Verschil Dome/Bullit tweeter

Pagina: 1
Acties:
  • 379 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:39
Hallo.

Heb van mijn huidige boxen de tweeter opgeblazen.

Ik heb geen iedee wat voor er nu in zit.

Ik schroef hem strax voor jullie open en zal effe kijken wat er achter op staat.

nu moet ik dus een nieuwe tweeter.
Nu heb ik hier een boekje van de lokale audio boer.

Daar staat DOME en BULLIT tweaters in.

Wat is het verschil van deze ?

oja , effe plaatje van de speaker.

Afbeeldingslocatie: http://galaxis.innovatix.nl/Pics/Zooi/DSC00883.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Een Dometweeter is gewoon een bolletje, van een Bullittweeter heb ik nog nooit gehoord.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 16:43

DaOverclocker

Overclocker for life...

misschien is een bullet wel een 'horn'? tweeter? zo eentje die een hoog vermogen aankan?

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bullit ken ik ook niet, meeste tweeters verkrijgbaar zijn dome modellen, de dome kan dan ook nog van verschillende materialen zijn.

Jij hebt overigens in je box een gewone conus tweeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 14:05
GaMeOvEr schreef op 17 May 2003 @ 11:42:
Een Dometweeter is gewoon een bolletje, van een Bullittweeter heb ik nog nooit gehoord.
Ik verwacht dat het gewoon een puntvormige dometweeter is :)

Maar zo te zien kun je daar elke willekeurige dometweeter inzetten.. Zal al een hele verbetering zijn t.ov. die cone-tweeter die er nu inzit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Twynn schreef op 17 May 2003 @ 11:58:
[...]

Ik verwacht dat het gewoon een puntvormige dometweeter is :)

Maar zo te zien kun je daar elke willekeurige dometweeter inzetten.. Zal al een hele verbetering zijn t.ov. die cone-tweeter die er nu inzit..
Mja, dat zou kunnen ja. :) Ik zat eerst ook te denken aan een horntweeter, maar daar zit weinig "Bullit achtigs" aan, of ze moeten het beschouwen als een kogelinslag. ;)

Maar idd, any tweeter will do, want nu heb je eigenlijk niet eens een tweeter, maar een PC-pieper erin hangen. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Ik zal strax m`n scanner effe installen en plaatje scannen van bullit tweeter :)

Edit --> Argggggggggggg , site isd down , kan ik geen scanner drivers installen :(

[ Voor 36% gewijzigd door Galaxis op 17-05-2003 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ik denk dat je eens bij de conrad moet gaan kijken;
Een gewone conustweeter is niet zo heel duur.

Wil je er een dome tweeter voor in de plaats (die bij hogere tonen een beter geluid geven) dan kan dat ook.

Een "bullet-tweeter" (met zo'n kegel voorop) zijn meestal piezo tweeters; de punt zit er op om het geluid rond te stralen. Piezo's gaan vnl hard en scherp en worden vooral gebruikt in pa speakers...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Waarschijnlijk zal een dometweetertje van EUR 10 prachtig dienst kunnen doen. Vervang dan ook meteen die van de andere speaker even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

dit wordt ook wel eens een bullit tweeter genoemd:

Afbeeldingslocatie: http://www.monacor.com/produkte/Bilder200/G102570A.jpg

maar het is dus een ringradiator.
aangezien het rendement heel hoog is zijn ze vrijwel nooit geschikt voor hifi. (op enkele modellen na dan)

ik zou (zoals teacher al zei) gewoon proberen een conustweetertje met dezelfde afmetingen proberen te krijgen. (nou ja, 2 stuks dan, dus in beide boxen de tweeter vervangen. Anders klinkt het voor geen meter).

Da's met inbouwen wel zo gemakkelijk (let ook op de gat diameter)

let er ook op dat je nieuwe tweeters dezelfde impedantie hebben als je oude!!

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 17-05-2003 14:07 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik zou gewoon een paar 'echte' luidsprekers kopen. Akai? Kom nou toch? Die zijn er toch alleen maar voor om te checken of ergens geluid uitkomt........
Voor ca. 100 euri's per stuk heb je al al een setje dat al tien keer beter klinkt.
Op het grove vuil ermee......... Akai... (zucht....)

