Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

450 watt voeding passief koelen.

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:25
Aangezien ik altijd al fan ben geweest van stilte ben ik me nu ook erg aan het ergeren aan mijn Q-tec 450 watt voeding.
Hiervoor wil ik de transistoren e.d. die nu aan een heatsink zitten aan 1 grote (wel geïsoleerd uiteraard) heatsink (zie pic) aan de achterkant (buiten de case dus) maken.
Andere componenten in de voeding die warm worden wou ik wel gewoon laten zitten maar gewoon een grotere heatsink geven.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/f-reinders/heatsinks.jpg

Ik heb al gezocht en er zijn idd al eerder mensen geweest die hun voeding passief gekoeld hadden maar die hingen er dan een EPIA systeempje aan, ik heb een amd 2600+, 2 HD's, radeon 9700 PRO e.d. dus wel iets zwaardere belasting ;)

Ik weet ook dat er kant en klaar passief gekoelde PSU's zijn maar deze staan niet in de pricewatch en prijzen die bij revieuws genoemd worden zijn belachelijk hoog.

Zou deze heatsink de PSU passief kunnen koelen of moet er toch enige airflow op?

Verwijderd

aan de hoeveelheid koellichamen zal het niet liggen iig! ;)

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:41
Ik heb er twee papst fans in zitten die op 12 volt 12 DB produceren, ze lopen nu op 7 volt.
5 volt kan ook maar dat starten ze niet altijd..
Komt toch erg veel warmte uit nog hoor, 420 watter, xp1800@2400, 9700Pro, waterkoeling.

• melvie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 21:58

melvie

Retro Icon

met jou specs zou ik het niet passief gaan koelen, wat je wel kan doen is een goede fan erin zetten zodat ie toch nog stiller is, eventueel op 7 volt met wat koellichaampjes erbij, maar helemaal passief zou ik zeker niet doen!

Hoeveel warme lucht komt er nu al uit de voeding? en zit er misschien een temperatuur sensor op, kijk eens hoe warm of koud hij nu al is...

[ Voor 25% gewijzigd door melvie op 14-05-2003 19:10 ]

Verwijderd

Ik weet het eigenlijk niet. kan je de fan in je voeding niet vervangen door een stille paps ofzo??

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 19:10 . Reden: oei ze waren al eerder :s ]

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:27

BJD

mmm,
enige airflow is altijd handig!!!
neem iig een 40mm coolertje

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:01

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik denk dat het wel mogelijk is. Je moet natuurlijk wel iets van luchtstroming hebben maar daar zorgt warme lucht zelf voor :D Dus je vinnen mooi vertikaal plaatsen. Verder heb ik ook al revieuws gezien van pasieve 350 wat voeding. Zie: http://www.casejunkies.co....php?upn=020001&hl_id=802

Afbeeldingslocatie: http://www.casejunkies.com/images/artikel_upload/picture_1794.jpg
350 Wat :9

[ Voor 15% gewijzigd door Tweak-Freak op 14-05-2003 19:13 ]

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Kan je niet beter een stille (Zalman/Enermax) voeding kopen?

Want je moet die transistros in dat ding op dat koellichaam gaan plakken, dus je moet ze van de print halen en verlengen met een paar stukken snoer.

Probleem is alleen dat de soldeertin op die printen altijd zo knetterhard is dat je het zo ver moet verwarmen dat de transistor kapot gaat voordat de tin smelt.

Dan moet je dus nieuwe transistors enzo gaan kopen, opzich niet zo heel duur, maar toch ee hoop geklooi terwijl je voor +/- 70 euro een stille zalman of enermax hebt :)

Verwijderd

je hebt daar een zeer groot koelblok, volgens mij moet het wel gaan lukken. Je zal wel het koelblok buiten je kast moeten plaatsen denk ik.

hou ons op de hoogte :)

Verwijderd

De Q-tec 450W uitvoering staat bekend als een troublemaker. Ik zou die nooit uitkiezen om passief te koelen (de 3x0 en 550W uitvoeringen zijn een betere keuze).

Je kan er natuurlijk ook Papst 12dB fans in doen....

Zorg er in ieder geval wel voor dat de warmteuitstraling makkelijk kan zorgen voor een passieve airflow (bijv. door de bovenkant van de voedingsbehuizing/PC-behuizing te perforeren).

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 19:16 ]

Verwijderd

Je bent zo bij zo airflow nodig anders blijft de warme lucht in je kast hangen.
Dus als je de voedingsfan verwijderd moet je weer een fan toevoegen (kan natuurlijk wel een grotere stillere zijn).
Ik zelf heb een 350W voeding voor een AMD 1200 passief gemaakt mbv een koelblok van 200 cm² achterop de PC (dus niet binnenin!) met de vinnen verticaal.
Deze werd toch nog een graad of 40.

