Toon posts:

[XP] Hosts werkt niet meer?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Thuis heb ik een web-servertje staan, hij is gewoon onderdeel van m'n netwerk, dus ik kan vanaf een andere machine in het netwerk m'n website niet via m'n externe ip-adres bereiken. Daarom had ik een tijd het interne ip-adres (10.0.0.140) in de hosts-file van XP opgenomen. Dit werkte al tijden prima.

Toen kwam ik een website tegen waar ze een enorme hosts file (dik 49000 regels) hadden met daarin allerlei advertentie- en x-rated-sites die dan aan 127.0.0.1 geknoopt worden. Ik denk: da's mooi, geen reclame en andere troep meer. Dus ik zet die file in plaats van mijn eigen hosts-filetje...

Dat werkte om de een of andere reden niet, dus ik weer terug naar m'n oude hosts-file, maar die doet het nu ook niet meer :?

Ik snap er echt niets van, wat ik ook met het filetje probeer (weghalen, reboot, plaatsen, reboot) het lijkt wel of XP (Pro) em niet meer wil lezen! Een ping naar barabas.xs4all.nl levert als ip altijd xxx.xx.xxx.xx op, in plaats van de 10.0.0.140 die in m'n hosts-file staat...

Iemand een idee?

[ Voor 3% gewijzigd door Compubiter op 15-05-2003 22:22 . Reden: IP adres verwijderd, stonden wellicht vage dingen op ;) ]

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

In deze DIR C:\WINNT\system32\drivers\etc de file HOSTS geplaast cq aangepast :?

Voorbeeld hosts file, eventueel aanpassen :)
Hosts
# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
# 102.54.94.97 rhino.acme.com # source server
# 38.25.63.10 x.acme.com # x client host

127.0.0.1 localhost
Mocht deze file weer gewijzigd worden de attributen van de file op read only zetten :)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Verwijderd

Topicstarter
Over dat filetje gaat het inderdaad. Als ik onder je voorbeeld dit type:
10.0.0.140 barabas.xs4all.nl
dan verwacht ik dat als ik in IE de webpagina van barabas.xs4all.nl opvraag niet naar de DNS verwijziging ga, maar dat ik op m'n interne netwerk blijf...

Op de een of andere manier werkt dat dus niet meer. IE probeert, ondanks de regel in de hosts-file, gewoon een pagina te openen van het niet-lokale IP-adres.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 09:10 . Reden: Duidelijker gemaakt :) ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-04 13:07

mutsje

Certified Prutser

Staat bij je netwerkeigenschappen van TCP/IP wel dat de machine eerst in een lookup moet doen in de HOSTS file en daarna pas een queuerie naar de DNS server.

Als je je hosts file geupdate hebt moet je in een command prompt volgende intikken
NBTSTAT -RR
NBTSTAT -R
nu purge en refresh je de data van de hosts file in je systeem.

Ook moet je preload HOSTS file activeren. Anders heeft het helemaal GEEN nut dat je een HOSTS file gebruikt.

Verwijderd

je wil als ik het goed lees een webserver maken en dat de domein dan je ip adres is? ....heb je je website in je map "wwwroot" staan???? heb je wel IIS(internet information service) geinstalleerd op je pc en ingeschakeld? zo niet kijk bij windows onderdelen installeren en IIS aanvinken en je xp cd er in knallen...je krijgt dan op je c schijf een map met daarin wwwroot, ftproot etc....kijk ook ff dat je poort heb er voor in je firewall

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 09:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
@mutsje:
Waar kan ik die instelling vinden voor het eerst opzoeken in de hosts-file in de netwerkeigenschappen? Ik vind alleen LMhosts... En waar kan ik de preload hosts file activeren? NETSTAT -RR gevolgd door NETSTAT -R biedt geen soulaas :/

@AseranO:
Het gaat me niet om de webserver zelf, die draait wel... Ik wil binnen m'n eigen netwerk niet van de DNS verwijzing naar m'n webserver gebruik maken. Daarvoor kan je de hosts-file gebruiken, maar het lijkt wel of die niet gelezen wordt :(

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Je kunt zelf een hosts file maken. dingen hebben gewoon geen extensie.
noem em hosts met niks erachter. vul de juiste gegevens in en doe dan de nbtstat commando's die bieden alleen soulaas als je hosts file hebt.... :+

moet staan in windows\system32\drivers\etc\

heb helaas geen hosts file voor je van XP omdat ik dit thuis las.. heb hier alleen windows2000.

[ Voor 30% gewijzigd door mutsje op 16-05-2003 19:15 . Reden: extra info ]

Verwijderd

Topicstarter
Die hosts-file heb ik, er staat ook de juiste info in:
# hosts

127.0.0.1 localhost
10.0.0.140 barabas.xs4all.nl
Probleem is dat windows em niet ziet, ook niet na de nbtstat commando's die je voorstelde :(

Verwijderd

Topicstarter
Na nog wat te hebben gezocht in de knowledgebase van MS kwam ik op dit artikel:
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;318803
Nadat ik net stop dnscache heb gedaan krijg ik het interne IP-adres dat ik in m'n hosts-file heb ingevuld in plaats van de DNS verwijzing. :)

Nu de volgende grap: wanneer ik de dnscache service weer start (net start dnscache) dan krijg ik direct weer het externe IP-adres. Leek mij ook logisch, dat staat immers in de cache! Met een ipconfig /displaydns kan ik dat ook zien.

Na een ipconfig /flushdns is die cache echt leeg, maar zodra ik de (lokale) webpagina weer opvraag komt er in die cache het externe IP-adres in plaats van het interne IP-adres (lees: de dnscache-service haalt het IP-adres niet op uit m'n hosts-file, maar van de DNS-server).

Iemand suggesties? Hoe krijg ik de dnscache-service weer zover dat die mijn hosts-file gaat lezen?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2003 19:04 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ipconfig /flushdns

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Verwijderd schreef op 17 May 2003 @ 18:49:
Na nog wat te hebben gezocht in de knowledgebase van M$ kwam ik op dit artikel:
WOS Policy - MS Bashing
Graag volgende keer MS als afkorting gebruiken, en niet deze flame ;).

Verwijderd

Topicstarter
@BackSlash32: Thanks, ik heb m'n laatste berichtje ge-update... Nog ideeën?
@Compubiter: Sorry, aangepast...

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

wordt je hosts file uberhaupt wel preloaded geladen? bij je netwerkinstellingen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan niet vinden waar ik die optie aan kan zetten... Kun je misschien een plaatje posten? Ik kan wel een optie vinden voor LMHOSTS, maar dat is voor NetBios, die draai ik niet...

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

hmmmm volgens mij kon je hosts ook preloaden maar kan in de war zijn met lmhosts je kon wel eens gelijk hebben.. grrr
Pagina: 1