Toon posts:

PENTAX Optio S, Casio Exilim EX-Z3 of een canon Ixus

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het, eerst reviews lezen en dan pas vragen stellen.
Ik heb ze allemaal goed bestudeert, maar toch kan ik nog geen keuze maken. Ook door andere topics te lezen.

Wie kan mij de doorslag geven welke je het beste kan aanschaffen. Eigenlijk ging ik voor de Canon A70, maar die vind ik toch wat te groot. 1 van deze 3 kleintjes moet het dan maar worden.
Alvast bedankt!

• vormstreber
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Laat ik de spits maar afbijten:

Wat voor gebruiker ben je? Wat vindt je belangrijk aan een cam?

www.gijsbesselink.com

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een beginnend gebruiker, maar wel gadgetfreak. Kwaliteit gaat voorop, vormgeving minder. De functie's van de A70 vond ik allemaal top en keuze was gemaakt, maar toen knaagde de grootte een beetje aan mijn keuze, dus nu ben ik tot deze 3 kleintjes uitgekomen. Als iemand mij verschillen kan vertellen tussen deze 3 die ik niet heb gevonden dan zal dat de beslissing een stuk makkelijker maken.
Met canon bedoel ik overigens de v3...

Verwijderd

Topicstarter
Belangrijke punten zijn gebruikersgemak en scherpe foto's, maar niet al te basis, instelling van de sluitertijd e.d wil ik ook gebruiken.

Verder een belangrijk punt dat het toestel ook wekelijks mee de discotheken in gaat. Dus in het donker moet de kwaliteit goed zijn...

• vormstreber
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Let wel op... hoe kleiner de lens, hoe minder de details in je foto's.
Maar side-by-side van http://www.dpreview.com, kwam je daar niet verder mee?

www.gijsbesselink.com

Verwijderd

Topicstarter
Ja uiteraard gelezen, goede reviews maar ik kan er uiteindelijk toch geen echt onderscheid tussen maken, of heb ik iets gemist?

Verwijderd

Topicstarter
uiteindelijk de conclusie bij de reviews is de construnction score van de casio 0,5 punt hoger. maar er zijn weer meer negatieve punten dan bij de pentax.. dus hier wordt je ook niet heel makkelijk in een hoek gedrukt...
Misssschien is er gewoon bijna geen verschil en moet je met een blinddoek om kiezen :)
Jammer dan Ixus geen review heeft daar...

edit: casio trouwens stuk scherper op phototest daar...

edit2: Na beter bestuderen neig ik meer naar de CAsio Exilim EX-Z3...

Raad iemand mij dit af?!?!

edit3:
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik over de Ixus nog weinig weet..

't is genoeg geweest voor vandaag, ik ga tukken. 'k hoop morgen op wat mooie reactie's en tips :)

alvast bedankt

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2003 00:43 ]

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Verwijderd schreef op 15 mei 2003 @ 00:26:
uiteindelijk de conclusie bij de reviews is de construnction score van de casio 0,5 punt hoger. maar er zijn weer meer negatieve punten dan bij de pentax.. dus hier wordt je ook niet heel makkelijk in een hoek gedrukt...
Misssschien is er gewoon bijna geen verschil en moet je met een blinddoek om kiezen :)
Jammer dan Ixus geen review heeft daar...

Raad iemand mij dit af?!?!

edit3:
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik over de Ixus nog weinig weet..

't is genoeg geweest voor vandaag, ik ga tukken. 'k hoop morgen op wat mooie reactie's en tips :)

alvast bedankt
heb je dit draadje gemist?

