. Een explosie van poezie schrijvende jongeren. Dat is begonnen met een paar jonge enthosuiastelingen, die er heel erg veel aan gedaan hebben om zo toegankelijk mogelijke gedichten te schrijven. De gevolgen waren fantastisch.

De dingen die geschreven werden (en worden) zijn misschien voor een litererair persoon weinig bijzonder, maar wat boeit dat? Poezie is een enorm universele vorm van uiten.

De matrix maakt dat mensen, die de wereld normaal voor vanzelfsprekend aannemen, nadenken over de dingen om hen heen. Waarom haal je daar je neus voor op? De filosofie achter de matrix klopt, en is ingenieus in elkaar gezet. Tuurlijk is het niet ontzettend hoogstaand, maar dat kan je ook niet in zo'n film doen!

Ik vond de vechtscenes in Reloaded te lang. Dat is mijn enige kritiek. De (technisch getinte) filosofie in de film was naar mijn mening eerder geinaal simpel gehouden, dan dat het tekort schoot in de film.

Tot slot zag ik iemand een opmerking maken over XistenZ. Een geweldige low-budgetfilm, die overigens ouder is dan de Matrix. Ik vind het geweldig wat Kronenberg in die film gedaan heeft met zo weinig middelen, maar acht deze film zeker op filosofisch vlak niet beter dan de matrix.

G

• boesOne

boesOne

meuh

Ok Grub, zo bekeken heb je een goed punt en ik voel me ook wel aangesproken door je verhaal.. Met name doordat je existenz aanhaalt.

eyeopener _/-\o_

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Verwijderd

Idd.

Maar wat ik nu niet snap:

Als de Architect een mens is, is hij dan echt een ongelooflijke computernerd die in zijn eentje als laatste mens is overgeleven en een software app heeft geschreven?
En zo niet heeft hij dan geen mensen om zich heen? Hoe moet ik dat zien is hij alleen op de wereld? Als dat zo zou zijn zou iedereen en alles in de matrix machinaal zijn. Zou dat niet zo zijn, hoe kan de Architect dan de Matrix op poten hebben gezet?

- Wie of wat is agent smith? Waarom wil hij Neo dood hebben?

- alle mensen hebben een keuze en van 99% is de keuze door de matrix gewenst. De 1% ongewenste keuze belandt in Zion (en doordat ze in Zion belanden is er controle ergo is die 1% toch nog gewenst terechtgekomen). Dan is Zion toch een onderdeel van de matrix ergo gewoon de matrix? En waarom zouden daar dan Neo's krachten niet gelden?
Ik denk dat dat dan temaken zou hebben met geloof. Neo kon Smith pas aan toen hij volledig geloofde. Als hij volledig geloofd in Zion (wat nu niet het geval is natuurlijk; hij had tot aan dat 'ik stop met me hand de sentinels' incident geen reden om aan te nemen dat hij ook in zion krachten had) dan pas kan hij daar ook zijn krachten laten gelden.

- Neo is met zijn superkrachten dus een soort van spidersuperman. Maar is het niet nogal eigenaardig dat wat fysieke krachten zóveel kunnen uitmaken in een wereld die geschapen is door iemand die toch ver boven fysiek geweld lijkt te staan namelijk de Architect?

Geen id hoe ik dit allemaal moet zien 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2003 04:42 ]

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

de architect is dus geen mens, maar toont zich in deze vorm in de matrix om op een begrijpelijke manier over te komen. Smith is een virus geworden...waarom dat virus zo gefixeerd is op neo weet ik niet.
Veel mensen zeggen dus dat zion zeker niet een niewe matrix schil is, hoewel ik dat wel dacht na het zien van de film...we zullen het zeker weten na deel 3. Hoe kon neo anders die squids stoppen? Telepatisch hacken vind ik erg ver gezocht...
Verder MOET de architect keuze vrijlaten in de matrix anders schijnt het niet te werken (kenelijk geloven de W. brothers dus in een non-detereministisch heelal). Dan is het verder simpelweg de wet van de grote aantallen, hoe klein de kans ook is, hoe klein je de kans ook kan forceren, small odds do happen, en dus zal er een "neo" zijn. Lijkt een beetje op deadlock het verhaal dat hij verteld...om het volledig te voorkomen is zo "duur" dat het de rest niet meer haalbaar maakt, dus neem je genoegen met een kans van 1 op de zoveel miljard dat het gebeurt...en die komt dus op een gegeven moment tot uiting.

Verwijderd

Ja ok. Volgende ding.
Mensen hebben dus een keuze. Hiermee wordt blijkbaar bedoeld de keuze tussen de matrix of anders.. Dat anders komt blijkbaar terecht op een leven in Zion.
Maar voordat mensen kiezen om uit de matrix te stappen moeten ze redenen hebben om dat te willen... Maw hoe weet een mens dat de Matrix 'nep' is? Net als cypher zei: ignorance is bliss... Wat veroorzaakt het wegnemen van de onwetendheid? Is dat puur het contact met morpheus?
En dan nog... als iemand zou weten 'the matrix is fake' hoe weet hij dan 's hemelsnaam hoe hij eruit moet ontsnappen? Dat neo dat lukte via ze pc dat kan maar al die andere mensen dan? Kan me niet voorstellen dat een kind van 5 ook 10 uur per dag aan ze pc gelinkt zit.

Ik weet dat ik het bekijk vanuit een vrij onabstract oogpunt maar ik vind het dus echt een raadsel :)

• boesOne

boesOne

meuh

@ 3DirkFx: De menselijke geest is toch wel nogsteeds intact.
Misschien gaan sommigen over de 'glitches' nadenken. Dat je geen directe toegang hebt tot de werkelijkheid hoeft niet te betekenen dat je geen juiste theorie erover kan ontwikkelen.

Dus er kunnen best wat leipos zijn die in de matrix tot de conclusie komen dat ze in de matrix zitten. Ik bedoel de matrix is niet perfect.. er zijn lacunes zoals de glitches. Een scherpe geest heeft dat in de smiezen. Net zoiets als ontdekken dat wereld niet plat is.. hoewel die dat toch de hele tijd wel lijkt..

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 11:38:
Ja ok. Volgende ding.
Mensen hebben dus een keuze. Hiermee wordt blijkbaar bedoeld de keuze tussen de matrix of anders..
Nee dat denk ik niet, dat is het gevolg. De oorzaak is vrije keuze. Dit kunnen de kleinste dingetjes zijn, of je je wel of niet naar je werk gaat vandaag, wat je eet, etc. Uiteindelijk komt er dan zo'n serie van keuzes die iemand als neo tot gevolg hebben.

Verwijderd

maar hoe heeft zo'n serie keuzes dan een bepaald persoon tot gevolg? Heeft de levensstijl van Neo dan bepaald dat hij The One werd?

• seamus21
  • Laatst online: 24-02-2018
Als de matrix gereboot wordt mag de one 23 mensen kiezen waarmee zion opnieuw opgebouwd wordt. Deze 24 mensen gaan dus ook mensen uit de matrix halen (de mensen in de matrix hoeven dus geen besef daarvan te hebben).

The architect probeert op deze manier zijn applicatie steeds te testen tot perfectie bereikt is.

Op een gegeven moment houdt het volgens mij echter op want als de one steeds 23 mensen uit de matrix mag halen om een zion op te bouwen en zion wordt steeds uitgemoord (terwijl ze dan natuurlijk al weer een grotere populatie hebben opgebouwd) dan is de matrix op een gegeven moment leeg.

En als de matrix leeg is dan hebben de machientjes geen prik meer. Dan moeten ze prik halen van de mensen uit de echte wereld tenzij dat natuurlijk ook weer nep is :(

Always shoot for the moon. Even if you miss you will land among the stars...

• tec

tec

TEC

seamus21 schreef op 29 May 2003 @ 21:41:
Als de matrix gereboot wordt mag de one 23 mensen kiezen waarmee zion opnieuw opgebouwd wordt. Deze 24 mensen gaan dus ook mensen uit de matrix halen (de mensen in de matrix hoeven dus geen besef daarvan te hebben).

The architect probeert op deze manier zijn applicatie steeds te testen tot perfectie bereikt is.

Op een gegeven moment houdt het volgens mij echter op want als de one steeds 23 mensen uit de matrix mag halen om een zion op te bouwen en zion wordt steeds uitgemoord (terwijl ze dan natuurlijk al weer een grotere populatie hebben opgebouwd) dan is de matrix op een gegeven moment leeg.

En als de matrix leeg is dan hebben de machientjes geen prik meer. Dan moeten ze prik halen van de mensen uit de echte wereld tenzij dat natuurlijk ook weer nep is :(
Er worden ook nieuwe mensjes geboren.. O+ :P

Verwijderd

Ik vind dat Neo in de film nogal dom overkomt eigenlijk. Dat ze hem als chosen one hebben uitgekozen, omdat hij toch niet door zou hebben dat alles een test is of zo.
Want elke keer als het orakel wat zegt, snapt hij dat niet. Het is dus onlogisch om te denken dat hij echt speciaal is, omdat hij juist minder intelligent lijkt te zijn dan bijvoorbeeld Trinity en Morpheus.
Het lijkt mij dat de computers dan expres een niet bijzonder intelligent persoon hebben gekozen, zodat alles ging zoals zij wilden.
Ze geven hem dus heel veel macht, maar omdat hij nooit wat door heeft (maar pas als andere dat tegen hem zeggen) is er geen gevaar dat hij de verkeerde keuzes maakt en de matrix in zijn geheel lek prikt...

