[Win2k]Beveiliging van mappen

Pagina: 1
Acties:

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bij een kennis van mij is de computer er mee opgehouden, Windows (XP Home) geeft blauwe schermen bij het opstarten, zelfs als je naar de safe mode wilt gaan. Viel weinig mee te beginnen dus ik heb aangeboden de schijf leeg te halen en alles er opnieuw op te zetten.

Op zich geen probleem, maar doordat het op NTFS staat, kan ik niet in de mappen van de gebruikers van het systeem en dus ook hun data niet kopieren om het op te slaan.

Ik weet dat FAT32 wel naar NTFS geconverteerd kan worden, maar kan dit andersom ook om zo de data veilig te kunnen stellen?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Windows Operated Systems - FAQ

*) Ik krijg de melding 'access denied' bij het openen van een map?

[ Voor 38% gewijzigd door alt-92 op 15-05-2003 08:49 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Neen dit kan niet. De enige weg terug is formateren.

Wat wel kan is de schijf in een ander systeem te hangen als Slave en dan via disk management importeren als foreign disk. Dan blijft de data gewoon bestaan en kun je backup's van belangrijke data maken op de machine die het wel goed doet. Daarna kun je de "rotte" schijf formateren en opnieuw gaan installeren.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

mutsje, z'n echte probleem is dat-ie geen access heeft (rechten).

TS denkt dat op te kunnen lossen door er FAT32 van te maken terwijl dat niet nodig is.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ViNyL
  • Niet online
Nee ik heb de schijf waar het omgaat inderdaad als slave in mijn systeem hangen...het OS op de schijf waar het omgaat boot namelijk niet.

Ik kan hem dus importeren op me PC en dan wel bij de data?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ViNyL schreef op 15 May 2003 @ 08:57:
Take ownership on files doen.
Twee keer zelfs, want na je reinstall moeten de oorspronkelijke gebruikers ook weer bij hun backup kunnen ;)

• ViNyL
  • Niet online
Ok fenx ga ik daar vanavond eens ff naar kijken...

Ik denk dat je me verkeerd begreep in eerste instantie? Het is niet zo dat ik probeer bij bestanden te komen die niet van mij zijn en het dan maar ff op GOT kom vragen hoor :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

ViNyL schreef op 15 May 2003 @ 08:57:
Yup. Zoals BackSlash32 al zei staat dat inderdaad in de FAQ:
Indien je bijvoorbeeld een (oud) gebruikersaccount hebt geimporteerd, bestaat dat kans dat je een melding krijgt dat je niet gemachtigd bent om de documenten te bekijken. Om alsnog deze documenten te kunnen bekijken dien je de stappen uit dit Microsoft artikel op te volgen: HOW TO: Take Ownership of a File or Folder in Windows XP.
Om Simple File Sharing uit te schakelen kun je ook onder deze FAQ kijken: Hoe kan ik "advanced security settings" enablen in XP?.

Indien je jouw bestanden beveiligd hebt door middel van encryptie, en je niet in het bezit bent van een 'rescue disk' met je key daarop, is er geen (legale) methode om je bestanden terug te krijgen. Helaas kan GoT je hier verder ook niet bij helpen. Ook Take Ownership zal niet voldoende zijn.
Hoe je een file encrypt in XP, kun je hier vinden. Heb je wel je key bewaard, dan kun je als volgt je Encrypted Files terugkrijgen: HOW TO: Remove File Encryption in Windows XP
Als je file encryption gebruikt heb je dus echter pech als je geen keys hebt gebackupped...

[ Voor 1% gewijzigd door F_J_K op 15-05-2003 09:10 . Reden: hmm, in --> UITschakelen van SFS ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

BackSlash32 schreef op 15 mei 2003 @ 08:54:
mutsje, z'n echte probleem is dat-ie geen access heeft (rechten).

TS denkt dat op te kunnen lossen door er FAT32 van te maken terwijl dat niet nodig is.
Ja sorry hoor ik ben ook nog maar net wakker en neem dan meestal een beetje niveau van een TS aan dat ze wel weten wat take ownership is enzo....

Dus schijf importeren. Take ownership doen. Bestanden veiligstellen. Nieuwe installatie uitvoeren. Bestanden terug zetten. Rechten goed zetten. klaar.

• ViNyL
  • Niet online
Hmm ik lees dit nu even thuis en wilde net beginne, maar jullie gaan ervan uit dat ik XP draai en dat daarin in doe. Ik draai (gelukkig) geen XP.....

Zijn er opties om dit onder Windows 2000 te doen ?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Oeh, dat was inderdaad niet duidelijk door de topicstart - Dan pas ik je topictitel een beetje aan :P

Onder Win2k is het alleen maar makkelijker. Nog steeds is take ownership genoeg. Eigenschappen -> security -> advanced -> owner -> jezelf selecteren. En vervolgens kan je de rechten zetten zoals je wilt.

(Maar dat staat toch ook duidelijk genoeg in de FAQ + de tekst op microsoft.com, of begrijp ik je nog verkeerd?) Probeer het en je weet het in ieder geval ;)

Altijd kan je nog via bijv. Linux werken om helemaal geen last te hebben van de NTFS security. Een knoppix CDtje downloaden & branden, booten en je kan kopieren wat je wilt als je de HDD schrijfbaar gemaakt hebt met de rechtermuisknop op de HDD :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• ViNyL
  • Niet online
Ow onder linux kan ik dus gewoon alles doen ?

Ok dan ga ik NU naar Red Hat booten :) Al me ellende opgelost. Ik draai zelf namelijk Win2k en de schijf waar het om gaat bevat win XP home.....

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Je kan met Partition magic de partities omzetten naar FAT32 en weer terug enzo, mischien een idee? En een tip; maak een apparte partitie voor bestanden. ;)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Pagina: 1