Assume there are no rules and it's one big free for all

Verwijderd

Hij is niet zozeer scherper door een betere hardware, maar doordat hij software matig enorm agressief het plaatje scherp maakt. Dit is ook in te stellen op de Pentax (5 scherpte settings), en je kan het ook op je computer doen. De Casio kan door deze agressieve manier van scherper maken foutjes creëren in de foto's.
Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 00:26:

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:59

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Check out dit al eerder geopende topic: De mooiste Ultra Compacte Digitale Camera's :)

edit:

Oops... was al geplaatst |:(

[ Voor 17% gewijzigd door Chrasher op 15-05-2003 08:57 ]

PSN-id: Chrasher

Verwijderd

Topicstarter
Jaja, had ik wel gezien.. Maar nog geen keuze kunnen maken... jammer dat casio niet wat meer instelmogelijkheden heeft. Ik denk dat ik maar es naar de digicamboer ga om ze alle drie ff vast te houden e.d. misschien dat ik er dan uitkom :s

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-02 17:45
Hier staat misschien ook nog wat interessante info in, maar het meeste zul je al wel weten: Sport foto's met optio S of exilim ex-z3

Verder ben ik een groot Canon-fan, dus ik zou zeggen de Ixus V3. Maarja, ik weet dan ook niks over de andere twee camera's.

Verwijderd

schumacher schreef op 15 mei 2003 @ 09:29:Verder ben ik een groot Canon-fan, dus ik zou zeggen de Ixus V3. Maarja, ik weet dan ook niks over de andere twee camera's.
Nogal nutteloos dus

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 15:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hier ben ik weer als topic-starter,
ik ben weer een paar dagen en veel gesurf verder. Maar nog steeds moeilijk om keuze te maken.
Ik neig op dit moment het meest naar de pentax optio S.
Op Dpreview vond ik dat ie wat beter uit de test kwam dan de Exilim, alleen dan weer jammer dat de 'compare to' sectie toch de Exilim betere kwaliteit foto's liet zien.
Van de exilim heb ik als minpuntjes dat ie geen tv-out heeft, het lcd zo groot is waardoor de knopjes zo klein zijn
de Ixus heeft 2x optical zoom wat minder is, en verder kan ik nu geen concreet minpuntje daarvoor bedenken.
Wie denkt dat ik de juiste keuze maak om voor de optio S te gaan? Of wie raadt mij dit af!
Alvast bedankt
Diederik

edit:
Stel jullie raden mij ook de optio aan, welke geheugensuitbreiding moet ik daar bij kopen (qua merk)
en nog een vraagje: ik las dat de optio iets had met een maximum van 1 sec, nu weet ik niet meer wat, maar dit heeft toch niets te maken met de sluitertijd?!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2003 17:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
als iemand voorbeeldfoto's heeft graag, vooral van de optio en de ixus kan ik weinig vinden...

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Verwijderd schreef op 19 May 2003 @ 17:35:
Hier ben ik weer als topic-starter,
ik ben weer een paar dagen en veel gesurf verder. Maar nog steeds moeilijk om keuze te maken.
Ik neig op dit moment het meest naar de pentax optio S.
Op Dpreview vond ik dat ie wat beter uit de test kwam dan de Exilim, alleen dan weer jammer dat de 'compare to' sectie toch de Exilim betere kwaliteit foto's liet zien.
Ik heb zelf de Exilim-Z3 en heb er ook erg lang over gedaan tot ik mijn uiteindelijke keuze had gemaakt. De Pentax heeft wat meer instelmogelijkheden, maar ook ik vond de foto's wat minder dan die van de Casio. De Casio foto's zijn meer "klaar voor gebruik" terwijl die van de Pentax nog wat extra "aandacht" nodig hebben van Photoshop.
Van de exilim heb ik als minpuntjes dat ie geen tv-out heeft, het lcd zo groot is waardoor de knopjes zo klein zijn
En dat is nu net datgene wat juist heel anders is als je de twee kamera's in je handen hebt gehad. De Casio heeft juist veel beter geplaatste knopjes, en dan vooral die browse-knop (boven,onder,links,rechts,Enter) is vele malen beter dan die Joystick van de Pentax. Ook het LCD-sherm van de Casio is in buitenlicht beter te lezen dan die van de Pentax (die van de Pentax is wel iets scherper)
de Ixus heeft 2x optical zoom wat minder is, en verder kan ik nu geen concreet minpuntje daarvoor bedenken.
Wie denkt dat ik de juiste keuze maak om voor de optio S te gaan? Of wie raadt mij dit af!
Alvast bedankt
Diederik
Over de Ixus V2 kan ik iets minder vertellen, maar op de site van Dpreview komt hij er wel wat slechter uit (die nieuwe IXUS-2 dus)
edit:
Stel jullie raden mij ook de optio aan, welke geheugensuitbreiding moet ik daar bij kopen (qua merk)
en nog een vraagje: ik las dat de optio iets had met een maximum van 1 sec, nu weet ik niet meer wat, maar dit heeft toch niets te maken met de sluitertijd?!
Ik zou voor een SDcard gaan van minimaal 128Mb (secure-digital). Die zijn wat sneller dan de MMcards (multimedia cards). Daar kan je ongeveer 100 foto's in de hoogste resolutie mee maken.