NB, klinkt misschien wat ongenuanceerd misschien maar het heeft echt geen zin om geld en tijd te investeren om meuk als Akai speakers iets kwalitatiefs te laten weergeven. Je kunt wel voor weinig een tweeter vervangen maar heb je wel rekening gehouden met het filter? Wedden dat dat via een simpel weerstandje gedaan is?
Nope, koop gewoon echte luidsprekers. Die hoeven tegenwoordig echt niet veel geld te kosten. Ga eens luisteren bij diverse zaken. Merken als Infinity, Mission, Hepta e.d. maken leuke kleine luidsprekers die goed in elkaar steken en ook verrassend goed klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

regmaster schreef op 17 May 2003 @ 14:14:
Ik zou gewoon een paar 'echte' luidsprekers kopen. Akai? Kom nou toch? Die zijn er toch alleen maar voor om te checken of ergens geluid uitkomt........
Voor ca. 100 euri's per stuk heb je al al een setje dat al tien keer beter klinkt.
Op het grove vuil ermee......... Akai... (zucht....)

NB, klinkt misschien wat ongenuanceerd misschien maar het heeft echt geen zin om geld en tijd te investeren om meuk als Akai speakers iets kwalitatiefs te laten weergeven. Je kunt wel voor weinig een tweeter vervangen maar heb je wel rekening gehouden met het filter? Wedden dat dat via een simpel weerstandje gedaan is?
Nope, koop gewoon echte luidsprekers. Die hoeven tegenwoordig echt niet veel geld te kosten. Ga eens luisteren bij diverse zaken. Merken als Infinity, Mission, Hepta e.d. maken leuke kleine luidsprekers die goed in elkaar steken en ook verrassend goed klinken.
Misschien geeft deze persoon niet heel veel om kwallieit en natuurgetrouwe muziek maar wil hij gewoon een gluidje hebben, of hij gebruikt ze voor in de schuur voor tijdens het klussen?

Voor 20 euro heeft hij zeker 2 nieuwe tweeters die de boxen weer om aan te horen maken, ik ken persoonlijk geen betere boxen als dit voor 20 euro per paar :?
Jij wel?

Gewoon een cheapass conus tweetertje er in douwen en als je wat beter gluid wilt een leuke dome tweeter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
ai ai , flames , flames en flames.

het zijn 15 jaar oude speakers , zit ook al andere woofer in.
Ze moeten alleen maar mid en high geven , de rest doet m`n sub. En ze klinken gewoon goed in mijn oren.

Ik stop er wel gewoon 2 nieuwe dome tweeters in.

Ik heb net trouwens m`n box open gewhad en er zit idd een filter in.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi, gewoon vervangen die hap. Als je een tweeter neemt met dezelfde impedantie kun je gewoon je filter blijven gebruike, aangezien hij 3 weg is zal de scheidingsfrequentie hoog genoeg liggen voor een dome exemplaar. Een betaalbaar dome exemplaar that is (Conrad, Tonsil 25mm exemplaar)

Trek je niks aan van de verstokte audiofielen, sommige mensen hebben maar weinig inlevingsvermogen. Subjectiviteit is een vreemd woord voor ze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Nu ik zo eens nadenk he , kan ik dan ook niet gelijk m`n woofer vervangen :P

ALleen ik heb geen flauw iedee wat die fiklter allemaal kan hebben :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat kan, maar als je je tweeter en woofer wil vervangen kun je beter aan een complete zelfbouw box beginnen. Je zit nu namelijk al aan een bepaalde kast vast wat je behoorlijk beperkt in je mogelijkheden.

Dit word uiteraard wel wat duurder als alleen je tweeter vervangen, maar leidt ook naar een veel beter resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je van plan bent om ook woofer enz. te vervangen zou ik zeggen doe mee met de DIY-Contest hier op GoT >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
ok ok.

jullie hebben me nu zo ver voor een zelfbouw box.

Ik heb net de faq gelezen er over.

maar snap er niet alles van.

Een paar dingen weet ik al.

Het word basreflex.

8" woofer --> Sepcs Vermogen 125/250 watt/30hz -3500 hz/92dB/gewicht 2.7 kg
Dome tweeter Specs --> vermogen 80 watt/100mm diameter/2-22 Khz/96dB
het materiaal word MBF als het geod begrijp :P

Ok , wat ik niet weet /snap.

Kan dit zo of heb ik ook nog een middentoner nodig ?
Heb ik een filter nodig ?
Dat met de kast bereken hoe groot tie moet zijn gaat ook fout :P
En moet ik hem nou van binnen vol proppen met isolatie ? dan zit dat spul toch ook voor de baspijpen ?

Edit --> ok , het hoeft allemaal niet super te klinken want dit word m`n eerste keer.
Verder moet de kast redelijk van omvang zijn. 8) niet te groot natuurlijk maar ook niet zo`n klein dingetje.

Verder over dat filter

in het boekje van de lokale audio boer staat ook nog dit ->

2-weg filter 150watt/8ohm
Hp filter met luchtspeol. Freq : 3500hz , 12dB/oct
vermogen: 150 watt , gewicht 134 gram

Is die filter goed of niet ?