Ook snapte ik trouwens nooit hoe je uit de matrix komt komen. Want zelfs als je weet dat het nep is, kan je er nog niet uit. Gewoonweg omdat je niet weet hoe dat zou moeten. Dus dat moeten de machines voor mensen doen.

• tec

tec

TEC

Verwijderd schreef op 30 May 2003 @ 14:12:
Ik vind dat Neo in de film nogal dom overkomt eigenlijk. Dat ze hem als chosen one hebben uitgekozen, omdat hij toch niet door zou hebben dat alles een test is of zo.
Want elke keer als het orakel wat zegt, snapt hij dat niet. Het is dus onlogisch om te denken dat hij echt speciaal is, omdat hij juist minder intelligent lijkt te zijn dan bijvoorbeeld Trinity en Morpheus.
Het lijkt mij dat de computers dan expres een niet bijzonder intelligent persoon hebben gekozen, zodat alles ging zoals zij wilden.
Ze geven hem dus heel veel macht, maar omdat hij nooit wat door heeft (maar pas als andere dat tegen hem zeggen) is er geen gevaar dat hij de verkeerde keuzes maakt en de matrix in zijn geheel lek prikt...

Ook snapte ik trouwens nooit hoe je uit de matrix komt komen. Want zelfs als je weet dat het nep is, kan je er nog niet uit. Gewoonweg omdat je niet weet hoe dat zou moeten. Dus dat moeten de machines voor mensen doen.
Je kunt het idd niet weten, maar in the animtrix zat wel een leuk filmpje van die hardloper die zichzelf zover pushed dat zijn lijf in the real world helemaal flipt en hij ontwaakt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 May 2003 @ 14:12:

iDD, dat is ook één van mijn vraagtekens. Neem Neo die kwam uit de Matrix (imo zit je nog steeds in een matrix als je buiten de gekende matrix komt aangezien ook Zion volgens mij een deel van de matrix is maar dat terzijde) dankzij Morpheus maar het kan toch niet zijn dat alle mensen in Zion op zo'n tijdrovende manier uit de matrix gehaald zijn?

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik heb het in een ander topic gelezen over the Matrix, maar samengevat zie ik het zo:

Er is een grote oorlog geweest tussen mens en machine.
De mens heeft de machines van het licht afgesneden (sec. Ren. 2), zware strijd, mens verliest.
Dat die robot (wat tec zegt) in het UN hoofdkwartier is is omdat de mens zich zo goed als overgegeven heeft.
Machines kennen geen genade, en die moorden door.
De mens gaat vrijwillig (door de leiders gedwongen) de Matrix in, eens in de zoveel tijd staat er 1 op om te kijken of de wereld weer bewoonbaar is. Zo niet -> 'wissen'.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Christiaan
Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 11:34:
De matrix maakt dat mensen, die de wereld normaal voor vanzelfsprekend aannemen, nadenken over de dingen om hen heen. Waarom haal je daar je neus voor op? De filosofie achter de matrix klopt, en is ingenieus in elkaar gezet. Tuurlijk is het niet ontzettend hoogstaand, maar dat kan je ook niet in zo'n film doen!

Ik vond de vechtscenes in Reloaded te lang. Dat is mijn enige kritiek. De (technisch getinte) filosofie in de film was naar mijn mening eerder geinaal simpel gehouden, dan dat het tekort schoot in de film.
Je hebt gelijk dat de film bij het grote volk iets heeft losgemaakt. Maar ik denk dat dat effect wel meevalt. De meeste mensen gaan simpelweg naar TM omdat het veel coole special effects heeft, en de mensen die doorgaans toch veel denken over de filosofische aspecten van het leven gaan dat ook doen nav de film.

Overigens haal ik mijn neus er niet voor op hoor. Het universum van TM heeft een aantal grote charmes, waarvan ik een groot deel helaas niet terugvondt in Reloaded. The Animatrix vind ik wat betreft duizenden malen beter, omdat het veel meer dat Matrix gevoel heeft. Hetzelfde geldt overigens voor de game, waarin met name Ghost een aantal coole opmerkingen maakt.

Maar ik vind het gewoon geen filosofische hoogvlieger. Misschien ben ik wel te verwend met anime dat de laat op dat punt vaak veel hoger legt. Ik ben alleen bang dat de derde film wat dat betreft best eens tegen kan gaan vallen, want hoe interessant veel van de hier besproken theorieen ook klinken, ik vrees dat de makers het gros van het publiek kwijtraken als ze het naar dat niveau gaan trekken (zelfs Zion is The Matrix). De tijd zal het leren :)

Mijn kritiek moet je niet zien als voortkomend uit mijn ongenoegen van de film(s). Ik ben een grote fan van TM, en zeker van de franchisce die eromheen is ontstaan, zoals de game en The Animatrix.

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Ik zie veel mensen zeggen dat Neo de sentinals stopt door zijn hand op te heffen. Maar als je naar de film kijkt dan is daar geen bewijs van. Het zou kunnen dat Neo nu de kracht heeft om ze te stoppen (want hij zegt "something's different").

Een andere kijk op deze scene zou kunnen zijn dat de hovercraft die Morpheus, Neo, Trinity later oppikt. Een EMP heeft afgevuurd. Op dat moment vallen de Sentinals neer en kan de hovercraft weer bewegen (alle electrische apparatuur moet uit op het moment dat een EMP afgevuurd wordt). Wanneer de Sentinals neervallen, raakt ook Neo in coma. Als het zo is dat Neo een machine is dan is het logisch dat Neo door de EMP zijn bewustzijn verliest. En dan zou het kunnen dat wanneer hij "something's different" zegt, dat duidt op het feit dat hij Agent Smith buiten de Matrix "voelt".

Verwijderd

even een korte opmerking voordat ik naar bed ga : neo kan geen machine zijn die door EMP gepakt wordt, er is in deel I namelijk ook een EMP afgevuurd waar Neo niet door in coma raakte. De EMP deert Neo dus niet, of hij nou wel of niet machine is.

Verwijderd

tec schreef op 30 May 2003 @ 14:13:
[...]

Je kunt het idd niet weten, maar in the animtrix zat wel een leuk filmpje van die hardloper die zichzelf zover pushed dat zijn lijf in the real world helemaal flipt en hij ontwaakt.
Zoiets zou inderdaad nog wel kunnen, maar in de matrix is dat dus niet het geval.
Hoewel als door raar met je lichaam te doen (zo noem ik ut maar even) je zou ontwaken zou dat ook vaak per ongeluk gebeuren of zie ik dat verkeerd?
Maar ik ben er nu wel van overtuigd dat ik animtrix moet zien trouwens :P

Verwijderd

Wat hersenspinsels;

De machines hebben de mensheid overwonnen en willen ze in beperking houden. Een beveiligingssysteem dus. De architect, een programma, stelt dit systeem op en de matrix wordt geboren.
Hij creert een perfecte levenomstandigheid, alleen wat blijkt de mens gelooft dit niet en het gaat fout. Bij de nieuwe matrix voegt hij keuze toe. De keuze om dingen te doen. Dan blijkt alleen een andere fout boven te komen: Geen enkel beveiligingssysteem is 100% failsafe. Technisch gezien kom je niet boven de 99% uit. 95% is een gehanteerde standaard.

Nou willen de machines niet weer hele oogsten met mensen verliezen omdat ze niet in de matrix kunnen leven. Er zijn altijd rebelen, mensen die het anders zullen zien. Die te oplettend zijn. Murphy's law!.
Wat doe je dan? Dan creer je een subsysteem om je fouten op te vangen. Een back-up beveiliging dus. Of te wel: Zion.

Waarom ik denk dat Zion ook een matrix is, of de matrix: hierom:

Binnen de matrix bestaan programma's. Deze programma's waaronder de keymaker kunnen via achterdeuren naar andere gedeeltes reizen. Dit refeerd diep naar een standaard computer systeem, maar ook naar een beveiligingssysteem. Er is altijd een extra manier om binnen te komen. Een achterdeurtje van de ontwerper.
Nou zei de Architect dat het Oracel had ondervonden dat Keuze er moest zijn. Sommige kozen ervoor om niet in de matrix te geloven en dus de matrix af te stoten. Maar dit zou betekenen dat ze zouden sterven. De machines hebben de menselijke energie nodig. Geen dode batterijen.
Dus creerct de architect Zion. Hij zei ook in de film, dat Zion al zes keer was vernietigd en opgebouwd. Steeds zijn 23 mensen uitverkoren om anderen te vinden. Wat moeten ze zoeken: mensen die kiezen niet in de matrix te zijn. Wat is er nou beter. Je hebt een failsafe beveiligingsysteem. En de mensen die denken dat ze vrij zijn helpen het programma om andere te zoeken die kunnen failen.

En neo heeft krachten in de gewone wereld, dit kan niet zo maar. Hij doet het zelf. Hij zegt something is different, I can feel them. Hij weet dat ze er zijn, en hij stopt ze. De klap is alleen groot en hij voelt het nogal door en door. Ga na dat hij weet dat alleen EMP ze stopt en dat past ie toe. Alleen weet ie wel wat EMP doet. Dus hij gelooft er in en voelt het zelf dus ook.

