Toon posts:

IDE III op mobo hoe werkt het?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een tijdje geleden heb ik een KT4 ultra ms-6590 gekocht waar ik op dit moment erg veel plezier van heb. Op IDE I heb HDD I en II zitten en op IDE II heb ik mijn DVD en mijn burner zitten. Nou zitten er op mijn mobo ook 3 raid connectoren waarvan 1tje die aangegeven staat als IDE III. Naast IDE III zitten nog 2 serial ata connectoren.

Afbeeldingslocatie: http://www.msi.com.tw/images/product_img/mbd_img/6590.jpg

Het gaat dus om IDE III die rechtonder in het geel op het plaatje is te vinden. Als het goed is moet ik daaraan nog 1 HDD kunnen hangen. Ik krijg dit met geen mogelijkheid werkend.

Op IDE I zitten 2 maxtor schijven van 80 en 50 gig waar op de eerste schijf mijn OS staat. De 2de HDD herbergt mijn filmpjes en games. Nu wil ik mijn 3de HDD (een western digital 30 gig) dus aan de IDE III hangen (om de rest van mijn troep op te dumpen). Volgens de handleiding moet dit kunnen (of ik moet het fout hebben...). Op de bijgeleverde cd staan de volgende drivers:

-Promise PDC20265 FastTrak 100 RAID Drivers
-Promise PDC20275 Ultra-133 Drivers
-Promise PDC20276 MBFastTrak 133 RAID Drivers
-Promise PDC20376 Serial ATA Drivers
-ACARD UDMA133 RAID Drivers

En het volgende programmaatje:

-Promise serial ata raid utillity

Dit was het riedeltje en dan nu mijn vraag:

Hoe krijg ik mijn WD HDD draaiende op de IDE III?

of hoe krijg ik anders alle 3 mijn schijven werkende in mijn pceetje?

Verwijderd

Wat staat daarover in de handleiding?

http://www.msi.com.tw/pro...php?UID=442&MODEL=MS-6590

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 20:46 ]

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:52
Hier voor is Het grote MSI KT4/A/M/V/Ultra (KT400) topic :z

[ Voor 8% gewijzigd door XoReP op 16-05-2003 20:41 ]

Verwijderd

heb je de raid adapter / extra IDE slot wel ingeschakeld in de bios? daar kwam ik na een hoop gevloek ook achter dat dat het bij mij was. zoniet kun je nog altijd een losse IDE of RAID adapter kopen voor in een PCI slot

Verwijderd

Topicstarter
The mainboard has 3 IDE RAID connectors, wich are controlled by Promise 20376. IDE3 is a 32-bit Enhanced PCI IDE and Ultra DMA 66/100/133 controller that provides PIO mode 0~5, Bus Master, and Ultra DMA 66/100/133 function. You can connect up to 2 hard disk drives, CD-ROM and other devices.

Verwijderd

Lijkt mij dat je die in de Bios (van de Promise - danwel de mobo-bios indien onboard) eerst moet instellen welke harddisken eraan hangen. Als de 3e connector geschikt is om gebruikt te worden als normaal IDE kanaal (dus zonder Raid) zal dat iig kunnen gelden voor harddisken. CDSpelers etc kunnen evt. problemen geven imo, en kun je dan beter aan IDE2 hangen.

De Bios moet iig eerste de harddisken die eraan hangen detecteren/instellen, anders kun je wel 100 drivers proberen, maar zie je nog steeds geen nieuwe HDD's in schijf/hardwarebeheer in XP.

Het beste is om zoveel mogelijk alleen MASTER's te gebruiken (slaaf zonder meester vind niet iedere controller/OS fijn) of Cable Detect (indien 80-polige kabel) - dus maar 1 drive per kabel...

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 21:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 May 2003 @ 20:42:
heb je de raid adapter / extra IDE slot wel ingeschakeld in de bios? daar kwam ik na een hoop gevloek ook achter dat dat het bij mij was. zoniet kun je nog altijd een losse IDE of RAID adapter kopen voor in een PCI slot
Die staat op enabled. Ik neem aan trouwens dat de schijf die ik er aan hang op master moet staan??

• Jan Jaap
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op 16 May 2003 @ 20:50:
[...]

Die staat op enabled. Ik neem aan trouwens dat de schijf die ik er aan hang op master moet staan??
Als het de enige is wel ja.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Omdat het hier over I/O controllers en HDD's gaat krijgt dit topic een move van Processors, Mobo's & Geheugen naar Opslagmedia & I/O Controllers :)

Ik zou eens in de OM FAQ kijken wat betreft de eigenaardigheden van Promise controllers en WD schijven. Op de IDE3 van de Promise PDC20376 kun je maximaal 1 HDD hangen. Daarnaast kennen WD schijven twéé verschillende Master jumperinstellingen: de ene (Single) indiceert dat er geen slave aanwezig is en de andere (Master with Slave) kan alleen in combinatie met een Slave gebruikt worden. Het lijkt erop dat je de WD had gejumperd op Master (with Slave) ipv Single, waardoor het al mis gaat.

Dus: zet de WD op Single (alle jumpers eruit) en probeer het nogmaals :)

Overigens zou ik de onderstaande kreet wat duidelijker definieren:
Ik krijg dit met geen mogelijkheid werkend.
Wát werkt niet? Spint de schijf niet op? Wordt de schijf niet herkend in de BIOS van de PDC20376? Wordt de schijf niet gezien in Windows?

[ Voor 15% gewijzigd door BalusC op 16-05-2003 21:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC je bent mijn held. Na het verwijderen van de jumper en wat gerommeld te hebben met drivers heb ik er zowaar opeens een extra schijf bij. Fastrak is bijna onmogelijk om mee te werken, maar na veel ruzie ermee werkt het eindelijk.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-03 20:52

tweakerbee

dus..?

Ligt dus niet aan fasttrak, maar aan WD. Die hebben van die rare schijven die je niet gewoon op master of slave kunt zetten. :)

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Topicstarter
Juist :)

Verwijderd

WD schijven -> niet werken eerst alle jumpers er af en dan weer proberen leerd de ervaring vaak.
Pagina: 1