Verwijderd

Zorg voor een stapel heatpipes die de warmte naar buiten de kast geleiden... en als je dan aan het uiteinde zo'n stapel koelblokken monteert, zal deze voeding echt wel passief kunnen draaien. Uiteindelijk is alles een kwestie van warmteoverdracht, maar je moet wel genoegen nemen met een warmere voeding en behoorlijk veel koeloppervlak

• Cheezus
Ik was dus sowieso van plan die grote heatsink buiten de kast te plaatsen.

Er komt nu trouwens wel redelijk warme lucht uit de voeding, maar dit is natuurlijk ook lucht die al opgewarmd is door alles wat maar warm word in de pc (is de enige outtake namelijk).

Zoals er al gepost is zijn er al wel 350 watt voedingen die passief gekoeld worden, met die fat-ass heatsink zou het wel te doen moeten zijn leek me.

2 stille fans erin is natuurlijk ook een optie, maar ik probeer liever eerst of het passief kan :)

Verder wou ik vrij weinig airflow (= herrie) in m'n kast, 1 of 2 120 mm fans op erg weinig rpm en waterkoeling zou het syteem wel koel genoeg moeten kunnen houden.

Een heatpipe maken enzo lijkt me een beetje omslachtig, het is makkelijker de transistoren eruit te solderen en te verlengen met kabels (dit is best te doen) om ze vervolgens rechtsstreeks op de heatsink buiten de kast te monteren.

Nou ja, ik zal morgenavond wel even een nieuwe voeding kopen die ik in m'n pc kan zetten terwijl ik met die Q-tec aan het expirimenteren ben :)

Verwijderd

het is makkelijker de transistoren eruit te solderen en te verlengen met kabels (dit is best te doen) om ze vervolgens rechtsstreeks op de heatsink buiten de kast te monteren.
Het is een schakelende voeding, die extra draden leveren extra capaciteit / zelfinductie op, ik hoop dat ea blijft werken voor je. Je zult die transistoren in ieder geval geisoleerd op de heatsink moeten zetten , op sommige staat 310 V dc ...

• Cheezus
Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 00:18:
[...]

Het is een schakelende voeding, die extra draden leveren extra capaciteit / zelfinductie op, ik hoop dat ea blijft werken voor je. Je zult die transistoren in ieder geval geisoleerd op de heatsink moeten zetten , op sommige staat 310 V dc ...
Het is een schakelende voeding idd, geen hoogfrequente datalijn ofzo dus die extra capaciteit en zelfinductie zal vrij weinig uitmaken lijkt me.

Ik was ook al op de hoogte dat de transistoren geïsoleerd moeten worden, als test ga ik gewoon de heatsinks (groot woord voor een opstaan stukje metaal met gaten erin) waar de transistoren dus al geïsoleerd opzitten aan die grote heatsink te bevestigen.

• Kwomkwommr
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-10 17:29
je hebt echt heele stille koelertjes die kun je er ook gewoon op pleuren heb ik ook gedaan met me voeding en die hoor je zo wat niet. :D

Verwijderd

en welk merk ? + kostprijs ?

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

Je kan natuurlijk ook voor waterkoeling gaan, is wel prijzig, maar heb je gelijk je hele sys gekoeld, alleen wel echt bikkel mod werk nodig om je voeding ook water te koelen... ;-)

Verwijderd

LeonM schreef op 14 May 2003 @ 19:12:
Kan je niet beter een stille (Zalman/Enermax) voeding kopen?

Want je moet die transistros in dat ding op dat koellichaam gaan plakken, dus je moet ze van de print halen en verlengen met een paar stukken snoer.

Probleem is alleen dat de soldeertin op die printen altijd zo knetterhard is dat je het zo ver moet verwarmen dat de transistor kapot gaat voordat de tin smelt.

Dan moet je dus nieuwe transistors enzo gaan kopen, opzich niet zo heel duur, maar toch ee hoop geklooi terwijl je voor +/- 70 euro een stille zalman of enermax hebt :)
eeey, ben jij nou een echte modder of modder je maar wat aan :? >:) Afbeeldingslocatie: http://195.240.123.6/public/site/pics/smileys/smilies/wallbash.gifAfbeeldingslocatie: http://195.240.123.6/public/site/pics/smileys/smilies/hm.gif

Verwijderd

Volgens mij is t heel stom om er geen enkele fan in te stoppen omdat je voeding dan uitdroogt...Heb ik ergens gelezen correct me if im wrong!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 15:09
Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 15:33:
Volgens mij is t heel stom om er geen enkele fan in te stoppen omdat je voeding dan uitdroogt...Heb ik ergens gelezen correct me if im wrong!
Uitdroogt :? :D.

Het ding wordt gewoon gloeiend heet.

Ik zie btw dat je 5 casefans hebt, heb je daar dan geen last van?

tvw

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:51

almightyarjen

When does the hurting stop?