Het gaat in de matrix om kiezen en geloven. De twee belangrijkste dingen in een leven. De mogelijkheid om te kiezen en ergens in te geloven. Als je zelf geen keuze kan maken ben je een machine, dan volg je een code. Dat je ergens in kan geloven stelt je in staat je keuzes ook uit te werken en nieuwe mogelijkheden voor keuzes te bedenken.

Dat de mensheid ergens in wil geloven maakt dat Neo bestaat, dat hij de One is. Ze willen geloven in een verlosser. Iedereen die onderdrukt is gelooft dat er iemand komt om hen te bevrijden. Oude geschiedenis staat er vol mee. Altijd gelooft men in een verlosser. Altijd is er een held. Vraag naar een product creert een product.
1 is er uitverkoren, hij is de gene die de meeste kans heeft het systeem tegen te gaan. En hij zal uiteindelijk de keuze maken om het systeem te helpen en Zion opnieuw te stichten; matrix version 7.
De architect merkt dat steeds meer mensen een keuze maken, dat ze te vrij zijn in hun keuze. De 1% groeit. Het is net een bestuuringsysteem. Er komen te veel fouten in, dus reset je alles. Oftewel je maakt een nieuwe matrix en zion gaat ook opnieuw. Alleen hou je alvast 23 vrije mensen over. Deze kunnen dan niewe mensen zoeken die hun keuze te ver laten gaan. Zo hou je een loop over. Het gebeurt steeds weer.

-----

Agent smith vindt ik een raadsel. Ik denk dat toen Neo door hem heen ging in deel 1 er iets is gebeurt een soort fusion. Smith staat netzoals de Oracal, de Dreadlocs, de keymaker buiten het systeem. Smith is een programma geworden, een virus aangezien hij anderen kan overnemen. Een kloonvirus en hij wil absolute macht.
Hij reprensateerd het menselijk kenmerk van volgen, van een kuddeschaap zijn. Me, Me, Me and Me. Allemaal hetzelfde willen zijn, allemaal dezelfde trents volgens. Allemaal op elkaar lijken.

Neo zal tegen smith vechten als laatste gevecht. The end battle. Er is iets speciaals tussen hen, wat weet ik nog niet precies. Maar smith moet al het slechte van onze wereld voor stellen in de ogen van de broers regiseurs. Hij refereert onwijs veel naar onze wereld. Smith 100 hetzelfde is puur het kenmerk van de copieer lust van onze samenleving. Geen idivudualist meer maar allemaal een zijn. Hij is een virus geworden buiten de matrix hij staat er los van. Hij is een soort van worm die het beveiligingsysteem wil overwinnen, maar ook Neo omdat er een link zit tussen hen beiden.

Het is alsof ze beiden niet kunnen bestaan. Maar 1 kan er overblijven, of de vrije keuze en het geloof wat Neo reprensateerd of het kuddegevoel van Smith.

Ik denk dat op het eind de keuze tussen Individualisme of Groepsverband het draaipunt wordt.

Wil je zelf keuzes maken en ergens in geloven of ben je een groep, one matrix die alles samen doet.

• boesOne

boesOne

meuh

Goed.. Gister was ik aan het kleppen met iemand die voor de 2e keer naar reloaded was geweest en zich had geirriteerd aan de medebezoekers die bij de uitlegstukjes begonnen te kraken met chips enzo.. Ze wilden alleen actie zien...

Ik dacht toen ineens dat dat type lui zich erg thuis zouden voelen met een data-pin in hun kop met een fijne reality feed.. niet denken maar consumeren.

En dat is denk ik waar de Matrix over gaat. [volgens mij sluit dat best aan bij PS hierboven mij.. :) ]

Neo voelt zich in deel 1 al niet helemaal op zijn gemak in zijn cubicle. Volgens mij is hij een type dat niet alles zomaar aanneemt, of in ieder geval zichzelf vragen stelt.
Hij kiest niet zomaar voor de rode pil later.

Still with me ?

Wat is de matrix dan? Volgens mij is dat het systeem waar je in zit. In de film is het wat extreem gebracht, maar het punt is: Wij zitten hier ook in een systeem. In ieder geval in een cultuur met allerlei regels die vaak nog onbewust zijn ook. Daarbovenop hebben we de opgeschreven regels, de wet.. En we hebben de state of the world, het establishment.. Gewoon de manier waarop dingen gaan.

Vraag is dus of je je daar bewust van wil zijn OF dat je meegaat in de flow en je jezlef binnen de grenzen kritiekloos wil vermaken. [blue vs red pill]

Als je ervoor kiest om je bewust te worden dan heb je een kans om misschien iets te veranderen. Makkelijk zal het niet zijn maar soms gebeurt het.
Het beeld van Neo die met zijn handen de sentinel tegenhoudt deed me erg denken aan dit beeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/10074555.jpg

Deze man houdt door pure wil een rijtje tanks tegen. Wat is het verschil met wat Neo doet ?

Dus: door bewustwording en nadenken en dan vooral de bereidheid tot kritisch nadenken wordt je volgens de 'matrix legende' pas een echt mens. Dring je door tot je ware ik en schud je de illusies die je geest vertroebelen van je af. Dit klinkt religieus, weet ik, maar die kant gaat de film nu ook op. Met de Architect en de Oracle. Ook in de animatrix zitten veel Buddha achtige animaties, zoals de database griet die de files/filmpjes inleid.

Dit is eigenlijk alles wat ik wil zeggen. De Matrix is een episch verpakte oproep tot nadenken.
Het is allemaal nogal symbolisch gedacht, maar in zo denken heb ik vaak wel lol. De rest wat volgt is alleen beetje doorgeredeneerd en daar ben ik nog niet helemaal uit..

Agent Smith: De verpersoonlijking van de wens van het Systeem om iedereen erin te houden. Zoals de politie dat graag wil, maar ook wat de multinationals graag willen.. Doe je werk, koop je producten en vermaak je... Zoniet dan zorgen we wel dat je terug in het systeem komt.. [Stichting Brein, BSA, RiAA].. Het is de belichaming van het collectieve en dan vooral van het aspect van het collectieve dat zorgt dat iedereen op elkaar lijkt. Zoals de sociale controle in kleine dorpjes..

Wat dat betreft is Smith de andere kant van hetzelfde van waar Neo voorstaat. Neo is de vrijheidsdrang van de mens.. De vrije geest..

Zion: De refuge voor de verlichtte lui. Grote vraag is of Zion een deel van de Matrix is. Is er wel ontsnapping mogelijk? Denk aan de alternatieve culturen die vrijwel meteen door de industrie opgepakt worden.. Denk aan muziek. Hoelang duurt het voordat een nieuwe muziekstroming door de industrie gehyped gaat worden? Of kleding.. Trek iets raars aan met wat lui en vrijwel meteen is het een stroming. Dingen als viral marketing.. Programmaas op tv als Sixpack. Het systeem dringt door in alternatieve scenes. Dan krijg je dingen als het broedplaatsen beleid.. Gecontroleerd anderszijn.. Zoiets zou Zion best kunnen zijn.

Architect: Hij is de verpersoonlijking van de Matrix zelf. Van de cultuur. Een cultuur heeft altijd 2 componenten.. Individuele vrijheid vs Collectieve groepsdruk. Er is nooit 1 ding alleen, er is altijd spanning tussen de twee in een wankel evenwicht.
Zodra een van de polen overwicht krijgt, gaat het mis in de samenleving en stort ie in.. Matrix reboot... Een volgende zal met exact dezelfde problemen te maken krijgen en moet op den duur vast ook gereboot worden.. Zie je de circel beweging.. Zo gaat het altijd door.. De ideale situatie zou je hemel/utopia kunnen
noemen, maar die bestaat waarschijnlijk niet omdat er spanning MOET zijn tussen de polen.... Anyhow.. Het zou me niks verbazen als de broertjes iets van boedisme zouden weten..

Graag commentaar ! :)

[ Voor 19% gewijzigd door boesOne op 31-05-2003 14:30 ]

Verwijderd

PS en BoesOne hartelijk dank voor de verhelderdende (en zeer helder geschreven) uitleg! Houd idd allemaal wel steek, de elementen in de film in aanmerkingen genomen. Ik ga er eens ff over nadeneken ;)

• no_useforaname
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 19:24
Wat -BoesOne- hierboven terecht opmerkt is dat wij zelf ook in soort matrix leven; als brave consumenten. Het sterke van the Matrix Reloaded is de reflectie over keuze mogelijkheden.
Net zoals de mensen in de matrix, zijn wij ook niet vrij in het maken van keuzes. De marketingmachine (!) van het kapitalisme doet goed zijn werk. Immers ik koop bepaalde artikelen omdat ik denk dat ik ze wil hebben; maar mijn wil wordt bepaald door reclames en trends. Waarom kopen mensen merk kleding? Zoals je ziet worden onze keuzes dus voor een groot deel opgelegd (terwijl wij denken dat wij ze uit vrije wil kopen)
Deze theorie wordt in de film ook nog eens bevestigd door de francoos (degene die de keymaker in zijn bezit had). Hij zegt ook iets in de richting van dat keuzes een illusie zijn, en dat de mensen met macht de keuzes bepalen van de mensen zonder de macht (producent vs consument) (overheid vs burger).