[ Voor 26% gewijzigd door Galaxis op 18-05-2003 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

Ik hoop dat je van lezen houdt? :P Zelfbouwspeakers

Verder zou ik nog even in de topics van de DIY-contest kijken. Ik ben ook aan mijn eerste projectje begonnen hiervoor ;)

offtopic:
vriend van jwbagger toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Razorfist schreef op 18 May 2003 @ 13:22:
Ik hoop dat je van lezen houdt? :P Zelfbouwspeakers

Verder zou ik nog even in de topics van de DIY-contest kijken. Ik ben ook aan mijn eerste projectje begonnen hiervoor ;)

offtopic:
vriend van jwbagger toch?
/offtopic ja

:P

Maare , kan iemand mij effe vertellen of die filter goed is ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

Bij je woofer staat als frequentieberijk 30hz -3500 hz. Bij 3500 zit hij waarschijnlijk dus op het eind van zijn kunnen en zal het niet echt netjes meer klinken.
De tweeter heeft als bereik 2-22 Khz dus 3500 zal volgens mij niet echt een probleem zijn.

Ik denk dat je naar een iets kleinere woofer moet gaan kijken (die wat hoger kan spelen) of naar 3weg moet gaan (pro's correct me if I'm wrong!). Dit laatste lijkt me als eerste zelfbouwproject wat hoog gegrepen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Razorfist schreef op 18 May 2003 @ 13:41:
Bij je woofer staat als frequentieberijk 30hz -3500 hz. Bij 3500 zit hij waarschijnlijk dus op het eind van zijn kunnen en zal het niet echt netjes meer klinken.
De tweeter heeft als bereik 2-22 Khz dus 3500 zal volgens mij niet echt een probleem zijn.

Ik denk dat je naar een iets kleinere woofer moet gaan kijken (die wat hoger kan spelen) of naar 3weg moet gaan (pro's correct me if I'm wrong!). Dit laatste lijkt me als eerste zelfbouwproject wat hoog gegrepen..
laat ik mijn eerste projectje maar op een 2 weg speaker houden , 3 weg ben ik niet slim genoeg voor ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
ok ok.

ik kan er maar niet achter komen hoe groot m`n kast moet worden, dat proggie crasht iedere keer :|

Verder kan die scheidingsfilter ? die is 150 watt aan 8 ohm

Terwijl de woofer al 125 watt rms is en de tweeter 80 watt rms , gaat dat werken ?

verder wil ik dat de kasat basreflex is. Dus er moeten bas pijpen in. hoe groot en hoe lang ? en als ik dan m`n box moet dempen aan de binnenkant , dan komt dat spulk toch ook voor die baspijpen te zitten ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al je vragen kun je simuleren met een simuleer prog, google eens op LspCAD winISD enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Verwijderd schreef op 18 May 2003 @ 19:42:
Al je vragen kun je simuleren met een simuleer prog, google eens op LspCAD winISD enz...
weet ik , maar die proggies doen niks.

programma reageerd niet krijg ik te zien :|

En die demping , hoe zit het daar mee bij basreflex ? zit dat niet in de weg bij de pijpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet het ook niet in of vlak voor de pijpen doen ;)
Gewoon de wanden er mee bekleden.
Gewoon je oude filter gebruiken in combinatie met de nieuwe tweeter.

ALs je de T/S parameters van de woofer ff post kan ik wel ff snel voor je simuleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Verwijderd schreef op 18 mei 2003 @ 20:15:
Je moet het ook niet in of vlak voor de pijpen doen ;)
Gewoon de wanden er mee bekleden.
Gewoon je oude filter gebruiken in combinatie met de nieuwe tweeter.

ALs je de T/S parameters van de woofer ff post kan ik wel ff snel voor je simuleren :)
nou ok

het nieuwe plan was dus een hele nieuwe box te bouwen.

De woofer die ik ga gebruiken -->

Raveland whx-308
120 WATT RMS
25-3000hz
resonantie 35 hz
92dB
QTS 0.97
VAS 103
332mm diamter korf

De tweeter

Dome tweeter --> US-2000: vermogen 80 watt --100mm diamter --2khz-22khz-96dB

Het filter

2 weg filter 150 watt 8 ohm
HP filter met luchtspoel . Frequantie 3500hz , 12dB/oct
vermogen 150 watt
gewicht 134 gram

De woofer en tweeter zijn allebei 8 ohm

edit -->

Heb effe andere woofer gepakt van de conrad :)

Ben trouwens wel bang dat die filter niet voldoende is ....

[ Voor 27% gewijzigd door Galaxis op 18-05-2003 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar baseer je de keuze van de woofer op, als ik een inschatting maak van je kennis kan je beter nog ff wachten met het kiezen van een woofer. Krijg eerst eens het simuleren met woofers onder de knie.