* almightyarjen meldt zich... Waarschijnlijk was dat mijn topic over die passief gekoelde voeding voor de Epia. Ik heb hem testgedraaid op mijn Athlon 750, ging helemaal goed. Het is een kwestie van testen: wordt het koellichaam te warm, dan heb je meer koellichaam nodig. Simple as that :) En je moet even weten welke torren er gekoeld moeten worden. Er zijn ook componenten die niet op een koelblok zitten, maar die wel gebruik maken van de airflow van de ventilator! Kijk dus ook goed uit dat andere componenten niet te warm worden.

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• Cheezus
Kijk niet naar de specs in m'n sig, die zijn van m'n nu 2e pc :P

Edit: specpage maar eens bijgewerkt, nu mag je er wel naar kijken :P

Ja, ik weet dat er ook stille fans zijn die je bijna niet hoort.. maar passieve koeling hoor je HELEMAAL niet.. daar gaat het dus om.

Iemand zei: De Q-tec 450W uitvoering staat bekend als een troublemaker. Ik zou die nooit uitkiezen om passief te koelen (de 3x0 en 550W uitvoeringen zijn een betere keuze).

Troublemaker in welk opzicht? Als je er fans in doet met weinig airflow (die pabst fans bijvoorbeeld) wordt hij te warm?
Dit kan kloppen de 'heatsinks' die erin zitten stellen werkelijk niks voor. Het is gewoon een metalen plaatje met wat gaten erin en geen enkele koelvin. Als je dit veranderd zou een fan met weinig airflow wel voldoen lijkt me.

Ik heb nu een chieftech 360 watt gekocht en ben nog even aan het kijken of deze ook stabiel blijft. Die Q-tec is op zich (juist door die metalen plaatjes als 'heatsink') erg makkelijk te modden (gewoon die plaatjes op een grote heatsink schroeven oid en klaar).

Als iemand nog met bewijs kan komen dat het een beter idee is om de chieftech passief (proberen te) koelen zeg het maar (ik begin er toch pas dit weekend mee).

Bij de weg: voeding uitdrogen? .. over het algemeen is het niet de bedoeling dat er vocht in je voeding zit (behalve dan in de Elko's voor eventuele wiseguys) :P

[ Voor 5% gewijzigd door Cheezus op 15-05-2003 19:19 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ach, probeer het, met ewen paar grote koellichamen, als het niet werkt soldeer je het of terug, of zet je er een hele rustige fan op, maar zon koelblok zal denk veeeeeeeeeel beter koelen dan zo'n alu flap die er normaal vaak op zit

• Cheezus
Hmm, ik heb net 3 kwartier (dan is hij wel @ max. temp neem ik aan) 3dmark 2k3 demo gedraait met die chieftech voeding en het lijkt erop dat er minder warme lucht uit komt dat uit die Q-tec.

Ik zit nu toch wel te twijfelen of ik voor de Q-tec of de chieftech psu ga :|

Verwijderd

primusz schreef op 15 May 2003 @ 18:21:

Iemand zei: De Q-tec 450W uitvoering staat bekend als een troublemaker. Ik zou die nooit uitkiezen om passief te koelen (de 3x0 en 550W uitvoeringen zijn een betere keuze).

Troublemaker in welk opzicht? Als je er fans in doet met weinig airflow (die pabst fans bijvoorbeeld) wordt hij te warm?
In vele opzichten als ik het zo nalees. Ik heb zelf ook een Q-Tec 450W gehad en deze is na een half jaar er ook mee opgehouden. De computer trekt weinig, staat niet te vaak aan, toch PSU dood. Hij werd tevens best warm idd, maar niet zorgwekkend. Zoek maar es op Q-Tec 450 en lees de verhalen zou ik zeggen. ;) Mij lijkt het iig zonde zoveel tijd te steken in een kwalitatief redelijk kansloze voeding.
Ik heb trouwens een soortgelijk project gezien op het forum van casejunkies.
Linkje: http://www.casejunkies.com/forum/viewtopic.php?t=1107

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2003 19:18 ]

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-11 07:19

t!mP

is inflatie gevoelig

Ik heb dezelfde voeding en heb het volgende gedaan. Open geschroefd en vervolgens de koelers aan een geel(12 V) en een rood(5 V) draadje gesoldeerd. Zonder dat je het kan zien of dat je rommel buiten je case hebt lopen je fans netjes op 7 V. En ik vind het vrij stil.

Mja niet echt 'ontopic' maar mayb heb je er wat aan

Verwijderd

welk is het voordeel op 7v ? draaien de koolers dan trager ? gaat dat met alle standaard coolers?