Dit is een aspect uit de Matrix Reloaded, en zo zaten er nog veel meer thema's en vragen in. Iedereen die zegt dat deze film intellectueel opppervlakkig is onderschat IMHO de regisseurs of heeft de film niet goed begrepen.

[ Voor 3% gewijzigd door no_useforaname op 31-05-2003 16:47 ]

And though I can hide my cold gaze, and you can shake my hand and feel flesh gripping yours and maybe you can even sense our lifestyles are probably comparable... I simply am not there.

• Christiaan
Ik geloof dat dit ook wel de bedoeling is van de film. Volgens mij is dat overigens ook wel eens letters door de W brothers aangegeven. De anime, voornamelijk, heeft dezelfde insteek (net als veel anime overigens). Kijk ook maar eens naar de discussie over controle in Reloaded; dat kun je ook goed koppelen naar onze wereld. Wij zijn afhankelijk van machines geworden. Dit is bijvoorbeeld binnen de sociologie een bekend fenomeen en wordt daar ook wel 'een paradox van modernisering' genoemd. Enerzijds zijn we steeds minder afhankelijk van de natuur zelf, maar we worden wel steeds afhankelijker van de machines om die natuur te temmen.

Gisteren ben ik voor de derde keer geweest (als iemand nu nog denkt dat ik de film slecht vond ;)) en ik begin steeds meer te vermoeden dat het uiteindelijk allemaal nep is. Dat Zion ook een verlengstuk van The Matrix is lijkt me zeer logisch, want hoe kan Smith ooit naar een wereld gaan die niet in de Matrix zelf zit? Hij wordt tenslotte die kerel die in zijn hand zit te kerven.

Aan het einde wordt gehint dat alles met emotie te maken heeft. Smith zit, als mens, in zijn hand te snijden (de emotie pijn?), Neo kiest uit de emotie die 'luv' wordt genoemd door de Architekt. Persephone, die volgens mij de 'moeder van The Matrix is, zoent werkelijk iedereen in (in de game zoenen Ghost en Niobe haar ook) en in de trailer van het derde deel zie je Smith bizar lachen.

En dat brengt me bij iets gerelateerds. Heb je ooit iemand zien lachen in die film? Er zijn feitelijk geen emoties zichtbaar. Loopt daarom iedereen met zonnebrillen? Willen de makers benadrukken dat The Matrix nog relatief emotie-loos is? Is dat de factor waardoor alles steeds misgaat? Of is dat de factor die de mens uiteindelijk bevrijd?

[ Voor 48% gewijzigd door Christiaan op 31-05-2003 18:48 ]

Verwijderd

En dat brengt me bij iets gerelateerds. Heb je ooit iemand zien lachen in die film? Er zijn feitelijk geen emoties zichtbaar. Loopt daarom iedereen met zonnebrillen? Willen de makers benadrukken dat The Matrix nog relatief emotie-loos is? Is dat de factor waardoor alles steeds misgaat? Of is dat de factor die de mens uiteindelijk bevrijd?
Misschien moet je nu denken aan het feest in Zion. Een heel fragment vol emotie en erotiek, die niet lijkt te passen in deze film. Ik zag het stuk als een viering van menselijke emotie en seksualiteit, iets wat machines waarschijnlijk niet na zouden kunnen doen.
Het zou me niks verbazen als de broertjes iets van boedisme zouden weten..
De philosophy section van whatisthematrix.com heeft een stuk over boeddhisme in The Matrix. Ik heb het nog niet gelezen, maar misschien is het de moeite waard.

Verwijderd

Hoi zag deze discussie staan en ben eerst even naar de film gegaan om daarna hier op te reageren.

Voor dat ik ga reageren wil ik even het volgende melden aan al die "Holle Landers" aub. hak mijn hoofd er niet af, omdat ik een poging waag om mijn hoofd boven het maaiveld ga uit steken.

Hier een aantal sleutel worden in de Film:

-Zion (is de cult van de zon)
-Trinity , de drie oftewel de x later in het Hebreeuws de Tau (is een doos op en doos),Verleden heden toekomst,Lengte breedte,hoogte; Vlooeibaar vast en gas enz enz alles is in drieen in deze Ma tri X (ik schrijf het zo op want insiders weten al wat ik bedoel) De Trinity staat voor de crossroads (zie Sumerische cultuur)

De zon op aarde (atoombom) werd ontwikkeld in Nevada op de "Trinity" site. Voor al die Holle Landers die nu al beginnen te steigeren doe me een lol een haak bij deze af,jullie zullen het nooit snappen maar voor jullie schrijf ik dit niet op. Echt waar ik ken jullie soort van binnen en buiten. Doei.

- Osirus
-Nebukadnezer
-Merovingier
- de " M" onze almachtig dertien bloedlijnen
- Nissan oftewel de 23 (Skiddoo 23)
- Morpheus
-Matrix nummero zes (zes in Latijn is SEX)

Meer volgt. Marteezz

• Eelke Spaak
  • Laatst online: 07-12 10:35

Eelke Spaak

- Vlad -

Verwijderd schreef op 01 June 2003 @ 23:19:
Hoi zag deze discussie staan en ben eerst even naar de film gegaan om daarna hier op te reageren.

Voor dat ik ga reageren wil ik even het volgende melden aan al die "Holle Landers" aub. hak mijn hoofd er niet af, omdat ik een poging waag om mijn hoofd boven het maaiveld ga uit steken.
Wat is een 'holle lander'? :?
Hier een aantal sleutel worden in de Film:

-Zion (is de cult van de zon)
Kan je misschien uitleggen wat je hiermee bedoelt en hoe je erbij komt? Waarom is de 'cult van de zon' volgens jou belangrijk voor het verhaal/het gegeven?
-Trinity , de drie oftewel de x later in het Hebreeuws de Tau (is een doos op en doos),Verleden heden toekomst,Lengte breedte,hoogte; Vlooeibaar vast en gas enz enz alles is in drieen in deze Ma tri X (ik schrijf het zo op want insiders weten al wat ik bedoel) De Trinity staat voor de crossroads (zie Sumerische cultuur)
Ik ben niet zo'n insider kennelijk; leg eens uit waarom je Matrix afwijkend schrijft en vertel eens waarom de drie-eenheid volgens jou belangrijk is voor de film.
De zon op aarde (atoombom) werd ontwikkeld in Nevada op de "Trinity" site. Voor al die Holle Landers die nu al beginnen te steigeren doe me een lol een haak bij deze af,jullie zullen het nooit snappen maar voor jullie schrijf ik dit niet op. Echt waar ik ken jullie soort van binnen en buiten. Doei.
:/
- Osirus
-Nebukadnezer
-Merovingier
- Morpheus

Meer volgt. Marteezz
Leg deze termen en hun functie/betekenis ook allemaal even uit alstublieft...

W&L blijft een discussieforum en we moeten wel weten waarover we discussiëren natuurlijk; ik snap eigenlijk weinig van je post.

TheStreme - Share anything with anyone

Verwijderd

Deze man houdt door pure wil een rijtje tanks tegen. Wat is het verschil met wat Neo doet ?
Uhm... da's vrij simpel, de tanks kunnen besluiten door te rijden en over deze man heen te rijden, de matrix probeert dat te doen met neo, maar dat lukt ze niet. Neo is 'fysiek' sterker dan de matrix.
Agent Smith: De verpersoonlijking van de wens van het Systeem om iedereen erin te houden. Zoals de politie dat graag wil, maar ook wat de multinationals graag willen.. Doe je werk, koop je producten en vermaak je... Zoniet dan zorgen we wel dat je terug in het systeem komt.. [Stichting Brein, BSA, RiAA].. Het is de belichaming van het collectieve en dan vooral van het aspect van het collectieve dat zorgt dat iedereen op elkaar lijkt. Zoals de sociale controle in kleine dorpjes..
Ik vraag me af of dit ermee bedoeld word hoor. Het zou kunnen, maar ik denk niet dat dit de filosofie is die aan de matrix ten grondslag ligt.
Voor al die Holle Landers die nu al beginnen te steigeren doe me een lol een haak bij deze af,jullie zullen het nooit snappen maar voor jullie schrijf ik dit niet op. Echt waar ik ken jullie soort van binnen en buiten. Doei.
Hmm... ik vraag me af wat voor reactie je wil uitlokken, een grotere flamebait heb ik nog niet vaak gezien eigenlijk.

Dan nu iets wat minder teruggrijpt op de vorige verhalen (hoewel zeer interessant!) maar meer een filosofie over wat er in het derde deel zou kunnen gebeuren. Enige zeer korte toelichting over hoe ik de twee matrix films zie is misschien op zijn plaats:

Ik geloof ook niet in de matrix binnen de matrix theorie, dus ik denk niet dat de 'echte' wereld weer een nieuwe matrix is. Ik denk dat door mensen keuze te geven er mensen buitenvallen. Het is al eerder gezegd, maar wat is er nu mooier dan juist die mensen op laten sporen door 'vrije' mensen. Je controleert en beheerst de vrije groep, en je spant ze voor het karretje. Op het moment dat die groep te machtig dreigt te worden vernietig je ze, probleem opgelost. Je reboot de matrix en alles is weer klaar. Waarom moet je trouwens rebooten? Maargoed, dat terzijde.

hoe Neo de sentinels tegenhoud is inderdaad omdat hij op de een of andere manier ook buiten de matrix via een vorm van communicatie in de matrix zit. Ik heb ergens gelezen dat dit 'wireless' kan, wie weet, ik sluit het niet uit. Hij heeft contact met de matrix, en derhalve contact met alle machines die immers verbonden zijn aan de matrix. Het nadelige van een netwerk is dat als er een virus op je server zit je meteen al je clients ook hebt besmet.