Absolute aanrader is WinISD, dat werkt echt het simpelste van alle progjes, je ziet zo heel makkelijk wat de woofer doet in een gesloten en b-r behuizing en op welke tuningsfrequenties.

Kijk eens rond op wat speaker websites en ga met die woofers wat simuleren, een beetje populaire woofer staat al in de DB van WinISD dus dan hoef je ook de T/S parameters niet op te zoeken. Je hebt nu iig te weinig info voor een goed eindresultaat.

edit: o je hebt een nieuwe woofer, degene die je hebt uitgekozen is eigenlijk een PA driver, wat betekend dat hij niet echt geschikt is voor hifi toepassingen. Je zal hier wel een harde bas mee kunnen produceren die niet heel laag gaat, je kan hem ook niet gebruiken in een 2-weg systeem. Ik kijk ff voor je verder wat iets geschikter is voor een 2-weg box

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2003 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg goede instap serie waar je al meteen een goede geluidskwaliteit mee te pakken hebt (echt vele malen beter dan wat je nu hebt) is de Visaton W serie, voor een kleine box zou je bijvoorbeeld de W130S kunnen gebruiken (Conrad €25) of voor een wat grotere een W170S, (€40) Met deze laatste kun je echt achterlijk diep komen. >:)

Ik heb eens ff snel de w170,200 en 250 bekeken, kun je hier wat over lezen, staat ook in hoe je grafiekjes kunt intrepeteren. [rml]Play in "[ DIY] Orientatie voor zelfbouw zuilen"[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Verwijderd schreef op 18 May 2003 @ 20:50:
Erg goede instap serie waar je al meteen een goede geluidskwaliteit mee te pakken hebt (echt vele malen beter dan wat je nu hebt) is de Visaton W serie, voor een kleine box zou je bijvoorbeeld de W130S kunnen gebruiken (Conrad €25) of voor een wat grotere een W170S, (€40) Met deze laatste kun je echt achterlijk diep komen. >:)

Ik heb eens ff snel de w170,200 en 250 bekeken, kun je hier wat over lezen, staat ook in hoe je grafiekjes kunt intrepeteren. [rml]Play in "[ DIY] Orientatie voor zelfbouw zuilen"[/rml]
ah , bedankt , ik wil eeen zo groot mogelijke kast :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
wieee
Ik heb winISd aan de praat gekregen.

het enigste wat i kniet vat is die GAIN meuk.

kan iemand mj effe vertellen wat goed en fout is ?

en oja , hoeveel inhoud heeft deze kast ?

54 cm hoog
28cm breed
20.5 cm diep

Ik kom op 30.3 liter
maar ik kan niet rekenen.

[ Voor 32% gewijzigd door Galaxis op 18-05-2003 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat wordt een kast van 30,996 Liter.

Kwestie van decimalen van maken (58cm wordt dus 5,8) en dan gewoon alles met elkaar vermenigvuldigen. Hou wel rekening met inwendige en uitwendige maten. Ook moet je van de inhoud de bas-reflex buis, de woofer (neem zo'n 1 liter ofzo) en de inwendige verstevigingen van de inhoud afhalen. Maar zoals je kan zien maakt 1 litertje meer of minder niet zo uit. ;)

Ik zou je graag willen helpen met het kiezen van goede drivers maar dan moet ik wel een aantal dingen weten. Je budget bijvoorbeeld, moet het een fullrange speaker worden of heb je al een goede subwoofer? Heb je nog bepaalde eisen voor de vorm, moet het bijvoorbeeld een zuil worden of liever compact?

O de gain, dat is zowat het belangrijkste. Daarop kun je namelijk wat de frequentie weergave van de woofer is in een bepaalde kast. De bedoeling is om de lijn zo plat mogelijk te krijgen (rode lijn), bij goedkope drivers of een verkeerde kast krijg je nog wel eens een flinke bult. Om het baspotentieel te vergelijken kijk je hoeveel hertz hij produceert bij het -3db punt (paarse lijn).

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2003 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Verwijderd schreef op 18 mei 2003 @ 22:48:
Dat wordt een kast van 30,996 Liter.

Kwestie van decimalen van maken (58cm wordt dus 5,8) en dan gewoon alles met elkaar vermenigvuldigen. Hou wel rekening met inwendige en uitwendige maten. Ook moet je van de inhoud de bas-reflex buis, de woofer (neem zo'n 1 liter ofzo) en de inwendige verstevigingen van de inhoud afhalen. Maar zoals je kan zien maakt 1 litertje meer of minder niet zo uit. ;)

Ik zou je graag willen helpen met het kiezen van goede drivers maar dan moet ik wel een aantal dingen weten. Je budget bijvoorbeeld, moet het een fullrange speaker worden of heb je al een goede subwoofer? Heb je nog bepaalde eisen voor de vorm, moet het bijvoorbeeld een zuil worden of liever compact?