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zal denk ik wel lukken, alleen ik zou wel alle warmte makende componenten als Transistors en ?? Dioden?? met draadjes verlengen zodat ze gelijk aan het koelblok zitten.
Als je alles goed aansluit moet het wel goedgaan, ik denk niet dat er verder veel airflow voor nodig is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 May 2003 @ 06:40:
welk is het voordeel op 7v ? draaien de koolers dan trager ? gaat dat met alle standaard coolers?
kortweg : ja

Verwijderd

nie gevaarlijk voor de voeding ?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-11 22:07

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 16 mei 2003 @ 08:04:
nie gevaarlijk voor de voeding ?
Lees het topic is na. Vet veel mensen die het hebben en dan ga jij nog vragen of het niet gevaarlijk is :/

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-11 17:32

Shuriken

Life is all about priorities

Check did topic eens:
http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=4672

Ik zit er over te denken om het ook maar eens te proberen. Alleen ik moet nog even een geschikte heatsink hebben.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-11 13:22
Shuriken schreef op 16 May 2003 @ 12:41:
Check did topic eens:
http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=4672

Ik zit er over te denken om het ook maar eens te proberen. Alleen ik moet nog even een geschikte heatsink hebben.
Kijk hier maar eens ff. Kun je mooi nog ff meedoen :D

[ Voor 12% gewijzigd door Freek op 16-05-2003 14:13 ]

• Cheezus
thacow schreef op 16 mei 2003 @ 14:12:
[...]

Kijk hier maar eens ff. Kun je mooi nog ff meedoen :D
Op zich zijn die koelblokken meer bedoeld voor gebruik met een ventilator. Je kunt die behuizing rondom er zo te zien wel afhalen maar dan nog is het blok niet ideaal.

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 11:18
ik denk toch dat een grote fan (120mm) op een laag voltage het beste is
bijv zo als de voeding van de Aopen H600/700 (http://www.aopen.nl/products/power/images/FSP300-60PN.jpg)

die dingen hoor je echt niet

[offtopic]
wat asus mobo's gesloopt? (chipset-heatsinkjes :p)

• Cheezus
Skuzz schreef op 16 mei 2003 @ 18:10:
ik denk toch dat een grote fan (120mm) op een laag voltage het beste is
bijv zo als de voeding van de Aopen H600/700 (http://www.aopen.nl/products/power/images/FSP300-60PN.jpg)

die dingen hoor je echt niet

[offtopic]
wat asus mobo's gesloopt? (chipset-heatsinkjes :p)
Ik ga morgen aan de gang met die chieftech. Als het echt onmogelijk blijkt het ding passief te koelen ga ik wel voor een grote stille fan maar ik wil hem eerst proberen passief te koelen.

[offtopic]
Ik werk bij asus dus chipset en vid. kaart heatsinks heb ik genoeg :P

• Cheezus
Hmm, ik ben vandaag dus bezig gegaan met die Chieftech voeding.

Ik heb alleen een 12watt soldeerbout die die transistoren met geen mogelijk heid los kan krijgen (printspoor en transistor zelf worden hooguit een beetje warm als je de bout er 5 minuten tegenaan houd)

Ik heb het ook nog even met een 150 watt bout van m'n pa gebruikt maar met een soldeerpunt van 3 cm valt ook niet te werken :P

Meteen maar een 60watt soldeerstation bij conrad besteld, ik was er nu echt goed flauw van dat underpowerd soldeerboutje :(

Ik heb iig de voeding kunnen bestuderen:
Behalve 1 apparaat-in-een-to220-behuizing zitten alle warmwordende componenten gewoon aan de heatsinks, dit is dus wel makkelijk.
Dat ene ding wat los staat heeft al een heatsinkje en staat op een plaats waar al geen airflow (staat tussen kabelbos) was, hier hoef ik dus hoogstwaarschijnlijk niks meer aan te doen.

Als dat soldeerstation binnen is horen jullie het vervolg :)

Verwijderd

Over uitdrogen:
Iedere condensator bevat vloeistof. Door warmte drogen deze uit. Zodra ze te ver opgedroogt zijn doen ze het niet meer goed, waardoor de voeding niet meer werkt of in zijn beveiliging gaat. Vervangen van de condensatoren lost dat probleem dan weer op (tot het volgende component overlijdt).

Over de 450W:
Deze wordt standaard warmer, heeft minder marge en slechtere 5V output. Naar mijn mening is de 550W een betere performer en kun je er minder snel problemen mee verwachten indien passief of gekoeld met fans met lage airflow/herrie.

Over herrie:
12dB Papst hoor je echt niet in een goede kast, en als je wilt kun je ook een temperatuurgestuurde fan maken die zo min mogelijk draait - alleen als het nodig is en ook niet altijd op zijn hardst draait: zie oa: Verwijderd in "Fan controller: hardware-matig+temp. con" en verder.

In de praktijk:
Na een aantal tweaks/optimalisaties en ombouw naar semi-passieve (semi = temperatuur-gestuurd) koeling:
Ik heb een aantal ledjes verlegd en beter zichtbaar gemaakt om m'n harddisk/netwerk-activity + voltagestatus beter te kunnen zien omdat het tikken van de klok in de andere kamer de PC overstemt en ik dus niet goed in de gaten kon houden of hij nog wel lekker bezig was.