[Deel 3 mode]

Dan nu de filosofie over deel 3. Neo komt erachter dat hij wel naar de source kan gaan in de matrix, maar dat dit eigenlijk weinig uitmaakt (einde deel 2). Dit wordt een beetje abstract, maar het komt een beetje op het volgende neer : je denkt root te hebben op de box waar je achter zit, maar in plaats daarvan blijkt dat je slechts root hebt op een simulatie die er op draait, en dan blijkt de box eigenlijk ook nog eens ergens anders te staan, dus je zit slechts achter een terminal. Wat doe je dan? Juist, je zoekt de echte box op, en gaat daar de zaak hacken.

Dit zou dus betekenen dat Neo in het volgende deel wederom naar de source gaat, maar dat het ditmaal een mainframe is binnen de machine wereld. Binnen de echte wereld dus. Hij gaat 'hardwarematig' naar de source, en logt daarop in. Dan krijgt hij de hele wereld onder zijn controle (alle machines die daarop draaien) en de echte bevrijding kan dan gaan plaats vinden. Eind goed, al goed :D

[/Deel 3 mode]

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is waarom Neo "the one | the one" is, want dat lijkt me redelijk duidelijk in een VS Hollywood film. Uiteindelijk word de mensheid gered, zo gaat het nou eenmaal in hollywood films. Als de conclusie is, omdat hij liever het hele ras opoffert met de kans trinity te redden vind ik het bijzonder magertjes. Liefde is leuk, maar dat is in de eerste 6 keer ongetwijfeld ook al een keertje voorgekomen, en de machines hadden dit kunnen weten door de ervaring die ze inmiddels al met mensen hebben. Ook in de matrix is echte liefde aanwezig tussen mensen, en de machines hadden kunnen weten dat voor echte liefde alles opzij gaat. Ervan uitgaande dat het dus niet zo'n slap einde is, waarom dan DEZE Neo?

Verwijderd

Ik ben niet zo'n insider kennelijk; leg eens uit waarom je Matrix afwijkend schrijft en vertel eens waarom de drie-eenheid volgens jou belangrijk is voor de film.
Na het nogmaals lezen van zijn post begin ik trouwens te denken dat ie binnen een hele vreemde secte zit... Misschien dat die secte ook wel dingen heeft die in de matrix terugkomen ofzo, ik weet het ook niet.

Misschien dat wij daarom niet tot de insiders behoren (we zijn godzijdank geen lid van zo'n occulte secte), en dat rechtvaardigt misschien de denigrerende toon. Zou kunnen toch?

[Fun mode]

Als dit de moderne variant is van de jehova's getuigen dan mag ik dat wel :D Effectief zal het niet zijn, maar vermakelijk des te meer :P

[/Fun mode]

Verwijderd

Ik vond de The Matrix 1 een geweldige sf-actiefilm. Vernieuwende vechtscenes geserveerd met een laagje oosterse mystiek in een volstrekt orginele scifi-omgeving en de kracht van suggestie. The Matrix 2 vind ik minder. De vechtscenes zijn te veel aangedikt naar mijn smaak en het verhaal is geen logisch vervolg. Waarom is het toch een redelijke film? Vooral omdat de rest zo erbarmelijk slecht is. De gemiddelde SF-film is namelijk alleen door het decor te onderscheiden van andere actiefilms of westerns. Met matrix 2 gaat het met die obligate achtervolgingingsscene en zinloze gemep echter weer de verkeerde kant op.

Hoe gaat het aflopen? Voor mij staat vast dat neo en al zijn kameraden programma's zijn. De mensheid is al lang uitgestorven en de verdere evolutie bestaat uit programma's die binnnen een virtuele werkelijkheid met elkaar concurreren. Dit verklaart de onmenselijk snelle reflexen en bijzondere vermogens van Neo, ook in de real world, die dus evenmin real is. Het doel van het Neo programma zal in het derde deel wel duidelijk worden. Ik vermoed de boel vernieuwen, (neo= nieuw). De vernieuwing bestaat uit het ontwikkelen van zijn liefde voor een ander programma. (Ja, liefde overwint alles, kan het nog platter?)

Elke andere uitleg zou ik lachwekkend vinden. De sleutelmaker, de mensen als energiebron, de telefoonlinks, het oracle, het schieten, het zijn allemaal anachronismen die de virtuele werkelijkheid vorm geven. Eigenlijk zoals in vele games ook gebeurt. (De film voelt ook aan als een first person shooter)

De filosofische kant. Die is flinterdun. Immers wat kunnen wij menselijkerwijs van de matrix leren? Van degenen die menen dat the matrix een filosofische inhoud heeft, wil ik graag vernemen wat die dan wel is?

Wat interessanter is, is zijn de elementen waaruit de matrix is opgebouwd, wantdie vertellen ons iets over onszelf.
1) geweld als oplossing voor problemen. Neo komt bijna dozig over (soort Elvis). He is the one. Iedereen kan daarom the one zijn, want er zijn geen bijzondere geestelijke vermogens vereist. Supersnelle reflexen en 'mindless' knokken. Dat maakt dat eenieder zich met neo kan identificeren.
2) negatieve toekomstverwachting. De wereld van de toekomst is grauw en speelt zich hier letterlijk in het donker af. Waren de eerste SF-verhalen overwegend optimistisch van aard, de huidige schetsen een droef beeld. Veelal belandt de mens op de vuilnisbelt van de industriele beschaving.
3) Machtsdenken. The matrix druipt van het machtsdenken. Geweld, sarcasme en verraad overheersen. Er zijn geen morele bezwaren, het is dog eat dog. Eigenlijk is het een futuristiche kopie van de verhalen van Robert Ludlum en Eric van Lustbader. De held, onoverwinnelijk in de oosterse gevechtssporten, neemt het op tegen het corrupte, cynische machtsapparaat.
4) Het individualistisch denken. Alleen Neo, waar wij ons mee indentificeren, kan de oplossing brengen. Alle anderen zijn slechts decor. Iedereen moet ten dienste staan van Neo. Heerlijk hè.
5) De band met de natuur is volledig verbroken. Mensen leven in het midden van de aarde, zelfs geen planten meer in een bloempot.
6) Het verre Oosten. Zij staat aan het begin van een enorme economische en culturele machtsgroei. In the matrix werpt zij haar schaduw vooruit. De oosterse vechtscenes, het laagje oosterse filosofie. Grappig is in dat verband dat blanken in deze film niet meer overheersend aanwezig zijn. Hollywood bereidt zich voor op de nieuwe eeuw.

De film drukt een onderbuikgevoel uit dat waar veel amerikanen mee leven. Grote conglomeraten vormen ondoorzichtige machtsconcentraten, die mensen gebruiken als pionnen. De mens als individu kan het zonder superpowers niet meer redden. De toekomst is er een waarin men steeds meer het contact met de natuur en medemens verliest, de industriele samenleving wordt grauwer en grauwer. Ook de eens vanzelfsprekende superioriteit van het blanke ras is aan het afkalven. Waar dromen wij nog van? Superpowers en iedereen die ons in de weg staat op zijn flikker geven.

Dezelfde thema's vind je in de films van Paul Verhoeven terug. Overigens wordt, gelukkig voor de makers, aldus verpakte maatschappijkritiek door veel amerikanen niet begrepen, ze hebben een dermate geweldscultuur, dat elke aanleiding om er eens flink op los te meppen als vanzelfsprekend wordt ervaren.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 02:31 ]

Verwijderd

De filosofische kant. Die is flinterdun. Immers wat kunnen wij menselijkerwijs van de matrix leren? Van degenen die menen dat the matrix een filosofische inhoud heeft, wil ik graag vernemen wat die dan wel is?
whatisthematrix.com -> philosophy section...

Het is toch raar dat mensen een uitgebreide filosofische beschouwing uit een film willen halen. Het had meer gekund, maar je weet dat dan de helft van het publiek gewoon afhaakt.

Zodra je een paar stukken hebt gelezen en je bewust bent geworden van ook de impliciete verwijzingen e.d. die wachowski broeders maken, kun je het misschien wat meer waarderen
Het individualistisch denken. Alleen Neo, waar wij ons mee indentificeren, kan de oplossing brengen. Alle anderen zijn slechts decor. Iedereen moet ten dienste staan van Neo. Heerlijk hè.
Wil jij mij vertellen wat er individualistisch is aan het 'in dienst staan van Neo'? Individualisme houdt juist in dat iedereen zichzelf kan ontplooien en theoretisch dus kan worden wat hij of zijn wil worden. Als het individualistisch was, dan zou iedereen 'the One' kunnen worden, maar dat is niet zo.