Veel succes verder met je keuze.

hier nog even een link naar mijn Z3 foto's

[ Voor 5% gewijzigd door Chrasher op 19-05-2003 20:50 ]

• mhofstra
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-02 00:04
Ik zie dat je een foto van een autosnelweg hebt genomen waarbij de sluitertijd 1/500 seconde is. Kan je op een of andere manier (ik weet dat het niet op een directe manier mogelijk is om sluitertijden te kiezen) ervoor zorgen dat ie de sluitertijd zo snel maakt of is dat gewoon toevallig gebeurt omdat er vrij veel licht was?

• tijsco
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ik heb een ixus en een z3 in m'n handen gehad en ik vond die ixus behoorlijk zwaar, lijkt me niet fijn.

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:35

Sherlock

No Shit

Zozo, die zien er goed uit (spreekt de leek!)

De vraag is dan gelijk: in welke categorie val jij als fotograaf? (vakantiekiekjes of meer het (semi-)professionele werk?)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Verwijderd

Topicstarter
Voornamelijk wil ik foto's maken met uitgaan/feestjes en vakantie's. Maar het macro gebeuren en langere sluitertijd wil ik ook wel instellen. Verder denk ik dat tv-out best een handige optie is, iemand hier ervaring mee?

Optio S zag ik ook in Dpreview review dat de kwaliteit tegen viel. Ik wil de digifoto's die ik wil bewaren emailen naar bv hema of weet ik veel wat die ze dan als foto kunnen uitprinten. Dat zelf doen met eigen printer is uit ervaring (de digicam van m'n vader) toch iets wat of niet zo mooi wordt, of er bij in schiet en ze nooit uitgeprint worden...

Maar als optio S de kwaliteit toch tegenvalt dan moet ik hier dus niet gaan....

Na 2 weken full time orienteren nog geen keuze kunnen maken :s,

ps, met ixus bedoel ik de ixus V3

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je hebt ook de S400, opvolger van V3... Die maakt betere foto's dan de Optio S en de Exilem (zie tests op dpreview) maar is ook direct weer een slag groter.

Volgens mij kloppen de maten op dpreview niet: de Exilem is niet 67mm hoog maar 57mm hoog, kan iemand dit bevestigen?

ps: je hebt toch niet toevallig op het Maartens College in Groningen gezeten hè?!

[ Voor 100% gewijzigd door mossel op 20-05-2003 14:09 ]

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Verwijderd

Topicstarter
neenee, ben geen groninger :)

maar bedoel je deze? Canon Digital Ixus 400?? die zit rond de 550 e-tjes, vind dat toch iets te veel van het goede...

Verwijderd

Topicstarter
jij een delfste virgiliaan? aangezien mosselman.....

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

mhofstra schreef op 20 mei 2003 @ 08:48:
[...]
Ik zie dat je een foto van een autosnelweg hebt genomen waarbij de sluitertijd 1/500 seconde is. Kan je op een of andere manier (ik weet dat het niet op een directe manier mogelijk is om sluitertijden te kiezen) ervoor zorgen dat ie de sluitertijd zo snel maakt of is dat gewoon toevallig gebeurt omdat er vrij veel licht was?
Zolang er goed licht is zal je sluitertijd meestal erg hoog zitten. Hier heb je dus weinig controle over. Het enige wat je zou kunnen doen in noodsituaties is de EV-waarde verkleinen. Je krijgt dan een wat donkere foto omdat de camera verplicht wordt minder licht binnen te laten (meestal gaat dan de sluitertijd omhoog), later kan je die foto dus nog corrigeren met fotosoep als hij echt te donker is geworden.
JerryH schreef op 20 mei 2003 @ 08:58:
[...]
Zozo, die zien er goed uit (spreekt de leek!)