Verwijderd

nog vandaag me oude tsunamie 400w verkocht een opgewardeerd voor £10 met een Qtec 450W Dual Fan Gold .Zitten wel leuke fans in.Ik checkde op de site en die fans erin zaagen er OK uit.

Het ziet er goud uit.ZOals mobo fabriekanten maaken psu fabriekanten ook revisies.Ik zie dat me fans roze doorzichtig zijn .Ze zijn niet echt lawaaerig

PSU uitelkaar haalen leek me altijd risky vanwege de capacitors die stroom houden.
Hoe lang duurt het voordat de PSU onlaad ?

• Cheezus
Verwijderd schreef op 18 May 2003 @ 04:25:
Over uitdrogen:
Iedere condensator bevat vloeistof. Door warmte drogen deze uit. Zodra ze te ver opgedroogt zijn doen ze het niet meer goed, waardoor de voeding niet meer werkt of in zijn beveiliging gaat. Vervangen van de condensatoren lost dat probleem dan weer op (tot het volgende component overlijdt).

Over de 450W:
Deze wordt standaard warmer, heeft minder marge en slechtere 5V output. Naar mijn mening is de 550W een betere performer en kun je er minder snel problemen mee verwachten indien passief of gekoeld met fans met lage airflow/herrie.

Over herrie:
12dB Papst hoor je echt niet in een goede kast, en als je wilt kun je ook een temperatuurgestuurde fan maken die zo min mogelijk draait - alleen als het nodig is en ook niet altijd op zijn hardst draait: zie oa: Verwijderd in "Fan controller: hardware-matig+temp. con" en verder.

In de praktijk:
Na een aantal tweaks/optimalisaties en ombouw naar semi-passieve (semi = temperatuur-gestuurd) koeling:
Ik heb een aantal ledjes verlegd en beter zichtbaar gemaakt om m'n harddisk/netwerk-activity + voltagestatus beter te kunnen zien omdat het tikken van de klok in de andere kamer de PC overstemt en ik dus niet goed in de gaten kon houden of hij nog wel lekker bezig was.
Er is nu al 20 keer verteld dat je er ook een hele stille fan in kunt doen maar ik wil hem dus eerst proberen passief te koelen.

Over die Elco's: die worden niet echt warm uit zichzelf, meer door de warme lucht in de voeding. Als je de voeding dus niet in een afgesloten bak zonder airflow zet maar gewoon in de 'open lucht' zou hier niks mee gebeuren lijkt me.

DR_DORE:
Als je de stekker uit je pc haalt en hem dan aanzet zijn ze in principe ontladen.
Als je hem dan openschroeft en even een stukje metaal tussen de + en de - van de elco's stopt weet je het helemaal zeker (je hoort wel *pats* als ze nog vol waren :P).

En ik heb ook die dual fan gold met roze-achtige clear fans en ik vind dat hij een pokke herrie maakt (zo zie je maar weer hoe relatief het fenomeen lawaai is).

Verwijderd

om die psu te verdedigen ze zijn niet echt lawaaerig.Hier op bit-tech reviewen ze de Qtec 550 wat versie en het schijnt nogal een goede performer te zijn dat ook niet al te luidruchtig is.review

Omdat jij een luidruchtige hebt betekent niet dat iedereen heeft.Wat ik eerder had was een CPU cooler die luidruchtig was omdat ik een slechte batch had.Het kan zijn dat je pech hebt

Verwijderd

Even over het gevaarlijk zijn:
Een PC voeding heeft een galvanische scheiding tussen het netspanningsgedeelte en de uitgang. Als je een stuk aluminium tussen de koelprofielen bevestigt, heb je deze (veiligheids)scheiding om zeep geholpen.

Als je trouwens de elco's ontlaadt door ze kort te sluiten zullen ze niet kapot gaan door uitdroging o.i.d. Het hangt ervan af welke elco's je kortsluit maar als je de elco's aan de uitgang kortsluit, sta er dan niet van te kijken dat de voeding raar gaat piepen of fluiten.