O de gain, dat is zowat het belangrijkste. Daarop kun je namelijk wat de frequentie weergave van de woofer is in een bepaalde kast. De bedoeling is om de lijn zo plat mogelijk te krijgen (rode lijn), bij goedkope drivers of een verkeerde kast krijg je nog wel eens een flinke bult. Om het baspotentieel te vergelijken kijk je hoeveel hertz hij produceert bij het -3db punt (paarse lijn).
hey play , heel aardig dat je me erbij wilt helpen.

Ik moet nu naar school tot 16:15 dus ik reply voorlopig niet meer.

mijn budget 150 E voor 2 boxen. Oja bij de 150 E wil ook zoveel mogelijk materiaal hebben , als het niet anders kan dan moet het maar iets duurder maar niet al te veel graag.
het liefst 2 weg speakers met een 8" of 10" woofer. ook nog basreflex.
verder mag de behuizing zo`n 50 tot 60 liter worden. Vorm maakt niet uit.Als het maar makkelijk te zagen is ;)

40hz is zeker een must aangezien ik hier geen sub ter beschikking heb.En ik toch wel een lekkere bas wil.

Hopelijk heb je geoeg info.

Ik ga naar school. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Als je een 2weg systeem gaat bouwen zou ik geen luidspreker groter dan 8" gebruiken. 10" kan wel maar de geluidsplaatsing wordt dan erg slecht. 3weg lost dat uiteraard op, maar wordt wel duurder omdat je meer units moet kopen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een te grote driver voor het bas/mid gebruikt wordt het afstraal gedrag heel erg geconcentreerd, dus net als een koplamp van een auto gebundeld, niet verstrooid. Ook kan een 10" driver vaak niet hoog genoeg komen voor een goe cross-over punt, of je moet een hele goede tweeter nemen die laag genoeg komt, maar dan overtreed je misschien een regel uit je voorwaarden... budged :/

Ik zou als maximum een 8" driver nemen voor de bas/mid, die zijn er ook wel te vinden die vrij laag komen. Maar dan moet je even wachten op Play, die is de koning in suggesties voor drivers in elke budged klasse ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Ok mensen.

Allemaal harstikke bedankt alvast voor de reply`s :)

heb net met moeders overlegt. en moeders snapt ook veel van van die heeft technische opleiding gedaan 8)

Wat ik van plan ben is gewoon m`n huidige boxen waar dus m`n tweeter van kapot is die effe te vervangen. Andere tweeter , goede dome tweeter dus. Andere middentoner.En andere goedkope woofer.

Nu ga ik dus 2 nieuwe baskasten maken waarvan 1 onder elke speaker gaat zetten.

Dus 2 subs bouwen.

Want dan kan ik m`n huidige als mid/high gebruiken.

Ok , wat ik wil zijn 12" drivers. gewoon basreflex.

kist --> 50cm breed , 50 cm diep , 60 cm hoog

Ik wil de basreflex buizen aan de achterkant van m`n kast hebben.

verder heb ik nog 2 filters liggen van :

vermogen:100-200 watt
12dB
impedantie 4-8 ohm
frequentie 120hz

het enigste wat we nu nog missen zijn 2 12" woofers.

Sorry PLAY , ik ben moeilijk :P

[ Voor 4% gewijzigd door Galaxis op 19-05-2003 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet echt moeilijk, wel onduidelijk :P

Wil je nou alle drivers uit je huidige boxen vervangen en ook nog 2 subs erbij maken?

Dan kan je beter ook een nieuwe kast maken voor de 2-weg speakers lijkt mij. Misschien 2x tweeter Tonsil softdome, 2x Tonsil 8" als woofer en als sub 2x Tonsil 12" dat laatste zodat je lekker passief kan filteren en gewoon stereo kan aansluiten. Dan kun je een gewone stereoversterker gebruiken, heb je alleen nog een passief subsat filter nodig. Dit kan je allemaal bij Conrad halen en gaat je bij elkaar zo'n €200 kosten met hout bekabeling en filters.

Er zijn nog meer mogelijkheden, maar prijstechnisch is dit erg lekker, als je wat andere eisen hebt dan hoor ik het graag, kijk ik ff verder. Met deze combi zul je trouwens echt heel wat lucht mee kunnen verplaatsen. Zie het als een 3 weg box met 1x12" woofer en een 8" mid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
hey play.

Zo`n sub sat filet is niet nodig.

heb mengpaneel met 3 line out uit gangen , heb nu ook gewoon 2 versterkers.

1 tje voor de normale speakers.

