Na veel wikken en wegen heb ik uiteindelijk de Casio Exilim-Z3 aangeschaft.

Dit wordt dus mijn "altijd in de buurt" kamera, omdat de Fuji S602 iets te groot is om altijd mee te nemen.
Op dpreview is er vandaag een review online geplaatst van
3 ultra compacte digicams waaronder de nieuwe Canon Powershot SD100, Pentac Optio-S en de Casio Exilim Z3.
Zelf zat ik heel erg te twijfelen tussen de Pentax en de Casio waarbij in eerste instantie mijn voorkeur uitging voor de Pentax. In de forums van dpreview vonden de meeste personen de Pentax toch iets beter.
Uiteindelijk heb ik beide kamera's uitgebreid in mijn handen gehad (bij de Kinorama) en na wat gespeeld te hebben heb ik een zeer negatieve ervaring overgehouden aan de veels te kleine joystick toets van de Pentax. Bijna de helft van mijn toetsaandrukken was dus uiteindelijk verkeerd. (enter i.p.v. richting of andersom). Ook vond ik de aan/uit-knop op de plaats zitten van de sluiterknop.

Uiteindelijk heb ik toch voor de casio gekozen.
Aantal positieve punten:
- lekker groot TFT-scherm (groter dan op mijn S602)
- alle knopen zijn goed bruikbaar/geplaatst
- klein, past gemakkelijk in je broekzak of in een telefoontasje aan je riem.
- manuele focus, oneindige focus
- accu gaat lang mee (meer dan 2:30 uur)
- veel voorgeprogrammeerde instellingen waaruit je snel kan kiezen.
- video met geluid
negatieve punten:
- geen directe mogelijkheid om sluitersnelheid, diafragma en scherpte in te stellen.
(dit kan alleen via de "best-shot" opties, die je daarna wat kan wijzigen en weer opslaan)
- flits is wel erg zwak
- geen TV-uit
Volgens de test van dpreview heeft de Casio een half puntje meer gekregen dan de Pentax, en ik ben uiteindelijk ook zeer tevreden over de Casio.
Binnen 2 seconden kan je de eerste foto nemen.....
macro-stand vanaf 6cm...
met tegenlicht...
3x optische zoom...
landschap mode met oneindige focus...
[
Voor 7% gewijzigd door
Chrasher op 02-05-2003 21:49
]