• Cheezus
Verwijderd schreef op 20 May 2003 @ 01:23:
om die psu te verdedigen ze zijn niet echt lawaaerig.Hier op bit-tech reviewen ze de Qtec 550 wat versie en het schijnt nogal een goede performer te zijn dat ook niet al te luidruchtig is.review

Omdat jij een luidruchtige hebt betekent niet dat iedereen heeft.Wat ik eerder had was een CPU cooler die luidruchtig was omdat ik een slechte batch had.Het kan zijn dat je pech hebt
Het gaat hier ook om het 450 watt exemplaar en niet die van 550 watt.
Verder lijkt het erop dat er in die 550 watt versie dezelfde fans worden gebruikt en ze maken misschien minder dan 33 dB geluid, als je verder alleen het northbridge koelertje hoort is dat veel geluid.
Ik ga geen nieuwe PSU kopen hiervoor aangezien ik 2 voedingen heb die m'n systeem beiden kunnen trekken dus.
Verwijderd schreef op 20 mei 2003 @ 17:22:
Even over het gevaarlijk zijn:
Een PC voeding heeft een galvanische scheiding tussen het netspanningsgedeelte en de uitgang. Als je een stuk aluminium tussen de koelprofielen bevestigt, heb je deze (veiligheids)scheiding om zeep geholpen.

Als je trouwens de elco's ontlaadt door ze kort te sluiten zullen ze niet kapot gaan door uitdroging o.i.d. Het hangt ervan af welke elco's je kortsluit maar als je de elco's aan de uitgang kortsluit, sta er dan niet van te kijken dat de voeding raar gaat piepen of fluiten.
De transistoren zitten geïsoleerd op de heatsink dus ze zijn wel elektrisch gescheiden. En ik zit niet echt te vissen naar een CE goedkeuring ofzo dus :P

Ik ontlaadt de elco's door de voeding te belasten terwijl hij niet aangesloten is, alleen om er zeker van te zijn dat de elco's leeg zijn ga ik er meestal met iets geleidends aan langs, zolang je dit niet regelmatig doet kan dit niet veel kwaad.

• Cheezus
Vandaag heb ik die chieftech voeding even onder handen genomen:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/f-reinders/PSU.jpg

Dit zijn de originele heatsinks nog, alleen even om te testen of hij het doet, daarna bevestig ik alle shit wel op die grote heatsink.

Test:
*Pats* *Knetter* rook .. hmm, volgens mij is er iets niet goed :P

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/f-reinders/nietgoed.jpg

volgens mij hoort dit er niet zo uit te zien :P

'k weet niet of er ergens nog een kortsluiting zat of dat de 230/115 volt schakelaar juist een verbinding had moeten maken (ik heb hem eruit gelaten, ik dacht dat het een open verbinding moest zijn maar dat had ik 2 weken geleden bekeken dus misschien ook wel weer juist niet).

Gelukkig kun je alleen 2N lezen.. de rest is een beetje verminkt :/
Nahja, ik ga eerst maar van het weer genieten..
Als iemand toevallig een Chieftech HPC-360-202 PSU heeft en die open wil schroeven om te kijken wat er op dat ding (2N??? dus) hoort te staan, m'n dank is groot :)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

De koelelementen mogen onderling geen electrisch contact maken dacht ik, daar zal wel de fout zitten.

Losse torren ook los koelen, niet van verschillende koelelementen op 1 koelelement bevestigen.

-edit-
En als je het klaar hebt, meet dan eens de spanningen, ik kan mij niet voorstellen dat je geen spanning verliest door die langere draden, hij is ontworpen voor gebruik op een printplaat, waarschijnlijk moet je ergens een potmetertje gaan verdraaien.

[ Voor 73% gewijzigd door Resistor op 31-05-2003 15:17 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Cheezus
Resistor schreef op 31 mei 2003 @ 15:12:
De koelelementen mogen onderling geen electrisch contact maken dacht ik, daar zal wel de fout zitten.

Losse torren ook los koelen, niet van verschillende koelelementen op 1 koelelement bevestigen.

-edit-
En als je het klaar hebt, meet dan eens de spanningen, ik kan mij niet voorstellen dat je geen spanning verliest door die langere draden, hij is ontworpen voor gebruik op een printplaat, waarschijnlijk moet je ergens een potmetertje gaan verdraaien.
De koelelementen maken ook geen onderling elektrisch contact, dit zijn gewoon de originele heatsinks en alles zit er op zoals het zat.
Bovendien zijn alle transistoren e.d. elektrisch gescheiden van het koelblok zoals je ziet dus daar komt helemaal geen spanning op te staan.

De spanningen worden misschien iets minder maar er zal niet plotseling nog maar 3V op de 5V komen te staan oid..

• Sine
  • Laatst online: 23:08
torretje vereerd aangesloten ? het is zo te zien de schakeltor voor de + 5V standby

het zal een standaard hoogspannings schakel tor zijn, een BU508(A) doet het er meestal ook prima in.

Als je torren geisoleerd op een koelplaat schroeft ALTIJD nameten of ze niet stiekem toch sluiting maken (een braamje is genoeg)

nog een 2e tip :

Als je een 100 Watt lamp in serie met je voeding zet als je hem gaat testen vliegen er geen transistors om je oren maar gaat enkel de lamp fel branden

de 115/230 schakelaar is op de stand 220V idd onderbroken dus die mag je gewoon los knippen

Repareren doe je zo.