En eentje waar nu m`n 10 " sub op staat die tijdelijk buiten werking is.

edit --> Ik heb nu de tonsil 12v " voor me

Maar die ziet er nou niet echt bepaald luchtverplaatsend uit :P

we hebben het over de Tonsil GTC 30/80

[ Voor 30% gewijzigd door Galaxis op 19-05-2003 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je dan niet beter 2 2-weg speakers maken en één dikke sub (evt. 1 betere driver als 2 mindere), of wil je persé 2 subs? Mag je dan wel een flinke versterker voor hebben btw...

Maar goed, weer leuk knutselen hier zie ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Verwijderd schreef op 19 May 2003 @ 21:13:
Kun je dan niet beter 2 2-weg speakers maken en één dikke sub (evt. 1 betere driver als 2 mindere), of wil je persé 2 subs? Mag je dan wel een flinke versterker voor hebben btw...

Maar goed, weer leuk knutselen hier zie ik :)
mixer staat er tussen , en de versterker voor de subs zit wel snor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar je wil ook 2 2-weg speaker erbij maken dus?

Als het er vooral erg luchtverplaatsend uit moet zien moet je eens kijken in dit topic. Slaat in mijn ogen nergens op als je het gebruikt in je slaapkamer, maar luchtverplaatsen doet het echt wel. ;)

Een goede sub is vrij duur. Prijs/kwaliteit is de Adire Shiva echt een toppertje, maar die kost wel weer €160, kun je overigens de 25hz makelijk mee halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Verwijderd schreef op 19 May 2003 @ 21:20:
Maar je wil ook 2 2-weg speaker erbij maken dus?

Als het er vooral erg luchtverplaatsend uit moet zien moet je eens kijken in dit topic. Slaat in mijn ogen nergens op als je het gebruikt in je slaapkamer, maar luchtverplaatsen doet het echt wel. ;)

Een goede sub is vrij duur. Prijs/kwaliteit is de Adire Shiva echt een toppertje, maar die kost wel weer €160, kun je overigens de 25hz makelijk mee halen.
200 Euro is echt mijn max van de max :P

ik wil gewoon 2 subs bouwen met elk 1x 12"

verder die 2 weg speakers kan ik daar ook een kleinere woofer voor pakken ?

een 165mm ?

offtopic ---> heb je msn ofzow ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Galaxis schreef op 19 May 2003 @ 21:23:
[...]

200 Euro is echt mijn max van de max :P

ik wil gewoon 2 subs bouwen met elk 1x 12"

verder die 2 weg speakers kan ik daar ook een kleinere woofer voor pakken ?

een 165mm ?

offtopic ---> heb je msn ofzow ?
Ja je kan heel goed 165mm woofers pakken, dit zal misschien net ff wat minder laag gaan, maar sluit wel beter aan bij de scheidingsfrequentie van een tweeter. Een 20cm is eigenlijk niet geschikt om in een 2-weg box te gebruiken.

Tja, 12" heb je in verschillende vormen. Ik heb zelf ook een sub (gesloten 150liter) gemaakt van 2 12' drivers. Maar waarom perse die maat? Je kan inprincipe mijn sub ook wel overnemen, maar zelfbouwen is natuurlijk leuker (sub staat in sig)

Msn heb ik wel, maar gebruik ik bijna nooit, en laten iedereen beter ff meelezen, misschien informatief ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Verwijderd schreef op 19 May 2003 @ 21:29:
[...]
Ja je kan heel goed 165mm woofers pakken, dit zal misschien net ff wat minder laag gaan, maar sluit wel beter aan bij de scheidingsfrequentie van een tweeter. Een 20cm is eigenlijk niet geschikt om in een 2-weg box te gebruiken.

Tja, 12" heb je in verschillende vormen. Ik heb zelf ook een sub (gesloten 150liter) gemaakt van 2 12' drivers. Maar waarom perse die maat? Je kan inprincipe mijn sub ook wel overnemen, maar zelfbouwen is natuurlijk leuker (sub staat in sig)

Msn heb ik wel, maar gebruik ik bijna nooit, en laten iedereen beter ff meelezen, misschien informatief ofzo :P
waatom perse 12 "

Simpel , heb nu 10" sub gehad, en vond ik niet hard genoeg gaan m diep ging tie wel , maar niet hard.

daarom 2x 12" ;)

Ok , het enigste probleem is , ik kan geen leuke driver vinden

Ik heb nu de volgende sub voor me met de volgende specs :

180 watt rms
28-1200 hz
88.5 dB
8 ohm
gel.stroomweerstand 7,4
resonantiefrequentie 28hz
equivalentvol.(vas) 141
QTS 0.54
QMS 3.9
QeS 0.62
Spoel 36mm diamater
12"
2350 gram

Edit --> ben effe gaan spelen met winISD

http://galaxis.innovatix.nl/GoT

staan de resultaten

[ Voor 6% gewijzigd door Galaxis op 19-05-2003 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Play, Galaxis vraagt om een subsonic aanpak ;)
En believe me 1 van zon ding is genoeg om heel veel ruzie te krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hem maar ff voor je ingevoerd in WinISD en het resultaat is op z'n minst behoorlijk.