Zie je de tocht van Neo als een soort pad naar verlichting, dan klopt het ja dat het individueel moet gebeuren. Maar de pad naar verlichting is in boeddhistische termen juist eentje waarin je je ego loslaat.
geweld als oplossing voor problemen. Neo komt bijna dozig over (soort Elvis). He is the one. Iedereen kan daarom the one zijn, want er zijn geen bijzondere geestelijke vermogens vereist. Supersnelle reflexen en 'mindless' knokken. Dat maakt dat eenieder zich met neo kan identificeren.
Wie zegt dat geweld de oplossing is? Misschien komt Neo er in de volgende film achter dat hij geen geweld hoeft te gebruiken om dingen gedaan te krijgen. Verwijzingen naar het feit dat geweld niet de oplossing is:

De expliciete overtuiging van Morpheus om op advies van de Orakel te wachten duidt erop dat hij niet denkt dat expliciet geweld nodig is om te overwinnen.

Neo hoeft Persephone niet te bevechten, maar te zoenen zodat hij toegang krijgt tot de sleutelmaker.

Als geweld voor Neo de oplossing was, dan had hij de 64 agents die hem besprongen overwonnen.

De gecoördineerde geweldadige acties die ervoor gezorgd hebben dat Neo dat ene gebouw binnen kon dringen waren niet de oplossing van de oorlog.

Neo had geen geweld nodig om de sentinels tegen te houden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 16:04 ]

Verwijderd

Dank je wel CougarZ voor het afhakken van mijn hoofd maar dat ben ik al heel lang gewend,hoe jij nu reageert is precies wat de heersende elite voor ogen heeft.

Kijk er zijn DRIE (alweer die drie) instituten die er voor zorgen hoe de socialeautomatiserings technolgie wordt toegepast op deze aardbol.

Deze drie; Stanford USA ,Tavistock Engeland en Rand Zuid Afrika zorgen ervoor hoe de meeste van ons op deze planeet zich sociaal en cultuureel manifesteerd.

Een voorbeeld, mensen zoals ik beginnen het door te krijgen hoe de heersende Elite werkt en dat vinden ze op zijn minst niet prettig dit moet afgekapt worden en daar zijn jullie voor met de volgende drie (alweer die drie) opmerkingen:

De eerste kennen we nu al van CougarZ ik behoor tot een zogenaamde cult en ben eigenlijk volkomen nuts.

De tweede herkennen vele van jullie en daar wordt ik binnenkort ook wel door een van jullie voor uit gemaakt nl: Ik een neo nazi.

En ten derde deze kennen jullie ook allemaal:ik ben een anti-semiet.

Dit zijn de drie termen die wij Homo Sukkel Sapiens bezigen om elkaar af te maken terwijl de heersende elite zich helemaal suf lachen.

Ik probeer bij deze zeer rustig en voorzichtig uit te leggen hoe de MA TRI X gecontrolleerd wordt door een heersende elite die ook wel de volgende namen hebben:
- de cult van de ZON
- de Brotherhood of de SNAKE
- de perfekte branders
- de dertien
- Seraphim
- Nafall
- de ariemannen (dat zijn de arryannen over gebleven na de vloed en dus weer her begonnen in de Caucasus) vandaar dat wij blanke (blond +blauwe ogen) mannen een White Caucasian heten en vrouw natuurlijk white female caucasian.

- The Master Craftsman
- last but not lest "Illuminati"

Dit zijn mensen en energieen.

Ik noem die energieen ook wel de Struturele Wezens.

Symbolen van deze zonnecult is het volgende:
- de zon
- de ster (is immers een zon) brand perfekt
- het paard
- de leeuw
- de boom
- het vierkant en in 3D de kubbus (ga voor de gein kijken op 2 euromunt frankrijk)
- de fakkel
- de berg (een berg is een grootte drie hoek in het land schap is dus heilig is dus de drie eenheid daar weten de mastercraftsman alles van en wonen ze op de top dat in het engels een BEN is vandaar de Big Ben.)
- de slang
- de draak
- de tak met bladeren (dertien) VN logo deze plannet is van hun. Ceasar deed ze op zijn hoofd om jullie te laten zien wie er in power is.
- de ruit, in vak jargon het wiebertje

Een belangrijke tool voor deze lui is de media het heilige woud (veel bomen)
Illuminatie = woods daar worden al deze films op ons geprojecteerd.

Kijk even voor de gein naar het lijstje daarboven en voila de volgende filmmaatschappijen zijn geboren:

MGM een brullende leeuw.

Paramount Pictures; Top van een heilige berg met veel perfecte branders (sterren) eromheen.

Die geillumineerde Dame (heb de zon op haar hoofd) die de fakkel draagt deze dame heet een colombre in het frans wat duif heet zij is onze oermoeder die het Mitochrondial DNA doorgeeft van de Illuminati zei is de M de Maria moeder van de Merovingiers (zie film, bewaarder van de sleutelmaker, de opper shapeshifter en houder van de sleutels naar de andere dimenties).Deze maatschappij is Columbia Pictures.

De heersers van deze planeet zitten op dit moment inWhasington DC (District of Columba,maw hun territotium) zij zijn machtig maar gehoorzamen de allermachtigste en die zitten in de Square (vierkant) Mile (interval 1.6 kom ik later heelveel opterug) te London.

Dit tot nu veel zal volgen.

Verder voordat we weer hoofdje gaan afhakken ben ik GEEN:
- christen
- moslim
- boedist
- atheist
- paganist
- satanist
- neo nazi
- anti-semiet.
- Jehova (Enlil) getuige
- Johaniet
- Jesuiet
- Illuminatie
- geen lid van de tempel van Seth
- geen lid van de Golden Dawn
- geen Bagwan idioot
- geen outsider

wat ik wel ben is een insider en dat is iemand die inzich zelf zoekt en niet buiten zichzelf want daar is de MA TRI X de illusie.

Groeten Marteezz.

Verwijderd

Oh ja ik ben ook GEEN vijmetselaar niet van de blauwe graad (de eerste drie, de grootste sukkels) als de rode graad.

Groet.

• Nielsz
  • Niet online
Als je andere mensen nou eens niet zou bestempelen als sukkels dat je misschien wel geloofwaardig overkomt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 juni 2003 @ 14:03:
Oh ja ik ben ook GEEN vijmetselaar niet van de blauwe graad (de eerste drie, de grootste sukkels) als de rode graad.

Groet.
GoT is geen speeltuin :|

• Eelke Spaak

Eelke Spaak

- Vlad -

[offtopic, maar helaas nodig]

Marteezz, als je ons werkelijk wil overtuigen van jouw (nogal onorthodoxe) theorieën mag je wel eens met wat argumenten komen en niet dit soort wilde aannames. Verder zou ik het graag in _correct_ Nederlands zien zodat het ook nog te volgen is. Hou verder alstjeblieft je mond als je niet gewoon kan meepraten over het topic. Bedankt.

En oja, de groeten doen onderaan al je posts is ook eigenlijk niet de bedoeling.
[/offtopic]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 13:25:
[...]
whatisthematrix.com -> philosophy section...

Het is toch raar dat mensen een uitgebreide filosofische beschouwing uit een film willen halen. Het had meer gekund, maar je weet dat dan de helft van het publiek gewoon afhaakt.

Zodra je een paar stukken hebt gelezen en je bewust bent geworden van ook de impliciete verwijzingen e.d. die wachowski broeders maken, kun je het misschien wat meer waarderen
Die wachowski broeders houden niet voor niets wijselijk hun mond. Zo kan iedereen zijn eigen filosofietje op de matrix plakken. De matrix zelf bevat namelijk helemaal geen filosofie, slechts knip en plak werk uit christendom en boedisme. Het slimme van de matrix is dat het een hoop suggereert maar niets zegt. Het is een leuk aangrijpingspunt om verder te filosoferen, zoals ook gebeurt op de link die jij geeft. Dat is overigens ook met micky mouse en donals duck gebeurd. De matrix zelf heeft zelf geen boodschap.

Het doet mij sterk denken aan het liedje "a wither shade of pale" van procol harum, dat in de jaren 60 uitgroeide tot een cultnummer. De poetische aandoende tekst en de diepe orgeltonen deden miljoenen geloven dat dit nummer een diepe waarheid bevatte en de tranen sprongen ze in de ogen. Jarenlang stond het nummer 1 in de top honderd. Later hebben de artiesten toegegeven dat ze in een slappe bui gewoon wat willekeurige woorden achter elkaar hebben geplakt en dat ze volledig verrast waren door het succes.
Wil jij mij vertellen wat er individualistisch is aan het 'in dienst staan van Neo'? Individualisme houdt juist in dat iedereen zichzelf kan ontplooien en theoretisch dus kan worden wat hij of zijn wil worden. Als het individualistisch was, dan zou iedereen 'the One' kunnen worden, maar dat is niet zo.