De vraag is dan gelijk: in welke categorie val jij als fotograaf? (vakantiekiekjes of meer het (semi-)professionele werk?)
Nope, ben gewoon een amateur die wel al meerdere jaren analoge en digitale ervaring heeft.
mossel schreef op 20 mei 2003 @ 14:05:
Volgens mij kloppen de maten op dpreview niet: de Exilem is niet 67mm hoog maar 57mm hoog, kan iemand dit bevestigen?
Klopt de Z3 is maar 57mm hoog.
Ook de dikte hiervan kan je eigenlijk op 2 manieren meten. De body zelf is net zoals de Optio maar 20mm dik, maar de grotere LCD ligt niet helemaal in de kamera (daarvoor was hij waarschijnlijk iets te dik) en die zorgt dan voor zo'n extra 2.5mm dikte.

• ederooij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-01 21:36

ederooij

MOOOOOOOOOOOH

Ik ben zelf ook al een tijdje aan het rond kijken naar een nieuwe camera en had direct al de Ixus 400 en de Optio S in gedachten. Ben steeds maar aan het vergelijken en de OPtio S kan me maar niet van z'n fotokwaliteiten overtuigen.

Als ik bij www.dpreview.com naar de side by side vergelijking kijk zie je daar de resolution charts. Die van de Ixus blijft geheel scherp maar die van de OPtio S vertoont aan de onderkant een lichte blur over de gehele lengte.

Dit heb ik bij meerdere reviews bekeken en ze hebben het allemaal, al hangt het van de soort foto af. Nou zou ik best voor de Optio S willen kiezen als dit door een firmware update valt te behelpen maar ik betwijfel het. Als je het mij vraagt is het een productiefout ergens in. Is er iemand die een Optio S heeft die mij het tegendeel kan laten zien.

Bennie gek, ben een koe!

Verwijderd

Chrasher schreef op 19 May 2003 @ 20:48:
[...]

Ik heb zelf de Exilim-Z3 en heb er ook erg lang over gedaan tot ik mijn uiteindelijke keuze had gemaakt. De Pentax heeft wat meer instelmogelijkheden, maar ook ik vond de foto's wat minder dan die van de Casio. De Casio foto's zijn meer "klaar voor gebruik" terwijl die van de Pentax nog wat extra "aandacht" nodig hebben van Photoshop.
Hiermee doel je op scherper maken. Je kunt dat in de instellingen van de Pentax ook al scherper of zachter zetten, zodat je dat niet later op de computer hoeft te doen. Op de Casio kun je qua dat niks instellen. Die gebruikt automatisch en altijd een agressieve setting die foutjes produceert in foto's. Bij de Pentax heb je tenminste nog een keus.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 May 2003 @ 13:37:Verder denk ik dat tv-out best een handige optie is, iemand hier ervaring mee?
Als je een kabeltje meeneemt kun je op iedere tv de foto's en filmpjes laten zien. Enorm leuk voor op feestjes, soms ook wel praktisch.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 mei 2003 @ 17:35:Wie denkt dat ik de juiste keuze maak om voor de optio S te gaan?

Ik denk dat de Optio S een goeie keuze is. Wie klachten heeft over de scherpte moet nog maar wat nalezen over hoe de Exlim de foto's scherper maakt, en over de settings bij de Pentax (ook setting voor scherpte).

Ook is de knop indeling wat beter op de Pentax (beter vast te houden zonder perongeluk op knopjes te drukken) en hij is wat kleiner.

Ik heb 265mb erbij genomen. Heb ik meteen genoeg voor vakanties.

De langste sluitertijd die hij kan doen is 1 sec. Goed genoeg voor de meeste donkere foto's. Anders kan je ook nog klooien met de iso.
Pagina: 1