• vormstreber
  • Laatst online: 25-04-2023

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 19:07:
aan de hoeveelheid koellichamen zal het niet liggen iig! ;)
Ik dacht precies hetzelfde ja! :D

www.gijsbesselink.com

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:37

Epsilon

Ik ben bezig met passief koelsysteem voor een celly 1gig :)

Maar je voeding kan je makkelijk passief koelen met die grote heatsink. Die zal iets van 0.6g/w zijn, en je voeding knalt er heus geen 60watt in hoor. Zolang die mosfets maar onder de 90graden blijven, is het allemaal best.

• Cheezus
Sine schreef op 31 May 2003 @ 16:47:
torretje vereerd aangesloten ? het is zo te zien de schakeltor voor de + 5V standby

het zal een standaard hoogspannings schakel tor zijn, een BU508(A) doet het er meestal ook prima in.

Als je torren geisoleerd op een koelplaat schroeft ALTIJD nameten of ze niet stiekem toch sluiting maken (een braamje is genoeg)

nog een 2e tip :

Als je een 100 Watt lamp in serie met je voeding zet als je hem gaat testen vliegen er geen transistors om je oren maar gaat enkel de lamp fel branden

de 115/230 schakelaar is op de stand 220V idd onderbroken dus die mag je gewoon los knippen
Weet je zeker dat ik die BU508(A) ervoor kan gebruiken?

(Ik wou hier eigenlijk over mailen maar het mailadres in je profile werkt niet :/ )

Bedankt voor die gloeilamptip trouwens :)

BTW, er zit nu een 2N?0B in (die ? is helemaal weg, de 0 is niet helemaal duidelijk maar ik ga er wel van uit dat het een 0 is)

[ Voor 20% gewijzigd door Cheezus op 04-06-2003 20:02 ]

• Viper®
  • Niet online
Mijn ervaring met die Q-tecc voedingen is niet zo best. Ik werk in een computerzaak waar we standaard die Q-tec inbouwen. Begrijp me niet verkeerd, hele leuke dingen voor standaard gebruik maar ze zijn nou eenmaal niet top of the market.
Veel geluid, erg warm, weinig vermogen en onstabiele spanningen.
Ik heb de 400 Watt dual fan gold (low noise) van Q-tec gehad voor mijn sys(XP2000+ Gf3Ti200, 2 x 7200 rpm en 0 casefans).
En bij een LAN bij een vriend is de voeding maarliefst 6 keer uitgeslagen. Je zit een spel te spelen en tak, powerlampje blijft branden en alles is uit. Enigste wat werkt is ff wachten en stekker erin en eruit. Voeding was enorm warm, ongeveer 50 graden aan de buitenkant al.
Nu heb ik er een Enermax 350 Watt inzitten. Die heeft ongeveer 2 keer het vermogen met dus een lager vermogen (350 vs 400). Ook deze heeft 2 fans die niet veel herrie maken, maar hij wordt stukken minder warm. Een merk zegt bij een voeding dus heel veel tegenover het Wattage.

Verwijderd

primusz schreef op 31 May 2003 @ 14:30:

[afbeelding]

Dit zijn de originele heatsinks nog, alleen even om te testen of hij het doet, daarna bevestig ik alle shit wel op die grote heatsink.

Test:

[afbeelding]

'k weet niet of er ergens nog een kortsluiting zat of dat de 230/115 volt schakelaar juist een verbinding had moeten maken (ik heb hem eruit gelaten, ik dacht dat het een open verbinding moest zijn maar dat had ik 2 weken geleden bekeken dus misschien ook wel weer juist niet).

Gelukkig kun je alleen 2N lezen.. de rest is een beetje verminkt :/
Nahja, ik ga eerst maar van het weer genieten..
Als iemand toevallig een Chieftech HPC-360-202 PSU heeft en die open wil schroeven om te kijken wat er op dat ding (2N??? dus) hoort te staan, m'n dank is groot :)
Waar zit dat 2N ding nou psies? Dan ga ik ff kijken

• Cheezus
Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 20:29:
[...]

Waar zit dat 2N ding nou psies? Dan ga ik ff kijken
Aan de primaire kant van de voeding, de kant van de elco's dus.
Op die heatsink zitten 3 componenten, 2 grote aan 1 kant (beide 2SC2625), een kleine aan de andere kant. Het is dus die kleine.

Als je voor me wil kijken ben ik je erg dankbaar :)

BTW, het gaat nu dus om die chieftech voeding he, die Q-tec is al out of the picture

Verwijderd

weet iemand misschien ff tussendoor hoe goed die chieftec kast voedingen zijn in de 390w serie? als t een kleine moeite is hoor

Verwijderd

Ik heb hem net opengeha, maar ik kon het niet in 1 oogopslag zien... Heb ook geen zin om hem verder uit elkaar te slopen... Sorry... Kan je het niet ergens opzoeken of vragen?

