Nou ja...ik vond het niet zozeer een domme uitspraak als wel een zeer ongenuanceerde uitspraak...Sen schreef op 18 mei 2003 @ 16:03:
En als iemand mij associaal vind dan is die gozer flink dom. Ik mag toch zelf wel weten wat ik download...
Want wat is nu asociaal? Het wekt de suggestie dat er dus ook sociaal down- en uploadgedrag bestaat. Het allerergste is dan dat wij hier op tweakers alkaar voor rotte vis gaan uitmaken als er iemand "asociaal" gedrag zou vertonen alsof we van de FUP-sociaal-gedrag-politie zouden zijn....
Het is duidelijk dat de FUP vaag is. Zo lang ISP's zelf daar geen duidelijkheid over willen verschaffen wat wel of niet aanvaardbaar is, kunnen we iemand niet van sociaal of asociaal gedrag betichten. (Iemand die vreselijk veel upload is misschien wel heel erg sociaal!). Als de ISP te weinig capaciteit heeft ingekocht dan is dat een probleem van de ISP. Die zou daar dan duidelijkheid over moeten verschaffen (u betaalt bij ons een paar euro minder, maar daarvoor krijgt u een wat lagere datalimiet voor terug). Maar dat gebeurt helaas niet altijd.
Dat deze duidelijkheid wél degelijk mogelijk is bewijzen de abonnementsvormen die via BBNED lopen. Gewoon duidelijke (en daardoor direct al faire) datalimieten per abo-vorm.
In de tussentijd kunnen grove handberekeningen m.b.v. kosten per GB ons helpen zelf in te schatten wat aanvaardbaar is en wat niet. €1,50 per GB lijkt me wat hoog ingeschat (misschien juist in het verleden, maar niet in het heden). Terwijl die €0,10 me misschien wel wat laag, maar aan de andere kant helemaal niet gek lijkt. We moeten niet vergeten dat de kosten per GB continu dalen met de groei van de bandbreedte en capaciteit (welke ook niet stil ligt).
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450