Zie je de tocht van Neo als een soort pad naar verlichting, dan klopt het ja dat het individueel moet gebeuren. Maar de pad naar verlichting is in boeddhistische termen juist eentje waarin je je ego loslaat.
Zoals ik al ziei is de matrix een first person shooter. De hoofdpersoon is opzettelijk dom gehouden zodat veel mensen zich met hem kunen indentificeren.Neo lijkt in zijn rol inderdaad wat op christus, met Morpheus als een johannes die zegt zijn wegvoorbereider te zijn. Echter anders dan christus of boeddha heeft neo zelf niets te melden. Morpheus treedt op als leider en visionair, neo loopt er wat verloren bij. In fiete is Neo zelfs vrijwel emotieloos, en verbergt zijn gedachten achter ene zwarte bril. Neo als nieuwe profeet? laat me niet lachten. Neo is een prijsvechter, meer niet.
Wie zegt dat geweld de oplossing is? Misschien komt Neo er in de volgende film achter dat hij geen geweld hoeft te gebruiken om dingen gedaan te krijgen. Verwijzingen naar het feit dat geweld niet de oplossing is:

De expliciete overtuiging van Morpheus om op advies van de Orakel te wachten duidt erop dat hij niet denkt dat expliciet geweld nodig is om te overwinnen.

Neo hoeft Persephone niet te bevechten, maar te zoenen zodat hij toegang krijgt tot de sleutelmaker.

Als geweld voor Neo de oplossing was, dan had hij de 64 agents die hem besprongen overwonnen.

De gecoördineerde geweldadige acties die ervoor gezorgd hebben dat Neo dat ene gebouw binnen kon dringen waren niet de oplossing van de oorlog.

Neo had geen geweld nodig om de sentinels tegen te houden.
Als het erom gaat een computersysteem te kraken, dan zou je zeggen dat het niet de meest voor de handliggende weg is om dat te doen met allerlei automatische wapens en oosterse gevechtstechnieken. De matrix is dan ook in de eerste plaats gewoon een vechtfilm maar gestoken in orgineel jasje. In feite is het een rebirth van de KungFu karatefilms. Het idee erachter is steeds hetzelfde, geweld is niet goed, maar als de tegenstander zo slecht is en de belangen zo groot, dan alle remmen los. Wordt er maar één seconde stil gestaan bij alle verkeersslachtoffers die ze veroorzaken, welnee.

En wilde Neo Persephone een kus geven? nee dus. De 64 agenten kan neo niet overwinnen, want daarvoor moet hij hun programma's wissen, in plaats van te knokken. Jouw reactie en de mijne bewijzen dat je uit deze film alles kan halen. Hij is multi-interpretabel, dat bewijst eigenlijk al dat er geen boodschap achter zit.

Reken er maar op dat in de volgende film weer heel wat geschoten gaat worden. Neo krijgt nog meer superpowers en overwint. Daarna schept hij een nieuw systeem waarin liefde een plaats heeft. Het soort van ideologie waar je broek van afzakt, Lijkt een beetje op de bush-doctrine: vrede vestigen door oorlog. Ik weet zeker dat boeddha nog christus hier iets mee te maken zouden willen hebben.

Verwijderd

Wat jammer nu dat er weer zo gereageert wordt of schrijf je dat td of dt kijk dat is nu een van de glorieuze dingen van ons Hollanders ze zijn Hol daarom noem ik ze Hollelanders volkomen leeg het enige waar ze goed in zijn is ontkennen; in de Anglosaksische landen of is het Anglosaksieschche (com on, Vladimir G ben je een een of andere nederlandse leeraar ofzo? Wat heeft mijn taal gebruik met de discussie te maken) noemen ze nederland:the land of the Denial.

Goed goed VladimirG jij hebt gestudeert of is het gestudeerd geef mij aub. de definitie van ruimte. ..................... Nog een voor jouw VladimirG deze is van jouw collega Einstein:Condemnation without investigation is the
highest of ignorance. Ja pijn doet dat, ga nog meer hakken.Aub.

Nielsz hoe kan je de "Illusie" geloven?

XenoDaSoulJah; Got is geen speeltuin maar jouw twee tieten soms wel?Laat me niet lachen die tieten zijn OOK illusie ja,ja dat doet pijn weet ik wel maar ik zit niet meer in de COMFORT ZONE.

Goed dan voor diegene die wel naar binnen willen het volgende:
Neo kan je anders schrijfen of is het schrijven? nl. ONE!

En deze en aub. controleer het ga maar lekker op onderzoek uit:

And when you look at the genealogy of American Presidents, it is utterly astonishing in support of this. There are about 260 million Americans, at the moment. And if you add up all those who have called themselves American since 1776, it will run into hundreds and hundreds of millions. Well, 42 of those hundreds of millions have actually become President of the United States. You would think, on the law of averages alone, that those 42 would have some tremendous genetic diversity. Well, they don’t.

According to Burke’s Peerage, the bible of Aristocratic and Royal genealogy based in London, every American election since and including George Washington, in 1789, has been won by the candidate with the most European Royal genes. 33 of the 42 are genetically related to two people: Charlemagne (King), the most famous monarch of what we call France, and Alfred the Great, the King of England. They’re the two countries, overwhelmingly, France and Britain, out of which these bloodlines came in Europe.

Maxima en Willem Alexander hebben dezelfe stamvader toeval hoor en kom aub. niet meer met die we zijn allemaal aan elkaar gerelateerd shit want ik ben echt niet een achter neef van Bush.

Charlemange had vijf vrouwen en daar uit zijn de huidige 33 konings huizen uit onstaan. Charlemange is een Merovinger.

Over Willempie en Maxima heb ik veel meer te vertellen maar met de volgende post meer. Eerst ga ik mijn hoofd weer laten afhakken door een aantal bangerikken of is het bangeriken onder jullie.

Ik blijf groeten; (VladimirG hou op met je regeltjes ben je soms een regel neef?)

Marteezz.

Verwijderd

Marteezz gefeliciteerd!! Voor de meeste onsamenhangende posts ooit, en dat nog wel in 1 thread.

En als je blijft groeten, dan kun je van een van de mods hier een persoonlijke groet in je mailbox verwachten.

• Christiaan
Marteezz heeft een groet van een mod in zijn mailbox. Bij deze wil ik iedereen vragen geen aandacht meer te besteden aan zijn posts totdat ze serieus zijn.

Verwijderd

Is dit mind police? Of mind terrorisme. Wat is er mis met mijn info?

• Christiaan
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 22:15:
Is dit mind police? Of mind terrorisme. Wat is er mis met mijn info?
Hoe kun je een discussie voeren met anderen als wat je zegt zo onsamenhangend is dat niemand het begrijpt het? Je hebt een waarschuwing ontvangen omdat je info volledig ongerelateerd lijkt aan het onderwerp. Leg eerst dat maar eens uit voordat je verder wilt discussieren.

Verwijderd

Hoi Christiaan wat is er onsamendhangend? Elke keer weer werpen jullie obstructies op de ene keer is mijn taal gebruik niet ok. dan is het onsamenhangend, heb je mijn info uberhaubt nagetrokken of is dat niet nodig omdat het onsamendhangend is? Of dat ik lid ben van een of andere beweging wat is dat toch met jullie.

Is het niet raar dat Willem een Maxima dezelfde stamvader hebben dan of vind je dat heel normaal en dat het ook nog eens Merovingiers zijn? weet je uberhaubt wel wat Merovingiers zijn dan? Zo niet dan kan je niet zeggen dat mijn verhaal onsamenhangend is want je heb het uberhaubt niet nagetrokken.

Ik wil helemaal niet rot doen maar de MA TRI XX is niet meer wat het geweest is?

Of is in deze discussie het Metafisische taboe?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 juni 2003 @ 23:07:
Hoi Christiaan wat is er onsamendhangend? Elke keer weer werpen jullie obstructies op de ene keer is mijn taal gebruik niet ok. dan is het onsamenhangend, heb je mijn info uberhaubt nagetrokken of is dat niet nodig omdat het onsamendhangend is? Of dat ik lid ben van een of andere beweging wat is dat toch met jullie.

Is het niet raar dat Willem een Maxima dezelfde stamvader hebben dan of vind je dat heel normaal en dat het ook nog eens Merovingiers zijn? weet je uberhaubt wel wat Merovingiers zijn dan? Zo niet dan kan je niet zeggen dat mijn verhaal onsamenhangend is want je heb het uberhaubt niet nagetrokken.

Ik wil helemaal niet rot doen maar de MA TRI XX is niet meer wat het geweest is?

Of is in deze discussie het Metafisische taboe?
Hehehe... Ik vind het helemaal niet zo onsamenhangend. Is inderdaad een beetje een Nederlands trekje, wat we niet lust'n vreet'n we niet! Da's dan weer jammer... En het is ook wel opvallend dat als mensen zaken hier niet (willen) snappen, er altijd wordt teruggevallen op het nederlandsche taalgebruik... We wonen trouwens met z'n allen in Nederland en niet in Holland ;).. Hehehe

• Christiaan
Ja, goed, als je het niet eens bent met je OW, dan ga je maar naar de bemiddelaar toe zoals je ook in je mailtje kunt lezen. Alle opmerkingen die nu nog volgen over die OW, maxima en willem en wat voor off-topic crap dan ook, worden per direct verwijdert. Als je het er niet mee eens bent ga je maar ergens anders mopperen. Er zit duidelijk niemand te wachten op dat soort posts.

[ Voor 8% gewijzigd door Christiaan op 02-06-2003 23:21 ]

• Tettie
  • Laatst online: 12-11-2022

Tettie

Atheistisch agnost

Hmm, ik vind een OW wat overtrokken. Marteez kan zich duidelijk niet zo goed uitdrukken en draagt een hoop frustraties daarover mee. Hij begint al te schoppen voordat hij geslagen word. Ik kan hier en daar wel volgen wat hij bedoelt. Geef hem de kans om op een wat gestructureerdere manier zijn theorie neer te zetten en help hem daarbij ipv af te schieten.