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

primusz schreef op 31 mei 2003 @ 14:30:

Test:

[afbeelding]

Is het toevallig niet het bevestigingsschroefje die de transistor alsnog met het koelblok verbindt? Als ik het zo zie is het gewoon een metalen schroefje, zonder isolatie...

• Cheezus
Fox2 schreef op 05 juni 2003 @ 18:23:
[...]

Is het toevallig niet het bevestigingsschroefje die de transistor alsnog met het koelblok verbindt? Als ik het zo zie is het gewoon een metalen schroefje, zonder isolatie...
Als je beter kijkt zie je er wel een isolatie ring tussen zitten. Ik heb alle transistoren e.d. trouwens gewoon op het koelblok laten zitten dus ze zijn net zo geïsoleerd van elkaar als ze waren.

Verwijderd

Hebben de componenten aan de primaire zijde waar je over spreekt met zulke isolatiebusjes bevestigd gezeten???

Verwijderd

t!mP schreef op 16 May 2003 @ 01:06:
Ik heb dezelfde voeding en heb het volgende gedaan. Open geschroefd en vervolgens de koelers aan een geel(12 V) en een rood(5 V) draadje gesoldeerd. Zonder dat je het kan zien of dat je rommel buiten je case hebt lopen je fans netjes op 7 V. En ik vind het vrij stil.

Mja niet echt 'ontopic' maar mayb heb je er wat aan
Bedankt voor de tip zal het morgen gelijk uitproberen.
Maar nu eerst :z :Z

• Sine
  • Laatst online: 23:08
primusz schreef op 04 June 2003 @ 19:59:
[...]

Weet je zeker dat ik die BU508(A) ervoor kan gebruiken?

(Ik wou hier eigenlijk over mailen maar het mailadres in je profile werkt niet :/ )

Bedankt voor die gloeilamptip trouwens :)

BTW, er zit nu een 2N?0B in (die ? is helemaal weg, de 0 is niet helemaal duidelijk maar ik ga er wel van uit dat het een 0 is)
BU508 heb ik al meerdere keren gebruikt om een defecte voeding weer tot leven te wekken ... een beetje overkill voor de standby voeding maar verder is die totaal niet kritisch

offtopic:
mijn mail adres klopt gewoon btw ? tenzij je het adres gebruikt hebt wat bij MSN staat dat adres bestaat al lang niet meer maar daar werkt messenger niet minder door :)

[ Voor 27% gewijzigd door Sine op 07-06-2003 02:32 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Dankzij de 7 volt trick van t!mP is mijn systeem weer een stuk stiller, echt een aanrader voordiegene die ook een cheapass 450watt q-tec hebbe.
overige casefans (3) en northbridge cooler lopen nu ook op 5v
en mijn SIBAK AC-06-725B Tornado cpu cooler is echt een van de stilste en beste overclock coolers die ik tot nu toe gehad heb (globalwin fob32 en thermaltake tornado7) waren echte herrieschoppers.
In ieder geval mijn systeem is nu weer een stuk stiller wat een genot, die coolers van q-tec zijn echt brak.

Nu maar ff in de gaten houden of alles niet te warm word >:)

Verwijderd

Dus je hebt dezelfde fans gebruikt maar dan op 7v ? Die fans zijn dikke herrie shoppers zeg
Vertel me hoe het gaat en doe eve en paar tests pls .

Als alles niet heet word dan is deze mod zeker een aanrader

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 June 2003 @ 15:54:
Dus je hebt dezelfde fans gebruikt maar dan op 7v ? Die fans zijn dikke herrie shoppers zeg
Vertel me hoe het gaat en doe eve en paar tests pls .

Als alles niet heet word dan is deze mod zeker een aanrader
Na een paar uur te draaien op 7volt coolers geen merkbaar verschil qua temps
bij sandrasisoft is mijn poweraux/temp 19 Graden
Cpu idle 48 graden is een 1700 juihb @ 2400 op 1.725 volt.
Nou gaat best lekker, en eindelijk geen gierende qtec coolers meer. :)
Zeker een aanrader

Trouwens lekkere overclock DR_DORE.

Voor info of je eigen fanbus controller check deze site
http://www.fanbus.com

• Cheezus
Omdat die Q-tec nu nog in m'n systeem hangt heb ik die ook even snel stiller gemaakt. Ik heb gewoon die fan boven in de voeding eruit gehaald, een paar northbridge heatsinks met tie-wraps op de koelplaten in de voeding geplakt en die fan achterin de voeding op 7 volt gezet.. is nog stiller dan 2 fans op 7 volt.

Ik zal dinsdag ofzo even die BU halen en kijken of ik die chieftech daarmee weer aan de praat kan krijgen.

• Kwomkwommr
  • Laatst online: 22-10 17:29
Gebakken :D

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11 23:20

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

schop?

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

}:O
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.