Als je echt flink de ruimte hebt zou je ervoor kunnen kiezen om hem B-R te maken, maar voor de ideale diepgang heb je dan wel een kist van 350liter (20hz) nodig.. :o
Je zit dan wel op een zatte -3db 18hz wat echt ogelofelijk laag is. De group delay is bij 20hz echt gigantisch maar bij 30hz is hij 12ms, een goede waarde.

Wat kleiner en nog steeds bass-reflex is het ook nog zeker wel te doen (150liter, 30hz) je krijgt dan alleen een piek van +3db bij 45 hz. Maximale diepgang is 26hz f3. Nog steeds erg laag, maar beetje jammer van die piek, kan boomerig gaan klinken.

Maar eigenlijk zou ik geen van deze doen, de Qts van deze driver is vrij hoog, wat betekend dat hij zich meestal het lekkerste voelt in een gesloten behuizing. In dit geval werkt een gesloten behuizing ook erg lekker. Je behuizing kan je vrij compact houden, bijvoorbeeld 70liter. -3db haal je dan ongeveer 36hz, wat in mijn ogen nog laag zat is. De group delay is natuurlijk veel lager, met een piek van 7ms bij 30hz. Concluderend, ga lekker voor gesloten, je hebt dan een mooie redelijk compacte muzikale sub. :)

Ga je nu ook nog vertellen welke driver het is? Als de Xmax niet tegenvalt en de prijs laag genoeg is, dan is het een toppertje.

O ook bezig, simuleer dan ook ff mijn voorbeelden, zie ik trouwens dat het een speaka is? Ik hoor niet zoveel goede verhalen over dat merk, maar bewijs het tegendeel zou ik zeggen (Mooi spul he wekkel?) :P

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2003 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Verwijderd schreef op 19 May 2003 @ 22:00:
Heb hem maar ff voor je ingevoerd in WinISD en het resultaat is op z'n minst behoorlijk.

Als je echt flink de ruimte hebt zou je ervoor kunnen kiezen om hem B-R te maken, maar voor de ideale diepgang heb je dan wel een kist van 350liter (20hz) nodig.. :o
Je zit dan wel op een zatte -3db 18hz wat echt ogelofelijk laag is. De group delay is bij 20hz echt gigantisch maar bij 30hz is hij 12ms, een goede waarde.

Wat kleiner en nog steeds bass-reflex is het ook nog zeker wel te doen (150liter, 30hz) je krijgt dan alleen een piek van +3db bij 45 hz. Maximale diepgang is 26hz f3. Nog steeds erg laag, maar beetje jammer van die piek, kan boomerig gaan klinken.

Maar eigenlijk zou ik geen van deze doen, de Qts van deze driver is vrij hoog, wat betekend dat hij zich meestal het lekkerste voelt in een gesloten behuizing. In dit geval werkt een gesloten behuizing ook erg lekker. Je behuizing kan je vrij compact houden, bijvoorbeeld 70liter. -3db haal je dan ongeveer 36hz, wat in mijn ogen nog laag zat is. De group delay is natuurlijk veel lager, met een piek van 7ms bij 30hz. Concluderend, ga lekker voor gesloten, je hebt dan een mooie redelijk compacte muzikale sub. :)

Ga je nu ook nog vertellen welke driver het is? Als de Xmax niet tegenvalt en de prijs laag genoeg is, dan is het een toppertje.

O ook bezig, simuleer dan ook ff mijn voorbeelden, zie ik trouwens dat het een speaka is? Ik hoor niet zoveel goede verhalen over dat merk, maar bewijs het tegendeel zou ik zeggen (Mooi spul he wekkel?) :P
ok , dan word het een gesloten behuizing.

het is een Speaka inderdaad , 32.95 E , niet veel. het is de 180/200

Ok , dan gaan we er een gesloten kast van maken ,

38 cm breed
70 cm hoog
28 cm diep

oftwel 74,48 liter :)

/offtopic --> dit is echt serieus de laaste keer dat ik van iedee verander :P
/offtopic

oke , de subs zijn we dus uit.