IMHO probeert hij een real life Matrix te beschrijven, niet die van de film. Als dat niet in deze topic thuishoort, geef hem dan een eigen. Want dit soort theorien kom je niet vaak tegen, zeker niet met veel feiten (die ik wel uit zijn posts haal).

Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.

• Christiaan
Dan mag het simpel uitgelegd worden zonder daarbij gebruik te maken van snerende opmerkingen. Er wordt nu een hoop info geplaatst die nogal weinig met het topic te maken lijkt te hebben, en als mensen om opheldering vragen dan komen er alleen opmerkingen als
Voor al die Holle Landers die nu al beginnen te steigeren doe me een lol een haak bij deze af,jullie zullen het nooit snappen maar voor jullie schrijf ik dit niet op. Echt waar ik ken jullie soort van binnen en buiten. Doei.
Daarmee maak je geen goede sfeer, en het maken van dit soort opmerkingen ging alleen maar door vanaf dit punt. Heb je een punt; leg het uit!. Wil je het niet uitleggen, blijf dan van W&L weg. Ga iig niet roepen dat mensen hier te dom zijn, of gewoon 'net als alle nederlanders' zijn, maar wees een vent en leg het uit zonder daarbij gebruik te hoeven maken van snerende opmerkingen tegen posters die oprecht om een opheldering vragen. OWs krijg je nooit omdat je inhoud onzin is (tenzij het flames) zijn, maar omdat je manier van handelen niet voldoet aan de standaard op dit forum.

[ Voor 12% gewijzigd door Christiaan op 03-06-2003 09:52 ]

• Tettie

Tettie

Atheistisch agnost

Dat ben ik met je eens, maar deze poster komt op mij vooral onbeholpen over, niet gericht op het starten van een flamewar. Volgens mij heeft hij al eerder moeten vechten tegen vooroordelen en is hij/zij daarom zo aggressief.

Ik denk dat hij best wat boeiends te vertellen heeft.

Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.

• Christiaan
Tettie schreef op 03 juni 2003 @ 10:10:
Dat ben ik met je eens, maar deze poster komt op mij vooral onbeholpen over, niet gericht op het starten van een flamewar. Volgens mij heeft hij al eerder moeten vechten tegen vooroordelen en is hij/zij daarom zo aggressief.

Ik denk dat hij best wat boeiends te vertellen heeft.
We kunnen niet bij iedereen die flamed gaan kijken of zijn verleden verklaart waarom ie zo reageert. Ik zie iemand die andere posters onvriendelijk behandelt, en hij krijgt dan een waarschuwing om zijn gedrag te verbeteren. Ik heb hem al uitgenodigd het, het liefst in een ander draadje, opnieuw uit te leggen, maar daar is niets van gekomen.

Maar deze kwestie stopt hier nu, want het draadje gaat hier helemaal niet over.

[ Voor 6% gewijzigd door Christiaan op 03-06-2003 10:16 ]

Verwijderd

Even een paar vragen: Waarom vind ik geen mail in mijn box?

En wat is een OW? Dit vraag ik aan Christiaan.

Verder mijn taal gebruik is inderdaad wat onbeholpen maar dat komt omdat ik niet van hier vandaan kom.

Waarom ik hier reageer is omdat de film zoveel symbolen en verwijzingen bevatten die voormij althans Archetypisch zijn en dat daar om deze film voor mij veel meer dan alleen maar een verhaaltje is.

Mijn idee is,ik druk me voorzichtig uit, dat we door de film voorbereid worden op wat er komen gaat en dat wil ik graag uitleggen op dit forum.

Goed ik ben hier en daar wat kort geweest maar dat heb ik bewust gedaan omdat tegenwoordig de meesten mensen het liever kort houden.

Er werd mij in het begin naar de cult van de zon (Zion) gevraagt daar kan ik inwezen heel veel A- viertjes over op schrijven,deze cult bestaat zo lang, maar dan wordt het voor de meesten ons ons weer te lang.Begrijp je mijn dillemma?

Misschien kan ik beter een andere discussie beginnen zo in de trend van: 'Ik vind dat de werkelijkheid de Matrix is,jullie ook?

Ik las ergens dat je de film al drie keer heb gezien dus er is iets in die film wat je aanspreekt en daar heb ik een hele theorie over.

M

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:40

Sherlock

No Shit

Het lijkt mij dat Marteezz best wat interessants te vertellen heeft, maar (vanwege redenen die wij niet kennen wellicht) door in zijn eerste paar posts nogal suggestief tegenover andere users te zijn worden zijn posts niet helemaal serieus genomen.

Tweede "nadeel" van zijn posts is het vrij kort, of soms helemaal niet, beargumenteren of verduidelijken van stellingen.

Zo heeft hij een lijstje gemaakt:
Verwijderd schreef op 01 June 2003 @ 23:19:
- Osirus
-Nebukadnezer
-Merovingier
- Morpheus
Zoals al eerder gevraagd, zou je eens willen vertellen wat deze dingen in jouw ogen met de film te maken, of waar ze voor staan?

Verder ben ik ook wel benieuwd naar wat je bedoelde over Trinity; bedoel je dat zij een soort van verbinding/schakel is?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Eelke Spaak

Eelke Spaak

- Vlad -

Verwijderd schreef op 03 juni 2003 @ 11:16:
Even een paar vragen: Waarom vind ik geen mail in mijn box?

En wat is een OW? Dit vraag ik aan Christiaan.

Verder mijn taal gebruik is inderdaad wat onbeholpen maar dat komt omdat ik niet van hier vandaan kom.

Waarom ik hier reageer is omdat de film zoveel symbolen en verwijzingen bevatten die voormij althans Archetypisch zijn en dat daar om deze film voor mij veel meer dan alleen maar een verhaaltje is.

Mijn idee is,ik druk me voorzichtig uit, dat we door de film voorbereid worden op wat er komen gaat en dat wil ik graag uitleggen op dit forum.

Goed ik ben hier en daar wat kort geweest maar dat heb ik bewust gedaan omdat tegenwoordig de meesten mensen het liever kort houden.

Er werd mij in het begin naar de cult van de zon (Zion) gevraagt daar kan ik inwezen heel veel A- viertjes over op schrijven,deze cult bestaat zo lang, maar dan wordt het voor de meesten ons ons weer te lang.Begrijp je mijn dillemma?

Misschien kan ik beter een andere discussie beginnen zo in de trend van: 'Ik vind dat de werkelijkheid de Matrix is,jullie ook?

Ik las ergens dat je de film al drie keer heb gezien dus er is iets in die film wat je aanspreekt en daar heb ik een hele theorie over.

M
Een OW is een Officiële Waarschuwing. Verder kan ik je vertellen dat (bijna) alle mensen op W&L erg openstaan voor nieuwe ideeën en niks zomaar zullen afwijzen 'omdat ze het niet kennen'. Wat ik van je fragmenten heb proberen te begrijpen is het misschien best een interessante theorie en discussiepunt; maar zoals jij het hebt uitgelegd in je eerste paar posts snapt niemand er echt wat van. Ook is het op W&L helemaal niet ongebruikelijk dat je lange posts maakt; schrijf zoveel je nodig hebt om je punt duidelijk te maken.
edit:
Hier stond advies om een nieuw topic te openen, maar een ultiem matrixtopic is wel handig ja.

OK, even on-jouw-topic: ik meen dat er één of andere Engelse filosoof is die een heel betoog heeft geschreven dat het onvermijdelijk is dat onze werkelijkheid een soort van Matrix is. Het kwam hier (in hele grote lijnen) op neer: elke intelligente beschaving zal op een bepaald moment Kunstmatige Intelligentie groter dan de Menselijke Intelligentie creëren en op de één of andere manier zullen de organische wezens dan vervangen worden (of gekoppeld aan; of ge-upload naar) door de kunstmatige. Uiteindelijk was het volgens hem zo dat de werkelijkheid oneindig lang doorgaat met intelligente wezens die AI creëren; in de nieuwe virtuele wereld komen er weer intelligente wezens die AI creëren, etc.

Ik zal wat info proberen te zoeken over deze theorie.

[ Voor 4% gewijzigd door Eelke Spaak op 03-06-2003 12:12 ]

• Tettie

Tettie

Atheistisch agnost

Kijk, we komen er wel. Is het handig om die discussie hier te voeren of om er een nieuwe topic over te maken? Wat mij betreft maak je hier de ultieme matrix topic van.

Marteezz, schrijf maar op. Degene die de lappen niet willen lezen lezen hem toch niet.

Verwijderd

Tettie schreef op 03 June 2003 @ 11:38:
Kijk, we komen er wel. Is het handig om die discussie hier te voeren of om er een nieuwe topic over te maken? Wat mij betreft maak je hier de ultieme matrix topic van.

Marteezz, schrijf maar op. Degene die de lappen niet willen lezen lezen hem toch niet.
Mijn idee, volgens mij kan Marteezz beter een nieuw topic openen met de titel die hij eerder noemde: "'Ik vind dat de werkelijkheid de Matrix is,jullie ook?"

Go ahead.. I'll be there..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2003 13:21 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.