Ik heb hier nog een filter liggen 100-200 watt 4-8 ohm , filtert tot 120 hz :Y)

kan ik die filters gewoon gebruiken ? Of zal ik er geen filter tussen zetten de natuur z`n werk laten doen (8>

oke , nu nog de 2 weg speakers.
moeten klein zijn , alleen voor mid/high

drivers ?? nog geen iedee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van gedachten veranderen is echt niet erg hoor, zoveel keus. ;)

Je moet inderdaad een filter gebruiken, ik vind 120hz wat te hoog, maar dat is persoonlijk.
Om de sub te onder steunen moet er wel een redelijke 2-weg komen. Misschien een Visaton W130s B-R of een W170s in een gesloten behuizing. Ik heb nu niet zoveel zin meer om weer flink te simuleren maar jij kan het nu ook wel redelijk. Probeer wat drivers uit en let daarbij op een vlakke lijn, en een -3db punt van niet lager als 60 a 70hz. Als formaat zou ik iets nemen tussen de 13 en 17cm.

Gradient heeft ook mooie betaalbare woofers (TPC182). Zoek daar eens op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
hey , ik he effe met de visaton ws-17e gesimuleerd.
http://galaxis.innovatix.nl/GoT

respectivelijk Gain2.jpg en SPL2.jpg

how about it ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Its okey, maar let ook ff op de groupdelay. Dat staat in een ander tabblad. Maar verder erug netjes zo.. (als de groupdelay een beetje redelijk is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er goed uit. Je zou hem zowel gesloten als b-r kunnen gebruiken. Je sub neemt het eerste deel wel voor z'n rekening. Ipv de SPL kun je voortaan beter ook een screenshotje van de Group Delay bij voegen. Spl geeft het zelfde resultaat als de Gain alleen dan rekening gehouden met de gevoeligheid. Welke ook in de specs te vinden is.

Ben nog steeds een beetje huiverig voor de kwaliteit van de speaka's, maar je kan ook niet veelk verwachten voor €32 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Verwijderd schreef op 20 mei 2003 @ 08:47:
Ziet er goed uit. Je zou hem zowel gesloten als b-r kunnen gebruiken. Je sub neemt het eerste deel wel voor z'n rekening. Ipv de SPL kun je voortaan beter ook een screenshotje van de Group Delay bij voegen. Spl geeft het zelfde resultaat als de Gain alleen dan rekening gehouden met de gevoeligheid. Welke ook in de specs te vinden is.

Ben nog steeds een beetje huiverig voor de kwaliteit van de speaka's, maar je kan ook niet veelk verwachten voor €32 ;)
Ok , dan ga ik de 2 weg in basreflex gebruiken.

Ik neem de gok op speaka :) , dan laat ik jullie het resultaat weten.

nu nog alleen een tweeter voor in de 2 weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Kijk ook nog eens naar de raveland WHX308 (12"), die doet het ook best redelijk :) is zelfs een hele redelijke 4e orde bandpass kast mee te bouwen

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
ok even een inventarisatie van de info die we tot nu toe hebben :)

Subs

Speaka 180/200
12" driver
Gesloten kist
Afmetingen kisten --> 38 cm breed , 28cm diep en 70 cm hoog --> 74,48 liter

mid/high 2-weg speakers

Speaka 80/100 driver 130mm woofer
Tonsil GTC 11/100 softdome tweeter.
basreflex 8) kist met de volgende afmetingen : 20cm breed , 25 cm hoog ,15cm diep. --> 7,5 liter

Filters :?

Ok , hier heb ik wat ondeuidelijkheid over.

Voor de subs heb ik nog een filter liggen met de volgende info:

100-200 watt
4 - 8 ohm
Frequentie 120hz
12dB

Voor de 2-weg speakers heb ik deze gezien :
2-weg filter 150 watt @ 8 ohm

HP filter met luchtspoel. Frequentie 3500hz 12dB.oct.

[ Voor 11% gewijzigd door Galaxis op 20-05-2003 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje onduidelijk dat jij in lxbxh maten praat, je kan beter aanleren om met inhouden te rekenen, maak je minder snel fouten en is wat universeler.

Waarom ga je nu voor de Speaka? Ik zou als ik jou was lekker een bassreflexbox maken met de Visaton WS 17 E, deze gaat in een 38l box al erg laag (kleiner is ook mogelijk), in ieder geval een kwalitatief wat beter chassis. De midlaag klanken zijn heel wat beter te definieren als het sub-laag dus ik zou echt de speaka laten voor wat hij is ;) Voor die 10 euro extra per driver zou ik de Visaton pakken.

Als scheidingsfrequentie zou je inderdaad 3500hz kunnen nemen, liever wat lager, maar dat kan die tweeter eigenlijk niet, dus 3500hz is een mooi compromis. Je sub zou ik toch echt lager afstellen. Maximaal 50 a 60 hz, zeker als je een redelijke 2-weg box hebt klinkt dit veel beter.

Ik heb ff geen overzicht op de tweeters, maar zie je ook een Tonsil model met een lagere Fs dan degene die je nu op het oog hebt?
Pagina: 1